۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

شما شخصیت اصلی هستید؛ ۲۲ شوتر اول‌ شخص برتر در تاریخ بازی‌ ها (قسمت پایانی)

سعید آقابابایی
۸ اسفند ۱۳۹۹ - 09:00
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

سبک First Person Shooter یا همان شوتر اول‌شخص، یکی از سبک‌های بسیار پرطرفدار در دنیای بازی‌های رایانه‌ای است که از زمان قدیم تا به امروز علاقه‌مندان زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده و شاهد عرضه‌ی شاهکارهای بی‌نظیری در این سبک بوده‌ایم که تحسین تمام دنیا را برانگیخته و در کشور ما نیز شوتر اول‌شخص محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ژانر بازی‌های رایانه‌‌ای به حساب می‌آید که تا چند سال قبل، اصلا انگار سبک دیگری غیر از این در کشور ما وجود نداشت! بدون شک در سبک شوتر اول‌شخص نیز مانند سایر ژانرهای مختلف، برخی عناوین، شاخص و شناخته‌شده‌تر از دیگر بازی‌ها هستند و به نوعی حکم معیار و شاخص سنجش در این سبک را دارند و در حقیقت ویترین سبک شوتر اول‌شخص محسوب می‌شوند. هر ساله تعداد زیادی بازی در این سبک توسط استودیوها و کمپانی‌های مختلف ساخته و به بازار عرضه شده و با بازخوردهای مختلفی نیز روبه‌رو می‌شوند. برخی از سال‌ها ممکن است با فقر عناوین قدرتمند شوتر اول‌شخص مواجه باشیم و برعکس در برخی سال‌ها، ممکن است اوضاع کاملا بر وفق مراد دوستداران این سبک باشد. در این مطلب دو قسمتی قصد داریم تا به ۲۲ عدد از برترین بازی‌های شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای اشاره کنیم و آن‌ها را همراه شما برشماریم. شوترهایی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده‌‌اند و بسیار محبوب هستند. مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکته در مورد این مطلب آن است که در این لیست عناوینی قرار دارند که ممکن است از سبک‌های مادر مختلف باشند، ولی مبارزات در همگی آن‌ها بر پایه‌ی دوربین اول‌شخص و تیراندازی با سلاح‌های گرم بنا نهاده شده‌‌ و در زیر شاخهٔ شوتر اول‌شخص جای می‌گیرند. همین‌طور توجه داشته باشید که از هر فرنچایز در این مطلب، یک بازی قرار گرفته است. این دو نکته که خدمت شما عرض کردم مهم‌ترین مواردی بودند که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده‌‌ام، تعداد بسیار زیادی گزینه‌های دیگر وجود داشته‌‌اند که می‌توانستند در این مطلب حاضر باشند، اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب‌هایی را که از نظر خود برتر بوده‌‌اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، «۲۲ بازی برتر سبک شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای» به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این‌گونه است و سلیقه‌ی شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. رتبه‌بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی‌های مختلف لحاظ شده است، کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن‌ها وجود ندارد، زیرا پای سلیقه مطرح است، البته سلیقه‌ی منطقی. ما در این مطلب سعی کرده‌‌ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازی‌بازان دنیا در مورد فوق‌العاده بودن آن‌ها برقرار است. بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله‌ی سرگرم‌کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات، اگر تاکنون به خواندن مقاله ادامه داده‌‌اید، شما را به مطالعه‌ی ادامهٔ قسمت دوم مطلب «۲۲ بازی برتر سبک شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای» دعوت می‌کنم.

۱۲ – Wolfenstein 2: The New Colossus

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Wolfenstein 2: The New Colossus

سازنده: Machine Games

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر: First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Playstation 4 ،XboxOne ،PC ،Nintendo Switch

تاریخ انتشار: ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

Wolfenstein جزو نام‌هایی است که هرگز به صورت رگباری اسم آن را نشنیده و انواع و اقسام بازی‌های پشت سر هم و سالانه‌ی بی‌کیفیت را از آن ندیده‌‌ایم، ولی وقتی که یک بازی از آن منتشر شده است، جزو برترین شوترهای اول‌شخص آن سال بوده. فرنچایزی که همواره برای همه‌ی بازی‌بازان مورد احترام است و به عنوان یک نام قدیمی و بزرگ در صنعت بازی‌ها شناخته می‌شود. در این فرنچایز قدیمی، شاهد بازی‌هایی تاریخ‌ساز و تاثیرگذار بوده‌‌ایم که نقش مهمی را در پیشرفت سبک شوتر اول‌شخص برعهده داشته‌اند. بعد از چندین سال سکوت خبری فرنچایز ولفنشتاین، این سری در نسل هفتم و هشتم با دو عنوان New Order (برای هر دو نسل) و Old Blood (تنها نسل هشتم) دوباره نام خود را تازه کرد و بر سر زبان‌ها انداخت و اتفاقا هر دو بازی نیز عناوین زیبا و جذاب و موفقی بودند و مورد استقبال قرار گرفتند. سپس نوبت به رسیدن به بالاترین نقطه و در واقع نقطه‌ی اوج این سری در نسل هشتم رسید و عنوان Wolfenstein 2 New Colossus معرفی و عرضه گردید که یک شاهکار به تمام معنای اکشن بود.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Wolfenstein 2: The New Colossus

بازی Wolfenstein 2: The New Colossus که کار ساخت و توسعه‌ی آن را MachineGames برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر اول‌شخص محسوب می‌شود که در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷، شرکت Bethesda Softworks آن را برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس‌وان، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی منتشر کرد. البته نسخه‌ی سوییچ بازی دیرتر از ۳ پلتفرم دیگر و در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸ عرضه گردید. Wolfenstein 2 New Colossus به واسطه‌ی المان‌های جذاب و گیم‌پلی عمیق موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد‌ها و نمرات خود، امتیاز متای فوق‌العاده عالی ۸۸/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا در نزدیکی‌های سطح یک شاهکار اکشن ظاهر گردد. در این بازی باز هم ما در نقش بی‌جی‌بلازکوویچ قرار داشته و باید به جنگ نازی‌ها و تکنولوژی‌های عجیب و غریب و البته قدرتمند و مخوف آن‌ها می‌رفتیم. این نسخه تمام نکات مثبت عناوین قبلی و هر چیزی که از یک شاهکار اکشن و یک بازی ولفنشتاین اصیل انتظار می‌رود را در خود داشت و به عنوان یکی از برترین بازی‌های سال و یکی از برترین اکشن‌های نسل هشتم نیز شناخته شد. بازی Wolfenstein 2: The New Colossus در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه دوازدهم شده است.

۱۱ – Metro 2033

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Metro 2033

سازنده: ۴A Games

ناشر: THQ

ژانر:  First Person Shooter ،Survival Horror

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4 ،Xbox One ،Xbox 360 ،Microsoft Windows, Linux ،Mac

سال انتشار:  ۲۰۱۰

امتیاز متا:  ۸۱/۱۰۰

سری عناوین Metro نیز مانند سری STALKER از خاص‌ترین و یونیک‌ترین عناوین آخرالزمانی محسوب می‌شوند که فضاسازی آن‌ها طوری است که این بازی‌ها را از هر عنوان هم‌سبک دیگری متمایز می‌کند و به نوعی انگار با دو فاکتور «غم عمیق» و «وحشت» در هم تنیده شده‌‌اند و یک حس غربت خاصی را به بازی‌باز منتقل می‌کنند. یکی از دلایل اصلی این موضوع نیز به خاطر قدرتمند بودن کتبی است که این عناوین از آن‌ها اقتباس شده‌‌اند و فضاسازی کتاب‌ها به طور دقیق و عالی در بازی پیاده شده است. بازی نخست این سری یعنی Metro ۲۰۳۳ با ارائه‌ی یک تم آخرالزمانی ترسناک و غمناک و گیم‌پلی فوق‌العاده خاص، موفق شد امتیاز متای عالی ۸۱/۱۰۰ را به دست بیاورد تا به عنوان یکی از شوترهای اول‌شخص موفق و بسیار یونیک در دنیای بازی‌های رایانه‌‌ای شناخته شود. البته لازم به ذکر است که نسخه‌ی کالکشن Redux بازی Metro ۲۰۳۳ در نسل هشتم بر روی رایانه‌های شخصی متای ۹۰ را دریافت نموده است. Metro ۲۰۳۳ که در ابتدا تنها برای رایانه‌های شخصی عرضه شده بود، در نسل هفتم برای ایکس‌باکس ۳۶۰ و پی‌سی و پلی‌استیشن ۳ عرضه گردید و متای ۸۲ را دریافت کرد.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Metro 2033

در نسل هشتم هم همان‌طور که گفته شد، هر دوی این بازی‌ها ریمستر شده و ارتقای گرافیکی به خود دیدند و با نام مجموعه‌ی Metro: Redux در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفتند. بازی Metro ۲۰۳۳ براساس رمان فوق‌العاده زیبای Dmitry Glukhovsky با همین نام ساخته شده است و وضعیت شهر و مردم نجات‌یافته‌ی مسکو بعد از انفجار هسته‌‌ای و زندگی آن‌ها در تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو در زیر زمین را دنبال می‌کند. شما در Metro ۲۰۳۳ در نقش شخصیتی به نام Artyom قرار می‌گیرید که پروتاگونیست اصلی این عنوان است و باید ایستگاه محل زندگی‌‌اش را از خطراتی که در مترو هستند و موجودات جهش‌یافته و دیگر مشکلات نجات دهد. بازی Metro: Last Light هم که دنباله‌ی مترو ۲۰۳۳ محسوب می‌شد و البته این بار براساس کتاب مترو ۲۰۳۴ ساخته نشده بود، داستان Artyom را ادامه می‌داد و او قصد یافتن و ارتباط برقرار کردن با Dark Ones را داشت و باید در بخش‌های مختلف سیستم مترو سفر می‌کرد و موجودات جهش‌یافته و دشمنان را می‌کشت. در این بازی المان‌های بازی اول بسیار بهبود یافته بودند و مواردی مثل شخصی سازی سلاح و … به بازی اضافه شده بود. بازی Metro ۲۰۳۳ در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه یازدهم شده است.

۱۰ – Battlefield 1942

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Battlefield 1942

سازنده: EA DICE

ناشر: Electronic Arts ،Aspyr Media

ژانر:  First-person shooter

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ،Macintosh operating systems

سال انتشار: ۲۰۰۲

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

افسانهٔ بتلفیلد با عنوانی زیبا به نام Battlefield ۱۹۴۲ که ۱۹ سال قبل منتشر شد، آغاز گردید. Battlefield ۱۹۴۲ یک عنوان شوتر اول‌شخص است که توسط Digital Illusions Creative Entertainment یا همان EA DICE ساخته شد و Electronic Arts آن را برای پلتفرم‌های Microsoft Windows و macOS منتشر نمود. نسخه‌ی ویندوز این بازی در سال ۲۰۰۲ و نسخه macOS بازی در سال ۲۰۰۴ منتشر گردیدند. از این آغاز ۱۹ سال می‌گذرد و امروز در سال ۲۰۲۱، این سری تبدیل به نامی عظیم شده است که کمتر بازی‌‌بازی در دنیا وجود دارد که نام سری بتلفیلد را نشنیده باشد و نداند که این سری یکی از برترین بازی‌های سبک شوتر اول شخص در تاریخ بوده و رقیب اصلی و اول سری ندای وظیفه در دنیا محسوب می‌شود و حتی برخی نسخه‌های جدید آن از نظر بازی‌بازان و منتقدان، کیفیت بالاتری نسبت به رقیب قدرتمند خود داشته‌‌ و بازخوردهای بهتری را نیز کسب کرده‌اند.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Battlefield 1942

در Battlefield ۱۹۴۲ شما باید یک کلاس از بین Scout ،Assault ،Anti-Tank, Medic و Engineer انتخاب می‌کردید و به بازی می‌پرداختید که وقایع آن، در دوره‌ی جنگ جهانی دوم رخ می‌داد. بازی از لحاظ آزادی عمل بی‌نظیر بود و می‌توانستید کنترل انواع و اقسام وسایل نقلیه‌ی بی‌شمار از هواپیماها و بمب‌اندازها گرفته تا هدایت ایرکرفت‌ها و … را برعهده بگیرید. Battlefield ۱۹۴۲ دارای بخش تک‌نفره در برابر هوش مصنوعی و همین‌طور چندنفره بود و یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها برای مادسازان در دنیا نیز محسوب می‌شود که تعداد بی‌شماری ماد مختلف برای این عنوان عرضه کرده‌اند.  همیشه سری بتلفیلد از لحاظ وجود انواع و اقسام وسایل نقلیه در بازی‌های خود، زبانزد خاص و عام بوده است و این نکته‌ی مثبت از همان شروع به کار این فرنچایز در بازی‌های این سری جای داشته است. هم‌چنین سری بتلفیلد همیشه به خاطر تخریب‌پذیری فوق‌العاده قدرتمندش مورد تحسین بازی‌بازان و منتقدان قرار گرفته است و این موضوع نیز جزو شناسه‌های اصلی عناوین این فرنچایز فوق محبوب به حساب می‌آید. Battlefield ۱۹۴۲ با انتشار خود، زمینه‌ساز یک فرنچایز بی‌نظیر شوتر اول‌شخص شد و توانست تا امتیاز متای عالی ۸۹ را کسب نماید. بازی Battlefield ۱۹۴۲ در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه دهم شده است.

۹ – Crysis

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Crysis

سازنده:  Crytec

ناشر: Electronic Arts

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد:  Microsoft Windows ،PlayStation 3 ،Xbox 360 ،PlayStation 4 ،Xbox One ،Nintendo Switch

سال انتشار: ۲۰۰۷

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

 زمانی که در سال ۲۰۰۷ بازی Crysis برای رایانه‌های شخصی منتشر گردید، شاهد یک بازی بی‌نظیر و بی‌رقیب از لحاظ گرافیکی در آن زمان بودیم و برای قدرتمندترین سیستم‌های بازی نیز اجرای آن روی بالاترین کیفیت، کاری بسیار سخت و دشوار بود. Crysis عنوانی در سبک شوتر اول‌شخص بود که توسط استودیو Crytek و براساس انجین گرافیکی قدرتمند CryEngine 2 ساخته شد و در سال ۲۰۰۷ توسط Electronic Arts برای رایانه‌های شخصی منتشر گردید. البته نسخه‌ای از این بازی در سال ۲۰۱۱ برای کنسول‌های نسل هفتمی پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ نیز منتشر گردید که برای این نسخه، بازی را به انجین CryEngine 3 آورده بودند. در نسل هشتم هم شاهد انتشار نسخه‌ی بازسازی شده‌ی این بازی بودیم که بسیار زیبا و جذاب هم هست. Crysis در سال انتشار خود و حتی تا چند سال بعد از آن نیز به عنوان یک میزان و شاخص گرافیکی برای بازی‌ها و سنجش قدرت کامپیوترها محسوب می‌شد و بسیار از سوی منتقدان و بازی‌بازان تحسین گردید.

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Crysis

وقایع بازی در زمان آینده رخ می‌دهند که یک ساختار بیگانه که در کوهستان واقع در جزیره‌ای در سواحل شرقی فیلیپین دفن شده است، پیدا می‌شود. در بخش تک‌نفره‌ی بازی شما در نقش یک سرباز دلتا فورس ارتش آمریکا با نام Jake Dunn که در بازی با نام رمزی‌اش یعنی Nomad شناخته می‌شود، قرار می‌گیرید. وی با انواع اقسام تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته مجهز شده است که در راس آن‌ها “Nanosuit” قرار دارد که در واقع نشان و نماد این سری و لباسی است که از روی یک طرح واقعی برای سربازهای ارتش آمریکا الهام گرفته شده است. مبارزات بازی که با دشمنانی از کره‌ی شمالی و … در محیط‌های مختلفی در جزیره‌ انجام می‌شوند، بسیار جذاب و نفس‌گیر هستند. هم‌چنین گرافیک فوق‌العاده‌ی بازی که هنوز هم بعد از چند سال قدیمی نشده است، نقش بسیار زیادی در جذاب‌تر کردن بازی دارد. بازی Crysis در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه نهم شده است.

۸ – Medal of Honor

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Medal of Honor

سازنده:  DICE Los Angeles ،DreamWorks Interactive

ناشر: Electronic Arts

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد: PlayStation ،PlayStation 3 ،PlayStation Portable

سال انتشار: ۱۹۹۹

امتیاز متا: ۹۲/۱۰۰

شاید کم‌کم وقتش باشد که الکترونیک‌آرتز مجددا نظری دقیق‌تر و عمیق‌تر به Medal of Honor انداخته و با قرار دادن تمرکز بالا بر روی آن، به همان شکلی که برای بتلفیلد انجام می‌دهد، دوباره مدال افتخار را احیا کند، چرا که بی‌شک یکی از افتخارات صنعت بازی است. مخصوصا که اخیرا و با یک بازی واقعیت مجازی، الکترونیک‌آرتز نشان داد این نام را فراموش نکرده است و امیدواریم آن بازی یک پیش‌زمینه برای شروع دوبارهٔ این فرنچایز محبوب بوده باشد. نگاه نکنید که در این روزها و این سال‌های اخیر، سری مدال افتخار حال و روز خوشی ندارد و شرکت الکترونیک‌آرتز تمام تمرکز خود در شوترهای نظامی را بر روی بتلفیلد قرار داده است، زیرا که روزگاری مدال افتخار هیچ افتخاری کمتر از ندای وظیفه و بتلفیلد نداشت و حتی گاهی از آن‌ها نیز برتر بود و چه بخواهیم یا نخواهیم، نام عنوان نخست مدال افتخار تا همیشه در قلب بازی‌بازان قدیمی‌تر و علاقه‌مندان شوترهای نظامی جاودانه است و به عنوان یکی از برترین عناوین، نه فقط با موضوع جنگ جهانی بلکه یکی از برترین شوترهای اول شخص نظامی تاریخ محسوب می‌شود.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Medal of Honor

سال ۱۹۹۹ بود که شرکت الکترونیک‌آرتز عنوانی را با نام Medal of Honor را منتشر نمود که بازی‌بازان و منتقدان را شگفت‌زده کرد و به حدی این شوتر اول‌شخص نظامی زیبا و باکیفیت بود که همه یک‌صدا آن را تحسین می‌کردند و متای فوق‌العاده‌ی ۹۲ را کسب نمود. این عنوان توسط استودیو DreamWorks Interactive ساخته شده و برای کنسول پلی‌استیشن به صورت انحصاری منتشر گردید. وقتی بدانیم که داستان این بازی توسط چه کسی خلق شده است، دیگر شکی برای شاهکار بودن آن باقی نمی‌ماند. داستان مدال افتخار توسط استیون اسپیلبرگ بزرگ نوشته شده بود و یکی از نقاط اتکای این عنوان محسوب می‌شد. در این عنوان شما در نقش گروهبان Jimmy Patterson قرار می‌گرفتید که یک خلبان سابق C-47 Skytrain بود که بعدها به خدمت نیروهای OSS درآمده بود. اتفاقات بازی در دوره‌ی زمانی اواخر جنگ جهانی دوم رخ می‌داد (اواسط ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۵) و در آن باید ماموریت‌هایی مثل نابود کردن پایگاه‌های دشمن و از بین بردن نیروهای آلمانی را انجام می‌دادید. داستان و گیم‌پلی بازی به بهترین شکل با هم ترکیب شده بودند و هر یک دیگری را بهبود می‌بخشیدند تا یک عنوان سراسر جذابیت برای بازی‌باز خلق شود. بسیاری حتی معتقدند که عنوان نخست ندای وظیفه، کاملا با الهام گرفتن از مدال افتخار خلق شد و اتفاقا این دو بازی بسیار هم به هم شباهت دارند. بازی Medal of Honor در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه هشتم شده است.

۷ – Killzone II

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Killzone II

سازنده: Guerilla Games

ناشر: شرکت سرگرمی های سونی

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد:  PlayStation 3

سال انتشار: ۲۰۰۹

امتیاز متا: ۹۱/۱۰۰

درست است که بازی نخست سری Killzone در نسل ششم یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول‌شخص زمان خود بود، ولی باید گفت این فرنچایز با نسخهٔ دوم، نامش را به عنوان یکی از برترین فرنچایزهای انحصاری سونی مطرح کرد و حتی بسیاری آن را بهترین شوتر پلی‌استیشن ۳ قلمداد می‌کنند. در این عنوان نیز شاهد داستان تخیلی جنگ بین دو نژاد مختلف از انسان‌ها یعنی Vektan و the Helghast بودیم و وقایع آن، دو سال بعد از پایان بازی اول اتفاق می‌افتاد. شخصیت اصلی بازی Tomas «Sev» Sevchenko بود که در این نسخه، داستان درگیری وی و گروهش در حمله‌ی وکتان‌ها به هلگان را دنبال می‌کردیم. Killzone II پس از انتشار بسیار موفق عمل کرد و مجله‌ی پلی‌استیشن به این عنوان امتیاز ۱۰/۱۰ را اعطا نمود و از آن به عنوان «برترین شوتر کنسولی که تاکنون ساخته شده است» یاد کرد. گیم اسپات به بازی امتیاز ۹/۱۰ را اختصاص داد و در مورد این عنوان گفته بود «کیلزون ۲ جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز، گیم‌پلی محکم و استوار و بخش چند‌نفره‌ی خارق‌العاده‌‌ای دارد که شما را وادار می‌کند تا دوباره به سراغ آن بروید». گرافیک بازی در زمان خود «فک برانداز» بود و تحسین کل صنعت بازی را برانگیخت.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Killzone II

 سیستم تیراندازی بسیار لذت‌بخش و جذاب بود و بازی انواع و اقسام سلاح‌های مختلف را در اختیار شما می‌گذاشت. گیم‌پلی بی‌نهایت هیجان‌انگیز در کنار صداگذاری فوق‌العاده و البته جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز و بخش چندنفره‌ی معرکه، کاری کرده بودند که هر بازی‌بازی که آن را تجربه می‌کرد، شیفته‌ی آن می‌شد. همین‌طور انواع و اقسام صحنه‌های سینمایی بسیار باکیفیت و هیجان‌انگیز در بازی وجود داشت که آن را برای بازی‌باز، بسیار لذت‌بخش‌تر هم می‌کرد. بازی انواع و اقسام جایزه‌های مختلف را نیز از مراجع معتبر برنده شد. وبسایت IGN جایزه‌ی برترین شوتر پلی‌استیشن ۳ و وبسایت گیم‌اسپات جایزه‌ی برترین بخش چندنفره‌ی رقابتی، برترین صداگذاری، برترین دنباله و برترین شوتر را به این عنوان اختصاص داد و Gamereactor آن را به عنوان بازی سال معرفی کرد و نهایتا این عنوان، امتیاز متای فوق‌العاده عالی ۹۱/۱۰۰ که نشان‌دهنده یک عنوان شاهکار است را به خود اختصاص داد. بازی Killzone II در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه هفتم شده است.

۶ – Counter Strike Global Offensive

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Counter Strike Global Offensive

سازنده: Valve Corporation, Hidden Path Entertainment

ناشر:  Valve

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد:   Playstation ۳ ,Xbox 360 ,PC

تاریخ انتشار:  ۲۱ آگوست ۲۰۱۲

امتیاز متا:  ۹۰/۱۰۰

Counter Strike از آن نام‌های ریشه‌دار و خستهٔ دنیای بازی‌هاست! از آن نام‌هایی که همیشه در گیم‌نت‌ها زنده است و یکی از ستون‌های سبک شوتر اول‌شخص چندنفره محسوب می‌شود. بین عناوین این سری می‌شود بازی Counter Strike Global Offensive را به عنوان برترین بازی قلمداد کرد که چهارمین نسخه از این فرنچایز محسوب می‌شود. Counter Strike Global Offensive یک عنوان شوتر اول‌شخص است که توسط Valve Corporation و Hidden Path Entertainment ساخته شد و Valve آن را در تاریخ ۲۱ آگوست سال ۲۰۱۲ برای پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر کرد. این بازی دو تیم را مقابل هم قرار می‌دهد که یک تیم تروریست‌ها و یک تیم، گروه ضد تروریست‌ها هستند. هر دو تیم باید در حین این که یکدیگر را از بین می‌برند، وظایف جداگانه‌ای را نیز انجام دهند.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Counter Strike Global Offensive

تروریست‌ها بسته به مد بازی، باید یا بمب را جاگذاری کنند و یا از گروگان‌ها دفاع کنند و گروه مقابل باید از قرار گرفتن بمب جلوگیری کند، آن‌ها را خنثی کند و گروگان‌ها را نجات دهد. بازی داری ۹ مد مختلف است که هر کدام ویژگی‌های کاملا متمایزی از یکدیگر دارند. در سال ۲۰۱۸ یک مد بتل رویال به نام «Danger Zone» هم برای این بازی معرفی گردید. Counter Strike Global Offensive به واسطه‌ی المان‌های جذاب و اعتیادآور و ارائهٔ یک گیم‌پلی تاکتیکی و لذت‌بخش، موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی منتقدین و بازی‌بازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد‌ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۳/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد و هر جایی که صحبت از برترین بازی‌های شوتر اول‌شخص تاریخ مطرح باشد، نام این بازی و این سری هم وجود خواهد داشت، درست مثل لیست ما! بازی Counter Strike Global Offensive در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه ششم شده است.

۵ – Doom Eternal

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Doom Eternal

سازنده: Bethesda Softworks

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد:   PlayStation 4 ،Nintendo Switch ،Xbox One ،PlayStation 5 ،Xbox Series X and Series S ،Microsoft Windows ،Google Stadia

تاریخ انتشار:  ۲۰ مارچ ۲۰۲۰

امتیاز متا:  ۸۸/۱۰۰

بزرگ‌ترین خصوصیت و مهم‌ترین ویژگی سری Doom این است که توانست خودش را با وضعیت روز دنیا و حوزهٔ دنیای بازی‌های ویدیویی وفق دهد و با حفظ کامل ریشه‌ها، جدید و به روز شود. سری عناوین Doom همواره به عنوان یکی از اولین و تاثیرگذار‌ترین شوترهای اول‌شخص تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای محسوب می‌شوند. زمانی که نسخه‌ی اول سری Doom عرضه گردید، صنعت بازی‌ها حتی ذره‌‌ای هم شباهت به دنیای امروز بازی‌های ویدیویی نداشت و هنوز این همه سبک و این همه سایت و اطلاعات بالای بازی‌بازان و نمرات رنگارنگ و … وجود نداشتند. این بازی به قدری جذاب و جدید بود که بعد از انتشار روز به روز محبوبیت این شوتر جهنمی بیشتر و بیشتر شد و تازه همه فهمیدند که سبک شوتر اول‌شخص این‌طور است و اتفاقا چقدر هم سرگرم‌کننده و فوق‌العاده است. در واقع، بازی Doom تبدیل به عنوان میزان و اولین بازی بزرگ در ژانر شوتر اول‌شخص شد و جان کارمک هم به نوعی خود را به عنوان پدر ژانر شوتر اول‌شخص معرفی کرد. دو بازی نسل هشتمی این سری هم کاملا ارزش و اعتبار نام فرنچایز را حفظ کردند و حتی بازی Doom Eternal کاندید برترین بازی سال ۲۰۲۰ هم شد و به عنوان برترین اکشن انتخاب شد.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Doom Eternal

Doom Eternal یک شوتر کلاسیک فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز چه در بخش تک‌نفره و چه در بخش چندنفره را برای بازی‌بازان و هواداران به ارمغان آورد و توانست نام بزرگ و پرآوازه‌ی این سری محبوب را هم‌چنان زنده و استوار نگاه دارد و در لباس یک عنوان نسل هشتمی، لذت ناب یک شوتر اول‌شخص کامل و کلاسیک را به ما هدیه دهد. Doom Eternal عنوانی است که می‌تواند تا مدت‌های طولانی شما را با بخش تک‌نفره و چندنفره‌ی جذاب خود سرگرم کند. سلاح‌های بزرگ و خوش‌دست به همراه شوتر و اکشن بسیار سریع و جذاب به همراه یک بخش چندنفره‌ی بسیار عالی، از Doom Eternal شاهکاری بی‌نهایت جذاب و سرگرم‌کننده ساخته‌‌اند که معنای یک شوتر کلاسیک و الداسکول مطابق با استانداردهای یک بازی نسل هشتمی است. Doom Eternal نیز مثل بازی قبلی، چه برای طرفداران قدیمی و چه برای بازی‌بازان جدیدی که علاقه‌مند به تجربه‌ی یک شوتر اول‌شخص چالش‌برانگیز و جذاب هستند)، یک عنوان مناسب محسوب می‌شود و توانست رضایت هر دو دسته را جلب کند. این نسخه به وضوح کیفیت بالاتری هم از بازی اول داشت که باعث شد کاندید بازی سال شود و حالا وقتی لیست‌های برترین شوترهای اول‌شخص تاریخ را در منابع مختلف نگاه می‌کنیم، شاهد اضافه شدن نام این بازی در بالاترین جایگاه‌ها هستیم. بازی Doom Eternal در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه پنجم شده است.

۴ – Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered

سازنده: Raven Software

ناشر: Activision

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم مقصد: PlayStation 4 ،Xbox One ،Microsoft Windows

سال انتشار: ۲۰۱۶

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰ (متای بازی اصلی ۹۴ است)

Call of Duty یکی از ستون‌های محکم و استوار صنعت بازی‌های رایانه‌ای بوده و آن‌قدر عظیم و بزرگ است که می‌شود گفت یکی از چند فرنچایز مهم و محبوب کل تاریخ بازی‌هاست که زمانی نامش تبدیل به معنای سبک شوتر اول‌شخص نظامی شده بود. افسانه‌ی این سری با بازی Call of Duty آغاز شد و همه فهمیدند که یک فرنچایز بزرگ متولد شده است. Call of Duty در سال ۲۰۰۳ بود که توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و توسط کمپانی بزرگ Activision (که البته از بعد از انتشار سری ندای وظیفه بسیار بزرگتر و معروف‌تر شد) منتشر گردید و در طول ۱۸ سال تا به امروز، این سری موفق شد تا خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای مطرح کند. اگر بخواهیم در بین شاهکارهای پرتعداد این سری بزرگ از بهترین و موفق‌ترین و قدرتمندترین نسخه‌ی آن یاد کنیم، قطعا از تمامی افراد حاضر در صنعت گیم، یک نام را خواهیم شنید و آن هم Call of Duty 4: Modern Warfare است. عنوانی که توسط Infinity Ward ساخته و در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید و امتیاز متای بی‌نظیر ۹۴/۱۰۰ که نشان دهنده‌ی یک عنوان شاهکار است را به خود اختصاص داد.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered

اصلا عجیب نبود که در نسل هشتم خبر ریمستر شدن این بازی فوق‌العاده زیبا برای پلتفرم‌های نسل هشتم را هم بشنویم و همین اتفاق نیز رخ داد. نسخه‌ی Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered به مانند بازی اصلی، عنوانی است در ژانر First Person Shooter که این نسخه توسط Raven Software ساخته شده و کمپانی Activision در سال ۲۰۱۶ آن را برای پلتفرم‌های PlayStation ۴ ،Xbox One و Microsoft Windows منتشر کرد. این عنوان، داستانی فوق‌العاده عالی و زیبا را با گیم‌پلی شاهکار و بی‌نظیر خود ترکیب کرده تا یکی از برترین شوترهای اول‌شخص تاریخ خلق شود. همه‌چیز در این بازی فوق‌العاده است و هر بازی‌بازی که حتی علاقه‌مند به این سبک نباشد را نیز به خود علاقه‌مند می‌کند، مخصوصا که با ارتقای گرافیکی در این نسخه‌ی بازسازی شده، همه چیز زیباتر از قبل به نظر می‌رسد. Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered پس از انتشار به مانند بازی اصلی خود، فوق العاده عمل کرده و از سوی طرفداران و منتقدان منابع و مراجع معتبر گیمینگ بارها و بارها تحسین شد. باید گفت این عنوان یکی از برترین و ارزشمندترین ریمسترهایی است که تاکنون منتشر شده؛ یک ریمستر بی‌نظیر از یک شوتر اول‌شخص خارق‌العاده که بدون شک یکی از چند شوتر برتر تاریخ است. بازی Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه چهارم شده است.

۳ –  Bioshock

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Bioshock

سازنده: Irrational Games

ناشر: ۲K Games  

ژانر:  Action. First Person Shooter

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ,Xbox 360 ,Xbox One ,PlayStation 3 ,PlayStation 4 ,OS X ,iOS ,Linux 

سال انتشار:  ۲۰۰۷ 

امتیاز متا:  ۹۶/۱۰۰

چون در این مطلب، تمرکز ما بیشتر بر کیفیت المان‌های شوتر اول‌شخص و تاثیرگذاری آن بازی بر سبک شوتر اول‌شخص در تاریخ بازی‌ها قرار دارد، عنوان بایوشاک را در رتبه‌ی اول لیست قرار نداده‌ام وگرنه همین‌جا می‌گویم که از نظر کلیت یک بازی، بایوشاک برترین بازی کل این لیست است وقتی بخواهیم یک شوتر اول‌شخص را در بالاترین جایگاه‌های لیست برترین‌ها قرار دهیم، آن بازی هرگز نباید فقط از نظر گیم‌پلی کامل باشد، بلکه باید یک مجموعه‌ی کامل و دارای داستانی در حد برترین‌ها باشد. بایوشاک دقیقا تعریف چنین عنوانی است. داستان بایوشاک به قدری زیبا و استادانه توسط استاد کن لوین خلق شده است که مو لای درز آن نمی‌رود و از هر نظر با فکر و حساب شده ساخته و پرداخته شده است و از هر نظر کامل است. داستان این بازی مفهوم یا بهتر است بگویم حقیقتی تلخ و دردناک را به شیوه‌‌ای خاص بیان می‌کند و بذر غم و ناراحتی را در دل بازی‌باز می‌کارد، غمی که مخاطبش را به فکر می‌اندازد. خلق داستانی با این مفهوم و فلسفه‌ی عمیق و بیان کردن حقیقتی دردناک به زیباترین شکل ممکن، تنها و تنها از ذهن یک نابغه، با بینشی وسیع و جهان‌بینی خاص نسبت به مسائل اجتماعی، عرف، ارزش‌ها، ضدارزش‌ها و هنجارها برمی‌آید. شخصی که می‌تواند عمق فاجعه را درک کند.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Bioshock

داستان بایوشاک و روایت آن همان‌قدر که غم و اندوه دارد و تلخ است، هدفمند نیز هست و غمی پرمعنا یا یک دنیا حرف دارد و شما را نه فقط از نظر احساسی، بلکه از نظر عقلی نیز درگیر خود می‌کند که این یک گنج ارزشمند است. برایتان صمیمانه متاسفم اگر گیمر هستید و بایوشاک را تجربه نکرده‌اید. بد نیست گریزی به چند خطی که قبلا در مورد این بازی برایتان نوشته‌‌ام بزنیم. «در اعماق بی‌کران اقیانوس آبی، آن‌جا که جز موجودات زاده‌ی دریا، جانداری دیگر را موطن نیست، شهری زیبا خفته است. شهری که روزی قرار بود نماد ایدئالیسم و آرمان‌گرایی انسان‌ها باشد، تبدیل شد به گورستان ایده‌ی آرمان‌شهرها و تاییدی بر شکست مطلق ایده‌آل‌گرایی محض در جوامع انسانی و ناتوانی بشر در ایجاد جامعه‌ای بی‌نقص و مبرا از هر گونه سختی و رنج و فساد. انسان فساد به بار خواهد آورد. رپچر عمیق‌ترین شهر دنیای بازی‌هاست. عمیق‌ترین چه به لحاظ استعاره‌ای و چه در معنای واقعی کلمه. آرمان‌شهری که جولان‌گاه ما در یکی از ارزشمندترین شاهکارهای تاریخ بازی‌های رایانه‌ای یعنی بایوشاک بود.» بایوشاک نه یک ابرشاهکار در عرصه‌ی بازی، بلکه در کل عرصه‌ی هنر در تاریخ است. بازی بایوشاک نه تنها شایستهٔ قرار گرفتن در بین برترین شوتر‌های اول‌شخص تاریخ است، بلکه اگر آن را در صدر لیست برترین بازی‌‌های کل تاریخ نیز قرار دهیم، کار اشتباهی انجام نداده‌ایم. بازی بایوشاک در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه سوم شده است.

۲ – Halo: Combat Evolved 

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Halo: Combat Evolved

سازنده:  Bungie 

ناشر:  Microsoft Studios

ژانر: First-Person Shooter  

پلتفرم مقصد: Xbox ,Microsoft Windows ,Mac OS X ,Xbox 360 ,Xbox One   

سال انتشار: ۲۰۰۱      

امتیاز متا: ۹۷/۰۰

فرنچایز Halo پر است از بازی‌های شاهکار بزرگ که هر کدامشان از برترین شوترهای اول‌شخص تاریخ هستند، اما گل سرسبد آن‌ها عنوانی بوده است که مسیر پر افتخار این سری را آغاز کرده و هنوز که هنوز است بعد از ۲۰ سال وقتی به آن نگاه می‌کنیم، تعجب می‌کنیم که چطور این یک بازی نسل ششمی است. بله، صحبت از Halo: Combat Evolved است. عنوانی که پس از انتشار به طرزی فراتر از باور عمل کرد و امتیاز متای رویایی ۹۷/۱۰۰ که نشان دهنده‌ی یکی از برترین بازی‌های تاریخ است را به خود اختصاص داد تا تبدیل به بهترین بازی شرکت Microsoft شود. وقایع Halo: Combat Evolved در قرن ۲۶ رخ می‌دهد و شما در آن، کنترل یک ابرسرباز فوق‌العاده قدرتمند به نام Master Chief که هم از لحاظ بیوشیمیایی و هم سایبرنتیکی تقویت شده و از خردسالی طوری تربیت شده و آموزش دیده است که تبدیل به یک سلاح مرگبار شود را برعهده می‌گیرید. شما در بازی توسط یک هوش مصنوعی با نام Cortana هدایت می‌شوید که رابطه‌ی بین Master Chief و Cortana در طول نسخه‌های مختلف بازی، یکی از دلایل اصلی جذابیت داستانی این سری به حساب می‌آید.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Halo: Combat Evolved

یک هوش مصنوعی مونث باید خیلی خیلی عمیق و قدرتمند طراحی، خلق و شخصیت پردازی شده باشد تا در میان کلی شخصیت‌های زن واقعی بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. Cortana تمام خصائص انسانی و احساسی را داراست و به واقع با شخصیت‌های انسانی واقعی هیچ تفاوت بارزی را نشان نمی‌دهد. ترکیب یک اسپارتان قدرتمند و فوق‌العاده جذاب با یک هوش مصنوعی توانمند و همه‌کاره، ترکیب بسیار جذابی است که فقط از ذهن نویسندگانی قدرتمند و خوش‌ذوق برمی‌آید. یکی از جنبه‌های عالی سری هیلو علاوه بر گیم‌پلی شاهکار و بی‌نظیر، این است که جنبه‌های احساسی و شخصیت پردازی داستان این سری نیز هرگز از جنبه‌های اکشن آن کمتر و ضعیف‌تر نیست و بار احساسی فوق‌العاده‌‌ای به عناوین اکشن و پر از هیجان فرنچایز بی‌نظیر هیلو بخشیده است. شخصیت Master Chief یکی از نمادها و اسطوره‌های دنیای بازی‌های رایانه‌‌ای محسوب می‌شود که خاطرات بسیار شیرینی را برای ما رقم زده است و بی‌شک در قلب تک‌تک بازی‌بازانی که عناوین Halo را تجربه کرده‌‌اند، جای گرفته است. وی در همان بازی اول خیلی زود پتانسیل بالای خود برای تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها در تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای را نشان داد و به سرعت تبدیل به محبوب قلب بازی‌بازان و دوستداران سری هیلو گردید که روز به روز بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود. بازی Halo: Combat Evolved در مقاله‌ی ما از “۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها”، موفق به کسب جایگاه دوم شده است و دون شک می‌تواند در رتبه‌ی اول هم باشد.

۱ –  Half-Life 2: Episode Two

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Half-Life 2: Episode Two

سازنده: Valve Corporation

ناشر: Valve Corporation

ژانر: First Person Shooter

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ،PlayStation 3 ،Xbox 360 ،Linux ،OS X

سال انتشار: ۲۰۰۷

امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰

فرنچایز Half-Life یک نماد برای بازی‌های رایانه‌‌ای به شمار می‌رود و جدا از گیم‌پلی بی‌نظیرش، شخصیت‌ها و شخصیت‌پردازی آن‌ها در این سری نیز یک الگو برای تمامی بازی‌سازان تا به امروز محسوب می‌شود. همان‌طور که شاهد هستید عناوین این لیست جدا از این که شوترهای اول‌شخص شاهکاری از نظر گیم‌پلی هستند، از نظر داستان و روایت نیز جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند. Half-Life 2: Episode Two نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کمتر عنوانی تا به امروز شاهد داستان و روایتی به این قدرت و شخصیت‌هایی مثل Alyx Vance و دکتر فریمن و دکتر wallath Breen هستیم. شخصیت‌پردازی در این سری، یکی از ستون‌های اصلی موفقیت بازی به حساب می‌آید و برخی از برترین شخصیت‌های تاریخ را در بازی‌های این فرنچایز تاکنون مشاهده کرده و با آن‌ها رابطه برقرار کرده‌‌ایم، آن هم در قالب دکتر فریمن که از آن‌جایی که هیچ حرفی نمی‌زند، به نوعی خود ما هستیم و دقیقا انگار ما هستیم که داریم با آلیکس و دیگر شخصیت‌های بازی رابطه برقرار می‌کنیم.
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا

Half-Life 2: Episode Two

علاوه بر گیم‌پلی فوق‌العاده عالی و خوش‌دست و جذاب در سری هاف لایف که هنوز هم که هنوز است تجربه‌ی آن کهنه نشده، شخصیت پردازی و روایت داستان نیز در این سری بی‌نظیر و در حد شاهکار است. رابطه‌ی بین دکتر فریمن و آلیکس در سری Half-Life، بدون شک یکی از دلایل اصلی موفقیت این عناوین به شمار می‌رود و به بهترین شکل در طول این سری، اساس و پایه‌ی این رابطه، آرام‌ آرام شکل گرفته و مدام عمیق‌تر می‌شود. حیف است که از بازی Half-Life 2: Episode Two حرف زده شود ولی اشاره‌‌ای به یکی از برترین شخصیت‌های مونث و برترین همراهان تاریخ بازی‌های رایانه‌‌ای یعنی Alyx نکنیم. شخصیتی که یک همراه و یار و همدم فوق‌العاده برای بازی‌باز و دکتر فریمن است و بی‌شک یکی از ۳ شخصیت برتر مونث از لحاظ عمق شخصیت‌پردازی در دنیای بازی‌های رایانه‌‌ای به حساب می‌آید. نوع شکل‌گیری رابطه بین وی و دکتر فریمن در طول این سری بسیار جذاب و بی‌نقص کار شده است و با این‌که دکتر گوردون فریمن در تمام سری Half Life حتی کلامی هم حرف نمی‌زند، ولی کاملا در طول روند بازی می‌توان رشد یافتن و عمیق‌تر شدن احساس و رابطه‌ی بین او و Alyx Vance را متوجه شد. زیرا که این خود شما هستید که در طول بازی آرام آرام به Alyx بیشتر و بیشتر علاقه‌مند می‌شوید و رابطه‌تان با وی رشد می‌کند. در واقع شما خود دکتر فریمن هستید. Half-Life ۲: Episode Two با ارائهٔ یک گیم‌پلی بی‌نظیر، داستان شاهکار، روایت بی‌نقص و شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی، موفق شد تا امتیاز متای ۹۰ را کسب نماید. بدون شک اگر مجموع شرایط، مثل کیفیت بازی از نظر المان‌های شوتر اول‌شخص و نقش بازی در ارتقای این سبک و تاثیر مثبت بازی بر ژانر شوتر اول شخص را در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم Half-Life 2: Episode Two برترین بازی شوتر اول‌شخص تاریخ است.

* عضو افتخاری لیست برترین شوتر‌های اول‌شخص تاریخ که جا داشت در لیست حضور داشته باشد:  The Darkness


مطالعه‌ی قسمت اول مقاله

Espresso

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بوکر گفت:

    ممنون بابت مقاله و درکل لیست خوبی بود و تقریبا با ۳ تای اول موافقم و هر ۳ تاش فوق العاده هستند
    ولی به نظرم مترو لست لایت میتونست جای مترو ۲۰۳۳ توی این لیست قرار بگیره و خیلی پیشرفت داشت نسبت به ۲۰۳۳

  • PCMR گفت:

    جایگاه هف لایف کامل حقشه…بهترین شوتر اول شخص تاریخ به نظر شخصی من

    Espresso
  • doom و doom guy در قلب منن کمتر کارکتری میتونه با سکوت به اینجا برسه و شخصیت محبوب خیلیا بشه واقعا دووم باید توی ۳ تای اول میبود در هر صورت سلیقس دیگه.
    ممنون از اقای اقابابایی 🙂

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    سلام و صبح بخیر سعید جان خیلی منتظر این پست بودم و چه بازی های بزرگی رو انتخاب کردین و کاملا لیست شایسته ایی هست مخصوصا و بدون شک هاف لایف که فراتر از ویدیو گیم رفت و جزو بازی های مقدس عمرم شد که هرگز نمیتونم اون سالی که بازیش اومد و پلی دادمش فراموش کنم ….. منم بهترین شوتر هایی که تو عمرم مبتنی بر سلیقه من بودن رو براتون میگم با ذکر این نکته که شوتر خالص و هم شوتر کمتر خالص در لیست من هست و فقط شماره اول رتبه ایی درست داره و بقیه رتبه بندی ندارن
    .
    .
    :star: 1 . Half life 2 episode 2 :star:
    .
    .
    بایوشاک ۱
    کال اف دیوتی ( اولین مدرن وارفار )
    بوردرلند ۲
    کرایسیس ۱
    هیلو ۱
    Fear ۱
    مدال اف هانر همون که تو لیست شماست
    Metro 2033
    کال اف خوارز نسخه اول
    فارکرای ۳
    استالکر شادو اف چرنوبیل
    The chronicles of riddick : assault in dark atthena
    .
    .
    اینم لیست من 🙂 و ذکر این نکته که کلا سبک شوتر خیلی مورد علاقه من نیست و دیگه باید خیلی داستان خاص و شخثیت پردازی بزرگی داشته باشه که حال کنم باهاش و البته سایبر پانک ۲۰۷۷ هم میتونست تو لیستم باشه قطعا ولی چون کامل تمومش نکردم فعلا ازش خبری نیست 😀 موفق باشی سعید جان :heart:

  • . گفت:

    دوم واقعا شاهکار بود به خاطر احمقانه ترین دلیل ممکن حقشو خوردنو بهش هیچ جایزه ای تو گیم اواردز ندادن(گفتن خشنو سخته) 😐

  • Witcher گفت:

    ضمن خسته نباشید سعید جان مقاله عالیه
    به شخصه برای من تجربه ای که از بایوشاک و مترو داشتم تکرار نشدنی بود مخصوصا بوکر فکر نمیکنم بایوشاک اینفینیت دوباره تکرار بشه

  • shodan گفت:

    تشکر از آقای آقابابایی بابت مقاله زیبا
    هف لایف واقعا لایق رتبه اول هستش لیست واقعا خوبی بود ولی به نظر من جای یک عنوان از سری متروید توی این لیست خالیه

  • سلام اقای اقابابایی عزیز.
    مقاله عالی بود با تمامی شماره هاش موافقم فقط به نظرم call of duty modern warfare 2 هم باید توی لیست میبود چون واقعا شاهکار و بهترین در سری call of duty هستش (خودم فن دو اتیشه cod هستم) البته چه کنیم سری modern warfare به اندازه ای شاهکار هستش که سخته انتخاب کنی پس همون شماره اولیش هم عالیه :inlove: .
    و اینکه سه گانه مترو واقعا جز شاهکارترین سه گانه های دنیا هستن فقط به نظرم شماره سوم انتخاب بهتری محسوب میشد چون بازی از همه لحاظ پیشرفت بسیار زیادی کرده بود مخصوصا گان پلی (ولی خداوکیل عکسی که ازش گذاشتید منو یاد اون مرحله ترسناکش میندازه واقعا هم ترسناک بود قبول دارید؟)
    سری crysis جز بازی های فراموش نشدنی برای من هستن بازی هایی از همه لحاظ عالی بودن و راس اونها گرافیک فوق العاده اش (تا جایی که مثلا بازی ای رو که میخوان از گرافیکش تعریف کنن میگن کرایسیس نسل ۸ مثلا) من بیشتر با قسمت دومش موافق تر بودم (مخصوصا موسیقی متن فراشاهکار بازی) به هر حال انتخاب بشدت درستی رو کردید :blush: .
    واقعا که رتبه اول برازنده half life هستش این بازی چیزی جز شاهکار نیست متاسفانه ولو اینو نمیبینه ولی به نظر من یکی شماره اولی میتونست doom باشه چون این بازی پدر و مادر سبک شوتر اول شخص هستش :laugh: .
    تشکر فراوان بابت مقاله بسیار خوبتون :inlove:

  • daniel lamb گفت:

    مقاله ی فوق العاده ای بود
    رتبه ی یک هم با وجود این همه بازی شاهکار به half life رسید که به نظر من هم کاملا حقش بود
    حالا valve هم گفته ۳ بازی در حال ساخت داره امیدوارم یکیش half life 3 باشه تا طلسم عدد ۳ شکسته شه
    این کمپانی valve تا مطمئن نشه بازیش تبدیل به یک استاندارد تو سبک خودش نشه بازی نمی ده
    به امید بازی کردن دوباره در قامت Dr Freeman

  • MahyarMsm گفت:

    مقاله جذابی بود مخصوصا وقتی دیدم که half life اوله واقعا بازی جذابی بود :yes:

    Espresso
  • متشکرم بابت این مقاله از آقای آقابابایی که واقعا مقاله هاشون تو کل سایت های گیمینگ پیدا نمیشه، رده بندی گیمفا واقعا منصفانه است نه سلیقه ای است نه بر اساس متا ممنونم از آقای آقابابایی و گیمفا برترین سایت گیمینگ ایران :rose: :rose: :rose:

  • NEON گفت:

    ممنون از جناب آقا بابایی بخاطر زحماتی که کشیدند واسه این مقاله
    همه شون بازی شوتر های عالی هستن فرقی نمیکنه که در چه جایگاهی قرار بگیرند

  • mahdi_dj گفت:

    با احترام به همه
    به نظرم cod modern warfare 2 بهترین شوتر تمامی دوران بوده

  • بیشتر لیست رو بازی کردم

    ولی جای اون بتلفیلده میتونست بتلفیلد۱باشه

    یا تایتان فال هم میتونست باشه

    ولی سلطان مسترچیف هم بین سه تاس 😎 😎

  • مقاله‌ی فوق‌العاده جذابی بود
    خیلی ممنون سعید جان

  • AmirtheGRB گفت:

    درود برشما جناب آقابابایی خسته نباشید میگم خدمتتون. بشخصه با لیست موافقم. مارو هوایی کردین به یسری بازیای قدیمی دوباره سر بزنیم.
    تشکر بابت مقاله

  • بازی های قدیمی لیست رو روی کارت gtx 750 زدم. اون موقع میگفتم عجب کارت گرافیکی دارم. الان کارتم دوتا ۱۰۸۰ ti هستش. sli 1080 ti. شرف داره به یدونه ۲۰۸۰ti. دووم اترنال رو ۱۴۰ fps هم میره لامصب. آخه این ری تریسینگ چیه . فقط یه کلاه گشاده. ری تریسینگ نرم افزاری که برای gtx ها هم اومده یه کلاه گشاده. انویدیا کلاهبرداره. تابلو تابلو اومده واسه سری ۳۰۰۰ حافظه گرافیکی کم گزاشته تا بتونه سری ۳۰۰۰ سوپر رو بندازه به مردم. کم کم دارم به مقاله چرا بخاطر ps5 از pc متنفر بشیم، ایمان میارم :rotfl:

  • G_man گفت:

    ممنون بابت مقاله جذابتون
    به نظرم سه بازی اول نسبت به بقیه بازی های لیست تو یه لول دیگن و انقلابی ترین بازی های ژانر شوترن
    هیلو۱ که بیش ترین متا رو بین تمام بازی های شوتر تاریخ داره و هنوز هم باورش سخته که چنین بازی تو سال ۲۰۰۱ ساخته شده باشه.از اسلحه ها و طراحی مراحل بینظیرش گرفته تا معرفی یکی از برترین شخصیت های صنعت گیم و شروع حماسه های مسترچیف و کورتانا.یه موردی که گیم پلی هیلو رو نسبت به بقیه شوتر ها متمایز و خاص میکنه طراحی فوق العاده اسلحه هاشه که هر اسلحه ای کارکرد متفاوتی داره و برای شکست دادن دشمنا هم باید از استراتژی ها و اسلحه های مخصوصی استفاده کرد.علاوه بر هیلو۱ بنظرم هیلو۲ و هیلو۳ هم کاملا لیاقت چنین جایگاهی رو داشتن.سگانه هیلو قطعا یکی از برترین سگانه های تاریخه و امیدوارم با اینفینیت دوباره به اوج برگرده
    بایوشاک بهترین بازی بود که تو عمرم انجام دادم.همه ی عناصر این بازی شاهکار بود. سیستم گیم پلی بازی شامل استفاده از اسلحه های متنوع و پلاسمیدها میشد که هر پلاسمید قابلیت ویژه ای رو به جک(شخصیت اصلی بازی) اضافه میکرد و تنوع بالایی به گیم پلی بازی میداد.اما علارغم گیم پلی فوق العاده,چیزی که بایوشاک رو به یکی از الماس های صنعت گیم تبدیل کرد داستانش بود.داستانی که انواع و اقسام موضوعات فلسفی رو شامل میشد و برترین آنتاگونیست تاریخ صنعت گیم(اندرو رایان) رو خلق کرد.لیترسیسترها,بیگ ددی ها و هر شخصیت این بازی داستانی عمیق رو تعریف میکردن .
    من اندرو رایان هستم و اینجام تا یه سوال بپرسم.آیا یک مرد حق بهره مندی از عرق پیشانی خویش را ندارد؟مرد در واشنگتن میگوید نه,آن متعلق به فقراست.در واتیکان میگوید نه,آن متعلق به خداست.در مسکو میگویدنه,آن متعلق به همه است.من این ها را رد میکنم و چیز متفاوتی انتخاب میکنم.من رپچر را انتخاب می کنم.من غیر ممکن را انتخاب میکنم.جایی که هنرمند از سانسور نمی ترسد و دانشمند محدود به اخلاق ناچیز نخواهد بود و بزرگان با افراد کوچک محدود نمی شوند
    A man chooses…a slave obeys.
    ولو همیشه جزئ پیشگامان صنعت گیم بوده و سری هف لایف هم همیشه جزئ پیشگامان صنعت گیمن.نسخه اول که واقعا تجربه خیلی خوبی واسم بود و نسخه دوم که تو یکی از برترین سال های ویدیوگیم عرضه شد.نسخه وی آرشم که دوباره ثابت کرد ولو چقدر در پیشرفت ویدوگیم سهیمه.به امید نسخه سوم این سریه شاهکار :chic:
    بنظرم جادار توی این مقاله یادی از سال افسانه ای ۲۰۰۷ بکنیم.سالی که کالاف مدرن۱وبایوشاک و هف لایف۲ اپیزود۱وکرایسیس و هیلو۳ عرضه شدن و اون سال یه سال رویایی برای عاشقان ژانر شوتر بود.
    بین سری مدرن وارفیر بیش تر از مدرن۲ خوشم اومد.مدرن وارفیر۲چه از لحاظ فروش و چه از نظر کیفیت یه بازی بشدت انقلابی بود
    و در آخر هم از شما تقاضا دارم یه فکری بحال سیستم تائید بکنید
    همواره سلامت و پیروز باشید :rose: :rose:

  • پیش بینی رو حال کردید؟؟؟؟؟
    ایول آقا سعید
    الحق که لیستی برای شوتر اول شخص باشه و هف لایف تو هر زمینه ایش اول نباشه به درد لای جرز میخوره⁦:-D⁩

    • SOLID گفت:

      بیش بینی من ۲ شماره تفاوت داشت بایوشاک حال می شه گفت دقیق بود :laugh:

    • SOLID گفت:

      فرمانده شپیرد یک دعا کن امیدوارم کنترل ps3 نشکند چون خیلی حوصله می خواهد 😐
      نزدیک ۲ روز می شه می خوام تروفی victory از بازی killzone 2 بگیرم این تروفی اینطوری است باید بخش کمپین رو بروی درجه سختی Elite تمام کنید ( که یکی از سخت ترین درجه سختی دنیا گیم است بخصوص کسانی که killzone 2 رو بازی کرده باشد ) حال چیزی در حدود ۴۰ درصد بازی پیشرفتم ولی با ۱۰۰ بار مردن 😐 خب گیمر ها hard level باید حوصله داشته باشند مگر نه 😉 😉 😀

      • من درجه ی سختی آخر دو بازی اشکم در اومد
        یکی مس افکت یک
        یکی اوری یک
        اونایی که بازی کردن می‌دونم
        امیدوارم شما هم بتونی تموم کنی و دسته رو نشکنی
        و البته پاره نشی⁦:-D⁩
        پاره هم شد مهم نیست بایا کن⁦:-D⁩
        امیدوارم ناراحت نشی تلویزیون یه تبلیغ نشون میده میگه پاره شد؟؟؟؟؟؟
        بایا کن⁦:-D⁩⁦
        سوخت؟؟؟؟
        بایا کن⁦:-|⁩

  • فرید گفت:

    ممنون آقا سعید خوب شد واس جایگاه اول هف لایف رو انتخاب کردید وگرنه اگه از یکی از آیپی های سونی و مایکرو بود شاهد جنگ و نبرد غیر قابل وصفی بین این دو بودیم
    ولی خودم دلم میخواست cod mw اول باشه واقعا از اینکه همراه کاپیتان پرایس بودی ذوق مرگ میشدی
    :heart:

  • هف لایف ۲ اصلی و میزاشتید خیلی بهتر بود
    نبود دووم ۱ جزو تاپ تن هم عجیبه

  • ArminMalekM گفت:

    این لیست لیست خودمه :rotfl: تنها فرقش اینه هیلو اوله

  • Red devil گفت:

    دستتون درد نکنه جناب آقا بابایی مقاله بسیار عالی بود :yes:

    خوشحالم ک رتبه بندی تا حد ممکن ب دور از نظر شخصیه .

    استاد نظرتون راجب نسخه جدید هیلو چیه ؟ بنظرتون می تونه موفقیت نسخه های بانجی رو تکرار کنه ؟

  • فکر میکردم بایوشاک اول بشه ولی هاف لایف هم بی نظیر بود.
    بازی هاف لایف سالها از زمان خودش جلوتر بود و کسی که اونزمان بازی رو پلی داده، قطعا به این انتخاب تبریک میگه. :yes: جزو اولین بازیهایی بود که منو کاملا تو خودش غرق کرد و اصلا حس نمیکردم دارم یه بازی انجام میدم! بازی عین یه کابوس شیرین بود!
    یزمان فقط تو خواب هام میتونستم شوتر اول شخص رو با کیفیت بالا تجربه کنم تا اینکه هاف لایف به بازار اومد!

    ممنون از سعید آقابابایی بخاطر مقاله ی پر جزئیات و توضیحاتش در مورد کیفیت بایوشاک :yes: و جای خالی The Darkness :brokenheart:

  • milad3d گفت:

    ممنون از لیستتون..
    ولی no one lives for ever توش نبود؟
    خداییش از خیلی بازیهای لیستتون بهتره

  • TheLoneGamer گفت:

    برام جالبه که هیچ خبری از عناوین فوق العاده و کلاسیک ژانر شوتر اول شخص توی این لیست نبود.
    نه خبری از .F.E.A.R بود، نه از BLOOD، نه از Duke Nukem 3D، نه از Quake و نه حتی از Serious Sam و Rise of the Triad.

  • Price گفت:

    خیلی ممنون از آقای سعید بابایی بابت این مقاله.واقعا لذت بردم

  • سلام به سعید جانِ عزیز و :rose:
    تشکر بابت این مقاله لذت‌بخش
    خسته نباشی :heart: :heart: .

۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا
۲۲ شوتر اول‌شخص برتر در تاریخ بازی‌ها (قسمت دوم) - گیمفا