جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم

مهدی رضایی
۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

وقتی حرف از انحصاری‌های یک کمپانی می‌شود آیا برایتان اهمیت دارد که آن بازی متعلق به کمپانی محبوب شماست یا خیر؟ آیا وقتی یکی از دو رقیب قدیمی دنیای گیمینگ عناوینی را منتشر می‌کند و به موفقیت می‌رسد حس خوبی بهتان دست می‌دهد و دوست دارید آن استودیو یا شرکتی که طرفدارش هستید به قله موفقیت برسد یا فرقی برایتان ندارید و فقط دنبال تکمل و  پیشرفت صنعت گیم و یا ساده‌تر، لذت بردن از عناوین هر سه پلتفرم اصلی در یک عصر آرام و به دور از شلوغی های روزمرگی هستید. تا به حال در بحث‌های نه چندان کوتاه و شاید هم ناخوشایند طرفداران مایکروسافت و سونی شرکت کرده‌اید یا آن را بیهوده می‌دانید. جوابتان به این سوالات هر چه باشد یک اصل همیشه باقیست; سونی و مایکروسافت از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان بازی و کنسول‌ها بوده‌اند و به نوعی پدران گیمینگ نوین و امروزی شناخته می‌شوند. وقتی این دو شرکت تا این حد به درجات عالی موفقیت رسیده‌اند، بدیهی است رقابت به وجود آمده و تا حدی پیش می‌رود که طرفدارانشان هم از این رقابت در امان نیستند.

۴ نسل، ۲۶ سال، ۷ کنسول و دنیایی از خاطرات. خاطرات شیرینی که سونی و مایکروسافت برایمان از کودکی ساختند و همچنان هم ادامه دارد. به دور از هرگونه تعصب و طرفداری باید از صمیم قلب از این دو بزرگ متشکر باشیم; چه لحظات نابی که با عناوین گوناگون این کنسول‌های قوق‌العاده تجربه نکردیم. آن روزها که پای Uncharted 1 و Gears Of War و Psyphon Filter به نبرد با دشمنان می‌رفتیم و با چه دقتی کاتسین ها را نگاه می‌کردیم و از تفاوت کیفیت زیادشان با گیم‌پلی متعجب می‌شدیم که از این خبرها نبود. کسی برای انحصاری شرکت مقابل آرزوی شکست نمی‌کرد و از موفقیت هیچ بازی هم کسی آزرده خاطر نمی‌شد. خدا را هم باید شاکر باشیم; مگرنه اگر از همان ابتدا رقابت کنسول‌ها می‌شد جنگ بر سر پیکسل و رزولوشن و Ray-tracing دیگر معلوم نبود صنعت گیم امروز به چه روزی افتاده باشد.

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

۴ نسل، ۲۶ سال، ۷ کنسول و دنیایی از خاطرات. خاطرات شیرینی که سونی و مایکروسافت برایمان از کودکی ساختند و همچنان هم ادامه دارد. به دور از هرگونه تعصب و طرفداری باید از صمیم قلب از این دو بزرگ متشکر باشیم; چه لحظات نابی که با عناوین گوناگون این کنسول‌های قوق‌العاده تجربه نکردیم. آن روزها که پای Uncharted 1 و Gears Of War و Psyphon Filter به نبرد با دشمنان می‌رفتیم و با چه دقتی کاتسین ها را نگاه می‌کردیم و از تفاوت کیفیت زیادشان با گیم‌پلی متعجب می‌شدیم که از این خبرها نبود. کسی برای انحصاری شرکت مقابل آرزوی شکست نمی‌کرد و از موفقیت هیچ بازی هم کسی آزرده خاطر نمی‌شد

همانطور که از تیتر مقاله مشخص است در اینجا نمی‌خواهیم صرفا به مقایسه انحصاری‌های دو کنسول PS5 و Xbox Series X بپردازیم. در اینجا پلتفرم PC هم جای خودش را را دارد و عناوینی که صرفا برای Xbox Series X و PC هم قرار است عرضه شوند یا احتمالا عرضه می‌شوند هم طبیعتا در رده انحصاری‌های مایکروسافت قرار می‌گیرد. این واقعیت شاید تلخ را هم نباید فراموش کنیم که با وجود پلتفرم PC و احتمالا سود هنگفت مایکروسافت از این محبوب شگفت‌انگیز، دیگر شاید چیزی تحت عنوان Xbox Exclusive چندان معنایی نداشته باشد و شاید بهتر باشد برای بازی‌های مایکروسافت از لفظ Console Exclusive استفاده کنیم. یعنی این بازی در میان کنسول‌ها صرفا برای  Xbox عرضه شده اما برای PC هم در دسترس خواهد بود.

