بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا

بررسی هوآوی فری بادز پرو

مهدی ملکی
۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
بررسی هوآوی فری بادز پرو

مدت‌ها پیش تولیدکنندگان گوشی‌ها معمولاً توجهی به هدفون‌هایی که در جعبه محصولات قرار می‌گرفتند یا حتی جداگانه برای آن‌ها ساخته می‌شدند، نداشتند. گویا آن‌ها آسان‌ترین طراحی و ایده ممکن را به مرحله پیاده‌سازی می‌رساندند تا گوشی هنگام عرضه، عاری از این وسیله جانبی نباشد. با این حال همانند بسیاری از موارد دیگر که در دهه گذشته دچار تغییر شدند، انتظارات، نیازها و تقاضای مردم هم تغییر کرد تا سبب شروع روندی شود که اکنون منجر به تولید محصولی مانند هوآوی فری بادز پرو (Free Buds Pro) شده است.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اکنون به این باور رسیده‌اند که برای ارائه بهترین کیفیت و رضایت مشتری، باید خودشان دست به کار شوند و هدفون‌های مورد نیاز، مخصوصاً از نوع بی‌سیم را تولید کنند.

بنابراین اکنون با توجه به تلاش‌های اپل، سامسونگ و سونی در ساخت و عرضه ایربادهایی با قابلیت حذف فعال نویز که منجر به خلق محصولاتی مانند ایرپادز پرو، گلکسی بادز لایو و WF-1000XM3 شده است، هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی هوآوی در عرضه محصولی باکیفیت و البته مدعی را بگیرد.

ظاهر و طراحی

اولین باری که به جعبه‌گشایی و لمس ایربادهای جدید هوآوی می‌پردازید، به خوبی متوجه می‌شوید این تولیدکننده بزرگ چینی از لحاظ جنس بدنه و کیفیت از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نکرده است. بدنه محکم فری بادز پرو به شما اطمینان می‌دهد که هیچ اتفاقی نمی‌تواند شما را از گوش دادن به موسیقی‌ها باز دارد.

هوآوی فری بادز پرو

صحبت از جعبه‌گشایی شد؛ فری بادز پرو همانند روند رایج همراه با جعبه شارژ خود به بازار عرضه شده است و کاربر بدون صرف هزینه اضافی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. اگرچه این جعبه اندکی بزرگ به نظر می‌رسد اما با مقداری ارفاق می‌توان گفت که شما برای جای دادن آن درون جیبتان به هیچ مشکلی برنخواهید خورد. با باز کردن جعبه، یک جفت فری بادز پرو همانند جواهری که برای خود هدیه کرده‌اید، می‌درخشند.

در وهله اول برای سازگار کردن گوشی هوشمند خود با این ایربادهای جدید هوآوی، باید اپلیکیشن Huawei’s AI را دریافت کنید. به لطف این اپلیکیشن با نزدیک کردن فری بادز پرو به گوشی هوشمند مورد نظر، فوراً عملیات همگام‌سازی صورت می‌گیرد و دستگاه شما آماده است که صدا را از این منبع جدید پخش کند. با این حال اگر نیاز به تغییر گوشی هوشمند خود دارید، نیازی به نگرانی نیست. با فشردن و نگه داشتن دکمه کناری جعبه شارژ فری بادز پرو، می‌توان دوباره آن را با یک دستگاه دیگر همگام‌سازی کرد.

اما احتمالاً چندان به این مورد نیاز پیدا نکنید زیرا فری بادز پرو شرکت هوآوی، همزمان به دو گوشی هوشمند متصل می‌شود و باز هم تاثیری روی عملکرد بی‌نقص آن ایجاد نمی‌شود. در تلاش‌های اول احتمالاً کاربر به آسانی نتواند هر دو عدد فری بادز پرو را از جعبه خارج کند اما این مورد کاملاً عادی است. با مقداری تلاش و البته عادت، در دفعات بعدی، خارج کردن ایربادهای مذکور اصلاً سخت به نظر نخواهد رسید.

هوآوی فری بادز پرو

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، هوآوی در طراحی فری بادز پرو از منظر زیبایی سنگ تمام گذاشته است و ما بیش از این که به استفاده از آن‌ها علاقه‌مند باشیم، در ابتدای محو تماشای آن‌ها شدیم. محفظه‌های گوشی ایرباد، منحنی شده‌اند تا به فرم گوش شما متناسب باشند و به توزیع نیرو در سطح گوش و نوک سیلیکون به طور مساوی کمک کنند. این طراحی اجازه می دهد تا فشاری که به طور معمول بر روی گوش شما ایجاد می شود، به قسمت‌های مساوی پخش شده و شما را آزار ندهد.

اگرچه ساقه‌های هر ایرباد چیز جدیدی برای عرضه ندارند و گاهی اوقات هم چندان دلچسب به نظر نمی‌رسند اما وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. اگر با این‌گونه ایربادها آشنایی داشته باشید، متوجه هستید که کاربر از طریق همین ساقه‌ها با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

در حقیقت هر ایرباد در این بخش خود به یک دکمه کوچک مجهز است که به لمس حساس هستند. کاربر می‌تواند با انجام حرکات خاصی نحوه، عمل مورد نظر خود را به سرانجام برساند. انجام یک حرکت شبیه نیشگون با انگشتانتان روی این دکمه، به منزله پخش یا توقف موسیقی و یا پاسخ به تماس‌های ورودی تلقی می‌شود. از سوی دیگر با کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین، مقدار صدای خروجی کاهش یا افزایش می‌یابد.

هوآوی فری بادز پرو

زمانی که حالت نیشگون را با انگشتان خود ادا می‌کنید و آن‌ها را در همان حالت نگه می‌دارید، فری بادز پرو صدای خروجی از ایربادها رو قطع می‌کند تا بتوانید با شنیدن صدای محیط، با دوستان، همکاران یا افرادی که نزدیکتان قرار دارند، معاشرت کنید. این حالت Awareness نام دارد که خوشبختانه هوآوی با تعبیه آن در فری بادز پرو، یکی از جنبه‌های که معمولاً از چشم نهان می‌ماند را هم در نظر گرفته است. این حالت سبب می‌شود که بدون نیاز به خارج کردن یکی از فری بادز پروها، مکالمات خود را انجام دهید و سپس دوباره به دنیای موسیقی و صدا بازگردید.

با انجام دادن حالت عکس حرکت بالا با انگشتان، قابلیت حذف نویز فعال، روشن می‌شود که هوآوی تمرکز بسیاری روی آن معطوف کرده است. این حالت سعی دارد که در مقابل محصولاتی مانند ایرپاز پرو اپل قد علم کند و با قیمت کمتری آن را در اختیار کاربران قرار دهد. حرکت مختلفی که کاربر به سرعت با آن‌ها خو می‌گیرد و به آن‌ها اشاره شد، فوراً و بدون اتلاف ثانیه‌ای توسط فری بادز پرو درک و پاسخ داده می‌شود. در واقع درک و دریافت این حرکات به قدری سریع انجام می‌گیرد که گاهی اوقات احساس می‌کنید با تفکر به حرکتی به‌خصوص، نتیجه آن را دیده‌اید.

درون اپلیکیشن Al Life هوآوی در مجموع ۴ حالت مختلف برای استفاده از این فناوری وجود دارد. حالت Cosy برای محیط‌های ساکت بسیار مناسب است. در عوض General، حالتی به شمار می‌رود که برای استفاده عادی و روزمره پیشنهاد می‌شود. حالت Ultra نیز همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، تا حدود زیادی از نویز و سر و صدای ناخواسته را حذف می‌کند و نهایت قدرت فناوری «حذف نویز فعال» به کار رفته در فری بادز پرو محسوب می‌شود که خوشبختانه در انجام وظیفه خود، مشکلی ندارد.

هوآوی فری بادز پرو

مشخصاً این حالت برای استفاده در مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا مانند هواپیما یا قطار و مترو مناسب است. از این ۳ مورد که بگذریم، هنوز یک حالت دیگر را تشریح نکرده‌ایم: Dynamic. این حالت بدون در نظر گرفتن دستور شما، با توجه به تکنولوژی خود، مقدار سر و صدای ناخواسته موجود در محیط را تشخیص می‌دهد و حالت مناسب آن را فعال می‌کند. هنر اصلی هوآوی در این مورد است چرا که فری بادز پرو در تشخیص صدای محیط و فعال کردن حالت مورد نیاز «حذف نویز فعال»، عملکرد خوبی دارد.

این ایربادها برای دستیابی به کیفیتی مناسب در حذف نویزها از میکروفون‌های دو قلوی Digital HD بهره‌مند هستند که الگوریتم پیچیده آن‌ها به کمک هوآی آمده‌اند. افزون بر این فناوری یکپارچه به گونه‌ای طراحی شده است که تاخیر را به کمترین حالت ممکن تقلیل دهد.

هوآوی همانند دیگر بخش‌ها، برای اطمینان از عملکرد درست ایربادها، درون هر کدام از آ‌ن‌ها یک عدد آنتن بلوتوث قرار داده است که به همین دلیل، اتصال کاربر همیشه پایده خواهد بود. در حین بررسی‌ها ما با مشکلی در این زمینه روبه‌رو نشدیم و حتی هنگامی که گوشی هوشمند را نیز تا حدود زیادی از آن‌ها دور کردیم، اتصال باز هم پایدار و قابل قبول بود.

جعبه شارژ و نحوه شارژ ایربادها، کیفیت فری بادز پرو را بیشتر نمود می‌دهد. به صورتی که با ۵ دقیقه شارژ ایربادها، کاربر می‌تواند تا ۲ ساعت از آن‌ها استفاده کند و حتی در این حین از فناوری حذف نویز فعال هم غافل نشود. علاوه بر این که می‌توان ایربادها رو از طریق اتصال به پد شارژ مخصوص، شارژ کرد، شارژ از طریق درگاه USB-C نیز فراهم شده است.

هوآوی فری بادز پرو

اگر از دنبال‌کنندگان اخبار تکنولوژی باشید، حتما در سال‌های اخیر توجه‌تان به شارژ بی‌سیم جلب شده ست. هوآوی در طراحی فری بادز پرو این موضوع را هم در نظر داشته است و شما می‌توانید از طریق این روش هم ایربادهای یاد شده را شارژ کنید. باید در نظر داشت که اکنون فناوری شارژ معکوس در حال تبدیل شدن به یکی از قابلیت‌های اصلی گوشی‌های هوشمند است که در صورتی تهیه چنین محصولی، در هر لحظه قادر به شارژ این ایرباد جدید هوآوی خواهید بود.

عمر باتری با فعال کردن ویژگی حذف نویز فعال به حدود ۴.۵ ساعت می‌رسد اما اگر به استفاده عادی از این محصول بپردازید، دستیابی به ۷ ساعت شارژدهی، تضمین شده است. در نتیجه این آمار به آسانی می‌تواند با شارژدهی ایرپادز پرو اپل و حتی WF-1000XM3s سونی هم رقابت کند. جعبه شارژ در صورت استفاده از حذف نویز فعال تا ۲۰ ساعت و بدون استفاده از آن تا ۳۰ ساعت شارژدهی را افزایش می‌دهد.

بنابراین با یک حساب و کتاب ساده می‌تواند متوجه شد که فری بادز پرو قادر به ارائه ۳۷ ساعت عمر باتری است که از هر حیث، خارق‌العاده به نظر می‌رسد. در طراحی ال ای دی‌های جعبه شارژ هم، ملاحظات جزئی در نظر گرفته شده است. به این معنا که این ال ای دی‌ها (هم داخلی و هم خارجی) با توجه به مقدار شارژ موجود در ظرفیت جعبه یا ایربادها، تغییر رنگ می‌دهند.

هوآوی فری بادز پرو

صدا و خروجی

مهندسی هوآوی روی صدای این محصول مانند قسمت‌های دیگرش، کاملاً قانع کننده و تحسین‌برانگیز است. معمولاً حین استفاده از فری بادز پرو، شاهد خروجی باکیفیت و گیرایی خواهید بود. ایربادهای مورد بحث معمولاً توازن خوبی به صدای خروجی می‌بخشند و با توجه به محدوده صوتی آن‌ها، زیر و بم صدا را تا حد زیادی تنظیم می‌کنند.

در واقع حین تجربه ما هیچ‌کدام از فرکانس‌های بالا و پایین با نسبت نامناسبی پخش نمی‌شدند و هیچ یک از بخش‌های موسیقی به دلیل عملکرد ضعیف فری بادز پرو، گوش‌خراش به نظر نمی‌رسیدند. با این حال باید اغراق کرد که برای تقویت برخی از فرکانس‌ها، از یک بهبود نسبی بهره گرفته می‌شود تا کاربر به خوبی آن‌ها را درک کند.

در مقایسه با محصول سونی که بارها به آن اشاره کرده‌ایم یعنی WF-1000XM3s شاید بتوان گفت که ایرباد رقیب، اندکی صدا را با وضوح و کیفیت بیشتری پخش می‌کند اما این تفاوت در حدی نیست که کاربر عادی قادر به درک آن باشد. شاید بتوان گفت که این ایراد جزئی، بیشتر وجود خودش را هنگام استفاده از قابلیت حذف نویز فعال فریاد می‌زند.

هوآوی فری بادز پرو

جمع‌بندی

فری بادز پرو هوآوی از بهترین محصولات دسته خود در بازار هستند که احتمالاً هوآوی می‌توانسته آن‌ها را اندکی بهبود دهد. با این حال شما همیشه همان احساس اولیه خوب را درباره آن‌ها خواهید داشت. افزون بر این، استفاده از آن‌ها لذت‌بخش است و فناوری حذف نویز فعال نیز به خوبی مورد استفاده قرار گرفته است و همیشه مبهوت ویژگی تشخیص خودکار آن خواهید بود. اتصال بلوتوث فری بادز پرو حتی در دورترین فاصله‌های ممکن نیز قطع نمی‌شود و پیوسته ارتباط پایداری را ارائه می‌کند. خروجی صدا و کیفیت آن معمولاً تا حدود زیادی قانع کننده هستند اما گوش دادن به برخی از ملودی‌ها همراه با حذف نویز فعال مشخص می‌کند که اندک کم‌کاری موجود در این ایرباد، در همین قسمت نهفته است.

نکات مثبت:

  • ویژگی حذف نویز فعال بسیار کارآمد است.
  • شارژ بی‌سیم
  • فرمان‌های حرکتی متنوع و بدون تاخیر
  • پشتیبانی از حالت Awareness
  • عمر باتری طولانی
  • اتصال همزمان به دو دستگاه

نکات منفی:

  • کیفیت خروجی برخی از موسیقی‌ها همراه با نویز فعال چندان خوب نیست.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا
بررسی هوآوی فری بادز پرو - گیمفا