ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران

حامد زاهدی
۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

کمربندهای خود را ببندید که قرار است با دومین قسمت از ماشین زمان، با سرعتی مجاز در خاطرات خاک خورده و نهفته در حافظه شما حول بازی های ویدیویی سفری نسبتا طولانی داشته باشیم.

دود از کنده بلند میشه

بعد از استقبال کم نظیر صورت گرفته از «ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران» بر خود لازم دانستم که ادامه دهنده مسیری باشم که سبب تجدید خاطرات فراموش نشدنی بازی‌بازها می‌شود. در این سری مقاله گشت و گذار فوق العاده‌ای در خاطرات بازی‌بازهای قدیمی یا همان Old-Schoolها خواهیم داشت. فراموش نکنید آنچه که سبب جذابیت بیشتر این سری مقاله می‌شود، حضور پرشور شما در قسمت نظرات سایت گیمفا است.

اگر بگویم از اواخر دهه ۷۰ تا پایان دهه ۸۰ برهه زمانی عجیبی برای ایرانی‌ها بود، دروغ نگفته‌ام. در واقع پیشرفت یکباره تکنولوژی باعث شد جوانان رعنای آن زمان به طور کلی آب روغن قاطی کنند و مورد داشتیم تا به الان هیچ مکانیکی نتوانسته موتور مغزش را ریکاوری کند. بنده‌های خدا دوران کودکی و تا حدی نوجوانی خودشان را با دهه شصتی‌ها (بخوانید نسل سوخته) سپری نمودند؛ بدین ترتیب به انجام کارهای یکنواخت و یکسان در کنار زندگی بدون ریسک عادت پیدا کردند؛ روز بد نبینید چرا که تا خواستند کمی چشم‌هایشان را باز و به جوانی سلام کنند دهه ۸۰ مثل موشک کروز به منطقه امنی که ساخته بودند برخورد کرد و کل معادلاتشان را به‌هم ریخت. حال با چالش‌های بی‌شماری روبرو بودند که در کودکی و نوجوانی هیچ آموزشی برای یکسازان سازی و هم‌سو شدن با آن ندیده بودند.

برادر من، آن دوران که دنیای رسانه دیجیتال به وسعت الان نبود؛ در واقع اینترنت ۴G یا TD-LTE وجود نداشت و وصل شدن به اینترنت سریال چند قسمتی بود که دلتان را خون می‌کرد. تصور کنید خبر معرفی بازی GTA 6 حدود هفت الی ده روز بعد به ما می‌رسید و تازه با کلی شوق و ذوق به عنوان سفیری که حاوی پیام مهمی هست به کلوب‌ها می‌رفتیم و به رفقای خودمان اعلامش می‌کردیم. تازه ممکن بود یک سری‌ها با جمله محبت آمیز «چرا به جاش سیب نمیخوری؟ خوشمزه‌تر هم هست» پاسخ قاطعی به صحبت‌هایمان بدهند.

از اینترنت گفتیم جا دارد یادی کنیم از صدای قـیژ ویژ دیال آپ (Dialup) که رسوای زمین و زمانمان می‌‎کرد و پس‌گردنی‌هایی که از سمت پدر محترم حواله می‌شد که ای ایها الناس، الان قبض تلفن زیاد میاد. در وسط این کتک‌هایی که نوش جون می‌کردیم، برخی هم بودند که قصد داشتند کارت‌های اینترنت آن زمان را مثل علامت حاکم بزرگ، میتی کومان به باباجان نشان بدهند که متاسفانه راه حل خوبی نبود و یک دور کتک جدید به علت «چرا پولات رو حروم میکنی؟» در پی داشت.

همه این موارد دست به دست هم داده بودند که روزنامه و مجله‌های چاپی بیشترین طرفداران دنیای بزرگ بازی‌های ویدیویی را به سمت خود جذب کنند؛ به گونه‌ای که مجله‌های تخصصی مثل «بازی رایانه» و «دنیای بازی» را داشتیم که جزو غول‌های رسانه دیجیتال و چاپی آن زمان محسوب می‌شدند که به بنده حقیر برای مطالعه هر یک از جلدها، لحظه شماری می‌کردم.

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

بازی رایانه

بازی رایانه، یکی از پرطرفدارترین سایت‌ها و نشریه‌های چاپی دهه ۸۰ محسوب می‌شود که بدون تردید بازی‌بازان زیادی پول‌های تو جیبی خودشان را جمع می‌کردند تا بتوانند هر ماه، یک نسخه از این مجله خواندنی و جذاب را خریداری و مطالعه کنند. شماره اول مجله بازی رایانه در سال ۱۳۸۰ روی کیوسک‌های مطبوعاتی رفت. به جرات می‌توان گفت بازی رایانه اولین نشریه چاپی تخصصی در خصوص بازی‌های ویدیویی بود که خیلی زود توانست بدون هیچ تشریفات خاصی نظر مثبت عاشقان این صنعت را به سمت خودش جذب کند. متاسفانه مسئله کسب مجوز نشریه سالیان سال مسئولین بازی رایانه را درگیر خود کرد و بارها سبب تعطیلی کوتاه مدت آن شد.

وحید عبدالهی‌ها (هرجا هستی، بدون که دوست دارم!) به عنوان سردبیر و همچنین غلامرضا لایقی به عنوان مدیر مسئول و صاحب امتیاز دو چهره کلیدی و سرشناسی بودن که سکان هدایت این نشریه را بر عهده داشتند.

این مجله با صفحه آرایی چشم‌نوازش دارای فهرست مطالب متنوعی از جمله بخش اخبار، گزارش ویژه، نقد و بررسی، کمیک و موارد دیگر بود. تازه آنچه که سبب افزایش محبوبیت بازی رایانه شد، دیسک ویدیویی و پوستری بود که در هر شماره درون بسته بندی مجله قرار می‌گرفت.

سردبیر خوش ذوق، هربار محتوای متفاوتی برای دیسک در نظر می‌گرفت. به عنوان مثال حضور تیم بازی رایانه در نمایشگاه E3 بسیار قابل شایسته بود. به یاد ندارم که مجله یا رسانه اینترنتی دیگری تا قبل از این نشریه چنین حرکتی را زده باشد. به هر حال بسیار غرورآفرین بود که نماینده‌ای از کشور عزیزمان به عنوان خبرنگار و فعال حوزه بازی‌های ویدیویی در این نمایشگاه بزرگ حضور داشت. پوسترها نیز هوش از سرمان می‌برد. همیشه اشتیاق داشتم که بدانم برای این شماره چه پوستری از چه بازی درون مجله قرار داده شده تا با کلی ذوق آن را روی درب کمد یا دیوار اتاقم بچسبانم.

طولی نکشید که سایت اینترنتی بازی رایانه با انجمن (همان فروم خودمان) روی کار آمد. به جرات می‌توانم بگویم که این انجمن جای بزرگان بود و هر اسپمری نمی‌توانست دست به قلم بشود. مطالب بسیار تخصصی و آموزشی در کنار کاربران حرفه‌ای، همگی سبب شدند که انجمن بازی رایانه خاطرات شیرینی برای بازی‌بازان به ارمغان بیاورد.

اگر حافظه از زوار در رفته‌ام یاری کند، گمان می‌کنم آخرین شماره از مجله چاپی بازی رایانه در تیر ماه سال ۱۳۹۳ منتشر گردید و بعد از آن متاسفانه به خاطر مشکلات مالی و موانعی که بر سر راه وجود داشت، به صورت رسمی به کار خود پایان داد و به خاطره‌ها پیوست.

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

دنیای بازی

با اینکه سایت رسمی نشریه دنیای بازی هم‌اکنون نیز دایر است اما نمی‌توان از فعالیت‌های عالی که در گذشته صورت گرفت، چشم پوشی کرد؛ پس همین ابتدا به مالک و صاحب امتیاز گیمفا، آقای کسری نراقی و بخش بازرگانی اعلام می‌کنم که هیچگونه هدف تبلیغاتی ندارم و به من بی‌نوا رحم بفرمایید.