در نسل هفتم و هشتم و اللخصوص نسل هشت، شاید گفتن اینکه سونی برنده رقابت انحصاری‌های دو شرکت بود چندان سخت نباشد. در نسل هفتم سونی با عناوینی چون Unchaeted , TLOU , Little Big Planet, God Of War, Rachet & Clank , Heavy Rain , Beyond: Two Souls , Infamous و چندی دیگر در برابر مایکروسافت حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما شرکت رقیب هم بیکار ننشست و شاهکارهایی چون Gears Of War 3 , Forza Horizon , Forza Motorsport . Halo 4 ,  Ninja Gaiden 2 , Fable 2 رقابت نزدیکی با سونی داشت. اما اگر بخواهیم فروش و جوایز را در نظر بگیریم، میتوانیم بگوییم این رقابت نزدیک را سونی با فاصله‌ای میلیمتری پیروز شد. نسل هشتم هم که دیگر اظهر من الشمس است و احتمالا سرسخت‌ترین طرفداران مایکروسافت هم به عملکرد ضعیف آن در این نسل اعتراف می‌کنند. سونی در این نسل شاهکار کرد و این را می‌توان از نامزد شدن ۳ عنوان انحصاری آن برای بهترین بازی ۲۰۱۸ در گیم‌آواردز متوجه شد. اما از همه این‌ها که بگذریم به مقوله مهم‌تری می‌رسیم: نسل بعد اوضاع چطور است؟

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

همانطور که از تیتر مقاله مشخص است در اینجا نمی‌خواهیم صرفا به مقایسه انحصاری‌های دو کنسول PS5 و Xbox Series X بپردازیم. در اینجا پلتفرم PC هم جای خودش را را دارد و عناوینی که صرفا برای Xbox Series X و PC هم قرار است عرضه شوند یا احتمالا عرضه می‌شوند هم طبیعتا در رده انحصاری‌های مایکروسافت قرار می‌گیرد. این واقعیت شاید تلخ را هم نباید فراموش کنیم که با وجود پلتفرم PC و احتمالا سود هنگفت مایکروسافت از این محبوب شگفت‌انگیز، دیگر شاید چیزی تحت عنوان Xbox Exclusive چندان معنایی نداشته باشد و شاید بهتر باشد برای بازی‌های مایکروسافت از لفظ Console Exclusive استفاده کنیم

PS5 و Xbox Series X تفاوت‌های زیادی با گذشته خود خواهند داشت. مایکروسافت با به خدمت گرفتن اعضای ماهری از استودیوهای فرست‌پارتی سونی و به خدمت گرفتن و خریدن استودیوهای جدید به نظر نمی‌رسد باز هم نقش یک شکست خورده را ایفا کند. همجنین قدرت بیشتر Xbox Series X هم نباید فراموش کرد که اگر سازندگان واقعا بتوانند از تمام قدرت آن استفاده کنند چیزی شبیه به یک PC قدرتمند را خواهیم دید.  از طرفی آنچه از مایکروسافت در Inside Xbox دیدیم، چندان با این تئوری‌ها و فرضیات جور در نمی‌آمد و حسی که من در مورد آن دارم مانند یک خانه‌ای است که فضای بیرونی بسیار زیبایی دارد اما داخل آن واقعا مشخص نیست چه خبر است و با گفته‌های مالکش تطابق دارد یا خیر.

اگر مایکروسافت را مانند مثال قبل فرض کنیم و حداقل بیرون آن را بدانیم، دانسته‌های قطعی‌مان در مورد بازی‌های PS5 از آن هم کم‌تر است و دیگر کلا نمی‌دانیم درون آن چه می‌گذرد. اما این را می‌دانیم که سونی تا حدی از سیاست‌های سخت‌گیرانه خود کوتاه آمده و به عنوان مثال کراس‌پلی را پذیرفته است. همین چند وقت پیش انتشار Horizon Zero Dawn روی PC هم تایید شد و شاید سونی در نسل بعد بخواهد بعضی از عناوین انحصاری‌اش را بعد از مدت زمان ظولانی روی PC هم عرضه کند.

