سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام

آرین مرادی
۱۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

آخرین هفته‌ی کاری سال ۲۰۱۸ نیز رو به پایان است و باید منتظر بسته شدن کتاب این سال، و باز شدن طومار سال ۲۰۱۹ باشیم. امروز اعداد و ارقامی از حیطه‌های مختلف صنعت بازی‌های رایانه‌ای برای شما کاربران عزیز گیمفا مهیا شده که در ادامه‌ی مطلب می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. 

سال ۲۰۱۸ یک سال تمام و کمال برای بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود. عناوین بسیار بزرگ و مورد انتظاری در این سال منتشر شدند و خاطرات و تجربه‌های لذت‌بخشی را به بازی‌بازان ارائه دادند. برای مثال، انتظار هوادران برای ملاقات دوباره‌ی کریتوس، در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید. بازی God of War عرضه و همچنین موفق به کسب لقب بهترین بازی سال از نظر مراسم TGA 2018  شد. از طرفی دیگر امسال برای کسانی که به سبک نقش‌آفرینی علاقه داشتند نیز سال پرباری بود. بازی Monster Hunter World از یک طرف و دیگر عناوینی که حالتی نقش‌آفرینی مانند به خود گرفته بودند، همانند Assassin’s Creed Odyssey، از طرفی دیگر باعث شدند که ۲۰۱۸ سالی موفق باشد.

هوادارن سبک مسابقه‌ای نیز در این سال دست خالی نماندند و مایکروسافت با انتشار بازی Forza Horizon 4 یکی از بهترین تجربه‌های مسابقه‌ای را به بازی‌بازان ارائه داد. دوستداران بخش داستانی در بازی‌های رایانه‌ای نیز به واسطه‌ی جدیدترین ساخته‌ی دیوید کیج (David Cage) یعنی Detroit: Become Human به خواسته‌ی خود رسیدند. از طرفی دیگر بازی Spider-Man توانست تمامی هواداران خود را راضی نگه دارد. در بخش بازی‌های شوتر نیز شاهد عناوینی همچون Far Cry 5 ،Call of Duty Black Ops IIII و Battlefield V هستیم که هرکدام به تنهایی می‌توانند ضامن موفقیت یک سال میلادی در این سبک باشند. سبک مبارزه‌ای نیز در این میان بدون نماینده در سال ۲۰۱۸ نبود و شاهد بازی‌هایی همچون Super Smash Bros. Ultimate و Soulcalibur VI بودیم.

حال زمان است که ببینیم صنعت بازی‌های رایانه‌ای در سال گذشته چقدر پیشرفت داشته، ارزش مالی بازی‌های هر کنسول چه قدر است و مروری نیز بر تخفیف‌های زودهنگام امسال خواهیم داشت.

با ارزش مالی بازی‌ها برروی پلتفرم‌های مختلف شروع کنیم. برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند، بیشترین ارزش در بازی‌های رایانه‌ای به کنسول‌ها تعلق نمی‌گیرد. بلکه تلفن‌های همراه این افتخار را نصیب خود کرده‌اند. بازی‌های تلفن‌های همراه حدود ۶۳٫۲ میلیارد دلار ارزش مالی داشتند که از این رقم، ۵۰ میلیارد دلار مربوط به گوشی‌های هوشمند و ۱۳٫۲ میلیارد دلار مربوط به تبلت‌ها می‌شود. در رتبه‌ی دوم شاهد کنسول‌ها هستیم که عددی حدود ۳۸٫۳ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند. در جایگاه آخر هم رایانه‌های شخصی را می‌بینیم که بازی‌های خریداری شده برای آن ارزشی حدود ۳۳٫۴ میلیارد دلار دارند. شما جدول مربوط به این بخش را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

به فروش دیجیتالی و فیزیکی بازی‌ها بپردازیم. مجموعا ۶۷٫۵ میلیارد دلار بازی چه به صورت دیجیتالی و چه به صورت فیزیکی برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی فروخته شده است. از این آمار، ۵۱٫۲ میلیارد دلار مربوط به فروش دیجیتالی و ۱۶٫۳ میلیارد دلار مربوط به نسخه‌های فیزیکی می‌شود. اگر کمی ریزبینانه‌تر نگاه کنیم، حدود ۲۸٫۲ میلیارد دلار بازی به صورت دیجیتالی تنها برروی رایانه‌های شخصی به فروش رسیده است. در این میان کنسول‌ها هم حدود ۲۳ میلیارد دلار به صورت دیجیتالی فروش داشته‌اند. تصویر مربوط به این آمار در قسمت زیر قابل مشاهده است.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

همان‌طور که اطلاع دارید، وب‌سایت گیمفا هر هفته «جدول فروش هفتگی بریتانیا» را برای شما مهیا می‌کند. در قسمت زیر نیز مروری بر فروش بازی‌ها برروی کنسول‌های مختلف در بریتانیا خواهیم داشت. همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشترین بازی‌های فروش رفته مربوط به کنسول پلی‌اسیتشن ۴ می‌شوند. بعد از آن، حدود ۳۱٫۸ درصد بازی‌ها برای کنسول اکس‌باکس وان به فروش رسیده‌اند. کنسول‌های نینتندو دو رتبه‌ی بعدی را به خود اختصاص داده‌اند و مجموع فروش بازی‌ها برروی این دو کنسول به حدود ۲۲٫۱ درصد از تمامی بازی‌ها می‌شود. رایانه‌های شخصی متاسفانه عملکرد خوبی نداشتند و تنها ۰٫۸ درصد از بازی‌ها برای این پلتفرم به فروش رسیده‌اند. در این میان کنسول نسل هفتمی مایکروسافت نیز سهمی بسیار کوچک دارد و حدود ۰٫۲ درصد از بازی‌ها برای این کنسول به فروش رفته‌اند. جدول مربوط به این بخش نیز در قسمت زیر قرار گرفته است.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

به مرور چند نکته‌ی جالب امسال بپردازیم. بازی Red Dead Redemption 2 با شگفتی تمام توانست امتیاز متای فوق‌العاده‌ی ۹۷ را برروی دو کنسول نسل هشتمی سونی و مایکروسافت کسب کند. این در حالی بود که این بازی به راحتی و تنها در ۸ روز توانست فروشی بیشتر از فروش نسخه‌ی اول در ۸ سال داشته باشد. از طرفی دیگر ساخته‌ی راک‌استار (Rockstar) تنها در سه روز به فروشی معادل ۷۲۵ میلیون دلار دست پیدا کرد. برخلاف بازی Red Dead Redemption 2 که بالاترین نمره را در حیطه‌ی متا داشت، بازی Wild West Online توانست با بدست آوردن نمره‌ی ۲۹، کم‌ترین متا را به خود اختصاص دهد. سال ۲۰۱۸ برای بازی Fortnite هم سال جالبی بود. حدود ۲۰۰ میلیون بازی‌باز در این عنوان ثبت نام کرده‌اند. در طول یک ماه نیز این بازی به رکورد ۷۸٫۳ میلیون بازی‌باز رسید.

در حیطه‌ی بازی‌های رایانه‌ای مقالات بسیاری نوشته می‌شود. در این حوزه می‌توان اشاره کرد که بیشتری مقالات مربوط به بازی Fortnite می‌شوند. در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۹۲۵۰ مقاله در رابطه با این بازی نوشته شده است. رتبه‌ی دوم نیز به بازی هم‌سبک بازی Fortnite یعنی PUBG اختصاص دارد و حدود ۴۱۴۰۱ مقاله مربوط به این بازی منتشر شده است. بازی Overwatch با ۳۱۵۲۶ مقاله در رتبه‌ی سوم قرار دارد و اثبات می‌کند که بیشترین مقالات به بازی‌ها تماما آنلاین اختصاص دارند. رتبه‌ی چهارم به بازی Red Dead Redemption 2 مربوط است که ۲۹۳۳۶ مقاله برای آن نوشته شده است. بازی God of War با ۲۸۷۴۹ مقاله توانست جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد. در قسمت زیر ۱۴ بازی برتر از نظر تعداد مقالات را می‌توانید مشاهده کنید.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

یوتیوب (YouTube) قطعا یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌هایی است که بازی‌بازان به آن مراجعه می‌کنند. بیشترین عامل بازاریابی نیز پیش از عرضه‌ی یک بازی یا بسته‌ی الحاقی توسط تریلرهای منتشر شده از آن اتفاق می‌افتد. پس مروری بر پربازدیدترین تریلرهای سال ۲۰۱۸ در یوتیوب داشته باشیم. در این حیطه‌هم بازی Fortnite فوق‌العاده عمل کرده، چرا که از بین ۱۰ رتبه‌ی برتر، ۴ رتبه مربوط به این بازی است. در این میان تریلر معرفی فصل پنجم این بازی با ۴۸ میلیون بازدیدکننده، رتبه‌ی اول را در دست دارد. تریلر رسمی بازی Fallout 76 با ۳۳٫۸ میلیون بایدیدکننده توانست رتبه‌ی چهارم را نصیب خود کند. همچنین سومین تریلر رسمی بازی Red Dead Redemption 2 نیز با ۲۷٫۹ میلیون بازدید در جایگاه ششم قرار دارد. بازی Clash of Clans نیز با اختصاص دادن رتبه‌های ۸ ،۷ و ۱۰ عملکردی موفقیت‌آمیز داشته است. شما این لیست را در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

اگر نگاهی بر تعدا پست‌های مربوط به بازی‌های سال ۲۰۱۸ در توییتر بیندازیم، باز هم شاهد عملکرد جالب بازی Fortnite می‌شویم. حدود ۱۰۳۸۶۱۹ پست در رابطه با این بازی در توییتر منتشر شده است. بازی Call of Duty Black Ops IIII با ۹۴۸۱۷۹ پست در جایگاه دوم و بازی Super Smash Bros با ۷۱۳۹۱۲ پست رتبه‌ی سوم را دارد. رتبه‌های چهارم و پنجم دو قطب موفقیت و شکست را تجربه کردند. جایگاه چهارم با ۶۲۶۰۸۰ پست به Red Dead Redemption 2 و رتبه‌ی پنجم به بازی Fallout 76 با ۵۴۹۶۶۵ پست اختصاص دارد. لیست ۱۰ بازی که بیشترین تعداد پست‌ها را در شبکه‌ی اجتماعی توییتر داشتند در قسمت زیر برای شما قرار گرفته است.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره شد، تلفن‌های همراه بخش بزرگی از بازی‌های رایانه‌ای را پوشش می‌دهند، پس مروری بر بازی‌هایی که در سال ۲۰۱۸ بیشتر از همه دانلود شده‌اند داشته باشیم. بازی Helix Jump با ۳۲۸ میلیون بار دانلود، رتبه‌ی اول را دارد و بازی Subway Surfers با اختلاف بسیار زیادی و با ۲۳۱ میلیون بار دانلود در جایگاه دوم قرار دارد. از ناشران موفق امسال هم یادی کنیم. voodoo توانست رتبه‌ی اول را بین ناشران بازی‌های موبایل بدست بیاورد. حدود ۱٫۲ میلیارد نفر بازی‌هایی که توسط این ناشر منتشر شده‌اند را دانلود کرده‌اند. Outfit 7 Limited با اختلاف زیادی و با ۶۶۸ میلیون بار دانلود نیز در جایگاه دوم قرار دارد. جدول مربوط به این بخش را می‌توانید در قسمت زیر مشاهده کنید.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

سال ۲۰۱۸ سالی بسیار موفق برای توییچ (Twitch) نیز بود. به صورتی که امسال تعداد بیننده‌های این شبکه از سال‌های گذشته با اختلاف خوبی بیشتر بود. برای مثال، در طول مراسم E3، حدود ۲٫۹ میلیون نفر از طریق توییچ به تماشای مراسم مشغول بودند، این امر در حالی است که رکورد تعداد بیننده برای E3 تا به اکنون ۲٫۵ میلیون نفر بوده است. از طرفی دیگر زمان زیادی به تماشای ویدئویهای مختلف در این شبکه اختصاص پیدا می‌کند، چرا که حدود ۴۳۴ میلیارد دقیقه ویدئو در شبکه‌ی توییچ تماشا شده است. استریمر معروف یعنی Ninja که در مراسم TGA 2018 هم جایزه برد، رکورد مخصوص به خود را قبت کرد و ۶۶۷۰۰۰ تماشاچی به صورت همزمان در توییچ داشت. این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید در هز لحظه‌ای از روز، حدود یک میلیون نفر در حال گشت و گذار در توییچ و تماشای یک ویدئو در آن هستند.

در این بخش نگاهی اجمالی به عملکرد چند تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی می‌اندازیم. عملکرد این شرکت‌ها در دو بخش سنجیده شده است: بازی‌های جدیدی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند (NR) ودیگری فرانچایز‌های جدیدی (NIP) که اولین نسخه‌ی آنان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. بدون شک شرکت سونی در بازی‌های بزرگ سال ۲۰۱۸ با عرضه‌ی ۱۹ عنوان رتبه‌ی اول را دارد. به ترتیب بعد از سونی، شرکت نینتندو با ۱۶ بازی، الکترونیک آرتز (Electronic Arts) با ۱۲ عنوان، یوبی‌سافت (Ubisoft) با ۶ بازی و مایکروسافت با ۵ عنوانن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

در حیطه‌ی فرانچایز‌های جدید هم شرکت سونی با عرضه‌ی ۱۰ فرانچایز تازه، پرچم‌دار این شرکت‌ها محسوب می‌شود. بقیه‌ی شرکت‌های نام‌برده شده همگی با ۲ فرانچایز جدید به کار خود در سال ۲۰۱۸ خاتمه دادند. نمودار مربوط به این بخش را در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

یکی از بهترین روش‌هایی که میزان فروش بازی‌های رایانه‌ای را افزایش می‌دهد، تخفیفاتی است که شامل حال این بازی‌ها می‌شود. قابل ذکر است که معمولا هرچه قدر بازی مذکور فروش بهتری را تجربه کند، سازندگان آن عنوان دیرتر به فکر تخفیف بازی می‌افتند. البته در این میان عناوینی هم خارج از قاعده عمل می‌کنند؛ مثلا بازی FIFA 19 یا Red Dead Redemption 2 هر دو هنوز هم فروش فوق‌العاده‌ای دارند ولی به ترتیب ۲۷ و ۲۰ روز پس از عرضه با تخفیف‌های بسیار مناسبی به بازی‌بازان عرضه شدند. در بین بازی‌های موفق امسال، بازی Battlefield V زودتر از تمامی بازی‌های دیگر و تنها ۱۰ روز پس از عرضه برای اولین بار تخفیف خورد. در صدر جدول نیز بازی Spider-Man با طولانی‌ترین زمان ممکن و پس از ۷۰ روز از عرضه شامل تخفیف‌های استودیوی سازنده شد. نمودار مربوط به این بخش نیز در قسمت زیر آورده شده است.

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

همان‌طور که طبق آمار و ارقام بالا مشاهده کردید، سال ۲۰۱۸ سالی پربار برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای بوده است. به هر حال، این سال با تمام نکات مثبت و منفی‌‌اش رو به اتمام است و باید منتظر ماند و دید که شرکت‌های سازنده برای سال بعد چگونه خود را آماده کرده‌اند و چه امکانات و بازی‌هایی برای ارائه‌ی به بازی‌بازان مهیا شده است.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا
سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Peekabo گفت:

    سال ۲۰۱۸ بدون هیچ شکی سال یک بازی بود اون بازی هم فورتنایته

      • Godofwar0385 گفت:

        انشالله نسل بعد گاد بیشترو بهتردخودشو نشون میده عکس پروفت سانتامونیکا ابهتی داره عجیب :chic:

        • اخ گفتی داداش
          فقط تصور چهره کریتوس کبیر با گرافیک کنسول PS5 و رزولوشن ۴k عقل از سر من یکی رو می‌پرونه :inlove:
          سانتا هم که امسال گل کاشت کاری کرد که طرفدارای گاد از قبل هم بیشتر بشن

          • ETERNAL_MAN گفت:

            game and music@
            نظر شخصی : برای من که گاد ۲۰۱۸ هیچ جذابیتی نداشت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ من سه گانه قبلی رو کامل بازی کردم و شاید باور نکنید، گاد آف وار ۲ رو ۱۱ بار تمومش کردم، تا این حد زیبا بود این بازی ، و به خاطر همین هم هست که اصلا نمیتونم نام GOD OF War رو بزارم برای شمارهٔ جدیدش چون شاید شاهکار باشه از جوانب مختلف (که هست) ، اما یه جورایی توهین به سه گانه محسوب میشه برای من، اون المان ها و شیوه مبارزهٔ منحصر بفرد کریتوس با اون ظاهر و استایل با ابهتش، گیم پلی منحصر به فردش، سیر داستانی فوق العادش ، همه و همه چیزایی هستن که تو این نسخه جدید هیچ خبری ازشون نیست و این تأسف باره

            • Mikasa گفت:

              امثال شما اگه بجای شکایت از این بازی همون سال ۲۰۱۳ می رفتین نسخه ascension رو می خریدین
              سونی به فکر تغییر بازی نمیفتاد
              وقتی فنای خود بازی نرفتن نسخه ای رو که مشابه نسخه های قبل بود نخریدن
              و‌باعث شکست مالی اون نسخه ی پرهزینه شدن
              و حتی از بس شکستش سنگین بود که سونی اونو برای نسل بعدی ریمستر هم نکرد!!!
              اوناییکه ascension رو نخریدن
              اوناییکه به خاطر تکراری بودن کوبوندنش
              اونا باعث تغییر این نسخه بودن
              یک یکشون مقصرن
              پس حالا ک تغییر کرده حقی هم ندارن بگن چرا تغییر کرده چون اون موقع ک تغییر نکرد نخریدنشD:
              این بازی هم اسمش god of war 4نیست
              بدین معنا که یه ریبوته
              از ریبوت انتظار کپی پیست عناصر نسخه های قبلی نمیره
              همونطور که نسخه های متعدد زلدا خیلی خیلی خیلی باهم فرق میکنن
              و اسم یک یکشونم متفاوته
              ولی اسم کلی سری زلدا هست

              • Godofwar0385 گفت:

                احسنت حرفت کاملا درسته خود من که با گاد بزرگ شدم و بخاطرش اصلا کنسول میخرم از تغییراتشم راضیم خیلیم باهاش حال کردم و دقبقا یادمه اکثرا میگفتن گاد اسنشن تکراریه و دیگه سانتا داره شیردوشی میکنه همین حرف و در مورد انچارتدم تاحدودی زدند در مورد گیرز هم زدند
                خودشون میگن تغییر کنه وقتی تغییر میکنه انتظار دارن هنوز با زئوس بجنگه واقعا جالبه نظرات خودشونم نمیدونن با چه سازی برخصند

                • Unbalance گفت:

                  حرفا درسته ولی واقعاً واسه من این آخری بهترین بازی تمام زندگیم میتونه باشه حتی

                • ETERNAL_MAN گفت:

                  Godofwar035@
                  دوست عزیز، God of war ascension فرقی که با گاد ۲۰۱۸ داره اینه که این نسخه که شما نام بردید، «با حفظ عناصر اصلی بازی» تغییراتی توش ایجاد شده، اما نسخه ۲۰۱۸ کاملا عناصر اصلی بازی رو عوض کرده، شاید برخی از فن های گاد آف وار آنطور که به درستی فرمودید خواستار ایجاد تغییراتی در بازی به سبب رفع یکنواختی شدن، اما دقت داشته باشید که تغییر، با ساختار شکنی و تحول بنیادین در گیم پلی فرق داره

              • ETERNAL_MAN گفت:

                Mikasa@
                دوست عزیز و برادر گرامی، همونطور که گفتم این نظر شخصی بنده هست و من کلی نظر ندادم؛ از نظر بنده ascension یکی از نسخه های خوب گاد آف وار هست و اتفاقا خودم هم بازیش کردم، شاید به اندازه سه گانه خوب عمل نکرده از دید شما ولی ناموفق هم نبوده که سونی ناچار بشه تو بازی تغییر ایجاد کنه شما منظور بنده رو درست متوجه نشدید، من مشخصا راجب تغییرات god of war 2018 نظر دادم نه چیز دیگه ای، و خب سلایق متفاوت هست_ موفق باشید

      • pc and ps4 گفت:

        متاسفانه حرفت درسته یه مشت ادم احمق و خنگ این بازی رو معروف کردن و مقصر اصلی نینجا هست :-/

      • راست میگه سال ۲۰۱۸ فورتنایت تبدیل به یک فرهنگ شد اصلا چه بخواهیم چه نه این بازی معادلات تمام سرگرمی ها رو بهم زد
        اگر چه به نظرم من خوب نیست

    • دقیقا بدبختیش اینجاست سال یه بازی بچگونه و مزخرفی بنام فورتنایت 😉 که به گرد پای بازی هایی مثل رد دد و اسپایدر و خدای جنگ نمیرسه ولی فروش رو ببین :rotfl:

    • Unbalance گفت:

      با این که اصلاً دوست نداشتم نظرتو قبول کنم تو سالی که این همه عنوان خفن اومد ،
      ولی واقع بین که باشیم واقعاً برنده امسال از نظر «کمیت» (کیفیت که خب واضحه واسه کیا بود) فورتنایت بود با اختلاف :struggle: واقعاً چپ و راست درگیرش شدن شما همین الان یه سر به نزدیک‌ترین گیم‌نت بزن…هم اندازه فیفا فورتنایت میبینی بعضی وقتا

  • Sir Sonic گفت:

    سال به شدت خوبی بود امسال از هر نظر برای هر پلتفرمی
    سال ۲۰۱۹ هم اگه این جوری که بوش میاد باشه، از امسال هم بهتر میشه

  • Rich Man گفت:

    مقاله بسیار عالی بود . سپاس فراوان :yes:

  • درود بر سرور و سالار گیم سونی و گوتی ۲۰۱۸

  • Avelone گفت:

    اقا سال ۲۰۱۷ سال نینتندو بود سال ۲۰۱۸ هم سال سونی امید وارم ۲۰۱۹ هم سال مایکروسافت باشه

  • PERSIAN NAZI گفت:

    با سپاس فراوان از اقای ارین مرادی بسیار عزیز
    سال ۲۰۱۸ برام ناامیدی محض بود چون در حق بسیاری از بازیها که واقعا عالی بودن ظلم شد و متا حرف اول رو زد و خیلی اتفاقات کثیفی پشت پرده افتاد و دودش هم رفت فقط تو چشم هنر گیم
    بازیهائی مثل شادو اف تومب ریدر و دارک سایدرز ۳ و …رو دیدیم که بسیار عالی بودن اما در حقشون ظلم شد و نمراتی رو دادن که شاخ دراوردم و دیدم که سعی کردن از چه عناوین بی ارزشی حمایت کنن
    سالی بود که پول همه چیز رو بدست اورد
    سالی بود که فوردنایت شد اقای سال
    سالی بود که انویدیا شکست سنگینی ار حرص و طمع خودش خورد
    سالی بود که بیدستا خودش رو به قعر چاه برد
    سالی بود که به یک بازی بخاطر یک سیلی حمله کردن و وقتی دیوید کیج گفت که تو فلسطین هم بچه ها کشته بهش اتهامات سنگینی رو وارد کردن
    سالی بود که خیلی ادم ناچیز تلاش کردن پیودپای عزیز رو محو کنن
    سالی بود که جوجی فرانک کثیف ملقب به مرد صورتی رو حذف کردن
    سالی بود که خیلیها رو سر کار گذاشتن و یک تریلر ساده هم نشون ندادن
    سالی بود که ۳۰۰% مالیات و ۵۰% افزایش بر ارزش افزوده به همه ما تحمیل شد
    شرمنده دوستان اما سال ۲۰۱۸ بدترین سالی بود که تو هنر گیم دیدم

    • سلام به شما دوست محترم.
      اول جا داره تشکر کنم بابت این که وقت گذاشتید و این مقاله رو مطالعه کردید. نکته‌ی دوم هم این که همونطور که شما گفتید، متاسفانه سال ۲۰۱۸ علاوه بر نکات مثبتی که داشت، بعضی نکات منفی هم داشت که تو چشم بودن، دقیقا مثل نمراتی که دو بازی Darksiders 3 و SOTR از منتقدین گرفتند که واقعا حقشون نبود. این دو بازی خیلی بیشتر از چیزی که بهشون بها داده شد، ارزش دارن. ولی هیچ وقت نمیشه گفت که یک سال فقط نکات مثبت داشته، باید تلاش کنیم نکات منفی که هر ساله و در همه‌ی حیطه‌ها وجود داره، مانع از لذت بردن ما از نکات مثبت اون قضیه نشه.

  • دلیل اول بودن فورت نایت در بیشتر رتبه ها اینه که فورت نایت یک بازی کاملا فانتزی هستش و تمام گیمرا دنبال بازی های فانتزی هستن حتی خود منم عاشق بازی های فانتزیم دلیل اصلی فروش بیشتر بلک اپس ۴ نسبت به بتلفیلد ۵ هم فانتزی بودن بلک اپس ۴ اما بتلفیلد ۵ یک شبیه ساز جنگ جهانی ۲ هستش و هیچ گیمری هم یک شبیه ساز نمی‌خواد بازی یعنی فانتزی هیچ وقت نباید ‌‌‌‌واقعیت رو وارد بازی کرد بازی باید فانتزی باشه…

  • Mikasa گفت:

    مسلما برای تمام کنسولها سال خوبی بود
    حتی ایکس باکس ک انحصاری های زیادی نداشت ولی با سرویس و تخفیفات خوب جمعش کرد
    ولی امسال سالی بود ک سونی بالاترین حد ممکن درخشید
    اول سال با shadow of the colossus یکی از برترین ریمیک های تاریخ گیمو عرضه کرد
    moss بهترین بازی vr تا زمان خودشو عرضه کرد
    بعدش گاد آف وار اومد و تو فروش و متا حسابی ترکوند و الانم جوایزو داره درو میکنه
    بعدش دیترویت اومد هرچند منتقدین تحویل نگرفتنش ولی گیمرا خیلی استقبال کردن
    بعد ازون بهترین اسپایدرمن تاریخ گیمو عرضه کردن ک بازم رکورد فروشو زد و ی متای عالی گرفت
    بعدش در کمال ناباوری یکی از بهترین پلتفرمر های نسل رو عرضه کردن (astro bot )
    و به نظر خیلی ها برترین vr تاریخه
    بعدش ک می گفتیم سال تموم شده بازم بازی تتریس افکت عرضه شد و یه شاهکار لقب گرفت
    سالی بود ک انحصاری هایی مثل ni no kuni2 خوش درخشیدن و حتی mlb the show فروش عالی ای رو تو امریکا داشت
    امسال بهترین سال برای سری انحصاری یاکوزا هم بود و دوتا یاکوزا داشتیم ک مورد استقبال منتقدین قرار گرفت

  • آرین جان مقالت عالی بود. یعنی اگه کسی کلا سال ۲۰۱۸ هیچی از گیم هم ندونه با خوندن این مقاله همه چی دستش میاد
    اما در مورد خود سال ۲۰۱۸٫ به نظرم سال خیلی خوبی بود. چون بازیای آنلاین و تک نفره با هم عملکرد خیلی خوبی داشتن. از یه طرف فروش فوق العاده گاد و اسپایدرمن، بازیایی بدون بخش آنلاین، در کنار فروش بی نظیر رد دد، در کنار محبوبیت فورتنایت و پابجی. در کل سال خوبی بود اکثرا گیمرا با هر سلیقه ای راضی بودن.

  • خداحافظ ۲۰۱۸ ساله خیلی خوبی بود واقعن سالی بود که از یاد نمیره با گاد اف وار و بقیه ۲۰۱۹ هم ۳ روز دیگه شروع میشه ساله خوبیرو برا گیمرا دارم همراه با هیجانهایه بازیها معرفیه زودتره بازیهایه خاطره انگیز و همچنین به امید ارزون شدنه تموم سخت افزارارها برا پی سی بازها و کنسول ها این گرونی کم بشه تو این سال

  • اولین بازیه مورد انتظار ساله ۲۰۱۹ Resident Evil 2 Remake هستش :-*

سال ۲۰۱۸ میلادی به روایت اعداد و ارقام - گیمفا