تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

ابوالفضل مناف زاده
۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

رویداد E3 2021 قرار است تا میزبان نمایشی از یک بازی نقش‌آفرینی کاملاً جدید باشد که مهر بتسدا را به عنوان توسعه‌دهنده و ناشر بر روی خود می‌بیند. اگر از طرفداران این ژانر هستید، احتمالاً آقای تاد هاوارد غافلگیری‌های ویژه‌ای را برای شما تدارک دیده باشد.

البته که باور کردن این امر دشوار است اما اگر با تاد اندرو هاوارد (Todd Andrew Howard) آشنایی ندارید، وی به عنوان کارگردان در پروژه‌ی ساخت بازی‌های Fallout 3 در سال ۲۰۰۸ (با بالاترین نمره‌ی متای ۹۳)، The Elder Scrolls V: Skyrim در سال ۲۰۱۱ (با بالاترین نمره‌ی متای ۹۶) و Fallout 4 در سال ۲۰۱۵ (با بالاترین نمره‌ی متای ۸۸) شرکت داشته است. همچنین، وی از سال ۱۹۹۵ به عنوان تهیه کننده‌ی عناوین متعددی از جمله The Elder Scrolls IV: Oblivion، Fallout 76 و در آینده Indiana Jones فعالیت داشته و خواهد داشت.

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

تاد اندرو هاوارد به عنوان کارگردان در پروژه‌ی ساخت بازی‌های Fallout 3 در سال ۲۰۰۸ ، The Elder Scrolls V: Skyrim در سال ۲۰۱۱ و Fallout 4 در سال ۲۰۱۵ شرکت داشته است.

در حقیقت، وی جزو برترین و حتی شاید بهترین کارگردان در حوزه‌ی ساخت عناوین نقش‌آفرینی جهان آزاد قلمداد شود که صحبت در مورد تاثیر بازی‌هایش بر این صنعت خود مقاله‌ای مفصل و جداگونه را طلب می‌کند. اما حال و بهانه‌ای که باعث شد شما را دعوت به خواندن این مقاله کنیم، این است که به‌نظر دو هفته‌ی دیگر تا رونمایی مفصل از ساخته‌ی جدید تاد افسانه‌ای باقی مانده است؛ ساخته‌ای که بارها از آن به عنوان بزرگترین پروژه‌ی شرکت بتسدا و طبعاً وی یاد شده و هر روز شایعات پیرامون آن بیشتر و بیشتر می‌شوند. در واقع، حتی اگر قرار باشد تا شخصی نظیر تام کروز برای معرفی این بازی و اعلام نقش آفرینی در آن در رویداد E3 2021 حاضر شود، تعجب نخواهیم کرد.

البته، شاید امروزه صنعت بازی‌های ویدیویی در بسیاری از بخش‌ها به یک استاندارد واحد رسیده باشد، اما تبلیغات و موارد حاشیه‌ای بازی‌ها هرگز استاندارد خاصی را به خود ندیده‌اند. برای مثال، سی‌دی پراجکت رد با تبلیغات مختلف و پرهزینه و برگزاری رویدادهای اختصاصی، قصد داشت تا اشتیاق بازی‌بازان پیرامون بازی جدید خود با نام Cyberpunk 2077 را برانگیزد؛ فارغ از اینکه غالب این بازی‌بازان نه به‌خاطر تبلیغات تلویزیونی و نه به‌خاطر آگهی‌ها تبلیغاتی با حضور کیانو ریوز مشتاق آن نشدند و این Witcher 3 بود که به تنهایی به این بازی اعتبار می‌بخشید و برایش طرفدار جمع می‌کرد. اما در آن سوی ماجرا، یک بازی تحت توسعه وجود دارد که نه تاکنون تصویری به صورت رسمی از آن منتشر شده است، نه متون اخبار رسمی منتشر شده از آن به یک خط می‌رسند، نه ویدیوی گیم‌پلی‌ای از آن را دیده‌ایم و نه جز اسم Starfield چیز چندانی از آن می‌دانیم.

در واقع، این سکوت خبری نه تنها باعث افت و کاهش اشتیاق بازی‌بازان برای دیدن اولین تصاویر رسمی از بازی Starfield نشده است، بلکه هر روز شایعات و اظهار نظرهای بیشتری پیرامون آن منتشر می‌شود. در حقیقت، این موضوع را می‌توان به فال نیک گرفت و از آن به عنوان نشانه‌ای از زنده بودن احترام و اعتقاد بازی‌بازان به استودیوها و افراد خلاق با پیشینه‌ی موفق یاد کرد. البته، امیدواریم تا با توجه به سابقه‌ی بسیار طولانی‌تر و رزومه‌ی پر بار تر بتسدا نسبت به سی‌دی پراجکت رد، با یک بازی ناقص که صرفاً جهت پول‌سازی و بازاریابی برای پلتفرمی خاص قرار است تا زودتر از چیزی که توسعه‌دهندگانش فکر می‌کنند منتشر شود، روبرو نشویم.

