ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی؛ فرجام ناامیدکننده

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی

مقوله‌ی پایان یا همان Ending در دنیای رسانه بسیار نقش کلیدی را در کیفیت کلی اثر ایفا می‌کند. چه بسا یک داستان خوب، یک فیلم جذاب یا یک بازی فوق‌العاده، به خاطر پایان ضعیفش نتواند آن‌طور که باید و شاید بزرگی و عظمت خود را نشان دهد.
در دنیای گیم نیز گاهی اوقات بزرگ‌ترین بازی‌ها، به شکل بسیار ضعیف و ناامیدکننده‌ای به پایان می‌رسند. در این مقاله به برخی از ضعیف‌ترین و ناامیدکننده‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی نگاهی خواهیم داشت.

پ.ن:  توجه داشته باشید ضعیف بودن پایان و Ending، به هیچ وجه به معنای ضعیف بودن کلی آن اثر نیست‌. در لیست پیش‌رو بسیاری از آثاری که خواهید دید در زمره‌ی برجسته‌ترین آثار نسل و حتی تاریخ به شمار می‌آیند. در واقع تنها این پایان بازی است که ضعیف و ناامیدکننده‌ بوده است.
پایان‌های ضعیف و ناامیدکننده‌ زیادی در دنیای گیم وجود دارند که در این مقاله تنها به برخی از آن‌ها اشاره شده است. شما عزیزان نیز نظر خود را  با ما به اشتراک بگذارید.

Halo 2

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
استفاده از Cliffhanger‌ها در دنیای ادبیات و فیلم و سریال بسیار طبیعی است. خصوصا در سریال‌های بزرگ و محبوب، اغلب شاهد این هستیم که آخرین سکانس آخرین قسمت یک سریال، در لحظه‌ای بسیار حساس و هیجان‌انگیز خاتمه می‌یابد. مانند نبرد آنتاگونیست و پروتاگونیست داستان‌. اما مخاطبان برای مشاهده و فهمیدن ادامه‌ی ماجرا باید تا فصل بعدی صبر کرده و روزشماری کنند.
اما دنیای گیم کاملا متفاوت از دنیای فیلم و سریال است. هر بازی ویدئویی، یک اثر مستقل و جداگانه از آثار قبلی و بعدی آن فرنچایز است. حتی نسخه‌های فرعی و Spin-off‌ها نیز همیشه هویت مستقل خود را داشته و یک داستان کامل از صفر تا صد را روایت می‌کنند. استفاده از Cliffhanger مانند آن چیزی که در دنیای فیلم و سریال میبینیم در دنیای گیم منطقی و پذیرفته شده نیست (بازی‌های اپیزودیک یک بازی به شمار می‌آیند) چرا که مخاطب انتظار یک اثر کامل را دارد. مثلا فرض کنید در عنوان God of War، بعد از سی ساعت ماجراجویی، متوجه شوید که در نسخه‌ی بعد قرار است با بالدر مبارزه کنید و باید چند سال صبر کنید!
عنوان Halo 2 با یک علامت سوال بزرگ و Cliffhanger عظیم به پایان رسید. بعد از ساعت‌ها تلاش مسترچیف و نبرد با نیروهای بیگانه برای نجات زمین، به جای یک فرجام منطقی، بازی در حالی به اتمام می‌رسد که مسترچیف می‌گوید میخواهد به جنگ پایان دهد و سفینه فضایی او به زمین می‌رسد. اما خبری از نبرد نهایی نیست و مخاطبان می‌بایست تا نسخه‌ی بعدی هیلو صبر کنند و یک کنسول دیگر خریداری کنند

Metal gear solid V: The Phantom Pain

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
پایان بازی Metal Gear solid 5 نه تنها دچار مشکلات فراوانی بود، بلکه حواشی زیادی نیز به همراه داشت. به نظر می‌رسد دخالت‌های گسترده‌ی کونامی در روند ساخت و قسمت‌های پایانی و حذف یکی از مهم‌ترین کات‌سین‌های پایانی بازی، یکی از مهم‌ترین دلایلی بودند که موجب پایان عجیب و غریب بازی شدند. اما کات‌سین حذف شده و مشکلات کوجیما با کونامی را کنار بگذاریم، مشکل دیگر پایان بازی ضغیف بودن آن از لحاظ ساختاری است‌. پایان بازی به گونه‌ای روایت می‌شود که هزاران سوال بی‌جواب در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود و هیچ جوابی نیز برای آن‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر شروع و پایان داستان بازی از حفره‌های داستانی عجیب و غریبی رنج می‌برد که همدیگر را نقض می‌کنند ( با یک سرچ ساده و اندکی تحقیق به مواردی که اشاره کردم پی خواهید برد)

Batman: Arkham Asylum

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
گاهی اوقات گذشتن از برخی خط قرمز‌ها در زمینه‌ی شخصیت‌پردازی و دگرگونی یک شخصیت، به نتایج نامطلوبی ختم می‌شود. یکی از این خط قرمز‌ها و ریسک‌های بی‌مورد، در پایان بازی Batman: Arkham Asylum اتفاق افتاد. جایی که پس از فعل و انفعالات فراوان، جوکر در اقدامی عجیب به خود فرمول تایتان را تزریق کرده، و به هیولایی سبز رنگ و بزرگ تبدیل می‌شود! بله جوکر که همه به واسطه‌ی جنون، تصمیم‌ها و رفتار متفاوت او را به یاد دارند،
به شیوه‌ی کلیشه‌ای باس فایت‌‌های رزیدنت ایول به هیولایی بزرگ تبدیل می‌شود! این تصمیم بر خلاف تمام هویت و شخصیت‌پردازی جوکر بود و با هوین این شخصیت هم‌خوانی نداشت.

Borderlands

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

بعد از ساعت‌ها تلاش و تیراندازی مداوم برای رسیدن به Vault و یافتن راز این‌که چه چیزی داخل آن است، در نهایت بازی‌بازان باید هیولایی غول‌پیکر را در پایان بازی شکست دهند و خب طبیعتا انتظار دارید که در ادامه به راز Vault پی ببرند. اما خبری از این اتفاق نیست! بعد از کشتن باس آخر، Guardian از شما تشکر می‌کند و Vault دوباره به مدت ۲۰۰ سال بسته می‌شود. یعنی کل Objective بازی به کوچک‌ترین سرانجامی نمی‌رسد و در واقع سازندگان فقط مخاطبان را فریب داده‌اند! به همین راحتی! بدون هیچ‌گونه جمع‌بندی و پایان منطقی …

Ghost’n Goblins

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
این عنوان کلاسیک و قدیمی که در دهه ۸۰ منتشر شد، یکی از احمقانه‌ترین Conclusion‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی را دارد. هدف بازی‌بازان پیدا کردن و نجات شاهزاده Prin Prin است، اما بعد از عبور از خطرات و هیولاهای مختلف و شکست باس آخر که شیطان است و یافتن شاهزاده، در می‌یابید تمام کارهایی که تا به این نقطه انجام داده‌اید توهم و خیال بوده و باید یک‌بار دیگر تمام مراحل بازی را از ابتدا تا انتها این‌بار روی سطح سختی بالاتر تکمیل کنید تا شاهزاده را نجات دهید. فکر نمی‌کنم پایانی به این اندازه احمقانه و غیرمنطقی وجود داشته باشد!

Mass effect 3

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
از آن‌جایی که اندکی قبل بود که نسخه‌ی نسل هشتمی و نهمی سه گانه‌ی Mass effect عرضه شد، به همین دلیل زیاد به جزئیات پایان نسخه‌ی سوم نمی‌پردازم. فقط در همین حد باید بگویم که برخلاف بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک، تصمیم‌های مخاطبان تقریبا هیچ اثری در اتفاقات نهایی بازی ندارند و حتی عواقب تصمیمات نهایی نیز به شکل درست نشان داده نمی‌شوند! این مسئله آن‌قدر اعتراضات گسترده را به همراه داشت که بایوور در بسته‌های الحاقی مختلف تلاش کرد این مسئله را جبران کند. اما در هر صورت، یکی از بهترین سه‌گانه‌های تاریخ گیم، به شکلی نسبتا ناامیدکننده و دور از انتظار به پایان رسید.

The Last of Us: Part Two

the last of us part 2
برای خود من به شخصه، ناامیدکننده‌ترین، ضعیف‌ترین و بدترین پایان و Ending در چند سال اخیر متعلق به شاهکار ناتی‌داگ یعنی بازی The Last of Us: Part Two بود.
در زمینه گیم‌پلی، شخصیت‌پردازی، مبارزات، گرافیک هنری، گرافیک فنی، صداگذاری و فضاسازی باید گفت نسخه‌ی دوم The Last of Us یک شاهکار در تاریخ بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رفت. اما پایان بازی به قدری ضعیف و غیرمنطقی بود که حتی هیچ بحثی باقی نمی‌گذارد.
اولین مشکل بزرگ Ending بازی مربوط به زمانی می‌شد که ابی، بعد از این‌که دریافت الی Owen و Mel را به قتل رسانده، خود را به محل اختفای الی رساند و پس از چند مرحله درگیری، از کشتن الی صرف نظر کرد! می‌توانید باور کنید؟ ابی که دوست قدیمی خود یعنی Owen و بسیاری از دوستانش توسط الی و همراهانش کشته شده بودند، الی را بخشید و از کشتن او صرف نظر کرد و با جمله‌ی “Don’t Ever Let me see you again”  از آن‌جا خارج شد!!! همان Abby که هنگام خطر از انجام هیچ کاری خودداری نمی‌کرد و حتی هنگام فرار از جزیره هم‌رزمان سابق خود را نیز کشت وقتی که به الی رسید با الهام از سینمای بالیوود دلش به رحم آمد و نه تنها او را نکشت بلکه جان Dina که حامله بود را نیز بخشید!
می‌دانم چه جوابی آماده کرده‌اید. جواب‌تان این است که ابی به خاطر Lev از کشتن آن‌ها خودداری کرد. نکته این جاست که دنیای آخرالزمانی The Last of Us، دنیایی سیاه و تاریک است و بخشش در آن جایی ندارد. در نسخه‌ی اول به زیبایی شاهد این اتفاق بودیم که Joel بدون تردید، رییس گروه Firefly را کشت چرا که احتمال می‌داد آن‌ها دوباره به دنبال الی بیایند و برای او مزاحمت ایجاد کنند. دنیای The Last of Us یک قانون ساده دارد. بکش یا کشته شو. Abby در طول بازی افراد زیادی را کشت و در بسیاری از بخش‌ها Lev همراه آن‌ها بود، پس چرا فقط در انتهای داستان بود که بخشش در Abby شعله‌ور شد و بزرگ‌ترین دشمنش که بسیاری از عزیزانش را از او گرفته بود بخشید؟ آیا مخالفت Lev تنها چیزی بود که ابی به آن نیاز داشت؟ آیا ابی احتمال نمی‌داد که الی دوباره او را دنبال کند تا انتقام بگیرد (اتفاقی که دقیقا به داد) فراموش نکنید داغ از دست دادن ول و اوون هنوز تازه بود.
مشکل و نقطه ضعف بعدی پایان بازی مربوط به جایی است که الی، دینا و دخترش را رها کرد، خانه‌اش را ترک کرد و تمام گذشته را پشت سر گذاشت تا ابی را پیدا کرده و انتقام Joel را بگیرد. اما در عین ناباوری وقتی که داشت او را خفه می‌کرد، دوباره نیل دراکمن از سینمای بالیوود و شاید سینمای ایران الهام گرفت و الی فلش بکی از Joel را به خاطر آورد. تا اینجا مشکلی وجود ندارد. مشکل این‌جاست به جای اینکه یادآوری مرگ بی‌رحمانه Joel، الی را مصمم به کشتن ابی کند، او ابی را رها می‌کند!!! یعنی یادآوری عزیزترین فرد زندگی‌اش که به شکل فجیعی به قتل رسید، به جای اینکه آتش انتقام را شعله‌ور کند، دل الی را به رحم آورد! کاملا هم منطقی! الی صدها نفر را سلاخی کرد تا به ابی برسد، اما وقتی که به ابی رسید او را بخشید. شاید پیام نویسندگان این بود که انتقام بد است! مضحک و خنده‌دار است. اتفاقات پایانی بازی اصلا منطقی و درست نبودند و کاملا با هویت و فضاسازی دنیای سیاه The Last of Us Part Two در تضاد بودند … چه طرفدار بازی باشید یا نباشید، باید اذعان کرد پایان این عنوان شاهکار فاجعه بود. فاجعه‌ …

