ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی؛ فرجام ناامیدکننده

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی

مقوله‌ی پایان یا همان Ending در دنیای رسانه بسیار نقش کلیدی را در کیفیت کلی اثر ایفا می‌کند. چه بسا یک داستان خوب، یک فیلم جذاب یا یک بازی فوق‌العاده، به خاطر پایان ضعیفش نتواند آن‌طور که باید و شاید بزرگی و عظمت خود را نشان دهد.
در دنیای گیم نیز گاهی اوقات بزرگ‌ترین بازی‌ها، به شکل بسیار ضعیف و ناامیدکننده‌ای به پایان می‌رسند. در این مقاله به برخی از ضعیف‌ترین و ناامیدکننده‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی نگاهی خواهیم داشت.

پ.ن:  توجه داشته باشید ضعیف بودن پایان و Ending، به هیچ وجه به معنای ضعیف بودن کلی آن اثر نیست‌. در لیست پیش‌رو بسیاری از آثاری که خواهید دید در زمره‌ی برجسته‌ترین آثار نسل و حتی تاریخ به شمار می‌آیند. در واقع تنها این پایان بازی است که ضعیف و ناامیدکننده‌ بوده است.
پایان‌های ضعیف و ناامیدکننده‌ زیادی در دنیای گیم وجود دارند که در این مقاله تنها به برخی از آن‌ها اشاره شده است. شما عزیزان نیز نظر خود را  با ما به اشتراک بگذارید.

Halo 2

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
استفاده از Cliffhanger‌ها در دنیای ادبیات و فیلم و سریال بسیار طبیعی است. خصوصا در سریال‌های بزرگ و محبوب، اغلب شاهد این هستیم که آخرین سکانس آخرین قسمت یک سریال، در لحظه‌ای بسیار حساس و هیجان‌انگیز خاتمه می‌یابد. مانند نبرد آنتاگونیست و پروتاگونیست داستان‌. اما مخاطبان برای مشاهده و فهمیدن ادامه‌ی ماجرا باید تا فصل بعدی صبر کرده و روزشماری کنند.
اما دنیای گیم کاملا متفاوت از دنیای فیلم و سریال است. هر بازی ویدئویی، یک اثر مستقل و جداگانه از آثار قبلی و بعدی آن فرنچایز است. حتی نسخه‌های فرعی و Spin-off‌ها نیز همیشه هویت مستقل خود را داشته و یک داستان کامل از صفر تا صد را روایت می‌کنند. استفاده از Cliffhanger مانند آن چیزی که در دنیای فیلم و سریال میبینیم در دنیای گیم منطقی و پذیرفته شده نیست (بازی‌های اپیزودیک یک بازی به شمار می‌آیند) چرا که مخاطب انتظار یک اثر کامل را دارد. مثلا فرض کنید در عنوان God of War، بعد از سی ساعت ماجراجویی، متوجه شوید که در نسخه‌ی بعد قرار است با بالدر مبارزه کنید و باید چند سال صبر کنید!
عنوان Halo 2 با یک علامت سوال بزرگ و Cliffhanger عظیم به پایان رسید. بعد از ساعت‌ها تلاش مسترچیف و نبرد با نیروهای بیگانه برای نجات زمین، به جای یک فرجام منطقی، بازی در حالی به اتمام می‌رسد که مسترچیف می‌گوید میخواهد به جنگ پایان دهد و سفینه فضایی او به زمین می‌رسد. اما خبری از نبرد نهایی نیست و مخاطبان می‌بایست تا نسخه‌ی بعدی هیلو صبر کنند و یک کنسول دیگر خریداری کنند

Metal gear solid V: The Phantom Pain

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
پایان بازی Metal Gear solid 5 نه تنها دچار مشکلات فراوانی بود، بلکه حواشی زیادی نیز به همراه داشت. به نظر می‌رسد دخالت‌های گسترده‌ی کونامی در روند ساخت و قسمت‌های پایانی و حذف یکی از مهم‌ترین کات‌سین‌های پایانی بازی، یکی از مهم‌ترین دلایلی بودند که موجب پایان عجیب و غریب بازی شدند. اما کات‌سین حذف شده و مشکلات کوجیما با کونامی را کنار بگذاریم، مشکل دیگر پایان بازی ضغیف بودن آن از لحاظ ساختاری است‌. پایان بازی به گونه‌ای روایت می‌شود که هزاران سوال بی‌جواب در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود و هیچ جوابی نیز برای آن‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر شروع و پایان داستان بازی از حفره‌های داستانی عجیب و غریبی رنج می‌برد که همدیگر را نقض می‌کنند ( با یک سرچ ساده و اندکی تحقیق به مواردی که اشاره کردم پی خواهید برد)

Batman: Arkham Asylum

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
گاهی اوقات گذشتن از برخی خط قرمز‌ها در زمینه‌ی شخصیت‌پردازی و دگرگونی یک شخصیت، به نتایج نامطلوبی ختم می‌شود. یکی از این خط قرمز‌ها و ریسک‌های بی‌مورد، در پایان بازی Batman: Arkham Asylum اتفاق افتاد. جایی که پس از فعل و انفعالات فراوان، جوکر در اقدامی عجیب به خود فرمول تایتان را تزریق کرده، و به هیولایی سبز رنگ و بزرگ تبدیل می‌شود! بله جوکر که همه به واسطه‌ی جنون، تصمیم‌ها و رفتار متفاوت او را به یاد دارند،
به شیوه‌ی کلیشه‌ای باس فایت‌‌های رزیدنت ایول به هیولایی بزرگ تبدیل می‌شود! این تصمیم بر خلاف تمام هویت و شخصیت‌پردازی جوکر بود و با هوین این شخصیت هم‌خوانی نداشت.

Borderlands

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

بعد از ساعت‌ها تلاش و تیراندازی مداوم برای رسیدن به Vault و یافتن راز این‌که چه چیزی داخل آن است، در نهایت بازی‌بازان باید هیولایی غول‌پیکر را در پایان بازی شکست دهند و خب طبیعتا انتظار دارید که در ادامه به راز Vault پی ببرند. اما خبری از این اتفاق نیست! بعد از کشتن باس آخر، Guardian از شما تشکر می‌کند و Vault دوباره به مدت ۲۰۰ سال بسته می‌شود. یعنی کل Objective بازی به کوچک‌ترین سرانجامی نمی‌رسد و در واقع سازندگان فقط مخاطبان را فریب داده‌اند! به همین راحتی! بدون هیچ‌گونه جمع‌بندی و پایان منطقی …

Ghost’n Goblins

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
این عنوان کلاسیک و قدیمی که در دهه ۸۰ منتشر شد، یکی از احمقانه‌ترین Conclusion‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی را دارد. هدف بازی‌بازان پیدا کردن و نجات شاهزاده Prin Prin است، اما بعد از عبور از خطرات و هیولاهای مختلف و شکست باس آخر که شیطان است و یافتن شاهزاده، در می‌یابید تمام کارهایی که تا به این نقطه انجام داده‌اید توهم و خیال بوده و باید یک‌بار دیگر تمام مراحل بازی را از ابتدا تا انتها این‌بار روی سطح سختی بالاتر تکمیل کنید تا شاهزاده را نجات دهید. فکر نمی‌کنم پایانی به این اندازه احمقانه و غیرمنطقی وجود داشته باشد!

Mass effect 3

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
از آن‌جایی که اندکی قبل بود که نسخه‌ی نسل هشتمی و نهمی سه گانه‌ی Mass effect عرضه شد، به همین دلیل زیاد به جزئیات پایان نسخه‌ی سوم نمی‌پردازم. فقط در همین حد باید بگویم که برخلاف بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک، تصمیم‌های مخاطبان تقریبا هیچ اثری در اتفاقات نهایی بازی ندارند و حتی عواقب تصمیمات نهایی نیز به شکل درست نشان داده نمی‌شوند! این مسئله آن‌قدر اعتراضات گسترده را به همراه داشت که بایوور در بسته‌های الحاقی مختلف تلاش کرد این مسئله را جبران کند. اما در هر صورت، یکی از بهترین سه‌گانه‌های تاریخ گیم، به شکلی نسبتا ناامیدکننده و دور از انتظار به پایان رسید.

