شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا

شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3

امیر محمد جیریایی
۱۲:۵۰ ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا

سرانجام انتظار ها به پایان رسید و کرایسیس ۳ هم وارد لیست بازی های پلتفرم هایمان شد. با این حال آیا واقعا این عنوان ارزش چنین جار و جنجال هایی را ار طرف کرایتک داشت ؟ آیا کرایسیس جانشینی شایسته برای قسمت های پیشین خود می باشد ؟ آیا شما بالاخره یک شکارچی واقعی شده اید ؟

 

 

 

نام بازی : CRYSIS 3

سازنده : Crytek Frankfurt

ناشر : Electronic Arts

پلتفرم ها :pc . PlayStation 3 . Xbox 360

سبک : First-person shooter

درجه سنی : M

باکس آرت بازی :

http://cdn2.spong.com/pack/c/r/crysis3381912l/_-Crysis-3-Xbox-360-_.jpg

crysis3

داستان :

سال ها از وقایع Crysis 2 گذشته و دنیا به بدترین وضعیت ممکن رسیده و هر آن چه روزگاری از زیبایی های جهان بود حال تبدیل به خرابه ای شده اند تهدید گونه هایی بیگانه ای از موجودات با نام Ceph همچنان به رشد قوی خود می تازد و در این بین شرکت بزرگی با نام CELL از این فرصت نهایت استفاده را کرده و کنترل تمامی قدرت های کره خاکی را از آن خود کرده است  و بردگی تنها راه برای زنده ماندن می باشد. اما امید کاملا از بین نرفته است و در این بین فردی با نام Prophet با Nanosuit قدرت مند خود تنها امید بشریت می باشد. در اوایل بازی نیز یک گروه از شورشیان  با آگاهی به توانایی های فوق العاده پرافت از وی برای نابودی CELL و نجات انسان ها دعوت به عمل می آورند و حال هدف اصلی شما این است : CELL را نابود کن .

باید گفت داستان بازی نسبتا خوب شروع می شود و در کل  شاید کلیت داستان بازی در زمره عناوین برتر از لحاظ داستانی قرار نگیرد ولی بهترین داستان را در بین قسمت های پیشین خود دارا است در این بین صحبت کردن پرافت نیز کمک شایانی به ثبت لحظات احساسی و جالب در داستان کرده است البته بازیکن باید خیلی به دیالوگ ها و اتفاقات بازی توجه کند تا داستان را به طور کامل متوجه بشود. ضمن این که بازی می توانست شخصیت های بیشتری را در خود جای دهد ، اما در اواخر داستان خیلی خوب جمع بندی شده و پایان مناسبی نیز دارد.

http://media1.gameinformer.com/imagefeed/featured/electronic-arts/crysis3/Review610.jpg

crysis3

تارزان به سبک مدرن شده :

شاید برای بار اول که کرایسیس ۳ را درون دستگاه xbox 360 خود گذاشته و آرم بازی را ببینید ناامید شوید زیرا دقیقا آرم و منوی استارت بازی به مانند قسمت دوم هستند ، بیست دقیقه اول بازی نیز شاید به این دل کندن شما از بازی کمک شایانی کند ولی دست نگه دارید زیرا از وقتی که بعد از دقایقی بازی کردن ، برای اولین باری که نمایی بسیار زیبا از شهر تبدیل شده به جنگل را ببینید گیم پلی کرایسیس ۳ از اینجا به بعد تازه کار خود را آغاز خواهد کرد. در حقیقت جنگل شدن شهر کمک شایانی به هیجان انگیزتر کردن گیم پلی و بازی و تبدیل کردن شما به یک تارزان مدرن کرده است!

کرایسیس ۳ نه تنها یک شوتر موفق را به ارمغان آورده ، بلکه می توان بهترین بخش بازی  را در مخفی کاری آن جستجو کرد در حقیقت کرایسیس ۳ را باید در رده بازی های مخفی کاری قلمداد کنیم. محیط های اغلب بزرگی که در بازی گنجانده شده دست شما را برای پیش برد مراحل کاملا باز خواهد گذاشت. به لطف تبدیل شدن نیویورک به جنگل  می توان در میان بوته ها نیز مخفی شده و با دزدکی حرکت کردن از میان شاخ و برگ درختان و به حداقل رساندن تلفات ، پاداش های باور نکردنی ( البته در صورتی حتما موفق بشوید ) را از آن خود کنید. در همین حین که ترجیح می دهید بی سر و صدا حرکت کرده و هر کدام از دشمنان را یک به یک از پای در آورید یک تیر و کمان نیز به گنجینه بازی اضافه شده که به جرات می توان گفت بزرگ ترین برگ برنده بازی می باشد. تیر و کمان را می توان یکی از بی نظیرترین سلاح ها برای یک مرگ بی سر و صدا قلمداد کرد که هیچ گونه ردپایی از شما برجای نخواهد گذاشت و همان طور که اشاره شد این سلاح کمک شایانی کرده که تجربه مخفی کاری بازی لذت بیشتری داشته باشد. جالب اینجا است که در بعضی مکان ها بازیباز می تواند حتی بدون کشتن یک دشمن نیز از آن منطقه جان سالم به در ببرد. در عین حال ای کاش قابلیت حمل جنازه ها نیز در کرایسیس ۳ وجود داشت تا حداقل نگران مشاهده جنازه ها توسط دیگر دشمنان نبودید.

