نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload

مهدی رضایی
۱۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

بازی Persona 3 Reload، ریمیک سومین نسخه از فرنچایز Persona، سبک و سیاقی شبیه به Persona 5 Royal به خود گرفته است. با بررسی این عنوان همراه ما باشید.

اگر از طرفداران قدیمی سری پرسونا در مورد بهترین نسخه‌های این مجموعه بپرسید، قطعا Persona 3 FES یا Portable را در رتبه‌های بالا قرار می‌دهند؛ به همین دلیل، زمانی که P3 Reload معرفی شد طرفداران از آن استقبال کردند. دیدن داستان و اتمسفر خاص و تاریک نسخه‌ی سوم در قالب یک گیم‌پلی امروزی و مکانیزم‌های آپدیت شده بسیار جذاب به نظر می‌رسند. حال چند روزی از عرضه‌ی این بازی گذشته و می‌خواهیم ببینیم Atlus تا چه حد در بازسازی نسخه‌ی سوم در نسل نهم موفق بوده است.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

نسخه‌ی سوم سری پرسونا به تاریک و افسرده بودن فلسفه و داستان اصلی‌اش معروف است. در واقع، تمامی پرسوناها در پس ظاهر شاد و محیط‌ رنگارنگ خود، یک تراژدی نامعلوم یا راز جنایی را جا داده‌اند؛ با این حال، نسخه‌ی سوم پا را فراتر می‌گذاشت و نسخه‌های FES و Portable همان ظاهر شاد هم چندان در خود نداشتند و البته مفاهیم تاریک‌ و داستان ناراحت‌کننده‌ موجود را به تصویر می‌کشیدند. P3 Reload سعی می‌کند با تعادل بیشتری این کار را انجام دهد تا گیمرهای نسل جدید بیشتر جذب این نسخه شوند اما خوشبختانه بازی همچنان اتمسفر تیره و تاریکش را از دست نداده است.

داستان بازی زندگی پسری در پایه دوم دبیرستان را روایت می‌کند که طی یک حادثه پدر و مادرش را از دست داده و خودش از آن جان سالم به در برده است و حالا در قالب یک دانش آموز انتقالی به Iwatodai ژاپن آمده و در دبیرستان Gekkouhan تحصیل می‌کند. او چیزی از حادثه‌ی ذکر شده به یاد ندارد و این در حالی است که شهر Iwatodai هم وضعیت جالبی را به خود نمی‌بیند.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

Persona چیست؟

Persona ویژگی شخصیتی و قابلیت درونی افرادی است که توانایی مبارزه با Shadowها را دارند و در طول Dark Hour شکل جسمانی خود را حفظ می‌کنند و وقایع این بازه‌ی زمانی را فراموش نمی‌کنند.


بعد از مشاهده‌ وقایع عجیبی در راه خوابگاه، متوجه می‌شوید زمان در این مکان بیشتر از ۲۴ ساعت است و بین ۱۲ بامداد تا ۱۲ و یک دقیقه یک شکاف زمانی به نام Dark Hour وجود دارد. در این شکاف زمانی که یک ساعت طول می‌کشد، افراد عادی به شکل تابوت درآمده و سایه‌ها به آن‌ها حمله می‌کنند و جرم و جنایت زیادی در این حین اتفاق می‌افتد. با اتمام Dark Hour، هیچ‌کدام از افراد وقایع را به یاد نمی‌آورند و به شکل اصلی خود برمی‌گردند. تنها امید اتمام این رویداد افرادی هستند که پتانسیل و قابلیت ظاهر کردن Persona را در وجودشان دارند تا با این هیولاها مبارزه کنند؛ افرادی که در مجموع ۴ نفر بوده و در خوابگاه شما بدون هیچ دانش آموز دیگری اقامت دارند.

داستان بازی نسبت به دیگر بازی‌های این سری، خط روایی شبیه‌تری به واقعیت دارد و مفاهیم فلسفی و تاریکی را در خود جای داده است. بر خلاف نسخه‌ی چهارم و پنجم، شما درگیر نجات افراد یا تغییر قلب آن‌ها در یک بازه‌ی زمانی خاص نیستید؛ یک مفهوم و مشکل کلی وجود دارد و شما باید آن را رمزگشایی کنید. شما تا انتهای بازی یا موفق به انجام این کار می‌شوید و این تهدید جهانی را خنثی می‌کنید یا ناکام می‌مانید. هیچ‌گونه Deadline در یک بازه‌ی زمانی خاص وجود ندارد و تنها Deadline بازی، پایان آن است. داستان، شخصیت‌های اصلی و فرعی، مکان‌های عجیب، وقایع ناگهانی و … همه به مانند یک راز هستند و میزان مبهم بودن همه‌چیز در Persona 3 Reload بسیار بیشتر از دو نسخه‌ی بعدی است؛ همین موضوع شما را بیشتر به ادامه‌ی بازی و پی‌بردن به تمام رازها تشویق می‌کند.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

شخصیت‌پردازی و روایت داستان یکی از قسمت‌های روشن بازی است. شخصیت‌های بازی نه به اندازه‌ی Persona 4 Golden اما به طور کلی دلنشین و جذاب هستند. فضای بازی حتی در اوقات خارج از مبارزات هم نسبتا جدی است و نباید توقع شوخی‌ها و صمیمیت و گرمی موجود بین شخصیت‌ها در نسخه‌ی چهارم و پنجم را داشته باشید. کاراکترها و رفتارشان با فضای کلی بازی همخوانی دارند و شاهد تصمیمات و اعمال رازآلود و منطبق با شخصیت کاراکترها هستیم. روایت بازی هم به شکل خطی عمل می‌کند و با وجود پیچیدگی زیاد، به شکلی منطقی و قابل‌فهم همه‌چیز را متوجه خواهید شد.

گیم‌پلی بازی به مانند فرزندی برای Persona 5 Royal عمل می‌کند و حاصل ترکیب P3 FES و P5 Royal است. به مانند نسخه‌ی پنجم، یک زندگی اجتماعی با فعالیت‌های نسبتا زیاد و روابط اجتماعی متعدد خواهید داشت و در کنار آن باید به Tartarus هم سر بزنید و مبارزه با ریشه‌ی فساد و دلیل رخ‌دادن Dark Hour را بفهمید. پیوند فعالیت‌های شما در داخل و خارج از تارتاروس، گیم‌پلی بازی را بسیار لذت‌بخش کرده و تقریبا هر کاری در بازی انجام دهید نتیجه‌ی آن را می‌بینید. هر مکانیزمی که در نسخه‌ی پنجم وجود داشت، به شکل محدودتری در بازی پیاده شده و نتیجه هم راضی‌کننده است.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

Persona 3 Reload یک JRPG با عناصر شبیه‌ساز زندگی (Life Sim) است. نقش‌آفرینی‌های شرقی به واسطه‌ی مبارزات نوبتی‌شان شاید در ایران چندان محبوب نباشند؛ با این حال، نسخه‌ی پنجم دریچه‌ی ورود بسیاری از گیمرهای ایرانی به این سبک بود و ریمیک نسخه‌ی سوم هم با ادامه‌ی همان راه، می‌تواند محبوبیت این سری را در ایران و غرب بیشتر هم بکند. برای بررسی بیشتر گیم‌پلی، در یک بخش به بررسی زندگی اجتماعی و در یک بخش به جست‌وجو در Dark Hour و مبارزات می‌پردازیم.

زندگی اجتماعی شما در بازی شامل فعالیت‌هایی مثل Karaoke، غذا‌خوردن در مراکز خاص، رفتن به کلاب، بازی‌های کامپیوتری و مواردی از این دست می‌شوند. همچنین چند دوست در خط داستانی پیدا می‌کنید که می‌توانید با آن‌ها وقت بگذرانید و Social Bond و صمیمیت بین‌تان را افزایش دهید. با افزایش صمیمیت با دوستانتان، پرسوناهای شما قابلیت‌های بیشتری در مبارزات دریافت می‌کند و سطحشان افزایش می‌یابد که برای ترکیب کردن آن‌ها بسیار مفید واقع می‌شود.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

فعالیت‌های گفته شده نیز سطح ویژگی‌های شخصیتی شما را افزایش می‌دهند. در این نسخه ۳ ویژگی Academic، Courage و Charm برای شخصیت اصلی وجود دارند که هر کدام با فعالیت‌های خاصی مانند مطالعه، انجام کارهای نیازمند شجاعت (کارائوکه با وجود صدای بد یا خوردن غذایی با مواد نامعلوم) و کار کردن در مراکز آرام و دنج افزایش می‌یابد. افزایش این موارد باعث می‌شود فعالیت‌های بیشتری برای انجام دادن در نقشه پدیدار شوند و همچنین برای افزایش روابط اجتماعی خود نیازمند سطح مشخصی از این موارد خواهید بود.

نقشه‌ی بازی کوچک است و به گستردگی دو نسخه‌ی بعد از خود نیست. میزان فعالیت‌ها در همین نقشه‌ی کوچک به شکل راضی‌کننده‌ای مناسب است و هرکدام به افزایش سطح خاصی از مهارت‌های شما کمک می‌کنند. مطمئن باشید با یک دور بازی موفق به Max کردن هر سه ویژگی نمی‌شوید و بسیاری از روابط اجتماعی (Socnial Bonds) نیز نیمه‌کاره می‌مانند. از آن‌جایی هم که ددلاین خاصی در حین بازی ندارید، وقت بیشتری برای فعالیت‌های آزادانه و دلخواه وجود خواهد داشت. آزادی عمل شما در P3 Reload بیشتر از دیگر نسخه‌ها است.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

یکی از ایرادات Persona 4 Golden نامعلوم بودن بعضی از ماموریت‌ها بود و هیچ راهنمایی هم برای پیشبرد بازی وجود نداشت. شما باید برای یک کار سطحی و پیش‌پاافتاده، صرفا به دلیل عدم مشخص بودن دقیق ماموریت، زمان زیادی را تلف می‌کردید. نسخه‌ی پنجم نیز گاها میزان دیالوگ‌های غیرضروری بسیار زیادی داشت و بسیار خسته‌کننده می‌شد. P3 Reload به واسطه‌ی شکل گیم‌پلی خود، اصلا به چنین وضعیتی دچار نمی‌شود. شما در طول روز و شب کاملا آزاد هستید و هر وقت بخواهید می‌توانید در نقشه بگردید یا به Tartarus بروید. ماموریت‌ کل بازی صرفا رسیدن به بالاترین حد Tartarus است و جز این شما تا پایان به انجام کاری مجبور نیستید و بازی هم برای فعالیت‌های مختلف مبهم عمل نمی‌کند. با پیشروی در داستان، محدودیت‌های کوچکی در بعضی روزها گریبان‌گیرتان می‌شود؛ اما میزان آن قابل مقایسه با نسخه‌های ۴ و ۵ نیست.

مبارزات بازی بر پایه استفاده از Personaها و مدیریت HP و SP است. برخلاف نسخه‌ی FES، می‌توانید همه‌ی اعضای پارتی را کنترل کنید. پروتاگونیست بازی قابلیت استفاده و سوییچ بین چند پرسونا را دارد و دو عضو دیگر فقط یک پرسونا دارند. همچنین توانایی گارد‌ گرفتن، ضربه با سلاح سرد و استفاده از آیتم‌های سلامتی در طول نوبتتان وجود دارد و می‌توانید با مدیریت این ۴ قابلیت، تمامی مبارزات را با استراتژی صحیح برنده شوید.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

هر یک از پرسوناها می‌توانند ضربات مختلفی به شکل ضربه‌ی فیزیکی، باد، الکتریسیته، یخ و آتش وارد کنند و همچنین می‌توانید Status Effectهایی مثل خشم، گیجی، استرس و … را به دشمنان خود القا کنید تا در طول مبارزه حالت طبیعی برای یک نوبت نداشته باشند و کار شما ساده‌تر شود. هر دشمن معمولا به یکی از این موارد ضعف دارد و اگر نقطه ضعف دشمن را با چند ازمون و خطا پیدا کنید و او را به حالت ضعیف (Weak) دربیاورید، با استفاده از All Out Attack تمامی ۳ عضو پارتی به او حمله کرده و ضربات زیادی را دریافت خواهد کرد.

اگر نسخه‌ی چهارم و پنجم را بازی کرده‌ باشید، Persona 3 Reload در حالت Normal تقریبا هیچ چالشی را تا اواسط بازی در مبارزات به شما نمی‌دهد و تا حد زیادی تکرار مکررات است. اما اگر تازه‌ وارد هستید، حتما بازی را در این حالت یا Easy شروع کنید تا با جزئیات مبارزات آشنا شوید. با استفاده از دلال اسلحه و عتیقه‌جات می‌توانید گنج‌هایی که در Tartarus پیدا کرده‌اید را بفروشید و با کسب پول از او، سلاح سرد، زره و لوازم جانبی بخرید و شخصیت‌ها را قدرتمندتر کنید. تنوع این موارد بالا است و احساس تکرار در وسایل Equipشده نخواهید کرد.

در Velvet Room می‌توانید پرسوناهای مختلفی را ترکیب و منطبق با سطحتان، با پرسوناهای قدرتمند پیشروی کنید. همچنین اگر نیازمند پرسونای خاصی بودید، می‌توانید در این اتاق با پرداخت پول آن را برگردانید و از او استفاده کنید. قابلیت Special Fusion برای ترکیب کردن بیش از ۲ پرسونا باهم است و در این قسمت می‌توانید پرسوناهای شگفت‌انگیز با سطوح بسیار بالا را ایجاد کنید که در مبارزه با باس‌فایت‌ها می‌تواند به شدت به کارتان بیاید.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

باس فایت‌ها در این نسخه طراحی خلاقانه‌ای دارند و مبارزه با آن‌ها استراتژی بیشتری می‌طلبد. در مبارزه با باس‌ها حتما باید به تنوع قابلیت‌های مبارزه‌ای پرسوناهای خود و همراهان دقت کنید تا بیش‌ترین آسیب را از طریق پیدا کردن نقطه‌ ضعف باس، به او وارد کنید. همچنین در این مبارزات دیگر حمله‌ی محض جوابگو نیست و باید دفاع و قابلیت‌هایی چون افزایش نیروی تهاجمی و تدافعی کل پارتی را در حین مبارزه اعمال کنید و در کنار استفاده‌ی به جا از آیتم‌های مختلف، بتوانید با یک استراتژی فکر شده این دشمنان را از سر راه بردارید و به جست‌وجوی طبقات بالای Tartarus ادامه دهید.

یک سری گنج در طول جست‌وجوی شما در Tartarus وجود دارند که بعضی از آن‌ها صرفا با آیتم‌های Fragment باز می‌شوند. پیدا کردن این موارد برای کسب پول بسیار مفید هستند و بهتر است صرفا به دنبال رفتن به طبقه‌ی بعدی قلعه نباشید. همچنین اتاق ذخیره‌ای وجود ندارد و تنها راه ادامه‌ی بازی از همان طبقه در صورت خروج از Tartarus، فعال کردن تلپورت‌هایی است که در طبقات مختلف گنجانده شده‌اند. در صورتی که ۱۰ طبقه هم پیشروی کنید اما تلپورتی را فعال نکنید و از قلعه خارج شوید، در صورت بازگشت، به آخرین تله‌پورت فعال شده بازمی‌گردید و باید مجددا تلاش‌های قبلی را انجام دهید. یکی از موارد چالشی مبارزات همین مورد است که به خوبی در بازی گنجانده شده.

اگر می‌خواهید به مدت طولانی در قلعه جست وجو کنید، قطعا کمبود SP شما را به دردسر می‌اندازد. برای این مشکل دو راه حل دارید: ۱-خروج از قلعه و پر شدن SP و HP شخصیت‌ها و بازگشت در روزی دیگر ۲- پیدا کردن ساعت‌هایی مخصوص که با هفت Fragment فعال می‌شوند و می‌توانند SP و HP از دست‌رفته‌ی پارتی شما را کاملا بازیابی کنند. خوشبختانه تله‌پورت‌ها و ساعت‌ها به ندرت در طبقات مختلف پخش شده‌اند تا میزان چالش بازی چندان کاهش پیدا نکند.