The Last of Us: Part Two

the last of us part 2
برای خود من به شخصه، ناامیدکننده‌ترین، ضعیف‌ترین و بدترین پایان و Ending در چند سال اخیر متعلق به شاهکار ناتی‌داگ یعنی بازی The Last of Us: Part Two بود.
در زمینه گیم‌پلی، شخصیت‌پردازی، مبارزات، گرافیک هنری، گرافیک فنی، صداگذاری و فضاسازی باید گفت نسخه‌ی دوم The Last of Us یک شاهکار در تاریخ بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رفت. اما پایان بازی به قدری ضعیف و غیرمنطقی بود که حتی هیچ بحثی باقی نمی‌گذارد.
اولین مشکل بزرگ Ending بازی مربوط به زمانی می‌شد که ابی، بعد از این‌که دریافت الی Owen و Mel را به قتل رسانده، خود را به محل اختفای الی رساند و پس از چند مرحله درگیری، از کشتن الی صرف نظر کرد! می‌توانید باور کنید؟ ابی که دوست قدیمی خود یعنی Owen و بسیاری از دوستانش توسط الی و همراهانش کشته شده بودند، الی را بخشید و از کشتن او صرف نظر کرد و با جمله‌ی “Don’t Ever Let me see you again”  از آن‌جا خارج شد!!! همان Abby که هنگام خطر از انجام هیچ کاری خودداری نمی‌کرد و حتی هنگام فرار از جزیره هم‌رزمان سابق خود را نیز کشت وقتی که به الی رسید با الهام از سینمای بالیوود دلش به رحم آمد و نه تنها او را نکشت بلکه جان Dina که حامله بود را نیز بخشید!
می‌دانم چه جوابی آماده کرده‌اید. جواب‌تان این است که ابی به خاطر Lev از کشتن آن‌ها خودداری کرد. نکته این جاست که دنیای آخرالزمانی The Last of Us، دنیایی سیاه و تاریک است و بخشش در آن جایی ندارد. در نسخه‌ی اول به زیبایی شاهد این اتفاق بودیم که Joel بدون تردید، رییس گروه Firefly را کشت چرا که احتمال می‌داد آن‌ها دوباره به دنبال الی بیایند و برای او مزاحمت ایجاد کنند. دنیای The Last of Us یک قانون ساده دارد. بکش یا کشته شو. Abby در طول بازی افراد زیادی را کشت و در بسیاری از بخش‌ها Lev همراه آن‌ها بود، پس چرا فقط در انتهای داستان بود که بخشش در Abby شعله‌ور شد و بزرگ‌ترین دشمنش که بسیاری از عزیزانش را از او گرفته بود بخشید؟ آیا مخالفت Lev تنها چیزی بود که ابی به آن نیاز داشت؟ آیا ابی احتمال نمی‌داد که الی دوباره او را دنبال کند تا انتقام بگیرد (اتفاقی که دقیقا به داد) فراموش نکنید داغ از دست دادن ول و اوون هنوز تازه بود.
مشکل و نقطه ضعف بعدی پایان بازی مربوط به جایی است که الی، دینا و دخترش را رها کرد، خانه‌اش را ترک کرد و تمام گذشته را پشت سر گذاشت تا ابی را پیدا کرده و انتقام Joel را بگیرد. اما در عین ناباوری وقتی که داشت او را خفه می‌کرد، دوباره نیل دراکمن از سینمای بالیوود و شاید سینمای ایران الهام گرفت و الی فلش بکی از Joel را به خاطر آورد. تا اینجا مشکلی وجود ندارد. مشکل این‌جاست به جای اینکه یادآوری مرگ بی‌رحمانه Joel، الی را مصمم به کشتن ابی کند، او ابی را رها می‌کند!!! یعنی یادآوری عزیزترین فرد زندگی‌اش که به شکل فجیعی به قتل رسید، به جای اینکه آتش انتقام را شعله‌ور کند، دل الی را به رحم آورد! کاملا هم منطقی! الی صدها نفر را سلاخی کرد تا به ابی برسد، اما وقتی که به ابی رسید او را بخشید. شاید پیام نویسندگان این بود که انتقام بد است! مضحک و خنده‌دار است. اتفاقات پایانی بازی اصلا منطقی و درست نبودند و کاملا با هویت و فضاسازی دنیای سیاه The Last of Us Part Two در تضاد بودند … چه طرفدار بازی باشید یا نباشید، باید اذعان کرد پایان این عنوان شاهکار فاجعه بود. فاجعه‌ …

مهدی آرزومندیBehzad zargary

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • scar گفت:

    ولی در مجموع اقای زاهدی من تقریبا اصلا نظر نمیدم ولی باید بگم به هیچ وجه به داستان لست و ریزه کاری هاش درست و دقیق و بیطرفانه نگاه نکردید…الی هر چی بسما اخر کار پیش میرفت در انتقامش از ابی بیشتر و بیشتر دچار تردید میشد تا جایی که وقتی ابی رو از اون چوب باز کرد،چند لحظه کنار اون و لو طوری راه رفت که انگار همه با هم هستن و دوست و همراهن…اون مرتب دچار شک بیشتر و بیشتر میشد،حتی در اخرین لحظاتی هم که داشت ابی رو میکشت حالت صورتش طوری بود که انگار ابی داره اونو خفه میکنه…ولی شما توی مقاله جوری نوشتید که انگار اون تا لحظه اخر درست عین کریتوس توی گاد سه فقط و فقط مصمم تر و جدی تر میشد…اگه کریتوس اخر گاد سه زئوس رو در حالیکه زیر مشتاش گرفته بود ول میکرد غیر منطقی بود ولی توی لست ابدا اینطور نیست

  • scar گفت:

    اسپویل

    .

    به هیچ وجه نمیخواستم ابی بمیره

  • ghahve گفت:

    ****خطر اسپویل****

    ممنون بابت مقاله خوبتون.
    به عقیده بنده پایان د لست ۲ یکی از قشنگ ترین پایان ها بود بالعکس. و خب اینی که گفتین دنیای آخرالزمانی خشنه و نباید هیچ کدوم گذشت میکردن از کشتن همدیگه.در جوابش میتونم بگم دنیای آخرالزمانی همونقد که خشنه به همون اندازه غیر منطقیه.و با این حال این حرکتشون برای من غیر منطقی نبود.چون جفت افراد اینقد بابت این انتقام زجر کشیدن و بلا سرشون اومد که فقط دوس داشتن ازین انتقام جویی فرار کنن.فقط فرقش اینه که ابی زودتر به این نتیجه گیری رسید که از انتقام دست بکشه.ولی همچنان الی عطش انتقامو تو خودش داشت.ولی اونم تهش به نتیجه رسید که از انتقام دست بکشه.
    ولی همین وقفه در نتیجه گیری هم باعث شد که انگشت کوچیکش رو از دست بده و تهش دیگه همون گیتار هم نتونه بزنه.(میتونست به حرف دیانا گوش کنه و نره دنبال انتقام و همچنان گیتار بزنه) گیتاری که جزو معدود خوشی های زندگیش بود. که خب به نظرم یکی از زیباترین سکانس ها بود.
    این ها گرچه نظر بنده هست و نظر شما هم بسیار محترمه

  • Reciver گفت:

    به نظر می اید که نویسنده محترم قدرت انالیز بالایی در بعضی از پایان بندی ها را ندارد شما چگونه میتوانید داستان لست ۲ را با اثار بالیوود مقایسه کنید بسیار مبتدیانه و از روی احساس عمل کردید و خود را مقابل ۳۰۰ گوتی و پر افتخار ترین بازی تاریخ قرار دادید این بازی بی جهت به این مقام نرسیده است اگر سایت دیگری بود میگفتم نویسنده دنبال شهرت است به شما سفارش میکنم خود را ارتقاء دهید تا دفعه بعد در نوشته های خود اینطور ضعیف عمل نکنید.با تشکر.

  • MrHill93 گفت:

    بیخیال بابا حضور تلو ۲ تو این مقاله ب شدت مضحکه یکی از قشنگ ترین پایان ها رو داشت
    جناب نویسنده شما خوشتون نیمده دلیل نمیشه نظر شخصی تون و وارد مقاله بکنید و ب خورد بقیه بدید و تو کامنت ها دعوا راه بندازید

  • Rich Man گفت:

    نظر شما به عنوان نویسنده محترمه . با این حال راجب پایان لست ۲ اصلا موافق نیستم . این بازی عجیب ترین تجربه ی داستانی بود ک درتمام عمرم شاهد بودم . با این حال بعد از پلات کردن بازی حتی کوچکترین اعتقادی به بالیوودی شدن این اثر استثنایی نداشتم .

  • Ali.N گفت:

    خیلی ممنون از مقاله تون. ولی شخصا به نظرم پایان لست اف اس خیلی معنادار بود. ولی بازم هرکس نظری داره.

  • Neil_druckman گفت:

    در مورد بقیه گزینه ها نظری ندارم اما در مورد لست ۲:(اسپویل شدید)
    اول اینکه شما میگید ابی همرزم هاش رو کشت دقیقن چرا کشت؟ شما یه جوری میگید ابی همرزم هاش رو کشت انگار مثلن واسه تفریح زده کشته شخصی که ابی براش احترام زیادی قائل بود(آیزاک) به خاطر یه بچه میخواست ابی رو بکشه ابی تمام اونا رو کشت به خاطر اینکه لو رو نجات بده و توی دیالوگ هایی که با اوون قبل تر داشت ما دیدیم که احترام خاصی برای wlf نداره همونطور که اوون داشت میگفت به خاطر یه اسکار زد همرزمش رو کشت.اون سیستم بقا در نسخه اول که ما تک و تنها تو یه دنیا بودیم بسیار متفاوت تر از یه دنیاییه که بین چند گروه بزرگ جنگ هست
    مورد دوم نمیدونم کی گفته ابی الی رو نکشت به خاطر لو.صرفا لو توی اون لحظه ابی رو از اون جو کشید بیرون که ابی بتونه تصمیم منطقی بگیره.ابی تمام مدت و در تمام طول بازی میبینیم که عذاب وجدان داره.حتی یه جا هم اشاره میکنه که جول نجاتش داد.بار ها به لو میگه که از زندگی که داشته پشیمونه(که قطعا جول هم جزوش حساب میشه)تو فلش بک بازی به ما نشون میده که ابی اطلاع داره گه اگر پدرش جای جول بود دقیقن همون کار ها رو میکرد. دلیل اصلی اینکه الی و دینا رو نکشت فقط و فقط این بود که خودش به یه ارامش روانی برسه همونطور که جلو تر میبینیم قبل از درگیریشون با اون گروه تو سانتا باربارا چقدر ابی اروم و شاده.

    در مورد اندینگ اما:
    واقعا شما دقیقن فکر میکنید چرا الی ابی رو نکشت؟ دلیل اینکه الی رفت سراغ ابی این بود که میخواست خودش هم به رستگاری برسه و یبار واسه همیشه کار رو تموم کنه. اما تو لحظه اخر خشم بهش غلبه میکنه اما واقعا شما اگر تو اون لحظه بودید به خاطر انتقامتون جون یه بچه رو هم بگیرید؟ اونم کارکتری مثل الی!!!!! تازه یبار ابی از جون الی گذشته پس این هم حتی رو تصمیم الی تاثیر گذار بوده.

