تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا

تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه

کسری نراقی
۱۳:۴۶ ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا

صاحب نظران، اقتصاد را برآمده از دل فرهنگ و زاییده هنر معرفی کرده و شکل گیری فرآیند اقتصادی در دنیای صنعتی امروز را محصول نزدیکی عرصه فرهنگ و اقتصاد عنوان می‌کنند.

بر این اساس هر کالای فرهنگی در این فرآیند، تولید و مجال عرضه در چرخه اقتصادی را یافته و سرمایه گذاری در این مسیر تولید کالای مورد نظر را برای ارایه جامعه امکان پذیر می‌کند.
هنر – صنعت گیم نیز در این میان از قاعده یاد شده جدا نبوده و گیم به عنوان کالای خروجی آن فارغ از تکنیک ساخت و مهارت تبدیل آن به محصول نیازمند سرمایه گذاری و توجه جدی است.
از سویی بسیاری از کارشناسان، صنعت گیم را همچون هنر هفتم گستره ای گران اما سودآور و دارای چرخه مالی بالا به دلیل گستردگی مخاطب معرفی می کنند، عرصه ای که در صورت سرمایه گذاری مناسب و اختصاص منابع مالی از توان دستیابی به خودکفایی و به نوعی تراز کردن خرج و برج خود را داشته و از تنوع بسیاری برخوردار است.
صنعت گیم در ایران در مقایسه با کشورهای صاحب این صنعت، نوپا و در مسیر رشد قرار دارد، به رغم سرمایه گذاری اندک در طول حدود ۷ سال عمر تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای اما خروجی ها نشانگر این است که عرصه یادشده به دلیل ظرفیت های بوجود آمده، توفیق آفرین و سود ده خواهد بود.
قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای صاحب صنعت گیم در دنیا و حضور موفق بازی های تکنیکی و جذاب ایرانی در رویدادها، مجامع و بازارهای منطقه ای و بین المللی نشانگر حرکت در مسیر پیشرفت و توان رقابت این قبیل محصولات با نمونه های خارجی آن است.
به عقیده بسیاری از صاحب نظران ، اختصاص منابع مالی مناسب و توجه جدی به بودجه بخش گیم از منظر حمایتی در شکل گیری اقتصاد گیم کشور تاثیر بسزایی داشته و بستر بازار یابی تولیدات ایرانی در بازارهای منطقه ای بویزه کشورهای اسلامی را فراهم سازد.
بدیهی است با اختصاص منابع مالی مناسب که اتفاقا مورد وفاق قانون گذاران به عنوان تایید کنندگان مباحث بودجه ای کشور نیز هستند، می تواند صنعت گیم را در شرایط دشوار کنونی که از نبود امکانات مالی رنج می برد، رها کرده و توفیق عرصه یادشده را تداوم بخشد.
چه بسیار طرح ها و ایده های ناب وجود دارد که به دلیل مشکلات مالی و کمبود بودجه در انتظار ساخت و تبدیل شدن به کالای فرهنگی “گیم” قرار داشته و از عرضه به بازار داخلی و خارجی و یافتن مخاطب خود بازمانده است. بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی گیم کشور حمایت منطقی از تولید کنندگان، فضاسازی برای عرضه ایده‌آل تولیدات داخلی و شناساندن آن به مخاطب را به عنوان وظیفه ذاتی در اولویت امور دارد اما محدودیت منابع مالی مجال گستراندن چتر حمایتی را از این نهاد گرفته و بسیاری از برنامه های سازنده را در حد طرح نگه داشته و مانع از اجرای آن شده است.
آحاد فعالان این عرصه معتقدند که تامین منابع مالی و ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری به همراه ترغیب بخش خصوصی برای حضور پررنگ در این عرصه، صنعت گیم کشور را شکوفا و بازارهای جدید را به روی تولیدات ایرانی می‌گشاید.
اکنون که دولت هدف گذاری مناسب در عرصه فرهنگ را در قالب برنامه کلان “دیپلماسی فرهنگی” در کانون برنامه و اجرا دارد، حوزه گیم همچون سینما از توانایی بسیاردر ایفای نقش سفیر فرهنگی کشور در خارج از مرزها برخوردار بوده و توجه به ظرفیت های موجود در این گستره پنجره جدیدی برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و تقویت بنیان های فرهنگی در داخل و خارج از کشور خواهد گشود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا
تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تبیین چشم انداز صنعت گیم در سبد بودجه - گیمفا