جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا

جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky

Psycho
۱۰:۰۰ ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا

آنجا را نگاه کن، نه. نه. آنجا را ببین. هر چقدر که به این دنیای زیبا خیره شوی باز هم کم است. راستی جنگل را تماشا کردی؟ دریا را چطور؟ کوه ها و غار ها را چه؟ آیا صدای بال زدن پرنده ها در دشت سبز و صدای قناری را از لابه لای شاخه های سرسبز شنیدی؟ رم کردن دسته ی آهو ها را در فضای وحشی جنگل دیدی؟ شنای دلفین ها بر روی موج ها و زندگیِ ماهی ها در عمق تاریک دریارا تماشا کردی؟ آیا سفر به آن ستاره ای را که همیشه آرزویش را در سر داشتی تجربه کردی و به مراد خویش رسیدی؟ بوی باران و نم خاک را در کنار سواحل دریا استشمام کردی؟ صدای زوزه ی گرگ را از دور دست ها هنگام کامل شدن ماه در دل آسمان را شنیدی؟ آیا در این لحظه لرزه بر تنت افتاد که هر لحظه امکان دارد یکی از همان گرگ ها به سراغت بی آیند؟ صدای قدم های عظیم آن دایناسور را هنگام شکار یک فیل بزرگ در جنگل شنیدی؟

حالا از طبیعت خارج می شویم و وارد دنیای مدرن می شویم. آیا لحظه برخورد موشک های سفینه ی دشمن را به سفینه خود و هیجان فرود اظطراری را تجربه کرده ای؟ لذت سفر از این سیّاره به آن سیّاره را چه؟ دوست داری حتی برای یک ثانیه از اتمسفر خارج شوی و دنیای بیرون از آن را مشاهده کنی و بهترین تجربه در عمر خودت را رقم بزنی؟

مصلما پاسخ تمامی این سوالات “نه” است. چون تو هنوز شاهکار Hello Games ، یعنی No Man’s Sky را تجربه نکرده‌ای.

دوست داری تمامی سوالات بالا را با کلمه ی “بله” پاسخ بدهی؟ اگر جوابت مثبت است حتی یک لحظه هم برای تجربه این شاهکار دریغ نکن. البته هنوز منتشر نشده. اما به محض منتشر شدن به سراغش برو و دلیل اینهمه تحسین بازیباز ها از این بازی را درک کن.

no mans sky

کاور رسمی No Man’s Sky

نام : No Man’s Sky

استدیو سازنده : Hello Games

پلتفرم های مقصد : PS4 , PC

تاریخ انتشار : به طور شایعه در سال ۲۰۱۵

بگذارید ابتدا از استدیویی که به نوعی توسعه دهنده این بازی هست صحبت کنیم. استدیو Hello Games در سال ۲۰۰۹ با کمک برخی از کارکنان EA و Criterion Games تاسیس شد. HG بازی های زیادی در کارنامه ی خود ندارد و به عبارتی تنها تجربه ساخت یک بازی را دارد. آن هم عنوان Joe Danger هست که در باز خورد های مثبت نسخه های پیاپی توانست در چهار نسخه خود را به اوج برساند اما در این روز ها دیگر هیچ خبری از این سری نمی شود. هیچ کس انتظار ساخت یک بازی این چنینی مانند NMS (No Man’s Sky) را از این استدیو نداشت اما HG توانست با کوشش فراوان خیال های بلند پروازانه خود را به واقعیتی به نام No Man’s Sky تبدیل کند. زمانی که این عنوان در VGX 2013 معرفی شد، به اندازه این روز ها از آن استقبال نشد، اما باز هم توانست لقب یکی از بهترین عناوین معرفی شده در نمایشگاه VGX سال قبل را بدست بیاورد و جوایز با ارزشی را کسب و در کانامه HG ثبت کند. انتظار ها برای تماشای گیم پلی این عنوان زیاد شده بود تا اینکه در کنفرانس سونی در E3 2014 یک تریلر فوق العاده از این عنوان منتشر شد و توانست دل خیلی از بازیباز ها را بدست بیاورد. بعد از نمایش بسیار دیدنی این عنوان در کنفرانس سونی در E3، آقای Sean Murray بر روی صحنه آمد و توضیحات جالبی را از این عنوان داد. در ابتدای سخنان خود از اینکه استدیو آنها بسیار کوچک و مستقل هست و بوسیله افراد بسیار کم تعدادی مدیریت می شود، بحث خود را آغاز کرد. همچنین به سراحت اعلام کردند که تنها با چند عدد از رفیقان خود شروع به ساخت NMS کرده اند و از این بابت که بازی آنها توانسته به چنین رتبه ای برسد بسیار خرسند هستند. آقای Murray در ادامه سخنان خود فرمودند: «عنوان No Man’s Sky یک بازی علمی-تخیلی هست و تحت تاثیر یک سری تخیلات که با اون بزرگ شدیم، کتاب های آزیموف کلارک، دنیایی که می خواستیم بریم ولی نتونستیم بوجود آمد و یک دنیای جاه طلبانه و پیشرو ساختیم. این بازی هیچ انتها و محدودیتی نخواهد داشت و هیچ دو نفری تجربه ای یکسان نخواهند داشت. این دنیایی که ما بنا کردیم بسیار بزرگ و بدون مرز و در حقیقت بی انتهاست.»

بعد از صحبت های آقای Sean Murray و نمایش یک تریلر دیگر از این بازی، صدای دست و هورای حاظرین در نمایشگاه نشان دهنده ی بزرگی هرچه بیشتر این عنوان بود.

dbcc3f origin

قسمتی از گیم پلی دلچسب بازی

یکی از امر های مهم در طول گیم پلی بازی، سیستم ارتقای شخصیت و توانایی های شخصیت است. مثلا شما در هنگام گشت و گذار در محیط وسیع بازی و یا مبارزات با موجودات فضایی و حیوانات وحشی، طیف گسترده ای از گزینه های ارتقای توانایی برای شما ایجاد می شود. از قابلیت ارتقای اسلحه در دستتان گرفته تا ارتقای کشتی ای که در آن به گشت و گذار در اقیانوس ها می پردازید. همچنین امکانات خرید و فروش اجناس نیز در بازی وجود دارد. مثلا هنگامی که شما مقداری پول جمع آوری کرده اید و به غیر از کشتی خودتان، کشتی دیگری را مد نظر دارید، می توانید کشتی خود را به فروش برسانید و با استفاده از پول کشتی فروخته شده و پولی که از قبل داشتید، یک کشتی کامل تر و ارتقا یافته تر و در نتیجه بهتر خریداری کنید. سیستم خرید و فروش تنها برای کشتی ها صدق نمی کند. بلکه سلاح های درون بازی و یا حتی سفینه ها و وسایلات نقلیه درون بازی نیز قابلیت خرید یا فروش را دارند.

همچنین عنوان مذکور فرصتی متفاوت برای خلق صحنه های دل‌چسب و دوست داشتنی است. طی صحبت های آقای Murray که توانسته بود یکی از صحنه های زیبای بازی را کشف کند. در بازی اتفاقات گوناگونی ممکن است در یک آن رخ بدهد. مانند بارش باران و دویدن یک دسته گوزن در یک هوای طوفانی درون جنگل (همان صحنه ای که Murray موفق به کشف آن شده بود) که ممکن است برای اولین بار شما را به وجد بیاورد و باعث شود که خاطرات و صحنه های شیرینی را در هنگام تجربه NMS تداعی کنید.

neweridu

یکی از هزاران منظره های بکر درون جهان بازی

عنوان NMS تجربه ای متفاوت در کنار دیگر بازی های کامپیوتری می باشد، چون همانطور که سازندگان بازی نیز اعلام کرده‌اند در کمتر بازی های کامپیوتری ای امکان پرواز و فرود با سفینه در سیارات دیگر وجود دارد. در کمتر بازی ای امکان شنا کردن در عمق دریا ها و تماشای درون غار های تاریک وجود دارد. حالا تصوّر کنید که تمامی این قابلیت ها در کنار یکدیگر جمع شوند و تجربه ای ناب از یک جهانگردی مجازی را برای شما فراهم سازند. اینها چیز هایی هستند که عنوان NMS را نسبت به دیگر بازی ها کمی جذاب تر جلوه می دهد.

گرافیک بازی با اینکه در حد عناوین نسل بعدی نمی باشد، نباید آنرا با دیگر عناوین امروزه مقایسه کنیم. زیرا که NMS دارای یک گرافیک هنری و چشم نواز هست، همچنین هنگامی که با جزئیات بی نظیر محیط و ترکیبی زیبا جمع بسته می‌شود، باعث می شود که شما در هنگام بازی با خود بگویید: صبر کن، صبر کن. من این منظره را دوست دارم، می خواهم قدری در اینجا به تماشای محیط بپردازم و از طبیعت خوش تراشیده شده لذت ببرم!

 

[jwplayer mediaid=”180547″]

یک بازی چقدر می تواند زیبا خلق شده باشد که اینگونه بازیباز لب به تحسین بگشاید؟ همچنین در بازی محیط های متنوعی نظیر محیط های برفی، بیابانی و . . . وجود دارد که هر کدام زیبا تر از آن یکی خلق شده اند.

هرچه قدر که از این بازی تعریف و تمجید شنیده شود باز هم نمی توان سرگذشت آن را تصوّر کرد. امکان دارد یک عنوان متوسط رو به ضعیف باشد که حتی یک بار هم ارزش تجربه کردن را نداشته باشد، یا اینکه یک عنوان ناب مانند دیگر عناوین مستقل نظیر rime و یا جورنی شود و از خیلی دیگر از عناوین AAA ارزش تجربه اش بیشتر باشد. بحث را بیشتر از این ادامه نمی دهم و مانند شما تا عرضه بازی در سال ۲۰۱۵ (شایعه!) صبر می کنم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا
جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جهان زیر پای توست | اولین نگاه به No Man’s Sky - گیمفا