البته اگر چندان میانه خوبی با مخفی کاری نکنید و رمبو بودن را بیشتر می پسندید یک فرمول ساده نیز وجود دارد سیستم مقاومت خود را فعال کرده و با وارد شدن به قلب دشمنان وشلیک های مکرر تا زمانی که هیچ جنبنده ای باقی نمانده جهنمی از را بر پا کنید. ، گر چه که ریسک پذیرفتن چنین کاری تاوان هایی را نیز به همراه خواهد داشت و باعث بیشتر شدن دشمنان خواهد شد. می توان گفت که مبارزات با بیگانه ها  باعث شده تا کرایسیس ۳ سخت تر از گذشته باشد. آن ها اغلب در میان بوته ها به شما حمله خواهند کرد میزان آسیب پذیری با سلاح های بیگانگان بسیار بیشتر بوده و  اگر تاکتیک درستی در زمان ربرو شدن با آن ها نداشته باشید مرگتان حتمی خواهد بود.

http://media1.gameinformer.com/imagefeed/screenshots/Crysis3/02_fields_4_customize_bow.jpg

تیر و کمان ، یکی از بهترین سلاح های شما چندین قابلیتت ازجمله تیر های انفجاری ، تیر های الکتریکی و تیرهای عادی را دارا می باشد.

یکی از اجزاء مهمی که در کرایسیس ۳ وجود دارد سیستم تگ کردن دشمنان می باشد که به شما این اجازه را می دهد که دشمنان و آیتم های موجود در محیط را حتی از فاصله ای نسبتا دور نیز علامت گذاری کنید تا در هنگام وارد شدن به یک منطقه ی جدید دسترسی آسان تری برای پیدا کردن دشمنان و همچنین واکنش سریع تری را نیز نسبت به حملات دشمنان داشته باشید. البته سیستم علامت گذاری دشمنان در کرایسیس ۲ هم وجود داشت ولی رنگی که مکان دشمنان را نمایش می داد به قدری تار بود که گاهی اوقات پیدا کردن دشمنان از پشت دیوار و یا اشیاها بسیار سخت بود. اما در کرایسیس ۳ هر یک از دشمنان با یک فلش بزرگ نشان داده می شوند و همچنین رنگی نیز در بالای سر دشمنان وجود دارد که میزان شک آن ها را نسبت به شما نشان می دهد. قابلیت هک کردن نیز به وسیله تگ کردن در بازی گنجانده شده که برای هک کردن در ها و دیگر وسایل باید یکی مینی گیم ساده را انجام دهید. جالب اینجا است که می توان سلاح های دشمنان را نیز هک کرده و از آن ها به عنوان دشمنانی علیه خودشان استفاده کنید.

کرایسیس ۳ هوش مصنوعی نستا نامتعادلی دارد. به عنوان مثال اگر حتی غیب باشید ولی نزدیک به دشمنان هم بشوید باز هم متوجه حضور شما خواهند شد ، در مواقع مشکوک شدن به اوضاع به سرعت حالت تدافعی خواهند گرفت و یا کارهای دیگری در مواقع حمله انجام می دهند که باعث تحسین شما می شود. ولی در بعضی مواقع هیچ گونه تاکتیک درستی برای حمله کردن به شما ندارند و در بعضی مواقع حتی پیش می آید که در کنار فردی اقدام به کشن فرد دیگری می کنید و بهترین عکس العمل آن فرد زنده ، ایستادن است ! ضمن این که ایرادی که کرایتک یا آن را فراموش کرده و یا نتوانسته برطرفش کند در اینجا است که حتی اگر زمانی در حین وارد شدن به آب غیب بشوید ، باز هم اثرات راه رفتن شما در آب تاثیر خواهد گذاشت ولی در کمال تعجب هیچ کدام از دشمنان متوجه چنین نکته ای نمی شوند. البته این اتفاقات در بازی چندان زیاد نمی افتد و تجربه کلی از بازی را تحت تاثیر خود قرار نخواهد داد.

http://cdn2.sbnation.com/entry_photo_images/4980665/crysis-3_jungle_patrol_large_verge_medium_landscape.jpg

جنگلی با نام نیویورک !