مهدی آرزومندیBehzad zargary

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا
ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • جنگ جهانی سوم رو در این پست شاهد خواهیم بود 😀

    • saman گفت:

      این پست بد جوری بوی خون میده.
      هم جنگ بین کاربرا….
      هم جنگ کاربرا با نویسنده…
      خدا به ما رحم کند.بریم پناه بگیریم 😀

    • recidivist گفت:

      دیگه پس از گذشت تقریباً یکسال از این بازی امیدوارم یکم جو اطرافش آروم شده باشه، چه فن‌های دو آتیشه چه هیترها…

    • Cole Train گفت:

      دقیقا بزرگترین مشکل من با پایان بازی این بود الی به دینا و خانوادش پشت کرد و توی مسیر مزرعش تا رسیدن به ابی حداقل پنجاه نفر رو سلاخی کرد که برسه به ابی و نکشش.اگه انتقام بده چرا جون اون پنجاه نفر توی مسیر ارزشی نداشت.ببینید من طرفدار دواتیشه ی لست هستم.زمانی که خیلیاتون با لست اشنا نبودین من روز عرضه لست یک رو دیسکش رو برای پلی ۳ خریدم برای پلی ۴ هم همینطور هنوزم دارمشون ۱۲ بار داستانشو بازی کردم دوبار پلاتینیومش کردم مولتیش رو هم تا لول ۷۰۰ اینا رفتم .پس لطفا نیاین به من انگ ایکس باکس فن بودن بزنین.من به عشق ناتی داگ پلی استیشن خریدم نسل ۷و۸ ولی این نسل اصلا ناتی داگ برام مهم نیست و به عشق سانتامونیکا و اسپایدرمن فایو خریدم.واقعا تدوین بازی هم شدیدا مشکل داره.اگه نقد اسکیل اپ رو ببینید میگه همین داستان هم میتونه خیلی بهتره بدرخشه ولی بااین تدوین بد همونم خاموش شد.درکل من همش درعین تجربه ی لست دو میگفتم خب ابی انتقام تو برای من چه ارزشی داره که بخوام دنبالش کنم.نظر بقیه دوستان هم محترمه.این نظر شخصی بنده هست

    • داداش جنگ چیه
      آدم با منطق بحث مفید میکنه
      خدمت آقای زاهدی عرض کنم که در مورد لست پارت۲ و پایانش ، هرکسی مختار هستش هر نوع برداشتیو انجام بده
      در مورد نکشتن الی توسط ابی…دیدیم که وقتی ابی میخواست به جزیره اسکارزا بره اوون باهاش نرفت و اون ملو انتخاب کرد و بچشو..بعد زمانی که لوو کنار جسد مادرش دید حسی که خودش در زمان مرگ پدرش تجربه کرده بودو دوباره جلوی چشماش ظاهر شد
      وقتی از اوون دست کشیده بود کل زندگیش شد لو
      زمانی که خواست دینا رو بکشه ، دید که لو بهش خیره شده و ابی اصلا دلش نمیخواست لو توو ذهنش از ابی یه هیولا بی‌رحم بسازه که به یه زن حامله هم رحم نمیکنه
      وقتی داشت اونجارو ترک میکرد یه حسه قهرمانانه داشت جلوی چشمای لو
      در مورد نکشتن ابی توسط الی
      ببینید آقای زاهدی عزیز
      بازی به نظرم اصلا در مورد ابی نیست…فقطو فقط داره روی الی مانور میده و ابی اون اهرم فشاری هستش که هر چقدر بع الی فشار میاره هر دو طرف بهمدیگه آسیب بیشتری میرسونن
      جسی منی اوون مل جوئل‌ و تا حدودی عمو تامی دکتر جری
      اینا قسمتی از افرادی بودن که با شعله‌ی انتقام این دو نفر سوختن
      الی وقتی داره ابیو خفه میکنه کارگردانی دراکمن حیرت‌انگیزه
      دوربینی نزدیکو نزدیکتر میشه به صورت الی و فشار وحشتناکی که داره عضلات صورت الیو خورد میکنه
      حتی زمانی که الی زخم پهلوشو میبینه یاد مرگ جوئل میوفته
      حتی تصمیم نمیگیره با اسلحه کار ابی تموم کنه
      تصمیم میگیره تن به تن مبارزه کنه
      اما اون لحظه نتیجه‌ای که توو سرش هست اینه که به آدمی که دو بار به من رحم کرد فرصت بدم
      اصلا اگه ابیو کشتمو لو اومد برای انتقام چی؟
      اصلا آدمیزاد توو لحظه تصمیماتی میگیره که شوکه کنندس
      حداقل برای من قابل هضم بود
      وقتی نکشتش فحش بود که به زمینو زمان میدادم اما اصلا همین اتفاقات توو بخش داستانی لستو لست کرد
      اینکه همه چیز با اصول قواعد ما پیش برن که دیگه لذتی در کار نیست

    • mamad1166 گفت:

      یکی پیدا شد که درد دل من رو بگه
      برای بازی که گیم پلی محور هست اشکال گیم ‌‌پلی بخشودنی نیست. بهترین داستان رو بگه نمرش میشه ۵۰
      محل س… هم بهش نمیزارن تا سازنده یاد بگیره بازی گیم پلی محور گیم پلی مهم ترین چیزشه
      اما لست ۲ دقیقا برعکسه بازی که داستان مهم ترین چیزشه بدترین قسمتش داستانشه اما باز هم کسی باهاش مشکل نداره
      هرچند من هم معتقدم باقی قسمتاش شاهکاره اما مهم ترین قسمتش در حد یک بازی معمولی هم نیست.
      من سال ها صبر کردم تا یه داستان قشنگ و زیبای دیگه ببینم زیبایی نسخه یک اون تضاد زیبای داستانش بود دنیای خشن آخرالزمان با یک ارتباط زیبا بین جول و الی
      اما نسخه دوم اوکی دلش خواست داستان رو هم خشن و تاریک کنه اوکی نویسندس دلش خواسته اما لااقل باور پذیر بنویس بدون حفره بنویس پذیرفتنی بنویس یه جوری بنویس بشه با همزادپنداری کرد و…

    • Ryan Bones گفت:

      همین که نویسنده جرعت کرد از داستان فاجعه لست ۲ که بت سونی فن ها هست انتقاد کنه باید براش دست زد :yes: (نیل دراکمن نابغه) :rotfl:

    • باور کنید نویسنده هیلو رو بزور گزاشته تو این مقاله تا مورد هجوم قرار نگیره

    • بسته بابا از چهارتا فن بوی نترسید مگه سایت فقط برا اوناست ! هممون آزادیم محترمانه نظر بدیم الکی چهارتا کوچولوی ترسو رو شیر جلوه ندید

    • MahyarMsm گفت:

      جنگ جهانی سوم گذشته داداش
      پست دروغ ۱۳

    • فرید گفت:

      حملات رگباری قریب الوقوع است

    • Lolika گفت:

      هیچ جنگی وجود نداره
      لست ۲ همیشه بهترین بازی تاریخ میمونه تا اینکه لست ۳ بیاد

      Amir.rockstar
  • RARE گفت:

    ببینید دوستان هم هیلو توش هست هم لست
    پس خواهشا نویسنده رو به فن بودن متهم نکنید
    خیلی هم مقاله ی خوبیه
    بر عکس خیلی ار مقالات کلیشه ای و الکیه گیمفا تو دو سال اخیر این مقاله یه ایده نو و جدید بود ولی خیلی کوتاه بود
    منتظر قسمت دوم هستیم :yes:

  • S.IOWA گفت:

    قبل از حمله کردن دوستان…
    من تا جایی که متوجه شدم مقاله کاملا شخصیه پس غلاف کنیم :laugh:

    • amazon گفت:

      دقیقا. یک مقاله شخصی که با کج سلیقگی کامل شاهکارهای صنعت گیم رو داخلش قرار دادن.

      • S.IOWA گفت:

        با بعضیا، مخصوصا Mass موافقم
        ولی خب مث اینکه نویسنده این مقاله هیچی از داستان و مضمونی که داره نفهمیده… ، هرچند این مقاله خودش هست و نظرش ،بیشتر جنبه سروصدا کردن داره این پست گیمفا
        ولی کنجکاوم بدونم پایانه خوبو تو چی میبینه !!؟
        چون بنظر من پایان بهتر از این نمیشد اونم با این تمی که بازی داره.

    • Amir_69 گفت:

      نویسنده عزیز تک تک کلامتت خودخواهانه و بسیار زننده بود. جوری که می‌شد حس کرد که شما با از قصد دارید لست رو تخریب میکنید. هیچی از لست رو ندید و صرفا بخاطر اینکه داستان مطابق میل شما نبوده بازی رو از ریشه زدید با این مقاله.

    • sonicer گفت:

      بله درسته، این لیست چون کاملا سلیقه ایه و هیچ متر و معیاری براش نیست، میتونه شخصی بشه. اتفاقا خوبی این مقاله اینه نویسنده بدون اهمیت به جوی که بعد از اون راه میوفته، حرف خودش رو زده. (البته امیدوارم برای جذب مخاطب یا صرف راضی نگه داشتن هر ۲ طیف نبوده باشه) کلا خوبه نویسنده ها تحت تاثیر نظر مخاطبش قرار نگیره و حرف واقعی خودش رو بزنه.

  • یوهان گفت:

    به نظر منم پایان بندی نه تنها در بازی های ویدیویی بلکه در فیلم های سینمایی و سریالی ، انیمه ها انیمیشن ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست واقعا چه بسیار پایان هایی که باعث ماندگاری داستان و شخصیت در ذهن مخاطب شدند و برعکس همین موضوع

  • Joel Miller گفت:

    شاید از نظر شما پایان last 2 فاجعه باشد اما واقعا زیبا پر معنا بود اگه الی ابی میکشت دیگه الی هم وجود نداشت و در تاریکی محض نابود میشد و دیگر الی هم نبود

  • Wounds گفت:

    به شخصه با پایان بندی Batman: Arkham Asylum نه تنها هیچ مشکلی نداشتم خیلی هم برام جالب بود ولی در مورد Mass effect 3 و The Last of Us کاملا باهاتون موافقم مشکل من با پارت دوم از همان ابتدا شروع شود و تا اخرشم ادامه داشت به طرزی که نه فضاسازی نه موسیقی نه گیم پلی دیگه هیچ چیز این اثر برام مهم نبود در کل کنترل Abby برای من یک فوش بود انگار فقط مجبور بودم یک مسیر با یک شخصیت مز.خرف طی کنم و این شد خاطره من از پارت دو ولی کاش The Last of Us2 در لیست قرار نمی دادین چون عاشقان سینه چاک دراکمن باز قرار باالفاظی مثل بهترین بازی تاریخ و برترین بازی ساخته شده به دست بشر پست مورد عنایت قرار بدن

  • REZA_OX گفت:

    ای کاش سونی این metal gear رو بخر بدش دست کوجیما تا ‌یه شاهکار خوب ازش بسازه. چون کنُمی با metal gear survive خیلی بد خراب کرد

  • One Man گفت:

    جالبه که از نظرم من پایان تعداد زیادی از این بازی ها اتفاقا از بهترین پایان ها بود. از جمله متال گیر و The last of us
    و Mass Effect. مقاله ی خوبی بود آقای زاهدی ممنون :yes:

  • XERXES گفت:

    ممنون از آقای زاهدی
    ایراد نابخشودنی پایان متال گیر ۵ یهویی تموم شدنشه اونم در حدی که بطور مرگباری گیمر رو بقول شما با سوالاتی که بی جواب میزاره، شوکه میکنه ، اولین بار که تمومش کردم انگار برق ۲۲۰ وصل کردن بهم انقد که شوکه شدم ازش، بازیش که کلا فک کنم ۳ یا ۴ تا کات سین داره، توی اون مقاله اورریت ترین بازی نسل هم خودتون ایرادات روایت رو فرمودید. عملا میشه گفت این بازی داستان نداره!
    یه بازی ساختن یه ایرادشو بگیری از داستان از انور میفته :rotfl: آدم نمیدونه چجور درموردش حرف بزنه

  • Arash گفت:

    ممنون از آقای زاهدی بابت این مقاله
    ولی عجب مقاله جنجالی بشه 😀
    ولی حالا به دور از شوخی پایان نسخه اول بتمن به نظرم نباید تو این لیست می‌بود.
    بیشتر به خاطر این بود یه باس فایت هیجانی داشته باشیم و خب از دیوونه ای به نام جوکر هر کاری بر میاد هر کاری 😀
    و مورد آخری که اشاره می کنم لست ۲ عه
    به نظرم سلیقه ای هست هر کی نظری داره