به هر حال، بیایید تا پیش از انتشار اولین اطلاعات رسمی از این بازی اطلاعات، اخبار و شایعات پیرامون Starfield را مرور کنیم و کمی به قبل و جایی که شایعات این بازی به نقطه‌ی آغاز خود رسیدند برگردیم. در ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی، اینسایدری با نام کاربری NateDrake برای اولین بار چنین اظهار داشت که شرکت مایکروسافت “امید و آرزوهای بسیار زیادی” پیرامون بازی Starfield دارد و در تلاش است تا آن را در سال جاری عرضه کند. البته، تا سال پیش کمتر کسی بود که عرضه‌ی بازی در سال ۲۰۲۱ را عجیب بخواند اما، شیوع ویروس کرونا و مصائب پیرامون آن باعث شد تا این تاریخ اندک اندک از اذهان پاک شده و منتظر تاخیر خوردن این بازی باشیم.

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

زمانی که شرکتی نظیر بتسدا بازی Starfield را به عنوان “بزرگترین بازی تاریخ خود” معرفی می‌کند، تصور کردن محتوایش کمی دشوار می‌شود.

در ماه مارس، جف گراب در اظهار نظر خود اعلام کرد که به احتمال ۹۰ درصد این بازی در رویداد E3 2021 میزبان یک نمایش خواهد بود و در سال جاری نیز عرضه خواهد شد. البته، وی به این نکته نیز اشاره کرد که احتمال تاخیر خوردن بازی نیز وجود دارد. در ماه آوریل، اینسایدر دیگری با نام کاربری Rand al’Thor چنین گفت که مایکروسافت و بتسدا در حال تلاش هستند تا بازی Starfield را تا تعطیلات ۲۰۲۱ آماده‌ی عرضه کنند. همچنین، توسعه‌ی بازی نیز به پایان رسیده است و تیم سازنده در حال حاضر در حال رفع ایرادات آن است.

اما در جنجالی‌ترین اظهار نظر، مدیر ایکس باکس یعنی آقای فیل اسپنسر در مصاحبه‌ی اخیر خود پیرامون خرید شرکت بتسدا و بازی Starfield، چنین اظهار داشت که “بازی‌های بزرگ این شرکت تنها برای پلتفرم‌هایی منتشر خواهد شد که میزبان سرویس گیم‌پس هستند” تا عملاً سوت آغاز جدال بین پلی‌استیشن و ایکس باکس در نسل نهم زده شود؛ چرا که تا پیش از خرید شرکت زنی‌مکس، طرفداران بتسدا که پلتفرم پلی‌استیشن را در اختیار داشتند، به هیچ عنوان گمان نمی‌کردند که روزی بزرگترین بازی تاریخ این شرکت برای کنسول پلی‌استیشن عرضه نشود و برای تجربه‌ی آن مجبور به تغییر پلتفرم خود شوند. در مجموع، بدین ترتیب بود که شایعه‌ی انحصاری بودن ۱۰۰ درصدی بازی Starfield بیش از پیش قوت گرفت و حتی بسیاری از کارشناسان این پرونده را به سود ایکس باکس مختومه اعلام کردند.

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

Elder Scrolls، Fallout، Wolfnstein، Doom، Prey، Dishonored, Evil Within و… بازی‌هایی هستند که بتسدا را به یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی تاریخ تبدیل کرده‌اند. عناوین آینده‌ی این شرکت را هم حساب کنید!.

در ماه می، گزارش‌هایی از شرکت مایکروسافت منتشر شد که نشان‌دهنده‌ی برنامه‌ریزی ردموندی‌ها برای عرضه‌ی Starfield در مقاطع پایانی سال ۲۰۲۱ و یا اوایل سال ۲۰۲۲ بود. در واقع، این گزارش‌ها حاکی از آن بودند که شرکت مایکروسافت فضاهای تبلیغاتی برای اواخر سال جاری میلادی خریداری کرده است که نمی‌تواند منتسب به عنوانی جز بازی مذکور باشد. برای مثال، فضاهای تبلیغاتی بازی Halo Infinite در سال ۲۰۲۰ و پیش از بروز تاخیر در تاریخ انتشار آن خریداری شده بود.