  • alispider گفت:

    امیدوارم دیدگاهم حذف نشه ولی یکی از بد ترین مقالاتی بود که تو این چند وقت خوندم و خیلی واسم عجیب بود حضور همچین مقاله ای. مخصوصا اون تیکه که راجب تیمارستان آرکهام میگه “این تصمیم بر خلاف تمام هویت و شخصیت‌پردازی جوکر بود و با هوین این شخصیت هم‌خوانی نداشت” اگه یک درصد هم جوکر رو بشناسی متوجه میشی که این بهترین تصمیمی بود که جوکر تو اون لحظه گرفت و به پیچیدگی بیشتر این شخصیت کمک کرد و باعث شد طزریق همین ماده تایتان به یکی از نقاط عطف داستانی بازی بعدی تبدیل بشه. جوکر که خودش یه شخصیت پیچیده داره و قدرت فرابشری نداره که بخواد یه باس فایت عجیب با بتمن داشته باشه. این خلاقیت استدیو سازنده رو نشون میده که همچین کاری کردن تا یه باس فایت جذاب بتونن با جوکر تحویل بدن.
    اون بخش پایان the last of us part 2 هم نشون میده که نویسنده اصلا نتونسته بازی رو درک کنه و باهاش ارتباط برقرار کنه

  • Lolika گفت:

    با این مطلب هیچی از ارزش های بهترین بازی تاریخ کم نمیشه
    یه عده هم تا میتونید توی این پست خوشحال کنید چراکه بقیه روزهای سال شاهد گریه کردنتون هستیم :cute:

  • درباره ی مس افکت به درستی به نقطه ضعفش اشاره شد
    ما تو کل سری تا قبل مرحله ی آخر هر تصمیم اصلی و فرعیمون عواقب کوچیک و بزرگی داشت
    ولی مرحله ی آخر نه!
    یعنی حتی آخرین انتخاب هم هیچ تاثیری نداره
    البته من اون تئوری شست و شوی مغزی رو با وجود اینکه بایوور ردش کرد قبول دارم و بنظرم همینه

  • آرین گفت:

    سلام
    واقعا چرا باید جوکر اونطوری بشود، مثلا می‌خواستند باس پایانی خفنی داشته‌باشند؟
    رزیدنت اویل ۴ هم خیلی راحت و آسون تموم شد.
    گاد ۲ هم آخرش کار زووس رو تموم نکرد. با تشکر از آتنا!
    اویل ویتین ۱ هم باس پایانی جالبی نداشت.
    لست ۱ با همه سروری‌اش، ولی اینکه جوئل چنین تصمیمی بگیره، نیاز به قصه‌گویی قوی‌تری داره.
    گل سرسبد هم بازی Shadow of mordor.

    • Armin Ezati گفت:

      هشدار اسپویل سری BATMAN ARKHAM :sun: :sun:

      دوست عزیز پایان Arkham Asylum مقدمه ای برای بازی Arkham city بود جوکر در نسخه city به علت اون سم تایتانی که تو اواخر Arkham Asylum به خودش تزریق کرده بود بیماریه سختی گرفته بود که خوب این بیماری جوکر یکی از ستون های روایت داستان در نسخه سیتی بود شاید تا زمان عرضه نسخه city پایان نسخه Asylum کمی عجیب بود اما خوب با انتشار city فهمیدیم راک استدی بدون دلیل اون پایان رو برای ما رقم نزده بود

      • آرین گفت:

        سلام عزیز
        ممنون
        می‌دونم و بعد تو آرکهام سیتی بتمن هم آلوده می‌شه و دنبال پادزهر می‌گردند.
        مشکل اینه که جوکری که ما می‌شناسیم و می‌بینیم یکم با تصویری که در آخر می‌بینیم تناقض دارد.

  • ALI KHAN132 گفت:

    یه عده فن بوی سونی به خاطر تعصب حالا میان میگن بهترین پایان تاریخ متعلق به لست

  • AHM.Gamer گفت:

    به قول یه نفر(یه ویدیو توی همین سایت) داستان لست ۲ برای بعضی ها آشغاله،برای بعضی ها یه داستان معمولیه و برای یه عده دیگه جز بهترین داستانای صنعت گیمه….

  • اینایی که میگن لست ۲ شاهکاره نهایت بازی عمرشون فیفا و و کالاف بوده :rotfl:

  • Codmw2 گفت:

    ۶چه عجب یک نفر تو این سایت سونی فن از فاجعه ترین داستان تاریخ یعنی داستان بازی tlou2 ایراد گرفت ممنون آقای زاهدی Blush هر کی فکر می کند داستان این بازی کامل هست میتواند به نقد قسمت دوم tlou2 از سایت اسپایدی مراجعه کند البته از نظر من این بازی بهترین گیم پلی نسل را داشت 😉

  • mm_44 گفت:

    کامنتارو که میخونم نمیدونم سرمو به کجا بکوبونم
    تقریبا اکثر گیمرا قبول دارن که پایان مس افکت ۳ افتضاحی پیش نبود کافیه سرچ کنید بدترین پایان ها تو بازی های ویدویی مس افکت ۳ براتون میاره اونوقت یه عده اصرار دارن بگن که پایانش شاهکار بود
    هیلو ۲ هم همینطور اونم پایانش افتضاحی پیش نبود و البته جای اساسین کرید ۳ هم خالیه

  • Mhdi442 گفت:

    ایراد من از داستان لست ۲ که آقای زاهدی بهش اشاره کرد ( به خدا نظر شخصیه) همون طور که تو متن اشاره شد الی و ابی نمی دونن که چه اتفاقی برای هم دیگه افتاده الی هدفش کشتن قاتل عزیز ترین کس اون هست دیدی که مثلا جان مارستون از مایکا داره
    هدف جان فقط انتقام هست
    . به این فکر نمی کنه که اگه بکشتش چه دیدی شوهر عمه ی مایکا داره که یه وقت بیاد انتقام بگیره و چرخه انتقام اتفاق بیفته
    . و اینکه یه لشکر آدم رو کشته فقط فکر این بیفته که مایکا گناه داره فقط فکرش انتقامه ( گفتم ابی مثل مایکا نیست ولی الی اون دید رو نسبت به اون داره )
    . در کل لست ۲ واسه من جزو ۳ بازی برتر نسل هست ولی با پایانش مشکل دارم و نظر شخصی بود

  • ALFAR3D گفت:

    در مورد لست ۲ کاملا موافقم و همین پایانش قشنگ بازی رو به فنا داد و گل داستان گوییش رفت تو جوب…حداقل انتخاب میزاشتن واسش بهتر بود تا اینکه مجبور به یه کاری میکرد….

  • Reason گفت:

    بنظرم برای اینکه بازدید سایت بالا بره، ارائه‌ی نظر شخصی به عنوان یه مقاله‌ اصلا کار قشنگی نیست.
    ینی واقعا هدفی جز کوبیدن لست برای افزایش بازدید تو این مقاله داشتید؟ (لطفا نگید مثلا هیلو هم هست، خودتونم خوب میدونید هدف اصلی چی بوده)
    ارائه مقالات این چنینی فقط اعتبار سایت رو پایین میاره نه چیز دیگه

    • SiRSiNa گفت:

      آها ، پس چرا اون مقاله که ps5 شمارو از پیسی متنفر میکنه اعتبار سایتو از بین نبرد؟؟؟؟؟؟
      چون به نفع سونی بود؟؟؟؟؟؟
      یعنی واقعا نمیتونید ی مقاله بی طرفو تحمل کنید؟
      اون عینک فن بوییسم رو بردار ، دوباره بخون

      • Reason گفت:

        من اون مقاله رو ندیدم، خیلی به سایت سر نمیزنم، مطمئن باشید اگر میدیدم معترض میشدم به اون هم، فن پلتفرم نیستم هرجا حرف نا حقی در حق بازی‌های خوب زده بشه اعتراض میکنم که اگر چند نفر قصد تجربه داشته باشن بی دلیل منصرف نشن
        اگرم ضد پلتفرم پیسی چیزی نوشته شده من کاملا بت شما حق میدم معترض باشی

    • Fight Club گفت:

      دقیقا.. و نکته جالبش خط اخر مقاله هست…
      چه طرفدار باشیم چه نباشیم باید قبول کنیم پایان بازی فاجعه هست…
      تو این همه سایت خارجی و ایرانی اولین باره همچین چیزی میبینم.. حداقل!
      چرا.. چون جناب نویسنده عزیز از پایان بازی خوشش نیومده و باید فلانی فلانی رو میکشت چون محیط بازی دارکه!!
      ولی کار ایشون جای تقدیر و تشکر داره که همه نظرات رو تایید میکنه…
      چه مخالف چه موافق

    • ALFAR3D گفت:

      چون لست ۲ یه برچسب بدترین خورده روش پس فن بازیه ولی اگر مثلا به دیوینیتی سینز یا چمیدونم فورزا بگن بدترین کسی صداشم در نمیاد
      شما ها دنبال بهونه اید….

      • Fight Club گفت:

        کسی به فورزا بگه بدترین خودشو خراب میکنه عزیز من..
        ما بهنونه ایم :laugh:
        ما نظرمونو با دلیل میگیم .. که این بازی هیچ شباهتی به سینمای بالیوود نداره!
        همینطور دوست دار فکت از جانبه طرفدارا تو مقاله نیستیم…

        • ALFAR3D گفت:

          ما هم نظرمونو با دلیل گفتیم حالا میخواید از توش فلسفه بسازید بحثش جداست از دید من لست دو بدترین پایان بندی ممکن رو داشت….

