چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد

چرا ایکس‌باکس گیم پس در بهترین مسیر ممکن قرار دارد

علیرضا کریم‌خان زند
۱۲:۳۱ ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد

مایکروسافت (Microsoft) با عرضه‌ی سرویس گیم پس (Game Pass)، بهترین مسیر ممکن را در جهت احیا و پیشرفت ایکس‌باکس انتخاب کرده است.

امروزه صنعت گیم در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته است؛ ژانرها در حال تغییر هستند، استودیوها با یکدیگر ادغام می‌شوند و تمرکز سازندگان بر علایق و نیازهای بازی‌بازان بیشتر شده است. در عین حال انقلابی در نحوه‌ی دسترسی مردم به بازی‌های ویدیویی در حال شکل گیری است. روزهای رفتن به سی‌دی فروشی محله‌ برای خریدن نسخه‌ی فیزیکی یک بازی با ظهور روش‌های راحت‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر رو به پایان هستند.

با وجودی که سال‌هاست بازی‌بازان برای تجربه‌ی عناوین مختلف (به خصوص بر روی رایانه‌های شخصی) به دانلود کردن آن‌ها می‌پردازند، ولی باید این حقیقت را بپذیریم که سیستم استریم (stream) بازی‌ها به جای دریافت و نصب آن‌ها در حال پیدا کردن جایگاه خود در صنعت بازی هستند.

تهیه‌ اشتراک؛ به صرفه و اقتصادی

دور از انتظار نیست که با گذشت زمان و با توسعه‌ی بیشتر سرویس‌های اشتراکی به جایی برسیم که هیچ کس به فکر خرید نسخه‌ی فیزیکی و حتی دیجیتالی بازی‌ها نبوده و به جای آن با عضویت در سرویس‌های اشتراکی، به راحتی به عناوین مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

شرکت‌های مختلف در تلاش هستند تا کاری که نتفلیکس (Netflix) با سینما کرده را به روش‌های جدید و خلاقانه با صنعت گیم نیز انجام دهند. تعداد زیادی از این روش‌ها مورد قبول مصرف کنندگان و بازی‌بازان بوده‌ است، ولی بدون شک هیچ کدام از این سرویس‌ها نتوانسته‌اند به موفقیتی که شرکت مایکروسافت با سرویس گیم پس بدست آورده است، برسند.

game pass

ایکس‌باکس با عرضه‌ی سرویس گیم پس، کاری که نتفلیکس در صنعت فیلم و یا اسپاتیفای (Spotify) در صنعت موسیقی انجام داده را برای دنیای گیمینگ شبیه سازی می‌کند.

تاثیر گیم پس بر شرکت‌های رقیب و تفکر عام از صنعت بازی

با وجودی که گیم پس کاملا هم خالی از اشکال نیست و با کمی دقت می‌توانیم برخی از ایرادات وارده بر آن را ببینیم، اما نادیده گرفتن این واقعیت که اشتراک گیم پس اقتصادی ترین راه ممکن برای دسترسی به حجم باورنکردنی‌ای از بازی‌های ویدیویی بوده که به کمک آن از خرید نسخه‌ی فیزیکی این بازی‌ها بی‌نیاز می‌شویم، غیرممکن است. موفقیت گیم پس به قدری به مایکروسافت و ایکس‌باکس کمک کرده که شرکت‌های رقیب از جمله سونی (Sony) را وادار کرده تا الویت‌ بندی‌ها و برنامه‌های خود را برای آینده از نو بچینند.

همزمان با توسعه و رشد سریع سرویس گیم پس، این تفکر که بازی‌های ویدیویی نوعی تفریح لاکچری و تجملاتی بوده و فقط مخصوص کسانی هستند که با پرداخت ۶۰ یا ۷۰ دلار بابت خرید یک بازی مشکلی ندارند، از ذهن مردم محو می‌شود. پس جای تعجب نیست که بگوییم بهترین تصمیمی که مایکروسافت در دهه‌ی گذشته برای پیشرفت ایکس‌باکس گرفته، ایجاد و توسعه‌ی سرویس گیم پس بوده است.

تصاحب بتسدا و پایان خشکسالی عناوین انحصاری

هم‌اکنون شما به لطف گیم پس و خرید کمپانی بتسدا (Bethesda) توسط مایکروسافت می‌توانید به تجربه‌ی بازی‌های نامدار شرکت بتسدا همچون Wolfenstein 2، The Evil Within 2 و Fallout 4 در کنار دیگر بازی‌‌های این شرکت که پیش از یکی شدن این دو کمپانی بر روی سرویس گیم پس حضور داشتند (از جملهDishonored 2 و Doom Eternal) بپردازید.

اگر عناوین بتسدا را کنار بگذاریم هنوز هم حجم زیادی از آثار مورد انتظار سال جاری و سال ۲۰۲۲ از روز انتشار بر روی گیم پس در دسترس خواهند بود. از جمله‌ی این بازی‌ها می‌توان به S.T.A.L.K.E.R 2 ،Halo Infinite ،Psychonauts 2 و Back 4 Blood اشاره کرد.

نکته‌ی جالب توجه این است که هزینه‌ی خرید سرویس گیم پس از نصف قیمت تک تک این عناوین ارزان‌تر تمام می‌شود، پس اگر قصد تجربه‌ی بازی‌های مدرن را دارید اما نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی را صرف خرید آن‌ها کنید، استفاده از اشتراک گیم پس بهترین راه ممکن برای شما خواهد بود. (به خصوص با در نظر گرفتن این موضوع که دیگر شرکت‌ها هیچ گونه سرویس مشابهی را که پا به پای گیم پس با آن رقابت کند، ندارند.)

مایکروسافت به کمک گیم پس، تا حد زیادی کنترل بازار فروش بازی‌ها را در دست گرفته و این در حالیست که سونی و نینتندو (Nintendo) در حال تقلا برای پیدا کردن راهی در جهت مقابله با این سرویس هستند.

game pass

تمامی بازی‌های انحصاری معرفی شده توسط مایکروسافت از جمله Redfall ،Starfield و Halo Infinite در روز اول انتشار بر روی ایکس‌باکس گیم پس قرار خواهند گرفت

 مشکل پیش روی گیم پس

ترس از خرید بسته‌های الحاقی برای عناوین گیم پس

یکی از ایراداتی که به سرویس گیم پس وارد است، تاثیر دائمی نبودن حضور بازی‌های گیم پس بر روی خرید بسته‌های الحاقی است. به طور مثال سازندگان Back 4 Blood می‌خواهند پس از انتشار بازی، محتویات جدیدی در قالب Annual Pass برای این عنوان عرضه کنند که این بسته‌ها در سرویس گیم پس قرار نخواهند گرفت.

در صورتی که شما قصد تجربه‌ی این عنوان را بر روی گیم پس داشته باشید و در عین حال بخواهید Annual Pass بازی را به طور جداگانه خریداری نمایید، اگر روزی این بازی از سرویس گیم پس خارج شود شما هیچ راهی برای دسترسی به بسته‌ی الحاقی‌تان نخواهید داشت مگر اینکه بازی Back 4 Blood را به روش عادی خریداری کنید.

چنین مشکلی بازی‌بازان را از خرید محتویات اضافی برای بازی‌های مورد علاقه‌شان که در گیم‌ پس حضور دارند، دلسرد می‌کند. علاوه بر این افزایش تعداد و تنوع بازی‌ها در این سرویس می‌تواند قدم مناسبی در جهت پیشرفت آن باشد.