اما چند روز بعد، شاهد فاش شدن تصاویری جدید از بیلد ۲۰۱۸ بازی بودیم که البته برخی از منابع آن را مرتبط به پروژه‌ی ساخت بازی در سال ۲۰۱۹ می‌دانستند. زاویه‌دیدهای اول شخص و سوم شخص، فضای داخلی ایستگاه فضایی، HUDها و چند نکته‌ی قابل تامل دیگر از جمله مواردی بودند که در این تصاویر مشخص بودند. علاوه بر این، طولی نکشید که جف گراب بار دیگر در مورد بازی Starfield اظهار نظر کرد و با بیان جمله‌ی “این بازی تنها در دسترس دارندگان پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های ایکس باکس قرار خواهد گرفت و من آن را تایید می‌کنم” به باقی شک و شبهه‌ها پیرامون انحصاری بودن یا نبودن آن نیز تاحدودی پایان داد.

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

اما زمانی که بحث در مورد مقوله‌ی “انحصار” دیگر تب و تاب گذشته را نداشت، دوباره بحث زمان انتشار این بازی مطرح شد تا شاهد شایعات، اخبار و گزارش‌های فراوانی پیرامون این موضوع باشیم. در واقع، افراد مختلفی بودند که ادعا می‌کردند بازی Starfield در سه ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد. سپس، جف گراب نیز در پیامی صحبت‌های این افراد را تایید نمود و گفت که او نیز چنین نظری دارد. اما پس از گذشت چند ساعت، لوک استفنز چنین ادعا کرد که پروژه‌ی ساخت بازی Starfield تکمیل شده است و شرکت بتسدا از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، در حال رفع باگ‌های بازی و آماده‌سازی نسخه‌ی نسل نهمی آن هستند.

البته، طی این توییت بود که برای اولین بار بحث عرضه‌ی بازی برای کنسول ایکس باکس وان نیز مطرح شد. همچنین، وی چنین اظهار داشت که بتسدا شدیداً بر روی کیفیت فنی بازی تمرکز داشته و قصد دارد تا تجربه‌ی بد بازی Fallout 76 از این نظر را جبران کند. علاوه بر این، این شرکت حساب ویژه‌ای روی Starfield باز کرده و می‌خواهد که یک بازی کاملاً صیقل داده شده را به صورت میان‌نسلی در سال ۲۰۲۱ عرضه کند.

تصاویر جدیدی از بازی starfield فاش شد

اگر شایعه‌ها و اخبار پیرامون این بازی حقیقت داشته باشند، احتمالاً در بازی Starfield شاهد یک سنت‌شکنی بزرگ توسط بتسدا خواهیم بود؛ وقت کنار گذاشتن گرافیک بصری و فنی منسوخ شده فرارسیده است.

اما در نقطه‌ی مقابل، جیسن شرایر از بلومبرگ بارها اعلام کرد که به دلیل مصائب پیش‌آمده از جمله شیوع ویروس کرونا، این بازی هیچ‌گاه برای عرضه در سال جاری برنامه‌ریزی نشده بود و حتی روند ساخت آن نیز به پایان نرسیده است. البته، وی چنین اظهار داشت که علیرغم دور بودن تاریخ انتشار بازی، در رویداد E3 2021 شاهد نمایشی از آن خواهیم بود.

با توجه به این‌که این بازی در سال ۲۰۱۸ معرفی شده بود و حتی چند سال پیش از این معرفی نیز شایعاتی پیرامون آغاز پروژه‌ی ساخت آن شنیده بودیم، چرا نباید انتظار داشته باشیم که روند ساخت بازی تاکنون به اتمام رسیده باشد؟ در واقع، جیسن شرایر در جواب این سوال نیز چنین اظهار داشت که:

بخش اعظمی از استودیوهای بتسدا از جمله مریلند تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ در حال توسعه‌ی بازی Fallout 76 بودند و روند توسعه‌ی بازی Starfield تا سال ۲۰۱۹ را تیمی بسیار کوچک بر عهده داشت. بنابراین، شایعاتی که ادعا می‌کنند بازی قرار بود تا در سال ۲۰۲۰ عرضه شود صحت ندارند.