برخلاف بازی رایانه، دی بازی (مختصر دنیای بازی) در قالب یک هفته نامه منتشر می‌شد. اگر اشتباه نکنم اولین نسخه از مجله دنیای بازی در سال ۱۳۸۵ طی ۱۶ صفحه منتشر و روی کیوسک‌های مطبوعاتی عرضه گردید.

از جمله افراد سرشناسی که در این مجله حضور داشتند می‌توان به بابک نمازیان به عنوان صاحب امتیاز و سید طه رسولی (هرجا هستی، شاد و پیروز باشی) به عنوان سردبیر اشاره کرد.

این مجله با موفقیت روز افزون خود توانست در قالب ۱۷۶ شماره منتشر شود و آخرین شماره نیز مربوط به پانزدهم شهریور ۱۳۹۳ بود و بعد از آن دیگر خبری از این مجله دوست داشتنی نداشتیم.

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

گیمفا

بله، چی فکر کردید؟! معلوم است که گیمفا نیز به عنوان یکی از رسانه‌های ریشه‌دار و قدیمی از قافله عقب نمانده و ید طولانی در این موضوع دارد؛ البته متاسفانه شرایط برای داشتن مجله چاپی هموار نبود و گیمفا به عنوان یک مجله الکترونیکی و دیجیتال بسیار باکیفیت زبان زد خاص و عام شده بود.

اولین نسخه از مجله الکترونیکی گیمفا در ۱ فروردین سال ۱۳۹۱ به همت آقای دانیال نوروزی و کسری نراقی و در مجموع در ۲۴ شماره منتشر گردید. آنچه که سبب جذابیت هرچه بیشتر نشریه گیمفا شد، پرداختن به مباحث صنعت بازی‌هایی ویدیویی داخلی و ایرانی و مصاحبه‌های جالب با بازی‌سازان بود.

در طول فعالیت ماهنامه گیمفا، سه سردبیر نام آشنا (دانیال نوروزی-حامد زاهدی-سعید آقابابایی) در برهه‌های زمانی متفاوت وظیفه مدیریت آن را بر عهده داشتند که جای دارد از زحمات آنان تشکر ویژه کنیم. (خواهش میکنم!)

صفحه آرایی فوق العاده این مجله در دوران اوج خود به دوست عزیز و خلاقم آقای دانیال شیخی (از دور به تو سلام) واگذار شده بود که با ایده‌های ناب و بکر خودش در موفقیت روز افزون نشریه سهیم است و کم لطفی است اگر از زحمات ایشان تشکر نکنم.

پیشنهاد می‌کنم اگر جزو مخاطبین ارزشمند ما هستید حتما در اولین فرصت تاریخچه رسانه گیمفا را مطالعه کنید.

با اینکه فاتحه مجله دیجیتالی گیمفا نیز ۹ سال بعد در تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۰ خوانده شد اما هنوز هم امکان دانلود آرشیو این نشریه برای مخاطبین علاقه‌مند وجود دارد. جهت ورود به آرشیو مجلات گیمفا اینجا را کلیک کنید.

جناب میرفندرسکیان:

زاهدی چی شد که مجلات چاپی و دیجیتال دیگه منتشر نمیشن؟

جناب میرفندرسکیان، سوال بسیار خوبی پرسیدی اما از مطرح نمودن تمامی دلایل به خاطر «شرایط نابسامان بد آب و هوایی» که ممکن است گریبانگیرم شود، معذورم. پس به دلایل کلیشه‌ای بسنده می‌کنم تا پاسخی به سوال شما باشد.

سرانه بالای مطالعه در ایران

بر اساس آمار علمی و تخیلی ارائه شده توسط اداره باورنکردنی‌ها، سرانه مطالعه کتاب و مجلات توسط افراد ۱۵ ساله به بالا در ایران ۲۳ ساعت در شبانه روز است. در واقع از بس که ما مشغول مطالعه هستیم، اطلاعیه صادر کردند که آقا تو را به خدا کمتر مطالعه کنید تا با کمبود هویج برای تقویت چشم‌های شما مواجه نشویم؛ گرچه بنده بعید می‌دانم که ضعیفی چشم آقایان در دهه ۸۰ به خاطر مطالعه باشد!

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

پیشرفت تکنولوژی و روی کارآمدن شبکه‌های اجتماعی

از آنجا که آدم‌های بسیار خسته‌ای هستیم، تمایل بیشتری به دیدن و شنیدن داریم. شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم دسترسی ما را به دنیای بی‌انتهای اطلاعات هموار ساخته و همین موضوع سبب شده که استفاده از ویدیوها به خاطر پویا بودنشان را به مجله‌های چاپی ترجیح بدهیم.

هزینه‌های بسیار پایین چاپ

دشواری؟ دشواری که نداریم! به لطف وجود ثبات اقتصادی و مواد اولیه بسیار ارزان، هزینه‌های چاپ و تکثیر صفحات مجله بسیار پایین بوده و اصلا چالش برانگیز نیست. از طرفی چون ما ایرانی‌ها بسیار دوست‌دار طبیعت هستیم، راضی نمی‌شویم که برای برگه‌های به‌کار رفته در صفحات مجله، درختان قطع نشوند. به همین دلیل، ترجیح می‌دهیم سالی یکبار آن هم برای خرید چیپس و ماست موسیر به سراغ کیوسک‌های مطبوعاتی برویم.

مخلص کلام

با اینکه سعی شد تمامی مباحث و حواشی پیرامون مجلات و نشریه‌های فعال در دهه ۸۰ تا ۹۰ شمسی در قالب طنز بیان شود اما بد نیست که دو کلام حرف حساب هم بزنیم.

در اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده و رسانه‌ها حرفه‌ای تر شدن شکی وجود ندارد. همین موضوع سبب می‌شود که رسانه‌ها خود را با شرایط روز آپدیت و وفق کنند؛ پس نباید گله داشت که چرا در حال حاضر کسی به سراغ مجله‌های چاپی یا حتی دیجیتال نمی‌رود. آن چیزی که بنده و صد البته تمامی دستندرکاران نشریه‌های فعال در دهه ۸۰ تا ۹۰ را آزار می‌دهد، این است که چرا در آن زمان امکانات و اختیارات لازم به صنعت بازی‌های ویدیویی داده نشد؟ در واقع زمانی که بازار مجله‌های چاپی در خصوص بازی‌های ویدیویی داغ بود و می‌توانستیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم، سنگ اندازی‌های متفاوتی صورت گرفت و ذوق این حرکت بزرگ را در ما کور کرد؟ این سخنان ذهن خسته بنده نیست و اگر پای درد و دل افراد فعال در آن زمان بنشینید، متوجه عمق این نارضایتی و افسوس‌های جبران ناپذیر می‌شوید. ای کاش همه چیز سرجای خودش بود.

سرتان را بیشتر از این بدرد نمیاورم چرا که حرف برای گفتن زیاد است و وقت کم. تنها آرزو می‌کنم که همه‌چیز درست در زمانی که باید اتفاق بیافتد، رخ بدهد تا به اوج بی‌انتهای لذت برسید؛ چرا که اگر در زمان درستی رخ ندهد، دیگر آن شوق و ذوقی که باید داشته باشید را ندارید.

مطابق با روال گذشته، از شما پیر علمدارها درخواست دارم که خاطرات خود چه شیرین و چه تلخ از رسانه‌های قدیمی بازی‌های ویدیویی و همچنین نشریه‌های چاپی و دیجیتال را با ما و سایر اعضای خانواده گیمفا در میان بگذارید. این شما و این هم قسمت نظرات.

Wcw…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Nemesisnobodyسهند نظریk1人Acker益man人ARSHIAAAALeonKingforsموز خندانYohanaDaniel WayneBADMANjoliuz normanجاویدمBAXY bachsbroken from the insideHanibal(درانتظار فصل۴ هانیبال)پروفسور بی سوادmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • loghain گفت:

    یادش بخیر اون موقع Risen ۱ بازی میکردم چقدر این بازی بهم کیفت میداد واقعا کیفیت خیلی جذابی اون زمان داشت

    ARSHIAAAAموز خندانجاویدمپروفسور بی سوادA0seyed0Aکفتر گیمینگPorfosorlul-bookSami 227_Alex_more
  • Pendar1199 گفت:

    هیع اون قدیم همه چی قشنگ تر بود …. مجله های دنیای بازی گیمای همون موقع ناراحت نبودیم غمگین نبودیم عشق میکردیم با همه اینا … بازیا یه رنگ بوی دیگه داشتن …

    موز خندانجاویدمپروفسور بی سوادmehdi_cd200677No oneمحمدحسینکفتر گیمینگFinal seyedlul-bookmore
  • A0seyed0A گفت:

    واقعا عالی بود سپاس از شما آقای زاهدی عزیز

    ARSHIAAAALeonموز خندانجاویدمپروفسور بی سوادNo oneA0seyed0AFinal seyedThe sparrowحامد زاهدیmore
  • REZA_ISS گفت:

    یادش بخیر دبیرستانی بودم شاید ۸۵ یا ۸۴ بود میخریدم بازی رایانه رو یه سی دی تریلر هم همراهش یود همیشه.یادش یخیر چه زود گذشت
    دنیای بازی هم شبیه روزنامه بود با ورق گلاسه چقد خوب بود اون‌زمان

    nobodyLeonموز خندانجاویدمپروفسور بی سوادNo oneRichmanThe sparrowlul-bookحامد زاهدیmore
  • یادش بخیر قبل همه اینه بازی سنتر که یکی از قدیمیها هستش بود

    Leonموز خندانAMIN-PASHAپروفسور بی سوادSnoop doggAli_pxحامد زاهدیSami 227_Alex_Pendar1199more
  • Unknown گفت:

    عه آقا پس مجله عصر بازی کو؟؟!

    Leonموز خندانپروفسور بی سوادGiivarحامد زاهدیSami 227Pendar1199گیمر سادهپرنده ی بی پرWalleR MaNmore
  • Hbk گفت:

    یادمه بازی رایانه مهم ترین معیار توی اوایل نسل ۸ بود برای خرید گیم

    Leonموز خندانپروفسور بی سوادخواهان ردد3حامد زاهدیSami 227Pendar1199گیمر سادهMetagames
  • snowgirl گفت:

    اقای زاهدی تا اشک مارو در نیارین بیخیال نیستن xD
    ولی جدا از صمیم قلبم از شما تشکر میکنم بخاطر این سری مقاله های بشدت نوستالژیکتون (حداقل برای من) به معنای واقعی کلمه یه سفر به گذشتست ، چقدر هم خوب حس و حال اون دوران های طلایی رو توصیف کردین
    راجب گمیفا من مجله های الکترونیکشو به یاد دارم و فک کنم حتی یه نظر سنجی هم گذاشته بودین (بودن) راجب اینکه راضی هستید تا مجله هارو جای رایگان منتشر کردن با قیمیت هزار تومن منتشر کنم یا نه… که خب کاربرای اونموقع اصلا دلشون نمیخواست این اتفاق بیوفته
    خلاصه که ماهم خاطراتی داریم با سایت های انجمن و مجلات گیمینگ ایرانی 😅 (کسی اقای زرشک یادش هست ؟ )

    Leonموز خندانپروفسور بی سوادNo oneAAACE𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈحامد زاهدیPendar1199گیمر سادهMetagamesmore
  • Sami 227 گفت:

    سلام به زاهدی عزیز وهمه گیمفایی ها
    بازی رایانه رو یادم نمیاد ولی با مجلات دنیای بازی (یادش بخیر) زندگی کردم حیف که الان تو آرشیو سایتشون نیست و بلی مجله های گیمفا هم عالی بودند البته من بصورت پی دی اف دانلود میکردم یاد آقای سعید آقابابای بخیر نه تنها تو مجلات بلکه تو مقالات سایت هم کلی برامون خاطره ساختند و در آخر ممنون که اون خاطرات رو زنده کردید در واقع فکر میکردم فقط من تو خاطرات اون روزا غرق شدم خوشحالم که تنها نیستم

    پروفسور بی سوادحامد زاهدیPendar1199🤘Mohsenj74کوروش_Alex_snowgirl
  • آقای زاهدی ممنون از شما بخاطر مقالات نوستالژیکتون🙏

    متاسفانه الان دارم میرم جایی خونه اقوام و نمیتونم بخونم مقاله رو ولی سر فرصت ان شالله میخونمش🙌

    مقاله قبلی رو هم اومدم خوندمش، بسیار هم لذت بخش و نوستالژیک بود، بعد اومدم کامنت بذارم، ی طومار نوشتم از خاطرات کودکی بعد ک خواستم ارسال کنم نشد چون تو راه سفر بودیم نت ضعیف بود و نشد ک کامنت بدم😄😂 دیگه بعدا حقیقتا حوصلم نشد دوباره بنویسم(البته امیدوارم ناراحت نشید🙏) چون ب معنای واقعی طومار نوشته بودم😁

    Leonموز خندانپروفسور بی سوادحامد زاهدیPendar1199JimijeysonMetagamesWalleR MaNSami 227کوروشmore
  • ممنونم آقای زاهدی از این مقالات خفنتون❤️❤️
    اون موقع عصر بازیم مجله فوق خفنی بود کلی چون اولا ماهنامه بود و قیمتش بیشتر بود ماها همه دنیای بازی رو میخریدیم(دنیای بازی دو هفته نامه بود)
    بازی ایرانی کوهنورد اونموقع تازه اومده بود و شد بهترین بازی ایرانی جشنواره بنیاد بازی های ملی رایانه ای ایران که یادمه آقای طه رسولی توی قسمت پرونده ی دوهفته نامشون( هر دو هفته نامه معمولا شاخ ترین بازیا رو وقتی میخواست نقد کنه دو صفحه ی کاملو بهش اختصاص میداد که بهش میگفتن پرونده) حسابی این انتخاب رو کوبیدن و گفتن اخه این اشغال چیه🤣🤣🤣
    همیشه اول مطالبشون با پرسش و پاسخ شروع میشد و آخرشم یه تیکه از داستان رزیدنت اویلو میزاشتن
    همیشه ام یه پوستر آخر دو هفته نامشون بود که البته با آرم گنده ی دنیای بازی خرابش میکردن🤣🤣🤣🤣

    در کل قدیم همه چی بهتر بود❤️❤️❤️

    Leonموز خندانپروفسور بی سوادحامد زاهدیPendar1199snowgirlSami 227darkwarriorکوروش_Alex_
  • من عاشق مجله بازی رایانه بودم و تو تایم انتشار مجله هر روز ده بار به کیوسک های روزنامه فروشی میرفتم تا سراغ مجله رو بگیرم ببینم رسیده یا نه گاهی اوقاتم تو انتشار مجله بی نطمی پیش میومد و حتی سراع دارم چند بار دو ماهی انتشار شماره جدید طول میکشید. پوستر های مجله رو هم تو در و دیوار اتاق پر کرده بودم و متاسفانه تا جایی که یادمه اخرین شماره رو فک کنم سال ۹۳ تهیه کردم و بعد از اون دیگه…واقعا ورق زدن مجله و کتاب یه چیز دیگه س و قابل مقایسه با مطالعه دیجیتالی نیست.

    Leonموز خندانپروفسور بی سوادحامد زاهدیerfankarimiPendar1199snowgirl🤘Mohsenj74darkwarriorکوروشmore
  • kingp گفت:

    اون زمان هم نویسنده ها ادعا نداشتن و بازی ها بشکلی نقد میکردن
    مثل گزارش گر فوتبال واقعیت بازی به ما گزارش میکردن
    با کلی ذوق
    که چقدر صبر میکردیم نسخه بعدی مجله تحریر بشه مثل دنیای بازی یا بازی نما هرچند هم گرون بودن حاضر به هزینه کردن میشدم

    الان مثل اخیرا در همین سایت
    طرف هنوز عمق داستان و پیام Red dead 2 نفهمیده بجای اینکه بره پیش یکنفر آگاه مشورت کنه اصلا ببینه کجای کاره
    چون دستش بقلم رسیده میاد مقاله میزنه با ایراد های مسخره

    خوب حالا بعضی وقت ها باید گفت حیف از هزینه کردن وقت پای بعضی حرف ها

    Leonپروفسور بی سوادPinocchioحامد زاهدیsnowgirlerfankarimiPendar1199
    • مطمئنم که هنوز هم نویسنده‌های دوست داشتنی و اصحاب رسانه بدون جانب داری مشغول تحریر مقالات خودشون هستند.
      متاسفانه فقط معیار نقد تغییر کرده و برخی افراد برای دیده شدن، خلاف آنچه که واقعیته رو می نویسن تا با اینکار شناخته بشن.

      امیدوارم همه نویسندگان و منتقدان، از جمله خودم، برای شناخته شدن و گرفتن کامنت، دست به هرکاری نزنن.

      joliuz normanپروفسور بی سوادkingpsnowgirl
      • kingp گفت:

        بله به نکته جالبی اشاره کردید ، کامنت ها یا همان نظرات هستن که شکل جدیدی از نویسندگان و منتقدان بوجود آورده
        در زمان چاپ مجلات معیار ها فرق می‌کرد
        فروش و سود آوری اولویت کار بود
        و الان خوب فضای مجازی و شهرت

        موفق باشید

        پروفسور بی سوادsnowgirl
  • Pop_Star گفت:

    منی که از بخش بازی مجله دانستنی‌ها از اخبار مطلع میشدم🗿داداشم زیاد از بازی خوشش نمی‌اومد برای همین سر این مجله به توافق رسیدیم

    Leonپروفسور بی سوادTheyCallMeSamحامد زاهدیPendar1199
  • barzam1368 گفت:

    بازینما چی؟ تا همین اواخر چاپ میشد باهاشون قهرید؟😁🤣

    Leonپروفسور بی سوادحامد زاهدیPendar1199snowgirlS4LEHSami 227
  • سونی بر علیه نینتندو😂
    اون زمان مثل الان جنگ کنسولی معنی نداشت

    پروفسور بی سوادMalenia Blade of Miquellaحامد زاهدیPendar1199ᴘᴏʀɪAAACE
  • کوروش گفت:

    سلام به دوستان عزیز فوتبالیست
    اگه کسی هنوز بازی سوباسا رو بازی میکنه میتونین مود ایران رو که درست کردم چک کنین
    چیز بزرگی نیست ولی امیدوارم خوشتون بیاد
    https://www.nexusmods.com/captaintsubasariseofnewchampions/mods/33?tab=description

    ™Patrickthe fake oneAli soulslikesmdPendar1199HajEsisnowgirlSami 227ALIREZA0111
  • the fake one گفت:

    سلام آقای زاهدی، این مقاله هم خوب بود ولی من حس می کنم نسبت به خیلی از چیز های دهه ۸۰ تو این مقاله کم لطفی یا بی لطفی شده

    حامد زاهدیPendar1199Sami 227
    • سلام من به تو یار قدیمــــی
      همیشه یک سری استانداردها توی مقاله از لحاظ طول پاراگراف و متن وجود داره که سبب میشه مقاله طولانی نشه. همین عاملم باعث شده که به برخی از موارد نتونم بپردازم.
      خیلی دوست دارم شما موارد رو بگین تا کنار هم دیگه کلی خاطره بازی کنیم.

      • the fake one گفت:

        منظورم اینه که یکی از بزرگترین اتفاقات اوایل دهه هشتاد این بود که بازی ساز های ایرانی خیلی بیشتر شدن و تعداد بازی های ایران ساز که خوب بودن هم بیشتر شد و با رواج پیدا کردن اینترنت تو ایران بازی های منصوب به فلش یا تحت وب هم تو ایران خیلی مطرح شد من خودم تا سال ۹۹ که فلش از دسترس خارج شد این بازی ها رو انجام میدادم( ولی خب مثل همیشه انسان هایی بودن که اینها رو دانلود کنن و به عنوان بازی بفروشن من خودم الان سی دی مجموعه بازی های فلش انگری بردز و باب اسفنجی و بن تن و سونیک و ماریو رو دارم که اکثرا امتیازی ان و داستانی ندارن) با اومدن گوشی هوشمند هم شبیه ساز سگا و میکرد خیلی مطرح شد( ولی من هیچ وقت اونایی قابلیت سیو رو پولی می فروختن نمی بخشم)

        the fake one
  • Warden گفت:

    بازی رایانه و کلی خاطرات اصیل گیمر بودن، مثلا وقتی که سهیل منصوری نقد می‌کردـ هیچ وقت یادم نمیره وقتی به نمایش E3 بازی Dragon Age origins نمره صفر داد از بس که بازی تاخیر خورده بود و استایل بازی عوض شده بود. اگر اشتباه نکنم حتی به Alan wake هم رحم نکرد و ۱۶ داد. یا مثلا پیش نمایش Dante inferno که همون شبش من مجبور کرد برم کمدی الهی دانته رو بگیرم. یا تریلر Gears of war 2 که مو به تنم سیخ کرد و باعث شد شیفته Xbox بشم یا ویژه نامه های E3 و تریلر هاش…
    بله خیلی زود گذشت

    Halo2022حامد زاهدی_Alex_Pendar1199snowgirlSami 227
  • Wcw گفت:

    یادش بخیر پیر شدیم واقعا
    سال ۸۵ اولین باز کامپیوتر خرید پدرم برام سر کلاس بودم مدرسه پنج شنبه اومد هیچوقت نمیومد سابقه نداشت زنگ آخر گفت بیاد کارش دارم رفتم گفت بریم خونه کامپیوتر ببین چجوریه آوردم برات خلاصه رفتیم این دیال آپ همیشه داستان بود هی شماره عوض کنه سیم بکش از پشت کامپیوتر کابل ببر به تلفن خونه

    حامد زاهدیsnowgirlerfankarimiPendar1199
  • darkwarrior گفت:

    وای خدا چه دورانی بود
    زندگی میکردم با این مجلات
    دنیای بازی
    بازی نما
    بازی رایانه
    کل روزای مدرسه تو کیفم یه مجله بود
    سی دی تریلر هاشو هنوز دارم
    آرشیو کامل تمامی مجلات
    ویژه نامهe3
    وای خدا
    چه روزگاری واسمون ساختن
    مرسی بابت یاد آوری اون روزا

    Leondarkwarriorکاظم حقیقیحامد زاهدی_Alex_امیرحسین نصرتیPendar1199Sami 227
  • AAACE گفت:

    آقا سعید آقابابایی و همه بچه های گیمفا قدیم دست مریزاد که این خاطرات رو برامون ساختید ❤
    کارت‌های اینترنت هم اون موقع خلافش خیلی سنگین بود و باید یه جا قایمشون میکردی

    حامد زاهدیPendar1199snowgirl🤘Mohsenj74Sami 227
  • ممنون آقای زاهدی، مقاله فوق العاده ای بود. تشکر هم بکنیم از دست اندر کاران گیمفا که این همه سال زحمت کشیدن. نکته جالب این مقاله این بود که میشه نام نشریات دهه ۸۰ رو برد ولی اسم نشریات کنونی و سایت های همسایه رو بیاری کامنتت تائید نمیشه D:

    حامد زاهدیPop_StarPendar1199
    • جان قمارباز عزیز، سلام
      خوش حالم که مقاله مورد توجهت قرار گرفته.

      در خصوص نکته ای گفتی باید بگم، این موضوع چند دلیل داره:
      اول اینکه در مقاله قصد یاداوری مجله و اصحاب رسانه دنیای گیم در دهه ۸۰ تا ۹۰ رو داشتیم. پس ایرادی نداره که اسامیشون رو هم ذکر کنیم.
      دوم اینکه اکثر سایت ها و رسانه هایی که نام برده شد، در حال حاضر فعالیتی ندارن و تعطیل شدن.
      اما در خصوص اینکه چرا اسم سایت های به قول شما همسایه و به تفسیر بنده «همکار» رو در گیمفا نمیشه آورد، واقعا نظر خاصی نمیتونم بدم. شاید جزو سیاست های کاری باشه ولی با این حال نظر شخصی بنده این هست که سایت های همکار و هم موضوع در حال حاضر فعالیت دارند، اگر نامی ازشون برده بشه ممکنه جنبه تبلیغاتی داشته باشه یا اینکه از لحاظ حقوقی و قانونی، خودشون مایل به استفاده از نام تجاریشون در مقالات ما نباشن.

      بهترین ها رو از خدا واست آرزو دارم.

      امیرحسین نصرتیجان قمارباز
  • fernas گفت:

    سلام
    یادش بخیر واقعا خاطرات گذشته همگی برام زنده شد.خودم یه ارشیو بزرگی از مجلات بازی رایانه و دنیای بازی و مجلات اینترنتی( نظیر گیمفا، گیمفا پلاس، گلد گیمر،کلیک روزنامه جام جم، پازل،پردیس لایو و ….) دارم که هر کدوم رو ببینم یه خاطره برام زنده میشه.یادمه دانشجو بودم رفتم دکه روزنامه دیدم ۸ تا پوستر دنیای بازی به مناسبت ۱۰۰ تایی شدن شماره ی هفته نامه برای فروش گذاشتن ۱۲۰۰ تومن قیمت همشون بود با چه ذوقی خریدم .هنوزم دارمشون و زدم به اتاقم.چقدر اون موقعا همه چی لذتبخش بود

    حامد زاهدی
    • سلام و صد سلام خدمت شما دوست خوب و عزیزم.
      مجلاتی که نام بردی واقعا در زمان خودشون بسیار حرفه ای و پرمخاطب بودن. برخی هاشون مثل پازل و گلد گیمر رو شاید دوستان کمتر شنیده باشن که شما مجدد یاداوریشون کردی.
      ممنونم ازت و امیدوارم خاطرات زیبات دوباره واست اتفاق بیافتن

      fernas
  • با تشکر از شما آقای حامد زاهدی مقاله زیبا و خاطره انگیزی بود (مخصوصا بخش مربوط به Dialup) فقط ای‌کاش اسمی هم از مجله بازی نما برده میشد😁🙏

    حامد زاهدی
  • آرش گفت:

    مقاله قشنگ و نوستالژیکی بود…. طنزتون هم قشنگه..‌.دمت گرم آقای زاهدی….فقط شما از ضمیمه روزنامه جام جم هیچی نگفتید…..کلیک

    حامد زاهدی
    • آرش جان،
      ممنونم بابت وقتی که برای مطالعه مقاله گذاشتی.
      کلیک، ضمیمه روزنامه جام جم که فکر میکنم سه شنبه یا چهارشنبه ها منتشر میشد، واقعا خوندنی و جذاب بود.
      ممنونم که یاداوری کردی و خوش حالم که توی جمع ما هستین

      امیرحسین نصرتیآرش
      • آرش گفت:

        قربونت حامد جان…. کلیک روزهای یکشنبه چاپ میشد… در کل راجع به دنیای فناوری بود و قسمت های مختلفی داشت… از ۱۶ صفخه ۲ صفحه مخصوص بازی بود…. یه مدتی هم آقای سید طه رسولی مطلب و نقد بازی می نوشت و اون زمان مرجع من برای خرید بازی بود

        حامد زاهدی
  • مطلب خیلی عالی بود آقای زاهدی
    توی دهه ۸۰ که خیلی ها دسترسی اینترنت نداشتن مجبور بودن مجله بخرن تا ببین چی بازیم معرفی شده و کی عرضه میشه

    حامد زاهدی
  • Perfect گفت:

    اگه کتاب راهنما نبود نمی تونستم Shadow of The Colossus تموم کنم.

    Pendar1199Sami 227
  • Samansaeedi گفت:

    حقیقتا بعد از این همه سال هیچ مجله بازی رو به کیفیت بازی رایانه نه دیدم و مطمئنم نخواهم دید ! مجله ای با کیفیت ! که مشخص بود اعضای تحریریه این مجله چقدر به مخاطبانشان احترام میگذاشتن ، واقعا حیف شد ! حتی اون موقع هم یادم هر بار که مجبور بودن قیمت مجله رو افزایش بدن واقعا خجالت زده بودن بابت این افزایش که ایضا برای من مخاطب اصلا اهمیتی نداشت که قیمت مجله چقدر می‌خواد باشه ! هیچوقت یادم نمیره آخرین خبرشون درباره بازی GTA V بود ! که برای PlayStation 3 میخواست بیاد و با یادم کفته بودن قراره بیاد برای PC !! از ذوق این نقد و بررسی با اینکه باید صبر می‌کردم بازی برای PC تایید می‌شد ،شاید بالای ده بار نقد مجله بازی رایانه رو میخوندم ! یادش بخیر چه کیفیتی داشت این مجله ! دی وی دی اورجینال که تریلر بازیهای وقت و آینده داخلش بود ! هی واقعا اون موقع یک لذت دیگه ای داشت دنیا

    nobodyحامد زاهدی🤘Mohsenj74
    • جناب سعیدی عزیز،
      اول از همه بابت وقتی که برای مطالعه مقاله گذاشتین، ممنونم.

      در خصوص افزایش قیمت به خاطر مشکلاتی که روز به روز برای مدیریت بیشتر میشد، یادمه در بخش مقدمه یا همون صحبت سردبیر، کلی به صورت خودمونی سعی میکردن شرایط رو برای مخاطب توضیح بدن و در کنارش عذرخواهی بکنن.
      بله، این نشون دهنده اهمیتی بود که بازی رایانه برای مخاطب خودش قائل بود.

      یاد باد آن دوران

  • Amir1360 گفت:

    واقعا عالی بود یادش بخیر چه مجله باکیفیت و حرفه ای بود بازی رایانه چقدر من با این مجله خاطره دارم سالهای ۸۱ ۸۲

    Jimijeysonحامد زاهدی
  • اقای زاهدی عزیز دمت گرم
    خاطرات خوش و شیرین دهه قبل برام زنده شدن
    بخدا ک بییییشتر این مجلات گیمینگ رو هم خریدم و دانلودشون کردم
    و از ذوق خوندنشون به وجد میومدم
    هنووووووز کاور مجلات گیمفا و امثالهم تو حافظه ام موندن و ثبت شدن
    افتخار میکنم ❤️
    زنده باشید

    حامد زاهدیPendar1199snowgirl🤘Mohsenj74
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    درود خدمت آقا حامد عزیز با این مطالب خاطره انگیزش، حس خوبی هست که دقایقی بر میگردیم به قدیم و حس بهتری هست که میبینیم و میدونیم اون دوران تو دل قدیمی ها زندست، خب برای اکثر ما گیمر ها تنها خوشی صادقانه زندگیمون بود و همچنان هست…
    .
    عکسی که برا مقاله انتخاب کردید فوق العادست 👍 و خاطرات ما با خوندن مقاله میاد جلوی چشممون مثل اون صدای دایل آپ، یادش بخیر من کارت call with me دو ساعته روزانه میخریدیم و شبانه آنلاین میشدم با اینکه کارت شبانه ارزونتر بود ولی با کارت روزانه اگر شبانه آنلاین میشدی سرعت بهتری نصیبت میشد، این شِگِرد بنده بود که کشف کرده بودم 😁 با اینحال برای دانلود ۵ مگ خورده ایی فکر کنم ۶ ساعت معطل شدم :)))) و اما دست گذاشتید رو ۲ تا از محبوبترین مجلات من و خب خیلی ها یعنی بازی رایانه و دنیای بازی که من هنوزم همشون رو دارم. یادش بخیر بازی رایانه خیلی هم با کلاس بود و فکر کنم ۲۵۰۰ تومان قیمت داشت و برا ما که تو شهرستان هستیم بدست اوردنش سخت بود اما من همیشه تهیه میکردم و عاشق کیفیت بالاش بودم از مطالب و پوشش e3 و دیسک داخلش و پوستر با کیفیتش همینطور دنیای بازی که محبوب من بود. همینجا از تمام این دوستان صمیمانه تشکر میکنم که یکی از دوره های زیبای من در گیمینگ توسط این دوستان زیباتر رقم خورد.
    .
    چه استعداد های بزرگی در مبحث ویدیو گیم که از دهه ۶۰ تا ۸۰ وجود داشتند و اگر فرصت مهیا بود چه پیشرفت ها که میکردیم من به وضوح میدیدم و لمس میکردم و همواره افسوس میخوردم، این حق ما نبود. یادمه که تورم افسار گسیخته و گرانی و قوانین دست و پا گیرِ عجیب و غریب چگونه به این مجلات ضربه زد از گرانی کاغذ وووو تا اینکه کم کم فقط یادش با ما موند، به امید یک عاقبت خوب برای تمام گیمر هایی که عاشق گیمینگ بودن و هستن و با آرزوی موفقیت و سلامت برای شما اقای زاهدی و old school ها😁 💖

    Leondarkwarriorهادی صفائیMR147AAACEحامد زاهدی
    • محسن عزیزم، درود بر شما
      شگردی که شما زدی، دست مریزاد داره. من جای شما بودم اون زمان با کسی در میونش نمیذاشتم، چون تصور میکردم اگر به کسی دیگه هم یادش بدم ممکنه سرعت نت پایین بیاد!😁
      بله برای شهرستانی ها تهیه مجله کمی دشوارتر از پایتخت نشین ها بود برای همین خود بنده اشتراک ماهیانه مجله بازی رایانه رو خریداری کرده بودم و هر ماه برای بنده پست میشد. اینطوریــاست، لاکچری کار میکردیم!!

      می دونستین آرشیو مجلاتی که الان دارین، آرزوی خیلی هاست و حاضرن کلی هزینه بکنن که بتونن آرشیو شما رو داشته باشن؟

      منم آرزوی سلامتی و شادابی متقابل برای شما و خانواده محترمتون دارم.💖

      پروفسور بی سواد🤘Mohsenj74هادی صفائی
  • Jimijeyson گفت:

    یه مقاله نمی‌تونه نظر مثبت همه رو جلب کن……

    پروفسور بی سوادUNESISM
    • جیمی جیسون عزیزم، سلام.
      بله طبیعتا همیشه نباید نظر مثبت همه جلب بشه.
      در واقع اگر نظر مخالفی وجود نداشته باشه، طبیعتا نظر مثبتی هم به چشم نمیاد. همین مخالفت هاست که باعث پیشرفت و ترقی میشن.

      به عقیده بنده، اگر نظر مخالف وجود نداشت، الان همه ی ما هنوز توی غار بودیم!

      خیلی دوست دارم نقدتون رو در خصوص مقاله ماشین زمان مطالعه کنم.

      پروفسور بی سوادJimijeysonهادی صفائیUNESISM
      • Jimijeyson گفت:

        سلام آقای زاهدی.
        در مرحله اول از جایی که دوتا دیسلایک گرفتم باید بگم منظورم این بود که مقاله بی نقصی بود ،
        در خصوص نقد به چیزی که بی نقصه هیچ نقدی وارد نیست فقط به عنوان یک پیشنهاد و درخواست ممنون میشم در مورد بازی های دوبله هم یک مقاله بذارید و اینکه اصلا چی شد که دیگه بازی عا دوبله نشدن؟

        UNESISMپروفسور بی سوادحامد زاهدی
        • آهان، کنایه دار نوشته بودین که بنده متوجه منظورتون نشده بودم.
          شما لطف دارین و ممنونم از اینکه حامی گیمفا هستین.
          به روی چشم، سراغ بازی های دوبله شده هم میریم. البته هنوزم تیم هایی هستن که روی دوبله و زیرنویس فارسی سازی بازی ها کار میکنن و میشه به سراغشون بریم و در قالب یک گفتگو از سختی های کارشون بپرسیم.
          بازم ممنون از اینکه کنارمون هستین.

          JimijeysonUNESISMپروفسور بی سواد
  • UNESISM گفت:

    خسته نباشید اقای زاهدی
    چه موضوعی دست گذاشتید
    دمتون گرم
    پردیس گیم هم اگه حافظه زوار در رفته ما یاری بده مجله داشت مثل گیمفا
    چند مدت پیش دنبال ارشیو بازی رایانه بودم ،واقعا این مجله توی دوره خودش از کیفیت چاپ و طراحی خیلی حرفه ای داشت جوری که توی E3 وقتی واسه مدیران سونی و مایکرو با نینتندو نشون میدادن از شدت زیبایی کاور و صفحه ارایی انگشت به دهان میموندن و توی یک مهمانی e3 بگمونم جیمز رایان یا یکی از مدیران بخش امریکای شمالی سونی مجله رو از شدت ذوق از دست خبرنگار اعزامی واحد خبر بازی رایانه میگیره و با شوق به همه ی افراد حاضر مهم نشون میده .
    یکی از سوالات اون مدیر سونی این بود که ما اماری از بازیکنان ایرانی نداریم ، خبرنگار میگه که چون پلی استیشن نمایندگی نداره بصورت قاچاق از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد میشه و تعداد کاربران تخمین زده شده در ایران شاید نزدیک به میلیون باشه که اون مدیر خیلی شوکه میشه .
    اسپم
    یک ایراد که گیمفا داره اینکه وقتی یک مقاله ویژه میاد بعدش کلی خبر ریز ودرشت میاد که میره پایین ، از اونجایی که یک منو پنجره ای هست که انتخاب سردبیر داریم ، اما بازم هستن کاربرانی که میخواند از بنرهای تبلیغاتی فرار کنند سری اسکرول میکنند اصلا توجهی به منو پنجره ای نمیکنند ، به نظر من بهترین کار اینکه اون مقاله ویژه در ستون اصلی به مدت ۲۴ ساعت پین بشه

    JimijeysonFinal seyedهادی صفائیMR147حامد زاهدیPendar1199
    • UNESISM گفت:

      ناگفته نمونه یکی سری از دوستان همت کردن و ارشیو مجله رو توی فروم هایی مثل بازی سنتر جمع اوری و اپلود کردن
      کیفیت کار ممکنه دلنواز مثل نسخه چاپی که عطر و بوی دیوانه وار بازی رایانه رو داره نداشته باشه در دیوار و شیپور برخی مجله رو فروش زدن
      متاسفانه هیچ ارشیوی از چاپخونه یا خود دفتر مجله وجود نداره که نسخه اصلی رو داشته باشیم
      ممکنه در پلتفرمهای کتابخوانی انلاین نسخه هایی موجود باشه .

      حامد زاهدی
    • وقتت بخیر عزیزم.
      بله پردیس گیم هم مجله ای تحت عنوان پردیس لایو ارائه داده بود که مخاطب های خاص خودش را داشت. نویسنده های خوبی هم جزو تیم تحریریه اش بودن.
      ممنون که خاطره خوبت رو باهامون در میون گذاشتی

      MR147UNESISM
  • Pendar1199 گفت:

    پستیه که مارو به گذشته خاطره های خوب مشترک میبره … چون هممون اون زمان حس کردیم … ممنونم از دوستان و اقای زاهدی عزیز

    MR147حامد زاهدی
  • Mehdi گفت:

    سایت گیمفا عالیه
    اینو یه گیمر واقعی میفته
    هومن طوری که یه عشق فوتبال همش دنبال اخباره
    هر چن ساعت یدفه اخبار فوتبال دنبال میکنه
    یه گمیر واقعی هم هر چن ساعت یدفه سایت گیمفا چک میکنه

    حامد زاهدی
  • The boss گفت:

    بازی رایانه ،دنیای بازی،مجله کلیک به قلم طه رسولی.چه روزایی…

    Leonحامد زاهدیآرش
  • EldenJohn گفت:

    عجب دوران خوبی بود
    -رحمان دوازده ساله از تهران

    Leon𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈ
  • erfankarimi گفت:

    یادمه یه زمانی دلخوشیم این بود که پول هام را جمع کنم که هر دو هفته یک بار برم دنیای بازی بخرم. یادش بخیر چه دلخوشی های ساده ای داشتیم.
    طه رسولی سردبیر دنیای بازی الان توی یوتوب کانال داره. برید ازش حمایت کنید.

    LeonRichmanMR147حامد زاهدی
  • هیچکس گفت:

    عجب مقاله عالی بود ، گیمفا از همون اول تا الان عالی بوده

    RichmanMR147حامد زاهدی
  • من چنددتا نقد و پیش نمایش توی بازی نما داشتم، مثلا نقد بازی until dawn

    Leonحامد زاهدیآرشPinocchio
  • the fake one گفت:

    خب مقاله درباره دهه هشتاده پس خب منم یه کامنت میزارم
    من خودم به شخصه راستش رو بخواید هیچ خاطره ای با این مجلات ندارم و تنها باری که یکیشون رو دیدم کلاس ششم تو کتابخونه مدرسه مون بود و خب خاطراتم با بقیه افراد فرق می کنه ولی خب بازم فکر کنم خوبه بنویسمشون.
    من وقتی پنج سالم بود بابام یه کامپیوتر از همکلاسی سابق دوران دبستانش خرید و خب ما از همون پنج سالگی بازی کردن رو شروع کردیم.
    نزدیک خونه ما یه کافی نت بود که در کنار کافی نت بودن همه کار می کرد از فروختن دستگاه بازی و دستگاه دی وی دی و سی دی بگیر تا تعمیرات تمامی لوازم الکترونیکی و خب با اینکه کار اصلیش گیم نتی بود اما من هیچ وقت گیم نت نرفتم چون بابام (حالا به کسایی که گیم نت می رفتن بر نخوره) می گفت که اونجا برای آدم بداست و خب منم بچه بودم و قول دادم که هیچ وقت اونجا نرم و خب از اونجایی که کامپیوتر ما به شدت ضعیف بود من نصف ثروت خانواده مون رو صرف خرید سی دی های”صد بازی در یک لوح” کردم و حتی هنوز هم هر سال به عنوان یک سُنَت یکیشون رو دوباره نصب می کنم و تا آخر سال تمومش می کنم و تنها بازی “یک بازی در یک لوحی” که تا سن یازده سالگیم کردم نید فور اسپید موست وانتد نسخه سانسور شدش بود که تا شماره ۱۰ بالاتر نمیتونستی بری و من هر بار تا ۱۰ می رفتم و بعدش دوباره بازی رو از اول شروع می کردم(و هیچ وقت از لذتش کم نمیشد) من وقتی هشت سالم بود جی تی ای وی اومد و یادم میاد که اون موقع یه چیزی حدود سه تا از بچه های ما پلی استیشن ۴ داشتن و ما هر روز دور اینها حلقه می زدیم و اینها داستان بازی رو به ما می گفتن( البته الان که خودم بازیش کردم فهمیدم که کلی از بخش ها رو اشتباه گفتن که البته حق داشتن چون هیچ کدومشون انگلیسی بلد نبودن و صرفا از روی حرکت شخصیت ها و رفتار هاشون داستان رو حدس می زدن) این در حالی بود که من تا اون موقع تنها جی تی ای که بازی کرده بودم جی تی ای دو بود که می گفت برای سیو کردن باید پول بدی پس من تا اون موقع این قدر این بازی رو از اول بازی کرده بودم که میتونم تو پنج دقیقه(واقعا پنج دقیقه) تمومش کنم اونم بخاطر این بود که سیستم مراحل جی تی ای دو با نسخه های بعدیش فرق داشت و شما می تونستی بدون انجام هیچ مرحله ای بازی رو تموم کنی به این صورت که اول بازی اگه به سمت چپ حرکت می کردی مرحله اول شروع میشد و شما با انجام همه مراحل موقعیت مکان ایستگاه مترو رو پیدا می کردی ولی اگه از اول موقعیتش رو می دونستی می تونستی مراحل شهر اول رو بدون انجام دادن رد کنی، در حالت کلی به این صورت بود: (اول بازی به جای اینکه بپیچی به سمت چپ و مرحله رو شروع کنی می رفتی بالا و دقیقا یه بلوک بالاتر ایستگاه مترو بود شهر دوم هشت تا بلوک به سمت چپ می رفتی و می پیچیدی تو تاریکی بین بلوک هشت و نه و تا سی ثانیه توش جلو می رفتی شهر سوم رو متاسفانه یه ذره پیچیده است و یادم نمیاد) و خب تا کلاس سوم که بابام برام با اینکه کلی ازش خواهش کرده بودم پلی استیشم ۴ بخره، پلی استیشن ۲ رو خرید من فقط جی تی ای دو رو بازی کرده بودم و داستان جی تی ای وی رو نصفه و نیمه شنیده بودم و البته الان که فکر می کنم بابام کار خوبی کرد چون اون بچه ها تا جایی که من دیدمشون تو حفره تنها بازی که جی تی ای وی بود گیر کردن و سی دی فروشی نزدیک ما بازی های پلی استیشن ۴ رو نمی فروخت ولی من از کلاس سوم تا ششم فقط با سه هزار تومن( و گاهی پنج هزار تومن) هر بازی پلی استیشن دویی که دلم می خواست رو می خریدم و جی تی ای سن آندرس و وایس سیتی و داستان های شهر لیبرتی که به جی تی ای ۵ و ۶ و۷ معروف بودن رو تموم کرده بودم( بین خودمون بمونه من جی تی ای هشت رو هم داشتم که هیچ داستانی نداشت و هیچ اسمی ازش تو اینترنت نبود و من تنها کسی بودم که داشتمش اگه کسی می دونه این چیه کمکم کنه اسمش جی تی ای ارماگدون بود شخصیت ها و وسایل نقلیه اش مال جی تی ای سن آندرس بود کاراکترش صورت نداشت و کاملا سیاه بود شبم اگه جرم می کردی بت من میومد سراغت) و خودم به شخصه بازی هام رو پلی استیشن ۲ رو ترجیح میدم چون بازی هاش منحصر به یک شرکت نبودن و هرجور بازی رو میشد توش دید و من خودم به شخصه حل کردن پازل با یه ماشین تو یه کارخونه تو پلی استیشن ۲ رو رو وقتی داری لوبیا می خوری به انجام دادن همینکار تو پلی استیشن ۴ وقتی داری پیتزا می خوری ترجیح میدم ولی خب همه اینها در کلاس ششم که تیزهوشان قبول شدم و بابام برام پلی استیشن ۴ خرید و مانیتور کامپیوتر شکست و پلی استیشن ۲ رو با همه سی دی هاش با همسایه پایینیمون سر یه مانیتور جدید تاخت زدم تموم شد

