بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا

بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول)

قاسم نجاری
۱۴:۲۵ ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا

حتما Bioshock Infinite را تا این لحظه به پایان رسانده اید ؟ اگر بازی را تمام کرده باشید ، مطمئنا چندین سوال بی پاسخ در موردش در مغزتان میچرخد . اینجا میخواهیم  نگاهی به مسائل به نظر ناتمام کلمبیا بیندازیم و آن پایان تکان دهنده را توضیح دهیم ،‌پس اینجا جایی است که میتوانید پاسخ سوالاتتان را پیدا کنید.


هشدار : این مطلب حاوی اسپویلر بسیار قوی است پس اگر بازی را به اتمام نرساندید ، شدیدا توصیه میکنیم این صفحه را ببینید و پس از اتمام بازی دواره به سراغش بیایید.
برای یادآوری عرض میکنم ، بعضی از این جواب ها حاصل تفکر و دیدی کاملا شخصی است ، پس ممکن است شما هم نظر خود را داشته باشید و نظرتان هم محترم است.

لوتس ها در وقع چه کسانی هستند ؟

2465216 lutece
دوقلوهای لوتس در واقع یک نفر هستند.همانطور که رزالیند در یکی از واکسفون هایی که در تمپوریا پیدا میشود میگوید : ” چه چیزی ما را از هم سوا میکند ، مگر یک کروموزم ؟”.رزالیند یک فیزیکدان بوده و او کسی است که تکنولوژی معلق بودن کلمبیا در هوا را طراحی کرده است.او در طول آزمایشاتش در جهانی دیگر ، با یک ورژن مذکر از خودش به نام رابرت دیدار میکند ، اما رزالیند ترجیح میدهد به خود بفهماند که او برادرش است. این دو (همان یکی!) با هم به چنان قدرتی دست پیدا میکنند که به راحتی میتوانند در بین دنیاهای مختلف سفر کنند.
در ابتدا ، لوتس ها برای کامستاک کار میکردند. آنها بودند که نقشه دزدیدن دختر بوکر را از جهانی دیگر تحت این ادعا که بوکر دویت دخترش را “میفروشد” تا بدهی های قمارش را پرداخت کند ، طراحی کردند. اما وقتی که رسالت کامستاک را دریافتند – ” ثمره ی پیامبر باید بر تاج و تخت بنشیند و در کوهستان شعله های انسان غرق شود” – به زودی علیه او دست به اقدام زدند. آنها بوکر را از جهانی دیگر به جهان کامستاک آورده و ماموریتی به او دادند :” الیزابت را پیدا و از کلمبیا دورش کن ” و با این عمل از آینده ای که در آن فلسفه ی کامستاک را قبول کرده و او را تبدیل به یک حاکم قدرتمند مستبد میکنند ، جلوگیری کردند.

آن مرد مرده در فانوس دریایی که بود 

image 299495 thumb wide620
وقتی لوتس ها بوکر را کنار فانوس دریایی پیاده میکنند ، او مردی را پیدا میکند که به یک صندلی بسته و کشته شده است.کیسه ای که به سر مرد کشیده شده نشان از اعدام شدن او دارد و معلوم است که کار ، کار یک حرفه ای است و این قتل اتفاقی نیست.در طبقه ی پایین ، زیر نقشه ای که نمودار جنبش های کلمبیا را نشان میدهد ، حرف C نقش بسته است و نوشته ای با این مضمون :” آماده باش ، او در راه است.باید متوقفش کنی”
این نوشته کار کامستاک است. کسی که “چوپان دروغین” را میشناسد و میفهمد که او در حال آمدن به کلمبیاست. بنابرین به شخصی ( نگهبان فانوس دریایی یا یک قاتلی اجیر شده) دستور میدهد تا جلویش را بگیرد.اما لوتس ها زودتر از بوکر سر صحنه حاضر شده و برای اینکه نقشه شان خراب نشود ، مرد را از دم تیغ میگذرانند.اما چرا لوتس ها ، مرد را با چنین وضعی به قتل رساندند؟ و چرا نوشته ی ” ما را نامید نکن” را به گردنش آویختند؟  تا به بوکر بفهمانند ، کسانی که استخدامش کردند روی کارشان جدی هستند و برگرداندن الیزابت میتواند به چنین پیامدهای خونینی بینجامد.

موزیک های معاصر در کلمبیای ۱۹۱۲ ؟

image 299494 thumb wide620

اگر در شهر کمی بچرخید ، موسیقی هایی میشنوید که به نظر با دوره ی زمانی که در بازی هستید ، جور در نمی آید. گروه چهار نفره ای بر روی بارج ، آواز God Only Knows از Beach Boys را سر داده اند که متعلق به سال ۱۹۶۶ است. همچنین در ادامه نوازنده سیار ارگ دستی ، آهنگ (Girls Just Wanna Have Fun (1984 از سیندی لوپر را میخواند.در خلیج جنگی ، پیرزنی آهنگی از Creedence Clearwater Revival به نام (Fortunate Son (1969 را میخواند. در ShantyTown هم موسیقی (Tainted Love (1981 را از Soft Cell میشنویم.
پاسخ این راز را میتوان در امپوریا پیدا کرد. در ساختمانی به نام Magical Melodies . اگر به این ساختمان وارد شوید ، میتوانید مردی را پیدا کنید که کف اتاق افتاده و ابزار آلاتی هم دور وبرش ریخته است. واکسفونی در آنجا پیدا میکنید که جرمیا فینک ، این مرد را بهتان معرفی خواهد کرد. این مرد آهنگسازی است که از او به نام “موتزات کلمبیا” نام میبرند. وی این قدرت را داشته که از طریق روزنه ها به جهان های دیگر (Tear) موسیقی را بشنود و یک کپی از آنها را اجرا کند. قبل از آن هم اگر دقت کنید به سرنخی در این مورد دست پیدا میکنید که در همان محل اجرای آهنگ god Only Knows نوشته ای است که میگوید :‌” امروز ، موسیقی فردا را یشنوید …”.پس حتی اگر آهنگ Numb لینکین پارک را هم در بازی میشنیدید ، کار همان “موتزارت کلمبیا”‌بوده است!

قدرتهای الیزابت از کجا آمده است؟

image 299546 thumb wide620
در جزیره ی مونمنت ، واکسفونی را پیدا میکنید که توسط رزالیند لوتس با عنوان ” منبع قدرتهایش” ضبط شده است. او میپرسد ” چه چیزی دختر را متفاوت میسازد؟…فکر میکنم او بیشتر از چیزهایی که ندارد استفاده میکند تا چیزهایی که در اختیار دارد.بخش کوچکی از او هم به جایی تعلق دارد که از آن آمده است”
خب ، آن ” بخش کوچک” همان انگشت کوچولوی آنا دویت است که وقتی بوکر میخواست از رفتنش به دنیای کامستاک جلوگیری کند ، در دنیای واقعی بوکر جا ماند. الیزابت میتواند بین جهان ها جابجا شود و درهایی را به دنیا های دیگر باز کند ، چون بصورت فیزیکی ، در یک زمان میتواند ، در دوجهان حضور داشته باشد.در ابتدای بازی ، قدرت کامل او توسط سایفون نابود میشود اما در آخر بازی ، وقتی سایفون نابود میشود ، قدرت الیزابت برگشته و او میتواند ،  بی نهایت در به بی نهایت جهان باز کند.

ویگورها از کجا آمده اند؟

image 299538 thumb wide620

پلاسمیدها را در نسخه ی اول Bioshock به یاد دارید ؟ در نسخه های اول فهمیدیم که آن قدرتهای متنوع توسط زیست شناسی به نام “تننبام” خلق شده بود. این دانشمند ، دی ان ای مایع معجزه آسای آدام را از که از حلزون به دست می آمد ، دستکاری کرد و این پلاسمیدها بوجود آمد.در Infinite به جای پلاسمید ، ویگور را میبینیم که تقریبا از لحاظ کارایی یکی هستند. ویگورها کار فینک است ، که هیچ وقت جزییاتش تشریح نمیشود اما در یکی از واکسفونها فینک حرفهای جالبی دارد :
” این حفره ها ، در هوای نازک پرداختن سهم ها را ادامه میدهند…نمیدانم که نت هایتان را از کدام موسیقی دان قرض میگیرد اما اگر آن موسیقیدان نصف هوش یک زیست شناس را میداشت ، من مشاهده میکردم…”
“زیست شناس” اگر همان تننبام باشد ، پس فینک از طریق یکی از روزنه ها توانسته اورا هنگام کار در “رپچر” ببیند و رازهایش را برباید تا بتواند با استفاده از آن تکنولوژی ،ویگورها را درست کند. در کل به نظر میرسد تمامی موفقیتهای فینک ، مدیون سرقتهای چند بعدی او از جهانهای دیگر و به خصوص “رپچر” است.

سانگ برد چیست ؟‌یا کیست؟

songbird
سانگ برد هم کار فینک است و همانطور که حدس زدید ، این هم سرقتی است از شهر :رپچر”.
” این حفرها به من یکی دیگر از عجایب را نشان داد…آنها ترکیبی هستند از ماشین و انسان ،‌با خصوصیاتی از هردو.و کسی که این گونه شود ، دیگر به حالت اول باز نمیگردد. شاید کامستاک به یکی از اینها برای محافظت از برجش نیاز داشته باشد.”
اما مردی که داخل این سیستم است کیست؟ یک نظریه جالب ، اینست که این سانگ برد همان بوکر دویت است اما در جهانی دیگر ، توسط کامستاک اسیر شده و موجودی مثل این شده تا نگهبان الیزابت باشد.
این موجود ، خلق شد تا از الیزابت مراقبت کند ، مثل یک پدر. خب ، یک پدر سعی میکند ، دخترش را از هر شری دور کند ، این کاریست که سانگ برد برای الیزابت میکرد. پس نمیتوانید بر سانگ برد خرده بگیرید! اما یادتان باشد ، این فقط یک نظریه است ،‌و این بازی هم بازی ای هست که در آن میتوانید از داخل دستتان کلاغ در بیاورید!

مفهوم این فانوس های دریایی چیست؟

image 299506 thumb wide620

فانوس های دریایی ،‌یک نوع نماد هستند ، یک نمود بصری یا یک تجسم. بستگی به برداشت خودتان دارد.
الیزابت میگوید :
” اینها دوازه هستند…دروازه هایی به همه جا.میلیون ها میلیون جهان  ، همه با هم متفاوتند و همه به هم شبیه . این جهان های بی نهایت ، یکی از مکانیک های کوانتوم را پیش میکشد : ایده ای که میگوید تمامی آینده های جایگزین ( از طریق اتفاقات پیش نیامده) و تمام تاریخ ، هم اکنون وجود دارد. فانوسهای دریایی ، این قدرت را به الیزابت میدهد تا بین جهان ها حرکت کند و این فانوسهای دریایی ، همان دروازه های ورود به جهان های دیگر است. ” دریای دروازه ها” (که نام آخرین چپتر بازی هم هست) ممکن است یک فضای فیزیکی یا متافیزیکی باشد: اما توسط تخیل الیزابت ساخته شده تا به بوکر ، قدرتهای جدیدش را بشناساند.

چگونه بوکر کامستاک شد؟

image 299547 thumb wide620
بوکر دویت در کشتار معروف ” Wounded Knee” علیه ارتش ایالات متحده میجنگید ، جنگی که برای او زخم های روانی را به ارمغان آورد. پس از آن بوکر مامور پینکرتون ( سازمان امنیتی خصوصی) شد اما به خاطر کارهای افراطی اش از آنجا اخراج شد. دلایل اخراج او معتادی به الکل و شرط بندی فراوان بود.در سال ۱۹۱۲ ، دویت با رابرت لوتس دیدار کرد که به او شانسی برای “پاک کردن بدهی هایش” داد.این کار با تحویل دخترش آنا به لوتس ها انجام گرفت.اینها اتفاقاتی بود که پیش از شروع بازی Bioshock Infinite اتفاق افتاد.
اما در دنیایی دیگر ، زندگی بوکر راه دیگری را رفت. بعد از Wounded Knee ، بوکر برای شستن گناهانش غسل تعمید کرد و پس از آن نام خود را به زاخاری هیل کامستاک تغییر داد تا از گذشته ی پر دردسرش فاصله گرفته باشد.پس از آن با رزالیند لوتس آشنا شد ، کلمبیا را بنا کرد و با وسواسی خاص ، به دنبال طرحی که از یک نژاد خالص در “بهشت جدید” در سر داشت ، رفت. کلمبیا از ایالات متحده جدا و در ابرها ناپدید شد …

کشیش ویتینگ کیست؟

803afe8d88dbf16c7ab89c8124a5b3e450fb5a8b copy
وقتی برای اولین بار بوکر وارد کلمبیا میشود ، کشیشی از او درخواست میکند تا غسل تعمید کند که بتواند وارد شهر بشود.این کشیش همانی است که بوکر را بعد از جنگ غسل داد و کاری کرد که کامستاک متولد شود. اما چرا کشیش نمیتواند اورا شناسایی کند ؟ اگر در اول یا آخر بازی به دقت به چشم های کشیش ویتینگ نگاه کنید میبیند که اون نابیناست .پس وقتی او بوکر را به زیر آب برد ، نشناختش.یا شاید هم شناخت ؟!
کامستاک میدانست که بوکر میخواهد به شهر بیاید ، در اصل این بخشی از رسالت کامستاک بوده.پس شاید ویتینگ هم بخشی از این قضیه بوده و سعی داشته تا بوکر را غرق کند. توجه کنید بوکر وقتی در باغ “بهشت جدید”‌به هوش می آید چه میگوید :
” اون کشیش احمق باید فرق غسل تعمید و غرق کردن یک آدم رو بفهمه!”
اما خب ، ویتینگ که بوکر را نکشت.این حرکت کشیش برای نگه داشتن سر بوکر زیر آن ، نامفهوم است.

قسمت اول از “بی نهایت کلمبیا” اینجا به پایان میرسد ، در قسمت بعدی این مطلب ، با کشف رازهای بیشتری از شهر پر رمز و راز کلمبیا ، به شدت هیجان زده خواهید شد

image 299660 orig

 

MMYKING

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا
بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بی نهایت کلمبیا : رمزگشایی از رازهای Bioshock Infinite (قسمت اول) - گیمفا