          • Fight Club گفت:

            البته عزیز جمع نبند … ما کاربرای سایت رو میشناسیم
            میدونم و میشناسیم سابقه هر کسی رو..
            شما اگه غیر از این نظر داشتی جای تعجب داشت…
            باید این جور مواقع یکی یه چیزی بگه …تا شما ها خودتونو نشون بدین…

            • ALFAR3D گفت:

              من سابقم مشخصه تا اینجاش اوکی…ولی دلیل نمیشه نظرمو نگم…تا موقعی که نظرم ثبت بشه میگم و تا موقعی که اکانتم فعال باشه…منفی و مثبت هم تاثیری تو نحوه کامنتم نداشته…حالا یکی میاد چون یه بازی مورد علاقش میگه این عیب رو داشت پس در نتیجه فن بازیه…من دید فن بازی نمیبینم چیزیه که هست همونطور که فانتوم پین پایان بندی بد بود همینطورم لست ۲ بود …حالا جفت بازیا متای بالایی دارن جفتشون کلی جایزه گرفتن و هزار تا چیز دیگه…

              • Fight Club گفت:

                شما نظرتو نگفتی عزیز…
                شما پریدی وسط بحث و برچسب زدی!!
                وگرنه نظر امثال شما تو این سایت اصلا برام مهم نیست

                • ALFAR3D گفت:

                  من کامنتای بالاتر نظرمو گفتم و دقیقا من به کسی پاسخ دادم که برچسب زده به نویسنده و اینکه اگر نظر من مهم نبود که رویه کامنت من پاسخ نمیزدی با این حال که من به کامنت شما پاسخ نزدم از اول…

    • دوست عزیز من بیش از ۱۶۰ تا مقاله نوشتم در گیمفا
      بهتون اطمینان میدم یک مورد هم نبوده سعی کرده باشم با بدگویی بازدید کسب کنم
      اکه نظر کسی مخالف نظر شماست دلیل نمیشه اون فرد اشتباه باشه نظرش

      • MrHill93 گفت:

        شما قشنگ مشخصه چرا با پایان مشکل داری
        دو دلیل هم داره ک خارج از این دو دلیل نمیتونه باشه
        یک هیتری و رکورد زدن تلو ۲ و تبدیل ب بهترین بازی نسل شدن باعث مشکلاتی براتون شده و اصلا بازی و بازی نکردید
        دو از اون دست ادمایی هستید ک طرفدار joel بودن و هستن و ب خاطر اینکه ب دست abby کشته شده دیگه کلا بازی و تا پایان ادامه ندادید و هیترش شدید و فکر کردید ک joel ی ابر قهرمان بوده و هرکاری دلش میخاسته میتونسته بکنه و کسی ام حق نداشته روش خط بندازه چون فن هاش ناراحت میشن
        و ب خاطر همین الان این مقاله رو ک فقط و فقط هدفش هم کوبیدن تلو ۲ هست منتشر کردید
        غیر این دو مورد موردی نیست
        نظر شخصی ام نگید چون مضحکه
        همیشه دلیل نمیشه بازیا هپی اندینگ داشته باشن

      • Fight Club گفت:

        قبولت داریم اقای زاهدی عزیز…
        هر کسی نظری داره .. و نظر شما برای محترمه …. ولی ای کاش کلماتی مثل بالیوود و سینمای ایران رو به کار نمیبردین

    • saman گفت:

      سایت از این کارا متاسفانه زیاد کرده.
      این یکیشه تازه……

    • واقعا کار قشنگی نیست. آقای آقابابایی مسئول سایت خودشون این مقاله رو دیدن؟! فک نکنم موافق باشن درباره لست ۲.

    • alipower_fan گفت:

      اتفاقا لست گزینه اصلی داستان بوده
      هیلو رو چسبوندن بهش مثلا عدالت برقرار کرده باشن. هیلو ۲ دقیقا بخاطر پایانش بهترین بازی سری عه

  • hamidgrio گفت:

    به نظر من پایان لست ۲ ی چیز سلیقه ای هست چون ی عده دوس داشتن ابی بمیره ی عده دوست داشتن الی بمیره ی عده دوست داشتن باهم تیم شن و….. برای همین خوب و بد بودنش بیشتر به سلیقه هست ولی به نظر من تیم سازنده فوقالعاده عمل کرده و پایان بازی بسیار زیبا بود. ولی اگه کسی بگه خوب نبود بنده کاملا درک میکنم جون میتونم خودمو جای شخص مقابل قرار بدم و همزاد پنداری کنم.

  • G.LN گفت:

    ببینید لست دو چقدر هیتر داره که هر نویسنده ای اسمی از لست دو بیاره هیترا قشنگ میان با کامنتاشون سایتو گل بارون میکنند.
    واقعا هم خوب چیزیه کافیه یکی تو یه مقاله لستو بکوبه یا ازش تعریف کنه
    تعداد کامنتها دیگه صدتا رو رد میکنه :laugh:

  • پایان لست۲ فاجعه؟!!!! (البته بستگی به میزان درک و فهم و منطق آدم هم داره!) حدود ۲۵ ساله دارم گیم میزنم و به جرأت میتونم بگم که لست۲ یکی از زیباترین و منطقی ترین پایان رو بین تمام بازی ها و حتی فیلم و سریال ها داشت! نفرت رو کاملا توی این مقاله دیدم خیلی ضایع بود این مقاله، آخه چندتا بازدید و کامنت بیشتر ارزش این رو داشت خودت رو اینقدر کوچیک کنی؟! متاسفم

    • سلام
      من چیزایی که گفتم رو با دلیل و منطق گفتن
      حالا شما میتونین بیاین و سعی کنین بنده رو بدون درک و فهم خطاب کنین و به اصطلاح از این طعنه خوشحال هم باشید
      وقتی اندازه‌ی سر سوزن جنبه نقد ندارین لطفا در مورد منطق و درک و فهم صحبت نکنین. والا تو تمام جهان نقد آزاده ولی اینحا یه کلمه آدم بگه باید با هزار کامنت مختلف دست و پنجه نرم کنه

      • zilarom گفت:

        یعنی اممممکان نداره این اقا ۲۵ سال گیمیر باشه،یعنی الان باید ۳۰ تا ۳۵ سالش باشه،این نوع حرف زدن ماله یه پسر ۱۶ ساله هست به کنار،اتفاقا قدیمترها بازی ها پایانهای با چفت و بست دار تر و اکثرا خوش داشت که توش خیر به شر پیروز میشد،این سال های اخیر داستان و پایان بازیها به سمته جبهه گرایایی جریان سازی و فمنیست رفت،و استفاده ابزاری از بازی های پر طرفدار برای القایه ایدعال هایه گروهای مذهبی و یا سیاسی به بازی بازها باب شد،برای همینه امثال بنده و شاید اقای زاهدی که گیمره قدیمی هستیم اینجور پایان ها رو نمیپسندیم،چون عصر طلایی بازی هارو یادمونه…فکر کنم تا همینجا کافیه منظورم رو رسوندم!!

  • A.R.Akbary گفت:

    تشکر برای زحمتتون واسه مقاله . در مورد لست که بسته به نوع نگاه است و باید احترام گذاشت به نظر دیگران ولی یه مورد رو کاملا مخالف هستم واونم کشتن صد ها نفر توسط الی ابی برای رسیدن به هدفه (این هایی که کشته شدند مانع برای رسیدن به اهداف بودن و دوم هم که این یه گیم هستش و نیاز به گیم پلی داره ) من نسخه دوم رو بخواطر گیم پلی بیشتر دوست دارم ولی این معنی رو نمیده داستان و روایت در حد نسخه اول نیست

  • مصطفی جان این که میگی چطور وقتی الی صدها نفر رو کشت ولی احساس تاریکی وجودش رو فرا نگرفت،
    باید بگم که خیلی از دشمنایی که الی باهاشون درگیر شد، مثل گروه اسکار یا اون گروهه تو اپیلوگ بازی، کلا آدم‌های خوبی نبودن و کشتنشونم هم توسط الی ناگزیر بوده چون اونا بهش حمله ور می‌شدن

    بعدشم کلا ما این بی منطقیه کشتنه هزاران سرباز و مرسنری رو … رو در اکثر بازی‌ها و فیلم‌ها من جمله جان ویک و دیس آنرد و اساسینز کرید و غیره هم داریم …

  • Amo Hamed گفت:

    با بودن The Last of Us: Part Two در این لیست کاملا مخالفم ! بلکه باید جزو بهترین پایان های این نسل باشه !
    جواب همه سوالاتتون رو آخرین فلشبک الی به یاد جوئل داد !

    جایی که جوئل گفته بود : “i would do it all over again ”

    الی همه این راه رو برای انتقام از کسانی اومده بود که فکر میکرد با یک تصمیم اشتباه دست به کشتن جوئل زدن و اونجا بود که فهمید اونا هم مجبور بودن …
    به قول اوون در اوایل بازی چرا ما باید( الی ) رو بکشیم ؟! ما که بهتر از اونا نیستیم …

    در ضمن این رو هم اضافه کنم : عطش انتقام جایی که ما حتی فکرشو نمیکنیم ممکنه با یه جرقه ساده خاموش بشه ! تاکید میکنم با یه جرقه ساده با یه فلشبکی که گوشه ذهنمون یه جا افتاده و ما بهش دقیق توجه نکردیم ! خیلی افراد در تاریخ بودن به خاطر همین جرقه های ساده مسیرشون عوض شد و قرار نیست تا ابد این لوپ انتقام ادامه دار باشه ! مث مادری که چند سال به بدترین شکل آرزوی مرگ قاتل بچشو داره و تو لحظه آخر موقع اعدام و طناب دور گلو صرفه نظر میکنه !