    حامد زاهدیامیرحسین نصرتی
  • Farshid گفت:

    دوران قدیم خیلی خوب بود الان دیگه حس و حال قدیم نمیده حتی مثلا یه گیم قدیمی بازی کنی واقعا دنیا عجیب شده

    حامد زاهدی
  • pro_gamer93 گفت:

    حاجی مجله ی خوب بازی نما رو فراموش کردی که

    حامد زاهدی
  • ThunderDoom گفت:

    مجله های گیمفا واقعا خوب بودن حیف دیگه ادامه پیدا نکردن

    پروفسور بی سوادPinocchioMR147حامد زاهدی
  • Zabi گفت:

    مجله ای هم بود که روی سی دی سیلور با اتوران قشنگی عرضه میشد. شامل یک مجله پی دی اف و ده پونزده تریلر از بازیهای جدید.
    اسمشو یادم نیست متاسفانه ولی دمشون گرم.

    حامد زاهدی
  • captain گفت:

    خسته نباشید واقعا
    متاسفانه شهر ما کوچیک بود و یک دکه روزنامه فروشی بیشتر نداشت و از مجله های دنیای بازی و بازی رایانه خبری نبود و دلمون به همون هفته نامه کلیک روزنامه جام جم و بایت خراسان خوش بود که هر یک شنبه و چهارشنبه میگرفتیم و میخوندیم و آرشیو میکردیم بله شهر های کوچیک این دردها رو هم داره

    حامد زاهدی
  • MR147 گفت:

    بسیار زیبا و جذاب با عناصر طنز، خسته نباشید 🙏

    آرشحامد زاهدی𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈ
  • تشکر از شما آقای زاهدی بسیار لذت بردم خسته نباشید

    حامد زاهدیRichman
  • AB.Hanna گفت:

    چقدر بازی رایانه دوست داشتنی بود. خاطرم هست مجله توی یک فروشگاه ایرانی توی دبی هم فروخته می شد (با کمی قیمت بیشتر از داخل که البته قیمت بالایی بود، اما ارزشش رو داشت) و همه جا طرفدارهای خودش رو داشت. نمی دونم چه اتفاقی برای آرشیو مجله ما افتاد (کلا خریدش موروثی به من رسید) اما هنوز هیچ مجله ای، حتی بیشتر مجلات خارجی، با کیفیت چاپ و صفحه بندی و تخصصی بودن این مجله ندیدم.
    مدتی پیش مقاله ای درباره مشکلات جناب عبدالهی ها و گذشته خودش و شرایط مجله، هم اه یک مصاحبه خوندم اما متاسفانه خود ایشون رو نتونستم پیدا کنم تا دعوتش کنم به پادکست یکی از دوستان. امیدوارم هرکجا که هست سلامت باشه و پایدار.
    مابقی مجلات معرفی شده هم جذاب بودن (مخصوصا تاپ ۱۰ دنیای بازی و مقالات تخصصی نویسندگی و البته انتشارات و کتاب هاش). البته من با گیمفا از طریق وب سایتش توی سال ۲۰۱۳ آشنا شدم، هر‌چند فعلا ظاهرا به خاطر یک شما ه ترفن باید باهاش خداحافظی کنم. امیدوارم همه در همه جا موفق باشن.

    امیرحسین نصرتی
  • AMIN-SCORPION گفت:

    درود به همه گیمرهای جدید و قدیم.
    راجب بازی رایانه‌ای دوستان گفتن تو فروم بازیسنتر مجله رو به صورت دیجیتالی اپلود شده قرار داده شده و دوستان میتونن برن و دانلود کنن و یادی از قدیم کنن.
    بازی رایانه بی نظیر بود تو دوران خوذش.
    استارت کار هم اقای عبدالهی ها و فرزاد فروغی زدن.
    اقای فردی که دکتر هم هستن الان تو یوتوب مشغول فعالیت گیمی هستن و تو اخرین ویدئو هم راجب بازی رایانه صحبت کردن دوست دلشتید برید و ببینید.
    اسم کانال هم
    doctor game tv هست.
    ادم با مرام و باحالی هست.

    حامد زاهدی
  • سایت همسایه رو بذارید الان یوزرای فمبوی اونجا گریه میکنن

  • اقای زاهدی من خودم شصت هفتی هستم برای همین با قلم زیبای شما تک تک این خاطرات رو کهدمیفرمایید زندگی کردم یادش بخیر کارت اینترنت شاتل چون یه مدت محدود اینا هنوز متوجه نشده بودن یجورایی وی پن ان سر خود بود😂و همه سایتها رو باز میکرد (البته منحرف نشید )برای همین همیشه شاتل میگرفتیم یادش بخیر برای یاهو مسنجر و چت کردن بود یادش بخیر وویس چت ها چت روم های مختلف چقدر دعوا میکردیم با این و اون از بحث دور نشیم .فکر کنم یادتون میاد شرکت دارینوس برای اولین بار به صورت جدی بازی هارو دوبله میکرد من اون زمان فکر کنم اول دبیرستان بودم خوب یادمه مکس پین یک و دو کال اف دیوتی کلاسیک مافیا بود خون اشام بعد بسته بندی باحالی هم داشت داخلش دفترچه بازی داستان بازی اسلحه ها کاراکترا با توضیح جذاب هر کدوم داشت واسه خودش در کنارش یک سری کارت داشت.

    پروفسور بی سوادآرشحامد زاهدی
  • Richman گفت:

    بازی رایانه … ❤💔
    تا قبل از گیم فا همچنان بازی رایانه میخوندم . متاسفانه اون اواخر با کم کردن صفحات و گرون شدن مجله از سر ناچاری که هر بار در مقدمه چرایش رو توضیح میداد بسیاری از طرفدارانش رو از دست داد. اما هرگز خاطرات شیرینی که سالیان سال برامون رقم زد از یاد آدم نمیره. (خصوصا با نسخه ایی که عکس و پوستر Evil 4 رو در سال ۸۵ عرضه کرد …😍

    𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈحامد زاهدی
  • DmC666 گفت:

    اشتباه میکنید قدیمی ترین یه مجله بود به اسم لوح خانه که کد های تقلب بازی ها هم توش بود

    Richmanحامد زاهدی
  • دنیای بازی واقعا عالی بود. همه نسخه هاش هم به صورت pdf میشه از سایتشون دانلود کرد.
    من تا الان هیچ رسانه ای ندیدم که کیفیت نقد بازیش به دنیای بازی برسه. البته منظورم اون دو هفته نامه هست نه سایت الانشون نیست.
    سید طه رسولی در حال حاضر مدیر استودیو آوا گیمز هست. بابک نمازیان یه مدتی تو انیستیتو ملی بازی بود. متین ایزدی کتاب منتشر کرده و یه مدت تو فن افزار بود.

    حامد زاهدی
  • Notvaloplayer گفت:

    من خودم تو اون دوران سن زیادی نداشتم ولی میدونم تو دهه ۸۰:
    ۱. بهترین از کنسول های تاریخ PS2 و Xbox 360 رونمایی شد
    ۲. راکستار با GTA سن اندرس و وایس سینی کلی ترکوند
    ۳. اون زمان تقریبا همه مردم توانایی خرید یه سیستم شاخ اون موقع رو داشتن
    ۴. وجود مجله هایی که توی مقاله بهش اضافه شد
    ۵. تحول گرافیکی بین بازی های نسل شش و هفت
    ۶. دردسترس بودن کلی از بازی های شاهکار دیگه

    Richman
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا