مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا

مصاحبه با سازندگان بازی ذوالفقار

احمد سعیدی
۱۲:۱۴ ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا

اکنون که در بدو انتشار عنوان با کیفیت ایرانی با نام ذوالفقار هستیم، با توجه به اینکه تا کنون مصاحبه ای با سازندگان این بازی در هیچ جا انجام نشده بود، تمام سعی خود را کردیم تا هر طور که شده با یکی از افراد سازنده این بازی مصاحبه کنیم و کابران عزیز گیمفا را بیش از بیش با بازی ذوالفقار آشنا کرده و تا حد ممکن پاسخ سوالات آن ها را جویا شویم که خوشبختانه این تعامل با یکی مدیران پروژه این بازی به صورت تلفنی صورت گرفت.

در ادامه دعوت میکنم متن این مصاحبه را مطالعه فرمایید:

اول اینکه چه شرکت هایی در ساخت این بازی دست داشتند؟
ببینید این بازی چهار تا مجموعه کمکش کردند، حالا این چهار تا مجموعه هرکدام کار خاصی را انجام داده اند؛ موسسه موج حامی رسانه بحث داستان و محتوا بازی را آماده کرده، موسسه اپیدمیک کار تولید را انجام داده، موسسه آمیتیس مشاوره تولید انجام داده (بر روی بازی نظارت کرده) و موسسه سفیر نور بشارت هم حامی مالی بوده است. یک کار به قول معروف جمعی انجام شده توسط این چهار شرکت که هر کدام نقش های ذکر شده را داشتند که پراکندگی اخبار بازی هم دلیلش همین بوده که بچه های تولید یه خبر منتشر می کنند باز از این طرف رونمایی رو شرکت دیگه انجام میدهد.

کار در ابتدا با چه شرکتی آغاز شد و ایده برای کدام موسسه است؟
ایده اصلی را که موج حامی رسانه داشت، این موسسه ایده اولیه بازی را داد که تولید تو این بحث و داستان انجام میگیرد بعد شروع کرد به جمع آوری حمایت، چون این موسسه اکثرا تو این کار هست که اول ایده و محتوا میده، تیم تولید انتخاب میکند و بعد حامی مالی و بعد کار رو میبره جلو.

به سراغ بازی برویم. لطفا داستان این بازی را به طور خلاصه شرح دهید.
داستان بازی مربوط هست به صحبت های آقای نتانیاهو که در سازمان ملل گفت ما باید تا تابستان به ایران حمله کنیم (سال ۹۱) و اینکه تا سال بعد ایران به بمب هسته ای دست پیدا میکند و ما باید قبل از آن به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنیم.این بازی دقیقا روی سخنان ایشون صورت گرفته که در سپتامبر  ۲۰۱۳ اسرائیل تصمیم به حمله به ایران رو میگیرد.حالا نیرو های حزب الله که در داخل ارتش اسرائیل نفوذی و جاسوسانی دارند، این خبر رو چند روز زود تر به حزب الله میدهند و حزب الله هم که طبق تعهداتی که نسبت به ایران دارد یکی از نیرو هاش را بنام ذوالفقار برای عملیاتی چریکی میفرستد تا کاراکتر طی یک عملیات چریکی، وارد عمل شود. (حالا اینطور نباشه که بیان بگن یه نفر حمله میکنه به اسرائیل و همه چی رو نابود میکنه و بر میگرده، نه اصلا اینطوری نیست، بازی در یک خط جریان داره و فقط این کاراکتر نفوذ میکنه و تا اسرائیل بخواد متوجه بشه سریعا موشک هایی که قرار هست به سمت ایران شلیک بشه رو خنثی میکنه و یه سری اطلاعات محرمانه بدست میاره و بر میگرده).

zolfaghar screenshots final 6

از مدت زمان گیم پلی ذوالفقار و ایده های جدید آن بگویید.
داخل بازی ما چهار سطح داریم (آسان-معمولی-سخت-خیلی سخت) که سطح ها هم خیلی متفاوته! و تو هر سطح هم واقعا هوش مصنوعی خیلی دشوار میشود. داخل هر چهار سطح تفاوت های گیم پلی هست.اما به صورت میانگین بازی حدود ۴-۵ ساعت گیم برای یک کاربر معمولی دارد.
داخل گیم پلی ایده های جدید یکی اینکه ما اگه بخواهیم بازیمان را با بازی های ایرانی مقایسه کنیم، ما بحث سوار شدن روی نفر بر و قایق روداریم، شنا کردن و یا برداشتن برخی اجسام از روی زمین رو داریم مثلا لب ساحل اگه خرچنگی یا لاک پشتی یا پرنده ای باشه بازیباز می تواند بردارد و اینکه کلا استاندارد های سبک FPS کامل در بازی رعایت شده، کامل. بازیباز در بازی می تواند آزادانه داخل محیط بازی هر تاکتیکی رو که دوست دارد پیش بگیره، یعنی طبق یک خط حتما نمی خاهد جلو برود. معمولا بازی های ایرانی طبق خطی که خودشان تعیین کردند شما باید بازی کنید و زیاد نمیتوانید تو مسیر های متفاوت قدم بر دارید.مثلا شما برای انجام خنثی سازی یک بمب و انجام یک ماموریت می توانید هر روشی و راهی که دوست دارید رو انتخاب کنید و این یکی از تنوع هایی است که گیم پلی بازی داره. بازی ذوالفقار ویژگی تنوع سلاح رو دارد که تقریبا ما ۹ تا سلاح داخل بازی داریم به همراه نارنجک که داخل تنوع گیم پلی تاثیر گذار هست.

گرافیک بازی را در چه حد می  دانید؟
ببینید بنده از سال ۸۱ بازی سازی رو آغاز کردم و تا الان بهمراه دوستان حدود ۷-۸ عنوان تولید کردیم، از نجات بندر تا مبارزه در خلیج عدن. با توجه به این موضوع شکر خدا بشخصه توانستم خودم را هم از لحاظ علمی ارتقا بدم و هم از لحاظ تجربه کاری؛ که صد در صد این توانسته تاثیرگذارباشه بر روی کار.
بازی ذوالفقار با موتور Crytek تولید میشود و ما همه سعی مان را کردیم این بازی از لحاظ گرافیک، توی سبک خودش استاندارد باشه.خب این موتور والا شما دست هم بهش نزنید گرافیک خوب رو به شما تحویل میده و با توجه به داستان ما سعی کردیم بهترین نوع در بیاد و ما کار هایی که باید انجام میدادیم رو انجام دادیم حالا میماند انتظار مخاطب که ببینم این بازی برآورده میکند یا نه.
حالا به طور مثال برای آسمان بازی ما حدود ۳۰۰ کیلومتر تو دل دشت کویر رفتیم تا یه زمین صاف و مناسب پیدا کردیم و یک روز ما مشغول عکس برداری بودیم از آسمان.در حالی که کمتر به این چیز ها اهمیت داده میشود اما ما سعی کردیم خودمون این کار را انجام بدیم.

zolfaghar screenshots final 7

قبول دارید بازی شبیه کرایسیس هست؟
آره دیگه.قبول که دارم.
حالا قبول داشتن شبیه کرایسیس یه بحثی هست. ما از موتور رایگانی بهره بردیم که برای کرایسیس ۲ هست و با توجه داستان بازی ما خواستیم یک واکنش سریع رو انجام بدیم. ما نخواستیم روند کش داری داشته باشیم و با توجه به داستان بازی و داغ و بروز بودنش ما خواستیم بازی رو به نحو یک واکنش سریع تولید و عرضه کنیم.
اما کلمه تقلید غلط هست؛ ما اسم این کار را تقلید نمیگذاریم و استفاده از تجربه میدانیم و ما میایم از تجربیات دیگران استفاده می کنیم.طبیعی است وقتی شما میخواهید از نربان یک صنفی بالا برید پاتون رو دقیقا جای پای بالا سریتون میذارید که ما به این نمیگیم تقلید.الان نمیشه که تو ایران سبک جدید اختراع کرد، همه سبک ها اختراع شده و اکنون بازار بازار ایده های نو هست و ما بیشتر سعی میکنیم که ایده هایمانن را پیاده کنیم با استفاده از تجربه ی دیگران.حالا شباهتش هم دلیلش میتواند اینهایی باشه که عرض کردم. ولی باز هم اگه شبیه باشه من خداروشکر میکنم، اگر واقعا اون بودجه و اون شرکت های بزرگی که تو دنیا دارن اینطوری کار میکنن اگر واقعا دوستان ما تو ایران بخوان بگن که بازی شما شبیه به اینهااست واقعا من افختار میکنم؛ “شما هر چیزی که میسازی اگر خارج از اختراع باشه قطعا نمونش تو دنیا هست”.

HUD بازی آماده هست! 😐
عرض کردم که ما اون چیزایی که زمان بر بوده را استفاده از نمونه هاای آماده کردیم یعنی اینکه نیامدیم وقت خودمون بذاریم، چون نخواستیم داستان خراب بشود و نخواستیم این ایده را از دست بدهیم و تولید ذوالفقار یک واکنش سریع است.HUD بنظر من خیلی چیز مهمی نبود و بنظر من دقت و حساسیت در صداگذاری ها خیلی مهم تر هست تا یک HUD که بخاهیم روش حساس بشیم.

zolfaghar screenshots final 5

 لطف میکنید توضیحاتی هم درباره صداگذاری بازی بدهید؟
ما تو بحث صداگذاری بازی سعی کردیم که از افراد متخصص این کار استفاده کنیم و یه سری کارهای نو هم داخل این بازی انجام دادیم؛ اینکه هماهنگی هایی کردیم تا صدای اسلحه ها را خودمان با تیم صدا توی میدان تیر، تیراندازی و صدابرداری کردیم. بحث آهنگ سازیش را هم ما مشورت کردیم و چندتا از بچه هایی که تو این کار دستی بر آتش داشتند استفاده کردیم و خداشکر خیلی هم خوب شده و توی بحث دیالوگ ها هم از آقای مجید حبیبی و استاد یگانه و … استفاده کردیم.

بازی فقط برای PC عرضه میشه دیگه؟ سیستم مورد نیاز بازی؟
بله.
سیستم مورد نیاز هم خدمتتون عرض کنم که همه سیستم عامل ها که جواب گو هست، برای بحث فضاش یک دی وی دی کاملا پر هست و چیزی حدود ۵ گیگابایت به فضای خالی احتیاج دارد، ما تنضیمات خیلی پیشرفته ای را توی بازی گذاشتیم و بازیباز میتواند متناسب با سیستم خودش تنظیمات رو اعمال کند، و به صورت نرمال رم ۱ و گرافیک ۵۱۲ برای انجام بازی ذوالفقار نیاز هست.


۱۹ خرداد قطعا بازی منتشر خواهد شد؟ قیمت؟

بله. ما الان که داریم صحبت می کنیم بازی در حال چاپ شدن هست. البته در جریان باشید که ما نوزدهم پخش رو شروع می کنیم اما ممکن است چند روز بعد به شهرستان ها برسد اما مطمئنا نوزدهم خرداد پخش بازی شروع خواهد شد. قیمت بازی رو هم ناشر ۵ هزار تومن گذاشته است.(دوستان جالبه بدونید که از این ۵ هزار تومن، ۲۱۰۰ تومن برای ناشر و تولید کننده هست که واقعا مبلغ کمیست و ۲۹۰۰ تومن برای فروشنده ها می باشد)

zolfaghar 2

ممنون از وقتی که گذاشتید.صحبتی با کاربرای گیمفا دارید؟
دوستان از بازی ساز ها حمایت که بشه صد در صد پیشرفت می کنند. سعی کنیم حمایتی انجام بدیم و توجه کنیم که حمایت کاربر ها یک تبلیغ هست برای بازی! ما متاسفانه گزینه تبلیغاتی زیادی نداریم. برای عنوانی که مثلا با ۱۰۰ و خورده ای میلیون تولید میشود و بعد ۱۰۰ میلیون هم هزینه ی تکسیرش میشود! ( ناشران ریسک نمی کنند تا یه همچین کاری انجام بدند و تولید کننده ها هم روی این بحث مشکل دارند که بخان این کارو انجام بدن).حالا یه بازی با همچین هزینه ای تولید و تکثیر میشود به نظر شما راهکار تبلیغاتی ای داره؟ اکثر کار های تبلغاتی هم که هزینه سنگینی دارند.
اما مقوله ی حمایت چیز دیگریست که کاربرا میتونن با حمایت، بازی ساز رو امیدوار کنند به تولید؛ حالا خیلی از دوستان میان نظر میدن که اقا ما اینو نمیخریم و اونو میخریم در حالی که این اصلا حرف درستی نیست بنظر من. ببنید الان من خودم همه بازی های ایرانی رو میخرم و حتی جالبه بدونید من بازی خودم رو هم میخریدم! همه ی چشم تولید کننده به فروش و بازتاب بازی هاست که کاربرا با خرید و حمایت هم میتونند حمایت معنوی و مالی کنن و هم تبلیغاتی برای بازی.
الان بازیباز ها حمایت کنن و یا حتی بیان راهکار هایی که به ذهنشون برای فروش بازی ها میرسه رو به بازی ساز ها انتقال بدن و ما قطعا استقبال خواهیم کرد و افراد قشر بازیساز جوری نیستن که بخان خودشونو بگیرن و یا جواب ندن. ما انتقاد رو هم واقعا می پذیریم. صنعت گیم ایران مثل یه بچه ای هست که تازه راه افتاده.این صنعت حدود ۷-۸ ساله که به دنیا اومده است.حالا برا اینکه بتونه رو پای خودش بایسته و دویدن یاد بگیره و بزرگ بشه، صد در صد نیاز به حمایت و انتقاد دارد.
الان با توجه به گسترش ارتباطات در تلفن های همراه (وایبر و …) هر فردی که بخواد از یک بازی حمایت کنه میتواند در این مکان های مجازی تبلغات پر سودی برای تولید کننده بکنه و هر فردی نقشی بر پیشرفت بازی های ایرانی و بزرگ شدن این نوزاد داشته باشد.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا
مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه با مدیر پروژه بازی ذوالفقار | گیمفا