دالبی: تکنولوژی Dolby Atoms نیز مانند صدای سهبعدی پلیاستیشن ۵ عمل میکند
Dolby Atmos، تکنولوژی صوتی ساخته شده توسط دالبی لابراتوریز (Dolby Laboratories) اکنون برروی دستگاههای مختلفی مانند تلفنهای همراه ردهبالا، هدفونها، رایانههای شخصی و کنسول اکسباکس وان در دسترس قرار دارد.
جالب است بدانید سونی هیچگاه این تکنولوژی را به پلیاستیشن ۴ اضافه نکرد و آنطور که اخیراً مشخص شد فهمیدیم که برروی کنسول پلیاستیشن ۵ نیز نباید منتظر آن باشیم. در عوض مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار ارشد پلیاستیشن ۵، اعلام کرد هدف سونی پشتیبانی از “صدها منبع صوتی است” و مانند Dolby Atoms به ۳۲ منبع محدود نمیشود.
اما صحبتهای سرنی از سوی دالبی لابراتوریز بیپاسخ نماند و آنها در قالب پستی در وبلاگ رسمی خود، به آنها و مجموعاً سیستم صوتی صدای سهبعدی پلیاستیشن ۵ (۳D Audio Tempest Engine) واکنش نشان دادند:
آیا حقیقت دارد که Dolby Atoms به ۳۲ شیء محدود است؟
خیر، این صحیح نیست. Dolby Atoms بهعنوان یک فناوری، بهصورت همزمان از صدها شیء پشتیبانی کند.
حالا که صحبتش شد، به توصیهی حکیمانهی برخی از اولین توسعهدهندگان بازی با استفاده از این تکنولوژی اشاره میکنیم:
اشیاء، ابزارهای شگفتانگیزی هستند اما با وجود ارزشی که برای تعداد اشیاء فعال در هر زمان قائل هستیم، باید بگوییم که بهتر است کمی محدودتر باشند. وجود اشیاء زیاد در هنگام حرکت باعث تولید نوار صدایی گیجکننده میشود.
توسعهدهندگان همچنین به ما گفتند صرفنظر کردن از بستر افقی برای ترکیب تمام صداها، کارِ وقتگیر، فشرده و بیهودهای است. تا اینجا، توسعهدهندگان با ترکیب بستر صوتی و صدای اشیاء درحال ساخت بازیهایی برای نسل بعد هستند. بیشتر بودن در این زمینه خوب است اما همیشه “بهتر” نیست.
در مورد ماموریت سونی برای بهارمغان آوردن صدای سهبعدی به عموم افراد چه نظری دارید؟
این حرکت هیجانانگیز بهنظر میرسد و برای ما یادآور سالها پیش است که ماجراجویی Dolby Atoms را با بازیهای ویدئویی شروع کردیم. درحال حاضر صدها میلیون دستگاه در دستههای مختلف (تلویزیون، ریزکنترلر، ساندبار، تلفنهای همراه، رایانههای شخصی، کنسولهای بازی، هدستها) در بازار وجود دارند که از Dolby Atoms پشتیبانی میکنند. Dolby Atoms حتی برروی دستگاههای کمقیمتِ در حد زیر ۱۵ دلار نیز در دسترس است.
سونی تمرکز عمیقی برروی صدای سهبعدی خواهد داشت. این موضوع چگونه Dolby را تحتتایر قرار خواهد داد؟
ما از اینکه سونی از صدای سهبعدی اختصاصی برروی کنسول جدید خود استفاده میکند هیجانزده شدیم. این موضوع فقط میتواند تائیدی باشد بر تلاشهایی که در تمام سبکهای دنیای سرگرمی انجام دادیم تا Dolby Atoms را برروی دستگاههایی که امروزه مشتریان از آنها استفاده میکنند، پیادهسازی کنیم. ما تا زمانی که مطمئن شویم Dolby Atoms به استانداردی پشتیبانی شده برروی تمام دستگاهها تبدیل شده است، به تلاشمان ادامه خواهیم داد.
تاثیر تکنولوژی صدای سهبعدی سونی چیست؟
مانند پلتفرم Sonic Spatial Audio در سیستمعامل ویندوزِ شرکت مایکروسافت، تیم صوتی سونی نیز از پیادهسازی تکنولوژی سهبعدی فدرتمند خود برروی پلیاستیشن ۵ مسرور خواهد شد. فکر میکنیم این نقطه عطفی حیاتی برای استودیوهای بازیسازی باشد. ما از شنیدن اینکه سونی با استفاده از یک پلتفرم جدید به ایجاد تکامل در سیستمهای صوتی خود در پلیاستیشن ۵ متعهد شده است، هیجانزدهایم. “Tempest” نهتنها نامی بزرگ است بلکه به یکی از بازیهای آرکید کلاسیک ما نیز اشاره میکند.
باتوجه به توضیحات بالا، میتوان اینطور برداشت کرد که سونی با افزودن تکنولوژی جدید خود تحول خاصی در زمینهی سیستمهای صوتی ایجاد نکرده و تنها آن را به کنسولِ نسل نهمی پلیاستیشن ۵ اضافه کرده است که صد البته این موضوع میتواند باعث جلب توجه توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی به فناوری صدای سهبعدی باشد.
اما مایکروسافت از تکنولوژی شرکت دالبی در کنسول اکسباکس سری اکس استفاده خواهد کرد؛ آن هم بهصورت سختافزاری مجزا که هزینهای اضافی برای پردازندهی مرکزی ایجاد نمیکند. هردو شرکت سونی و مایکروسافت رویکرد متفاوتی در این زمینه اتخاذ کردهاند و باید منتظر ماند و دید کدامیک عملکرد بهتری خواهند داشت.
پر بحثترینها
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
- مهمترین آمار و ارقام صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۴
نظرات
گفته مارک سرنی دروغ گفته که تکنولوژی دالبی به ۳۲ منبع محدوده و تکنولوژیش چیزی از سیستم صوتی پلی استیشن کمتر نداره.
البته بعد از شنیدن دروغ بزرگ Only on Play Station برای بیش از ۱۰ بازی این نسل دیگه عادی شده دروغ شنیدن برا گیمرا.
اون فیل اسپنسره که فرتو فرت به مردم دروغ تحویل میده
مارک سرنی رو فناش میپرستن فقط معنار کنسول نیست
بعدشم تو کجای خبر دیدی که سونی رو مستقیمن متهم کرده باشه به دروغگویی؟؟؟میری سایتای دیگه میبینی میای اینجا میگی اینم بدون که هر نویسنده برداشت خودشو داره از یه مطلب و بهت یاد اوری میکنم اون سایتی که رفتی اینو دیدی فقط خواسته جنگ کنسولی راه بندازه تا چارتا کامنت بگیره
فرتو فرت دروغ ?:-) چهارتا مثالم بزن تهمت زدن که کاری نداره :no: فیل اسپنسر رو کل فنای xbox میپرستنش :pray: :worship:
ozhan
مایکروسافت دروغ میگه که قابل اعتماد ترین کمپمانی خاعن و سال شناخته شده ؟! اینم لینک https://www.zoomit.ir/2020/3/4/346029/microsoft-most-trusted-us-technology-brand/
دروغای سونی از ps3 شروع میشه که میگفت از ۳۶۰ قویتره تا موقع ای که انتم با گرافیک وان ایکس رو به عنوان گیم پلی خودش معرفی کرو و این آخری ، مایکروسافت هم از لحاظ وعده سخت افزار صادق بود هم انحصاری که ۱۶ تا استادیو داره ۵۰درصد بیشتر از سونی
موفق باشید 😯
۱۶ تا استودیو اندازه یک لست اف اس سونی افتخار ندارن
جمع کنید باو
😯 :rotfl:
خوب حالا باید بهتون بگم که سری ایکس هم در آینده از تکنولوژی dolby atoms استفاده خواهد کرد :laugh:
الان وان ایکس دالبی اتمس داره من خودم دارم بازی میکنم ولی باید ۲۰ دلار پول بدم فعال بشه
نمونش yakuza 0 که الان در گیمپس موجوده :yes:
ببین عزیزم صحبت های دالبی رو بخون!میگه اگه کانال ها زیاد باشه صدا ناهنجار میشه یعنی این تکنولوژی برای تعداد محدودی از خروجی صدا بهینه هست و بالاتر از اون از نظر تئوریک ممکنه ولی از نظر کیفی غیرممکن!شما میتونید با یک اسمبل رم ۲ گرافیک ۱ سی پی یو پنتیوم هر بازی رو اجرا کنید ولی عملا هر فریم یک دقیقه زمان میبره!شدنش میشه ولی واقعی نیست.
only on PlayStation لطف سونی در حق بازی باز هست!شما پول سخت افزار میدید قرار نیست هیچ تعهدی نسبت به سیاست های شرکت داشته باشید،خیلی حال نمیکنید؟با خرید ۵۰ درصد از سهام شرکت (حدود ۵۰ میلیارد دلار) این کار جلوگیری کن،نه اینکه ۳۰۰ دلار پول دادی و بازی اکانت هکی ترکیبی ریختی رو کنسول بعد اظهار نظر میکنی در مورد سیاست های مالی یک شرکت
احسان باید بهت بگم تمام گیمر های طرفدار سونی هم پول خرید کنسول میپردازند تا انحصاریهاشو بازی کنند حتی اگر بازیهاشو هکی بزنند بازم پول کنسول میپردازند و اینکه میگی سونی هیچ تعهدی به گیمرها در ضمینه ی بازیهای انحصاری نداره اگر سونی انحصاری برا کنسولش عرضه نکنه طرفداراشم هیچ تعهدی درباره ی خرید پلی استیشن ندارند در کل سونی بدون عرضه ی انحصاری کنسولش مفتم نمیرزه.
شما مایکروسافت رو در نظر بگیرید،کنسول رو گرونتر به بازیباز فروخت،در مقابل هیچ انحصاری هم در نظر نگرفت،ولی مشکل اصلی کنسول باور کن نه قیمت بود نه انحصاری! مایکروسافت بیش از ساخت کنسول یک ست تاپ باکس ساخت!
خوبشم دارن
جمعش کن دایی نسوز دیگه ۳d audio هم نداربد
چیزی غیر از دروغ از ثونی بنجل اتظار نیست بعد از گذشت ۳ سال تمام کسایی که خریدن بنجلشو رو به سطل زباله تشبیه خواهد کرد دیدید عاقبت کسایی کهps3 داشتن رو و بزودی ps4 ،با ۱۰۰ ملیون کاربر ،
ای بابا اول نسلی دروغ؟ 😀
چه دروغی؟؟
حرف مایک سرنی، تو متن خبر هم هست
فن های سونی
همین جوری داره تک تک نکات مثبتتون به نکته ای خنثی تبدیل میشه.
ببخشید اینو میگم منظورم بعضی از مایکرو فن هاس دلی بعضیاتون واقعا دارید میسوزید :laugh: نکنید دیگه آقا نمیتونید مثل بقیه باشید؟
چی خنثی شده؟؟؟؟
پس برای شنیدن صدای سه بعدی تو اکس باکس باید سخت افزار خاص و منطبق با دالبی اتموس داشت ولی تو پلی استیشن این صدا با هر سخت افزاری کار میکنه درست فهمیدم؟
بله، شما میری یه هدفون از داخل بازار بدون توجه به هیچی میخری، میاری خونه و از صدای سه بعدی لذت میبری. اگرم دقت بیشتر خواستی میای و عکس و فیلم از سر و گوشت برای سونی میفرستی، سونی هم HRTF مخصوص شما رو ست میکنه روی PS5 است و صدا برای شخص شما جوری پخش میشه که انگار ذهن شما مثل ماتریکس داخل دنیای اون بازی قرار داره. بعد از هدفون هم میخوان تکنولوژی رو به تلویزیونهای عادی بیارن. یعنی به جای اون تلویزیونها با چندتا بلندگو در اطرافشون، در یک فاصله معین از یه تلویزیون عادی میشینی و صدای سه بعدی واست پخش میشه.
متشکرم
اونایی که میخوان بدونن صدای سه بعدی پلی استیشن چطوره سرچ کنن صدای سه بعدی ارایشگاه و با هندرفری گوش کنید
من که دیشب بهتون گفتم سرنی دروغ گفته، اینم تائید از طرف خود گیمفا
دقیقا مثل همن تنها فرقشون اینه که صدای سه بعدی پلی استیشن ۵ روی هدفون های معمولی هم کار میکنه
خدا رحم کنه به developer هایی که برای ps5 میخوان بازی بسازن !!
استفاده نکردن از استاندارد ها، فقط سختی بیشتری برای تولید بازی بهمراه میاره ..
اشتباهی که سونی در ps3 داشت، بنظر داره تکرار میشه
چرا چرند میگی؟ ساخت بازی برای ps4 از همه کنسول های قبلی آسون تره خوبه سرنی ۳ ۴ دقیقه توضیح داد در موردش. خواب بودی؟
خب اینو که میدونستیم مسئله اینه که سرنی برای کنسول یه چیپ اختصاصی تولید کرد ولی خب میتونست بری به دالبی هم مراجعه کنه ولی جدا اول کاری دروغ نگید دیگه…/
ولی جدا خود دالبی هم اعتراف میکنه که طیف زیاد صدا میتونه گیج ککنده باشه تازه این رو یه هدفون دالبیه حالا رو هدفون معمولی که دیگه هیچ یعنی وسنی میتونه این کارو بکنه یا فقط پز داده باید کنسول بیاد…/
# اول نینتندو کوچلو رو ببریم بعد زر.. .و پر… کنیم 😀 😀 😀