بر فراز آسمانها | نقد و بررسی بازی Ace Combat 7: Skies Unknown
عشق و علاقهی بشر به ناشناختهها و تمایل او برای تجاوز به سرزمین دیگر موجودات هستی، زمینه ساز خلق بسیاری از ابزار و عقاید امروزی است. کنجکاوی انسان اولین قدم برای پیشرفت بود، چه آن زمان که با تکیه بر آتش دنیای بیرون از غارها را جست و جو نمود و چه زمانی که با حسرت پرندهها را مینگریست و با چشمانی حریص آرزوی پرواز میکرد. آرزویی که پس از مدتها برآورده گشت و انسان را به هدفی اعلا رساند. انسان توانسته بود بر روی خاک و آب و هوا جولان دهد و با غرور در مقابل دیدگان هستی خودنمایی کند. هرچند که متاسفانه کتاب تاریخ بر خلاف دیگر آثار، لزوما پایان خوشی ندارد. طمع بار دیگر ثابت کرد که سیاست توان غلبه بر عواطف را دارد و اینگونه بود که دعوای پایان ناپذیر بشر به آسمانها نیز کشیده شد. آسمانی که روزی حسرتی بود برای پیشرفت، حال کنایهی تلخی بود به مفهوم آن! جنگ اجسام را در بند میکرد و نفرت افکار را. اگر از من بپرسید میگویم که هنر و عشق را جنگ بروز میدهد، جملهای که طعنهای است بر کمدی سیاه، اما زیبایی کمدی به همین است، تلخی.
ادبیات تلاش کرد تا جنگ را نیز عاشقانه روایت کند. ادبیات جنگ را برگرفته از عشق، برای عشق و بعضا با پایانی عاری از عشق روایت کرد. اگر مولف عشق را به وطن نشان میداد پذیرفتناش راحت بود هرچند کمی آرمانی جلوه میکرد، اما زیبایی ادبیات به همین است که عشق را به به معنای کلیشهای خود تعریف کرد تا از کلیشهای شدن جلوگیری کند! داستانی عاشقانه که با تلخی آغاز میشد و گاهی پایاناش نیز تلخ بود، زیرا زندگی واقعی همینگونه است. نیست؟ ادبیات که به واسطه ادیبان و هنرمندان فعالاش در عرصهی هنر جولان میداد، افکار را تربیت میکرد و عشق را نشان مخاطب میداد و سپس آن را در هیاهوی جنگ گم میکرد تا سیاستمداران آینده را از جنگ بیزار نماید که موفقیتاش را هیچگاه ندید و شاید هرگز نبیند. استمرار ادبیات سینما را به نیز متوجه این نکته کرد و تصویر نیز به کمک کلمات آمد. ظرفیتهای سینما از ادبیات بیشتر بود و بنابراین پیامهایش نیز گیراتر. ویدئو گیم نیز از پدران خویش پیروی نمود و گریزی بر جنگها زد، آثاری وظیفهی روایت زمین را بر عهده گرفتند و انگشت شمار آثاری نیز نگاهی به آسمان داشتند، Ace Combat ظهور کرد و از جنگ بازی ساخت.
اولین حضور مجموعه Ace Combat در این مدیوم، به سال ۱۹۹۵ باز میگردد. پس از آن بود که این رویه ادامه داشت و پس از فراز و نشیبهای زیادی که مجموعه به خود دید، در سال ۲۰۱۴ آخرین نسخهی این مجموعه در دسترس کاربران قرار گرفت و بی هیچ تعارفی، یک فاجعه به حساب میآمد. تا اینکه پس از مدتها خبری از در دست ساخت بودن یک نسخه شماره دار از سری Ace Combat منتشر شد و تمامی طرفداران این مجموعه منتظر اطلاعات بیشتر از جانب تیم سازنده یعنی Bandai Namco بودند. حال پس از مدتی نسبتا طولانی نسخه هفتم Ace Combat با نام Ace Combat 7: Skies Unknown منتشر شده است و تنها یک سئوال باقی میماند، آیا Ace Combat 7: Skies Unknown توانسته مجموعه را به اوج باز گرداند؟ پاسخ بسیار ساده است: بله.
از عمده دلایل محبوبیت مجموعه Ace Combat را میتوان به خاطر گیم پلی جذاب و لذت بخش اش دانست و این نکته در رابطه با آخرین نسخه از این مجموعه یعنی Ace Combat 7: Skies Unknown نیز صدق میکند. کنترل هواپیمای خود و نبرد با هواپیما های دشمن بسیار خوب و هوشمندانه در بازی پیاده سازی شده است. کنترل هواپیما در کنار ساده و راحت بودن بسیار منطقی و تا حدودی واقع گرایانه نیز جلوه میکند تا بتواند آن حس لذت بخش یک خلبان جنگی بودن را منتقل کند. از طرفی دیگر هوش مصنوعی و به طور کل بالانس بازی باعث شده است که چالش بر انگیز بودن بازی متعادل و منطقی جلوه کند. از دیگر نکات مثبت بازی دوربین خوب آن است. دوربین بازی هرگز شما را اذیت نخواهد کرد و به هیچ عنوان ضربهای به تجربه شما نخواهد زد. چیزی که گیم پلی جذاب بازی را تکمیل میکند طراحی مراحل بازی است. مراحل در بازی Ace Combat 7: Skies Unknown بر خلاف انتظار اولیه خودم، بسیار جذاب و منحصر به فرد طراحی شده اند و تلاش سازندگان برای جلوگیری از تکراری بودن بازیربه ثمر رسیده است. مراحلی که هرکدام با هدف گذاری خاص خود و روند منحصر به فرد خویش، شما را درگیر خود خواهند کرد و اجازه نمیدهند که لحظهای از بازی خسته شوید و همانگونه که اشاره کردیم، این طراحی مراحل بسیار خوب در کنار گیم پلی جذاب بازی، تجربه خاص و شگفت انگیزی را ارائه کرده است.
یکی از نکات تامل بر انگیز بازی بخش آموزشی آن است. سازندگان تصمیم گرفتهاند تا به جای آموزش جامع بازی در یک مرحله، نکات مختلف را طی ماموریتهای مختلف به بازیکن گوشزد کنند. این انتخاب به احتمال زیاد ریشه در هدف آنها برای جلوگیری از تکراری شدن بازی است اما این ایده به هیچ عنوان جواب نمیدهد و از سمتی دیگر، این امر نکتهای منفی شمرده میشود زیرا که به نوعی احساس میکنید سازندگان قصد پنهان کردن چیزی را از شما دارند و یا اینکه به خاطر چنین تصمیمی مجبور شده اید برای یکسری از فعالیتها سختیهای بیشتری تحمل کنید.
از سمت دیگر داستان بازی بسیار معمولی است و هرگز نمیتواند آن حس حماسی را که باید، در وجود شما ایجاد کند. البته داستان میتواند بازی را برایتان هدف دار و با معنی کند، اما به هیچ عنوان تلاشی برای ارتقای حس لذت در وجودتان نمیکند. روایت نیز در سطحی قرار دارد که کار را راه میاندازد و دیالوگ نویسیهای بازی به گونهای است که به شما دلیلی برای رد کردن کات سینها ندهد. یکی دیگر از نکات جالب و در عین حال عجیب بازی مربوط به انیمیشنهای ضعیف صورت است. انیمیشن صورت شخصیتها و به خصوص انیمیشن حرف زدن آنها بسیار بد است و نکته جالب توجه نحوه بر خورد تیم سازنده Ace Combat 7: Skies Unknown با این نکته است. آنها تصمیم گرفته اند که داستان را از زبان شخصیت سومی به عنوان راوی روایت کنند و با این کار کمترین استفادهای را از صورت این شخصیتها داشته باشند.
و اما جلوههای صوتی و تصویری بازی، جایی که قلبتان توسط موسیقیهای روح نواز و نورپردازیهای هنرمندانه بازی تسخیر میشود. موسیقیهای Ace Combat 7: Skies Unknown همگام و همراه با دیگر عناصر بازی ( به غیر از داستان ) هیجان را به وجودتان تزریق میکند. قطعههایی حماسی که در هنگام درگیریها آدرنالین را در وجودتان پخش خواهد کرد و با نابود کردن هر دشمن، لذتی مثال زدنی را تقدیمتان میکند. صداگذاری نیز کاملا خوب و قابل قبول است، چه صدای موتورهای هواپیما زمانی که بر فراز اقیانوسها جولان میدهید، و چه صدای موشکهایی که اهداف را از پای در میآورند، صدا گذاری بازی همیشه خوب عمل میکند.
گرافیک بازی نیز از حیث هنری فوق العاده است! آسمانها بسیار زیبا و خوش رنگ طراحی شده اند، به گونهای که هیچ وقت از آن خسته نشوید. ابرها نیز با طراحی بسیار زیبا و واقع گرایانه خود، علاوه بر تاثیر در بخش بصری بازی، نقش مهمی نیز در سیستم گیم پلی و آب و هوای پویای بازی ایفا میکنند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. آبها و مناطق سر سبز نیز به طرز استادانهای طراحی شده اند. بازتاب نور توسط آب اقیانوسها و زیبایی جنگلهای زیر پایتان، چشمانتان را نوازش میدهند. اما محیطهای کوهستانی بازی تعریف چندانی ندارند و یک دست بودن و سادگی بیش از حد آنها ممکن است باعث خسته کننده بودن برخی از ماموریت های خاص شود. از سوی دیگر گرافیک بازی در بخش فنی تا حدودی لنگ میزند. کیفیت پایین برخی از تکسچرها و افکتهای انفجار بسیار بد از عمده دلایل این حرف هستند. هرچند در بازی شاهد افت فریم و یا باگ خاصی نبودم و مشکل اصلی بر روی همان طراحی بی دقت افکتها و پارتیکلها است.
Ace Combat 7: Skies Unknown شامل بخش چند نفره نیز میشود که اگر حقیقت را بخواهید، شاید در ابتدا جذاب و سرگرم کننده باشد اما پس از مدتی رنگ و بوی تکراری شدن به خود میگیرد. دلیل این اتفاق نیز مدهای بخش چند نفره و آنلاین بازی است، این مدها چیز جدیدی را در بازیهای چند نفره ارائه نمیکند و با دو مد Team Deathmatch و Battle Royal پس از مدت کوتاهی بسیار تکراری میشود. Team Deathmatch همانگونه که از نامش پیداست نبردی سریع است بین دو تیم چهار نفره که باید برای رسیدن به امتیازی معین با یکدیگر رقابت کنند. مد Battle Royal اما بر خلاف چیزی که شما انتظار دارید، بیشتر همانند یک Free for all میباشد که از هشت بازیکن تشکیل شده است. این محدودیت هشت نفره باعث شده است که برخی از بازیها آن هیجانی را که باید، به مخاطب و کاربر منتقل نکند، هرچند از طرفی جلوی آشوب و هرج و مرج را میگیرد.
اما بد نیست اشارهای نیز به سیستم آب و هوای پویای بازی نیز بکنیم، رعد و برق و باران بسیار ترسناک جلوه میکنند و نحوه بازی کردن شما نیز بسته به آب و هوای موجود عوض خواهد شد، اگر در هوای طوفانی وارد ابرها شوید، mini map و رادارتان مختل خواهد کرد و باعث تغییر استراتژیهای شما خواهد شد. رادار و به طور کل سیستم UI بازی، همان رویهی کلاسیک سری یعنی استفاده از رنگ سبز را انتخاب کرده است و ساده و کارآمد تعبیه گشته است، هرچند پس از مدتی میتواند چشم را خسته کند و اگر سازندگان کمی این بخش را مودرنتر طراحی می نمودند، شاهد نتیجه خیلی بهتری بودیم.
در آخر باید گفت که Ace Combat 7: Skies Unknown همان بازیای است که طرفداران مجموعه از آن را میخواستند، یک بازی با کنترلهای بسیار روان و گیم پلی اکشن و جذاب همراه با گرافیکی زیبا و موسیقی های گوش نواز. Ace Combat 7: Skies Unknown پکیج کاملی از صفات خوب است که طرفداران مجموعه بی هیچ شکی میتوانند از نکات منفی آن یعنی داستان ضعیف و گرافیک فنی نامناسب و بخش چند نفره تکراری چشم پوشی کنند. بازیکنان نا آشنا با سری نیز با توجه به جیب و سلیقه خود، بهتر است تصمیمی جدی در این رابطه بگیرند.
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
- رسمی: بستههای الحاقی، ریمیکها و ریمسترها میتوانند کاندید بازی سال در The Game Awards شوند
نظرات
قسمت آنلاین بازیش عالیه کلان همچیش عالیه..
من عاشق بازی ایس کامبتم ولی شما این بازی رو با نسخه های پیشین مقایسه کنی هیچ نوع اوری نداره انگار داری ایس کامبت ۲ بازی میکنی تنها فرقش گرافیکه ، همون ایده های گذشته رو داره ی بدی دیگه که داره داستان تو ی دنیای واقعی نیست فقط باید از جت جنگی لذت ببری ، بنظرم یکی از بهترین ace combat assault horizon بود هم نوع اوری داشت هم تو دنیای واقعی بود
داداش مطمئنی؟
Ace combat ah بازی بدی نبود ولی آنقدر دیگه توش setpiece و داگفایت خودکار گذاشته بودن که دیگه حال آدم بهم میخورد
اصلا میخواستی داگفایت کنی باید دو تا دکمه رو میزدی تا وارد اون حالت بشی…….
من خودم ۳ بار بازی رو تموم کردم ولی به عنوان کسی که از نسخه ۳ به بعد این سری رو تجربه کرده میگم…
نسخه هفتم تنها به غیر از یکم شخصیت پردازی خشک که اونم قابل چشم پوشی هست… هیچ چیز دیگه ای کم و کسر نداره
گیم پلی دیگه به نقطه اوج خودش رسیده
گرافیک رو تنها باید بازی کنی تا بفهمی چی میگم… اصلا قابل وصف نیست
موسیقی هم که آهنگساز نسخه Zero ساخته و نیاز به معرفی نمیخواد
تنها یکم داستانش کار داشت که اونم تقریبا تلفیقی از Zero و ۵ هست
دوسته عزیز من راجبه گیم پلی حرف نزدم ، در مورد نوع اوری و داستانه باری در دنیای واقعی حرف زدم
چرا انقد نقدها زود میاد؟
مسابقهای چیزی هست ما خبر نداریم؟
بازی کمتر از ۱ هفتهس که اومده بعد به این زودی نقد میاد!
نقدها زود نمیاد. همزمان با دنیا میاد اکثر نقدها. میدونید چرا؟ چون ناشرین و بازیسازان دیگه گیمفا رو به رسمیت میشناسن و خیلی از بازی ها رو در اختیارمون قرار میدن که نقد کنیم چندین روز قبل از عرضه بازی. مسابقه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی ناراحتین که همزمان با دنیا نقد میشه؟
سلام بر اقای اقابابایی عزیز
که همیشه با نقدهای طولانی و پرجزییات و سرگرم کننده و جذابت ما رو مسحور اطلاعاتت از دنیای گیم میکنی
تبریک میگم به شما و اقای حسین زاده و تمام تیم گیمفا برای این واقعه یعنی به رسمیت شناختن گیمفا و درواقع نه خود گیمفا بلکه شما اعضای تحریریه ی گیمفا که با تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر خود به گیمفا جانی دوباره دادید و باعث شدید گیمفا پرنشاط تر از همیشه در مسیر پیشرفت قدم برداره
من الان دوساله که به طور کامل از دنیای گیم جدا شدم ولی همیشه مقالات و نقد های سایت رو به طور اجمالی مطالعه میکنم ولی امان از ان روزی که این مقاله به دست اقای اقابابایی نوشته شده باشه و از سری مقالات روزی روزگاری باشه اون موقع است که اون مطالعه ی اجمالی تبدیل میشه به یک مطالعه ی دقیق همراه با مرور خاطرات تلخ و شیرین گذشته
اقای اقابابایی من یک پیشنهاد دارم برای شما به نظر من با توجه به قلم بسیار شیوای شما اگر وقت کافی دارید یک زمانی رو به طور جدی صرف مطالعه ی داستان کوتاه کنید هم اثار نویسنده های غربی و هم ایرانی به خصوص اثار چخوف و گوگول و همینگوی و در ایرانی هاهم اثار به یادماندنی استاد جمال زاده به نظر من میتونید یک نویسنده ی داستان کوتاه موفق بشید
رفع اسپم : فک نمیکنم اقای dante منظور بدی داشتن چون من خودمم وقتی دیدم اساسین رو اوونقدر سریع نقد کردید خیلی تعجب کردم
اقا سعید یه سوال از محضرتون داشتم اینکه رزیدنت ایول رو پیش خرید کنم یا نه ؟ دارم دیوونه میشم دیگه همونطوری که میدونستم این بازی یه شاهکار از اب در میاد و مثل اینکه شد. عذر میخوام بابت اسپم
در خواست دیگه ای که داشتم اینکه که بی صبرانه منتظر نقدتون رو این عنوانم ❤️❤️
در مورد درخواستتون عرض کنم خدمتتون که نقد این بازی به قلم آقای آقابابایی در اولین فرصت روی سایت منتشر میشه.
در مورد سوالتون هم خودشون میان بهتون جواب میدن
باشه آقای بابایی…ما هنوز منتظر نقد سوپر اسمش براس ـیم
بازی عالی ه امیدوارم دوستان فروشنده کمی هوای جیب مارو بکنند
الان بازی اومده ظاهرا ولی کمی گرونه باید صبر کرد
چرا نمرش کمه اینقدر،واقعا بی معرفتیه،من بهش ده میدم،طرف میاد چند سال از وقتشو میذاره پای ساختن بازی اونوقت شما نقدکننده ها ازش امتیاز کم میکنید،خدارو خوش نمیاد،اینا چیزایی هستن که باعث شادی انسان میشن
هر چیزی چند سال روش با زحمت اصلا کار شه بی عیبه؟
ترکونده :inlove: :yes:دیوانس
اینقدر منتظر این سری بودم و طرفدارش هستم که خطر بن شدن رو به جون میخرم و با اکانت هکی تهیه اش میکنم
چون طرفدارش هستی هکی میخری؟ :rotfl: :rotfl:
من قانونی هم بخرم چون ایران جزو بازارهای هدف نیست حساب نمیشه
چرا درباره شخصی سازی چیزی نگفتید
یه چند سالی هست که اصن بازی درخوری تو این سبک نداشتیم واقعا خوشحالم موفق عمل کرده
جا داره یادی کنیم از بازی h.a.w.x تو دوران طلایی یوبیسافت …
خاطراتم رو زنده کردی ولی نسخه اولش خیلی باحال تر بود
بهترین بازی سبک خودشه
البته هنوز موفق به تجربه بازی نشدم ولی دوستان خیلی تعریفشو کردن…با تامکت تو آسمون غرق بشی و شکار کنی :inlove:
من بهترین نسخه این سری رو ۵ میدونستم
بعد از تجربه بازی به جرات میتونم بگم از نظر کیف و لذتی که به آدم میده.. این نسخه بهترین سری هست
فقط میخوای بری تو مرحله ۷ تو رعد و برق ها بین صخره ها با دشمن داگفایت کنی….. آدرنالین خالصه لامصب.
ممنونم بابت مقاله :yes: بنده حتما پس از تقویت سیستمم این بازی رو میخرم
ممنون از شما که مطالعه کردید.
انتظار بازی با این کیفیت رو واقعا نداشتم، ممنون آقای حسین زاده فقط ی انتقاد کوچیک داشتم ب برسیتون اونم افکت های زیبای انفجار روی هوا بود که ب زیبایی کار شده
ممنون از شما که وقت گرانبهاتون رو به مطالعه مطالب ما اختصاص دادید.
همچنین ممنون از نقدتون به اینجانب و اینکه همیشه نظر خودتون رو قبل از نظر منتقد و نمرات قرار میدید و به خودتون اجازه نقد منتقد رو میدهید که حقیقتا از اهداف اصلی سایت هم تبدیل مخاطبان به مخاطب فعال است.
اما اگر بخوام توضیح خاصی در این رابطه بدم، بیشتر منظور افکت های انفجار هواپیمای خودتون و برخورد هواپیماها با زمین و موانع بود، هرچند در بررسی از کلید واژه “برخی” اشاره شد، اما کاملا حرفتون رو می پذیرم و این اشتباه من بود که بیشتر توضیح ندادم، از کاربران معذرت خواهی میکنم.
موفق باشید.
بازیش خوبه کلا ولی داستانش افتضاح چرته 😐 :yes: :cute: tnxXx