سود کم مایکروسافت از گیم پس؛ به نفع مشتری

اگر هزینه‌های بالایی که مایکروسافت باید بابت عرضه‌ی بازی‌ها (به خصوص گیم‌های جدیدتر) به سازندگان این عناوین پرداخت کند را در کنار هزینه‌ی هنگفتی که این شرکت به هنگام خرید زنی‌مکس (ZeniMax) متقبل شد در نظر بگیریم، آوردن کلمه‌ی «گیم پس» و «سود آور» در یک جمله غیر ممکن به نظر می‌رسد چراکه سرمایه‌ای که مایکروسافت صرف این موارد کرده است به وضوح بیشتر از درآمدی است که در حال حاضر از سرویس گیم پس کسب می‌کند.

با این وجود با توجه به این موضوع که مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی بوده و موفقیت و سود دهی آن وابستگی چندانی به گیم پس ندارد، می‌توان گفت که درآمد کم این سرویس، آن هم در مراحل ابتدایی توسعه برای مایکروسافت اهمیت چندانی نخواهد داشت.

مایکروسافت و سرمایه گذاری‌های بلند مدت

اگر یک شرکت فعال در صنعت گیم وجود داشته باشد که درک درستی از اهمیت سرمایه گذاری اولیه و ارزش خرج کردن برای جلب مشتری داشته باشد، آن شرکت مایکروسافت است. علت موفقیت جهانی این کمپانی، عدم قناعت مایکروسافت به شرایط و دستاورد‌های فعلی و حرکت همیشگی آن در جهت پیشرفت می‌باشد.

مدت‌هاست که مایکروسافت به دنبال جذب نیرو‌ی کار جدید، ایده‌های تازه و خرید شرکت‌های متعدد بوده و تمامی این موارد با گذشت زمان و در طولانی مدت عامل سودآوری و درآمد بیشتر این کمپانی بوده‌اند. در نتیجه احتمال اینکه توسعه‌ی گیم پس همانند دیگر پروژه‌های این شرکت با هدف سود دهی آن در دراز مدت برنامه ‌ریزی شده باشد، کم نیست.

اگر این سرویس به موفقیت خود در جذب بازی‌بازان به خرید ایکس‌باکس به جای پلی‌استیشن ادامه داده و گستره‌ی مشتریان مایکروسافت را افزایش دهد، کم بودن فعلی درآمد گیم پس و یا حتی متضرر شدن آن اهمیت چندانی نخواهد داشت.

با در نظر گرفتن تاثیر پشتوانه‌ی مالی قوی مایکروسافت در جهت خنثی سازی فشار مالی حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت (نقطه‌ی قوتی که سونی از آن بی‌بهره است) به مهم نبودن درآمد پایین گیم پس و هزینه‌ی خرید زنی‌مکس پی خواهیم برد.

game pass

یکی از بارزترین نمونه‌های سرمایه گذاری مایکروسافت با هدف سود دهی در بلند مدت، خرید بتسدا و ادغام آن با تیم ایکس‌باکس بود.

نتیجه

در هر صورت مایکروسافت برای کسب رضایت مشتریان فعلی و جلب توجه مشتریان جدید با استفاده از سرویس گیم پس و دیگر اقدامات مربوط به برند ایکس‌باکس، از جمله سرویس ایکس‌کلاود (xCloud) و اضافه کردن EA Play به سرویس گیم پس آلتیمت، در مسیر درستی حرکت می‌کند.

با وجودی که گیم پس هنوز به یک سرویس بی‌نقص تبدیل نشده است، اما بدون شک یکی از بهترین و مشتری مدارانه ترین خدمات مایکروسافت در جهت تغییر نگاه منفی مردم که در ابتدای نسل قبل شکل گرفت و به دست گرفتن بازار فروش در صنعت گیم می‌باشد.

نظر شما چیست؟ اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که به علت مشکلات نسل قبل این کنسول از آن ناامید شده بودید، آیا ایکس‌باکس گیم پس برای جلب توجه  مجدد شما کافی بوده است؟ در صورت تمایل برای مشاهده‌ی راهنمای خرید ایکس‌باکس سری ایکس، می‌توانید به این قسمت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد
چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • آرین گفت:

    سلام
    نسل ۸ سونی انقدر خوب بود که مایکروسافت نتونست کاری کنه، بخاطر قیمت و نحوه عرضه، قدرت کنسول و انحصاری ها، ۳ هیچ عقب بود مایکروسافت؛ ولی الآن دو تا مشکل اول رو نداره، انحصاری هاش هم امیدوارکننده اند.
    گیمپس هم که خیلی کمک خواهد کرد! با وجود گیمپس، ایکس‌باکس حتی اگه انحصاری خوبی هم نداشته‌باشد، بازم موفق خواهد بود و کاربر جذب خواهد کرد.
    سونی باید نقطه قوت خودش یعنی بازی‌های شاهکار رو، حفظ کنه، وگرنه به مشکل خواهد خورد.
    بقول خود جیم رایان، بازی‌های سونی باید شاهکار باشند نه صرفا سرگرم‌کننده! شاهکارها دلیل خرید کنسول اند نه سرگرم‌کننده‌ها! مگر اینکه سرگرم‌کننده‌ها خیلی کاردرست باشند و خیلی متنوع و زیاد.
    تشکر

    • آرین گفت:

      تشکر از جناب زند، مقاله منسجمی بود.

    • Mahdi Sam گفت:

      ایکس باکس تو نسل هشت به خاطر شروع فاجعه‌بارش توانایی برگشت به رقابت رو نداشت و برای همین هم با تفکر کسب حداکثری درآمد و فرار از ضرردهی جلو رفت، برای همین هم با سونی و نیتیندو رقابت نکرد و صرفا تلاش کرد که اعتماد شرکت رو به دست بیاره، تا بتونه دست به یه سرمایه‌گذاری بزرگ تو نسل نه انجام بده که همین کار رو هم کرد و یه حرکت عجیب و جالبی که انجام داد نگاه به ظرفیت بزرگ بازار pc بود که هم برایش درآمد داشت هم براش محبوبیت کسب کرد بین pc گیمرا، کاری که سونی الان می‌خواد انجام بده و احتمال داره توش موفق بشه(احتمالش زیاد نیست ولی خوب بستگی به بازی های که عرضه می‌کنه و کیفیت پورتش داره، اگه پورتش یه سیستم نسل نهی بخواد فایده ندارد کارش چون مشتری برای کنسولی بدست نمیاره و سرویس‌های هم گرونتر و هم ضعیف تر از رقباست مخصوصا استیم)

    • mamad1166 گفت:

      متوجه نشدم چطور ممکنه یک بازی شاهکار باشه ولی در سبد بازی های سرگرم کننده جای نگیره ؟ اصولا بازی که سرگرم کننده نباشه بازی نیست چه برسه به شاهکار !

    • amazon گفت:

      سونی درحال حاضر همه جاش نقطه قوته عزیز نیاز به حفظ یه بخشش نداره. انحصاری دست سونیه. کنترلر برتر دست سونیه. واقعیت مجازی دست سونیه. سرویس پلاس و نو امسال به شدت قوی عمل کرده و عملا زده رو دست گیمپس که هرماه محدود به اضافه کردن بازی های قدیمی و ناشناسه. سخت افزار قوی (اس اس دی) دست سونیه.(از ۲ ترافلاپس نمایشی بهم نگین چراکه حکم دکور رو داره و تا الان بازی برای ایکس باکس عرضه نشده که بخواد تفاوت زیادی داشته باشه برخلاف اس اس دی که قدرتش کاملا قابل لمسه تو بازی ها). چیز دیگه ای هم میمونه بهم بگین؟ (مشخصه. نه!)

      به طور خلاصه گیمپس در موقعیت خطرناکی قرار داره و یه حمله کوچیک دیگه از طرف سونی (معرفی سرویسی جدیدش) فروش این کنسول رو با مانع مواجه میکنه (درحال حاضر پلی استیشن ۵ فروش دوبرابری رو نسبت به ایکس باکس سری اس و سری ایکس داره که با وجود فیل اسپنسر حدس میزنم این فروش ۱ به ۳ بشه در مقابل سونی) دلتونو به وعده های ماکروسافت خوش نکنین. نسل ۸ سر بنده رو خوب شیره مالید و باعث شد ضرر کنم با خریدن ایکس باکس.

      • آرین گفت:

        سلام
        درسته، گیمپس برترین سرویس و پلتفرم انتشار بازی ست و مایکروسافت کنسول‌ قوی‌تری داره و سونی فعلا انحصاری‌های بهتری و اینکه هنوز هیچکدوم از انحصاری‌های مهم مایکروسافت نیومده.
        و اینکه مایکروسافت xcloud رو داره و سونی و ایکس‌باکس سر هیچکس رو شیره نمالیدن.

  • xbox and halo گفت:

    سلام دوستان ، شرکت مایکروسافت یه شرکتی هست که از اساس بر پایه برنامه های نرم افزاری تشکیل شده و بیشتر سودش از طریق خدماتی هست که از طریق نرم افزار ها به مشتری اراعه میده نمونش هم موجود هست و بخش کمی هم از طریق سخت افزاری هست مانند ایکس باکس و غیره ، طبق این صحبت میتونیم بگیم هزینه هایی که تا الان کرده باید جبران شده باشه.ولی خب ممکنه آینده کنسول ها زیاد دوام نیاره (نظر شخصی ) به خاطر هزینه زیاد ساخت کنسول و هزینه هایی که کنسول ها میکنند ولی امید وارم این اتفاق نیوقته.
    با تشکر از اقای نویسنده ، خیلی خیلی عالی بود مقاله.

  • Ahmad_bk گفت:

    با تشکر یکی از بهترین مقالاتی بود که خوندم :heart:

  • legendboy گفت:

    در فوق العاده بودن گیم پس و سود بی نظیری که برای گیمرها داره شکی نیست
    اما دوام گیم پس در آینده بسته به حفظ کیفیت بازیهای ارائه شدش در سال های آینده هست، در اینکه تعدد بازی روی این سرویس قطعا مهمه اما اگر پارامتر کیفیت در سال های آینده فدای کمیت بشه، رو به افول خواهد رفت
    در حال حاضر که خوب تونسته این بالانس رو حفظ کنه

  • TzzzT23 گفت:

    برای منی که نسل های قبل کنسول ps داشتم (به غیر از نسل ۷ که ۳۶۰ داشتم) واقعا سرویس عالی هست مخصوصا که معمولا بازی های blockbuster رو میخرم فقط و هزینه کردن برای همه بازی های دیگه سخت هست .
    انقدر بازی های متونع زیاد هست که وقت نمیکنم همرو بازی کنم .
    راستی یه سوال دوستان xbox فن , dns که الان کار بکنه سراغ دارید ؟ من همین امروز وسط دانلود microsoft flight sim قطع شد dns و دیگه نمیتونم به xbox connect شم , بی زحمت یه لیستی از dns هایی که کار میکنه رو بگید یا لینک بدید ممنون میشم 🙂

  • انسان گفت:

    دوستان . xbox store تخفیف های خیلی خوبی زده. مثلاً فورزا هورایزن ۴ آلتیمیت ۵۰ درصد و بتلفیلد ۱ هم ۸۰ درصد تخفیف خوردند . یک نگاهی بندازید .

  • bravo6 گفت:

    ۲ تا کار رو انجام بده شکستی که الان نتفلیکس خورده رو تجربه نمیکنه
    ۱٫مثل نتفلیکس سطح محتواش پایین نیاد
    ۲٫ سعی کنه بازی های بزرگ ثرد پارتی بیشتری رو روز اول انتشار بیاره
    شرح: نتفلیکس الان پر شده از سریال های سطح پایین از کل اینها فقط ویچر و لوسیفر واقعا خوب بودن که اونها هم زیاد عالی نبودن و صرفا بخاطر نامشون بیننده زیاد دارن بنظرم روش سونی برای بالا بردن سطح بازی های ایندی خوب بود چون باعث میشه ایده های نه چندان جالب حذف بشن
    مثلا بنظر من بازی ایندی مثل amonge us خوبه که روش کار کنن نه یه بازی که شاید تو کل جمعیت گیمر ها ۵ % هم بازی نکنن یچیزی که ارزش بازی کردن رو داشته باشه
    بعدشم بازی های ثرد پارتی بزرگی که معمولا طرفدار زیاد دارن
    مثل resident evil یا devil may cry یا batman یا هر بازی که مردم معمولا نمیخان روز اول بخرن و اول به نقد ها نگاه میکنن تا ببینن خوب بوده روز اول عرضه بشن رو گیمپس
    ما معمولا بازی هایی مثل gta یا cod یا battlefield یا gears of war رو روز اول برا اکس باکس میخریم چون میدونیم قرار عالی باشن ولی بقیه بازی ها یک علامت سواله
    اگر همین ۲ تا کار رو انجام بدن ارزش گیمپس از همینی که هست چندین برابر بالاتر میره
    شاید بعضیا بگن پس چرا اسمی از بازی های انحصاری نبردی که باید بگم اگر فقط بتزدا رو حساب کنیم ردیفیم
    مایکرو گیرزو فورزا و هیلو و هرچیزی که بتزدا وکلا زنیمکس میسازه رو دارن

    • ۱- نتلفلیکس شکست خورده؟ نتفلیکس ماه به ماه داره revenue income و به عبارتی سود بیشتری تجربه می‌کنه. نتفلیکس درست نقطه مقابل شکست هستش.
      ۲- اصلا گیم پس نیازی به بازی های ترد پارتی در زمان عرضه نداره. شاید این کار بهبود بده تعداد مشترکین رو، اما اینجوری نیست که بگیم اگر ترد پارتی نداشته باشن شکست می خورن. دلیل هم داشتن محتوای اختصاصی متنوع هستش. آمدن بازی‌های بزرگ بر روی گیم پس برای هیچ استودیویی به صرفه نیست و مایکروسافت اگرچه اوایل شاید برای تبلیغ این سرویس چنین کاری رو انجام بده اما بعدها دیگه کم کم توجیه مالی نداره چنین موضوعی منتهی خرید استودیو و شرکت های بزرگ به همین دلیل صورت گرفته که نیازی به هزینه‌ی غیرعادی یا قرارداد بستن با شرکت ها نباشه. مطمئناََ برای آوردن بازی بزرگی مثل rdr 2 بر روی گیم پس آن هم روز عرضه، مایکروسافت هزینه معقولی نمیپردازه. شاید برای تبلیغ به صرفه باشه اما اینجوری نیست که تا ابد این کار توجیه داشته باشه. بنابراین مایکروسافت می‌بایست به فکر این باشه که محتوای گیم پس رو خودش تامین کنه که همین کار رو انجام داده و نیازی هم به ترد پارتی نداره مخصوصا که مطمئناََ تا ۵ سال آینده سازندگان بیشتری به مایکروسافت اضافه خواهند شد.
      بعضی ها دیگه انتظارات عجیب و غریب از یک سرویس دارن، در هر صورت یک سرویس نمی تونه همه چیز رو پوشش بده. همان نتفلیکس که به موفقیت عظیمی دست پیدا کرده ۱۰۰ درصد رو پوشش نمیده و رقبایی داره که محتوای اختصاصی خودشون رو دارن.

      • آرین گفت:

        سلام
        برای جذب مخاطب، اولش باید رو بیارن به بازی‌های AAA، بعد باید ما رو عادت بدهند به ایندی و AA.
        در هر صورت برای نگه داشتن مخاطب و جذب جدید، باید سرویس بازی AAA داشته‌باشه ولی خب خیلی کمتر از الآن. بجای روز اول عرضه، یه سال بعد رد دد ۲ رو میارن به سرویس و بازی‌های کمتری رو پوشش می‌دهند، چه در تعداد و چه در زمان.
        اما نتفلیکس رو دقیق نمی‌دونم، مسلما سود داره ولی اگه قرار باشه به محتوای ضعیف بسنده کنه، بجای شکست، حداقل میزان نه ولی درصد سودش کاهش پیدا می‌کنه و مجبور می‌شه به افزایش هزینه‌ها و مبلغ اشتراک و تبلیغات و…
        در کل باید یه تعادلی باشه بین محتواها، هم مشتری قانع کنه هم باصرفه باشه.
        و مسلما در ابتدا برای جلب رضایت مشتری، محتوا قوی‌تر و بهتر است.

        • من حرفی از بازی aa و ایندی زدم؟ من گفتم محتوا در اکوسیستم مایکروسافت تولید میشه و اکوسیستم مایکروسافت ۹۰ درصد بازی AAA هستش. به عبارتی صحبت شما ارتباطی با صحبت من نداشت و اصلا بحث ایندی مطرح نشد. ایندی خارج از اکوسیستم مایکروسافت تولید میشه و ناخوداگاه به دلیل ساختار گیم پس تزریق میشه به این سرویس. در مورد عرضه محتوا در ابتدا برای تبلیغ هم واضح توضیح دادم، صحبت شما بیشتر تکرار همان بود.

          در مورد نتفلیکس هم اشتباه می کنید. مخاطب دقیقا خواهان فیلم‌های ضعیف، تینیجیری و بلاک باسترهای متوسط هستش. چه مخاطب آمریکایی چه مخاطب اروپایی. نتفلیکس ۲۰ درصد محتوای ارزشمند داره بقیه محتوای چندان غنی‌ای نیستند اما تا ابد هم چنین محتوایی تولید کنه و فقط یکم جذابیت بصری داشته باشه مخاطب جذب میشه و این مشکل مخاطبین هستش. درست مثل بازی های بتل رویالی و F2P فاقد خلاقیت و همچنین FIFA و NBA 2K که هر چی باشه خریداری میشن. ea چند سال هستش که بازی های ورزشی خودش رو بدون تغییر گسترده با همان قیمت ۶۰ ۷۰ دلاری می فروشه و مخاطب هم خیلی راحت خریداری می کنه؟

          • bravo6 گفت:

            اصلا حرف شما درست چرا باید بازی هایی که کسی دوسش نداره رو تو این سرویس رایج کنن و بازی های با کیفیت کمتر باشن ؟
            من میگم سطح بازی های ایندی بالاتر بره بازی های aaa بیشتر بشن
            اینطور که باشه تو اینده افزایش قیمتی که حتما اتفاق میوفته منطقی تره و مخاطب قبول میکنه این حرکت رو الان تو این وضعیتش بهمون بگم بجا ۱۵ دلار باید ۳۰ دلار بدیم کسی میره گیمپس رو بگیره ؟

          • آرین گفت:

            سلام
            شما فقط از بازی‌های aa و ایندی حرف زدید و گفتید که باید چقدر باشند.
            اصلا چه فرقی می‌کنه، برداشت من این بود که شما گفتید محتوا اصلا مهم نیست و فقط کمیت مهمه و کم‌کم باید کلا بازی‌های AAA از گیمپس یا هر سرویسی محو بشن.
            ولی بنظرم به مرور کمتر می‌شن ولی محو نمی‌شن.
            نتفلیکس رو خودتون فرمودید که حداقل ۲۰ درصد محتوای درست‌ و حسابی داره، خیلی‌ها بخاطر همین محتوا یا یه سریال تینیجری خوب، انگیزه می‌گیرن و اشتراک می‌خرن و بعد باقی سریال‌ها رو هم می‌بینند.
            سر تون رو درد نیارم، من می‌گم باید یه ویترین قشنگ و درست داشته‌باشند وگرنه آسیب می‌بینند.
            تشکر!

            • آرین گفت:

              سلام
              خب شما هم همون حرف من رو می‌زنید.
              منتها شما می‌گید رد دد ۲ هرگز! من می‌گم اگه گیمپس چند صد میلیون مشترک داشته‌باشه، چرا که نه؟
              برداشت من همین بود، اینکه شما کلا روی رد دد ها خط بکشید ولی من می‌گم لازم نیست اینکار.
              تشکر!

            • آرین گفت:

              سلام
              آره شکست که نخواهد خورد ولی سود بیشتر رو می‌تونه از دست بده.
              البته این جمله بالا وقتی درسته که از ۶۰۰ میلیون مشترک گیمپس حرف می‌زنیم نه ۲۳ میلیون نفر.
              چون خود مایکروسافت رو رقم‌های اینچنینی حساب بازکرده.
              برای این تعداد مشترک، این عرضه‌های رد دد و… بسیار ضررده است ولی این ضرر کوتاه‌مدت برای سود بلندمدت و صدها میلیون مشترک، به جان خریده می‌شود.
              تشکر از لطفتون، ممنون!

        • bravo6 گفت:

          خیلی ممنون منظور منم همینه وقتی محتوا جذاب نباشه فایده ای نداره سودش

        • mamad1166 گفت:

          تاریخ بیزینس نشون داده هیچ شرکتی تا ابد اون بالا نمیمونه برای بالا بودن باید همچنان جذاب باقی بمونی
          خوب برادر گرامی اگر اولش AAA بدن بعد عادت بدن به ایندی و AA که سر یک سال باید جمعش کنن !
          اگر مایکروسافت برسه به مثلا ۵۰ میلیون مشترک ماهانه که در گیم پس ماهی میانگین ۱۲ دلار اکانت شارژ میکنن میشه ماهی ۶۰۰ میلیون دلار !!! اونم فقط از طریق گیم پس گیم برخلاف فیلم و. سریال راه های درآمدی زیاد داره !!!
          کسی که مشترک ایکس باکس میشه به واسطه گیم پس مثلا بازی مثل بتلفیلد و کالاف و فارکرای که روی گیم پس نیست رو چکار میکنه ؟ میخره !! اینم یک سود دیگه برای مایکروسافت ! و کلی راه های درآمد زایی دیگه !
          هزینه هر بازی AAA مگه چقدر میشه اون بلاکباستر های خیلی پر خرج ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار (به غیر بازی هایی که از صفر با موتور بازی سازی و … ساخته میشن که هزینشون بالا میره )
          مایکروسافت گفته هر سه ماه یک بازی AAA میده یعنی هر ۱٫۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ درآمد گیم پس (در صورت رسیدن به ۵۰ میلیون مشترک !) یک بازی بلاکباستر انحصاری بده خیلی سخته ؟

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      مفتخرم اعلام کنم رزیدنت اویل و دویل می کرای و بتمن رو روز انتشار میخرم ، شاد باشید 😀
      .
      .
      داستان گیمپس هم اصلا دشواری نداره اگر مثل من باشه کسی و بازی های مورد علاقشو کرده باشه چیز جذابی نیست و اون ایرادی که در مورد بسته های الحاقی داره ازار دهندست و اصلا حرفه ایی نیست ولی اگر چند سال بعد تعداد بازی های دل بخواهم رو این سرویس بیشتر و بیشتر شد امتحانش میکنم اگر پلی استیشن اجازه بده چون هایپش سنگین بالاست همیشه همینطور بوده اما و اما اگر کسی به هر دلیلی نتونسته خیلی از بازی ها رو بکنه و یا گیمپس طیف وسیع تری از بازی های مورد علاقشو داره اره این سرویس یه بهشته براش ، تردیدی نیست و تمام شد رفت 🙂 ( ذکر این نکته که اگر وضع اقتصادی عالی بود ۲ یا ۳ پلتفرم قطعا داشتم کامنتای ما محدود میشه به انتخاب در مورد یک پلتفرم و این یه جوریه کلا :laugh: )

      • دوست گرامی ، به نظرتون اشتباه نمیکنین؟
        شما ۳ تا بازی نام بردین که مولتی پلتفرم هستن ، یعنی نمیشه این بازی ها رو جبهه مقابل گیم پس دونست، چون این بازی ها در هر دو پلتفرم (پلی استیشن و ایکس باکس )برای تجربه ،باید خریداری بشن ، تو این مورد که شکی نیست. (اگر بازی aaaمولتی پلتفرمی در زمان عرضه بر روی گیم پس بیاد قضیه ، فرق میکنه.)
        احتمالا در جریان باشین که مایکروسافت برای ورود بازی های aaa مولتی پلتفرم روز عرضه برای گیم پس باید هزینه به ناشر و سازندش بده ….
        خب توجیح نداره وقتی خودش سازنده هست ، به روی کسی دست دراز بکنه …
        مگر فقط برای تبلیغات….
        در مورد بسته های الحاقی و اضافه و غیره ،،، درسته ایراد وارده و به نظر من در آینده مایکرو برای این قسمت هم یه فکر میکنه ، البته با بولد شدن زیاد این معضل و درخواست های مشترکین ….
        در کل دلایل انتخاب سونی و مایکرو برای گیمر خیلی فرق داره ، اما بدون شک کسی که برند مایکروسافت رو انتخاب میکنه ،یکی از دلایل انتخابش گیم پس بوده

        • 🤘Mohsenj74 گفت:

          اون ۳ بازی در جواب به دوست بالایی بود که گفت کسی این عناوین رو روز انتشار نمیخره من مخالفتی ندارم با کامنتتون و اینکه هر کسی هر جور لذت میبره موفق باشه کامنت من هم مغایرتی با این اصل نداشت 😀

          • bravo6 گفت:

            من کی گفتم برادر من من گفتم یه بازی ای مثل اینارو بیاره بهتره تا بازی هایی که یک سال از انتشارش گذشته ؟
            الان شما بگن dmc 5 روز اول میاد رو گیمپس بیشتر هایپ میشی یا یه بازی مثل سایکوناتس ۲ ؟

        • ali_yegane گفت:

          ( در مورد بسته های الحاقی و اضافه و غیره ،،، درسته ایراد وارده و به نظر من در آینده مایکرو برای این قسمت هم یه فکر میکنه ، البته با بولد شدن زیاد این معضل و درخواست های مشترکین ) مایکرو چه فکری براش بکنه فروش بسته های الحاقی یکی از راههای درآمد حاصل از گیم پسه تردپارتی ها که جای خود داره حتی برای فرست پارتی هایی مثل فورتزا پنج باید ۴۵ دلار کامل پرداخت کنید تا به تمام محتوای بازی دسترسی داشته باشید مایکرو بعد از خرید بتسدا دووم ایترنال گذاشت روی گیم پس اما باید برای dlc این بازی پول بدید در آینده نه تنها این مورد بهبود پیدا نمیکنه بلکه گسترش پیدا میکنه و اکثر بازیهای روی گیم پس چندین بسته الحاقی به کاربران گیم پس میفروشند خریدهای درون برنامه ایی هم در آینده روی این سرویس گسترش پیدا میکنه طوری میگید این معظله انگار مایکرو بر خلاف میلش داره اینکارو میکنه مایکروسافت کاملا آگاهانه داره به کاربران گیم پس dlc میفروشه و در آینده حتی شدت این کارشو بیشترم میکنه این حرف شما مثل اینه از سازنده های بازیهای رایگان بتل رویال بخوای در آینده خریدهای درون برنامه ایی و خرید بتل پس و اسکین و … از بازیهاشون حذف کنند

          • Star1 گفت:

            داری ماهی نهایت ۱۵ دلار میدی و به ۵۰۰ تا بازی دسترسی داری به همون قانع نیستی میخوای نسخه Complete Edition بازی ها رو گیمپس بزارن؟ میخوای با هر بار خرید اشتراک گیمپس ۱۰ درصد سهام مایکروسافت هم به نامت بزنن؟

            خب کسی که انقدر به بازی ترد پارتی که ممکنه از گیمپس خارج بشه علاقه داره که میخواد براش DLC بخره یا خرید درون برنامه ای داشته باشه زحمت بکشه اول خود بازی رو بخره که از سازنده هم حمایت کرده باشه هم مالک دائم بازی بشه.

            بعدشم مگه سونی DLC نمی‌فروشه، مگه همون اسپایدر من نبود ۱۰ بار فروختش با اسم نسخه GOLD و ریمستر و… همین الان Ghost of Tsushima رو داره DLC هاشو میفروشه. همه بازیاش هم نسخه gold و deluxe و complete edition و director cut و… که معلومه همون سیاست ضد مشتری رو دنبال میکنه.

            • انسان گفت:

              احسنت . جواب دندان شکن. طرف ۱۵ دلار بیشتر نمی دهد انگار طلبکار هم هست.‌ ۴۵۰ تا بازی ریخته جلوتون بشینید بازی کنید. یعنی هر بازی ۰٫۰۳ دلار

              • bravo6 گفت:

                هیچکس همشو بازی نمیکنه باور کن تو ۵ یا ۶ ماه تمام بازی هایی که بازی نکردی تموم میشه منم کسی نیستم از چیزی خوشم نیاد برم حجم اینترنتمو مصرف کنم بازی کنم پس میریم تو انتظار قشنگ مثل وضعی که ps5 الان داره میشه

            • ali_yegane گفت:

              اینجور مواقع میای با سونی مقایسه میکنی مگه سونی ادعای بازی مفت کرده اصلی ترین اسلحه سونی بازیهای فوق باکیفیتشه هیچوقتم ادعای بازی مفت نکرده این مایکروسافته که ادعا میکنه خیریه زده سونی دو ماه پیش ویچر سه نسخه کامل رو روی ناو پنج دلاری در ماه گذاشت یه ماه پیش رد دد دو و گاد ۲۰۱۸ و نیوه ۲ روی ناو پنح دلاری گذاشت یک ساله بهترین بازیها رو توی پلاس گذاشته شما و رسانه ها و مافیای فیل اسپنسر وقتی میاید چنان از عظمت گیم پس حرف میزنید و این همه هیاهو میکنید برای این سرویس در حالی که حتی تجربه کاملی از فرست پارتی ها بهتون نمیده سالی ۱۸۰ دلار بدی بعد ۴۵ دلار هم برای فورزا هوریزون پنج فرست پارتی مایکرو بدید من مشتری مداری نمیبینم مایکروسافتی که الان توی اوج نقطه ضعفه و این همه تبلیغ گیم پسشو میکنه این همه هیاهو میکنه میاد اینجور زرنگ بازی در میاره علاوه بر سالی ۱۸۰ دلار باید ۴۵ دلار برای فورزا پنج بدی وگرنه از کلی از مود ها و پیست ها و ماشین ها محروم میشی و بیست سی دلار برای سایر dlc های بازی های دیگه بدید بترسید از روزی که مایکروسافت دوباره یکم بره توی اوج اونوقت مثل ابتدای نسل هشت پدر کاربراشو در میاره

          • آقای منتقد گیم پس ، در مورد dlc ها و محتوای اضافه بازی ها ، مایکروسافت میتونه قطعا به راه حلی برسه ، فروش dlc ها و محتوای اضافه بازی ها راه حل مایکروسافت برای جبران ضرر گیم پس نیست، قطعا نیست . راه حل ضرر گیم پس جذب ممبره …. این مهم با فروش dlcو بسته های الحاقی عملی نمیشه … برای حل کردن معضل پرداخت اضافی مشترکین به بسته های اضافه بازی ها به طور مثال میگم ، مایکروسافت میتونه از پرداخت اضافه هر بازی ایی که محتوای اضافه داره ، روی گیم پس رونمایی کنه ، دقیقا کاری که با سرویس EA play کرد ، یعنی فرض کن ، اگر بازی ایکس روی گیم پس عرضه شده باشه و کاربر بخواد به dlc جدید اون دست رسی داشته باشه ، با پرداخت مثلا ۲ دلار اضافه میتونه اون بسته رو داشته باشه … ( این روش صرفا برای بازی های خود مایکروسافت میتونه عملی بشه) برای بازی های مولتی که dlc دارن میتونه مبلغ بیشتری بگیره که از پول پرداختی اون dlc به صورت آزاد کمتر باشه …. اینایی که گفتم زمانی میشه اجرایی بشن که گاربران گیم پس به بالای ۱۰۰ میلیون رسیده باشن …. در این که شکی نیست وقتی به این سقف از کاربر رسیده باشن گیم پس عملا سودآور میشه … (اگر شک دارین بگین)

            خب حالا در مورد فورزا ، میشه به من نشون بدین تو کدوم خبر خوندین که فورزا هورایزنی که توی گیم پس منتشر میشه یک بازیه ناقصه!!!!
            بله من خبرش رو خوندم که برای بسته های آلتیمیت و غیره که محتوای بیشتری دارن باید کاربر پول پرداخت کنه ، ولی من تو هیچ خبری نخوندم که هورایزن گیم پس یک بازیه ناقصه !! بازی کاملا قابل تجربه هستش و گیمر میتونه با اون تجربه کاملی داشته باشه اما برای محتوای اضافه باید مبلغی پرداخت کنه ….که با توجه به نظر قبلی خودم ، این احتمال وجود داره که برای گرفتن مشترک بیشتر این معضل رو مایکروسافت حل بکنه …
            در مورد دووم هم دقیقا اتفاقی مثل هورایزن رو پیش بینی میکنم …

            ببین عزیز ، این خیلی قابل پیش بینیه ، وقتی ممبرهای یک سرویس زیاد بشه و ازش استقبال بشه ، دقدقه های اعضا ، دقدقه های شرکت سرویس دهنده میشه ، چون باید رضایت اونها رو جلب کنه ، من نمیدونم به کدوم منطق شما فکر میکنین که وقتی ممبر زیاد بشه مایکروسافت ،بر ضد حرکت مشتری مدار روی میاره ….
            شما همین عرضه ویندوز ۱۱ رو ببینین ، با اینکه میلیاردها نفر منتظر استفاده از اونن و مایکروسافت میتونست حتی با پول کردن آپدیت ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ کلی پول به جیب بزنه ، اما کاملا رایگان عرضه ش میکنه …

            دنیای تجارت همیشه به ضرر مشتری کار نمیکنه … این ثابت شدس

            • کمی باهاتون در مورد راه درآمدزایی از گیم پس مخالفم.
              اول اینکه مایکروسافت ایده dlc پولی رو دوست داشته و داره. فقط مربوط به گیم پس نبوده.
              دوما تعداد ممبرهای گیمپس یه سقفی داره. صحبت از صد میلیون تا سه چهار سال آینده (شاید تا انتهای نسل حتی) خیلی خوشبینانست.
              در مورد مثالتون از ویندوز هم بازم متاسفانه باهاتون مخالفم. یکم در مورد گسترش بازار مک بوک، تبلت ها و کروم بوک ها تحقیق کنین متوجه دلیل واقعیش میشین (که تقریبا هیچ ربطی به مشتری مداری نداره).
              اما چیزی که خیلی زیاد باهاتون موافقم اون بخش از صحبتتونه که گفتین “دغدغه های اعضا ، دغدغه های شرکت سرویس دهنده میشه”.
              و در نهایت به نظرم dlc یا micro transaction اصلا “مشکل” نیست که بخواد راه حلی داشته باشه. تنها کاری که لازمه ایجاد یک بالانس برای هم بازیباز و هم بازیسازه.

    • Ardalan گفت:

      سلام !
      نمیدونم بر چه اساسی netflix رو شکست خورده می دونین اما بر اساس اینکه lucifer و witcher رو سطح بالا تر از سایر سریال های netflix میدونین، تعجبی هم نداره. یه مثال میزنم با استفاده از همین netflix که اشاره کردین، یه سریال مثل سریال la casa de papel که یه سریال اسپانیایی هستش، صد درصد اگه تو پلتفرمی مثه netflix پخش نمی شد هرگز اینقدر در سطح بین المللی مطرح نمی شد و در حد یه سریال خوب تو اسپانیا باقی می موند پس دلیل موفقیتش وجود پلتفرمی برای مطرح شدن بوده و هست عین همین موضوع رو میشه تعمیم داد به پلتفرم گیم پس که امکان انتشار بعضی از آثار کمتر شناخته تر شده محیا میکنه اگه بازی موفق عمل نکنه مشکلی متوجه مایکروسافت و سرویسش نیست چون مبنای گیم پس تا حد زیادی فعلا روی کمیته اما بازی موفق عمل کنه اتفاقا علاوه بر ناشر موفقیت متوجه مایکروسافت میشه و علاوه بر اون مایکروسافت تونسته باعث کشف خلاقیت و استعداد های جدیدی بشه.

  • سلام و احترام خدمت جناب آقای علیرضا کریم‌خان زند . امیدوارم روز خوبی داشته باشید . مقاله ی فوق به توجه به دید کلی نگر و به دور از جزییات ، صرفاً یک مقاله ی خوب است که بنده انتظار داشتم نویسنده ی ستون فوق دیدی دقیق تر و البته جامع تر با توجه به سابقه ی سرویس Xbox Game Pass و همچنین سرویس های وابسته همچون Xbox Game Pass Ultimate ارایه نماید .
    در بخشی از مقاله ، نویسنده به جمله ی زیر اشاره می کند :
    (( مایکروسافت به کمک گیم پس، تا حد زیادی کنترل بازار فروش بازی‌ها را در دست گرفته و این در حالیست که سونی و نینتندو (Nintendo) در حال تقلا برای پیدا کردن راهی در جهت مقابله با این سرویس هستند. ))
    نویسنده بدون ارایه ی هیچگونه سند محکم و بدون توجه به گزارش های منتشر شده توسط اصحاب رسانه در جهت برتری پلتفرم ها و ناشرین بازی های ویدیویی ، شرکت مایکروسافت را به عنوان یک شرکت برتر در بازار فروش بازی های ویدیویی به مخاطب خود معرفی می نماید حال آن که می دانیم بر اساس مدارک و شواهد حدأقل تا به امروز جواب چیز دیگری است . در انتهای جمله ی فوق ، منتقد با آوردن نام NINTENDO و تلاش برای رقابت در این حوزه ، بدون حتی ذکر یک نمونه ، پرونده را به نفع شرکت مایکروسافت می بندد ، حال آن که می دانیم شرکت NINTENDO اصلاً در این حوزه ( سرویس های اشتراکی ) هیچگونه تقلا و تلاشی نداشته و اصولاً حتی برنامه ریزی بلندمدتی نیز نخواهد داشت .
    در بخش پایانی مقاله اینگونه می خوانیم :
    (( اگر این سرویس به موفقیت خود در جذب بازی‌بازان به خرید ایکس‌باکس به جای پلی‌استیشن ادامه داده و گستره‌ی مشتریان مایکروسافت را افزایش دهد ))
    لازم به ذکر است ، با توجه با صحبت های پیاپی شخص اول حوزه ی سرگرمی های تعاملی شرکت مایکروسافت یعنی Phil Spencer ، ایشان بارها عنوان نموده اند که هدف تیم XBOX دیگر رقابت با سایر شرکت های پیشرو در حوزه ی سرگرمی های تعاملی نبوده و آن ها رقبای خود را در این حوزه ، شرکت هایی می بینند که توانایی بالایی در ارایه ی خدمات ابری و خدمات مبتنی بر سرویس دارند . جایی که شرکت هایی همچون گوگل و آمازون حضور دارند . با توجه به صحبت های ایشان به راحتی متوجه خواهیم شد که فروش سخت افزار برای برند XBOX و همچنین شرکت مایکروسافت چند صباحی است که دیگر هدف نبوده و شاید در آینده ای نه چندان دور دیگر ما شاهد عرضه ی سخت افزار از جانب ایشان برای تجربه ی سرگرمی های تعاملی نباشیم .
    سخن آخر :
    به گمان بنده این سرویس مختص بازی بازان تازه وارد و کسانی است که می خواهند از دریای سرگرمی های تعاملی جرعه ای لذت بنوشند ، حال آن که بازار هدف نیز قطعاً همین بازی بازان خواهند بود . تمامی این ها هدف گذاری بلند مدت مایکروسافت از حوزه ی سرگرمی های تعاملی است ، جایی که چیزی حدود یک میلیارد بازی باز به صورت بالقوه حضور داشته و ایشان صرفاً می خواهند این تعداد بازی باز از بالقوه به بالفعل تبدیل شود .
    خوزستانی های عزیز ، پیروز و پایدار باشید .

    • انسان گفت:

      «به گمان بنده این سرویس مختص بازی بازان تازه وارد و کسانی است که می خواهند از دریای سرگرمی های تعاملی جرعه ای لذت بنوشند»
      فرض کنید فردی گیمر حرفه ای است ولی پول ندارد . خوب گیم پس برای اینان نیز هست.
      «خوزستانی های عزیز ، پیروز و پایدار باشید .»
      چرا فقط خوزستانی ها ؟ کلمه نژاد پرستی را تا به حال شنیده‌اید؟
      با تشکر

    • آرین گفت:

      سلام
      بنده‌خدا راست گفته دیگه جناب! گیمپس حتی برای گیمر حرفه‌ای مثل شما هم می‌تونه به صرفه باشه.
      نینتندو بازی‌هایش و بازارش متفاوت‌تر است، سونی بیشتر نیاز داره تا به گیمپس جواب بده.
      اگه ار بازی‌های شاهکار و عالی سونی فاکتور بگیریم، چه دلیلی داره گیمپس رو ول کنیم و بریم سراغ پلتفرم دیگر؟

    • با این نظر موافقم ، به نظر من هم مقاله یکم غلو داشت ….
      با قسمت آخر نظر آقای چمنی هم موافقم که گفتن ، هدف مایکرو فروختن سخت افزار نیست و بیشتر به وجود گیم پس اهمیت میدن ، اما با این نظر ایشون که میگن شاید در آینده با رشد گیم پس مایکروسافت دست از ساختن ایکس باکس بکشه ، مخالفم به چند دلیل ،
      ….وقتی گیم پس رشد کنه ، قطعا فروش محصولی که گیم پس رو به طور کامل ساپورت میکنه هم رشد میکنه ، این کاملا طبیعیه ، پس چرا مایکروسافت خودش رو از این کار کنار بکشه در صورتی که هم اکنون تجربه بسیار زیادی از ساخت کنسول و فروش و بازاریابیش داره …. قطعا با یک سرویس قدرتمند در ارائه بازی های خوب ، نیاز پلیرها و گیمرها هم به یک سخت افزار خوب بیشتر میشه ، نمونه کاری که والو با ساخت استیم دک کرد…

      مایکروسافت نیاز داره که شرکت تولید بازی احداث کنه ، مایکروسافت احتیاج داره که ناشر بزرگ و قدرتمند رو یا بخره و یا با قراردادی به شروع همکاری باهم بپردازن ، مایکروسافت نیاز داره برای جذب مشتری عناوین با کیفیت تولید کنه(این مهم با عرضه عناوین بی کیفیت و صرفا پر شدن گیم پس حاصل نمیشه، نظارت چیپ و بی ارزش بعضی ها که میگن گیم پس برای بازی های بی کیفیته از عمق ناآگاهیشون به وجود میاد )
      مایکروسافت باید به بازیهای ایندی اهمیت بده … همه این نیازها و اهمیت دادن به این نیازها رو تو اعمال مایکروسافت در همین سالی که توش هستیم داریم میبینیم
      قرار داد با EA
      خریدن زنیمکس
      انتشار بازی های عالی ایندی
      تاسیس استودیو
      اهمیت دادن به استعداد های صنعت گیم و باز گذاشتن دستشون توی ایده پردازی و دادن اعتماد از فروش محصولشون (نمونه سایکوناتس و فیشر)

      همه کارهای بالا رو مایکروسافت در این سال انجام داده ، تا به گیمرها بگه که هم آینده خوبی برای گیم پس پیش روست و هم برنامه ریزی بسیار عالی در حال انجامه و سر آخر اینکه بنده آینده گیم پس رو با این کارهای مایکرو روشن میبینم و اطمینان دارم که به کمبودهای اونم پرداخته میشه در آینده …..

      با تشکر از مقاله و همچنین آقای چمنی عزیز که از نظرشون استفاده کردم ….. البته سر آخرم با تشکر از نویسنده محترم

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      با سخن آخرتون موافقم و همچنین با اولین ایرادی که گرفتین ، امیدوارم مایکروسافت در کنار برنامه ریزی برای جذب این همه مخاطب اکثرا “تازه وارد به سرویس گیم پس” نگاهی به ارزش ویدیو گیم هم داشته که ما حداقل شاهد چند بازیه شاهکار و برتر باشیم در نسل ۹ کاری که در نسل ۷ از عهدش بر اومدن حال باید دید هدف ماجراجویی های تیم ایکس باکس به کجا ختم میشه …

  • مدلین گفت:

    بعد بعضی از دوستان کارشناس سایت میگفتن گیم پس باعث نابودی صنعت گیم میشه :disdain:

  • Hasan0930 گفت:

    دوستانی که میگن ایکس باکس بازی نداره پس ظاهرا مایکروسافت باید استودیوهای بیشتری بخره و اونا رو از بازیهای بیشتری محروم کنه تا بیان سمت ایکس باکس…

    هرچقدری که فضای مجازی رو پر کنین که ایکس باکس بازی نداره ایکس باکسم بیشتر استودیو می خره…

    پ.ن: دوستان چرا سونی ایونتشو برگزار نمی کنه مردیم خدایی… حسرت یک گیم پلی گاد تو دلمون موند…

  • mamad1166 گفت:

    (((((اگر روزی این بازی از سرویس گیم پس خارج شود شما هیچ راهی برای دسترسی به بسته‌ی الحاقی‌تان نخواهید داشت مگر اینکه بازی Back 4 Blood را به روش عادی خریداری کنید.))))))
    این جمله یک اشکال داره و اونم اینه بازی که در گیم پس عرضه شده تا ابد برای دارندگان گیم پس ۲۰ درصد تخفبف داره و این روش خرید عادی نیست.
    فرض کن بازی ۶ ماه در گیم پس باشه شما هم بسته های الحاقی رو خریدی حالا بازی از گیم پس خارج شد اولا کم پیش میاد یک بازی ۶ ماه پس از عرضه تخفیف نخوره مثلا از ۶۰ به ۴۰ دلار نرسه یعنی بازی که باید قبلا ۶۰ دلار میخریدی رو حالا ۴۰ یا ۳۰ دلار میتونی بخری ! درحالی که در این بازه ارزان شدن همچنان در حال بازی کردنش بودی !

  • farshadx گفت:

    یادی کنیم از روزی که ما هم همینارو گفتیم ولی ترول و فحش ماکرو فن . … بهمون گفتن
    اینده گیم پس بیشتر از هر چیزی به تعداد مخاطب هاش بسته است
    من فکر میکنم اگر تعداد به ۱۰۰ میلیون برسه برای ماکرو کاری نداره بازیهای بزرگ مولتی رو روز عرضه بیاره تو گیم پس
    و اگر موفق بشن این تعداد رو به ۲۰۰ میلیون برسونن همه شرکتها با ماکرو قرار داد میبندن برای انتشار بازیشون رو گیم پس و عملآ ماکرو تبدیل میشه به بزرگترین ناشر بازیهای ویدیویی
    البته این عداد و ارقام به زودی اتفاق نمیوفتن ولی فکر هم نمیکنم به بیشتر از ۳ سال زمان نیاز باشه( حداقل برای ۱۰۰ میلیون)
    خلاصه که تو این مورد xCloud و گیم پس pc میتونن خیلی بیشتر از کنسول xbox نقش افرینی کنن
    xCloud رو نمیدونم ولی برای جذب pc گیمر ماکرو باید خیلی بیشتر توجه کنه pc گیمر کلآ سخت به چیزی اعتماد و عادت میکنه ولی اگر هم کرد به سختی رهاش میکنه
    نمونه خوبش استیم و اپیک هست
    اپیک با وجود رایگان کردن بازیها باز هم استورش سود ده نیست

  • mohamad199 گفت:

    دوستان سلام . من الان‌pc دارم . میخوام برا اولین بار گیم پس بگیرم‌. چند تا سوال . یکی اینکه دوستان حرفه ای پلتفرم ماکروسافت اگه کانال خوبی میدونن برا خرید گیم پس بهم بگن . شنیدم گویا مثل اکانت psn . گیم پس هم ظرفیتی میشه خرید وقیمت پایین تری داره . الان ظرفیت هوم یا غیر هوم یا کامل یا سوییچ یعنی چی ؟ سوال بعدی اینکه من گیم پس التیمیت بگیرم میتونم هم انحصاری های ماکروسافت رو تجربه کنم هم بازی های انلاین ماکروسافت .ودراخر بازی های eaplay ? الان مثلا بتلفیلد جدیده که میاد میتونم با خرید اشتراک گیم پس التیمیت رو pc پلی بدم ؟ واینکه من که گیم پس pc بگیرم چه مواردی هستن که ازدست میدم که اون ها در گیم پس کنسول هست ؟ باتشکر فراوان . ممنون میشم راهنمایی ام کنید . به راهنمایی های کاربرای حرفه ای گیمفا نیاز دارم.

    • انسان گفت:

      کانال اطلاع ندارم.
      گیم پس آلتیمیت : انحصاری+ ea +آنلاین بازی کردن (البته اون بتلفیلد جدید بعد از ۶ ماه می آید یعنی ۶ ماه بعد از عرضه ولی انحصاری های مایکروسافت روز عرضه مثل فورزا هورایزن ۵ و هیلو اینفینیت .)
      هوم : یک نفره با روش ورود ساده
      غیر هوم : یک نفره با روش ورود متفاوت تر
      کامل : دو نفره

    • vas گفت:

      سلام دوست عزیز.
      برای خرید گیمپس pc به این لینک مراجعه کن : https://hemastore.net/product/%da%af%db%8c%d9%85-%d9%be%d8%b3-%d8%a2%d9%84%d8%aa%db%8c%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-pc/

      (لطفا لینک تایید بشه)
      ۲٫ظرفیت هوم مثل ظرفیت ۲ پلی استیشن هست انلاین و افلاین میتونی بازی کنی ولی ظرفیت ۳ انلاینه و افلاین نمیشه و هربار بخوای استفاده کنی باید بهش لاگین کنی.
      ۳٫تمامی انحصاری های مایکروسافت روز عرضه روی گیمپس هستند و تا ابد باقی میمانند بازی های eaplay هم روی گیمپس pc هستند ولی بازی هایی که تازه ea عرضه میکند مثل بتلفیلد جدید روز عرضه روی eaplay نمیان و حدود ۶ ماه بعد عرضه روی eaplay قرار میگیرند.
      ۴٫میتونی لیست بازی های گیمپس pc رو مشاهده کنی از این لینک :
      https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass/games
      در قسمت pc games

چرا Game Pass در بهترین مسیر ممکن قرار دارد