    لطفا دیدمون رو بازتر کنیم قرار نبود الی کل دنیا رو از بین ببره ، اونجا بود که فهمید اون افراد هم از سر ناچاری و عشق دست به این کار زدن و اگه زمان باز برمیگشت اون کار رو میکردن ! اونجا بود که فهمید کشتن افراد بیشتری فقط باعث میشه خودش بیشتر ضربه بخوره و به مرور این مورد در بازی شدت میگرفت و دیده میشد و بیشتر تو منجلاب تنفر فرو میرفت :-))

    i would do it all over again :yes:

  • alipower_fan گفت:

    یعنی فقط شنیدید هیلو ۲ با یه کلیفهنگر تموم شده و بازیشم نکردید
    این اصلا چیز بدی نیست اگر درست استفاده بشه ولی چون مجبور بودید لست ۲ رو بگذارید گفتید مساوات رو رعایت کنید از خودتون یه چیز دراوردید هیلو رو گذاشتید
    خیلی از طرفدارای هیلو نسخه ۲ رو بهترین عنوان میدونن و دلیلشم همون پایان خفنش بود که شخصیت مورد علاقشون با اون صدا میگه میخوام این جنگو تموم کنم هنوزم این جمله به عنوان بهترین سکانس هیلو شناخته میشه. ولی چه میشه گفت. قلم دست کی دادیم پست بذاره….

    • اون پایان هیلو دو خیلی بد بود⁦:-|
      یعنی قشنگ آدم میپاشید⁦:-|⁩
      مشکل اینجاست که مثلا تو مس افکت دو داستان بازی تموم میشد بعد ما یه کاتسین کوتاه می‌دیدیم از یه اتفاقی که از مس افکت سه می‌گفت
      ولی هیلو داستان رو نصفه ول کرد برای نسخه ی بعد⁦:-|⁩

    • اخیرا مثل این که گیمفا قاطی کرده. این دیگه چطور مقاله ی بود باور کنید این کارها برای جذب و افزایش بازیدکنندگان اصلا خوب نیست نه فقط چهره ی گیمفا را بد جلوه می ده بلکه مستقیما شما دارید به مهمترین بازی های تاریخ توهین می کنید. هر چند که امیدوارم از دست بنده دلخور نشوید آقای زاهدی اما این اولین دفعه نیست که مقالات سطح پایین کار می کنید برای مثال نقدوبررسی بازی Dragon Quest 11 که به قلم شخص شما بود دقیقا مثل همین یک مقاله سطح پایین بود منتها فقط هدف اون مقاله چیز دیگری بود از همان ابتدا شما به گونه ایی بازی را نقد کردید که انگار بازی Dragon Quest یک مجموعه درجه دو است. ناسلامتی بازی Dragon Quest اولین و یکی از قدرتمندترین بازی ها در سبک نقش آفرینی ژاپنی است که شروع قدرتمند این سبک با این مجموعه شروع شد و تا همین الان هم حفظ شده کاملا واضح بود که تا الان حتی یک نسخه از این مجموعه بزرگ را بازی نکردید چون که اگر اینطور بود هرگز بازی Dragon Quest 11 توسط شما نقد نمی شد. اما در مورد این مقاله اضافه کنم هم بازی Halo 2 و The Last Of Part 2 و همچنین Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty بهترین نسخهای مجموعه خودشان هستند و چیزی نمی تواند این امر را تغییر دهد همین بازی Halo 2 به تنهایی از تمام بازی های مایکروسافت در نسل هشت بهتر است. در واقع زمان ارزش این گونه بازی ها را نشان می دهد و آن ها را از بازی های معمولی متمایز می کند.

    • Cole Train گفت:

      اقای زاهدی کلیف هنگر هیلو دو بازی رو ناقص نزاشته هیچوقت.
      بعد از دیدار با گریو مایند و باقی ماجرا طبیعی بود وایانش البته.بجز هیلو ریچ که داستان نوبل ۶ تموم شد تمام هیلوهای اصلی توی کلیف هنگر تمام شدن.کلا فرنچایزهایی که ساگا هستن همین شکلی ان.حتی گاد هم همیشه اندکی کلیف هنگر توش کنجونده میشه مثه همین اخری که خواب تور رو میبینن.
      از این مقاله ها همیشه بنویسید جالبه.همیشه که نباید باب میل ما طرفدارا باشه خیلی دوست دارم از زاویه مخالف هم نظرات رو ببینم

  • zilarom گفت:

    اقایون در مورد لست ۲ و مقاله اقای زاهدی،اونایی که رگه گردنشون باد کرده داره میترکه!! اگر سطح زبانشون میکشه،برن نقد انگری جو،یوتوبر معروف رو در مورد بازی ببینن،مطمعن باشید میاید میگید زاهدی دمت گرم که فقط دست رو پایان بازی گذاشتی…!!

  • سبحان گفت:

    جالبه همه ی بازی هایی که تو لیستن بازی های شاهکاری هستن

  • Aubteen گفت:

    درود بر نویسنده که شهامت این رو داشت و انتقاد کرد از داستان لست. به عنوان شخصی که بیش از ۱۰ بار نسخه ۱ رو تموم کردم، کاملا با پایان نسخه ۲ مشکل داشتم. حداقل کاری که میتونستن بکنن این بود که حق انتخاب میدادن به گیمر، نه اینکه تحمیل بشه به طرفدارهای این سری تمام تصمیم‌های مضحک.

  • Joel Miller گفت:

    با احترام به آقای زاهدی و نظرتون اما من مخالفم واقعا این بازی بازی نبود شاهکار بود واقعا هیچ جور بهتری نمی تونست پیامش برسونه و واقعا پیامش بالاتر از انتقام بود این بازی درنقد تفکر قبیله گرایی این بازی درباره زیر سوال بردن اهمیت همدردی است واقعا بازی با سطح ندیدم واقعا لفظ سینمای بالییود و سینمای استفاده نمی کردید بهتر ولی در آخر نظر شما محترمه دیگه این بازی یا شاهکاره و فاجعه است ولی برای من شاهکاره

  • Felipe گفت:

    یادمه چند مدت پیش آقای کریمی یه مقاله در مورد نقش افرینی نبودن و کلیشه‌ای بودن red dead 2 نوشت و خیلیا اومدن گفتن که دل و جرأت میخواد از red dead ایراد بگیری من هم قبول دارم
    ولی اون مقاله نشون داد که هیچ چیزی کامل و بی نقص نیست ! چگونه وقتی اون بازی که همه عاشقش شدن و با نظر مثبت همه همراه بود بدون ایراد نبود ولی بازیی لست ۲ که بزرگترین دو دسته‌گی رو بوجود اورد هیچ ایرادی نداره ؟
    اگه برا هر تصمیمی که تو مسیر بازی گرفته شد بشینم و نگاه عمیقی به مسأله بندازم داستان پر از رفتارهای احمقانه و نسنجیده بود
    خلاصه بگم چطور اون ایراد گرفتن از red dead اون بازی که فرسنگ ها نسبت به نسخه اول پیشرفت کرده بود نشانگر دل و جرأت داشتنه ولی ایراد گرفتن از لست ۲ که بزرگترین ۲ دستگی تاریخ عرصه گیم رو بوجود اورد نشانگر هیتر بودنه( بعضیا هم سریع میگن بازی نکردی فقط داری هیت میکنی .نمیدونم برا خرید ps4 و بازیهاش باید به کره ماه سفر کنیم )
    در نهایت بگم جایی که ابی بیخیال کشتن الی شد کاملا بی معنی بود چون هیچ دلیلی برا بخشش وجود نداشت و نهایتش فقط دینا رو نمیکشت چون حامله بود (هرچند باز هم بهمون نشون دادن ابی همچنان همون ادم بی روح و وحشی سابقه چون وقتی فهمید دینا حامله‌ست لذت کشتنش براش دو چندان شد و گفت goooood )
    و هم جایی که الی بیخیال کشتن ابی شد خوب کار نشد با یه تصویر تصمیم گرفت انتقام بگیره و بعدش با یه تصویر تصمیم گرفت ببخشه
    من هم با نویسنده مقاله هم عقیده هستم که این دو نفر هیچی چیزی از همدیگه نمیدونستن فقط اینکه عزیزانشون رو تیکه پاره کردن پس دلیلی برا بخشش وجود نداره چون تو زمانی زندگی میکردن که دشمنت رو نباید زنده بزاری و برا رسیدن به هدفت ادم بی‌طرف رو میکشی چه برسه به دشمنت !

    • درسته، واکنش‌ها زیادی شدید بود و باید ملایم تر برخورد بشه و بیشتر بحث‌ شلک بگیره. البته مقاله من در مورد نقش‌آفرینی بودن rdr 2 نیست در مورد گیم‌پلی بازی صحبت کرده بودم.

    • Amo Hamed گفت:

      روند بازی طوری بود که نشون میداد به مرور الی کاملا تو منجلاب نفرت فرو رفته و اواخرش حتی باعث شده بود تو بیداری کابوس ببینه !
      الی وقتی فهمید کشتن افراد دیگه حتی همون یه نفر به قول شما فقط باعث میشه خودش بیشتر آسیب ببینه چرا باید اون کار رو میکرد ؟! وقتی بدونه کشتن اون بی فایدس و دلیل این حس انتقام در اصل درک نکردن جوئل توسط الی و بد رفتاری هایی که بعد اون اتفاق باهاش کرده بود …

      ” تو زمانی زندگی میکرد که دشمنت رو نباید زنده نگه داری ؟!! بالعکس یکی از دلایلی که بازی در بخشی از داستان ؛ اون گروه محلی رو نشون داد و ماجرای اون بچه … میخواست بگه هیچکس ذاتا آدم بدی نیست و آدما همه فکر میکنن دارن کار درست رو انجام میدن و ناچارا وارد جریانی میشن ! یکی به خاطر انتقام یکی به خاطر زنده موندن …
      دلیل زنده نگه داشتن اون بچه و مراقبت از اون هم همین بود و حرف شما و نویسنده رو کاملا نقض میکنه …

      در ضمن پارت ۲ با جوایز مردمی و نظرسنجی های مردمی نشون داد همه عاشقش هستن و این دو دستگی که شما میگید به این شدت نیست . در ضمن درک نمیکنم یکی مث شما که که اینقد با خط داستانی مشکل داره چرا باید ادعا کنه بازی رو دوس داره ولی با خط داستانیش تا این حد زیاد مشکل داره ..‌ ( داستان پر از رفتار های احمقانه ؟؟؟؟ )

      • Felipe گفت:

        الی تو منجلاب نفرت نبود !!! کارش از نفرت گذشت اون مال قبل از شکست خوردن از ابی بود که بعدش دید تا ابد به ارامش نمی‌رسه و تصمیم گرفت دوباره بره انتقام بگیره بلکه ارامش از دست رفته بهش برگرده که این بار پیروز شد ولی از انتقام گرفتن منصرف شد !
        الی کی فهمید کشتن بقیه افراد هیچ فایده‌ای نداره ؟ وقتی زد همه رو لت و پار کرد ؟ وقتی جسی مرد ؟ وقتی مل حامله رو کشت ؟ وقتی نزدیک بود دینا و تامی بمیرن ؟ نه دقیقا وقتی که داشت باعث و بانی همه دردسرها یعنی ابی رو می‌کشت به این نتیجه رسید که باز بخاطر یه تصویر ۲ ثانییه‌ای بود واصلا خوب نمایش داده نشد
        یه سوال ازت دارم وقتی بدونی یکی قصد جونت و جون عزیزات رو داره چیکارش میکنی ؟ اگر اون شخص پدر و مادر و عزیزات رو کشت چیکارش میکنی ؟ وقتی بخاطر انتقام گرفتن همه چیزت رو از دست بدی بعد همه اینها به این نتیجه میرسی که بزار ببخشمش ؟ اون هم زمانی که هیچ چیزی برا از دست دادن برات باقی نمونده چون هرچی داشتی رو بخاطر این راه تباه کردی . باور کن اونجا جای بخشیدن نبود !
        میخواست بگه هیچکس ذاتا ادم بدی نیست ؟ اشتباه میکنی دادا اتفاقا ادم بد ذات داریم تا دلت بخواد .چرا میگن دوستت رو تو شرایط سخت بشناس و کلا انسان تو شرایط سخت ذات خودش رو نشون میده که ادم خوبیه یا بد ذات !
        ۱۰ ساعت گیم‌پلی صرف کردن که بگن ابی ادم بد ذاتی نیست ولی اخرش باز خودش رو نشون داد و خوشحال شد که دینا حامله بود تا از کشتنش لذت ببره و کل اون ۱۰ ساعت رفت تو زباله !
        حرف من و نویسنده اینه که این دو نفر همدیگه رو نمیشناسن حتی نمیدونن برا چی افتادن به جون هم ! پس بخششی در کار نیست با توجه به سابقه سیاه هردوشون تو ادم کشی !
        در ضمن بارت ۲ جوایز مردمی گرفت خودم هم بخوام بازی سال رو انتخاب کنم همین لست ۲ رو انتخاب میکنم و از اون ادمایی نیستم که بهش صفر بدم ! و همچنان دو دستگی وجود داره کافیه چشمت رو باز کنی و ببینی.
        اگه این بازی نسخه اول بود برام هیچ اهمیتی نداشت ولی چون عاشق سفت و سخت نسخه اول هستم پس این نسخه برام اهمیت داره !

      • Felipe گفت:

        رخداد‌ها و رفتارهای احمقانه و غیر منطقی .
        تو جکسون هر روز چندین گروه میرن پاک سازی اون گله اینفکتد‌ها چطوری یهو سبز شدن
        جول و تامی تو نجات جون خودشون موندن بعد جونشون رو به خطر میندازن میرن ابی رو نجات میدن و تو شرایطی بود که حتی ۱ درصد هم احتمال بدی گازش گرفته باشن بخاطرش جونت رو به خطر نمیندازی و اون ۱ درصد رو ۱۰۰ درصد میدونی
        جول و تامی سروایول حرفه‌ای هستن چطور هویتشون رو به یه قریبه میدن ( یه جای کار هم یادم نیست دقیقا ولی میگن که قبل از مرگ جول یه گروهی بهش حمله کردن پس جول میدونست که احتمال تحت تعقیب بودنش بالاست ) و جالب‌تر میرن پیششون پناه میبرن و تامی هم برا شام دعوتشون میکنه !
        اول بازی اوون به ابی میگه مل حاملست یعنی کسی نمیدونست . چند روز بعد شکمش باد کرده و به وضع حمل نزدیکه ! مگه زود پزه ؟
        بعد از کی تا حالا یه پزشک جراح رو می‌فرستن خط مقدم برا پاک سازی اون هم حامله ؟
        گروه دریاچه نمک و خود ایزک ادعاشون میشه برا عدالت جول رو کشتن در حالی که یه جنگ بی خود با اسکارف‌ها راه انداختن برا تصرف زمین‌هاشون
        اسکارف‌ها هرکی رو بگیرن تیکه تیکه میکنن حالا چی شد ابی رو کت بسته تا شب نگه داشتن ؟
        یا وقتی یارا دستگیر شد چرا به جزیره خودشون برش نگردوندن تا جلو مردم خودشون اعدامش کنن چرا اوردنش پیش ابی ؟
        از این رخدادهای تصادفی هم بیش از حد استفاده شده
        ظهور جول برا نحات ابی
        ظهور دینا برا نجات الی وقتی انفجار رخ داد
        ظهور جسی پیش الی
        ظهور تامی و جسی پیش الی بعد کشتن اون و مل
        ظهور یارا تک دست برا نحات ابی از دست تامی
        و و و و
        که اگه بخوام بشمارم باید در حین بازی یکی یکی لنویسم
        در نهایت هم بگم این جمله رو زیاد شنیدم
        داستان میخواد بگه
        ولی نمیگه میزاره شما برداشت کنید ! پس انتظار نداشته باش برداشت‌ها یکی باشه و نحوه تلقین به خود شما با من فرق داره پس طبیعیه که نظرات درمورد داستان خیلی متفاوت باشه

    • ALFAR3D گفت:

      ممنون از شما کاملتر از این نمیشد بگی ….

  • حالا که تا اینجا اومدید اینم بخونید
    https://gamefa.com/527480/این-نمیتواند-پایان-کار-باشد-نگاهی-به-ب/

  • جالبه اونایی که داستان بازیرو خیلی منطقی میدونن و بعضا حتی میگن بهترین پایان نسل رو داره!!! هیچ دلیلی برای حرفشون ندارن ، از اونجایی که داستان بازی کاملا رئاله حتی این رئال بودن تو شخصیت های خاکستری بازی هم نشون داده شده مثل این میمونه یکی پدر یه نفرو بکشه بعد این طرف بره داداش و خواهر و برادرو و دوست صمیمی این شخصو بکشه بعد که دستش به خود طرف رسید بگه بخشیدمش!! : ))) چقدر بزرگوارانه هست واقعا چقدر منطقیه؟ اونوقت شما تو جواب چی میگین؟ نمیگین طرف مشکل مغزی داره؟ نمیگین طرف هیچ منطقی نداره؟ اونایی که ادعا میکنن که بقیه جلوگیری میکردن از انتقام برای همین کشته شدن این چقدر منطقیه؟! اصلا گیریم حرف شما درست الی تمام دوستای صمیمی ابی رو کشت و ابی هم همینطور! اونا دقیقا هدف اینا بودن نه فقط یسری مزاحم بر سر راهشون! بعد یچیز خیلی مهمو کلا فراموش کردن اینم از نقص های شدید داستانه که بازیباز رو در نقش ابی قرار میده تا اونو درک کنیم بعد به الی میگه ببخش!! الی اصلا چه شناختی از ابی داره؟! کلا چندبار دیدتش؟! اصلا چه شناختی از رابطه ابی با لیو داره؟! هیچی؟! حالا چرا بخشیدش؟! ابی چرا الیو بخشید؟! الی تمام دوستای نزدیک الی رو کشت ابی چه شناختی از شخصیت الی داره؟! بعد اینکه این بازی تناقض شخصیت جوئل رو هم داره جوئل تو نسخه اول به کسی اعتماد نمیکرد دشمنارم به بدترین شکل ممکن میکشت! اینجا شده بود مدافع حقوق بقیه کمکشون میکرد و اعتماد میکرد! تو نسخه اول اول بازی به برادرش اجازه نداد حتی یه خانواده با بچرو سوار ماشینشون کنن! کلا اگه از خلا های داستان بخوام بگم طومار میشه این بازی گرافیک و گیم پلی و صحنه های فوق العاده بار احساسی خیلی زیادی داشت تو همه اونا نمرش ۱۰ از ۱۰ هست ولی تو داستان و روایت به شدت ضعیفه اصلا مسئله این نیست الی ابیو بخشید یا نه مسئله منطقه! آقای کارگردان حتی اگه میخوای اینکارو بکنی منطقی بکن! چهارتا دلیل به الی بده که ابیو ببخشه و بالعکس!

  • AVATAR گفت:

    احسنت
    تشکر میکنم از نویسنده بابت این نقد منصفانه و بی طرفانه
    نظر منم همینه به رفیقام هم میگفتم که من به بازی ۸ میدم چون از وسطا داستان افتضاح میشد داستان
    به نظر من دلست ۲ باید فقط روی ابی و پدرش تمرکز میکرد در واقع داستان اونا از اول تا بیمارستان رو روایت میکرد
    اونوقت نسخه ۳ همین داستان رو روایت میکرد

  • به نظرم شاهکار بودن یا نبودن پایان لسته دو، توی نسخه‌ی سومش مشخص خواهد شد ?:-)
    در واقع حرفم اینه، باید ببینیم اینکه الی، تصمیم گرفت ابی رو نکشه و مسیر دیگه ای رو در پیش بگیره، نهایتا چه تغییری توی بقیه ویژگی‌های رفتاریش خواهد گذاشت و چجور آدمی خواهد شد

  • یکی از دوستان لینک مقاله تحلیل داستان رو خواست. من در کامنت مربوطه پاسخ دادم ولی نمی‌دونم پاسخ صحیح ارسال شد یا خیر. لینک رو دوباره قرار می‌دم:
    https://gamefa.com/702925/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B9%D9%85%D9%82%DB%8C-the-last-of-us-part-2/

  • TheLoneGamer گفت:

    من فاز یه سری از افراد رو درک نمی کنم. ارائه نظر شخصی در قالب یک مقاله، یک عمل کاملا حرفه ای و شناخته شده است که با نام Opinion Piece هم ازش یاد میشه. اکثریت مقالات و نقدهایی که شما در سایت های مختلف مطالعه می کنید، همشون شامل نظرات شخصی نویسندگان اون ها هستن. حالا یه سری از دوستان با چه معیاری میگن انتشار چنین چیزی در این سایت به جا نبوده یا نویسنده فن بوی و ترول هست و حرفه ای رفتار نکرده؟ اگر دعوایی قراره راه بیفته، این دیگه تقصیر کاربران هست که توانایی درست صحبت کردن با همدیگه رو نمیدونن و نه نویسنده ای که با لحن مناسب، به بیان عقایدش پرداخته.
    در ادامه هم یک سری از دوستان جوری برخورد می کنن که انگار TLoU یه هدیه الهی هست و هر کسی در موردش بد حرف بزنه داره گناه کبیره مرتکب میشه! این بازی هم مثل تمام ساخته های دست بشر، بی عیب و نقص نیست و هر کس بسته به تجربه و سابقه اش، میتونه انتقادات مختلفی رو روانه اون بکنه. این که بازی هفتصد هزار تا جایزه GotY گرفته یا فلان آدم معروف برگشته و پوستر بازی رو قاب کرده و زده به دیوار خونه اش، حق انتقاد کردن رو از هیچ کس نمی گیره. این هم حقیقتیه که هر چقدر “TloU 2 Is ThE BesT GAme EvER” بگین، عوض نمیشه.

    شاید الان با خودتون بگین که “این یارو داره حرف مفت میزنه”، ولی مطمئن باشید چند وقت دیگه (و مخصوصا وقتی درگیری های ذهنی یه سری از دوستان به چیزی فراتر از گیم ارتقا پیدا کنه) اصلا دوست نخواهید داشت حتی به رفتارهایی که الان دارین انجام میدین، فکر کنین.

  • Uncle Broom گفت:

    واقعا پایان لست ۲ فاجعه بود :yes:

  • Axel.7 گفت:

    با احترام به نظرات سایر دوستان .
    این مطلب حاوی اسپویل میباشد
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    کاملا مخالف پایان نا امید کننده برای عنوانی در حد و اندازه ی لست ۲ هستم
    در رابطه با پایان بندی داستان باید گفت که الی در چرخه بیهوده انتقام و خون و خونریزی قرار گرفت و بهترین جای ممکن به این انتقام بی پایان، پایان داد
    همینطور که دیدیم ابی هم ( بواسطه کشتاریکه الی براه انداخت) همانند الی تمام نزدیکانش رو از دست داد، بواسطه حس انتقام جویی طرفین دعوا و زمانیکه در انتهای داستان برای آخرین بار بهم رسیدن یه جورایی باهم بیحساب شدن و از بین رفتن ابی توسط الی خیلی لزومی نداشت.
    این داستان درس بزرگی به مخاطب داد (که البته به خاطر دیدگاه سطحی خیلی از مخاطب های سطحی نگر فاجعه قلمداد شد )
    به شخصه در زندگی شاهد اتفاقات باور نکردنی تر از این پایان بودم و تصورم از اینکه بازی پایانی جز این می داشت خالی از هر معنی و پیام مثبتی می بود
    نکته جذاب این داستان از نظرم به نمایش گذاشتن حس ترحم و گذشت طرفین دعوا در اوج درگیری و خون و خونریزی نسبت به همدیگر بود، چرا که فرصت از بین بردن هم رو بدست آوردن ولی از خون هم، باز هم بنا به دلایل مشخصی گذشتن که این بخش از داستان پارادوکس جذابی رو پدید آورد و جزو نکات ظریفی به حساب امد که مورد توجه من قرار گرفت .
    در مجموع گفتنی در رابطه نکات مثبت داستان شاهکاری همانند لست ۲ کم نیست و در حوصله مخاطبان سطحی نگر امروز نمی گنجد تنها توصیه ام به دوستان که معتقدن داستان بازی کم و کاست دارد این است که لست ۲ رو کنار بزارن و تجربه این شاهکارو به زمانی موکول کنند که به درک و تجربیات بهتری از زندگی رسیده باشن تا شاید بتونن مفهوم این بازی رو عمیق تر و بهتر درک کنن چرا که این بازی هم همانند شاهکارهای تاریخ هنر نیاز به درک عمیق و بهتری دارد

    با تشکر

    • Uncle Broom گفت:

      سلام
      حقیقتا کل بازی شوخیه تو پایان هم الی واسه کشتن ابی نمیره به دستور کارگردان واسه آزاد کردنش میره.
      وگرنه کدوم احمقی میخواد کسیو بکشه از اون حالت آویزون درش میاره و بعد بدرقش میکنه تازه یادش میاد برای طبیعی جلوه دادن یه دعوای باسمه ای به واسطه اون ptsd مزخرف خنده دار راه بندازه.اون دعوا هم واسه اینه که دراکمن تا آخر بازی نمیخواد شخصیتای قبلیشو ول کنه میخواد نهایت صدمه رو بهشون وارد کنه و اینجا انگشتای الی هم توسط کارگردان قطع میشه.

  • Axel.7 گفت:

    با احترام به نظرات سایر دوستان .
    این مطلب حاوی اسسسسپپپپپوووووویییییللللل میباشد
    کاملا مخالف پایان نا امید کننده برای عنوانی در حد و اندازه ی لست ۲ هستم
    در رابطه با پایان بندی داستان باید گفت که الی در چرخه بیهوده انتقام و خون و خونریزی قرار گرفت و بهترین جای ممکن به این انتقام بی پایان، پایان داد
    همینطور که دیدیم ابی هم ( بواسطه کشتاریکه الی براه انداخت) همانند الی تمام نزدیکانش رو از دست داد، بواسطه حس انتقام جویی طرفین دعوا و زمانیکه در انتهای داستان برای آخرین بار بهم رسیدن یه جورایی باهم بیحساب شدن و از بین رفتن ابی توسط الی خیلی لزومی نداشت.
    این داستان درس بزرگی به مخاطب داد (که البته به خاطر دیدگاه سطحی خیلی از مخاطب های سطحی نگر فاجعه قلمداد شد )
    به شخصه در زندگی شاهد اتفاقات باور نکردنی تر از این پایان بودم و تصورم از اینکه بازی پایانی جز این می داشت خالی از هر معنی و پیام مثبتی می بود
    نکته جذاب این داستان از نظرم به نمایش گذاشتن حس ترحم و گذشت طرفین دعوا در اوج درگیری و خون و خونریزی نسبت به همدیگر بود، چرا که فرصت از بین بردن هم رو بدست آوردن ولی از خون هم، باز هم بنا به دلایل مشخصی گذشتن که این بخش از داستان پارادوکس جذابی رو پدید آورد و جزو نکات ظریفی به حساب امد که مورد توجه من قرار گرفت .
    در مجموع گفتنی در رابطه نکات مثبت داستان شاهکاری همانند لست ۲ کم نیست و در حوصله مخاطبان سطحی نگر امروز نمی گنجد تنها توصیه ام به دوستان که معتقدن داستان بازی کم و کاست دارد این است که لست ۲ رو کنار بزارن و تجربه این شاهکارو به زمانی موکول کنند که به درک و تجربیات بهتری از زندگی رسیده باشن تا شاید بتونن مفهوم این بازی رو عمیق تر و بهتر درک کنن چرا که این بازی هم همانند شاهکارهای تاریخ هنر نیاز به درک عمیق و بهتری دارد

    با تشکر

    • Felipe گفت:

      مشکل افرادی مثل شما اینه که فکر میکنن بیشتر از بقیه میفهمن و توانایی درکشتون و بخششتون به قدری بالاست که از خدا مهربونتر و بخشنده تر هستین غافل از اینکه خود برتر بین هستین
      نگاه به داستان نه باید بیش از حد سطحی باشه چون اینجوری هیچ لذتی از دنبال کردن ماجرا نصیبمون نمیشه و نه بیش از حد عمیق چون اینجوری ممکنه ایرادهایی رو ببینیم که کلیت داستان رو بهم میزنه
      تو کامنت قبلی یه لیست از رفتارهای غیر منطقی و بیش از حد تصادفی نوشتم
      تو جکسون هر روز چندین گروه میرن پاک سازی اون گله اینفکتد‌ها چطوری یهو سبز شدن
      جول و تامی تو نجات جون خودشون موندن بعد جونشون رو به خطر میندازن میرن ابی رو نجات میدن و تو شرایطی بود که حتی ۱ درصد هم احتمال بدی گازش گرفته باشن بخاطرش جونت رو به خطر نمیندازی و اون ۱ درصد رو ۱۰۰ درصد میدونی
      جول و تامی سروایول حرفه‌ای هستن چطور هویتشون رو به یه قریبه میدن ( یه جای کار هم یادم نیست دقیقا ولی میگن که قبل از مرگ جول یه گروهی بهش حمله کردن پس جول میدونست که احتمال تحت تعقیب بودنش بالاست ) و جالب‌تر میرن پیششون پناه میبرن و تامی هم برا شام دعوتشون میکنه !
      اول بازی اوون به ابی میگه مل حاملست یعنی کسی نمیدونست . چند روز بعد شکمش باد کرده و به وضع حمل نزدیکه ! مگه زود پزه ؟
      بعد از کی تا حالا یه پزشک جراح رو می‌فرستن خط مقدم برا پاک سازی اون هم حامله ؟
      گروه دریاچه نمک و خود ایزک ادعاشون میشه برا عدالت جول رو کشتن در حالی که یه جنگ بی خود با اسکارف‌ها راه انداختن برا تصرف زمین‌هاشون
      اسکارف‌ها هرکی رو بگیرن تیکه تیکه میکنن حالا چی شد ابی رو کت بسته تا شب نگه داشتن ؟
      یا وقتی یارا دستگیر شد چرا به جزیره خودشون برش نگردوندن تا جلو مردم خودشون اعدامش کنن چرا اوردنش پیش ابی ؟
      از این رخدادهای تصادفی هم بیش از حد استفاده شده
      ظهور جول برا نجات ابی
      ظهور دینا برا نجات الی وقتی انفجار رخ داد و از اون ارتفاع افتاد و در جا دو نفر رفتن دنبالش
      ظهور جسی پیش الی
      ظهور تامی و جسی پیش الی بعد کشتن اون و مل
      ظهور یارا تک دست برا نجات ابی از دست تامی چجوری خودش و رسوند اخه اون که بزور راه میرفت
      خیلی بیشتر از اینهاست ولی یه کامنت کفایت نمیکنه یه مقاله میخواد
      در نهایت هم تلاش کارگردان برا بد جلوه دادن فایرفلای تو لست ۱ ( وقتی جول الی رو از اب کشید بیرون و میخواست نجاتش بده اما اون سرباز انگار قاتل باباش رو دیده بود و زد تو سر جول و در ادامه مارلین و پدر ابی چقدر قشنگ میخواستن کله الی رو بشکافن بدون اینکه بهش بگن داریم میکشیمت ! و حتی الی روحش از این کار بی خبر بود ) و خوب جلوه دادنشون تو لست ۲ ( مارلین ازش پرسید اگه دخترت بود همین کارو میکردی ؟ )
      اگه قراره عمیق نگاه کنیم باید همه جا عمیق نگاه کنیم که خدا رو شکر دریای ایرادات میشه
      پس طرز فکرت رو نگه دار برا خودت و به بقیه درس زندگی یاد نده و اولین درس زندگی رو به خودت بده

      • Axel.7 گفت:

        اول از همه یاد بگیر دیگران رو قضاوت نکنی
        دوم اینکه پیشنهاد من به تو و امثال تو نبود چون امثال تو هیچوقت بزرگ نمیشن متاسفانه
        سوم اینکه امثال تو خیلی کوچیک تر از این هستی که با این لحن زننده ات راجب طرز فکر دیگران نظر بدی
        وبگی دیگران باطرز فکر شون چیکار کنن چیکار نکن وطرز فکر داغونت رو از لحن بچگانه کامنتت میتونم تشخیص بدم
        نهایتا به نظر میاد آدم مشکل داری باشی پس اول دنبال نقد خودت باش نه دیگران
        واینکه نقدت به بازی انقدر غیر حرفه ای و مسخره اس که اصلا در حدی نمی بینم که بخوام بهش جواب بدم

        • Felipe گفت:

          کدوم لحن بچه‌گانه ؟ اینکه ضد و نقیض‌های بازی رو برات لیست کردم( هرچند باز هم هست ولی یه مقاله میخواد نه کامنت ) ؟ یا اینکه گفتم فکر میکنی قدرت درکت بیشتر از بقیه‌ست ؟
          این هم بخشی از کامنت خودت
          ««« در مجموع گفتنی در رابطه نکات مثبت داستان شاهکاری همانند لست ۲ کم نیست و در حوصله مخاطبان سطحی نگر امروز نمی گنجد تنها توصیه ام به دوستان که معتقدن داستان بازی کم و کاست دارد این است که لست ۲ رو کنار بزارن و تجربه این شاهکارو به زمانی موکول کنند که به درک و تجربیات بهتری از زندگی رسیده باشن تا «(«( شاید )»)» بتونن مفهوم این بازی رو عمیق تر و بهتر درک کنن چرا که این بازی هم همانند شاهکارهای تاریخ هنر نیاز به درک عمیق و بهتری دارد»»» ( شاید بتونن مفهوم این بازی رو درک کنن )
          این هم جوابم
          ««« پس طرز فکرت رو نگه دار برا خودت و به بقیه درس زندگی یاد نده و اولین درس زندگی رو به خودت بده»»»
          برو کامنت خودت رو دوباره بخون تو بودی که در مورد طرز فکر و نداشتن قدرت درک و فهم دیگران حرف زدی
          تو بودی که گفتی اول برید دروس زندگی یاد بگیرید بعد بیایید بازیش کنید
          تو بودی که گفتی در ذهن مخاطبان سطحی نگر امروزی نمی‌گنجد
          بعد بیا بگو در مورد طرز فکر دیگران حرف نزن که باز هم میگم اول این حرف رو به خودت بزن
          من با افرادی که از داستان لذت بردن کاری ندارم نوش جونشون ولی وقتی یکی از این افراد بیاد به مخالفان داستان بگه شما مفهوم داستان رو درک نکردین یا نظرتون به داستان سطحی بود این رو قبول ندارم
          در ضمن من هیچ جای کامنتم بهت بی احترامی نکردم ولی سطح درک و شعورت رو با این پاسخت نشون دادی بعد برا بقیه کلاس درک و شعور میزاری
          و باز هم میگم اول به خودت درس زندگی بده و فکر نکن همه مخاطب‌ها بچه سال هستن
          من بازی رو نقد نکردم شما میگی عمیق نگاه کن این هم نتیجه‌ش ! پاسخی هم برا ضد و نقیض‌های که تو داستان هست ( باز هم میگم خیلی بیشتر از اینی که گفتم هست ) نداری و بخاطر همین طفره میری
          مشکل از خودته که خودت رو برتر از بقیه میببنی نه من !

  • Mani654 گفت:

    حالا جدا از شاهکار بودن بازی شکی نیست ولی درست نیست تا آخر بازی برای ی هدفی بری بعد انجامش ندی 😐 عین این میمونه الان من برم ۲۰ سال درس بخونم رییس جمهور شم ک بخوام ب آمریکا حمله کنم بعد دلم رحم بیاد 😐 خدایی مگه میشه

  • 1100 گفت:

    با مورد mgs:fp شدیدا موافقم … قربانی لجبازی ناشر شد … اما در مورد tlou2 : به نظرم اگه توی اون نقاط حساس بازی (از جمله همون قسمت اختتامیه) امکان انتخاب و تصمیم گیری بود (که مثلا ابی و لو رو بکشی یا نه) و این تصمیمات خط داستانی بازی رو عوض میکرد … خب واقعا عالی میشد … که خب متاسفانه نشد‍

  • Saeed گفت:

    من بازی رو بازی نکردم.و فقط داستانشو دنبال کردم.اما به نظرم کارگردان و نویسنده بازی باید منتظر سود هنگفتی باشه.چون قابل پیشبنی که پایان بندی خلاف عرف جهان ادامه میطلبه.و همین ادامه روند رو برای هایپ کردن یه فرانچایز راحت مینکه.عملا سونی و ناتی داگ پول اضافه خرج تبلیغات نمیکنن.چون همه منتظرن ببینن چی میشه و خودش خودش یه نوع تنبلیغ حساب میشه.دوم که مهمتر هست اینه که افرادی که هیچ انگیزه ای نسبت به بازی ندارند وقتی ایین تناقض رو میشنون با خودشون میگن عجب چیزیه.پس ما هم تجربش کنیم.مطمئنا پارت سوم خیلی چیزا رو مشخص میکنه.موفقییت یا شکست.که صد در صد موفقیت رو به همراه داره.

  • NightFury گفت:

    در مورد اینکه چرا با این نظر که پایان Last of Us :Part ll به قول نویسنده پایان فاجعه است مخالفم به نظرم دوستان و مخصوصا آقای ملکی تو مقالشون خیلی بهتر از من توضیح دادن ولی از این جمله تو بند آخر خیلی تعجب کردم و یک لحظه فکر کردم نکنه نویسنده اصلا بازی تجربه نکرده باشه:
    “الی، دینا و دخترش را رها کرد” JJ از کی تا حالا دختر شد؟؟؟؟

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا