قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸

رضا توکلی
۰۸:۵۰ ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

اگر نگاهی به بازی های ایرانی در مارکت های داخلی خود بندازیم متوجه افزایش سطح کیفی بازی ها چه از لحاظ داستانی و هم از لحاظ تصویری خواهیم شد. متاسفانه بخشی از بازی ها، نمونه های فارسی سازی شده و یا به اصطلاح گروهی، بومی سازی شده، عناوین مطرح موبایل می‌­باشند و خلاقیت در آنها کمتر دیده می­‌شود. اما روند بازی سازی برای موبایل و به طور خاص سیستم عامل اندروید، توسط بازی سازان مستقل در ایران به سرعت در حال رشد است و آنها با به کار گیری ایده های جدید سعی در جذب مخاطبین گسترده این پلتفرم را دارند. پازل ها، بازی های استراتژیک و بازی های رانندگی، سبک هایی هستند که به نسبت سایر سبک ها در موبایل طرفداران بیشتری دارند. اغلب بازی سازان و توسعه دهنده های موبایل سعی می­‌کنند در همین راستا بازی های خود را پیش ببرند. بازی های موبایلی اغلب پتانسیل بالایی در گنجاندن داستان در خود ندارند و معمولا از داستان های ساده و خطی پیش پا افتاده‌­ای استفاده می­‌کنند. در بین بازی های کپی شده و داستان سرایی های ناموفق، عنوانی به چشم می­‌خورد که با دل و جرعت بیشتری هر آنچه برای گفتن دارد را وارد بازی کرده و با داستانی قوی و پرجزییات پا با بازار گذاشته است. ۴۱۱۴۸ را هر طور که تلفط کنید، یک بازی دوبعدی ایرانی می‌­باشد که در قالب ۴ قسمت برای سیستم عامل اندروید منتشر شده است. بسیاری از علاقه مندان بازی های موبایل با سازنده این عنوان فاخر ایرانی آشنایی دارد. مهدی فنائی طراح و برنامه نویس این بازی می‌­باشد که به تازگی هر ۴ قسمت این عنوان را در قالب یک نسخه کامل منتشر کرده است و علاقه مندان می‌­توانند همه قسمت های این بازی به صورت یکجا بازی کنند. دو قسمت اول بازی ۴۱۱۴۸ در سال ۱۳۹۳ منتشر شدند و پس از آن قسمت سوم در سال ۹۴ و قسمت آخر این مجموعه در سال ۹۵ منتشر شد. بازی از لحاظ کیفیت تصویر در سطح قابل قبولی بوده و همان طور که در مقاله قبلی مطرح کرده بودم، در بازی های موبایل هدف اول کیفیت بالا تصویر از لحاظ فنی نیست و طراحی هنری بازی بسیار با اهمیت تر است. به هر حال ۴۱۱۴۸ به راحتی می­‌تواند با نمونه های خارجی از لحاظ سبک، برابری کند اما مهم ترین ویژگی این بازی، داستان سرایی آن است. در بین همه بازی های ایرانی، چه در موبایل و چه بازی های کامپیوتری، با داستان قوی­‌ای روبرو نبوده ایم ولی ۴۱۱۴۸ حرفی جدیدی برای گفتن داشته و با این بار با داستان کامل و پر جزییاتی پا به این عرصه گذاشته است. طراحی بازی در قالب ۴ قسمت و تقسیم داستان در این قسمت ها، تا حدودی جذابیت بازی را بالا برده اما حجم کم گیم پلی بازی، مخصوصا در دو قسمت اول، و پازل های کم باعث شده تجربه بازی به صورت ۴ قسمت جداگانه چندان رضایت بخش نباشد و به توان به آن ایراداتی وارد کرد. در نهایت این عنوان در قالب یک بازی کامل منتشر شده و در ادامه این مقاله به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

۴۱۱۴۸

بازی ۴۱۱۴۸ را به جرعت می­توان به عنوان یکی از کامل ترین بازی های ویدیویی ایران در بخش داستان به شمار آورد. در اکثر بازی های موبایل، با یک داستان ساده و پیش‌­پا ­افتاده طرف هستیم و پس طرح آن به سرعت وارد مراحل و گیم پلی بازی می­‌شویم. اما ۴۱۱۴۸ تا آخرین لحاظات بازی برای شما داستان سرایی می­‌کند و در طول مراحل شما در پی کشف داستان بازی و شخصیت اصلی آن خواهید بود. داستان بازی در یک فضای بسته و با اتمسفر تیره و تاریک روایت می­شود و کاملا تمثیلی از داستان آفرینش می‌­باشد. در ضمن توجه داشته باشید که ­­خطر لو رفتن داستان­ در ادامه متن وجود دارد پس اگر تا به حال این عنوان را تجربه نکرده‌­اید، توصیه می­‌شود از خواندن این قسمت صرف نظر کنید. در اپیزود اول بازی با نماد های فراماسونری و شیطان پرستی روبرو ­شویم و از آنجایی که هیچ گونه از داستان در این قسمت بازگو نمی­‌شود، فضای آن بسیار گنگ است. حتی پازل های بازی که شما در ابتدا برای رهایی از محیط باید آن ها را حل کنید نامفهوم هستند اما این روند در هر اپیزود بهتر شده و در نهایت در اپیزود چهارم با بهترین قسمت بازی روبرو خواهیم شد. خدا انسان را آفرید، همه فرشتگاه به آن سجده کردند جز شیطان. شیطان از درگاه خداوند بیرون رانده شد و با خود عهد کرد که تا روز قیامت همه انسان ها را به گناه آلوده ­کند. داستان بازی با نمادگرایی در چارچوب داستان خلقت انسان و شیطان، بیان می­‌شود. استفاده از این مفاهیم و به کارگیری آنها در داستان بازی کار بسیار دشوار و سختی است و باید بسیار مراقب بود زیرا شاید در بیان نادرست آنها مشکلاتی به وجود آید که قابل جبران نباشد. شخصیت آنتاگونیست بازی که با آن ملاقاتی نداریم به عنوان “پدر” معرفی می­‌شود که نمادی از شیطان است که پس آفرینش انسان به آن سر خم نکرده و قصد گمراهی همه انسان ها را دارد. او در این بازی تشکیلاتی را برای آلوده کردن انسان ها به وجود آورده و مرکز آن کلیسا خورشید نام دارد.

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

طراحی میحط های بازی و نورپردازی به خوبی انجام شده است

شخصیت اصلی بازی سینا تنتا، یک نابغه کامپیوتر است که به عنوان صاحب شرکت مجسمه سازی زئوس معرفی می­‌شود که در ابتدا داستان خود را به خاطر نمی‌آورد و دچار فراموشی شده است. افراد “پدر” سینا را فریب داده و تشکیلات خود را موافق آزادی و عدالت معرفی می‌کند و فعالیت و کار های ضد انسانی و تروریستی! خودشان را در قالب شرکت خیریه­‌ای به نام ۴۱۴۴۸ معرفی می­‌کنند. سینا هم برای جلوگیری از کشتار بیشتر انسان های بیگناه ساختمان مرکزی این مرکز منفجر می­‌کند. اما پس آشنایی با شخصیت های جدید مانند خخخ و یا به یادآوردن معشوقه اش یعنی لی لی شانیاک کم­‌کم با داستان حقیقی آشنا می‌­شود و سعی در پیدا کردن لی لی می­‌کند. در دو اپیزود اول بازی تقریبا هیچ سرنخی از داستان اصلی پیدا نمی­‌کنید و تمامی محتوا داستان گنگ است و واقعا دو قسمت اول به تنهایی بازی های خوبی به حساب نمی‌­آیند زیرا پازل های بازی و ماموریت ها به اندازه دو اپیزود آخر جذاب نیست. بالاخره این پیش­‌نیاز برای بازی ضروری است اما می توانست با روند سریع تری جلو رفته و به قسمت های اصلی برسد. “پدر” شیطان است و لی لی و مرکز خیریه ۴۱۱۴۸ نمادی از مبارزه علیه ظلم است. درست است که داستان بازی بسیار پراکنده و پر جزییات است اما در بیان آنها کمی ضعیف عمل می­‌کند و در برخی قسمت ها به مشکل بر می­‌خورد. سینا تنتا خیلی راحت سیاست های دروغین کلیسا خورشید را قبول کرده و به سرعت مرکز ۴۱۱۴۸ را نابود ­می‌کند که با توجه به فراموشی، می­‌توانست به حرف ها و فریب ها بیشتر شک کند. داستان بازی حتی در برخی قسمت ها که لازم است وارد فاز جدیدی شوند با یک پازل بی ربط (به روند خط داستانی) از تب و تاب می­‌افتد و شما را محبور می­کند برای لی لی دمنوش زنجبیل درست کنید! در مجموع به کارگیری و استفاده از داستان پر محتوا و قصه گویی در بازی بسیار تحسین برانگیز است اما در مواردی کمی زیاده روی می­‌کند. استفاده از نام کلیسا برای یک تشکیلات شیطانی و ربط دادن نظریه پذیرفته شده مِه­‌بانگ (انفجار بزرگ) به فرقه های شیطان پرستی مواردی از این تندروی ها می­‌باشد.

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

جزییات بالا محیط های بازی در این تصویر به خوبی دیده می‌شود

همچنین در این بازی از شرکتی به نام Circle یاد می‌­شود که هدفش تولید محتوا سرگرم کننده، پوشاک و محصولات خوراکی و… با استفاده از نماد های شیطانی می­‌باشد و به طور مستقیم از “پدر” دستور می­‌گیرد که در نهایت در انتها بازی باید با موسس آن روبرو شویم. Circle در این نمادی از تمامی شرکت ها و برند های امروزی­ است که لوگو ها و طرح های خودشان از نماد های شیطان پرستی استفاده می­‌کنند و چون دست سینا به “پدر” نمی­رسد، تصمیم می­گیرد از یکی از مروجان آن انتقام بگیرد.

بازی ۴۱۱۴۸ از لحاظ فنی یک بازی دوبعدی می‌­باشد که شما باید با استفاده ابزار و وسایل درون محیط، راه های جدید را به روی خود باز کرده تا متوجه داستان حقیقی بازی شوید. در دو اپیزود اول، سینا به دنبال هویت خود است پس بازی روند کندی داشته و گیم پلی این دو قسمت بسیار کوتاه است. اما در قسمت سوم و چهارم که داستان تا حدودی مشخص می­‌شود شاهد مبارزاتی از نوع دکمه زنی (QTE) هستیم که در نوع خودشان بسیار خود به آن پرداخته شده از حالت مختلفی برای نابودی و فرار کردن از دست دشمنان استفاده می­‌کند. در قسمت آخر این نوع مبارزه به اوج تکامل خود رسیده و شاهد نبرد های هیجان انگیزی در بازی هستیم که با موسیقی متنی بسیار عالی همگن شده است. در بازی ۴۱۱۴۸ شما بسته به نوع پازل پیش رو می­‌توانید چند ابزار مختلف را در محیط پیدا کرده و آنها با هم ترکیب و یک سلاح و یا یک وسیله کاربردی بسازید. حالت کنترل بازی با کلیک و اشاره روی اجسام برای موبایل بسیار خوب است و در این بازی هم بهینه عمل می­‌کند و در کنترل شخصیت اصلی بازی مشکلی دیده نمی­‌شود. همچنین شما در قسمتی از بازی می‌­توانید کنترل شخصیت خخخ را برعهده بگیرید. برای کنترل این شخصیت باید دستگاه خود را در جهت موردنظر حرکت داده تا شخصیت به جلو حرکت کند. همین جا که صحبت راجع‌به شخصیت خخخ شد، باید بگویم به شخصه اصلا این شخصیت را منتاسب بازی نمی‌­دانم و بذله گویی ها و طنر بودن آن تنها فضای مرموز و تاریک بازی را خراب می­‌کند و بهتر بود از شخصیت فرعی دیگری به جای آن استفاده می­‌شد. برای مثال شخصیت فرعی آرش (که بهتر است در موردش حرفی زده نشود تا از جذابیت مراحل انتهایی باز چیزی کم­ نشود) بسیار خوب نقش خود را بازی کرده و در مسیر بازی بسیار تاثیر گذار است.

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

فضاسازی بسیار خوب محیط بازی به همراه یک موسیقی متن هماهنگ

اپیزود نهایی بازی ۴۱۱۴۸، بهترین قسمت بازی به حساب می‌­آید هم از لحاظ زمانی محتوای بیشتری برای بازی کردن دارد هم هیجان و بخش های مخفی جالبی را در خود جای داده است. در این قسمت با حجم بیشتری از دیالوگ ها بین شخصیت های روبرو هستیم و ماموریت های بازی چالش برانگیز‌تر از قبل بوده و همچنین شامل چندین مبارزه تن به تن است. نورپردازی و سایه زنی های بسیار خوبی هم در این قسمت دیده می­‌شود که در بخش بعدی به بررسی آن خواهیم پرداخت. در قسمت نهایی بازی شما می­‌توانید دو پایان را تجربه کنید و این بسیار نکته مثبتی است که در یک بازی، نویسنده دو طرح مختلف برای به پایان رساندن داستان دارد. اما خوب داستان بازی در انتها دست نویسنده را برای ساخت اپیزود های بعدی باز می­گ‌ذارد اما همین داشتن حق انتخاب در یک بازی موبایلی برای ادامه بازی بسیار تحسین برانگیز است. همه این قسمت ها در اپیزود چهارم قابل بازی است اما در نسخه کامل این بازی شما می­‌توانید از قسمت اکسترا به محتویات اضافه ای مانند خاطرات لی لی در سنین مختلف و همچنین خاطرات سینا و بخش های فرعی دیگری دسترسی داشته باشید. همچنین در انتها قسمت چهارم با یک بازی جداگانه ای روبرو می­شویم که به نظر من نشان از افزایش سطح استاندارد های بازی، نسبت به سایر بازی های مطرح دارد. بسیاری از بازی های مطرح خارجی در انتها و یا حتی در طول مسیر اصلی بازی، بازی های کوتاه فرعی را برای علاقه مندان طراحی می‌­کنند که تجربه آنها می‌تواند به درگیر کردن بیشتر بازیباز به بازی کمک کند. در ۴۱۱۴۸، بازی رکوردی به نام Gun Range وجود دارد که در آن می‌­توایند با شخصیت اصلی بازی با یک اسلحه، خخخ هایی که به شما نزدیک می‌شوند را مورد هدف قرار داده و تا زمانی که تیر سلاح شما تمام نشده به مسیر بازی ادامه دهید. طراحی همچنین محتوای اضافه چه به صورت داستانی (همانند دفترجه خاطرات ها) و چه به صورت بخش بازی فرعی همانند Gun Range، بسیار خوب و تجربه آن ها بسیار لذت بخش است.

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

بخش هایی از قسمت ویژه “طرح های هنری بازی” در نسخه کامل

به یکی از مهم ترین قسمت های بازی یعنی طراحی هنری و فضاسازی آن می­‌رسیم. اول از همه باید گفت که گرافیک فنی بازی شما را شگفت زده نخواهد کرد اما کاملا استاندارد بوده و هیچ گونه نقص و مشکلی در اجرا ندارد. اما مهم ترین قسمت در گرافیک، گرافیک هنری بازی می‌­باشد. بازی ۴۱۱۴۸ یک شاهکار هنری به حساب می­‌آید و تمامی محیط های بازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند. در کنار طراحی خوب عناصر محیط، نورپردازی ها و سایه زنی های بازی در محیط بسیار خوب کار شده و محیط را زنده تر از هر بازی دیگری کرده اند. در ابتدای بازی، در اپیزود اول، محیط بازی بسیار تیره و تاریک طراحی شده و با موسیقی متن کاملا یکی و همگن شده­­‌اند. از اپیزود سوم، بازی از لحاظ فنی هم یک درجه بالاتر رفته و عناصر درون بازی جزییات بیشتری پیدا می­‌کنند. ۴۱۱۴۸ به بهترین شکل ممکن فضاسازی بازی را انجام داده و شما را در کنار موسیقی جذاب غرق خود می­‌کند. موسیقی متن بازی به خصوص در اپیزود نهایی یکی از مهم ترین ویژگی های بازی به حساب می­‌آید و همچنین علاوه بر موسیقی متن، افکت های صوتی بسیار دقیق و هماهنگی برای بازی در نظر گرفته شده است. شاید مهم ترین اشکالی که به­‌توان به بازی گرفت عدم صداگذاری شخصیت های بازی می­‌باشد. از آنجایی که بازی بسیار همانند بازی های متن­‌محور است و شاهد دیالوگ های اغلب طولانی میان شخصیت های بازی هستیم، انتظار می­رفت تمامی آن ها صداگذاری شده تا علاوه بر جذابیت بیشتر، روایت داستان را با توجه به پتانسیلی که دارد حماسی تر کند.

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

سینا: پس آفریدگار به آدم های خوب چی میده؟ … : عشق

۴۱۱۴۸ عنوانی ارزشمند است. همه استاندارد های لازم برای وارد شدن به بازار جهانی را دارد و بر طبق گفته های سازنده بازی، کار ترجمه آن هم به اتمام رسیده و به زودی می‌­توانیم شاهد انتشار آن در مارکت های خارجی باشیم. داستانی حماسی و ارزشمند دارد و از لحاظ طراحی هنری، یک بازی بی نقص و چشم نواز است. ۴۱۱۴۸ می­تواند شروع کننده یک جریان بازی سازی در کشور باشد. بازیسازان مستقل طرح ها و ایده های خود را می­توانند به این شکل به اجرا درآورده و همانند این بازی هنرنمایی بکنند. در طول سه چهار سال اخیر شاهد پیشرفت هایی در بخش بازی های موبایل بوده ایم اما بیشتر بازی ها مشابه یکدیگر بوده و ایده های ناب و خلاقی نداشته اند. به هر حال امید است در آینده، ایران هم بتوانند جای خود را در بین بازی های موبایلی و هم بازی های کامپیوتری پیدا کند و همانند سایر کشور ها این روند (بازی سازی) تبدیل به صنعت شده و بیشتر به آن پرداخته شود. همان طور که گفته شد متاسفانه بازی ۴۱۱۴۸ صداگذاری روی شخصیت ها انجام نشده و در این مورد هم شاید در آینده و آپدیت های بعدی و یا نسخه های ویژه بعدی، بتوانیم شاهد صداگذاری شخصیت ها باشیم. علاوه بر عدم صداگذاری، در داستان بازی چندین گره باز نشده وجود دارد که با توجه به رازآلود بودن بازی احتمالا مخفی مانده و یا در آینده رمزگشایی شوند. در بعضی از قسمت های بازی هم داستان در مواقع اوج ناگهان افت پیدا کرده و با یک پازل و یا ماموریت نا مرتبط، هیجانش کمتر می شود. به صورت دقیق تر در ادامه نکات مثبت و منفی را مشاهده خواهید کرد اما همان طور که در ابتدا گفته شد، این بازی فوق العاده ارزشمند است و تجربه آن به همه علاقه مندان بازی های موبایل و همچنین علاقه مندان به بازی های رایانه‌­ای توصیه می­‌شود.

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا
قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • صداگذاری شخصیت ها هم خیلی خرجو می بره بالا،هم برا بازی اندروید حجم بازیو که خیلی عامل مهمیه زیاد می کنه.خیلی بازیای اندرویدی کمپانی های بزرگ هم صدا گذاری ندارن، مثل بعضی بازیای گیم لافت یا آنچارتد نسخه موبایل یا سری گو اسکور اینیکس.حجم بازی زیاد بشه می ره تو بخش دیتا دار یا حتا نره هم اقبال بهش خیلی کم می شه.القصه شاید عدم صدا گذاری عیب محسوب نشه تو بازی اندروید به خصوص که بازی مستقله و هزینه هاش به عهده شخص و این که عدم صدا گذاری لزومن باعث عدم کیفیت نیست مثل نسخه های اولیه زلدا یا حتا بازی های سوپر سل مثل کلش آو کلنز یا امثالهم.

    جول دوست داشتنی
  • mansourrrr گفت:

    وقتی به کلیت بازی فکر میکردم زیاد جلبم نکرد ولی بعد از فهمیدن اینکه تنها یه سازنده داره بازی یه جورایی خیلی لذت بردم ازش
    فکرشو بکنید با یه بودجه کلون و افراده بیشتری مثله خوده سازننده بهشون بها داده بشه چه کارهایی میتونن بکنن
    امیدوارم دولتمون کمی میدون بده به این بازی سازا :yes:

    جول دوست داشتنی
    • alipower گفت:

      متاسفانه اینجا ایرانه دوست من
      من گفتم قبلا تری دی کار هستم
      و تو فروم تری دی فعالیت بالایی دارم
      و اونجا دیدم طرف اصلا با فلان برنامه بلد نبوده و بهش میگفته آق عمو
      ولی دوستش که تو یک شرکت بازی سازی بوده یکی از کارهای ساخت بازی رو به اون بنده خدا داده بود
      یعنی نیومده بود به بقیه دوستان که خیییییییییلی حرفه ای تر هستند بده

      من خودم تو شهر خودمون با چند نفر آشنا شدم میخواستن یک بازی خفن بسازن
      متاسفانه کسی که کارگردان و رئیس این پروژه بود کلا تو عمرش یک پلی ۳ داشته بود و کلا شاید ۱۰تا بازی هم بازی نکرده بود
      عملا چیزی سرش نمیشد
      بعد کل تیم بازی سازی زیر ۱۰ نفر بود. بهشون میگفت باید مدل هایی که میسازید مثل آنچارتد ۴ باشه :rotfl:

      به منم اسرار کردن که کمکشون کنم. منتهی دیدم این بنده خدا چیزی بارش نیست و این بازیشون هم به جایی نمیرسه کمکشون نکردم. و بعدا هم بازیشون کنسل شد

      خلاصه مطلب تو کشور ما متاسفانه همه چیز شده پارتی بازی و رفیق بازی
      و با این اوصاف این کشور هیچ وقت تو هیچ چیزی به جایی نمیرسه

      به اینکه شما سایت cgart.ir اگر رفته بودی. ملت میومدن کارهای تری دی میزاشتن در حد جهانی
      و شاید ۹۰ ۹۵% این بنده خداها جایی هم دستشون بند نبود و فقط تفریحی مثل خودم کار میکردن
      متاسفانه سایت هم بسته شد. خیلی حیف شد. ولی اگر میدیدی باورت نمیشد اینها کار ایرانی های خودمون باشه

      و یک بحث دیگه تو بازی سازی محدودیت های کشور هستش که همه چیزی رو نمیشه ساخت
      مثلا خانوم تو بازی نباشه اگر هست با حجاب باشه و ….
      خوب تو بازی بخوای اینها رو رعایت کنی مثل فیلم ها میشه. خشک

      مثلا باباهه دختره رو میبینه. خوب اینجا باید بغلش کنه و یک صحنه رمانتیک باشه. ولی به خاطر دین ما نمیشه. نمیگم اینکارو برن بکنند حالا. منظورم چیز دیگه بود. منظورم محدودیت ها بود

      و همینطور سرمایه گذاری واقعا اونجوری که باید باشه نیست

      و البته یک مشکل دیگه که تو بازی ساز های ایرانی دیدم
      دلشون میخواد یک شبه راه ۱۰۰ شبه رو برن
      یعنی طرف میخواد با یک تیم ۱۰ ۲۰ نفره ( در کنار پارتی بازی و عدم استفاده از حرفه ای ها ) یک بازی در حد آنچارتد ۴ بسازه.
      به اینکه میتونه یک بازی ۲بعدی قشنگ مثل world of go braid limbo و …. بسازه

      و مشکلات و مسائل دیگه

      • واقعا حرفتون درسته من خودم هم که برای اولین بار رفتم سایت CGArt.ir اصلا باورم نمیشد که ما یه همچین Concept Artist ها و ۳D کارهایی داشته باشیم
        می‌دونید مشکل ما چیه؟ این که همیشه افراد با استعداد مثل همین هایی که در CGArt بودن از خودشون ضعف نشون دادن و نیومدن که یه تیم درست کنن و همش هم ناله میکنن از این که راه تو کشور ما وجود نداره خب درسته ولی این رو هم در نظر بگیرید که این راه تو کشورهای دیگه یکیش همین لهستان که دارن بازی های فوق العاده‌ای می‌سازن تا چند سال پیش هم وجود نداشت بالاخره یه نفر باید پیدا شه که بیاد و این راهو بسازه چرا اون یه نفر ما نباشیم؟؟؟

  • keyarmin گفت:

    نقد تیکن ۷ کی میاد :stop: :suspense: :yawn:

  • به نظر من این بازی یکی از بهترین بازی های ساخته شده برای موبایل هست که داستان جالب و کشش زیادی هم داره و به علت داشتن چند پایان متفاوت ارزش تکرار هم داره
    …………………………….
    آقای توکلی من تو نقد گنگستر وگاس دیدم که شما نوشته بودید ساپورت دسته پی اس ۴ میخواستم ببینم چطور متصل میکنید دسته رو شما ؟ چون من با بلوتوث که وصل میکنم تاخیر داره و چه بازی هایی ساپورت میکنن از دسته پی اس ۴

    • برای اتصال DualShock4 به موبایل، باید دستگاه شما ازش پشتیبانی بکنه / همه موبایل های سونی و برخی موبایل های HTC این قابلیت رو دارن / توی تنظیمات > دستگاه های جانبی میتونید دسته بازی رو معرفی کنید / بازی هایی هم که پشتیبانی کامل میکنن کم هستند اما مهم ترین بازی های گیم‌لافت مثل آسفالت و جنگ مدرن و همچنین سایر بازی های مهم دیگه این شرکت، دسته رو به صورت کامل پشتیبانی می‌کنند / همچنین بازی هایی که سونی برای موبایل میسازه کاملا از دسته پشتیبانی می کنند.

  • battle killer گفت:

    بهترین بازی که داستانش از همه بازیهای موبایلی سرتره 😯

  • dnyal.pv گفت:

    بازی واقعا خوبی بود و هیچ ایرادی به جز کوتاه بودن محتوای بازی در ۲ قسمت اول و شخصیت خخخ بهش وارد نیست!

  • monsef گفت:

    اصلا با امتیازی که به بازی دادید موافق نیستم
    دو مورد اخری از ضعف ها رو قبول ندارم
    چون این یه کار سخت هست و زمان و چیزای دبگه که دوستمون بهش اشاره کرد رو داره
    جدا از اون ممکنه بدصداگذاری بشه و کلا حال بازیو بگیره.همینکه بازیکن به حس و حال خوش با توجه به محیط و داستان متنو بخونه خیلی بهتره
    درضمن این یه بازی مستقله و ۱نفره ساخته شده
    در مورد اشکال اخر هم به نظرم خیلی دیگه ریز گیر میدید.واقعا من منظورتونو از مشکل اخری نمیفهم.میشه یه کم توضیح بدید؟
    در مورد شخصیت خخخ هم تقریبا میشه اشکال گرفت ولی به هر حال یه زیر شاخه خوبی تو داستانشه
    به هر حال خیلی خوب بود

    • در بخش نکات منفی سعی کردم تمامی ایراد هایی که به نظرم اومد رو بیان کنم تا در ساخت عناوین بعدی، شاید بهتر شوند. اما خیلی از نمره به خاطر این موارد کم نکردم / در خصوص کیفیت فنی عناصر بازی باید بگم که برای مثال شمشیری که در اپیزود سوم بود اگر اشتباه نکنم و باید با اون مبارزه می‌کردید خیلی روی جزییاتش کم کار شده بود و گرافیک پایینی داشت / بقیه عناصر هم مثل ظروف و لیوان کیفیت قابل قبولی نداشتند و همچنین اتومبیلی که اپیزود نهایی بود خیلی خوب بهش پرداخته نشده بود.

  • GAMING fan گفت:

    بازی همونطور که گفتید عالیه… ولی متاسفانه دیده میشه خیلی ها رایگان دانلود میکنن\: بعد شما انتظار صداگذاری دارید
    من خودم pc گیمرم و همه بازیام کرکیه:\ ولی آهنگا و بازی های ایرانی رو میخرم حداقل.
    نقد هم خوب بودممنون که به بازی های ایرانی و موبایلی اهمیت میدید

  • ZEUS گفت:

    با عرض خسته نباشید خدمت نویسنده گرامی
    متاسفانه زیاد نمره نهایی شما و نقد شما رو قبول ندارم; این بازی از اولشم قرار نبود هدفش مبارزات وشوترینگ و … باشه,این بازی دارای مفاهیمی غمیثق بوده و تنها قصد ان , قطره ای پند و عبرت برای جامعه ی امروز میباشد
    در نهایت با احترام به نظر شما , بنده احساس میکنم که شما نمیخواستید که به این بازی نمره بالایی بدهید, که بسیاری از دیگر منتقدان نیز همانند شما دید تاریکی نسبت به صنعت گیم در ایران دارند و انرا قبول ندارند , ادمین لطفا تایید کن,امیدوارم نویسنده گرامی نظرات شخصی من رو توهین برداشت نکند و از همین الان, پیشاپیش از ایشان به خاطر الفاظ تندم معذرت میخوام

    پ.ن:اقا خیلی وقته دیگه توی گروه های بچه های گیمفا نیستم, لطفا اگه گروهی ساختید لینکشو برام بفرستید

    با تشکر

    • ممنون از توجهتون / راستش نمره بدی به بازی داده نشده اما بازی کمی جای کار دارد و هنوز می‌تواند بهتر از این شود به همین خاطر نمره کامل ۸ داده نشد / نکات منفی همه ایراداتی هستند که در طول تجربه بازی، به نظرم آمد که باید مطرح شوند تا در بازی های آینده، بازی کامل تری ببینیم / در ضمن من در متن چندین گفتم که بازی های ایرانی در حال پیشرفت هستند و گل سر سبد آن ها ۴۱۱۴۸ است / هم در قسمت مقدمه هم بخش نهایی به این مورد اشاره داشتم و در کل این بازی رو تحسین می‌کنم و ۴۱۱۴۸ را بازی ارزشمندی می‌دانم.

  • ALI 9 گفت:

    ولی خدایی از حق نگذریم این نه تنها بهترین بازی اندروید ایران بلکه بهترین بازی اندروید در این سبک تو جهانه :heart:

  • داداش شخصیت خخخ درباره ی موجودات کلیسا توضیح میداد و نقشش در بازی هم همین بود

قیام علیه شیطان | نقد و بررسی بازی ۴۱۱۴۸ - گیمفا