  • AmirAgha گفت:

    دلم برای max3d تو سایت تنگ شده!
    امیدوارم بیاد جواب ترولا رو بده! :-(( :-(( :-((

  • Endgame گفت:

    فقط مورد آخر :yes: :-))
    و قلم ضعیف دراکمن :yes: 😉

  • P224 گفت:

    من با اینکه پایانای هیلو ۲ و مس افکت ۳ خوب نبودن موافق نیستم راستش
    خیلی بازیهای زیادی هستن که همچین پایان هایی دارن
    و اینکه خب تو خیلی بازیا هست که همین پایانای خیلی متفاوت راه رو برای ساخت ادامه بازی سخت میکنن و به نظرم مسئله تو ویچر هم همینه پایانای خیلی متفاوت بازی باعث شدن یکم ادامه پیدا کردن فرنچایز سخت بشه براشون و اینکه کسایی که جدید بازی میکنن حتی در مواردی شاید باید یه شروع داستانی اجباری (تحمیلی) تجربه کنن و ممکنه شرکتا به فکر این قضایا تو پایان بندیشون باشن
    خلاصه نمیدونم چه قدر درست یا چه قدر غلط ولی این نظر من حقیقتش

  • hamid619 گفت:

    ممنون برای مقاله من با تمام موارد بالا موافقم الی قسمت اول بازی بتمن؛ شخصیت جوکر خیلی غیر قابل پیش بینی هرکاری ازش بر میاد اصلا معلوم نیست چی تو سرش می گذره

    • Armin Ezati گفت:

      از نظر من هم پایان Arkham Asylum بسیار زیبا و غیر قابل پیش بینی بود به قول خودت جوکر شخصیتی هستش که هر کاری ازش برمیاد در کل سه گانه Arkham از نظر پایان بندی و روایت داستان چیزی کم نداشت
      در مورد last 2 نظری ندارم اما mass effect 3 اصل پایان بندیش مشکلی نداشت فقط ایرادش این بود که یجورایی تمامی تصمیماتی که ما تو سه گانه گرفته بودیم رو بی اهمیت تلقی کرد

  • ASHEN ONE گفت:

    همه رو موافقم.
    ولی تا حدودی با فانتوم پین مخالفم.
    اما راجع به هیلو ۲….
    دلیلی نمی‌بینم یک بازی با کلیف هنگر تموم بشه.
    به شرطی که بقیه قسمت های بازی هم تورو سرگرم کنند.
    و گرنه گاد آو وار ۲ هم با کلیف هنگر تموم شد ولی بقیه قسمت های بازی فوق العاده بود.

  • Kruger گفت:

    سلام آقای زاهدی من کاملا با حرف شما مخالفم درسته الی و ابی در دنیای پسا آخرلزمانی زندی میکنند ولی طبق گفته شده اگه کسی از کس دیگری که بزرگترین عزیزش رو کشته درست مثل اون میشه و دیگه جز افسردگی هیچ چیز دیگه ای احساس نمیکنه مثال: پیتر پارکر وقتی عمو بنش که خیلی دوستش داشت توسط یک دزد کشته شد پیتر پارکر باید درجا اون میکشت پس تصمیم سازندگان کاملا درست بود
    دوم دینا خودش به دلیل نا مشخصی رفته که این شاید دلیلش تو نسخه سوم بفهمیم
    پس لطفا زود قضاوت نکنید 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉

  • قطعا در مورد tlou2 شدیدا مخالفم.
    فیلم اومده که یه تمساح وقتی میبینه شکارش باردار هست از جونش میگذره، بعد ابی اگه بگذره عجیبه! اونوقت تو دنیای آخرزمانی و بعد از دیدن این همه بی رحمی؛ پایان دادن به این چرخه ی انتقام انقدر درکش سخته!؟!
    خود ابی اگه از انتقام نگذشته بود، ته داستان نه خودش بخشیده میشد، نه میتونست به lev کمک کنه.
    نویسنده مقاله نه حتی ذره ای معنای انتقام رو میدونه، نه میفهمه بخشش دقیقا یعنی چی. فقط این معانی رو به مسخره گرفته تو این مقاله.
    انگار داره در مورد شکار مقاله نوشته و طعمه ای که در لحظه ی آخر از کشتنش صرف نظر شده!!!
    نه عزیز من؛ انتقام دقیقا مثل داستان همین بازی آدم رو کور میکنه، جوری که ممکنه از خیلی چیزها بگذره تا انتقام بگیره؛ ولی در همین بدترین لحظات هم اگه دلت پاک باشه میتونی ببخشی.
    یعنی تا الآن هیچ وقت نشنیدید که یه خانواده ی تشنه‌ی قصاص و انتقام در روز آخر یا حتی پای چوبه ی دار ببخشه!؟!؟!؟! الآن این شد فیلم هندی!! و یچیز غیرممکن!!!

    • سلام دوست خوبم
      عزیزم شما داری مغلطه می‌کنی.هزاران مورد هم هست که تمساح یا هر حیوون درنده دیگه بدون توجه طعمه خودش رو پاره می‌کنه و می‌کشه. ما در مورد حیوانات حرف نمی‌زنیم. در مورد انسان صحبت می‌کنیم.
      مشکل من با بخشش نیست. مشکل من اینه این بخشش و گذشت هیچگونه دلیل و منطقی نداره و اصلا Build-up هم نداره. آره ما به عنوان مخاطب هر دو طرف قصه رو می‌دونیم، اما آیا الی هم میدونه چه بر سر ابی اومده؟ آیا ابی میدونه الی چجور آدمیه؟ آیا الی می‌دونه ابی و لو چه چیزایی پشت سر گذاشتن؟ هیچکدوم نمیدونن. وقتی نمیدونن چجوری دوتا دشمن خونی که عزیزترین افراد همدیگر رو کشتن همدیگر رو میبخشن؟ بر چه اساسی؟ بر چه دلیلی؟ وقتی هیچ چیز از همدیگه نمیدونن و فقط قتل عزیزان همدیگه رو دیدن این بخشش منطقیه؟
      سوال بعدیه من اینه چجوری الی موقعی صدها نفر رو می‌کشت و شکنجه می‌کرد قلبش سیاه بود و پر از نفرت. اما دقیقا موقعی به قاتل جول رسید قلبش به رحم اومد؟؟؟

      • باور کن پشت این داستان کاملا یه منطق قوی هست.
        مثال حیوان واسه این بود که بگم مسئله باردار بودن، میتونه دل حتی حیوان رو به رحم بیاره، خب ابی که انسان هست و دوست باردارش کشته شده، حتما میتونه نخواد دوباره این صحنه رو ببینه.
        یکم انصاف داشته باشی میبینی که تو طول داستان، الی نفرت جلو چشمش رو گرفته و از کنترل خارج شده؛ ولی موقع کشتن دوستان ابی مخصوصاً اون دوست باردارش واقعا ناراحت و اذیت میشه. پس این تصمیم بخشیدن ابی طبیعتا یکدفعه رخ نمیده، همون چشیدن طعم بد انتقام که باعث کشتن افراد بی‌گناه شد و شناخت کلی از ابی باعث اون بخشش نهایی میشه.
        و از شما که جزو بهترین نویسندگان سایت هستی بعیده که به این نکات ریز ولی قابل توجه که حتی تو مقالات خود گیمفا هم کار شده توجه نکردی!
        اصلا نیاز به یک شناخت خیلی عمیق نیست. الی با تجاربی که از بودنش کنار جوئل داشته، میفهمه وقتی ابی به هیچ چیزی جز کمک به لو فکر نمیکنه، چی بینشون بوجود اومده.
        میدونه الآن ابی حکم جوئل و لو حکم خودش رو تو این دنیا داره.
        در ضمن ابی هم قبلا الی و دوستش رو نکشت و این هم مزید بر علت بوده تو نکشتن ابی.
        پایان اصلا خوش نیست ولی کاملاً منطقی هست.
        الی بالاخره جوئل رو درک میکنه که چرا بخاطرش دست به هر کاری زد و با یاد اون خاطره آخر بازی می‌بخشدش.
        پس جوئل غیر از اینکه متاسفانه بخاطر کشتاری که کرد تاوان میده؛ ولی توسط الی بخشیده میشه.
        الی بخاطر وارد شدن تو وادی انتقام، دو انگشتش رو از دست میده که دیگه حتی نمیتونه گیتار بزنه و این نماد دردی هست که باهاش میمونه ولی میره دنبال باقی زندگیش.
        ابی که بخاطر عشق پدرش دست به کشتن جوئل زد، طبعات انتقام رو با تمام وجود میبینه و حتی کاملا بخشیدن و گذشتن رو یاد میگیره.
        این اتفاقات تو دنیای بی رحم و بی قانون آخر زمانی رخ میده که هنوز توش احساسات زنده ست. تو این دنیا اشتباهات فاجعه بار هستن چون قانون بقا حاکمه ولی بازم بخشیدن نتیجه بهتر از انتقام داره…

        امیدوارم بخاطر حساسیت رو بازی محبوبم، بی احترامی نکرده باشم چون نظر شما به عنوان نویسنده خوب سایت حتما محترمه.

        • والا من چندتا سوال پرسیدم
          که هیچکس به هیچکدوم از اونا جواب نمیده و فقط نظر من رو میکوبن و فقط با کلمات بازی میکنن همه. من مشکلی با انتقاد ندارم بالاخره طبیعیه. ولی ممنون میشم یکی از شما دوستانی که پایان بازی رو عالی میدونن حداقل حواب سوالات من رو بدن

          • والا جواب دادم.
            جواب خیلیاش هم نو نقد داستان تو سایت خودمون هست.
            بحث کوبیدن نیست، بالاخره وقتی نقدی رو قبول نداریم مجبوریم در نفی اون کامنت بدیم.
            پایان عالی بود چون دلایل تمام کاراکترهای اصلی در نهایت منطقی بود و هیچکدوم ذاتا بد نبودن.
            بازم میگم جواب بیشتر سئوال هاتون تو نقد مهدی ملکی با عنوان ” تحلیل عمقی the last of us 2. زیر پوست غم” هست.
            اونجا قشنگ ماجرا شرح داده شده و نیاز نیست به کامنت ها و جواب های جسته و گریخته امثال من رجوع کنید.
            بهرحال اونجا شرح کامل حرف ها و دفاع های من از داستان هست. اگه خوندید و بازم قانع نشدید دیگه این سلیقه ی شماست و محترم.

    • آرین گفت:

      سلام استاد من
      اینایی که شما فرمودید، همه داستان‌های خارج از گود هست.
      بازی باید حرفش رو تو زمین خودش بزند و تو گیمپلی.
      من از کجا چرخه انتقام بفهمم؟ از میزانسن یا از تدوین یا از روند گیمپلی؟ از اینا اگر باشد، اونوقت مثل روز همه چی روشن می‌شه و کسی نمی‌کنه چرا ابی اینطوری کرد.
      ولی وقتی کار قصه‌گویی رو خوب انجام ندی، دیگه ما نمی‌فهمیم ابی کیه و چرا فلان کرد.
      تو قسمت اول هم من نفهمیدم چرا جوئل عزیزم اونطور کرد.
      این ها ضعف داستان‌گویی است، اگر که نه پس ما هم بریم کارگردان شویم!

  • Ninja theorey گفت:

    چه کار ترسناکی شما از لست ۲ بد گفتین و دل هزاران متعصب و مقلد کورکورانه را شکستین

  • Amir گفت:

    واقعا عجیبه که last of us 2 تو این لیسته . هر جور هم ک سلیقه ی شخصی رو در نظر بگیریم باز این چنین نظری درست نیست . پایانی که به جای کلیشه ای بودن و انتقام مثل بقیه ی بازی ها بخشش رو جایگزین میکنه . تنها پایانی که به خاطر شخصیت پردازی عالی هر دو طرف داستان و شفاف بودن انگیزه و گذشته هر دو شخصیت با هر ضربه ی چاقو و مشت به طرف مقابل ادم عذاب وجدان میگیره . بگذریم از نکات فنی که با یکی از بهترین مبارزات سینمایی چه از لحاظ گیم پلی چه موسیقی و صداگذاری و گرافیک طرفیم . متاسفانه جامعه ی گیمرا عادت کرده به قابل پیش بینی بودن ولی توی واقعیت اینطوری نیست ما ادم خوب و بد نداریم مخصوصا تو فضای اخر الزمانی همه ی ادما خاکستری هستن و تو موقعیت های مختلف تصمیمات درست یا اشتباه میگیرن و در مورد اون فلش بک هم فقط چند لحظه ی عادی نیست . باریه که الی داره چند سال به دوش میکشه و تجربه تلخ نبخشیدن رو داره و با بخشیدن جول این ارامش رو درک میکنه و این تصمیمات لحظه ای بیشترین ارتباط رو با واقعیت داره مثل همه ی ما که اکثر تصمیمات زندگیمون خوب یا بد بیشتر توی چند لحظه ی حساس اتفاق میفته . مطمئننا جای TLOU 2 اینجا نیست بلکه منی که حدود ۱۵ ساله گیمرم به یقین میگم تنها رقیب این بازی در زمینه ی پایان بندی نسخه ی اول این بازیه که به خاطر سلیقه ی شخصی من پایان بسته ی این نسخه رو با پایان باز نسخه ی اول ترجیح میدم

    • سلام
      دوست عزیز میتونی بهم توضیح بدی چجوری الی و ابی بدون اینکه کوچکترین چیزی در مورد گذشته و اخلاقیات همدیگه یدونن، همدیگرو میبخشن؟ با چه منطقی؟ دو نفری که عزیزترین افراد همدیجرو کشتن و صدها نفر دیگه رو کشتن، به قاتل عزیزانشون میرسن وجدانشون بیدار میشه؟
      بله حتما این نشانه‌ منطق فوق‌العاده داستان بازیه که بدون کوچکترین اطلاعی از همدیگه دلشون به رحم میاد. اونم دوتا از خاکستری ترین شخصیت‌های تاریخ دنیای گیم

      • Amir گفت:

        دوست عزیز شما مشخصه مثل نود درصد منتقدان این بازی فقط کات سین هارو از یوتیوب تماشا کردی . اولا الی نوار هایی رو داخل بیمارستان رو پیدا میکنه از جنایت هایی که جول مرتکب شده با خبر میشه در ادامه ابی رو میبینه که مثل جول حاضره جونشو فدای اون پسر کنه و حتی تو مبارزشون توی سالن تئاتر ابی اونارو میبخشه چون زودتر از الی متوجه این مفهوم میشه و مهم تر از تمام اینا هسته ی مرکزی داستان در مورد بخشش فرد به فرد نیست بلکه در مورد مفهوم کلی بخشش بدون منته در مورد متوقف کردن چرخه ی خشونت و اتمام انتقامه . الی در انتهای داشتان در اصل ابی رو نمیبخشه در اصل خودشو میبخشه به خاطر فراموش کردن مرگ جول چون میدونه اگر اینکارو نکنه این چرخه ی انتقام هیچ وقت متوقف نمیشه و مفهوم این بخشش رو هم بسیار ارام طی داستان متوجه میشه از لذت نگاه جول وقتی الی میبخشتش، از کشتن یه زن باردار ، از مردن بیشتر دوستاش ، از سرپرستی از یه بچه ی بی پناه تو این دنیای خشن

  • Mikasa گفت:

    جرات نویسنده رو باید تحسین کرد :yes:

    • Neil_druckman گفت:

      امیدوارم در مورد اشغال بودن بازیایه سویچ هم یه مقاله برن تا شجاعتشون رو کامل به رخ بکشن

      • Reciver گفت:

        احسند دلم خنک شد چقدر عالی متوجه شدید این ها فکر میکنن زرنگ هستند ولی ما فهمیده ایم مقاصدشان را. بازی های نینتندو که برای مهد کودک و دبستان ساخته شده است حتی میاموتو یکبار برای کار به عمو پورنگ و خاله شاهدانه هم پیشنهاد ارائه کرده بود.قارچ خور عالی است مخصوصا با بستنی :laugh:

      • Mikasa گفت:

        Neil_druckman

        اتفاقا بدم نمیاد یکی عین آدم نقد کنه و باهاش عین آدم بحث کنم
        البته نه نقد بچگانه ی تورو که ” anti aliasing ش خوب نیست پس گرافیک هنریش پایینه پس اورریتده”
        چنان حرف خنده داری بود (بخون مهمل) هنوز یادمه میخندم بهش 😀
        راستی وقتی میگی “آشغال بودن بازیای سوییچ”
        یعنی همرو رفتی دیگه؟
        پس اگه رفتی همشونو از تک تک سیو فایلای آخرین مراحل تمام بازیای انحصاری سوییچ که ادعا میکنی آشغالن یه عکس رو کن ببینم 😀
        برای سوپر اسمش و ماریو کارت میتونی unlockable هات رو نشون بدی
        حتی اگه یکی از انحصاریارو هم از قلم بندازی حرفت از اعتبار ساقط میشه

    • saman گفت:

      یه حسی بهم میگه نویسنده (با احترام البته) هدف اصلیش از مقاله همون داستان لست ۲ بوده 😀

  • Bh گفت:

    ممنون آقای زاهدی مقاله عالی بود واقعا.
    پایان phantom pain و tlou2 تو این لیست بیشتر از همه واسم ناامیدکننده بودن و آدمو تو یه حالت پوچی میذاشتن.

    به نظرم پایان bioshock infinite و outlast هم میتونست توی مقاله باشن (دوستانی که نسخه ۱ رو تمام کردن میفهمن چی میگم)

  • Fight Club گفت:

    مرسی از نویسنده عزیز بابته مقاله…
    مقاله نسبتا متفاوتی بود… منهای قسمت The Last of Us: Part Two
    خود من بدترین پایان.. همین طور نا امید کننده ترین پایان رو در عنوان The Phantom Pain میبینم…
    بازی با اون مقدمه قدرتمند شروع میشه و در پایان ادم انگشت به دهن میمونه از این همه تناقض و سردرگمی!
    اما در مورد The Last of Us: Part Two کاملا مخالفم…
    شما یه لطف کردی نویسنده عزیز تو اشاراتی که نسبت به عنوان The Last of Us: Part Two داشتی..
    نظر شخصی خودتو در فالب فکت داخل مقاله اوردی و سعی بر اثباتش داری.. در حالی که بر خلاف The Phantom Pain پایان The Last of Us: Part Two کاملا سلیقه ای هست …. و بازی دارای هیچ گونه تناقض یا حفره داستانی نبود… این که شما از پایان بازی خوشت نیومده و در کمال تعجب ربطش میدی به سینمای بالیوود و سینمای ایران واقعا جای تعجبه!!!
    همه اینا رو هم ربط دادی به دنیای تاریک The Last of Us: Part Two …
    در صورتی که دقت نکردی دراکمن چقدر زیبا در طول بازی ذات حقیقی ابی رو به ما نشون داد که چجور ادمی هست… در صورتی که بنده اصلا تعجب نکردم که چرا الی نکشت..
    در پایان..شما گفتیمد…چه طرفدار بازی باشید یا نباشید، باید اذعان کرد پایان این عنوان شاهکار فاجعه بود…
    بنده و خیلی ها مثل بنده اذعان میکنیم پایان بازی شاهکار بود و لذت بردیم

    • آرین گفت:

      سلام استاد عزیز
      مثلا من می‌گم فانتوم‌پین بهترین پایان تاریخ رو داشت، می‌دونید چرا…
      به آینه نگاه کرد، یه مشتی زد و…
      به‌به چقدر پرمفهوم و غنی! دیدید چطور ذات اسنیک رو نشون می‌ده، می‌بینید وقتی جلوی Skull Face ساکته، پناهنی چقدر حرف می‌زنه.
      ولی واقعا اینطور نیست و اینکار ها نمی‌شود داستان‌گویی.

      • Fight Club گفت:

        سلام عزیز…
        دلایل برای ناامیدکننده بودن فانتوم پین زیاده .. از حذف شدن یه سری کات سین ها تا حفره های داستانی بسیار زیاد همینطور ناقص بودن بازی
        ولی لست یه بازی کامله عزیز.. مقایسه نکن با هم اصلا..
        بازی ناقص تموم نمیشه! یا چیزی ازش حذف نمیشه

        • آرین گفت:

          سلام
          خب لست هم همین حفره‌ها رو دارد دیگه، این بخشش الکی و شعاری چیه؟ اصلا این بخشش است؟
          اصلا خود لست ۱، چرا جوئل همچین کاری می‌کند؟ خیلی حرفه آدم شانس بقای دنیا رو لگدمال کند! و دلیل این تصمیم چیه؟ اینکه تو چند تا کات‌‌سین، تو زیرمتن گفتیم که این دو تا وابسته اند به هم؟ زیرمتن رو فراموش کنید، متن کجاست؟

          • Fight Club گفت:

            علیک سلام..
            بخشش الکی و شعاری؟
            شما اسم اینو حفره داستانی میزاری؟
            این کجاش حفره داستانی هست؟
            پاراگراف دومت هم که اصلا نفهمیدم چی میگی عزیز من..
            بیشتر توضیح بده

            • آرین گفت:

              سلام
              منطقی‌اش اینه که هر آدمی باشد، اجازه می‌ده الی زیر عمل بموند تا شاید واکسنی بدست بیاد.
              این جوئل چرا آینده خودش و حتی الی و کل جهان رو بخطر می‌اندازد؟
              توجیه بازی این است که، جوئل درد نبود دخترش رو دارد و تنهایی. الی هم همینطور. بدون همدیگه نمی‌توانند زندگی کنند. برای همین جوئل کل فایرفلای رو له‌و‌لورده می‌کنه تا الی رو نجات بدهد.
              یه داستان خوب کاری می‌کند که من جوئل رو درک کنم و واقعا از زیر عمل بودن الی و اینکه شاید زنده بیرون نیاد، ناراحت باشم و حتی خودم تو اون دوراهی قرار بگیرم. ولی من خودم اون لحظه، فقط به این فکر می‌کردم که چرا این مرد انقدر خودخواه است و آنقدر بی‌منطق و بی‌معنی. اصلا به دیگران و جونشون ارزشی قائل نیست!
              مشکل اینه که بازی نتوانسته تو شخصیت‌پردازی جوئل آنقدر ما رو با اون همدل کنه تا با گوشت و پوست تصمیمش رو درک کنیم، اصلا هم لازم نیست قبولش داشته‌باشیم. فقط همدردی و باور کردن.
              واقعیتش اینه که بازی به من نمی‌گه جوئلی که از الی خوشش نمی‌اومد، چطور آنقدر عاشقش شد. من خودم باید بفهمم، خودم باید عین معما، آدم‌ها رو حل کنم و ببینم آهان این اینطوریه اون اینطوریه.
              تو نسخه دوم هم این قضیه تکرار می‌شد ولی بدتر! چرا باید این دو نفر از خیر هم بگذرند؟ دلیل قصه‌ای و داستانی دارد؟ نه! دلیل شعاری دارد و پیام دادن. برای همین هم خارج از کادر است و بی‌منطق.
              بازی سعی می‌کند البته زمینه‌چینی بکند و دنیا و شخصیت‌ها همچین جهان ظالم و حال به هم‌زنی رو تشکیل می‌دهند، ولی از این آدم‌ها و جهان، انتقام گرفتن برمیاد نه اینکه یه دفعه فاز روشنفکری بگیرند و بگن ببخشید بابا! چیزی نشده! ما همه فیلسوفان صلح‌طلبی هستیم!

              • MahyarMsm گفت:

                به همدیگه وابسته شدن عزیز توی این سفر طولانی الی حکم سارا رو داشت برای جوئل چرا باید یه شانس دیگه رو از دست بده
                یادمه جوئل گفت که اگه یه شانس دیگه داشتم و دوباره اونجا بودم بازهم تمامی کارایی که کردم رو تکرار میکردم
                این نظر شخصی شما هست و به من ربطی نداره بلاخره شاید شما از داستان بازی خوشتون نمیومده باشه
                چرا بخشش نه؟؟وقتی دید اخر کاری ابی داره هرکاری میکنه تا لو کاریش نشه یاد جوئل افتاد اخرای بازی خیلی فشار روی ابی بود داشت میمرد اما چرا بکشتش؟وقتی خود ابی ولش کرد

                • آرین گفت:

                  سلام
                  کاملا درسته، ولی همه این دلایل و انگیزه‌ها، بهتر تو خود بازی باشد و بازی به ما روراست بگه. نه اینکه من خودم کشف کنم.
                  الی و جوئل با هم صمیمی اند، حتی من هم بخاطر داستان‌گویی کار باهاشون صمیمی‌ام. با جون و دل بعنوان الی یا جوئل، تو اون مرحله برفی، ازخودگذشتگی می‌کنم و جونم رو به خطر می‌اندازم و برام چیزی هم نیست!
                  با این داستان، می‌شد تو مرحله آخر جوئل خیلی عصبانی و ناراحت شود، داغون شود. ولی برای اینکه شانس کل دنیا رو نابود کند و الی رو بردارد و ببرد… من خودم اینجا نمی‌تونم با تصمیم جوئل همدردی کنم. حتما تصمیم اشتباهی است ولی نمی‌تونم بگم آخی، الی! کاشکی نجات پیدا کنی! بجاش می‌گم جوئل چکار می‌کنی؟ می‌خوای بزاری دنیا همینطور پیش بره؟ پس بقیه چی می‌شوند؟ تو چه حقی داره؟
                  من با این سواد الآنم یه راهی به ذهنم می‌رسد، مثلا نگند که با الی واکسنی درست می‌کنیم که کل دنیا رو نجات می‌دهد، بگیم می‌خوایم زیذر عمل بمیرد تا پادزهری درست کنیم که چند نفر رو مصون و بیمه کند. بگیم به خود جوئل هم می‌دهیم (حتی اینجا داستان رو طوری بچینه که جوئل آلوده شده باشد!) بعد جوئل حاضر می‌شود جون و زندگی خودش رو برای الی فدا کند. این وسط چندتا آدم خودخواه داشتیم که به پادزهر نرسیدند (فایرفلای و..)
                  تشکر از شما، سلامت باشید!