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

قیمت‌گذاری ۷۰ دلاری برای بازی کمی زیاد به نظر می‌رسد و به نسبت محدودتر بودن قابلیت‌های مبارزاتی شما نسبت به نسخه‌ی پنجم، Social Linkهای محدودتر نسبت به آن و ریمیک بودن بازی، قیمت ۶۰ دلاری یا کمتر می‌توانست منطقی‌تر باشد. با وجود طولانی بودن گیم‌پلی و فعالیت‌های زیاد و یک روند ۹۰ تا ۱۰۰ ساعته، باز هم این که قیمت یک بازی جدید کامل را برای ریمیک بپردازید، چندان خوشایند نیست.

موسیقی و صداگذاری بازی اگر درخشان‌ترین در کل مجموعه نباشد، قطعا هم‌رده با بهترین آن است. موسیقی‌های فوق‌العاده که اکثر آن‌ها اورجینال هستند و انواع و اقسام ریتم‌های مختلف را در لحظات گوناگون به خود می‌گیرند یک تجربه‌ی کم‌نظیر را در این امر برای شما رقم می‌زنند. مبارزات بازی با موسیقی‌های خود جذابیت چند برابری خواهند داشت و اصلا نمی‌خواهید از مبارزه دست بکشید. صداگذاری کاراکترهای مختلف نیز بسیار هنرمندانه است و از صداگذاران حرفه‌ای و کاربلد استفاده شده است. ساندترک بازی Persona 3 Reload تا مدت‌ها در یادتان خواهد ماند.

کیفیت بصری بازی با ارتقاهای انجام شده بسیار چشم‌نواز است و از لحاظ تکنیکی و هنری، تمامی هواداران جدید و قدیمی را راضی خواهد کرد. بافت‌ها وضوح مناسبی دارند و طراحی محیط نیز راضی‌کننده است. در بحث هنری می‌توان از رنگ‌بندی منطبق بر اتمسفر و داستان تاریک گفت که به خوبی روی بازی نشسته و با آن ارتباط برقرار می‌کنید. نرخ فریم بازی لحظه‌ای افت نمی‌کند و یک تجربه‌ی کاملا روان و ثابت را خواهید داشت. از دیگر پیشرفت‌های خوب بازی می‌توان به نورپردازی خوب در روز و شب و انعطاف انیمیشن‌ها اشاره کنیم که احتمالا درخشان‌ترین در فرنچایز باشند.


Persona 3 Reload

Persona 3 Reload یکی از بهترین نسخه‌های سری را به شکلی هنرمندانه و کم‌نظیر بازسازی کرده است. این بازی هدیه‌ای به طرفداران جدید و قدیمی و یک نقطه‌ی شروع مناسب برای ورود به این مجموعه است که کمبود بزرگی در آن به جز قیمت بالا احساس نمی‌شود. این نقش‌آفرینی ژاپنی کم‌نظیر را از دست ندهید.


نکات مثبت:

  • داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی عالی
  • گیم‌پلی متنوع و مبارزات جذاب
  • تنوع مناسب اسلحه، تجهیزات و فعالیت‌ها
  • گرافیک هنری و بصری چشم‌نواز
  • موسیقی و صداگذاری کم‌نظیر
  • اتمسفر و لحن متفاوت با دیگر بازی‌های سری
  • حفظ هویت نسخه‌ی اصلی در کنار استفاده از مکانیزم‌های نسخه‌ی پنجم

نکات منفی:

  • قیمت‌گذاری غیرمنطقی
  • دشواری بسیار پایین تا اواسط خط داستانی

۸.۷

این بازی روی هر دو پلتفرم PS5 و Xbox Series S و بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

پیشنروREZAGAMERDark Fantasyrondaجاویدمراستین کولهToxic life人Acker益man人B-manbroken from the insideیه گیمر سادهKratosBabayagaبهزاد سالمیDota2Niko_BladeBlack Swordsmanآرمان زرمهرHesamAILove Gamemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا
نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Persona 3 Reload - گیمفا