ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران

حامد زاهدی
۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

کمربندهای خود را ببندید که قرار است با دومین قسمت از ماشین زمان، با سرعتی مجاز در خاطرات خاک خورده و نهفته در حافظه شما حول بازی های ویدیویی سفری نسبتا طولانی داشته باشیم.

دود از کنده بلند میشه

بعد از استقبال کم نظیر صورت گرفته از «ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران» بر خود لازم دانستم که ادامه دهنده مسیری باشم که سبب تجدید خاطرات فراموش نشدنی بازی‌بازها می‌شود. در این سری مقاله گشت و گذار فوق العاده‌ای در خاطرات بازی‌بازهای قدیمی یا همان Old-Schoolها خواهیم داشت. فراموش نکنید آنچه که سبب جذابیت بیشتر این سری مقاله می‌شود، حضور پرشور شما در قسمت نظرات سایت گیمفا است.

اگر بگویم از اواخر دهه ۷۰ تا پایان دهه ۸۰ برهه زمانی عجیبی برای ایرانی‌ها بود، دروغ نگفته‌ام. در واقع پیشرفت یکباره تکنولوژی باعث شد جوانان رعنای آن زمان به طور کلی آب روغن قاطی کنند و مورد داشتیم تا به الان هیچ مکانیکی نتوانسته موتور مغزش را ریکاوری کند. بنده‌های خدا دوران کودکی و تا حدی نوجوانی خودشان را با دهه شصتی‌ها (بخوانید نسل سوخته) سپری نمودند؛ بدین ترتیب به انجام کارهای یکنواخت و یکسان در کنار زندگی بدون ریسک عادت پیدا کردند؛ روز بد نبینید چرا که تا خواستند کمی چشم‌هایشان را باز و به جوانی سلام کنند دهه ۸۰ مثل موشک کروز به منطقه امنی که ساخته بودند برخورد کرد و کل معادلاتشان را به‌هم ریخت. حال با چالش‌های بی‌شماری روبرو بودند که در کودکی و نوجوانی هیچ آموزشی برای یکسازان سازی و هم‌سو شدن با آن ندیده بودند.

برادر من، آن دوران که دنیای رسانه دیجیتال به وسعت الان نبود؛ در واقع اینترنت ۴G یا TD-LTE وجود نداشت و وصل شدن به اینترنت سریال چند قسمتی بود که دلتان را خون می‌کرد. تصور کنید خبر معرفی بازی GTA 6 حدود هفت الی ده روز بعد به ما می‌رسید و تازه با کلی شوق و ذوق به عنوان سفیری که حاوی پیام مهمی هست به کلوب‌ها می‌رفتیم و به رفقای خودمان اعلامش می‌کردیم. تازه ممکن بود یک سری‌ها با جمله محبت آمیز «چرا به جاش سیب نمیخوری؟ خوشمزه‌تر هم هست» پاسخ قاطعی به صحبت‌هایمان بدهند.

از اینترنت گفتیم جا دارد یادی کنیم از صدای قـیژ ویژ دیال آپ (Dialup) که رسوای زمین و زمانمان می‌‎کرد و پس‌گردنی‌هایی که از سمت پدر محترم حواله می‌شد که ای ایها الناس، الان قبض تلفن زیاد میاد. در وسط این کتک‌هایی که نوش جون می‌کردیم، برخی هم بودند که قصد داشتند کارت‌های اینترنت آن زمان را مثل علامت حاکم بزرگ، میتی کومان به باباجان نشان بدهند که متاسفانه راه حل خوبی نبود و یک دور کتک جدید به علت «چرا پولات رو حروم میکنی؟» در پی داشت.

همه این موارد دست به دست هم داده بودند که روزنامه و مجله‌های چاپی بیشترین طرفداران دنیای بزرگ بازی‌های ویدیویی را به سمت خود جذب کنند؛ به گونه‌ای که مجله‌های تخصصی مثل «بازی رایانه» و «دنیای بازی» را داشتیم که جزو غول‌های رسانه دیجیتال و چاپی آن زمان محسوب می‌شدند که به بنده حقیر برای مطالعه هر یک از جلدها، لحظه شماری می‌کردم.

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

بازی رایانه

بازی رایانه، یکی از پرطرفدارترین سایت‌ها و نشریه‌های چاپی دهه ۸۰ محسوب می‌شود که بدون تردید بازی‌بازان زیادی پول‌های تو جیبی خودشان را جمع می‌کردند تا بتوانند هر ماه، یک نسخه از این مجله خواندنی و جذاب را خریداری و مطالعه کنند. شماره اول مجله بازی رایانه در سال ۱۳۸۰ روی کیوسک‌های مطبوعاتی رفت. به جرات می‌توان گفت بازی رایانه اولین نشریه چاپی تخصصی در خصوص بازی‌های ویدیویی بود که خیلی زود توانست بدون هیچ تشریفات خاصی نظر مثبت عاشقان این صنعت را به سمت خودش جذب کند. متاسفانه مسئله کسب مجوز نشریه سالیان سال مسئولین بازی رایانه را درگیر خود کرد و بارها سبب تعطیلی کوتاه مدت آن شد.

وحید عبدالهی‌ها (هرجا هستی، بدون که دوست دارم!) به عنوان سردبیر و همچنین غلامرضا لایقی به عنوان مدیر مسئول و صاحب امتیاز دو چهره کلیدی و سرشناسی بودن که سکان هدایت این نشریه را بر عهده داشتند.

این مجله با صفحه آرایی چشم‌نوازش دارای فهرست مطالب متنوعی از جمله بخش اخبار، گزارش ویژه، نقد و بررسی، کمیک و موارد دیگر بود. تازه آنچه که سبب افزایش محبوبیت بازی رایانه شد، دیسک ویدیویی و پوستری بود که در هر شماره درون بسته بندی مجله قرار می‌گرفت.

سردبیر خوش ذوق، هربار محتوای متفاوتی برای دیسک در نظر می‌گرفت. به عنوان مثال حضور تیم بازی رایانه در نمایشگاه E3 بسیار قابل شایسته بود. به یاد ندارم که مجله یا رسانه اینترنتی دیگری تا قبل از این نشریه چنین حرکتی را زده باشد. به هر حال بسیار غرورآفرین بود که نماینده‌ای از کشور عزیزمان به عنوان خبرنگار و فعال حوزه بازی‌های ویدیویی در این نمایشگاه بزرگ حضور داشت. پوسترها نیز هوش از سرمان می‌برد. همیشه اشتیاق داشتم که بدانم برای این شماره چه پوستری از چه بازی درون مجله قرار داده شده تا با کلی ذوق آن را روی درب کمد یا دیوار اتاقم بچسبانم.

طولی نکشید که سایت اینترنتی بازی رایانه با انجمن (همان فروم خودمان) روی کار آمد. به جرات می‌توانم بگویم که این انجمن جای بزرگان بود و هر اسپمری نمی‌توانست دست به قلم بشود. مطالب بسیار تخصصی و آموزشی در کنار کاربران حرفه‌ای، همگی سبب شدند که انجمن بازی رایانه خاطرات شیرینی برای بازی‌بازان به ارمغان بیاورد.

اگر حافظه از زوار در رفته‌ام یاری کند، گمان می‌کنم آخرین شماره از مجله چاپی بازی رایانه در تیر ماه سال ۱۳۹۳ منتشر گردید و بعد از آن متاسفانه به خاطر مشکلات مالی و موانعی که بر سر راه وجود داشت، به صورت رسمی به کار خود پایان داد و به خاطره‌ها پیوست.

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

دنیای بازی

با اینکه سایت رسمی نشریه دنیای بازی هم‌اکنون نیز دایر است اما نمی‌توان از فعالیت‌های عالی که در گذشته صورت گرفت، چشم پوشی کرد؛ پس همین ابتدا به مالک و صاحب امتیاز گیمفا، آقای کسری نراقی و بخش بازرگانی اعلام می‌کنم که هیچگونه هدف تبلیغاتی ندارم و به من بی‌نوا رحم بفرمایید.

برخلاف بازی رایانه، دی بازی (مختصر دنیای بازی) در قالب یک هفته نامه منتشر می‌شد. اگر اشتباه نکنم اولین نسخه از مجله دنیای بازی در سال ۱۳۸۵ طی ۱۶ صفحه منتشر و روی کیوسک‌های مطبوعاتی عرضه گردید.

از جمله افراد سرشناسی که در این مجله حضور داشتند می‌توان به بابک نمازیان به عنوان صاحب امتیاز و سید طه رسولی (هرجا هستی، شاد و پیروز باشی) به عنوان سردبیر اشاره کرد.

این مجله با موفقیت روز افزون خود توانست در قالب ۱۷۶ شماره منتشر شود و آخرین شماره نیز مربوط به پانزدهم شهریور ۱۳۹۳ بود و بعد از آن دیگر خبری از این مجله دوست داشتنی نداشتیم.

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

گیمفا

بله، چی فکر کردید؟! معلوم است که گیمفا نیز به عنوان یکی از رسانه‌های ریشه‌دار و قدیمی از قافله عقب نمانده و ید طولانی در این موضوع دارد؛ البته متاسفانه شرایط برای داشتن مجله چاپی هموار نبود و گیمفا به عنوان یک مجله الکترونیکی و دیجیتال بسیار باکیفیت زبان زد خاص و عام شده بود.

اولین نسخه از مجله الکترونیکی گیمفا در ۱ فروردین سال ۱۳۹۱ به همت آقای دانیال نوروزی و کسری نراقی و در مجموع در ۲۴ شماره منتشر گردید. آنچه که سبب جذابیت هرچه بیشتر نشریه گیمفا شد، پرداختن به مباحث صنعت بازی‌هایی ویدیویی داخلی و ایرانی و مصاحبه‌های جالب با بازی‌سازان بود.

در طول فعالیت ماهنامه گیمفا، سه سردبیر نام آشنا (دانیال نوروزی-حامد زاهدی-سعید آقابابایی) در برهه‌های زمانی متفاوت وظیفه مدیریت آن را بر عهده داشتند که جای دارد از زحمات آنان تشکر ویژه کنیم. (خواهش میکنم!)

صفحه آرایی فوق العاده این مجله در دوران اوج خود به دوست عزیز و خلاقم آقای دانیال شیخی (از دور به تو سلام) واگذار شده بود که با ایده‌های ناب و بکر خودش در موفقیت روز افزون نشریه سهیم است و کم لطفی است اگر از زحمات ایشان تشکر نکنم.

پیشنهاد می‌کنم اگر جزو مخاطبین ارزشمند ما هستید حتما در اولین فرصت تاریخچه رسانه گیمفا را مطالعه کنید.

با اینکه فاتحه مجله دیجیتالی گیمفا نیز ۹ سال بعد در تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۰ خوانده شد اما هنوز هم امکان دانلود آرشیو این نشریه برای مخاطبین علاقه‌مند وجود دارد. جهت ورود به آرشیو مجلات گیمفا اینجا را کلیک کنید.

جناب میرفندرسکیان:

زاهدی چی شد که مجلات چاپی و دیجیتال دیگه منتشر نمیشن؟

جناب میرفندرسکیان، سوال بسیار خوبی پرسیدی اما از مطرح نمودن تمامی دلایل به خاطر «شرایط نابسامان بد آب و هوایی» که ممکن است گریبانگیرم شود، معذورم. پس به دلایل کلیشه‌ای بسنده می‌کنم تا پاسخی به سوال شما باشد.

سرانه بالای مطالعه در ایران

بر اساس آمار علمی و تخیلی ارائه شده توسط اداره باورنکردنی‌ها، سرانه مطالعه کتاب و مجلات توسط افراد ۱۵ ساله به بالا در ایران ۲۳ ساعت در شبانه روز است. در واقع از بس که ما مشغول مطالعه هستیم، اطلاعیه صادر کردند که آقا تو را به خدا کمتر مطالعه کنید تا با کمبود هویج برای تقویت چشم‌های شما مواجه نشویم؛ گرچه بنده بعید می‌دانم که ضعیفی چشم آقایان در دهه ۸۰ به خاطر مطالعه باشد!

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

پیشرفت تکنولوژی و روی کارآمدن شبکه‌های اجتماعی

از آنجا که آدم‌های بسیار خسته‌ای هستیم، تمایل بیشتری به دیدن و شنیدن داریم. شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم دسترسی ما را به دنیای بی‌انتهای اطلاعات هموار ساخته و همین موضوع سبب شده که استفاده از ویدیوها به خاطر پویا بودنشان را به مجله‌های چاپی ترجیح بدهیم.

هزینه‌های بسیار پایین چاپ

دشواری؟ دشواری که نداریم! به لطف وجود ثبات اقتصادی و مواد اولیه بسیار ارزان، هزینه‌های چاپ و تکثیر صفحات مجله بسیار پایین بوده و اصلا چالش برانگیز نیست. از طرفی چون ما ایرانی‌ها بسیار دوست‌دار طبیعت هستیم، راضی نمی‌شویم که برای برگه‌های به‌کار رفته در صفحات مجله، درختان قطع نشوند. به همین دلیل، ترجیح می‌دهیم سالی یکبار آن هم برای خرید چیپس و ماست موسیر به سراغ کیوسک‌های مطبوعاتی برویم.

مخلص کلام

با اینکه سعی شد تمامی مباحث و حواشی پیرامون مجلات و نشریه‌های فعال در دهه ۸۰ تا ۹۰ شمسی در قالب طنز بیان شود اما بد نیست که دو کلام حرف حساب هم بزنیم.

در اینکه تکنولوژی پیشرفت کرده و رسانه‌ها حرفه‌ای تر شدن شکی وجود ندارد. همین موضوع سبب می‌شود که رسانه‌ها خود را با شرایط روز آپدیت و وفق کنند؛ پس نباید گله داشت که چرا در حال حاضر کسی به سراغ مجله‌های چاپی یا حتی دیجیتال نمی‌رود. آن چیزی که بنده و صد البته تمامی دستندرکاران نشریه‌های فعال در دهه ۸۰ تا ۹۰ را آزار می‌دهد، این است که چرا در آن زمان امکانات و اختیارات لازم به صنعت بازی‌های ویدیویی داده نشد؟ در واقع زمانی که بازار مجله‌های چاپی در خصوص بازی‌های ویدیویی داغ بود و می‌توانستیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم، سنگ اندازی‌های متفاوتی صورت گرفت و ذوق این حرکت بزرگ را در ما کور کرد؟ این سخنان ذهن خسته بنده نیست و اگر پای درد و دل افراد فعال در آن زمان بنشینید، متوجه عمق این نارضایتی و افسوس‌های جبران ناپذیر می‌شوید. ای کاش همه چیز سرجای خودش بود.

سرتان را بیشتر از این بدرد نمیاورم چرا که حرف برای گفتن زیاد است و وقت کم. تنها آرزو می‌کنم که همه‌چیز درست در زمانی که باید اتفاق بیافتد، رخ بدهد تا به اوج بی‌انتهای لذت برسید؛ چرا که اگر در زمان درستی رخ ندهد، دیگر آن شوق و ذوقی که باید داشته باشید را ندارید.

مطابق با روال گذشته، از شما پیر علمدارها درخواست دارم که خاطرات خود چه شیرین و چه تلخ از رسانه‌های قدیمی بازی‌های ویدیویی و همچنین نشریه‌های چاپی و دیجیتال را با ما و سایر اعضای خانواده گیمفا در میان بگذارید. این شما و این هم قسمت نظرات.

هیربدشبگرد طلوع تاریکی ذوالفقار خانWcw…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈Nemesisnobodyسهند نظریk1人Acker益man人ARSHIAAAALeonKingforsموز خندانYohanaDaniel WayneBADMANjoliuz normanجاویدمBAXY bachsbroken from the insidemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا
ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Star1981 گفت:

    لذتی که تو مجله بود و خبر بازی‌ها رو تو مجله میخوندیم یه چیز دیگه بود تازه هر کسی هم که علاقه داشت این مجلات رو به صورت آرشیو هم نگه داری می‌کرد ولی متاسفانه با این اقتصاد داغون که ما داریم متاسفانه تک تک این مجلات از کیسوک روزنامه فروشها جمع شد به دلایلی چون هزینه کاغذ هزینه چاپ حقوق پرنسل کارمندانی که برای این نشریات کار می کردند آقای آرش حسن زادگان یکی از کسانی بود که تو مجله بازی رایانه کار می‌کرد تا چند سال پیش بود توی میدان توپخانه یا همون پشت شهرداری تو کار کنسول های بازی بود این رو گفتم از سرنوشت یکی از کسانی که تو مجله بازی رایانه کار می‌کرد براتون گفته باشم چون من خودم دهه ۸۰ تو پشت شهرداری کار می‌کردم وخودم هم کارم بازی‌های کامپیوتری بود یه ارتباطی کوچک با ایشون داشتم البته من خودم الان کارم الکترونیک هست نمیدونم ایشون هنوز توی این کار هست یا نه ولی امیدوارم هر کجا هست موفق باشه راستی ای کاش به مجله لوح خانه هم اشاره می کردید که رمز بازی ها شامل راه یابی بازی‌ها و گیم شارک و کد بیرکر بازها توی این مجله چاپ میشد متاسفانه این مجله هم چندین سال هست جمع شده اگه اشتباه نکنم و یادم نرفته باشه حمزه شفیعی مسؤل این مجله بود هر ۲ ماه به ۲ماه این مجله چاپ میشد و کسانی که زبان انگلیسی بلد نبودند راه یابی این بازیها چاپ میشد چه روزهایی بود روز های طلایی که دیگه تکرا نمیشه روزگار هست دیگه

    حامد زاهدی
  • اول از همه تشکر کنم از شما بابت مقاله نوستالژیتون🕊️
    دوم اینکه من هنوز با یه شوق خاصی از کنار دکه های کنارخیابون رد میشم و تا میتونم چشم میچرخونم که شاید بشه یبار دیگه مجله های بازی رو پیدا کنم و بخرم🥲
    ۱۴-۱۵سالم که بود یه دکه بود سمت خونمون همیشه مجله داشت و همیشه هم جدید بودن،هیچوقت یادم نمیره که چقدر خواهش میکردم از پدرم که من و ببره و یکی بخرم😄

    𝕊ꪖꪑ 𝐿ꪖᴋꫀحامد زاهدی
  • Su35.Flanker گفت:

    آقای زاهدی دست مریزاد که خاطرات دوران بی خیالی و راحتی رو برایمان زنده کردید دورانی که و فکر و ذکر ما رد کردن مرحله ای بود که روش گیر کرده بودیم. دوران کلوپ، دوران کتابچه رمز هاو دوران دی وی دی تریلر ها. راستی آقای اقابابایی چرا دیگه فعالیت ندارند؟

    حامد زاهدی
  • مهیار گفت:

    الان هیچ مجله ی فعالی نیست؟

  • kami121 گفت:

    حامد عزیز دستت درد نکنه بابت نوشتن این پست که خاطرات تمام گیمرهای قدیمی رو زنده کرد. یادمه تا سال ۸۹ و ۹۰ بازی رایانه و دنیای بازی سردمدار انتشار مطالب گیمینگ تو ایران بودن و بی رقیب کار میکردن. اشتباه نکنم دنیای بازی اوایل ماهنامه و بعد دوهفته نامه شد. نقد دویل می کرای ۴ و رزیدنت ایول ۴ تو دنیای بازی هنوز هم مو به تن عاشقان گیم سیخ میکنه. از سال ۸۹ (که اتفاقاً تازه دانشگاه قبول شده بودم) گیمفا کم کم داشت سری میان سرها درمی آورد و سایتش همیشه به روز بود. یادمه هر روز بعدازظهر میرفتم کافی نت تا اخبار گیمفا رو بخونم. قدمت و اصالت چیزی نیست که بشه با پول خریدش. امیدوارم گیمفا با قدرت هرچه تمام‌تر به کارش ادامه بده و چشممون به جمال مطالب عالی روشن باشه. (یه گیمر کهنه کار)

    حامد زاهدی
  • kami121 گفت:

    نمی‌دونم سن ما رفته بالا و لذت قبل رو از بازی ها نمی بریم یا اینکه صنعت گیم از ایده های جدید و جالب خالی شده ولی لذتی که دویل می کرای ۴، متال گیر ۳ و ۴، گیرز ۱ تا ۳، رزیدنت ۴، رد دد ۱، جی تی ای ۴، خدای جنگ ۲ و ۳، هیلو ریچ و ۳، آنچارتد ۱ تا ۳، گوست ریکان advance warfighter ۱ و ۲، میرورز اج، کیلزون ۲ و … داشتن رو دیگه تجربه نکردم

    حامد زاهدی
  • من مجله های گیمفارو همشو دانلود کردم.

    حامد زاهدی
  • oldboy1992 گفت:

    یه مجله دیگه بود که اسمش بازی نما بود که اونم دی وی دی داشت و شبیه بازی رایانه بود.من هنوز هم ۵۰ الی ۶۰ تا از هر کدوم از هفته نامه های دنیای بازی مجله های بازی رایانه و بازی نما رو نگه داشتم.یادش بخیر تو روزنامه جام جم هم اگه اشتباه نکنم هر هفته یه بخشش به نقد گیم و معرفی بازی ها اختصاص داشت که اونم می خریدم و نقد متال ۴ تو یکی از شماره هاش رو هنوزم دارم و هرازچند گاهی برای بار چندم می خونمش.

    حامد زاهدی
  • فرشاد گفت:

    جا داره از آقای نمازیان و طاها رسولی تشکر کنم از شماره ۴۳ تا آخرین شماره دی بازی رو داشتم و یادمه اون آخرا که زمزمه جمع شدن مجله های بازی میومد خیلی ناراحت بودم از همون اوایل سال ۹۰ بود که اینترنت گرفتم دیبازی رو از دست ندم برای هم دوره ای های من دی بازی حکم خدارو داشت هر ۲ هفته البته میومد نه هر هفته که بدو میرفتیم دم کیوسک و میخریدیم چه دورانی بود تازه آخر مجله یه کمیک طنزی بود که آقای سیبیل کلفتی بچش عاشق گیمه ولی باباش نمیزاره داستان های اون بچه و باباش شاهکار بود یا همین نامه بازی و داستان سری سول کالیبور که در انتهای مجله بود یاد اون روزای خوش قدیم بخیر بهترین دوران گیمی من بود دیگه مثل اون موقع تکرار نمیشه

    حامد زاهدی
  • BADMAN گفت:

    چه خاطراتی زنده شد. این دست مقالات واقعا خاطره انگیز و جذابن(چه برای کسایی که توی اون دوره حضور داشتن و چه برای کسایی که توی اون دوره سن زیادی نداشتن) درکل خسته نباشید و ممنون که باعث ایجاد حس نوستالژی شدید

    حامد زاهدی
  • WITCHER گفت:

    بازی نما چی شد بیش تر از همه اون دووم آورد، اون اواخر بنده خدا ها خیلی از هزینه چاپ و کاغذ گله میکردن

    حامد زاهدی
  • Marioman گفت:

    یادش بخیر همیشه برادرم مجله بازی رایانه می گرفت چه ذوقی می کردم و اخبار رو با لذت می خوندم
    یاشار ذوالفقاریان، سید طه رسولی، سهیل منصوری و … که اسماشچن رو فراموش کردم

    حامد زاهدی
  • MadcapKev گفت:

    گرچه بنده بعید می‌دانم که ضعیفی چشم آقایان در دهه ۸۰ به خاطر مطالعه باشد!🤣🤣🤣👌

    MadcapKevحامد زاهدی
  • فقط میتونم شما شاهکار ترین سایت گیم توی ایران دارید

    MadcapKevحامد زاهدی
  • Fanrick گفت:

    یه مجله بود فکر کنم اسمش کام بود (اگه کسی میدونه کاملشو بگه) که لای همشون یه سی دی بازی بود بازیشم همیشه ماداگاسکار بود از مجله فقط بازی ترسناک Obscure یادمه که اون موقع حسرتشو میخوردم که چرا نمیتونم بازی کنم یادش بخیر

    حامد زاهدی
  • nobody گفت:

    درباره مشکلات فعالیت نشریه‌ها در آن زمان، جا داره خاطره‌ای از کسری کریمی عزیز بگم. ایشان می‌گفت: زمانی که ما در بازی رایانه مشغول نوشتن بودیم، نظارت و سانسور در حدی بود که ما تا سال‌ها حتی حق بکار بردن کلمه «خون» را در مطالب‌مون نداشتیم!

    حامد زاهدی
  • Wcw گفت:

    نوستالوژی همیشه کار می‌کند
    مرسی که هستی

    حامد زاهدی
  • خیلی عالی و شگفت انگیز و محشر بود،لطفا این موارد هم اضافه بکنید،اگر تونستید ازشون هم نقد و بررسی درست بکنید لطفا.
    بخش اول بازی های موجود در سایت oldpersiangames.org

    رنگارنگ
    تولید کننده و ناشر:طلوع کامپیوتر
    ۱۵ مرداد ۱۳۷۷

    صبا:قرآن برای کودکان
    تولید کننده و ناشر:دفتر تحقیقاتی یاسین
    ۱۹ دی ۱۳۷۹

    جنگ در خانه
    تولید کننده و ناشر: DAF multimedia
    ۲۶ آذر ۱۳۸۰

    لیگ برتر ایرانی ۸۴ با گزارش جواد خیابانی
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    ۴ بهمن ۱۳۸۰
    پلی استیشن ۱

    ۵ داستان
    تولید کننده و ناشر: مؤسسه فرهنگی ره نما
    ۷ آذر ۱۳۸۱

    داستان های شاهنامه
    تولید و ناشر: همکلاسی
    ۲۱ دی ۱۳۸۱

    لوح کودکانه استاندارد(اسم های دیگه:بازی و سرگرمی کودکانه جهت آشنایی با استاندارد)
    تولید کننده و ناشر:سازمان ملی استاندارد ایران
    تولید کننده و ناشر:۱۵ مرداد ۱۳۸۱

    نیدفوراسپید با ماشین های ایرانی
    تولید کننده و ناشر: پرویز رحمانی
    ۱۳ مرداد ۱۳۸۱

    ماهی رنگین کمان و وال بزرگ
    تولید کننده و ناشر :کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۱۷ آبان ۱۳۸۲

    موشی و جزیره اسرارآمیز
    تولید کننده و ناشر:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۱۶ آبان ۱۳۸۲

    سرزمین خمیری
    تولید کننده و ناشر:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۲ اسفند سال ۱۳۸۳

    پایان معصومیت
    تولید کننده:هنرهای پویا
    ناشر:پردیس گیم
    ۲۷ شهریور ۱۳۸۴

    قصه های مامان بهار ۲
    تولید کننده و ناشر:سوره نما
    ۱۷ دی ۱۳۸۴

    گلرنگ
    تولید کننده و ناشر :دنیای تاتی
    ۱۱ اسفند ۱۳۸۴

    گلهای بهشتی
    تولید کننده و ناشر:دانش بانک
    ۳۰ مهر ۱۳۸۴

    آموزش تجوید:برهان
    تولید کننده و ناشر:دفتر تحقیقاتی یاسین
    ۱۹ آبان ۱۳۸۴

    رانتدگی در تهران
    تولید کننده و ناشر:سمیع رایان پرداز
    ۱۹ دی ۱۳۸۴

    موشی و جانور شگفت انگیز
    تولید کننده و ناشر:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۷ خرداد ۱۳۸۴

    مبارز
    فقط ناشر:ها وی یو
    ۸ فروردین ۱۳۸۴

    شکوفه:نماز برای کودکان
    تولید کننده و ناشر:دفتر تحقیقاتی یاسین
    ۲۹ شهریور سال ۱۳۸۵

    سفرهای ایرانگردی پویا و خپل
    تولید کننده و ناشر:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۳۰ فروردین ۱۳۸۵

    بهمن رالی
    تولید کننده و ناشر:بهمن لیزینگ
    ۱ تیر ۱۳۸۵

    مسابقات خیابانی
    تولید کننده و ناشر:نوین پندار(در اصل شرکت مهندسی نوین پندار)
    ۷ شهریور سال ۱۳۸۵

    شهرک محبت
    تولید کننده و ناشر:مرکز مبلغ
    ۱۶ مهر ۱۳۸۵

    عملیات ویژه
    تولید کننده و ناشر:رویا پردازان
    ۲۶ مرداد ۱۳۸۶

    نجوم برای همه
    تولید کننده و ناشر:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۶

    محمد امین
    تولید کننده و ناشر:مرکز مبلغ
    ۲۴ مهر ۱۳۸۶

    حسنی و لوبیای سحرآمیز
    تولید کننده:کوثر نگار رایانه
    ناشر: قرن ۲۱
    ۱ دی سال ۱۳۸۶

    لطفعلی خان زند
    تولید کننده:هنرهای پویا
    ناشر:پردیس گیم
    ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۶

    نجات بندر
    تولید کننده و ناشر:تبیان
    ۱۸ خرداد ۱۳۸۶

    بیداری
    تولید کننده:نامعلوم
    ناشر:صنوبر(امپرور)
    ۲۱‌ مهر ۱۳۸۷

    عصر پهلوانان
    تولید کننده:رسانا افزار شریف
    ناشر:نیوتک
    ۱۵ مهر ۱۳۸۷

    سرزمین رویا
    تولید کننده و ناشر:مهدی فنائی
    ۱۶ شهریور سال ۱۳۸۷

    مامور ویژه ۱
    تولید کننده:تبیان
    ناشر:ها وی یو
    ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۷

    مدال سربی
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    ۴ اسفند سال ۱۳۸۷

    میهمان ناخوانده
    تولید کننده و ناشر: شرکت ملی گاز ایران
    ۲۱ آذر ۱۳۸۷

    داستان جزیره
    تولید کننده و ناشر:کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۱۴ آبان ۱۳۸۷

    سرزمین من
    تولید کننده و ناشر:تبیان
    ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۷

    لیگ برتر ایران ۱۳۸۸-۱۳۸۷
    تولید کننده و ناشر:ها وی یو
    ۲۷ مهر سال ۱۳۸۷

    ایمنی و ترافیک
    تولید کننده و ناشر: سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران
    ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۷

    دزدان دریایی
    تولید کننده و ناشر:سروش مهر
    ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۷

    دهکده حیوانات
    تولید کننده و ناشر:دانش بانک
    ۸ مهر سال ۱۳۸۷

    گل های زندگی
    تولید کننده و ناشر: دانش بانک
    ۸ مهر سال ۱۳۸۷

    گلهای شادی
    تولید کننده و ناشر:دانش بانک
    ۴ شهریور سال ۱۳۸۷

    در سایه سحر
    تولید کننده و ناشر: کوه یخ آریانا
    ۱۸ تیر سال ۱۳۸۷

    برره سرزمین گمشده
    تولید کننده و ناشر: ویژه پرداز پارس
    ۱۶ تیر سال ۱۳۸۷

    عملیات بیت المقدس:آزادی خرمشهر
    تولید کننده:بسیج دانش آموزی
    ناشر:اربطان بیست پویا
    ۲۴ دی سال ۱۳۸۷

    سفر به گلرنگ شهر(نام دیگه:گلهای گلرنگ ۲)
    تولید کننده و ناشر: پاکشو و دنیای تاتی
    ۸ اسفند سال ۱۳۸۸

    آبیته
    تولید کننده و ناشر:پردیس گیم
    این بازی هم برای ویندوز و هم برای پلی استیشن ۲ هستش
    ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۸

    جام خلیج فارس ۱۰
    تولید کننده:وینسار ویرایشگران نسل آریا
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۱۵ مهر سال ۱۳۸۸

    کشتی خاموش
    تولید کننده:هنرکده پویا نمایی سرزمین آینده
    ناشر:دنیای بازی های غرب
    ۱۸ مهر سال ۱۳۸۸

    رانندگی در دلیجان
    تولید کننده و ناشر:استودیو آروین
    ۱۰ مهر سال ۱۳۸۸

    مسافر کوچولو
    تولید کننده و ناشر:متنا
    ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۸

    اهریمن
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    سال انتشار(روی جلد بازی):۱۳۸۹
    تاریخ صدور مجوز(روی جلد بازی):۲۲ اسفند سال ۱۳۸۸

    راه افتخار
    تولید کننده:تبیان
    ناشر:ها وی یو
    ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۸

    مامور ویژه ۲
    تولید کننده و ناشر:تبیان
    ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۸

    افسانه نوروز
    تولید کننده و ناشر: تبیان
    ۴ اسفند سال ۱۳۸۸

    شهر وحشت
    تولید کننده و ناشر:اربطان بیست پویا
    ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۸

    خط مقدم
    تولید کننده و ناشر: لوح زرین نیکان
    ۱۰ آذر سال ۱۳۸۸

    حمله به اردوگاه
    تولید کننده و ناشر: عصر بازی
    ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۸

    غزه نخواهد مرد
    تولید کننده: CG GAMES
    ۲۷ خرداد ۱۳۸۸

    عملیات انهدام:عقرب سیاه
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۲۵ آبان سال ۱۳۸۸

    منطقه تاریک
    تولید کننده و ناشر:رایان پارسه
    ۳۱ مرداد سال ۱۳۸۸

    لیگ برتر ۸۹-۸۸ (پلی استیشن ۲)
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    ۱۵ مهر ۱۳۸۸

    لانه شیطان
    تولید کننده و ناشر:بسیج دانش آموزی
    ۱۹ دی سال ۱۳۸۸

    لیگ پارسیان ۸۹
    تولید کننده و ناشر:سریر گیم
    ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۸

    سیاره میترا:قسمت اول(در اصل همون تک و وی در سیاره میترا هستش
    تولید کننده:رسانه افزار شریف
    ناشر:پردیس گیم
    ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۸

    خط شکنان
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    ۸ آذر سال ۱۳۸۸

    عصر پهلوانان ۲ : رویین تنی
    تولید کننده:رسانا افزار شریف
    ناشر:پردیس گیم
    ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۹

    گلهای بهشتی ۳
    تولید کننده و ناشر:دانش بانک
    ۱۳ مهر سال ۱۳۸۹

    مجله و لوح کودک و نوجوان آلبالو ۱
    تولید کننده و ناشر:آریا راسان رایان
    ۵ مهر سال ۱۳۸۹

    میهن پرست
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    ۲۳ خرداد سال ۱۳۸۹

    آخرین پرواز
    تولید کننده و ناشر:نورالزهرا
    ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۹

    لانه شیطان ۲
    تولید کننده و ناشر: بسیج دانش آموزی
    ۲۵ شهریور سال ۱۳۸۹

    پسر ماجراجو
    تولید کننده و ناشر: بازیسازان مستقل
    ناشر:اربطان بیست پویا
    ۱۵ اسفتد سال ۱۳۸۹

    کاروان آزادی
    تولید کننده و ناشر: بسیج دانش آموزی
    ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۹

    یک سبد سلامتی
    تولید کننده و ناشر:دنیای تاتی
    ۲۵ شهریور سال ۱۳۸۹

    دهکده بازی ۲
    تولید کننده و ناشر: خاله ستاره(فرارسانه بزرگ)
    ۲۴ اسفتد سال ۱۳۸۹

    دهکده بازی ۱
    تولید کننده و ناشر:خاله ستاره(فرارسانه بزرگ)
    ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۹

    انتقام
    تولید کننده:استودیو پدیده
    ناشر:اربطان بیست پویا
    ۲۰ تیر سال ۱۳۸۹

    رانده شده
    تولید کننده و ناشر:دانش بانک
    ۲۵ دی سال ۱۳۸۹

    شنگول و منگول و حبه انگوز
    تولید کننده و ناشر:نامعلوم
    ۲۸ آبان سال ۱۳۸۹

    جام خلیج فارس ۱۲
    تولید کننده:وینسار ویرایشگران نسل آریا
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۹

    تک و وی در سیاره میترا
    تولید کننده:رسانا افزار شریف
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۲۴ بهمن سال ۱۳۸۹

    عملیات انهدام۱:نبرد فاو
    تولید کننده و ناشر:رسانا گستر بنیسی
    ۱دی سال ۱۳۸۹

    گرشاسپ:گرز ثریب
    تولید کننده:ددمیج(یا همون فن افزار شریف)
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۴ آبان سال ۱۳۸۹

    افسانه توکیا
    تولید کننده و ناشر:مدرن
    ۱۸ اسفند سال ۱۳۸۹

    کوهنورد
    تولید کننده:تبیان(در اصل استودیو نیو هستش)
    ناشر:ها وی یو
    ۲۸ تیر سال ۱۳۹۰

    شکوفه باران
    تولید کننده و ناشر:اندیشه مبنا
    ۴ دی سال ۱۳۹۰

    نبرد مرزی(در اصل اسم اصلی اش عملیات انهدام عقدب سیاه ۲)
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۲۸آبان سال ۱۳۹۰

    میرمهنا
    تولید کننده و ناشر:اسپریس پویا نما
    ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۰

    فوتبال جام خلیج فارس:پرسپولیس ۹۱-۹۰
    لوح زرین نیکان
    این بازی فقط برای پلی استیشن ۲ منتشر شده
    ۳ مهر سال ۱۳۹۰

    نبردهای ماندگار ۱:والفجر ۸
    تولید کننده و ناشر:تبیان
    ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۰

    شیطنت های علیمردان
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:عصر بازی
    ۲۰ شهریور سال ۱۳۹۰

    نبردهای ماندگار ۳:حماسه آلواتان
    تولید کننده:تبیان
    ناشر:ها وی یو
    ۷ مهر سال ۱۳۹۰

    کارآگاه تیزبین
    تولید کننده:هنر سه بعدی پاسارگارد
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۲۱ آذر سال ۱۳۹۰

    شتاب در شهر ۱
    تولید کننده:شرکت آروین تک(استودیو بازی سازی آروین)
    ناشر:سرزمین رایانه
    ۱۳ دی سال ۱۳۹۰ (ولی در تاریخ ۲۶ مهر سال ۱۳۹۶ در مارکت هیولا موجود شد)

    بازی و الفبا تاتی
    تولید کننده و ناشر: دنیای تاتی
    ۱۶ دی سال ۱۳۹۰

    راتا
    تولید کننده و ناشر:دانس بانک
    ۳۰ شهریور سال ۱۳۹۰

    گروگان (در اصل دو تا مدل به گروگان هستند که هم توسط عصر بازی ساخته و منتشر شدن،در تاریخ های ۶ تیر سال ۱۳۹۰ و ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۰)

    قلعه سحرآمیز
    تولید کننده و ناشر:قلعه سحرآمیز
    ۲۶ آذر سال ۱۳۹۰

    گربه بازیگوش
    تولید کننده:یگانه افزار پویا
    ناشر:عصر بازی
    ۲۸ آذر ۱۳۹۰

    شکست حصر
    تولید کننده:تبیان
    ناشر:ها وی یو
    ۲۳ مهر سال ۱۳۹۰

    زمین ۲۱۲۴
    تولید کننده:تبیان
    ناشر:ها وی یو
    ۱۸ آبان سال ۱۳۹۰

    مجموعه بازی های مستقل ایرانی ۲
    تولید کننده:بازیسازان مستقل
    ناشر:مدرن
    ۲۵ فرودین سال ۱۳۹۰

    خانم طلا:یه مرغ شیطون و بلا
    تولید کننده و ناشر: نیوتک
    ۷ مهر سال ۱۳۹۰

    گاندو
    تولید کننده:هنر سه پاسارگاد
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۲۶ مهر سال ۱۳۹۰

    سرباز صحرا
    تولید کننده و ناشر: عصر بازی و مدرن
    ۲۲ فروردین ۱۳۹۰

    لیگ برتر ایران ۹۱-۹۰
    تولید کننده و ناشر: سریر گیم
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۰

    فوتبال جام خلیج فارس ایران ۹۱-۹۰
    تولید کننده و ناشر: لوح زرین نیکان
    ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۰

    مدافعان آسمان
    تولید کننده و ناشر: ALONE TEAM
    ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۰

    شکوفه باران
    تولید کننده و ناشر: اندیشه مبنا
    ۴ دی ۱۳۹۰ در قالب سی دی و در تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۲ در قالب دی وی دی

    قتل در کوچه های تهران ۱
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:عصر بازی
    ۸ مرداد سال ۱۳۹۱ ولی در تاریخ ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۶ در مارکت هیولا موجود شد

    گربه قجری
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:عصر بازی
    ۱۰ خرداد سال ۱۳۹۱

    نقاش کوچولو
    تولید کننده و ناشر:مدرن
    ۵ مهر سال ۱۳۹۱

    انتقام ۲
    تولید کننده:استودیو پدیده
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱

    لیگ برتر ایران ۹۲-۹۱
    تولید کننده و ناشر: سریر گیم
    ۱۵ شهریور سال ۱۳۹۱

    لیگ حرفه ای خلیج فارس ۹۱-۹۰
    تولید کننده و ناشر:آریا اندیشان طوبی
    ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۱

    لیگ برتر ایران ۹۱-۹۰ نیم فصل دوم با گزارش مزدک میرزایی
    تولید کننده و ناشر: تصویر گستر پاسارگاد
    ۲۶ فروردین ۱۳۹۱

    مولک و مارمولک
    تولید کننده و ناشر:دانش بانک
    ۲ مهر سال ۱۳۹۱

    مردان کپسولی
    تولید کننده:هنر سه بعدی پاسارگاد
    ناشر:اربطان بیست پویا
    ۱۱ آذر ۱۳۹۱

    Pes 2013 با گزارش بهنوش بختیاری
    دارای لیگ برتر ایران ۹۳-۹۲
    (ظاهرا این بازی ایرانی هم محسوب میشه)
    تولید کننده و ناشر:آریا اندیشان طوبی
    ۲۱ مرداد سال ۱۳۹۱

    حادثه در تهران: ترور دانشمندان انرژی هسته ای
    تولید کننده:اورمزد پارسه
    ناشر:اربطان بیست پویا
    ۱۸ آبان سال ۱۳۹۱

    آرش کماندار
    تولید کننده: تبیان
    ناشر:ها وی یو
    ۲۸ تیر ۱۳۹۱

    سیاووش
    تولید کننده و ناشر:استودیو سورنا
    ۲ تیر ۱۳۹۱ فیزیکی (ولی در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۶ به شکل دیجیتالی در مارکت هیولا موجود شد)

    امام مهربون
    تولید کننده و ناشر:بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود
    ۱۴ تیر سال ۱۳۹۱

    مهاجمان تاریکی
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۱۵ شهریور سال ۱۳۹۱

    مرگ زمین
    تولید کننده و ناشر:آریا اندیشان طوبی
    ۳ تیر سال ۱۳۹۱

    قصه ۱ تاتی
    تولید کننده و ناشر:دنیای تاتی
    ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۱

    شبان
    تولید کننده و ناشر: پویا توسعه آرتیمن
    ۹ اسفند سال ۱۳۹۱ ولی در تاریخ ۱۰ مهر سال ۱۳۹۱ به شکل دیجیتالی منتشر شد

    ماجراهای مپل:رویای شیرین
    تولید کننده:یگانه افزار پویا
    ناشر:عصر بازی
    ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۱

    بهشت بازی ۱
    تولید کننده:ستاره فن آوران هنر
    ناشر:خاله ستاره(فرا رسانه بزرگ)
    ۲۱ تیر سال ۱۳۹۱

    بهشت بازی ۲
    تولید کننده:ستاره فن آوران هنر
    ناشر:خاله ستاره(فرا رسانه بزرگ)
    ۲۱ تیر سال ۱۳۹۱

    تکاورات حماسه کبیر
    تولید کننده و ناشر:آریا اندیشان طوبی
    ۴ مرداد سال ۱۳۹۱

    پلاک ۱
    این در اصل مجموعه بازی هایی از:
    لانه شیطان
    لانه شیطان ۲ (البته شاید نباشه)
    مدافعان آسمان
    مدافعان کربلا
    کاروان آزادی
    ملت های خشمگین
    عملیات بیت المقدس: آزادی خرمشهر
    ندای غزه
    تولید کننده:بسیج دانش آموزی
    ناشر اربطان بیست پویا

    جغله و عول سرزمین تنبلی
    تولید کننده:گروه بازیسازی پارسی
    ناشر:عصر بازی
    ۴ مرداد سال ۱۳۹۱

    کوچولوهای مبارز
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۱۵ شهریور سال ۱۳۹۱

    مسیر عشق:زیر صفر
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:مدرن
    ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۱

    تورنومنت مبارزان
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۱۰ مرداد سال ۱۳۹۱

    خارج از سرزمین
    تولید کننده:فطرس پویا رایانه
    ناشر:لوح گسترش دنیای نرم افزار سینا
    ۲۴ آبان ۱۳۹۱

    مبارزه در خلیج عدن
    تولید کننده:ارتش جمهوری اسلامی ایران+رسانه پرداز آمیتیس
    ناشر:اربطان بیست پویا

    گرشاسپ:راز اژدها
    تولید کننده:ددمیج(فن افزار سابق)
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۱۴ تیر ۱۳۹۱

    نبردهای پایدار فتح المبین
    تولید کننده و ناشر: فلق رایانه اصفهان
    ۳۰ مرداد سال ۱۳۹۱

    مبارزه تا آخرین نفس
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۱۰ خرداد سال ۱۳۹۱

    گربه قجری
    تولید کننده:رسانه شکوه کبیر
    ناشر:عصر بازی
    ۱۰ خرداد سال ۱۳۹۱

    کارگاه علوی:قتل خانم روژان
    تولید کننده: اندیشه وران(امیر هوشنگ امام جمعه)
    ناشر:نوین پندار
    ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۱ ( ولی در تاریخ ۱۶ فرودین سال ۱۳۹۷ در مارکت هیولا موجود شد)

    لیگ برتر ۹۲-۹۱
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۱۴ شهریور سال ۱۳۹۱

    سرزمین رویا ۲:بازگویی داستان
    تولید کننده و ناشر:کارخانه رویایی
    ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۲

    نابودی دشمن
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۲

    بازمانده
    تولید کننده و ناشر:مدرن
    ۱۴ خرداد سال ۱۳۹۲

    هنز سرعت – اولین بازی رالی ایرانی
    تولید کننده و ناشر: تصویر گستر پاسارگاد
    ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۲

    صدای فراموش شده:مکاشفه
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:عصر بازی
    ۱ مهر سال ۱۳۹۲

    مقاومت
    تولید کننده و ناشر:تبیان
    ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۲

    روزهای خاکستری
    تولید کننده و ناشر:تصویر گستر پاسارگاد
    ۱۵ دی سال ۱۳۹۲

    دوران افتخار
    تولید کننده و ناشر:سفپار
    ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۲

    نیسان شگفت انگیز
    تولید کننده: اندیشه مبنا
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۲

    رنگاشی
    تولید کننده و ناشر:رایان افزار راتا
    ۱۵ دی سال ۱۳۹۲

    آنتی انگری بردز
    تولید کننده:نامعلوم
    ناشر:نیوتک
    ۲۱ اسفند سال ۱۳۹۳

    عملیات انهدام ۲:نبرد خرمشهر
    تولید کننده: رسانه گستر بنیسی
    ناشر: ها وی یو
    ۹ تیر سال ۱۳۹۲

    قهرمان ما
    تولید کننده:آنو رسانه هنر
    ناشر:لوح زرین نیکان
    ۱۳ بهمن ۱۳۹۲

    مبارزه در خلیج عدن:مدار ۱۰ درجه
    تولید کننده:ارتش جمهوری اسلامی ایران+رسانه پرداز آمیتیس
    ناشر:رسانه پرداز آمیتیس
    ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۲

    تراکتور:محبوب قلب ها
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    ۲۵ فرودین سال ۱۳۹۲

    دینگو+سیم های خاردار
    تولید کننده و ناشر:ندای زیبا آفرین
    ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۲

    جیمی و کابوس نیمه شب
    تولید کننده و ناشر:تکین
    ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۲

    بره ناقلا ۱: مسابقات المپیک
    تولید کننده و ناشر:پخش کیمیا
    ۱۲ خرداد سال ۱۳۹۲

    قهرمانان:هنر های رزمی
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۶ مرداد سال ۱۳۹۲

    انتقام جویان
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۲

    برنامه آموزشی انگری بردز
    تولید کننده و ناشر:پخش کیمیا
    ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۲
    پرواز دوران

    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:مدرن
    ۲۶ بهمن سال ۱۳۹۲

    شبگرد:طلوع تاریکی
    تولید کننده و ناشر:پردیس گیم
    ۲۲ خرداد سال ۱۳۹۳

    در قلمرو دشمن
    تولید کننده و ناشر:مدرن
    ۲۱ فرودین سال ۱۳۹۳

    مزرعه نانو
    تولید کننده:آنو رسانه هنر
    ناشر:عصر بازی
    ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۳

    شکارچی سیاره
    تولید کننده:یگانه افزار پویا
    ناشر:عصر بازی
    ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۳

    مورتال کمبت
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۳

    عمو نوروز
    تولید کننده و ناشر:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    ۱۶ بهمن سال ۱۳۹۳

    چنگال آهنین
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۱۶ شهریور سال ۱۳۹۳

    توطئه خونین
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۳

    ماموریت انهدام
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۳

    عملیات سری
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۱۱ شهریور سال ۱۳۹۳

    ارتش سایه ها
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۲۷ فرودین ستل ۱۳۹۳

    آشوب در توکیو
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی و نیوتک
    ۳۰ تیر سال ۱۳۹۳

    پاکت فایتر
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۹ تیر سال ۱۳۹۳

    مدرسه شهروند کوچولو
    تولید کننده و ناشر:کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان
    ۱۵ آبان سال ۱۳۹۳

    سینا و مینا در محله
    تولید کننده و ناشر:دانش بانک
    ۱۰ تیر سال ۱۳۹۳

    کشتی نجات
    تولید کننده و ناشر:اندیشه مبنا
    ۶ مهر سال ۱۳۹۳

    رزم آور
    تولید کننده و ناشر:مدرن
    ۲ فرودین سال ۱۳۹۳

    یورش ببرها
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۳

    جنگاوران کرافت
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۱۳ دی سال ۱۳۹۳

    مرگ:کفر خونین
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:مدرن
    ۱۳ تیر سال ۱۳۹۳

    بازگشت کتیبه کوروش
    تولید کننده:آریا گیم
    ناشر:نوین پندار
    ۱۷ فروردین سال ۱۳۹۳

    پروانه:میراث نگهبانان نور
    تولید کننده:Bearded Bird
    ناشر:هنر اول
    ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۳ (ولی در تاریخ ۵ آذر سال ۱۳۹۶ در مارکت هیولا منتشر شد)

    ذوالفقار
    تولید کننده:سفیر نور بشارت+استودیو اپیدمیک+رسانه پرداز آمیتیس
    ناشر:ها وی یو
    ۶ خرداد سال ۱۳۹۳

    نورالدین،پسر ایران
    تولید کننده:بسیج دانش آموزی سپاه آشورا
    ناشر:عصر بازی
    ۱۷ آذر سال ۱۳۹۳

    ندای وظیفه:اعتصاب گسترده
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۱۱ اسفند سال ۱۳۹۳

    ارتشهای فرازمینی
    تولید کننده و ناشر:استودیو راسپینا
    ۱۳ مهر سال ۱۳۹۳

    آتش بست:ترکمنچای
    تولید کننده:اسپریس پویانما
    ناشر:نیوتک
    ۲۵ مهر سال ۱۳۹۴

    سال های سیاه
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:مدرن
    ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۴

    والیبال ۲۰۱۶ با گزارش کیومرث کرده
    تولید کننده:استودیو بازی سازی کاکتوس
    ناشر:ها وی یو
    ۱۶ آبان سال ۱۳۹۴

    شبیخون
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۱۹ فروردین سال ۱۳۹۴

    در قلمرو تاریکی
    تولید کننده و ناشر:نیوتک
    ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۴

    کلاه قرمزی:رویای شکلاتی
    تولید کننده و ناشر:خلاقان جوان
    ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۴

    قتل در کوچه های تهران ۲:توهم سیاه
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:مدرن
    ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۴

    پلیس بزرگ راه
    تولید کننده:هنر سه بعدی پاسارگاد
    ناشر:گردو
    ۲۲ تیر ۱۳۹۵

    جنون سیاه:تله ذهن
    تولید کننده و ناشر:توسن گیم و گردو
    ناشر:گردو
    ۲۲ تیر سال ۱۳۹۵

    چهره شیطانی
    تولید کننده:گروه بازی سازی THE MASK
    ناشر:عصر بازی
    ۶ مهر سال ۱۳۹۵

    مزرعه خاله قزی
    تولید کننده و ناشر:عصر بازی
    ۲۹ شهریور سال ۱۳۹۵

    سفر جنجالی
    تولید کننده و ناشر:رسانه گستر بنیسی
    ۲۴ فرودین ۱۳۹۵

    شتاب در شهر ۲:سرعت شکنان
    تولید کننده:شرکت آروین تک(استودیو بازی سازی آروین)
    ناشر:پرنیان
    ۱۶ تیر ۱۳۹۵ فیزیکی (ولی در تاریخ ۱۸ آبان سال ۱۳۹۶ در مارکت هیولا موجود شد)

    شهر بختک ها
    تولید کننده:استودیو بازی سازی مدریک
    ناشر:آریو گیمز
    ۳ دی سال ۱۳۹۶

    شهر بختک ها ۲
    تولید کننده:استودیو بازی سازی مدریک
    ناشر:آریو گیمز
    ۱۰ دی سال ۱۳۹۷

    مجموعه کال اف دیوتی
    شامل این بازی های:
    ندای وظیفه اعتصاب گسترده
    ندای وظیفه جبهه های شکسته خورده
    ندای وظیفه مسیر نبرد
    تولید کننده و ناشر:رسام ایده پردازان خلاق
    ۵ تیر سال ۱۳۹۸

    سفیر عشق
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:منادیان بصیرت
    ۲۵ آذر سال ۱۳۹۹

    بازی هاییکه تاری انتشارشون نامعلوم هستش

    راز خاموش
    تولید کننده و ناشر:NorGraphic

    سایه روشن تابستان سیاه
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر: آریو گیمز

    نجاتگر
    تولید کننده و ناشر:سینا دیتا

    ایران ۵۷
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:آریو گیمز

    جام خلیج فارس ۹
    تولید کننده:وینسار ویرایشگران نسل جوان
    ناشر:لوح زرین نیکان

    جام جهانی ۲۰۱۴ ( ۲۰۱۴ FIFA World Cup Brazil) با گزارش فارسی جواد خیابانی
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    این بازی فقط برای پلی استیشن ۱ منتشر شده

    فوتبال UEFA 2012 با گزارش جواد خیابانی
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    این بازی فقط روی پلی استیشن ۱ منتشر شده

    آبهای آبی
    تولید کننده:آسمان آبی
    ناشر:آریو گیمز

    جزایر سه گانه
    تولید کننده:نامعلوم
    ناشر:آریو گیمز

    خاله قزی
    تولید کننده:آنو رسانه هنر
    ناشر:آریو گیمز

    لیگ برتر ۹۰-۸۹ با گزارش فارسی عادل فردوسی پور
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    بازی پلی استیشن ۱ هستش

    سوپر استار ۲۰۰۸ با گزارش فارسی جواد خیابانی
    تولید کننده و ناشر:لوح زرین نیکان
    بازی برای پلی استیشن ۱ منتشر شده

    فوتبال با گزارش فارسی جواد خیابانی ( UEFA 2011 Champions League)
    تولید کننده و ناشر:لوحزرین نیکان
    این بازی برای پلی استیشن ۱ هستش

    گل یاس
    تولید کننده و ناشر:نشر الکترونیک ریحان

    مجموعه بازی های مستقل ایرانی ۳
    تولید کننده و ناشر:نامعلوم

    بخش دوم بازی های موجود در مارکت هیولا

    قتل در کوچه های تهران ۲
    تولید کننده و ناشر:رسانا شکوه کبیر
    ۱۹دی سال ۱۳۹۵

    گربه قجری
    تولید کننده و ناشر:رسانا شکوه کبیر
    ۱۹ دی سال ۱۳۹۵

    شمشیر تاریکی آخرین جنگاور
    تولید کننده و ناشر:تیم فن افزار یا همون ددمیج
    ۲۶ تیر سال ۱۳۹۶