نانوسویت زره ای است که تقریبا تمام بازی بر پایه آن می چرخد. فکر این که بدون استفاده از نانوسویت در بازی پیش رفت را از سر خود بیرون کنید! این لباس ویژه قابلیت آپگرید کردن را نیز دارا می باشد. بر خلاف قسمت قبلی سیستم آپگرید کردن بسیار ساده و بهتر شده است و برای ارتقای نانوسویت خود باید اقدام به پیدا کردن آیتم های خاصی که در سرتاسر محیط پراکنده شده اند بپردازید. در کل می توان از چهار ارتقا به طور همزمان استفاده کرد و پس باز کردن یک ویژگی برای خود می توانید آن را نیز در طول بازی ارتقا  ببخشید. به عنوان یک مثال یکی از توانایی های بازی این اجازه را می دهد که سریع تر از قبل پنهان شوید و اگر از چنین ویژگی به طور مکرر استفاده کنید در نهایت از قدرت غیب شدن شما کم تر کاسته خواهد شد. علاوه بر این قابلیت شخصی سازی اسلحه ها نیز در بازی وجود دارد که تغییر خاصی نسبت به قسمت قبلی نداشته و به همان اضافه کردن صدا خفه کن ، دوربین های مختلف و از این قبیل جمع بندی می شود.

کرایسیس ۳ توانایی راندن وسایل نقلیه را نیز برایتان به ارمغان خواهد آورد که هر چند خیلی دیر به بازی اضافه می شود و تقریبا در اواخر بازی شاهد راندن وسایل نقلیه خواهید بود ولی به هر حال لذت خاص خود را دارا می باشد. راندن وسایل کاملا راحت و قابل فهم بوده و شاید البته به مانند یک بازی مسابقه ای نباشد ولی شما را راضی نگه خواهد داشت. دراواخر بازی نیز این بخش به اوج خود می رسد که برای اسپویلر نشدن بهتر است خودتان آن را تجربه کنید. کرایتک از محیط های بزرگ بازی نهایت استفاده را برده و با اضافه کردن اندک ماموریت های فرعی شما را تشویق می کند که به تمامی گوشه کنار بازی نیز سر زده و غرق در دنیای بازی شوید. البته نکته اینجا است که این ماموریت های فرعی با این که کم می باشند ولی چندان تنوع زیادی ندارند و اغلب به نابودی یک ایستگاه یا کمک به سربازان ختم می شود.

http://media1.gameinformer.com/imagefeed/screenshots/Crysis3/03_canyon_4_lower_dam.jpg

گیم پلی جهش یافته کرایسیس ۳ یکی از بهترین نقاط قوت آن است.

COD با ورود به نسل جدید تعریف تازه ای از لحظات سینمایی و هیجان را به ارمغان آورد . خوب یا بد چنین چیزی باعث شد که از آن زمان به بعد اغلب شوتر ها هم روی به چنین لحظات سینمایی در بازی های خود بیاورند. کرایسیس ۲ هم سعی کرد چنین لحظاتی را در بازی به ارمغان بیاورد که به عقیده ی بسیاری چندان موفق نشد و این یکی از دلایلی بود که بعد از مدتی کرایسیس ۲ را به تجربه ای نسبتا خسته کننده تبدیل می کرد اما کرایسیس ۳ نسبت به شماره قبلی بسیار سینمایی تر شده و در طول زمان نسبتا کم ۶ یا ۷ ساعت تا اتمام  ( که در مقایسه با قسمت قبلی کم تر شده است ! ) در بازی شاهد صحنه های حساس و هیجان انگیز زیادی هستیم . با این حال باید گفت که این بخش چندان تعادل ندارد به گونه ای که نیم ساعت اول بازی چندان جالب نیست  و اما بعد از مدتی گیم پلی بازی بسیار عالی می شود و تا اواسط هم با کارهای متفاوتی که در بازی انجام می دهید هیجان خوبی را دارا است ، ولی دوباره باز هم به حالت یکنواخت باز می گردد. اما در مراحل آخر بازی کرایسیس ۳ باز هم تبدیل به عنوانی می شود که توقعش را دارید و با زد و خورد های جالب در بازی در کل از این بخش سربلند بیرون می آید.

http://media1.gameinformer.com/imagefeed/screenshots/Crysis3/01_jailbreak_1_intro.jpg

اصولا باران افراد را خیس می کند ولی اگر در صورت این افراد اثری از خیسی دید ما هم دیدیم !

بر صورت خود سیلی نزنید ! این یک رویا نیست :

با اولین نگاه به محیط جنگلی نیویورک ممکن است برای چند ثانیه وحتی دقایقی مبحوت گرافیک حیرت انگیز کرایسیس ۳ شوید. به جرات می توان گفت که گرافیک بازی حداقل در کنسول X360 هیچ رقیبی را برای خود باقی نمی گذارد و نمی توان عنوانی را برای رقابت در این کنسول برای کرایسیس ۳ پیدا کرد. محیط های جنگلی بازی که حتی از فاصله ای دورر هم کاملا قابل مشاهده است و البته طراحی هنری بی نظیری هم دارد با نورپردازی حیرت انگیز که حتی نحوه شکسته شدن نور از بین اشیا و درختان را بدون هیچ کم و کاستی به تصویر می کشد باعث می شود تا برای لحظاتی دست از بازی کردن کشیده و فقط از گرافیک بازی لذت ببرید. از جزییات بی نظیر صورت ها نیز نباید گذشت که گویی در حال مشاهده یک دموی CG هستیم. کیفیت بافت ها خیلی خوب کار شده ، اما در بعضی موارد می توانست بهتر باشد. همچنین اگر بخواهیم به حیرت انگیز بودن افکت هایی نظیر انفجار اشاره کنیم باید درباره آن یک مقاله نوشت ! جالب اینجا است که حتی اگر بازی را بر روی هارد خود نیز نصب نکنید باز هم اشیا به سرعت ظاهر می شوند. البته بازی مقداری افت فریم نیز دارد که در مواقع پر زد و خورد مقداری نمود پیدا می کند ، همچنین باران بر روی لباس شخصیت ها به هیچ وجه برخورد نمی کند و گویی که آن ها یک سپر نامریی دارند ! البته یک یا دو باگ نیز در بازی وجود دارد مثلا در یکی از مراحل بازی یار من در پشت در گیر کرد و با توجه به این که بازی متاستفانه گزینه ری استارت ندارد مجبور شدم از بازی خارج شده و دوباره از چند ثانیه عقب تر بازی را شروع کنم. البته از کیفیت فوق العاده اسلحه های نیز نباید گذشت که با توجه به موقعیت تابش نور قسمت های متفاوتی از اسلحه قابل دید خواهد بود. همچنین جنگل شدن بازی باعث شده تا شاهد حیواناتی نظیر آهو یا جانورانی مانند قورباغه باشیم که همین قورباغه نیز گویی مدل واقعی آن را داخل بازی کرده اند ! در کل  از گرافیک کرایسیس ۳ تا می توانید لذت ببرید!

http://media1.gameinformer.com/imagefeed/screenshots/Crysis3/02_fields_1_jungle.jpg

در صورت مشاهده این تصویر در بازی ، پیشنهاد می شود که بر صورت خود برای بیدار شدن سیلی نزنید !

وقتی کلمه شاهکار واقعا معنا پیدا می کند :

بدون هیچ حرف و حدیثی موسیقی های کرایسیس ۳ را باید شاهکار دانست هر منطقه موسیقی های خود را دارا است و نسبت به جو حاکم بر بازی نواخته می شود. جالب اینجا است که موزیک های بازی در بخش های اکشن به قدری شنیدنی می شوند که ممکن است حتی عده ای مخفی کاری را رها کرده و فقط برای شنیدن این موسیقی ها اقدام به اکشن کردن بازی کنند. صدا گذاری بازی نیز دست کمی از موسیقی ها ندارد ، از صدای خوب شخصیت ها که با توجه به کم بودنشان باعث شده تا کرایتک تمرکز بسیار بر روی این بخش بگذارد تا صدای شلیک متفاوت از هر اسلحه و صدای رد شدن از بین بوته ها همگی اثری در خور شایسته کرایسیس ۳ می باشد.

http://media.officialplaystationmagazine.co.uk/files/2013/02/crysis_3_ps3_review.jpg

crysis3

نتیجه گیری :

در کل کرایسیس ۳ با این که ایرادات خاص خود را دارد اما نسبت به بسیاری از شوترهای این نسل که تعدادشان کم هم نیست بهتر است و در طول بازی آزادی عمل و هیجان خوبی برای بازیکن ایجاد می کند. گرافیکی چشم نواز به همراه گیم پلی بهبود یافته همگی باعث می شود که کرایسیس ۳ در زمره بازی های مورد قبول قرار بگیرد.

crysis 3 review

KhafiSpider-Man

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا
شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

شکارچی هیجان | نقد و بررسی بازی CRYSIS 3 - گیمفا