البته صحبت‌های وی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. در واقع، با توجه به عرضه‌ی فاجعه‌بار بازی Fallout 76 در ماه نوامبر ۲۰۱۸، احتمالاً استودیوهای بتسدا تمامی تمرکز و توان خود را برای رفع مشکلات و تولید محتوا برای آن درنظر گرفته بودند. همچنین، با توجه به این که این بازی در دوره‌ای نسبتاً طولانی پس از انتشار مفتضحانه‌ی خود دائماً توسط به‌روزرسانی‌هایی از جمله Wastelanders و موارد دیگر در حال تقویت بود، می‌توان چنین استنباط کرد که تمرکز بر روی توسعه‌ی بازی Starfield دیرتر از آنچه که تصور می‌کنیم شروع شده باشد.

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

از طرفی دیگر، هیچ یک از این موارد نشان دهنده‌ی آن نیستند که روند توسعه‌ی Starfield در آن مرحله ساکن بوده و پیشرفتی نداشته است. همچنین، حتی ممکن است که شرکت بتسدا پیش‌تر نیز تدابیری برای این موضوع اندیشیده و شاید راهی برای اجماع تمرکز بر روی دو پروژه به صورت همزمان یافته باشد. علاوه بر این، با توجه به روند ساخت بازی‌های AAA، در جریانیم که بخش عمده‌ای از مراحل ساخت بازی‌های بزرگ، در مدت دو تا سه سال پیش از زمان عرضه‌ی خود توسعه داده می‌شوند و این موضوع می‌تواند تاحدودی قلم باطل بر روی صحبت‌های جیسن شرایر بکشد. در مجموع، به جز شرکت بتسدا هیچ منبع دیگری نمی‌تواند نظری قطعی در این زمینه بدهد و باید خودمان را برای دیدن هر تاریخی برای انتشار این بازی در رویداد E3 2021 آماده کنیم؛ شاید چند ماه دیگر و شاید تا دو سال آینده!.

از آن گذشته، جیسن شرایر پس از گذشت مدتی دوباره به میادین اظهار نظر در مورد بازی که تنها با یک تیزر چند ثانیه‌ای چنین پتانسیلی برای خلق شایعات نشان داده است بازگشت. وی چندی پیش چنین اظهار داشته بود که بتسدا قصد دارد تا در پایان تریلر بازی Starfield در رویداد E3 2021، جمله‌ی “عرضه در تعطیلات ۲۰۲۲” را به نمایش درآورد. اما وی در جواب یک توییت از سوی کاربران، بار دیگر شیب نظر خود را به سمت دیگری متمایل کرد و گفت که “منظور من عرضه‌ی بازی در سه ماهه‌ی سوم و یا چهارم سال ۲۰۲۲ بود”.

البته، حتی اگر قرار باشد تا یک تاریخ خاص و دقیق را در پایان این نمایش احتمالی ببینیم، نباید فراموش کنیم که در مقطع زمانی فعلی ممکن است که مجدداً این تاریخ با تاخیر مواجه شود؛ موضوعی که اخیراً و به وضوح در مورد آخرین ساخته‌ی یک شرکت لهستانی سابقاً خوش‌نام‌تر صدق کرد. در واقع، اگر بازی در مراحل رفع باگ و ایرادات باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که تاریخ نهایی که در این نمایش درخواهد آمد، احتمالاً دقیق خواهد بود. اما اگر بازی هم‌اکنون حتی به پایان دوره‌ی ساخت خود نیز نرسیده باشد، باید خودمان را آماده‌ی شنیدن هر خبری پیرامون تاخیر خوردن تاریخ انتشار بازی Starfield کنیم.

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

احتمالاً پس از رویداد E3، شاهد طراحی شدن تعداد زیادی تصویر مفهومی از بازی Starfield خواهیم بود

در مجموع، تاریخ انتشار بازی به عوامل مختلفی مرتبط است؛ وسعت بازی، کم و کیف نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی موتور Creation و سهولت کار با آن، موانع و مصائب دورکاری و پلتفرم‌های مقصد بازی همه از جمله‌ی این موارد هستند. همچنین، در مورد آخرین مورد نیز لازم به ذکر است که حتی بدون پلی‌استیشن‌ها، احتمالاً بازی برای چهار پلتفرم ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و اس و پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.

در هر صورت، اگر شرکت بتسدا بخواهد تا سیاست‌های قدیمی خود در شیوه‌ی معرفی بازی‌های جدیدش را ادامه دهد، احتمالاً در رویداد E3 2021 شاهد تیزری کوتاه خواهیم بود و طی ۲۴ آتی پس از آن نمایش، استریمی نسبتاً طولانی از گیم‌پلی بازی پخش خواهد شد. اما موضوعی که رویداد E3 2021 را بیش از پیش جالب‌تر می‌کند این است که شرکت مایکروسافت و بتسدا در نمایشی ادغام شده در این رویداد حاضر خواهند بود.