    گرشاسپ:راز اژدها
    تولید کننده و ناشر:فن افزار یا همون ددمیج
    ۲۶ تیر سال ۱۳۹۶

    گرشاسپ:گزر ثریب
    تولید کننده و ناشر:فن افزار یا هنون ددمیج
    ۲۶ تیر سال ۱۳۹۶

    شمشیر تاریکی
    تولید کننده و ناشر:فن افزار یا همون ددمیج
    ۲۶ تیر سال ۱۳۹۶

    این جنگ من
    تولید کننده:۱۱ بین استودیوز
    ناشر:ددمیج
    ۱۴ دی سال ۱۳۹۶

    خیابان های خونین
    تولید کننده:Headless Wizard
    ناشر:فن افزار یا همون ددمیج
    ۷ آبان سال ۱۳۹۶

    علیمردان خان در ملاقات با مرلین جادوگر
    تولید کننده و ناشر:رسانا شکوه کبیر
    ۱ مرداد سال ۱۳۹۶

    شیطان در پایتخت
    تولید کننده و ناشر:رسانا شکوه کبیر
    ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۶

    قنل در کوچه های تهران ۱
    تولید کننده و ناشر:رسانا شکوه کبیر
    ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۶

    شبان
    تولید کننده و ناشر:پویا توسعه آرتیمن
    ۱۰ مهر سال ۱۳۹۶

    انگاره
    تولید کننده و ناشر:مهدی بهرامی
    ۱ آبان سال ۱۳۹۶

    ناهنجاری:مدافعان
    تولید کننده:۱۱ بیت استودیوز
    ناشر:فن افزار
    ۶ آبان سال ۱۳۹۶

    ناهنجاری:منطقه جنگی کره زمین
    تولید کننده:۱۱ بیت استودیوز
    ناشر:فن افزار
    ۳۰ مهر سال ۱۳۹۶

    شتاب در شهر
    تولید کننده و ناشر:شرکت آروین تک
    ۲۶ مهر سال ۱۳۹۶

    فریاد آزادی:تنگستان
    تولید کننده:استودیو سازنده بازی سازی پزواک
    ناشر:نامعلوم
    ۴ آبان سال ۱۳۹۶

    صدای فراموش شده ۱:مکاشفه
    تولید کننده و ناشر:رسانا‌ شکوه کبیر
    ۱۵ آبان سال ۱۳۹۶

    صدای فراموش شده ۲:تقدیر
    تولید کننده و ناشر:رسانا شکوه کبیر
    ۱۹ آبان سال ۱۳۹۶

    شتاب در شهر ۲: سرعت شکنان
    تولید کننده و ناشر:شرکت آروین تک
    ۱۸ آبان سال ۱۳۹۶

    پروانه:میراث نگهبانان نور
    تولید کننده:Bearded Bird
    ناشر:معلوم
    ۵ آذر سال ۱۳۹۶

    ۴۱۱۴۸
    تولید کننده و ناشر:مهدی فنائی
    ۲ آذر سال ۱۳۹۶

    سیاووش
    تولید کننده و ناشر:استودیو بازی سازی سورنا
    ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۶

    بیداری:خاکسترهای سوزان
    تولید کننده:بازی رسانه
    ناشر:بنیاد ملی بازی های رایانه ای
    ۳۰ بهمن سال ۱۳۹۶

    ارتشهای فرازمینی
    تولید کننده و ناشر:استودیو بازی سازی راسپینا
    ۴ دی سال ۱۳۹۶

    تراتئون
    تولید کننده و ناشر:رسانا افزار شریف
    ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۶

    بالهای تاریک ۲
    تولید کننده و ناشر:لکسیپ گیمز
    ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۶

    مموراندا
    تولید کننده:بیت بایترز
    ناشر:فن افزار
    ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۷

    شهر بختک ها ۳
    تولید کننده:استودیو بازی سازی مدریک
    ناشر:آریو گیمز
    ۱۰ دی سال ۱۳۹۷

    کارآگاه علوی
    تولید کننده:امیر هوشنگ امام جمعه
    ناشر:نامعلوم
    ۱۶ فروردین سال ۱۳۹۷

    Sniper ghost warrior 1
    تولید کننده و ناشر:City Interactive
    ۱۴ خرداد سال ۱۳۹۷

    MotoGp13
    تولید کننده:Milestone S.r.l.
    ناشر:نامعلوم
    ۱۲ خراد سال ۱۳۹۷

    انقراض
    تولید کننده و ناشر:پویا توسعه آرتیمن
    ۵ تیر سال ۱۳۹۸

    بردیا
    تولید کننده:استودیو بازی سازی مهاد رسانه
    ناشر:نامعلوم
    ۱ مرداد سال ۱۳۹۸

    فرزندان مورتا
    تولید کننده و ناشر:ددمیج
    ۱۷ تیر سال ۱۳۹۹

    کوهستان سرد
    تولید کننده و ناشر:موسسه فرهنگی و هنری رویا پردازان کارا
    ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۸

    شهر پارسی – پرسیتی
    تولید کننده و ناشر:استودیو تاد
    ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۸

    بازی FROSTPUNK
    تولید کننده:۱۱ بیت استودیوز
    ناشر:فن افزار یا همون ددمیج

    اتاق تاریک
    تولید کننده و ناشر:لکسیپ گیمز
    ۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹

    کارآگاه پاز
    تولید کننده:Infinite Rage
    ناشر:نامعلوم
    ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۹

    ریتبون
    تولید کننده و ناشر:لکسیپ گیمز
    ۱ خرداد سال ۱۳۹۹

    بالهای تاریک ۱
    تولید کننده:لکسیپ گیمز
    ناشر:نامعلوم
    ۲۷ خرداد سال ۱۳۹۹

    مبارزان جنگل
    تولید کننده:تبیان
    ناشر:نامعلوم
    ۱۷ آبان سال ۱۳۹۹

    سفیر عشق
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:منادیان بصیرت
    ۳ بهمن سال ۱۳۹۹

    شبگرد:طلوع تاریکی
    تولید کننده و ناشر:پردیس گیم
    ۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰

    مختار:فصل قیام
    تولید کننده:رسانا شکوه کبیر
    ناشر:منادیان بصیرت
    ۲۴ شهریور سال ۱۴۰۰

    تک و وی در سیاره میترا
    تولید کننده و ناشر:رسانا افزار شریف
    ۲۸ مهر سال ۱۴۰۰

    کانال سکوت
    تولید کننده و ناشر:لکسیپ گیمز
    ۴ آذر ۱۴۰۰

    فرمانده:مقاومت نبرد آمرلی
    تولید کننده و ناشر:منادیان بصیرت
    ۱۱ دی سال ۱۴۰۰

    اسی:دزدان فضایی
    تولید کننده و ناشر:ESI Game Studio
    ۲۷ دی سال ۱۴۰۰

    تندیس
    تولید کننده و ناشر:مهدی بهرامی
    ۱۶ تیر سال ۱۴۰۱

    افسانه بیستون
    تولید کننده:Black Cube Games
    ناشر:imgn.pro
    ۲۲ تیر سال ۱۴۰۱

    ۶۴۱۰ روز بی آینه
    تولید کننده و ناشر:Iran Armed Force
    ۱۱ خرداد سال ۱۴۰۲

    هارمونی مرگ
    تولید کننده:رویاهای زمستانی
    ناشر:نامعلوم
    ۲۹ آذر سال ۱۴۰۲

    خشم برج ها
    تولید کننده و ناشر:Team Alpha Storm
    ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۲

    آریو
    تولید کننده و ناشر:رسانا افزار شریف
    ۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳
    منابع:اگر ممکنه پیامم پاک بشه،
    ولی این اسم من تو گپ تلگرام شما
    شبگرد طلوع تاریکی ذوالفقار خان

ماشین زمان: رسانه‌ها و مجلات بازی های ویدیویی دهه ۸۰ تا ۹۰ در ایران - گیمفا