بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

بررسی هوآوی فری بادز ۴i

مهدی ملکی
۲۰:۳۰ ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

هوآوی اکنون بیش از هر زمان دیگری تبحر بالاتری در ساخت محصولات الکترونیک به غیر از گوشی‌های هوشمند دارد. در حقیقت در حال حاضر نمی‌توان منکر پیشرفت‌های قابل توجه این شرکت در بخش‌های متفاوتش شد. معرفی سیستم عامل بومی، تولید تراشه‌های اختصاصی قدرتمند و سرمایه‌گذاری بیشتر روی محصولات الکترونیک غیر از گوشی‌های هوشمند از جمله مواردی است که هوآوی با وجود تحریم‌های ایالات متحده، به آن‌ها توجه داشته است.

دستگاه‌های صوتی و مخصوصاً سری فری بادز این شرکت،‌ از جمله زمینه‌های ثانویه‌ای است که نشان از پیشرفت‌های هوآوی خارج از دنیای گوشی‌های هوشمند دارد. همان‌طور که ممکن است به یاد داشته باشید، مدتی پیش به بررسی فری بادز پرو، پرچم‌دار هوآوی در این زمینه پرداختیم.

اکنون فری بادز ۴i با قیمتی اقتصادی‌تر و تقریباً امکاناتی در همان سطح، در اختیار کاربران و البته ما قرار گرفته است. در ادامه به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که چه نکات مثبت و منفی می‌توانند روی تصمیم‌گیری شما تاثیر بگذارند و آیا قیمت فری بادز ۴i به قدری اقتصادی ظاهر می‌شود که نکات منفی محو شوند؟ با ما همراه باشید.

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

طراحی و تجربه کاربری

چه کسی می‌تواند منکر تاثیر عظیم طراحی ظاهری و فنی یک محصول روی تصمیم‌گیری کاربران شود؟ گاه بی‌کیفیت‌ترین محصولات، با طراحی ظاهری مناسب خود می‌توانند شمار زیادی را ترغیب به تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی کنند.

خوشبختانه فری بادز ۴i در این دسته جای نمی‌گیرد. هوآوی در طراحی این محصول از همان الگوی به کار رفته در فری بادز ۳i بهره برده است اما این به معنای عدم وجود هرگونه ارتقا نیست.

بزرگ‌ترین تغییر هوآوی در طراحی این محصول، جزئی‌ترین و البته مناسب‌ترین گزینه ممکن بوده است. ساقه انتهای هر عدد فری بادز ۴i اکنون باریک‌تر از قبل به نظر می‌رسد و همچنین به لطف سرپوش‌های لاستیکی با ابعاد مختلف، شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. به لطف این سرپوش‌های مختلف، فری بادزهای جدید هوآوی در گوشی تمام کاربران به خوبی جای می‌گیرد و لحظه‌ای نیز آن‌ها را عذاب نمی‌دهد.

همان‌طور که درون تصاویر صفحه مشخص است، مدل سفید رنگ این محصول در اختیار گیمفا قرار گرفته اما اگر سلیقه شما چیز دیگری را حکم می‌کند، نسخه‌های مشکی و قرمز نیز در دسترس هستند؛ نسخه‌های مذکور نیز دقیقاً مانند همین محصول زیبا ظاهر شده و بازتاب قابل توجهی را ارائه می‌کنند. البته این بازتاب به جنس بدنه باز می‌گردد که جدای از مزایای ظاهری، چندان تجربه کاربر مناسبی را فراهم نمی‌کند.

در مجموع این بدنه لغزنده، کار کردن با محصول را سخت‌تر از حالت معمول جلوه می‌دهد. برای مثال به واسطه آهن‌ربای قوی موجود در قسمت ساقه، فری بادز ۴i به هیچ عنوان به صورت ناخواسته از جعبه شارژ خود جدا نخواهد شد اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که شما گاهی اوقات عمداً نیز نمی‌توانید آن‌ها را خارج کنید. با توجه به این که محصول عملکرد اصلی خود را خارج از جعبه شارژ انجام می‌دهد، می‌توانیم این مورد را نادیده بگیریم و بیشتر به زیبایی ظاهری این بدنه بپردازیم اما امکان لیز خوردن از دست، باری دیگر ما را به قسمت تاریک ماجرا باز می‌گرداند.

فری بادز ۴i مانند اکثر محصولات این حوزه که در بازار موجود هستند، به دکمه لمسی مجهز است. کار کردن با این دکمه لمسی رضایت‌بخش است و شما را به هیچ عنوان نا امید نمی‌کند. دستورهای در نظر گرفته شده برای این دکمه در صورت ادای درست توسط کاربر، دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که باید انجام شود.

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

اتصال، قابلیت‌ و ویژگی‌ها

حتی بدون وجود به یک گوشی هوشمند هوآوی، می‌توان فری بادز ۴i را به سادگی با تمام دستگاه‌های اندروید و iOS همگام کرد. فشردن و نگه داشتن دکمه موجود روی جعبه شارژ فری بادز ۴i و سپس مراجعه به صفحه بلوتوث روی گوشی، به مانند تمام ایرفون‌های موجود، تنها اقداماتی است که باید برای استفاده از محصول جدید هوآوی انجام دهید.

تنها با این شیوه و بدون نیاز به اپلیکیشن جانبی می‌توانید موارد مرسوم را به آسانی راه‌اندازی کنید. شروع کنید به بازی کردن، گوش دادن موسیقی و یا مشاهده فیلم‌های مختلف. هیچ چیزی نمی‌تواند مانع پخش صدای رسای فری بادز ۴i شود اما از این سطح نیز می‌توان فراتر رفت.

هوآوی اپلیکیشن AI Life را مدت‌ها پیش در اختیار تمام دستگاه‌های اندروید و iOS قرار داد. این اپلیکیشن ویژگی‌های اصلی دستگاه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و دقیقاً تبدیل به چیزی می‌شود که از یک محصول الکترونیک در سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رود: هوشمند.

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

با توجه به موارد تعبیه شده در این اپلیکیشن، گزینه‌های شخصی‌سازی عملکرد دکمه‌های لمسی کاملاً خرسند کننده است. شما می‌توانید عملکرد «دو بار ضربه» و یا «نگه داشتن طولانی مدت» دکمه را برای پخش/توقف، پخش آهنگ بعدی و قبلی، استفاده از دستیار صوتی و قعال کردن ویژگی کنترل نویز شخصی‌سازی کنید. کنترل نویز در مجموع شامل حالت‌های Noise Cancelling و Awareness می‌شود که به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند. پس از اتمام بررسی این بخش، به کارایی آن‌ها نیز می‌پردازیم.

مقدار شارژ هر ایرفون و جعبه نیز از طریق اپلیکیشن قابل مشاهده و رهگیری است. هوآوی قابلیت تشخیص پوشیدن فری بادز ۴i و همچنین به‌روزرسانی آن‌ها را نیز در این اپلیکیشن گنجانده است که کاملاً عادی و رایج تلقی می‌شوند. در واقع مورد دوم احتمالاً چندان کارآمد ظاهر نخواهد شد و بعید است که در آینده با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری شاهد اضافه شدن ویژگی‌های جدیدی به فری بادز ۴i باشیم.

یکی از فقدان‌های موجود در این اپلیکیشن، عدم وجود هرگونه اکولایزر برای تنظیم صداست. اگر گوشی هوشمند شما نیز از یک اکولایزر کلی بهره‌مند نباشد، در حالت پیش‌فرض نمی‌توان صدای خروجی از فری بادز ۴i را تنظیم کرد. این موضوع باری دیگر بر وجه اقتصادی این ایرفون تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که انتظارات بعضاً معقول نیز در ازای قیمت فری بادز ۴i، از نظر هوآوی بیش از حد هستند. به همین منظور باید یادآور شد که استفاده از این محصول برای اهداف حرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شود.

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

کیفیت صدا و خروجی

طی بازه کوتاه مدتی که درازای آن به بیشتر از چند سال نمی‌رسد، پشتیبانی از ANC (Active Noice Canellation) یا همان حذف فعال نویز به یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های این‌گونه ایرفون‌ها تبدیل شده است. این ویژگی در بسیاری از ایرفون‌های بالارده به کار می‌رود ولی قضیه در رابطه با فری بادز ۴i متفاوت است.

قیمت این محصول در بازه‌ای قرار می‌گیرد که عملاً کاربران نمی‌تواند انتظار دریافت چنین ویژگی را داشته باشد اما هوآوی با عرضه محصول یاد شده، چنین چیزی را محقق کرده است. این قابلیت به معنای آن است که میکروفون‌های قرار گرفته روی بدنه فری بادز ۴i با جمع‌آوری صدای محیط و ارزیابی آن، تا جای ممکن صدای محیط را کاهش داده و خروجی بسیار با کیفیت‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این میکروفون، حالت Awareness که چند خط پیش به پشتیبانی از آن درون اپلیکیشن AI Life هوآوی اشاره کردیم. این ویژگی نیز همانند ANC با فشردن و نگه داشتن دکمه لمسی موجود روی بخش ساقه قابل فعال‌سازی است. به محض فعال شدن این ویژگی، دقیقاً حالت برعکس ANC رخ می‌دهد؛ یعنی صدای محیط با کیفیت مناسب وارد گوش شما می‌شود و می‌توانید از آن برای مکالمه‌های فوری استفاده کنید. آخرین حالت موجود نیز استفاده از عملکرد پیش‌فرض دستگاه است. این عملکرد بدون استفاده از قابلیت‌های فوق، تنها صدای موسیقی، فیلم و یا بازی که روی گوشی هوشمند، لپ تاپ و محصول ثانویه شما پخش می‌شود را منتقل می‌کند.

فناوری Bemforming یکی دیگر از قابلیت‌های این محصول است که احتمالاً بسیاری از کاربران، به ویژه افرادی که تجربه چندانی در استفاده از ایرفون‌ها ندارند، نسبت به آن بی‌اطلاع هستند. این قابلیت منبع پخش صدا را تشخیص داده و آن را به درستی رهگیری می‌کند. به این شکل هنگام استفاده از فری بادز ۴i، برقراری تماس به تجربه متمایزی تبدیل می‌شود.

کیفیت خروجی هنگام استفاده از هر دو حالت پیش‌فرض و ANC بسیار مطلوب است. گوش دادن به موسیقی، تجربه بازی‌ها و تماشای فیلم همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بسیار لذت‌بخش است. یکی دیگر از مواردی که کاربران چنین محصولاتی توجه مضاعی به آن دارند، برقرای مناسب تماس است. افزون بر این که اتصال بلوتوث فری بادز ۴i با گوشی هوشمند کاملاً با ثبات و پایدار است، تاخیر بسیار ناچیزی نیز در انتقال صدا در این حین قابل مشاهده خواهد بود.

استفاده از میکروفون‌های دوگانه توانسته محدوده جمع‌آوری صدا را تا مقداری که نیاز است، افزایش دهد. بنابراین چه هنگام استفاده از ماسک باشید، در محیط‌های شلوغ رفت‌وآمد کنید و …، صدای مکالمه شما و صدا خروجی شخص مقابل،‌ همیشه مناسب خواهند بود.

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

باتری و زمان شارژ

در تجربه کار با یک ایرفون، تمام مولفه‌های کیفیت صدا، ظاهر و …،‌ همه و همه زیر سایه عمر باتری قرار می‌گیرند. کاربران ابداًعلاقه‌ای به اتمام شارژ ایرفون هنگام پخش موسیقی یا برقراری تماس ندارند. به همین منظور جعبه‌های شارژ مزیتی بزرگ برای این محصولات به شمار می‌روند.

هوآوی به خوبی از این قضیه آگاه بوده و از دو باتری ۵۵ میلی‌آمپرساعت برای هر فری باد و یک باتری ۲۱۵ میلی‌آمپرساعت برای جعبه شارژ استفاده کرده است. اگر به سخنان هوآوی استناد کنیم، اطمینان داده شده است که فری بادز ۴i می‌تواند ۱۰ ساعت بی‌وقفه به پخش موسیقی با ۵۰ درصد صدای خروجی بپردازد. خوشبختانه بررسی‌ها نشان داد که کم‌وبیش با اعمال برخی تنظیمات می‌توان چنین زمانی را ثبت کرد.

اگر شما از جمله افرادی هستید که به تنظیم صدا روی عدد کمتر از ۱۰۰ درصد رضایت نمی‌دهید، باید مدت زمان پایین‌تری را در نظر بگیرید. افزودن ویژگی‌های ANC یا حتی Awareness به این مدت، مسلماً روی آن تاثیرگذار است. در حقیقت اگر به دنبال اعمال چنین تنظیمات هنگام استفاده از فری بادز ۴i هستید، زمان تقریبی ۴ الی ۵ ساعت نهایت چیزی است که می‌توان تحویل گرفت.

این زمان برای انجام امور روزمره مناسب به نظر می‌رسد و زمان شارژ فری بادز ۴i آن را بهتر نیز جلوه می‌دهد. فری بادز ۴i تنها از شارژ مستقیم پشتیبانی می‌کند و با شارژ کم‌وبیش ۳۰ الی ۴۵ دقیقه‌ای آن، شما چندان نگران اتمام ظرفیت باتری نخواهید بود.

با این حساب، حالت‌های مختلف و صدا خروجی متفاوتی که در طول روز ممکن است استفاده شوند، زمان تقریبی ۶ الی ۷.۵ ساعت در کنار شارژ ۳۰ دقیقه‌ای، بسیار قابل توجه است. همان‌طور که اشاره شد، خبری از شارژ بی‌سیم نیست و باید با توجه به همان اصل قیمت اقتصادی، خود را به فقدان این ویژگی رضایت دهید.

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

 

جمع‌بندی

هوآوی با رفع تمام مشکلات موجود در فری بادز ۳i، پشتیبانی از ANC و یک قیمت اقتصادی، فری بادز ۴i را به شیوه‌ای عرضه کرده است که عدم توجه به آن غیرممکن به نظر می‌رسد.

کیفیت صدای مناسب برای امور عادی و روزمره، قابلیت شخصی‌سازی و اپلیکیشن AI Life و عمر باتری مناسب تقریباً ۱۰ ساعته این محصول، از دیگر مزایایی هستند که تصمیم‌گیری برای خرید این ایرفون را هر چه بیشتر به قسمت مثبت ماجرا سوق می‌دهند. طراحی ظاهری قابل توجه، کیفیت ساخت فوق‌العاده، عملکرد بی‌نقص دکمه‌ها و زمان شارژ مناسب، دیگر مولفه‌های فری بادز ۴ هستند که به هیچ عنوان باید آن‌ها را فراموش کرد.

اگر به دنبال خرید ایرفونی هستید که تمام نیازهای ضروری و روزمره مانند برقراری تماس، پخش موسیقی، مشاهده فیلم و بازی کردن را به عملی بی‌نهایت لذت‌بخش تبدیل کند، محصول یاد شده گزینه بسیار خوبی خواهد بود. با این حال برای انجام امور حرفه‌ای و موارد دیگر، شاید بهتر باشد که به سراغ عضو پرچم‌دار محصولات هوآوی یا حتی دیگر رقبا بروید تا ویژگی‌هایی نظیر شارژ بی‌سیم را نیز در اختیار داشته باشید.

نکات مثبت:

  • ویژگی ANC
  • طراحی مناسب و کارآمد
  • کیفیت بدنه
  • عمر مناسب باتری و مدت زمان کوتاه شارژ

نکات منفی:

  • بدنه محصول لغزنده است
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی هوآوی فری بادز ۴i - گیمفا