در این مقاله قصد داریم به مقایسه بازی‌های احتمالی و قطعی انحصاری سونی و مایکروسافت در نسل نهم بپردازیم. این نوشته به هیچ عنوان قصد ندارد پیش قضاوتی انجام دهد یا فکتی صادر کند; ما در اینجا می‌خواهیم در مورد بازی‌های آینده این دو کمپانی صحبت کنیم و به مقایسه آن‌ها تا جایی که می‌دانیم، بپردازیم. با گیمفا در ادامه این مقاله جذاب همراه باشید.

انحصاری های  تایید شده سونی در نسل نهم( کامل و کنسولی)

Godfall

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

Godfall یک بازی RPG ساخته استودیوی Gearbox است که شباهت زیادی هم به Destiny دارد. این بازی در Game Awards 2019 معرفی شد. شما در این عنوان با استفاده از شمشیر و سلاح سرد به مبارزه می‌پردازید و با آن که هنوز چیز زیادی در مورد گیم‌پلی بازی نمی‌دانیم، اما می‌توانیم بگوییم بازی یک Looter Shooter با سلاح سرد است! این را از سابقه بازی‌سازی استودیو سازنده و Borderlands می‌دانیم. خیالمان از هرچه راحت نباشد می‌توانیم بگوییم Godfall قسمت لوتر راضی‌کننده ای خواهد داشت

Godfall یک بازی RPG ساخته استودیوی Gearbox است که شباهت زیادی هم به Destiny دارد. این بازی در Game Awards 2019 معرفی شد. شما در این عنوان با استفاده از شمشیر و سلاح سرد به مبارزه می‌پردازید و با آن که هنوز چیز زیادی در مورد گیم‌پلی بازی نمی‌دانیم، اما می‌توانیم بگوییم بازی یک Looter Shooter با سلاح سرد است! این را از سابقه بازی‌سازی استودیو سازنده و Borderlands می‌دانیم. خیالمان از هرچه راحت نباشد می‌توانیم بگوییم Godfall قسمت لوتر راضی‌کننده ای خواهد داشت. اما از آن‌جا که Gearbox تاکنون بازی Hack’n Slash نساخته باید بدانیم سلاخی دشمنان با شمشیر را هم مانند سلاح گرم می‌تواند خوب از آب دربیاورد یا نه.

تاریخ انتشار مشخصی از بازی اعلام نشده اما می‌دانیم بازی در تعطیلات ۲۰۲۰ برای PS5 و Epic Games Store عرضه خواهد شد.

بازی جدید استودیو Bluepoint

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

استودیو بلوپوینت را می‌توان استاد ساخت Remake و Remaster دانست. این استودیو رسما اعلام کرد در حال ساخت یک عنوان برای PS5 است ولی اینکه این بازی انحصاری کامل باشد یا برای PC هم عرضه شود مشخص نیست. از بازی‌های ساخته شده توسط بلوپوینت می‌توان به Uncharted Nathan Drake Collection, Metal Gear Solid HD Collection و ریمستر Shadow Clossus اشاره کرد. اگر کمی به عقب برگردیم شایعاتی در مورد پروژه بعدی این استودیو وجود داشت و به Reimagine  عنوان انحصاری PS3، یعنی Demon’s Souls اشاره می‌شد

استودیو بلوپوینت را می‌توان استاد ساخت Remake و Remaster دانست. این استودیو رسما اعلام کرد در حال ساخت یک عنوان برای PS5 است ولی اینکه این بازی انحصاری کامل باشد یا برای PC هم عرضه شود مشخص نیست. از بازی‌های ساخته شده توسط بلوپوینت می‌توان به Uncharted Nathan Drake Collection, Metal Gear Solid HD Collection و ریمستر Shadow Clossus اشاره کرد. اگر کمی به عقب برگردیم شایعاتی در مورد پروژه بعدی این استودیو وجود داشت و به Reimagine  عنوان انحصاری PS3، یعنی Demon’s Souls اشاره می‌شد. احتمالا بازی در حال ساخت این استودیو همین باشد و باید منتظر یک Demon Souls دیگر باشیم.