              • Fight Club گفت:

                مرسی که وقت گزاشتی و توضیح دادی…
                حتی از نویسنده هم بهتر توضیح دادی منظورتو…
                ولی اینا هیچ کدوم حفره داستانی نیست..
                حفره داستانی چیه؟
                حفره‌های داستانی به شکافهای موجود در رابطه با داستان و شخصیت‌های آن گفته میشه که اگه…
                داستانی را بدون توجه به حفره ‌های داستانی آن روایت کنیم، داستانی ناقص و نامطلوب خلق می‌کنیم..
                حفره داستانی مساویه با ناقص شدن داستان بازی…
                حالا یه سوال ازت دارم…
                کجای بازی ناقص بود؟؟؟
                حرف و صحبت شما اینه عزیز من.. از روند اتفاقات داستان بازی راضی نبودی و به نظرت غیر واقعه ای بود.. باشه مشکلی نیست.. درک میکنم هر کسی نظری داره و برای محترمه…
                ولی این که بگیم داستان بازی ناقصه.. این یعنی یه چیز دیگه
                امیدوارم منظورمو گرفته باشی…
                بعدشم اصلا و ابدا هیچ منطقی پشت این قضیه نیست که تو یه جهان ظالم و حال به هم‌زن … همه ظالم و دنبال انقام باشن و ذات درستی نداشته باشن..
                در صورتی که بزرگ شدن ابی رو دیدم تو بازی .. همین طور الی تو نسخه قبلی و ذات و ماهیتشون برای ما مشخص بود…
                جوری که من مطمئن بودم ابی… الی نمیکشه..
                چرا؟
                چون دراکمن به درستی به منه مخاطب کارکترشو معرفی کرده بود و من میدونستم که این اتفاق نمی افته..
                حالا بر عکس به قضیه نگاه کن… اگه الی .. ابی رو میکشت من قائدتا باید پایانشو دوست نداشته باشم.. و قطعا دوست نمیداشتم… حالا اینو ربط بدم به کل داستان بازی و بگم بازی حفره داستانی داشته چون بنده اتفاقات رخ داده رو نداشتم؟؟
                قطعا خیر..
                روایت .. داستان.. شکل گیری کارکترها در بالاترین سطح ممکن بود..
                امیدوارم منظورمو رسونده باشم..
                ولی در کل دیدگاهتو دوست داشم..

                ببین حقیقت اینه ..
                بازی

                • آرین گفت:

                  سلام، قربون شما
                  ممنون، تشکر
                  پس حفره ندارد مثل فانتوم‌پین ولی برای من تو روایت قصه یه جای کار می‌لنگد.
                  واقعا بحث این نیست که چرا شخصیت‌ها اینطوری اند، مهم اینه چطور و چگونه اینطوری اند و به اینجا رسیده‌اند. انتقام گرفتن دو نفر از هم، شبیه‌اش رو خیلی دیدیم، خودمون کردیم حتی و حتی الگو هم ازش ساختیم. برای همین خیلی راحت می‌شود من رو قانع کرد که الی یا آبی دنبال انتقام هستند. ولی کم دیدیم یا ندیدیم این جازدن و انتقام نگرفتن رو، برای همین وقتی می‌خوایم بیاریم تو بازی یا تو کات‌‌سین، اشتباهاتی می‌کنیم که باعث می‌شود حسی که به من مخاطب می‌رسد خدشه دارد شود و من این انتقام نگرفتن رو به اندازه انتقام گرفتن درک نکنم. مثل اینکه مادربزرگ یک قصه‌ای رو خوب تعریف نکند.
                  ولی واقعا حقیقت همینه، خود بازی!
                  سلامت باشید!

    • من و خیلی ها اذعان میکنیم پایان می افکت سه شاهکاره
      ولی شاهکاره؟؟؟؟؟؟

      • Fight Club گفت:

        بنده به غیر از نسحه دوم Mass effect اونم تا حدود ۷۰ درصد بازی ..هیچ کدوم از نسخه های دیگر این فرایچر رو تجربه نکردم …
        پس درباره نسخه سوم صحبت نمیکنم چون تجربش نکردم..
        بعدشم چی رو به چی ربط میدی؟؟
        هر عنوانی شرایط خاص خودشو داره!

  • Leon گفت:

    واسه کامنت و بازدید چه کارهایی که بعضی سایت ها نمیکنن

  • Joel Miller گفت:

    پایان بندی به خفنی لست ۲ ندیدم واقعا کم بازی پیدا میشه که تومغز انتقام کندوکاو کنه و ببخشیدن ابی یدفعه ای نبود و از اول بازی داشت براش برنامه ریزی میشد اگه ابی می مرد الی می مرد

  • SiRSiNa گفت:

    فقط اون قسمتی که گفتین : “کاملا هم منطقی” 😀

  • recidivist گفت:

    فقط به من این حس دست داد که انگار کل مقاله نوشته شده بود تا به مورد آخر برسه یا شما هم همین رو حس کردین؟ :laugh:
    به هر حال به نظرم حتی با اینکه لست ۲ یکی از بهترین بازی هایی هست که به شخصه انجام دادم بازم هیچ مانعی برای نقد کردنش نیست و حالا چه بگیم سلیقه‌ای هست چه اشکال در داستان نویسی باید مورد قبول واقع بشه و اینکه “هر چیزی” رو میشه نقد کرد حتی اگر عاشقش باشیم، فقط به شرطی که منطقی باشه.

    • saman گفت:

      ((فقط به من این حس دست داد که انگار کل مقاله نوشته شده بود تا به مورد آخر برسه یا شما هم همین رو حس کردین؟))
      منم کاملا همین حس رو دارم 😀
      تازه، به متن بقیه موارد نگاه کن و با متن لست ۲ مقایسه کن.

  • وقت بخیر
    ممنون از مطلب
    با کمال احترام به نظر شما درباره پایان tlou 2 باید عرضه کنم شخصا بر این باورم که اگر الی، ابی رو به قتل می‌رسوند، یکی از احمقانه‌ترین و ساده‌ترین و ۲ بعدی‌ترین پایان‌های ممکن رو شاهد می‌بودیم.
    جناب زاهدی در حقیقت دلایلی که شما برای عدم منطقی بودن برخی از تکه‌های بازی نام بردین،‌ ابداً با دنیای واقعی سازگار نیست و بیشتر شبیه روایت‌هاییه که فیلم‌های سینمایی، برخی کتاب‌ها و بازی‌های متفرقه برای ما منطقی جلوه دادن و ما هم با صف کردن برخی دلایل در یک سمت، برخی نتایج رو در یک سمت دیگه می‌خوایم؛ این شیوه یکی از همون سنت‌شکنی‌هایی بود که ناتی داگ به ثمر رسوند. به هر حال اثبات و نحوه چگونگی فهم این موارد به استدلال‌های طولانی نیاز داره که این‌جا مسلماً جای اون نیست و من هم اصراری بر پذیرش اون‌ها توسط سایرین ندارم. فقط می‌خوام بگم که من پایان‌بندی دو بازی mass effect 3 و tlou 2 رو تا حدود زیادی می‌پسندم و از اون‌ها لذت می‌برم
    ممنون از مقاله. زنده‌باد

    • سلام مهدی جان
      بسیاری از برترین آثار تاریخ ادبیات، سینما و سریال‌ها با محور انتقام بودن و در آخر هم انتقام گرفته شده. یعنی اونا ساده و دوبعدی بودن و فقط پایان لست دو چون متفاوت بود عالیه؟
      دوست و همکار عزیزم. متفاوت یه واژه کلیه. میتونه یه جا معنی بهتر بده، یه جا بدتر یک جا هم اصلا نکته‌ای نداره.
      میشه بهم بگی چجوری دو نفر، که کوچکترین چیزی از همدیگه، گذشته همدیگه و اخلاقیات هم نمیدونن و فقط اینو می‌دونن که هر کدوم عزیزان اون یکی رو کشته، وقتی به هم میرسن همدیگرو میبخشن؟ مگه ابی چیزی از گذشته الی می‌دونه؟ مگه الی از پدر ابی و اخلاقیات ابی چیز اطلاع داره؟ مگه این دو نفر علم بازی‌بازان رو دارن و هر دو سمت ماجرا رو میدونن؟ چجوریه که الی صدها نفر رو کشت به تاریکی و پوچی نمی‌رسید و کشتن ابی اون رو به تاریکی می‌برد؟ چجوریه که ابی قتل عزیزترین افرادش رو نادیده میگیره؟ اینا نشون دهنده یک ساختار منطقی داستانیه؟
      مشکل من اینه بخشش توی لست ۲ نه buildup داره، نه منطق داره و نه توجیه. دوتا دشمن خونی که صدها نفر رو بدون رحم کشتن وقتی به هم میرسن به شکل معجزه‌آسایی از جون همدیگه میگذرن. این منطقی نیست.

      • جناب زاهدی من پیش‌تر داخل یک مقاله مفصل درباره این بازی و این موضوعات توضیح دادم و همون‌طور که چند خط پیش اشاره کردم قرار نیست دوباره دلایلی را ارائه بدم. از بقیه دوستانی که شرکت کردن هم متشکرم ولی متاسفانه زمان نشد که غیر از پاسخ آقای زاهدی حتی یکی از نظرات رو دیگه رو هم مطالعه کنم
        به هر حال اگر فرصتی شد در یک نشست زنده به بحث در این‌باره می‌پردازیم و دلایلمون را به صراحت بیان می‌کنیم
        زنده‌باد

  • The Cat Lady گفت:

    اسپویلر لست ۲:
    .
    با اینکه شخصا داستان و پایان لست دو برام ناامید کننده بود ولی به نظرم بعضی ایراداتی که گرفتید رو میشه توضیح داد:
    .
    مثلا الی برای این ابی رو خفه نکرد چون میخواست باور کنه که میتونست جوئل رو ببخشه. و در طول داستان در به یاد اوردن چهره ی جوئل مشکل داره (تو دفترش نمیتونه صورت جوئل رو نقاشی کنه) چون احساس گناه میکنه، اینکه چرا اجازه نداد جوئل رابطشون رو درست کنه و دوباره دوست باشن. اون لحظه ای هم که الی داره ابی رو خفه میکنه و صورت خونی جوئل رو میبینه، الی به این نتیجه میرسه که اگه بتونه ابی رو، شخصی که عزیزترین فرد زندگیش و دوستانش رو کشت، ببخشه قطعا میتونست جوئل رو هم ببخشه.
    .
    اگه درست یادم باشه در طول داستان بخاطر احساس گناهی که الی داره، فقط وقتی داره گیتار میزنه یا خواب میبینه میتونه جوئل رو به یاد بیاره. آخر بازی هم وقتی الی گیتار رو دستش میگیره و با اینکه نمیتونه درست بنوازه، جوئل و آخرین دیدارشون رو به یاد میاره، ما میفهمیم که الی جوئل رو بخشیده و بالاخره به آرامش روحی رسیده.
    .
    در کل هم این بازی الی رو نابود کرد (حتی اسم آهنگ تیتراژ پایانی بازی “نابودی/پوچی کامل” هست) تا در نسخه ی بعدی بتونه یه ورژن قویتر ازش بسازه. مثل جوئل که تو قسمت اول و پیش درآمد بازی عزیزترین شخص زندگیش رو از دست داد، کاملا عوض شد و تبدیل به یک قاچاقچی همه تن حریف تو دنیای آخرزمانی شد. الان فقط باید دید کسی پیدا میشه همون کاری رو با الی کنه، که الی با جوئل کرد؟!
    (من بخش دوم رو فقط یبار بازی کردم، نمیدونم برداشتم از بازی چقدر درسته)

  • اسپویل
    .
    .
    .
    تار و پود / روح حقیقی بازی The Last of Us Part 2 فقط در مورد “انتقام, بخشش و عشق , نفرت” نیست بلکه در مورد “به آرامش درونی رسیدن و خاتمه یافتن یک واقعه دردناک” هستش، حداقل این چیزیه که باطن بازی قصد داره به مخاطب القاء کنه. مثل یه جور secret ending می‌مونه که خیلیا بهش دست پیدا نمی‌کنن. تک تک شخصیت‌های بازی ماهیت خاکستری‌ دارن و “خاتمه یک واقعه دردناک / رسیدن به آرامش درونی” برای هر کدام متفاوته. پدر ابی تصمیم گرفت با به قتل رسوندن الی (در نسخه اول) جان میلیون‌ها انسان رو نجات بده، این که کار خوب یا بد / منطقی غیر منطقی انجام داده مهم نیست، مهم اینه که تصمیم حقیقی و باطنی این شخصیت بود. جوئل دختر خودش رو از دست داده بود و با الی شانس دوباره برای دختر داشتن بهش روی آورده بود، به هیچ عنوان حاضر نبود این فرصت دوباره رو از دست بده، زیر پا گذاشتن نجات دنیا انتخاب جوئل بود هر چند اشتباه یا غیرمنطقی این یه تصمیم از سمت شخصیتی خاکستری بود. ابی “آرامش درونی و خاتمه یافتن یک اتفاق دردناک (کشته شدن پدرش)” رو در از بین بردن جوئل میبینه، اما وقتی به هدفش میرسه کابوس‌ها از بین نمیرن، چرا؟ چون در حقیقت کشته شدن جوئل آرامش درونی او نبوده بلکه تنها یک عقده ذهنی بود. آرامش حقیقی برای ابی زمانی رخ میده که به لو و خواهرش کمک می‌کنه. به همین روال آرامش درونی الی هم در کشتن ابی نبوده بلکه در “بخشیدن جوئل و گذراندن یک واقعه دردناک (مرگ جوئل)” بود.

    دلیل این که ابی از جان الی و دینا می‌گذره تنها به صحبت‌ و اشاره لِو بر نمی‌گرده، بلکه به این موضوع مربوط میشه که درگیری و نزاع بین الی و ابی زمانی رخ داده که ابی با نجات لِو به آرامش درونی رسیده، اما الی هنوز به آرامش درونی دست پیدا نکرده.

    هدف اصلی الی از رفتن به دنبال ابی اینه که فکر می‌کنه مشکل PTSD با کشتن او برطرف میشه و تمامی کابوس‌ها با کشتن ابی از بین میرن. الی مدت طولانی در ذهنش جوئل رو بدون صورت خونین به یاد نمیاره، اما به محض این که بعد از مدت ها چهره جوئل بدون هیچ ناراحتی در ذهن الی نقش می‌بنده، جوئل در حیاتی ترین شرایط ممکن متوجه این موضوع میشه که چه چیزی به معنای آرامش خاطر هستش.
    tlou 2 از نظر روایتی می‌تونست بهتر از این هم باشه و intentionهای بهتری برای تامی وبرخی شخصیت‌ها در نظر بگیره، اما با این سطح از جاه‌طلبی و نقاط قوت به نظر من نه تنها Ending بازی بد نبود بلکه به بهترین شکل ممکن به پایان رسید.
    بنابراین بستگی داره با چه دید خاصی بازی رو تجربه کنید، برای من این بازی صرفاََ در مورد انتقام نیست بلکه حقیقت اینه که در مورد آرامش درونی هستش.

    • سلام بر محمدحسین عزیز
      میدونی مشکل چیه؟ مشکل این جون صدها آدم دیگه برای ابی و الی ارزش نداره و فقط و فقط جون دشمن خونی اون دوتا برای همدیگه ارزش داره! یعنی اگه الی هزار نفر رو بکشه نه به پوچی میرسه نه به تاریکی میرسه ولی اگه قاتل جول یعنی ابی رو بکشه نابود میشه از لحاظ روحی؟؟. این نکته رو هم توجه کن که ابی و الی هیچ چیز از همدیگه نمیدونن. فقط ما بازیبازا همه‌ی داستان رو میدونیم. پس از دید ما شاید بخشش منطقی باشه، ولی از دید ابی و الی اون یکی کسیه که عزیزترین افرادش رو کشته. اون وقت چجوری این دوتا بدون هیچگونه علمی در مورد گذشته و اخلاقیات نفر دیگه اونو میبخشه؟ با چه منطقی؟ با چه دلیلی؟

      • قربانت.
        بازی The Last of Us 2 از منطق اکشن Moment to Moment استفاده می‌کنه. ۹۰ درصد افرادی که الی از بین میبره مانع هستند تا هدف، مانعی برای رسیدن به ابی. در اکثر صحنه های بازی الی در راه رسیدن به ابی با یک سری دشمن مواجه میشه این موضوع و اکشن‌های لحظه‌ای باعث درگیری‌های بدون فکر میشه! ۱۰ درصد بقیه هم باز افرادی هستند که باید برای رسیدن به ابی ازشون بهره برده بشه. وقتی شما می‌خوای از کسی انتقام بگیری اصولاََ از فاصله ۱۰۰ متری بهش شلیک نمی‌کنی مثل دشمنهای عادی بازی، بلکه دوست داری اون Closure رخ بده، اون حس انتقام. برای همینه که الی به ابی فرصت مبارزه میده وگرنه می تونست همان زمانی که بالا بسته شده یه تیر به مغزش بزنه و خلاصش کنه. این دقیقاََ برعکس مبارزات با سایر افراد هستش که یا به صورت لحظه ای بدون هیچ درنگی با الی درگیر میشن یا الی رو از رسوندن به هدفش گمراه می‌کنن (۱۰ درصد). این درنگ و عقده فکری دو پروتاگونیست بازی باید با مبارزه حل بشه با درد و زجر. برای همینه که دیگری رو راحت خلاص نمی‌کنن و زمانی که این زمان به دو طرف داده میشه، تفکر و تامل پیش میاد.
        مصطفی جان در ضمن اینو بگم که به افرادی که مخالفت شدید با بی احترامی نشون دادن خیلی اهمیت نده، در نوشتن هیچ مقاله‌ای محدودیت نباید وجود داشته باشه چه مقالاتی که به به و چه چه مخاطب رو به همراه داره چه هیت و درگیری. کامنت‌ها باید بحث‌های مودبانه به وجود بیارن و موضوعات جنجالی هم مطرح بشن.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    باید بگم با نظرتون در مورد لست ۲ و مس افکت ۳ کاملا مخالفم ، البته برداشت شما از بازی به اینگونه بوده و خب این هیچ ایرادی نداره که همه از دیدگاه های هم با خبر بشیم ولی مس افکت ۳ پایان بندی بسیار حماسی و عالی بود و از اینکه انقدر کماندر شپرد رو دوس داشتم و دارم بهم احساس غرور داد و لست ۲ در کنار لست ۱به عقیده من بهترین پایان بندی های تاریخ ویدیو گیم رو دارن بسیار تاثیر گذار و شاهکار دم ناتی داگ و نیل دراکمن گرم که روایت و نحوه داستان پردازی رو تو ویدیو گیم چند پله ارتقاء دادن ….. فیلم هندی ؟ wow الی و ابی برای همه کاراشون تو بازی جواب داشتن و دراکمن هیچ سوالی رو بی پاسخ نزاشت ، دراکمن نشون داد که انتقام و کینه ورزی باعث نابودی خودت میشه یه جا باید کوتاه بیای مگرنه به قهقرا میری ،،،،، البته اینا برداشت من بود و هر کسی نظر خودشو داره ولی خوشحالم که این اثر به حقش رسید شود پر افتخارترین اثر تاریخ

  • آقای زاهدی دیگه بدون بادیگارد تو خیوبانا حاضر نشید.ولی بی شوخی حرفاتون خیلی منطقی بود درباره همشون.

  • Sina_2081 گفت:

    آقای زاهدی من با نظر شما مبنی بر پایان ضعیف لست ۲ مخالفم . در ادامه بخشهای مهمی از داستان لست ۲ اسپویل میشه پس لطفا اگه دوست ندارین مطالعه نکنید

    اول درباره سکانس نکشتن الی توسط ابی : اینکه همه چیز رو در یه دنیا آخرالزمانی تک رنگ و سیاه ببینیم بنظر من اشتباه است . ما در طول بازی چندین بازی دیدیم که شخصیت ابی بارها مثبت بودن خودش رو نشون داده ، در سکانس قتل جوئل ، ابی کسی بود که جلوی owen رو برای کشتن الی گرفت ، چون میدونست الی در زمینه قتل پدرش نقشی نداشته . حالا برگردیم به همون لحظه صرف نظر کردن از کشتن الی توسط ابی ، در اون لحظه ما دیدیم که ابی بشدت از کشته شدن دوستانش خشمگین بود و حتی در این مسیر اشخاصی مثل jesse رو هم بدون دلیل کشت و حتی وقتی فهمید دینا هم بارداره ، نه تنها پشیمان نشد ، بلکه برای جبران کشتن mell (دوست ابی که اون هم باردار بود) ، با گفتن کلمه good حتی از این کار خوشحال هم میشد . اما چیزی که همه چیز رو تغییر داد lev بود . lev برای ابی بسیار ارزشمند بود ، تا جایی که حتی حاضر بود تمام اون مسیر رو برای اون برگرده ، ارتباطی که بین این دوتا بود ما رو خیلی یاد جوئل و الی در لست ۱ میانداخت . وجود lev تنها عامل برای صرف نظر کردن از این موضوع نبود ، تنها کلمه ای که از lev بیرون اومد : abby بود . شنیدن این کلمه از طرف lev باعث شد abby از اون روی صرفا خشمگین که داشت همه رو میکشت بیرون بیاد و ببینه که داره یه شخص حامله رو که دخالتی در این اتفاقات نداشته رو میکشه . اگر ما قبلا رفتارهایی مثل نکشتن الی توسط ابی در هنگام قتل جوئل رو نمیدیدیم و یا چندین ساعت از طرف ابی با زندگی و شخصیتش و دوستانش آشنا نمیشدیم ، قطعا برای ما قابل قبول نبود ، اما میدونیم که ابی صرفا یه شخص با بازو قدرتمند نیست و لایه های دیگه ای هم درش هست که باعث شد از کشتن الی و دینا صرف نظر کنه.

    در مورد سکانس نکشتن ابی توسط الی : آقای زاهدی شما توی متنی که نوشتید اصلا اشاره ای به گفتگو الی و جوئل که در پایان بازی نشون داده شد نکردید . به نظر من اون سکانس مهمترین سکانس کل این بازی بود که باعث شد بازی یه معنایی پیدا کنه . وقتی الی داشت ابی رو خفه میکرد ، تصویری از جوئل رو دید ، اما نه هر تصویری ، بلکه جوئلی رو دید که اون شب موقع اون حرفها دیده بود ، بازی میتونست هر تصویری از جوئل رو نشون بده اما با نشون دادن اون تصویر تمام صحبتهای اون شب رو به یاد الی اورد . مخاطب در اون لحظه هیچ ایده ای نداره که این تصویر میتونه معنی خاصی داشته باشه و صرفا یه تصویر از جوئل میبینه که باعث مشیه الی ، ابی رو نکشه . اما مهم وقتیه که ما اون صحبتهای پایانی رو میشنویم ، وقتی رابطه الی و جوئل خرابه و الی بشدت از جوئل برای نجاتش از بیمارستان عصبانیه . جوئل به از چند سال محکمتر از قبل به الی میگه با هم حاضره تمام اون آدم ها رو بکشه و از تولید واکشن جلوگیری کنه ، اما با هم الی رو نجات میده . الی وقتی این رو شنید دیگه مطمئن شد که جوئل چیزی بیشتر از یه حامی عادی بوده براش ، میگه من نمیتونم ببخشمت اما حداقل دوست دارم که تلاشم رو انجام بدم . الی توی همه این مدت داشت برای بخشیدن جوئل تلاش میکرد اما با کشته شدنش همه چیز عوض شد و باقی ماجرا . برگردیم به سکانس نکشتن ابی توسط الی ، الی وقتی که ابی رو به مبارزه دعوت میکنه ، ابی باهاش مخالفت میکنه و میگه که من با تو نمیجنگم اما الی abby رو تهدید میکنه که به lev آسیب میرسونه . lev باز هم اینجا مهمترین نقش رو بازی میکنه ، الی خیلی خوب توی شرایط lev بوده ، رابطه الی و جوئل دقیقا مثل lev و ابیه ، الی میدونه lev چقدر برای abby مهمه و بهمین دلیل تهدیدش میکنه . اینجا اگه ما باز هم با شخصیت سفید abby روبرو میشیم که میتونست با قبول نکردن مبارزه ، lev رو فدا کنه ، اما با اینکه میدونست ممکنه بمیره ، قبول کرد . عامل اصلی که الی رو در لحظه آخر از کشتن ابی پشیمون کرد ، جوئل نبود بلکه lev بود . شاید وجود lev به تنهایی برای الی اهمیتی نداشت اما ما لست ۱ رو تجربه کردیم . ما میدونیم که الی چقدر به جوئل وابسته بود ما میدونیم که هردوی اونها چقدر به هم اهمیت میدادند و میدونست اگه ابی رو از lev بگیره ، انگار که جوئل رو از الی گرفتن و الی دقیقا تجربه این موضوع رو داشت و میدونست چقدر میتونه سخت و دردناک باشه . پس با تمام سختی که برای الی داشت ، ابی رو رها میکنه اما خودش هم میدونه که ممکنه از این کار پشیمون بشه ، پس به ابی میگه : فقط برش دار برو (منظورش lev بود ) . این جمله دوتا موضوع رو برای ما مشخص میکنه : ۱- الی هنوز هم بخشش ابی مطمئن نیست و از ابی میخواد که از اونحا بره تا نظرش عوض نشده. ۲- اهمیت lev برای ابی از دیدگاه الی برای ما مشخص میشه و یه جورایی میگه که من برای lev تو رو رها کردم

    ببخشید که خیلی خیلی طولانی شد (طولانی ترین چیزی که تاحالا نوشتم) . ممکنه غلط املایی داشته باشه پس ببخشید و بدونید که این نظر و دیدگاه منه و قرار نیست حرف من درست باشه. ممنون

  • آقای زاهدی خدا بهت رحم کنه. واقعا شجاعی :laugh: .منم یک ساله همینو میگم. نظر شخصیمه ولی دوستان یه جور حمله ور میشن آدم نمیتونه چیزی بگه :/ بخدا هیتر نیستم :wilt: فقط ناراضیم چون کیفیت ساخت بازی به شدت بالا بود ولی داستان پر از hole و اتفاقای غیرمنطقی

  • به عنوان کسی که از لست ۲ خیلی لذت برد و شاهکار میدونتش تو تمامی زمینه ها و چند بار هم نسخه ۱ و هم نسخه ۲ بازی رو تموم کرده میگم کاملا حق با نویسنده هست هرچی خواستم بنویسم راجع به بی منطقی داستان دیدم شما نوشتین مخصوصا که این دو نفر واقعا تو طول بازی اینهمه آدم رو کشتن برای هدفشون و ابدا ککشون نگزید و عذاب وجان نگرفتن ولی وقتی به هم رسیدن با بی منطقی تمام همدیگرو بخشیدن!! چرا؟ جواب اینه که چون بقیه ساخته شده بودن تا کشته بشن و هیچ شخصیت پردازی روشون نشده بود برای همین منطق بازی میگه اونایی که کشته میشن ارزش ندارن(غیر از خود جوئل ) شما خودتونو درگیر داستان پشت سر اینا نکین!! درصورتی که اگه داستان داره رئال روایت میشه پس نمیشه از خون تک تک این افراد گذشت بعد که رسیدیم به انتها و عامل اصلی کسی که تمام طول بازی هرکسیو کشتیم و یا عزیزانمون رو بخاطرش از دست دادیم بگیم بخشیدم!!! من بارها و بارها شد تمامی داستان رو خواستم یجوری سرهم کنم تا به خودم بقبولونم که داستان هیچ مشکلی نداره ولی هردفعه به مشکل خوردم ابدا نمیشه گفت داستان بی نقصه ولی بازی بقدری لذت بخش بود برام که تا حدود زیادی از این خطای خیلی وحشتناک و بی منطق گذشتم بازم هرچی گفتم تو متن بود ولی برام عجیب بود که چقدر دیدگاه های من و نویسنده به هم نزدیکه درود

    • آرین گفت:

      سلام
      درود! احسنت!
      خیلی من هم با این مشکل دارم، تو فیلم‌ها دیدم. می‌زنند کل دنیا رو نابود می‌کنند بعد الکی می‌گن خب شما رو خیر و ما را به سلامت!
      اصطلاحا تو سینما به این می‌گن شعاری بودن.

  • saman گفت:

    (اسپویل لست اف اس ۲)

    به نظرم پایان لست رو درک نکردید. الی با دیدن ابی و لو به یاد رابطه خودش با جول میفته همچنین با وضعیتی که اخر بازی دچارش بودن و تماشای ناتوانی و عجز ابی و برای اینکه یه جول و الی دیگه توی دنیا باقی بمونن از کشتن ابی صرف نظر میکنه و در واقع اجازه میده که خوبی ادامه پیدا کنه.
    و زمانی هم که به مزرعه برمیگرده اون احساس پوچی ای که تو الی میبینیم فوق العادس و اون لحظه ای که نمیتونه دیگه گیتار بزنه .. همه اینا داره عواقب انتقام و خشم و نفرت رو نشون میده
    قبول دارم شاید لست ۲ زیادی برای دنیای گیم تاریک بود اما به قربانی کردن قهرمان داستانش یه روایت بی نظیر رو به مخاطبش ارایه کرد

    • سلام
      الی هیچ چیز از رابطه ابی و لو نمیدونه. اشتباه نکنید، الی که علم ما که مخاطب بودیم رو نداشت، چجوری اتفاقاتی سر اون دوتا اومده رو خبر داره؟ علم غیب داره؟
      اون موقعی صدها نفر دیگه رو سلاخی می‌کرد اون افراد خونواده و عزیزان نداشتن؟ فقط ابی و لو مهم بودن؟ همون ابی که جلوی چشم الی به شکل فجیعی جول رو کشت؟

      • MahyarMsm گفت:

        سلام جناب اقای زاهدی
        خسته نباشید
        میخوام بگم خب درست الی چیزی از رابطه ابی و لو نمیدونه اما میخوام بگم مگه رابطه خودش و جوئل رو یادش نیست؟ الی دید ابی به حرف لو گوش میده در موقعیت های سخت و حساس بهش کمک میکنه و بخاطرش کلی اسیب دید چون تهدیدش کرد که اگه باهاش مبارزه نکنه لو رو میکشه و حالا شاید این دلایل کم باشه اما دید که لو و ابی حکم خودش و جوئل رو داره و ابی براش داره خیلی کارا میکنه همینطور که جوئل خودشو در بدترین فشار قرار داد تا الی رو از دست نده
        در مورد اینکه گفتید الی گرفت همه رو کشت تا برسه به ابی اونا خانواده ندارن یا عزیزی ندارن خب ببینید اقای کریمی اشاره کردن که یک مانع هستن اما بخوام مثال بزنم چرا در بازی rdr2 برای ازاد کردن مایکا گرفتیم تک تک ادم های اونجا رو کشتیم؟؟
        اما در کل میگم اینارو قصد هیت ندارم رددد یکی از بازی های مورد علاقمه
        اما خب اقای زاهدی این نظر شما هست و من هم بی احترامی نمیکنم اما اونجا که شما نوشتید در پایان متن که چه طرفدار این بازی باشید یا نباشید پایان بازی فاجعه هست اشتباهه چون من باهاش مشکلی نداشتم ولی من بازم میگم قصد بی احترامی ندارم
        مقاله خوبی بود و منتظر قسمت دوم هم هستم چون بازم هست بازی هایی که پایان بدی داشتن
        شاد و پیروز باشید 😀 :rose:

  • vas گفت:

    جالبه عناوین این لیست همه عناوین بسیار با کیفیت و شاهکار هستند 😀

  • mm_44 گفت:

    من تو یه پستی گفتم پایان مس افکت ۳ فاجعه بود کلی دیسلایک خوردم

    • اینجا نگفته شده پایان حتی بده
      نا امید کنندست
      خود پایان بد نیست
      مشکل دیگه ای داره

      • SiRSiNa گفت:

        نگفته شده؟؟؟؟
        وات؟؟؟؟
        فردا هم حتما وای خواهی ساد(مگه نه؟ 😀 )

        • در همین حد باید بگویم که برخلاف بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک، تصمیم‌های مخاطبان تقریبا هیچ اثری در اتفاقات نهایی بازی ندارند و حتی عواقب تصمیمات نهایی نیز به شکل درست نشان داده نمی‌شوند! این مسئله آن‌قدر اعتراضات گسترده را به همراه داشت که بایوور در بسته‌های الحاقی مختلف تلاش کرد این مسئله را جبران کند. اما در هر صورت، یکی از بهترین سه‌گانه‌های تاریخ گیم، به شکلی نسبتا ناامیدکننده و دور از انتظار به پایان رسید.
          حالا وایبخواهدسای⁦:-D⁩
          مشکل پایان فقط اینه که به قول یکی از دوستان شلنگ رو میگیره رو تمام انتخاباتمون تو سه گانه⁦:-D⁩

  • Felipe گفت:

    ابی یک بار بیخیال کشتن الی شد و نتیجه این کار از دست دادن همه عزیزانش بود
    بار دوم که رفته بود الی رو بکشه هیچ دلیلی برا بخشش وجود نداشت
    نهایتش میگیم بیخیال دینا میشد چون حامله بود ولی زنده رها کردن الی و تامی هیچ معنی و مفهومی نداشت
    اگه بگیم بخاطر لیو بیخیال شد که باز هم بی معنی بود

  • Yato گفت:

    الان قراره شاهد هجوم یک عده فن غیر منطقی و یک عده ترول بشیم ، در اینکه بازی شاهکار بود شکی نیست ولی پایان منم موافقم جالب نبود ولی فاجعه هم نبود که آقای زاهدی گفت

  • Codmw2 گفت:

    چه عجب یک نفر تو این سایت سونی فن از فاجعه ترین داستان تاریخ یعنی داستان بازی tlou2 ایراد گرفت ممنون آقای زاهدی :blush:
    هر کی فکر می کند داستان این بازی کامل هست میتواند به نقد قسمت دوم tlou2 از سایت اسپایدی مراجعه کند
    البته از نظر من این بازی بهترین گیم پلی نسل را داشت

  • یکی از بهترین پایان بندی ها برای لست ۲ هست. ‌که قطعا اشک گیمر رو در میاره. از شما که منتقدین بعید بود. البته شما هم نظرتونو گفتین و دلایل خودتون رو دارید. ولی من مخالفم. هر چند هنوز نتونستم لست ۲ رو تجربه کنم و فقط پایانش رو از رو کنجکاوی تو یوتیوب دیدم. متن شما رو هم نخوندم که اسپویل نشه برام بقیه بازی.

  • Yato گفت:

    بدترین پایان به نظرم پایان هیلو ۲ بود چون مخاطب نه تنها باید برای عرضه و خرید شماره بعد صبر می‌کرد حتی باید پول یک کنسول جدیدم را هم می داد ، خیلی نامردیه واقعا ، از جمله این بازی ها می شد به گاد ۲ هم اشاره کرد ، نصف فروش Ps3 مدیون پایان گاد ۲ بود

  • من از پایان بندی های باز نفرت دارم ، اونایی که میگن از حالا به بعد خود بیننده یا گیمر نتیجه بگیره که آخرش چی میشه …. یعنی افتضاحن افتضاح … آقا تو فیلم رو ساختی، خودت بگو پایانش چی میشه یا خودت با توجه به انتخاب های من درون بازی بگو پایان چی میشه ، …. به نظر من یک پایان افتضاح و به درد نخور هزاران برابر یک پایان باز ارزش داره …..

  • ShinjiMikami گفت:

    پایان لست ۲ فاجعه نبود، قبول ندارم. فاجعه یعنی خیلی افتضاح و بد که چنین نیست. شاید خوب نباشه و معمولی باشه ولی فاجعه و مضحک نیست،(البته بنظر بنده پایان لست ۲ معمولی هم نبود بلکه خوب بود).
    من از بین بازیا فقط لست ۲ رو بازی کردم و اما متال گیر رو هم تجربه کردم ولی نصفه نیمه. به هرحال در مورد اونا نظری ندارم.
    شما چرا کلمه ی مضحک و خنده دار و افتضاح رو فقط برای لست استفاده کردید ولی برای بازی های دیگه حتی یکی از این کلمه هارو نسبت ندادید. دلیل چیه؟! و اینکه باید پایان لست ۲ چطور ساخته میشد؟! تا مضحک و فاجعه نمیشد.
    در مورد ایول ویلیج هم از ایرادات کوچیک بزرگنمایی کرده بودید ولی درست نبودن.

    • ShinjiMikami گفت:

      کامنت منو آروم بخونین. این صرفا یه کامنته و حمله و جنگ و کالاف نیست. خیلیا این کامنتارو تند میخونن و فکر میکنن میکامی به کسی حمله کرده و طرف رو میخواد بکشه.:-|
      من فقط نظرمو گفتم، برای مثال دیزگان رو تجربه کردم و میکنم و بنظرم جدا از بعضی افت فریم و باگ ها که به چشم هم نمیاد و برام مهم نیستن، خیلی خیلی بازی خوبیه و من پسندیدمش. امتیازشم از طرف بنده از ۱۰۰، ۸۵ الی ۹۰ هست مثلا ۸۷ براش خوب و منطقیه. ( این مطلب رو بخاطر اینکه دیگه پیجی از دیزگان گذاشته نمیشد، اینجا گفتم). به هر حال این نظر منه، شاید یکی بیاد بگه نه اینطور نیست دیزگان ۷۰ حقشه. ولی در آخر مهم اینه که از نظر بقیه کدوم مطلب منطقی تر و درست تره؟! اونم که به لطف بعضی از کاربرا که کامنت رو نخونده و بازی رو تجربه نکرده میان و دیسلایک رو میدن، معلوم نمیشه حرف چه کسی منطقی تر و درست تره؟! به هرحال این خوبه که هرکسی بازیارو خودش تجربه کنه و به نظرات بقیه دقتی نکنه.

    • چون هیچکدوم دیگه اینطوری نبود
      هیلو و متال گیر تموم نشد
      مس افکت سه هم پایان به شدت خوبی داشت ولی با یه سری مشکل که اگه خونده بودید میفهمیدید
      بوردرلندز هم که کلا پایان نداشت یه جوری سرهمآورد
      آرکهام اسیلیوم هم مشکل فقط باس جوکره
      میمونه یه لست

  • خواهشا قبل از اینکه بریزید تو کامنتا همین جور جنگ راه بندازید بدونید که اولا هم هیلو هست و هم لست . پس جبهه گیری ای صورت نگرفته. دوما خود نیل دراکمن که خیلی ها میپرستنش گفته که خیلی ها از پایان قراره متنفر بشن . چیزی که خود کارگردان بازی میگه رو شما پلیرا قبول ندارین ؟
    به شخصه نظرم نسبت به پایان لست خنثی هست . پایان مس افکت ۳ رو دوست داشتم اتفاقا. وقتی هم که کلا به متال گیر فانتو پین فک میکنم قلبم به درد میگیره که چرا این بازی کامل نشد

  • بلاخره یک نفر اینجا نترسید و حقیقت رو گفت :yes:
    آقای زاهدی آماده باشید که قراره از طرف لگبت ها و فمنیست های سایت بهتون حمله بشه :laugh:

  • amazon گفت:

    با خوندن این متن و دیدن قرار گرفتن شاهکارهایی مثل هیلو، مس افکت و لست ۲ متوجه شدم این سلیقه نویسنده هست که خیلی بد هستش و این یه مقاله بر اساس نظر شخصی هستش نه یه متن تخصصی و بر اساس اصول نویسندگی. لطفا از این مقالات فاجعه بار دیگه قرار ندین قلبمون ضعیفه (این جمله اخر فقط جنبه طنز داشت لطفا جدی نگیرین. با احترام :rose: )

  • mm_44 گفت:

    پایان متال گیر سالید ۲ هم میتونست تو لیست باشه 🙄

  • دستتون درد نکنه آقای زاهدی بابت مقاله :rose:
    با توجه به این که این مقاله نظر شخصیه شماست و نظر شخصی هر شخص محترمه امیدوارم کاربرای گیمفا به این پست حمله نکند
    از نظر من بتمن آرکام سیتی می‌توانست تو لیست باشه البته مبارزه با جوکری که جوکر نبود بدتره
    پایان last of us Part 2 هم به نظر من از یک جهت شاهکاره از یک جهت افتضاح و هر شخص یک جور به اون نگاه میکنه
    منتظر rdr2 یا یک هم بودم البته بیشتر از ضعیف بودن سیاه و تاریک بودن و همین طور مس افکت ۳

  • پایان بازی ها تا حدودی میشه گفت سلیقه ای هم هست مگر اینکه یه بازی پایان خیلی نامفهومی داشته باشه. واسه پایان لست ۲ هم تا حدودی با نظر نویسنده مقاله هم عقیده هستم ولی این ایراداتی که شما گرفتی توی همه فیلم های اکشن هم هست( اگر بشه گفت ایراد) در واقع یجورایی لازمه این داستان ها هست. مثلا کاراکتر منفی چند دقیقه اسلحه رو میگیره رو سر کارکتر اصلی و باهاش درد دل میکنه ولی میدونیم تو واقعیت وضعیت خیلی تفاوت میکنه. خب بالاخره این”داستان” هست. ما نمیتونیم کاملا همه چی رو سیاه کنیم حالا میخاد یه فیلم اکشن باشه یا یه بازی اخرالزمانی فرقی نمیکنه وقتی اسمشو گذاشتیم( داستان) پس باید یه تفاوتایی با زندگی و دنیای واقعی داشته باشه.شما اصن همین ایراداتی که گرفتی رو تو ذهن خودت تو پایان بندی مدنظرت اعمال کن و یه دور برای خودت مرور کن صحنه هارو. واقعا بنظرتون این پایان زیباس؟ بیادموندنیه؟ بنطر من که اصلا نیست. پایانی که بازی داشت مخصوصا صحنه های پایانی واقعا تلخ بود. همونطور که انتطار میرفت… مناسب یه دنیای اخرالزمانی

  • خسته دل گفت:

    با احترام به نظر نویسنده
    در مورد پایانthe last of us2با شما مخالفم
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    کمی اسپویل 😐
    به نظر من دلیلی که ابی با اینکه دوستانش توسط الی کشته شده بودند از کشتن الی صرف نظر کرد این بود که ابی یکبار این راه رو رفته بود وقتی که پدرش توسط جول کشته شد اون از جول انتقام گرفت تا شاید بتواند به ارامش برسد چیزی که تمام این مدت از خودش دریغ کرده بود.
    اما با مرگ جول این اتفاق نمی افتد و ابی به ارامشی که انتظارش را داشت نمیرسد حال ابی میداند که درستا است که دوستانش کرده اند اما ایا کشتن الی دردی را دوا میکند یا فقط باعث ادامه این چرخه میشود از طرفیlevشخصی است که ابی ارامش را در کنار او و برای او جنگیدن میابد پس طبیعی است که نزد ابی دارای مقام والایی باشد و نصیحتlevبه همراه تجربه قبلی ابی باعث میشود که او از گشتن الی صرف نظر کند و راه خودش را بگیرد و برود
    اما در مورد الی هنگامی که او دارد گلوی ابی را میفشارد و او را زیر اب خفه میکند ناگهان تصویری از جول را به یاد میاورد تصویری که باعث میشود الی نیز بفهمد که با انتقام راه به جایی نمیرسد چیزی که ابی خیلی زود تر از الی متوجه ان شده الی در میابد که علت اصلی عذاب هایی که میکشد با کشتن ابی پایان نمیابد بلکه با بخشش خودش پایان میابد او باید خود را به اینکه خودش را از رابطه شیرین و لذت بخشی که میتوانست در طی این سال ها با جول داشته باشد اما خودش را از ان محروم کرده ببخشد اینکه اجازه نزدیک شدن کسی در دنیا او را بیشتر از همه دوشته داشته به خودش را ببخشد
    در حقیقت الی در میابد که کسی جول را از او گرفته ابی نبوده بلکه خودش بوده او خود را سرزنش میکند که چرا اینقدر دیر و درست روز قبل از مرگ جول تصمیم به بخشش او گرفته بود
    تمامی این موارد به علاوه دیدن رابطه ابی و لو که او را یاد رابطه خود با جول میاندازد تصمیم میگرد که که الی دیگری را از جولش محروم نکند

  • Arvinn گفت:

    سلام آقای زاهدی. لطفا ادامه مقاله [بازی‌هایی با برترین طراحی مراحل (قسمت اول)؛ یک کلاس درس کامل] را در سایت قرار بدهید.
    خیلی وقت هست که منتظر ادامش هستیم.یه عالمه هم کامنت گرفت قسمت اول
    ممنون

  • متال گیر که حرف نداشت هم شروعش هم پایانش تازه یمقدار پایانش باز بود

  • vergil2max گفت:

    بنظر این مقاله صرفا جهت ناگفته ها نویسنده یا درد دلاش راجع به لست ۲ نوشته شده
    یه حس، جرات داری باهام بحث کن هم دارم حس میکنم از مقاله.خلاصه مواظب باشید اگه خواستید بحث کنید.دی
    با متالگیر که بدجور موافقم ولی همونقدر با لست ۲ مخالفم.گرچه قبول دارم پایان دلخراشی داشت ولی (بدون بحث) ضعیف نبود یا بعبارتی پوچ و الکی نبود و کلی حرف و معنا داشت در خودش
    بهرحال هرکی یه نظری داره دیگه مثلا یکی میگه دارک سولز داستان نداره و یه بازی پوچ و بی معنا در حالیکه بعضیا مثل من میگن دارک سولز داستان نابی داره که هرکسی درک نمیکنه، نه تا وقتیکه نخواد (و پی گیرش نباش)
    بهرحال منکه از دیدن لست ۲ تو این لیست غافلگیر نشدن چون از خیلی وقت پیش میدونستم اقای زاهدی از لست ۲ متنفر.دی و حالا حالاها قرار تو لیست بدتریناشون، یاد و خاطره این بازی را گرامی بدارن.دی
    ضمنا انیمه دفترچه مرگ را بشدت به شما پیشنهاد میکنم اقای زاهدی، خوراک شماست و جای Middle-earth: Shadow of War توی لیست بشدت خالی بود

  • MahyarMsm گفت:

    خسته نباشید جناب اقای زاهدی
    باید بگم شماره ۵ یعنی منو بیشتر از همه متعجب کرد و واقعا این خیلی مسخره بود
    درباره بقیشون نظری ندارم اما واقعا تو بازی Batman Arkham Asylum که خودم دیسک بازی رو داشتم جوکر رو خراب کردن با این کارشون
    درباره لست ۲ خب این نظر شخصی شما هست و هستن کسایی که با شما موافق باشن اما از نظر من اینطور نیست و اصلا فاجعه نبود و اخرش هم خوب تموم شد
    اسپویل
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    الی وقتی داشت ابی رو خفه میکرد یاد جوئل افتاد اینبار اون چهره و اون تصویری که از جوئل دید با اون چهره خونینش فرق میکرد و وقتی فکر کرد دید لو و ابی مثل خودش و جوئل هست

  • G.LN گفت:

    خخخ پایان لست دو فاجعه بود :laugh:
    شاهکار فاجعه دیگه چی بود
    به هر حال نظر شخصیه دیگه

  • scar گفت:

    یه عده یه جوری میگن چرا جوئل با ابی رفت،انگار جوئل شب اروم توی خونه ی خودش تو جکسون نشسته بودو مشغول قهوه خوردن و گیتار زدن بود،که یکهو ابی اومد و گفت:ببین کمپ ما همین نزدیکیه،میای؟؟؟؟؟؟؟؟؟جوئلم گفت:باشه.برو که سر راه تامی رم برداریمو بریم

  • scar گفت:

    لست دو طبق نظر هواداران چگونه میشد؟؟؟؟؟
    تامی:اهای من تامم،اینم برادرمه ج..
    جوئل:..جری،اسمم جریه
    ابی:سلام بابایی،من فکر میکردم مردی

  • به نظر من پایان لست پایان خوبی بود، عالی و شاهکار نبود و جای بهتر شدن داشت ولی لایق اینهمه انتقاد نیست! بعدشم دلیل اینکه ابی اعضای گروه خودشو کشت به خاطر رسیدن به الی نبود، این کار رو برای نجات دادن لو انجام داد، در واقع هشتاد درصد خطر کردنای ابی به خاطر لو بود نه به خاطر الی! ابی با پیدا کردن لو به رستگاری رسیده بود و صرف نظر از کشتن الی و دینا توجیه پذیر بود.

ضعیف‌ترین پایان‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی- گیمفا