البته، اخبار چندان زیادی از عناوین تحت توسعه‌ی استودیوهای زیر مجموعه‌ی شرکت بتسدا در دسترس نیست و اطلاعات این بازی‌ها تنها به شایعاتی از جمله بازی جدید استودیوی آرکین با نام Omen محدود می‌شوند. همچنین، گفته می‌شود که بازی‌هایی نظیر Everwild و Fable جدید نیز فاصله زیادی تا فرارسیدن تاریخ عرضه‌ی خود دارند. علاوه بر این، هرچقدر که احتمال نمایش‌ عناوین جدید استودیوی آبسیدین در این رویداد دور از ذهن است، اما می‌توانیم منتظر ارائه‌ی نمایشی از گیم‌پلی بازی State of Decay 3 و یا حتی Ark 2 در E3 پیش رو باشیم که اولی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ در مرحله‌ی پیش‌تولید قرار داشت.

البته، موضوع برای بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 اندکی متفاوت است؛ چرا که در همان ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ استودیوی نینجا تئوری اعلام کرد که قصد توسعه‌ی این بازی بر روی موتور Unreal Engine 5 را دارد و سپس روند ساخت این بازی در سکوت مطلق فرو رفت. اما اگر از موارد فوق که عمدتاً حضور یا عدم حضور آن‌ها در این رویداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارند عبور کنیم، به انتشار احتمالی نمایشی از گیم‌پلی بازی مورد انتظار S.T.A.L.K.E.R. 2 می‌رسیم که به مدت سه ماه در انحصار کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس قرار خواهد داشت.

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

شما منتظر نمایش چه بازی از سوی مایکروسافت در این رویداد هستید؟

اما علاوه بر موارد بالا که هر کدام به نوبه‌ی خود یک بازی مورد انتظار و شاخص به‌نظر می‌رسند، گویا برگ برنده‌های مایکروسافت بازی‌های دیگری هستند که دست ایکس باکس را پس از مدت‌ها برای عرضه‌ی محتوای اختصاصی باز خواهد کرد. در واقع، بازی‌های Forza Horizon 5، نسخه‌ی جدید بازی Forza Motorsport، بازی مورد انتظار Halo Infinite، ارائه‌ی نمایشی هرچند سینماتیک و کوتاه از بازی‌های Perfect Dark با آن تیم توسعه‌ی عجیب و غریبش، Indiana Jones و حتی Elder Scrolls 6 و همان آی‌پی جدید معروف که “مغذتان را منفجر خواهد کرد” می‌توانند گزینه‌های احتمالی مایکروسافت برای نمایش در این رویداد باشند. اما در نهایت، نمایش بازی Starfield، پتانسیل آن را دارد تا تمامی این رویداد را به طرز خارق‌العاده‌ای تحت شعاع خود قرار دهد؛ همان بلایی که پیش‌تر عنوان Cyberpunk 2077 به سر سایر بازی‌هایی که در رویداد E3 2019 معرفی شده بودند آورده بود.

به هر ترتیب، برای دریافت جواب سوال‌هایمان لازم نیست مدتی طولانی صبر کنیم و کمتر از دو هفته‌ی دیگر احتمالاً به تمامی آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم
تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Wounds گفت:

    اشاره کردید که شاید این بازی میان نسلی باشه ولی ظاهرا تاد هاوارد گفته بود ما این بازی براساس نسل بعد می سازیم ‌و یک عنوان میان نسلی نخواهد بود…..کاش علاوه بر شایعات زمان عرضه بازی کمی هم در مورد گیم پلی احتمالی صحبت می کردید مثلا اینکه شایعه شده بود بازی اسلحه نداره یا یک رویکرد خاصی شبیه دث استرندینگ داره و آنچنان درگیری های زیادی داخل بازی شاهد نخواهیم بود

  • با تشکر از آقای مناف زاده :-))
    .

    یه چیزی که بهش اشاره نشد اینه که Trademark استارفیلد سال ۲۰۱۳ ثبت شد و از ۲۰۱۶ در Active Development بود. با اینکه کرونا و ۷۶ احتمالا باعث تاخیر استارفیلد شدن، بیشترین مقدار Development time توی بازی های استودیوی BGS داره 😉

    درکل بنظرم E3 امسال درحد ۵ تا ۱۰ دقیقه نمایش از استارفیلد خواهیم دید و بیشتر توی مراسم های بعدی مثل quake con روش مانور داده میشه (اگه قرار باشه امسال نیاد) فالوت ۴ رونمایی ش ۳۴ دقیقه بود ولی عرضه ش هم نزدیک :silly:

  • گوتی۲۰۲۱ :inlove:

    متاش قطعا بالا۹۰ خواهد بود و همه افتخارات به مایکروسافت مربوط میشه

    • saman گفت:

      عجله نکنی بهتره.
      چون هیچی از بازی هنوز نیومده.
      برا پیش‌بینی خیلی زوده.
      اگرم امسال بیاد رقیبای سرسختی داره 😀

    • MrHill93 گفت:

      همه افتخارات ب مایکروسافت مربوط میشه :rotfl: :rotfl:
      بازی سه چهار ساله در دست ساخته
      نهایت سال اخر مایکرو اومده خریده زنی مکس و بعد اینا افتخارات و ب پای مایکرو مینویسن :rotfl: :rotfl:

      • یعنی پلی استیشن که تازه بعد از ساخت اسپایدرمن اینسامونیاکو خرید و فقط سال های اخر ساخت بازی لایسنس و کمک مالی کرد به استدیو افتخارات اسپایدرمنم نمیزنید به نامش یا این قضیه فقط برای اکس باکس صدق میکنه؟ :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: ?:-)

        • MrHill93 گفت:

          ینی پلی استیشن ک تازه بعد از ساخت اسپایدرمن اینسومنیاک و خرید و فقط سال های اخر ساخت بازی لایسنس و کمک مالی کرد :rotfl: :rotfl: 😀 :laugh:
          یک : ایپی اسپایدرمن مال سونیه
          دو : اجازه ساخت اسپایدر من و سونی صادر کرده و اینسومنیاک ساختتش و قطعا بیشتر از اونی ک تو مغزت جریان داره سونی کمک کرده ب ساختش قبل تر از خرید اینسومنیاک هم رابطه ش با سونی خیلی خوب بود از تعداد انحصاریایی ک برا سونی ساخته مشخصه
          بعدم ما مث شما عقده ایی نیستیم ک افتخاراتی ک اینسومنیاک با اسپایدر من ب دست اورد و همون سال اول بنویسیم ب پای سونی چ اینکه ایپی برا سونیه :rotfl:
          اگه عقلت میگنجه اینا رو تحلیل کن خودت جواب تو میگیری
          اگه ن ک مشخصه بچه سالی

          • وای چه کسایی ادعا اطلاعات میکنن
            انیشتین جان فقط ای پی بخش سینمایی و لایواکشن دست سونیه نه گیم با این حجم از دانایی و اطلاعات چطور انیشتین نشدی دیتای متحرک :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: https://screenrant.com/spider-man-playstation-exclusive-rights-marvel-sony-insomniac/ البته شک دارم امثال تو حتی با مدرک حرف تو کلشون بره :silly:

      • عه؟؟عجب

        مدیوم رو به پای مایکرو نوشتید؟؟در حالیکه نه فرست پارتی بود نه چیزی

        بعد استارفیلد که استودیوش فرست پارتیه واسه مایکرو نیست؟؟سوزشت انکار ناپذیره

      • ...Eternal... گفت:

        عه؟ مطمئنی؟ همین تو اگر بازی استارفیلد خراب کنه بر فرض(که نمیکنه) تو اولین نفری هستی که میای تو پست نمراتش کاسه کوزه هارو سر مایکرو میشکونی بعد حالا میگید اگر موفقیتی داشت به مایکرو ربطی نداره؟ یعنی قشنگ معلومه فقط دنبال یه راه برای ترول کردنو مسخره بازی میگردید
        من‌ نمیگم این بازی حتما افتحاراتش مال مایکروئه ولی از طرفی اگر فقط به خاطر اینکه یه ساله مایکرو به صورت رسمی تصاحبش کرده با منطق خودت اگر موفقیت بازی برای مایکرو نباشه شکستش پای مایکرو نیست

    • onepunkman گفت:

      از اون شناختی که دارم ازشون من باهات موافقم، احتمالا گوتی میشه یا خیلی نزدیک بهش، در حال حاضر با دیدن وعده ها شناختی که داریم و بله کامل نیستن، فقط در حد یک حدس، بازی شاهکاری میشه و حداقلش یک چیزی بشه مثل رقابت جی تی ای وی و لست امسال سر گوتیه
      میخوام یک چیزی بهتون بگم عصبانی نشید، من بنظرم بتسدا نباید سری فالوت رو بسازه، من امیدوارم این فرنچایز حداقل با همکاری خالقینش (به عبارت بهتر بیشتر خالقینش) یعنی interplay یا همون black isle که obsidian امروزی شناخته میشه ساخته بشه. فالوت واقعی رو اونا میسازن. تو نیووگاس اصن خیلی چیزا رو از فالوت ۳ اصلاح کرده بودن دوباره traits رو اوردن که بتسدا حذفشون کرده بود در حالی که در بازی های اورجینال بودن.
      شاید جالب باشه بدونید این دوتا یک دشمنی هایی هم باهم دارن بتسدا و ابسیدین، الانم که میبینید عناوین ابسیدین رو میفهمید اینا دارن یجوری خودشونو میندازن تو خط رقابت با عناوین بتسدا. الان که مایکرو بتسدا رو خرید فکر کنم یک حالی به ابسیدین دادن

      • دشمنی بین استودیوها وجود نداره. همش حرفای تئوری های توطعه یه عده ست. یه قرارداد کاری داشتن که بعدش تموم شد. این دراماهای بچگانه توسط گیمرا به وجود اومده

        • onepunkman گفت:

          اره درسته کلمه “دشمنی” overact بود. یک چهارم حرفامم overact بودن
          ولی واقعا معتقدم obsidian توی ساخت فالوت از بتسدا بهتره و امیدوارم با هم همکاری زیادی داشته باشن
          بتسدا و obsidian سبک و راهی که دارن خیلی شبیه همن و من با اجازه اتون اونارو رقیب میدونم و تا حالا دیدم که ابسیدین توی پر محتوا و اتمسفر سازی بازیاش خیلی ماهرانه تر و خلاق تر عمل میکنه که نشون میده چقدر استعداد دارن. به نظرم اون فالوت ۷۶ ایی که بتسدا انقدر وعده داده بود با outer worlds تحویل گرفتیم
          اینم بگم که اگه موضوع دراما های بچه گانه بود انقدر ترول و جنگ کنسولی ایی درجریان نبود که نصف مردم از سر لذت بردن بازی های روی پلتفرم محبوبشون سر باز بزنن باشن بردارن بیان توی کامنت ها بجاش همدیگرو تخریب کنن و نسبت نظرات شخصی بقیه روحیه شون جریحه دار بشه

          • آخه فالوت ۷۶ و other worlds هم ارتباط چندانی ندارن
            اولی mmo ته دومی یه نقش آفرینی اول شخص⁦:-|⁩

            • onepunkman گفت:

              حالا شما بیا بگو فالوت ۷۶ mmo هست اون نقش افرینی اول شخص (که من نمیدونم مگه فالوت تا حالا نقش افرینی اول شخص نبوده؟) من که هردو رو بازی کردم اصن مکانیک های بازی شبیه فالوت، عناصر گیم پلی شبیه فالوت، سیستم انتخاب دیالوگ شبیه فالوت، یک سیستم شبیه special فالوت هم داره، اصن فالوت ۷۶ که اومد یک فالوت تلقی نمیشد اصن بیشتر این اوتر ولدز بود که فالوت ایی بود
              اصن وقتی که فالوت افتاد دست بتسدا همه طرفدارای قدیمی فالوت میگفتن که بتسدا از فالوت یک oblivion با تفنگ ساخته، توی فالوت هم اصن اتمسفر دنیاش عوض شده بود، lore اش تغییر پیدا کرده بود، خیلی آلامان های بازیشو برداشته بودن مثل traits ولی وقتی اسپین اف فالوت رو ابسیدین زدش اصن چندین برابر صیقلی تر شد، هرچی اشتباه بتسدا کرده بود رو کاملا درست کردن، تا الانم برید سرچ کنید دیگه، از فالوت باز ها هم بپرسید همه میگن فالوت نیو وگاس بهترین فالوت بوده، با جزیات بالا و کافی، با خلاقیت، با یک دنیایی که ارزش اکسپلور کردن رو داره، توی فالوت ۳ یک ساعت توی مقدمه سوسک کشی میکنی که بلاخره بتونی بری بیرون و بازی شروع بشه توی نیو وگاس داری از town در مقابل ریدر ها محافظت میکنی و واقعا هم داستان خیلی درست و حسابی ایی داره. همه چیز توی فالوت نیو وگاس سر جاشه
              البته من گله ام این نیست که فالوت دوباره برگرده پیش بچه های ابسیدین نه، این که بعیده من دارم سطح خلاقیتشون رو میگم که هرکدوم چطور دارن بازی رو پیش میبرن. صد در صد اگه فالوت دست ابسیدین بود فالوت عنوان قوی تر و بزرگ تری میشد و اینم میدونم شما هم قبولش دارید و اینم میدونم همتون امیدوارید با همکاری ابسیدین فالوت نیووگاس ۲ رو هم بسازن که نشون میده شما هم بدجوری خواهان همچین چیزی هستید
              من اوتر ورلدز رو با فالوت ۷۶ مقایسه نکردم در اصل داشتن با کلا فالوت مقایسه میکردم ولی در واقع هدفم مقایسه ابسیدین و بتسدا بود

  • استارفیلد فضاش آدم فضاییم داره یا یه چیزی شبیه هیولایی باس فایتی بیگانه ای 😀 ؟ اصن قراره تو فضا چیکار کنیم (به نظرتون)

  • farshadx گفت:

    اگه اشتباه نگم خود تاد هاوارد گفته بازی مثل اولین عناوین الدر اسکرول از نقشه تصادفی استفاده میکنه
    یه چیزی مثل no man sky و از نظر بزرگی نقشه خیلی خیلی بزرگه
    نکته بعدی تمام بازیهایی که بتسدا منتشر کرده تو سایتش قسمتی هست که سال عرضه رو مینویسه و تاحالا این اشتباه نبوده و یا تغییر نکرده برای استارفیلد هم هنوز تاریح ۲۰۲۱ رو نشون میده این سایت خود بتسدا و بازی هست
    یعنی موضع رسمی استودیو بتسدا
    اما شایعه زیاده بعضی از افرادی که اسم بردین گفتن ماکرو ۵ بازی AAA که هنوز معرفی نشده رو تو e3 معرفی میکنه
    چیزی که ۱۰۰% بشه گفت حضور halo و Starfield هست
    بقیه همه از دم شایعه هست اما مطمعآ ماکرو بیشتر از این ۲ تا بازی نمایش داره

  • بنظرم تاد هاوارد، برایان فارگو و Josh swayer جزو بهترین کارگردان ها هستن توی این ژانر :chic:

  • RARE گفت:

    مقاله عالی بود
    ایول دارین آقای مناف زاده :yes:

  • Nathan Drak گفت:

    خیلی هایپم رو نسل ۹ چی بشه ای کاش برای نسل ۸ نیاد

  • Hasan0930 گفت:

    تازه تو ای تری احتمالا استودیوهای جدیدی که مایکی خریده رو هم رونمایی می کنن… وارنر و اسکوئیر انیکس خیلی محتمل هستن…

  • farshadx گفت:

    اینم یادم اومد
    ۲۰۲۰ گفتن بازی کاملآ قابل بازی هست
    اگه اشتباه نگم تو دورهمی بود که بعد از خرید بتسدا گرفتن اسپنسر و تادهاوارد حضور داشتن
    که تمام حرفهای شرایر رو میبره زیر سوال
    چند ماه پیش شرایر گفت بیشتر بازیهای امسال تخیر میخورن و میوفتن برای ۲۰۲۲ و به ۲۰۲۱ گفت سال تخیرها
    حالا ببینید چقدر بازی همین چند وقته اومده فقط
    Outriders
    Mass Effect: Legendary Edition
    Returnal
    Resident Evil Village
    days gone
    Biomutant
    It Takes Two
    Hood: Outlaws and Legends
    ratchet and clank و کلی بازی دیگه هم تو راه هستن
    کلآ این بنده خدا اومد یه چیزی گفت برعکس در اومد حالا برای همه بازی ها میاد میگه تخیر میخوره
    البته نکه احتمال نداشته باشه استرافیلد بیوفت برای ۲۰۲۲ بخصوص که halo هم ۲۰۲۱ میاد اما میخواستم بگم خیلی به حرفهاش استناد نکنید

  • واو این استارفیلد قشنگ انقلاب به پا میکنه :yes:

  • ...Eternal... گفت:

    انقدر منتظر این بازیم که حد نداره مگه میشه نقش آفرینی باز باشی بعد برای آیپی جدید یکی از سلاطین نقش آفرینی اونم بعد از این همه سال هایپ نباشی؟ این‌ سری قراره حسابی بتسدا غوغا به پا کنه و این بازی به نظرم بازگشت به اوجی برای بتسدا خواهد شد :yes: 😎

تاد هاوارد و یک بازی نقش‌آفرینی دیگر؛ هر آنچه که در مورد Starfield می‌دانیم