انحصاری‌های احتمالی سونی در نسل نهم( کامل و کنسولی)

Deathstranding

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

هیدئو کوجیما کلا یا صحبت نمی‌کند یا اگر هم لب بگشاید آنقدر با رمز و راز است که کمتر کسی از حرف‌هایش کاملا سر درمی‌‌آورد. در مورد Deathstranding هم همین‌گونه است و کوجیما چیز خاصی در مورد نسخه نسل بعدی این عنوان نگفته است. یکی از سرنخ‌هایی که می‌توانیم در مورد نسخه نسل بعدی Deathstranding امیدوار باشیم; مصاحبه مارک سرنی با سایت Wired است که به طور ضمنی اشاره‌ای به مشاهده مججد این عنوان در نسل نهم کرد.

هیدئو کوجیما کلا یا صحبت نمی‌کند یا اگر هم لب بگشاید آنقدر با رمز و راز است که کمتر کسی از حرف‌هایش کاملا سر درمی‌‌آورد. در مورد Deathstranding هم همین‌گونه است و کوجیما چیز خاصی در مورد نسخه نسل بعدی این عنوان نگفته است. یکی از سرنخ‌هایی که می‌توانیم در مورد نسخه نسل بعدی Deathstranding امیدوار باشیم; مصاحبه مارک سرنی با سایت Wired است که به طور ضمنی اشاره‌ای به مشاهده مجدد این عنوان در نسل نهم کرد. وقتی از او پرسیده شد انتقال این بازی به نسل بعد چگونه و در چه زمانی خواهد بود; سرنی مکثی کرد، خنده معناداری را تحویل خبرنگار داد و حرفش توسط شخص دیگری قطع شد.

قطعا این را نمی‌توان تایید قطعی انتشار بازی برای PS5 دانست، اما واکنش او شایعات را در مورد انتشار بازی برای PS5 تقویت کرد.

Ghost Of Tushima

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

با Ghost Of Tsushima قرار است به عصر فئودال ژاپن و سامورایی‌ها برویم. بازی در ۱۷ July 2020 برای PS4 عرضه می‌شود و همین تازگی گیم‌پلی ۲۰ دقیقه‌ای از آن دیدیم. تقریبا می‌دانیم که این عنوان شاهکاری در نسل هشتم است اما در مورد نسل بعد چطور؟ با توجه به تاریخ انتشار بازی، بعید نیست این بازی یکی از عناوین لانچ کسنول PS5 باشد

با Ghost Of Tsushima قرار است به عصر فئودال ژاپن و سامورایی‌ها برویم. بازی در ۱۷ July 2020 برای PS4 عرضه می‌شود و همین تازگی گیم‌پلی ۲۰ دقیقه‌ای از آن دیدیم. تقریبا می‌دانیم که این عنوان شاهکاری در نسل هشتم است اما در مورد نسل بعد چطور؟ با توجه به تاریخ انتشار بازی، بعید نیست این بازی یکی از عناوین لانچ کسنول PS5 باشد. در هرحال هنوز هیچ اشاره رسمی به انتشار این عنوان روی PS5 نشده و باید منتظر بمانیم.

The Last Of Us Part 2

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

Last Of Us 2 قرار بود در تاریخ ۲۹ می ۲۰۲۰ عرضه شود. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، اسپویل ویدئوهایی از بازی و تا حدی تعدیل نیرو Naughty Dog مجبور شد بازی را تا ۱۹ جوئن ۲۰۲۰ عرضه شود. با توجه به عرضه ریمستر Last Of Us برای PS4 در اوایل نسل هشت، می‌توان تقریبا با اطمینان گفت نسخه دوم بازی هم برای PS5 عرضه خواهد شد

Last Of Us 2 قرار بود در تاریخ ۲۹ می ۲۰۲۰ عرضه شود. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، اسپویل ویدئوهایی از بازی و تا حدی تعدیل نیرو Naughty Dog مجبور شد بازی را تا ۱۹ جوئن ۲۰۲۰ عرضه شود. با توجه به عرضه ریمستر Last Of Us برای PS4 در اوایل نسل هشت، می‌توان تقریبا با اطمینان گفت نسخه دوم بازی هم برای PS5 عرضه خواهد شد. واقعا عجیب است اگر سونی این عنوان فوق‌العاده و موردانتظار را تنها برای PS4 آن هم در آخر نسل عرضه کند. جوئل و الی خیلی زود تبدیل به شخصیت‌هایی از بازی‌های PS5 می‌شوند و یکی از بهترین بازی‌های آن را خواهند ساخت.

شکی نیست باز هم این زوج فوق‌العاده به همراه Dina قرار است ماجراهای بی‌نظیری برایمان رقم بزنند. به قول بچه‌های گیمفا این Naughty Dog لعنتی اصلا بلد نیست بازی بد بسازد. به حواشی و مسائلی که پیرامون بازی هم هست اصلا توجه نکنید. در روز انتشار نمرات بازی تمام این افراد دیگر اصلا روی این صحبت‌ها را ندارند و تنها به نمرات ۱۰۰ بازی خیره خواهند ماند.

Horizon Zero Dawn 2

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

در ابتدا بگویم این بازی و عناوین بعدی لیست در این قسمت اصلا تایید هم نشده‎اند چه برسد به عرضه یا عدم عرضه آن‌ها برای PS5. اما از آنجا که Horizon Zero Dawn برای PS4 یک انحصاری کنسولی بسیار موفق است و توانست بیش از ۱۰ میلیون کپی بفروشد و سوددهی عظیمی به سونی برساند، عرضه نسخه دوم آن برای PS5 اصلا دور از انتظار نیست.

در ابتدا بگویم این بازی و عناوین بعدی لیست در این قسمت اصلا تایید هم نشده‎اند چه برسد به عرضه یا عدم عرضه آن‌ها برای PS5. اما از آنجا که Horizon Zero Dawn برای PS4 یک انحصاری کنسولی بسیار موفق است و توانست بیش از ۱۰ میلیون کپی بفروشد و سوددهی عظیمی به سونی برساند، عرضه نسخه دوم آن برای PS5 اصلا دور از انتظار نیست. بازی یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های PS4 شد و در قسمت عناوین Must-play سونی قرار گرفت. هرچند تاکنون سونی و گوریلا حرفی از نسخه دوم نزده‌اند، اما یکی از صداگذاران نسخه اول به نسخه دوم اشاره کرد و ساخت آن را تایید کرد. در هر ضورت باید این عنوان را هم یکی از عناوین احتمالی PS5 بدانیم.

God Of War 2

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

مگر می‌شود خدای جنگ با این همه موفقیت و طرفدار و ابهت برای PS5 عرضه نشود؟ محال است. این عنوان با آن که اصلا وجودش هم تایید نشده اما برای هر دوست‌دار گیمی عرضه‌اش برای PS5 از تاییدشده‌ها هم محتمل تر است. این بازی در سال ۲۰۱۸ طوفانی به پا کرد و توانست عنوان GOTY را از غولی چون Red Dead Redemption 2 بگیرد

مگر می‌شود خدای جنگ با این همه موفقیت و طرفدار و ابهت برای PS5 عرضه نشود؟ محال است. این عنوان با آن که اصلا وجودش هم تایید نشده اما برای هر دوست‌دار گیمی عرضه‌اش برای PS5 از تاییدشده‌ها هم محتمل تر است. این بازی در سال ۲۰۱۸ طوفانی به پا کرد و توانست عنوان GOTY را از غولی چون Red Dead Redemption 2 بگیرد. موفقیت نسخه اول عرضه نسخه دوم را قطعی می‌کند و همانطور که سانتامونیکا چندی پیش لیستی از شغل‌های مورد نیاز استودیو منتشر کرد و احتمالا به نسخه بعدی این بازی اشاره داشت.

Gran Turismo 7

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

شایعاتی وجود دارد مبنی بر عرضه این بازی به عنوان یکی از عناوین لانچ PS5. خب دور از انتظار هم نیست. در نسل هشتم سونی در بخش Racing عنوان درخوری عرضه نکرد و نیاز به یک Gran Turismo خوب بسیار حس می‌شود. Wired اخباری منتشر کرد که Polyphony Digital عنوان Gran Turismo Sport را بر روی Devkit کنسول PS5 اجرا کرده و بازی Gran Turismo 7 در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ برای PS5 عرضه می‌شود

شایعاتی وجود دارد مبنی بر عرضه این بازی به عنوان یکی از عناوین لانچ PS5. خب دور از انتظار هم نیست. در نسل هشتم سونی در بخش Racing عنوان درخوری عرضه نکرد و نیاز به یک Gran Turismo خوب بسیار حس می‌شود. Wired اخباری منتشر کرد که Polyphony Digital عنوان Gran Turismo Sport را بر روی Devkit کنسول PS5 اجرا کرده و بازی Gran Turismo 7 در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ برای PS5 عرضه می‌شود.عرضه این بازی تایید نشده اما بلاخره روزی برای PS5 عرضه می‌شود.

انحصاری‌های احتمالی مایکروسافت در نسل نهم( کامل و کنسولی)

Scorn

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

تریلر این بازی واقعا گیج کننده بود. به نظر می‌رسد بازی در یک فضای خونین، سرد و دلهره آور با محیط‌هایی مملو از محسمه‌هایی عجیب و موجوداتی که انگار ترکیبی از کرم و تایتان و فضایی‌ها بودند اتفاق می‌افتد. بازی به وضوح از  سری Alien الهاماتی گرفته و احتمال موفقیتش کم نیست. طراحی‌های بازی اگر مانند تریلر باشد خوب از آب درامده و برای عنوانی اول شخص ترسناک که در فضایی کابوس‌گونه اتفاق می‌افتد کاملا مناسب است.

تریلر این بازی واقعا گیج کننده بود. به نظر می‌رسد بازی در یک فضای خونین، سرد و دلهره آور با محیط‌هایی مملو از محسمه‌هایی عجیب و موجوداتی که انگار ترکیبی از کرم و تایتان و فضایی‌ها بودند اتفاق می‌افتد. بازی به وضوح از  سری Alien الهاماتی گرفته و احتمال موفقیتش کم نیست. طراحی‌های بازی اگر مانند تریلر باشد خوب از آب درامده و برای عنوانی اول شخص ترسناک که در فضایی کابوس‌گونه اتفاق می‌افتد کاملا مناسب است. بازی برای Xbox Series X به طور انحصاری عرضه می‌شود و بعد از مدتی به استیم راه پیدا خواهد کرد.

Call Of the Sea

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

بازی یک عنوان ماجراجویی اول شخص پازل است که باید در مناطقی چون جزیره و دریا به دنبال همسر گمشده خود بگردید. بازی از ویژگی Smart Delivery پشتیبانی می‌کند و از همان روز عرضه جزء گیم‌پس خواهد بود.

بازی یک عنوان ماجراجویی اول شخص پازل است که باید در مناطقی چون جزیره و دریا به دنبال همسر گمشده خود بگردید. بازی از ویژگی Smart Delivery پشتیبانی می‌کند و از همان روز عرضه جزء گیم‌ پس خواهد بود.

The Ascent

اگر سایبرپانک نیاز شما را به یک بازی علمی-تخیلی برطرف نمی‌کند، این بازی ارضا‌یتان خواهد کرد. یک اتمسفر که در آن نهایت تکنولوژی و در نتیجه آن کثیف شدن انسان‌ها و شلوغی و هرج و مرج حاصل از آن به تصویر کشیده شده. حال این که این بازی یک مقلد است یا نوآور چیزیست که تا روز عرضه نمی‌توان گفت. این بازی با دوربین ایزومتریک و سبک شوتر اولین بازی سازنده آن، استودیو Neon Giant است.

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

گر سایبرپانک نیاز شما را به یک بازی علمی-تخیلی برطرف نمی‌کند، این بازی ارضا‌یتان خواهد کرد. یک اتمسفر که در آن نهایت تکنولوژی و در نتیجه آن کثیف شدن انسان‌ها و شلوغی و هرج و مرج حاصل از آن به تصویر کشیده شده. حال این که این بازی یک مقلد است یا نوآور چیزیست که تا روز عرضه نمی‌توان گفت. این بازی با دوربین ایزومتریک و سبک شوتر اولین بازی سازنده آن، استودیو Neon Giant است.

The Medium

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

مدیوم یک طرف، بقیه بازی‌های نسل بعد مایکروسافت و این لیست هم یک طرف. مدیوم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت، در این مورد شک نکنید. وقتی سازندگان Blair Witch و آهنگساز Silent Hill پشت این اثر باشد، چرا نباید بازی خوبی شود؟ مدیوم یک عنوان ترس روانشناسانه انحصاری مایکروسافت در نسل نهم خواهد بود و شاید همانند اسمش مدیوم‌های ترس را جابه جا کند

مدیوم یک طرف، بقیه بازی‌های نسل بعد مایکروسافت و این لیست هم یک طرف. مدیوم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت، در این مورد شک نکنید. وقتی سازندگان Blair Witch و آهنگساز Silent Hill پشت این اثر باشد، چرا نباید بازی خوبی شود؟ مدیوم یک عنوان ترس روانشناسانه انحصاری مایکروسافت در نسل نهم خواهد بود و شاید همانند اسمش مدیوم‌های ترس را جابه جا کند. بازی آنطور که از اسمش پیداست در مورد مدیوم‌ها یا واسطه‌های ارواح بین دو جهان است و شخصیت اصلی هم بین دو جهان موازی جابه جا می‌شود و شاهد هیچ لودینگی هم در بازی نیستیم. شما در نقش ماریان، یک واسط روح هستید.

چند وقتی است هیچ نسخه‌ای از Silent Hill ندیده‌ایم، آیا این بازی می‌تواند دنباله معنوی خوبی برای آن باشد؟

Halo: Infinite

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

Master Chief بزرگ نزدیک ۱۸ سال است نماد Xbox است و الحق شایستگی‌اش را هم داشته است. این بازی از اولین بازی‌هایی بود که مایکروسافت برای Xbox Series X تایید کرد و یکی از بازی‌های لانچ أن خواهد بود. صرفا از این بازی یک تریلر سینماتیک حماسی دیده‌ایم و همچنان در انتظار گیم‌پلی آن هستیم.

Master Chief بزرگ نزدیک ۱۸ سال است نماد Xbox است و الحق شایستگی‌اش را هم داشته است. این بازی از اولین بازی‌هایی بود که مایکروسافت برای Xbox Series X تایید کرد و یکی از بازی‌های لانچ أن خواهد بود. صرفا از این بازی یک تریلر سینماتیک حماسی دیده‌ایم و همچنان در انتظار گیم‌پلی آن هستیم. بازی از ویژگی Smart Delivery هم پشتیبانی می‌کند. یعنی بازی را چه در نسل جاری و چه در نسل بعد خریداری کنید می‌توانید به بهترین نسخه آن در هر کدام از کنسول‌های ایکس‌باکس دسترسی داشته باشید.

Senua’s Saga: Hellblade 2

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

خرید نینجا تئوری قطعا حرکت بسیار خوبی از سوی مایکروسافت بود و این را خیلی زود در گیم‌آواردز پارسال فهمیدیم. نام و طراحی Xbox Series X در گیم آواردز ۲۰۱۹  رونمایی شد. در کنار آن بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 هم به طور انحصاری برای کنسول Xbox Series X معرفی شد. گیم‌پلی از بازی همچنان به نمایش گذاشته نشده اما طبق آنچه تاکنون از بازی دیده‌ایم، به نظر بازی نسبت به نسخه اول وفادار است و از قدرت کنسول هم به خوبی استفاده کرده

خرید نینجا تئوری قطعا حرکت بسیار خوبی از سوی مایکروسافت بود و این را خیلی زود در گیم‌آواردز پارسال فهمیدیم. نام و طراحی Xbox Series X در گیم ‌آواردز ۲۰۱۹  رونمایی شد. در کنار آن بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 هم به طور انحصاری برای کنسول Xbox Series X معرفی شد. گیم‌پلی از بازی همچنان به نمایش گذاشته نشده اما طبق آنچه تاکنون از بازی دیده‌ایم، به نظر بازی نسبت به نسخه اول وفادار است و از قدرت کنسول هم به خوبی استفاده کرده و تماشاگران را هم تحت تاثیر قرار داد. مانند تمامی بازی‌های تولید شده توسط استودیوهای مایکروسافت، Hellblade 2 از ویژگی Smart Delivery استفاده می‌کند.

Everwild

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

این عنوان انحصاری Xbox که یک بازی میان نسلی هم هست و برای هر دو کنسول وان و سری ایکس عرضه خواهد شد، هنوز در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد و چیز زیادی از آن نمی‌دانیم. استودیو سازنده Rare است و طبق گفته شان بازی لحظات درگیرکننده، خاطره‌انگیز و زیبایی را برای بازیکنان در جای جای بازی خواهد ساخت.

این عنوان انحصاری Xbox که یک بازی میان نسلی هم هست و برای هر دو کنسول وان و سری ایکس عرضه خواهد شد، هنوز در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد و چیز زیادی از آن نمی‌دانیم. استودیو سازنده Rare است و طبق گفته شان بازی لحظات درگیرکننده، خاطره‌انگیز و زیبایی را برای بازیکنان در جای جای بازی خواهد ساخت.

نتیجه‌گیری:

قطعا هنوز نمی‌توان نتیجه‌گیری درست و کاملی از مقایسه انحصاری‌های دو کنسول در نسل بعد کرد. البته حتی زمانی که تک تک بازی‌های نسل بعد این دو رقیب دیرینه هم مشخص و قطعی شوند، باز هم تصمیم‌گیری با گیمر است و سلایق متفاوت خواهد بود. اگر بخواهیم منطقی به این موضوع نگاه کنیم، به نظر می‌رسد سونی و مایکروسافت منتظر هستند تا یکی همه کارت‌هایش را رو کند تا حرکت بعدی خودشان را برنامه‌ریزی کنند. واضحا مایکروسافت اشتباه نسل‌ گذشته را تکرار نمی‌کند و قدرتمند پا به میدان خواهد گذاشت. فراموش نکنید که در Inside مایکروسافت خبری از IPهای قدیمی و محبوب این شرکت نبود و همین الان با معرفی Medium و Hellblade 2 و Scorn و Halo Infinite نمی‌توانیم انحصاری‌های Xbox Series X را ضعیف یا حتی متوسط قلمداد کنیم.

سونی با IPهای محبوبش قطعا ورود قدرتمندی به نسل بعد دارد; اما نباید خیالمان هم از پیروزی PS5 راحت باشد. سونی باید به فکر IPهای جدید هم باشد و صرفا ادامه بازی‌ها و فرنچایزهای قبلی PS5 را پیروز نبرد انحصاری‌ها نخواهد کرد. چیزی که متاسفانه تاکنون به جز Godfall که آن هم انحصاری کنسولی است؛ شاهدش نبودیم. TLOU 2 و God Of War 2 و تمامی IPهای قبلی این شرکت با اعداد مختلف مقابل عنوانشان دلیل خوبی برای خریدن PS5 هستند اما هر کنسول در نسل جدید به خون تازه‌ای هم نیاز دارد. چیزی که مایکروسافت در نسل هشت نداشت و شکست خورد.

مایکروسافت در نسل هشتم سعی بر خلق عناوین جدیدی کرد که چندان خوب از آب درنیامدند اما اگر بتواند این راه را ادامه دهد و سعی بر رفع اشکالات آن در نسخه بعدیشان در نسل نهم کند، در کنار IPهای قدیمی موفق و بازی‌های جدید معرفی شده در لیست، می‌تواند پیروز میدان باشد.

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

باید به همین شکل در برابر مشکلات و بلایا دوام بیاوریم تا شاید، شاید بتوانیم یکی از کنسول‌های نسل بعد را تهیه کنیم

با همه این‌ها باید صبر کنیم و ببینیم بازی‌های سونی و مایکروسافت در نهایت چه چیز از آب درمی‌آیند. آیا باز هم سونی با انحصاری‌هایش، بازی‌های مایکروسافت را شکست خواهد داد و در فروش و جوایز حرف اول را خواهد زد؟ باید صبر کنیم. نظر شما چیست؟ بازی‌های انحصاری کامل و کنسولی کدام یک نسل نهم را فتح خواهند کرد؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا
جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جدالی به قدمت سه نسل | مقایسه‌ای بر انحصاری‌های احتمالی سونی و مایکروسافت در نسل نهم - گیمفا