نگاهی بر تاریخچهی سری Prince Of Persia
سری بازیهای Prince Of Persia یکی ازمحبوبترین فرنچایزها به خصوص در میان گیمرهای قدیمی است. در این مقاله نگاهی بر داستان وگیمپلی قسمتهای مختلف مجموعه داریم.
احتمالا زمانی که جان مکنر در حال خلق شخصیت پرنس ایرانی در سال ۱۹۸۹ بود، هیچگاه فکر نمیکرد ۳۵ سال بعد هنوز هم این شخصیت و بازیهایش زنده است و اتفاقا یکی از بهترین بازیهای مجموعه، Prince Of Persia: The Lost Crown، عرضه شده است. این سری در ابتدا توسط Broderbund توسعه یافت و منتشر شد. در دنیای نوپای ویدئوگیم آن زمان، عرضهی دو عنوان Prince Of Persia و Prince Of Persia 2: Shadow And The Flame با استقبال زیادی مواجه شد و Broderbund به چنان شهرتی دست یافت که کمپانی Learining Company مجاب به خریداری آن شد.
تنها عنوانی از مجموعه که با نظارت Learning Company عرضه شد، بازی Prince Of Persia 3D بود. این عنوان در سال ۱۹۹۹ فقط برای PC و دریمکست عرضه شد و تقریبا یک شکست نسبی به حساب میآمد. در نهایت بخش توسعهی بازی Learning Company توسط Ubisoft خریداری شد که تا به امروز به خوبی آن را توسعه داده است. شاید تعداد بازیهای این مجموعه زیرنظر یوبیسافت زیاد نباشد، اما کیفیت آنها گواهی بر حفاظت خوب این کمپانی از پرنس ایرانی است.
ابتدا نگاهی بر روند عرضهی بازیهای مختلف این مجموعه داریم و سپس ابعاد مهم آنها را توضیح خواهیم داد. مجموعهی Prince Of Persia تا به حال توسط ۳ توسعهدهنده و ناشر مختلف عرضه شده است که در زیر به ترتیب به آنها اشاره شده است تا درک بهتری از تغییرات این مجموعه داشته باشید.
- Prince Of Perisa (1989)
- Prince Of Persia 2: The Shadow And The Flame (1993)
- Prince Of Persia 3D (1999)
- Prince Of Persia: The Sands Of Time (2003)
- Prince Of Persia: Warrior Within (2004)
- Prince Of Persia: The Two Thrones (2005)
- Prince Of Persia Classic (2007)
- Prince Of Persia (2008)
- Prince Of Persia: The Forgotten Sands (2010)
- Prince Of Persia: The Lost Crown (2024)
- Prince Of Persia: The Sands Of Time Remake (?)
اولین بازی مجموعهی Prince Of Persia یکی از برترین و درخشانترین عناوین تاریخ بازیهای ویدئویی است. برای اولین بار در این صعنت از تکنیک روتسکوپی استفاده شد و جان مکنر برای طراحی فریمهای بازی و انیمیشنهای شخصیت اصلی از برادر خود کمک گرفت و سایهی حرکات او را لحظه به لحظه در بازی کپی کرد. همچنین برای صحنههای شمشیرزنی هم به همین طریق از فیلمهای زنده کمک گرفت تا بازی حس وحال واقعیت را داشته باشد. سکوبازی از پلتفرمهای خطرناک و مرگهای ناگهانی یک عنصرهیجانانگیز در گیمپلی بازی بود و مبارزات هم دشوار و چالش برانگیز تلقی میشد.
داستان بازی در مورد جعفر، وزیر ایران است. او در زمانی که پادشاه ایران در جنگ به سر میبرد، طمع میکند و با سوء استفاده از قدرتهای خود دختر سلطان را به زندان میاندازد و رویای پادشاهی دارد. حال تنها مانع او برای رسیدن به تخت پادشاهی، شما، معشوق دختر پادشاه هستید. جعفر یک انتخاب به دختر پادشاه میدهد، با معشوقهاش که شما هستید ازدواج کند یا بمیرد. در غفلت پرنسس، جعفر شما را به زندان قصر میاندازد و شما باید در طی یک ساعت زمان بازی، فرار کرده و با شکست دادن جعفر دختر پادشاه وکشور ایران را از دست یک ظالم نجات دهید.
Prince Of Persia 2: The Shadow And The Flame تمرکزش را به سمت نبردهای بیشتر و لذتبخشتر منعطف کرد. بر خلاف بازی اول، دیگر با یک تم تاریک و افسرده مواجه نبودیم و محیطهای بازی بسیار رنگارنگ و چشمنواز بود. سکوبازی به نسبت کمتری در بازی وجود داشت و شما بیشتر درگیر از میان بردن دشمنانی بودید که در این نسخه تنوع حرکات بیشتری هم داشتند و باید آگاهانهتر مبارزه میکردید. برای اولین بار عنصری شبیه به چکپوینت به این سری آمد و دیگر با هر بار مرگ، مجبور نبودید از ابتدا بازی را آغاز کنید.
۱۱ روز بعد از بازی اول، حالا شما به عنوان قهرمان ایران با شکست جعفر شیطانی نامیده میشوید. بعد از ورود شما به کاخ برای ازدواج با دختر پادشاه، جعفر با یک جادوی طلسمکننده شما را به ظاهر یک گدا تبدیل میکند و با تبدیل ظاهر خودش به شخصیت اصلی، به عنوان داماد پادشاه خودش را جا میزند و از قصر اخراجتان میکند. بعد از فرار شما و فرود آمدن به کشتی، جعفر کشتی را طلسم کرده و کشتی با برخورد به صاعقه نابود شده و شما سر از یک جزیرهی عجیب و غریب و دور افتاده در میآورید. حال باید مجددا به سمت کاخ رفته و سعی کنید طلسم و جعفر را شکست دهید تا حقیقت بر همه آشکار شود.
Prince Of Persia 3D اولین بازی ۳ بعدی مجموعه بود. این بازی با اضافه کردن پازل به گیمپلی و نمای ۳ بعدی با دوربینی کاملا جدید در مجموعه، یک بازی بسیار جاهطلبانه بود. با این حال منتقدین چندان این عنوان را باب میل ندانستند و باگهای زیاد در کنار کنترل بسیار عجیب دوربین، بازی را به کام گیمرها تلخ کرد. مکانیسمهای اضافه شده در این بازی هنوز در این سری وجود دارد و پرنس ایرانی امروزی از این بازی نشات گرفته است.
داستان بازی بعد از ازدواج پرنس و دختر پادشاه جریان دارد. پادشاه، پرنس و همسرش وارد جزیرهای در جنوب ایران میشوند که متعلق به آسان،برادر پادشاه است. زمانی که پادشاه و خانوادهاش تفریح میکنند، محافظ سلطان توسط سربازان آسان به قتل میرسد و پرنس هم به زندان میافتد؛ دلیل این واقعه قول پادشاه به روگنور، پسر آسان مبنی بر ازدواج دخترش با او بوده که حالا با مزدوج شدن پرنس با او این قسم شکسته شده است. بعد از ربوده شدن پرنسس، شخصیت اصلی به دنبال روگنور راه افتاده و به دنبال نجات همسرش از دست او است.
Prince Of Persia: The Sands Of Time در یک کلام فوقالعاده بود. هر آن چه پایهاش در Prince Of Persia 3D گذاشته شده بود، در این نسخه به تکامل رسید و تقریبا مشکل خاصی در بازی دیده نمیشد. مبارزات نرم و لذتبخش، معماهای چالش برانگیز، دوربین بسیار منعطف و البته قابلیت جدید بازگشت زمان که انقلابی در نوع خودش به حساب میآمد. آنچه گیمپلی این بازی بنا گذاشت، ریشهی عناصر ژانر اکشن ادونچر امروزی شد و تاثیر شگرفی در دنیای دوستداشتنی صنعت بازیهای ویدئویی گذاشت.
قابلیت دویدن روی دیوار، فریزکردن زمان و بازگشت زمان یا اکشنها، یک گیمپلی به شدت لذتبخش را رقم زده بود. شما با جمعآوری شن از دشمنان میتوانستید قابلیتهای مختلفی برای دستکاری زمان را فعال کنید و در حل معماها یا نبرد با دشمنان پرتعداد یا اصلاح اشتباهاتتان از آن بهره ببرید. The Sands Of Time به قدری گیمپلی موفقی داشت که تا به امروز میتوان گفت بهترین بازی سهبعدی این سری و یکی از بهترین اکشن ادونچرهای تاریخ است.
داستان بازی این بار برخلاف همیشه در مورد نجات دادن پرنسس از دست یک وزیر شیطان صفت نبود، بلکه در مورد نجات جهان بود. با ریبوت شدن داستان توسط یوبیسافت، پرنس و ارتش پدرش، در حال سفر برای ملاقات با پادشاه آزاد هستند و از هند میگذرد. در هند، یک وزیر از آنها درخواست میکند برای جلوگیری از مرگش به قلعهی ماهاراجا حمله کرده و شنهای زمان را برای او بیاورند. در طی حمله، پرنس شنهای زمان را پیدا کرده و علاوه بر آن Dagger Of time را نیز میجوید. Dagger Of Time در کنار دختر ماهاراجا، فرح، برای پادشاه آزاد به عنوان هدیه برده میشوند.
در هنگام ملاقات با پادشاه، وزیر با فریب دادن پرنس او را مجاب میکند که شنهای زمان را آزاد کند و بعد از این کار، همه به جز پرنس، فرح و وزیر به هیولاهایی وحشی تبدیل میشوند. پرنس بعد از فرار با فرح متحد میشود و با وجود آن که به صداقتش در نجات سرزمین شک دارد، عاشق او میشود و باهم عازم یک سفر خطرناک برای جلوگیری از نابودی جهان میشوند.
Prince Of Persia: Warrior Within ادامهی Sands Of Time بعد از ۷ سال است. این بازی بر روی نبردها و حرکات آکروباتیک پرنس و انیمیشنهای متنوع کار با سلاح و استفاده از محیط برای از بین بردن دشمنان تاکید زیادی دارد. مجددا این بازی روی نبردها تمرکز کرد و توانست یک گیمپلی اکشن و خشن بسیار زیبا را پدید آورد. تم بازی برخلاف Sands Of Time بسیار تاریک و خشن و جدی بود و از آن فضای رنگارنگ و شاد Sands Of Time فاصله گرفته بود. موسیقی عالی بازی با اکشن آن تناسب بسیار خوبی داشت و یک Action Adventure ناب را پدید آورده بود.
داستان بازی بعد از Sands Of Time به وقوع میپیوندد. زمانی که پرنس توسط داهاکا به دلیل خللی که در اتفاقات به وجود آورد دنبال میشود. پرنس متوجه میشود Sands Of Time توسط Empress Of Time ایجاد شده است. پرنس مجاب میشود که به جزیرهی او برود و مانع از ایجاد شنهای زمان شود. پرنس بعد از نبرد با Shahdee و فریب خوردن توسط Kaitleen ( که همان ملکهی زمان در ظاهر دیگری است) متوجه میشود شنهای زمان با کشتن ملکهی زمان به وجود میاید و از ابتدا راه را اشتباه رفته است.
Prince Of Persia: The Two Thrones گیمپلی سهگانهی Sands Of Time را به تکامل میرساند. نبردها بسیار روان و نرم است و حرکات پرنس در نبردها بیشتر شده است. استفاده از ویژگی دستکاری زمان حیاتیتر شده و حکم مرگ و زندگی را دارد. میتوانید مثل Warrior Within از سلاحهای دشمنان شکستخورده نیز استفاده کنید و با سکوبازی پرجزئیاتتر و معماهای فکرشده و محیطهای بزرگتر یک گیمپلی جذاب را تجربه کنید.
بهترین ویژگی گیمپلی بازی، Dark Prince بود. در این ویژگی جدید گیمپلی، شما گاها کنترل نیمهی تاریک پرنس را در دست میگرفتید که ویژگی استفاده از حملات Mid Range را دارد. با این قابلیت شما با از دست دادن قابلیت دستکاری زمان میتوانید قدرت نبرد خود را افزایش دهید و حملاتی از راه دور انجام دهید. همچنین ویژگیهایی به نوارهای شنهای زمان اضافه شد و از جملهی آنها میتوان به نابود کردن چند دشمن به طور همزمان اشاره کرد.
داستان بازی در ادامهی Warrior Within و جایی است که پرنس بلاخره داهاکارا از بین میبرد. با از بین بردن او شنهای زمان دیگر پدید نمیآیند و کیتلین هم زنده میماند. داستان بازی با پدید نیامدن شنهای زمان تغییر کرده و کیتلین به جای پرنس آن را روایت میکند. در داستان اصلی وزیر و ماهاراجا به جزیرهی زمان رفته و شنهای زمان را پیدا میکنند، ولی حالا با عدم ایجاد آنها این اتفاق نمیافتد و وزیر دست خالی میماند. به دلیل عدم آزاد شدن شنهای زمان،وزیر هنوز زنده است و فرح هم تا به حال پرنس را ملاقات نکرده است.
وقتی پرنس و کیتلین به بابیلون میرسند، آن را غرق در جنگ میبینند. کیتلین توسط وزیر ربوده میشود و وزیر با Dagger Of Time کیتلین را میکشد و مجددا شنهای زمان آزاد میشود. با آزاد شدن شنهای زمان،پرنس که دیگر از آن محفوظ نیست، به طریقی به Dagger Of Time دسترسی پیدا میکند و از نابود شدن خودش جلوگیری میکند. حالا پرنس به دنبال کشتن وزیر و جلوگیری از قدرتهای شیطانی او است.
این بازی به خوبی این سه گانه را به پایان رساند و توانست یک پایانبندی بسیار خوب برای یکی از بهترین سهگانههای بازیهای ویدئویی باشد. این سهگانه آنقدر خوب بود که یوبیسافت هماکنون به دنبال ریمیک نسخهی اول بازی برای پلتفرمهای نسل نهم است که در تاریخی نامعلوم منتشر میشود.
Prince Of Persia Classic همان بازی اول در سال ۱۹۸۹ با مکانیسمها و گرافیک Sands Of Time بود که در سال ۲۰۰۷ به صورت دوبعدی برای موبایل و کنسولها و PC منتشر شد. این بازی بسیار کوتاه بود و توانست در آن سال رضایت گیمرهای موبایل و کسانی که تاکنون نسخههای اصلی قدیمی را بازی نکرده بودند به دست آورد. با این بازی به گیمرها ثابت شد پرنس ایرانی هنوز هم حرفهایی در بازیهای دوبعدی برای گفتن دارد.
Prince Of Persia 2008 ریبوتی دیگر بر این فرنچایز بود و داستان پرنس را بیان میکرد که با الیکا، یک پرنسس فراری از پدر و سربازانش همراه میشود تا اهریمن و زیردستانش را نابود کند و جهان را از نابودی همیشگی نجات دهد. پدر الیکا، اهریمن را از درخت زندگی آزاد کرده و قصد از بین بردن پرنس و تمامی دشمنانش را دارد. داستان بازی هرچند به کیفیت سهگانهی شنهای زمان نیست، ضعیف هم ظاهر نمیشود و میتواند رضایت شما را جلب کند.
گیمپلی بازی همان المانهای همیشگی حرکات آکروباتیک و مبارزات با دشمنها را دارد. تفاوت بزرگ این بازی با نسخههای قبل Open World بودن آن است. شما باید به نقاط مختلف نقشه سفر کنید و جهان را از سلطهی اهریمن آزاد کنید و با آزادسازی هر نقطه صلح و آرامش را به آن بازمیگردانید و از شر تلههای آن منطقه هم راحت میشوید. جهان باز مهمترین و بارزترین ویژگی این نسخه از Prince Of Persia بود.
Prince Of Persia: The Forgotten Sands وقایع بین دو بازی Sands Of Time و Warrior Within را در بازهی ۷ ساله به تصویر میکشد. در این بازه، پدر پرنس او را به ملاقات ملیک، برادرش میفرستد تا نبرد و حکومت را بیاموزد. ملیک و سرزمینش درگیر جنگ سختی هستند و ملیک دستور آزادسازی یک موجود شیطانی را از زندان میدهد تا با کمک او دشمن شکست بخورد؛ با این حال طبق آن چیز که پرنس به برادرش هشدار داده بود، این موجود سربازان خودی را نیز علیه یکدیگر میکند و با جدا افتادن ملیک و پرنس، پرنس به جزیرهی یک جن به نام راضیه میافتد. یک جن افریته به نام راتش که از اتحاد بین اجنه و انسان ناراضی است تصمیم به قیام علیه راضیه گرفته که پرنس هم درگیر این مبارزات میشود و یک داستان چندجانبهی عالی رقم میخورد.
گیمپلی بازی با تکیه بر حرکات همیشگی پرنس و پرشها و مبارزات و معماها پیش میرود و قابلیتهای جابجایی در زمان هم در بازی وجود دارد. با این حال آن چیز گیمپلی این نسخه را از بقیه متمایز میکند، قدرتهای جادویی پرنس است. قدرتهای چون زمین، آب، باد و آتش که باعث اتفاقات مختلفی در حین گیمپلی و مبارزات میشوند. مثلا با استفاده از قدرت آب، میتوانید آب را در جاهای مختلف یخ بزنید و با آن دیواری برای Wall Running بسازید. یا با جادوی زمین، اشیای تخریب شده را بازیایی کنید و با استفاده از آنها سکو بسازید یا در نبردها از آن بهره بگیرید. این نسخه همین حالا هم میتواند از لحاظ داستان و گیمپلی و گرافیک شما را راضی نگه دارد.
در نهایت به جدیدترین نسخهی بازی، The Lost Crown میرسیم. عنوانی که به شدت تحسین منتقدین را برانگیخت و توانست رضایت مجلات مختلف و گیمرها را تا حد زیادی کسب کند. این بازی داستان پرنس را بیان نمیکند و قهرمان جدیدی به نام Sargon دارد. سبک بازی ۲.۵ بعدی پلتفرمر مترویدوانیا است و توانسته یکی از بهترین تجربههای این سبک از بازیها را برای طرفداران پرنس ایرانی به ارمغان بیاورد.
این نسخه داستان سارگون را بیان میکند. ایران بعد از تهاجم امپراطوری Kushan در آستانهی فروپاشی است. سارگون که عضو جوانی از کلن نامیران است، ژنرال کوشان را به قتل میرساند و توسط ملکه تومیریس و پادشاه قسان از او و Immortals تقدیر میشود. در حین جشن، قسان توسط استاد سارگون، آناهیتا، ربوده میشود و آناهیتا او را به کوه قاف میبرد. گفته میشود آناهیتا در کوه قاف از خون پرنس استفاده خواهد کرد و به معبد سیمرغ دسترسی پیدا خواهد کرد و از خون این پرنده برای ملکه شدن استفاده خواهد کرد.
با استفاده از قابلیتهای سارگون در نبردها و سکوبازی، میتوانید از قدرتهایی مثل دستکاری در زمان هم استفاده کنید. یکی از قابلیتهای سارگون به جا گذاشتن سایهای از خود و بازگشت فوری به آن بعد از چند ثانیه برای حل معماها و نابودی دشمنان است. همچنین مناطق مخفی زیادی در نقشهی بازی گنجانده شده که کنجکاوی شما را برای دستیابی به آنها قلقلک میدهد. دوبله و زیرنویس ایرانی با کیفیت بسیار خوب نیز یکی از دلایل اصلی برای تجربه و خرید این بازی توسط گیمرهای عزیز کشور ما محسوب میشود.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
دست رو دلم گذاشتین .
نسل ۶ رویایی بود .
“Prince Of Persia 2008”
برای من بهترین نسخه این فرنچایزه
فقط مشکلش اینه که روی ویندوز ۱۰ قابل اجرا نیست…
فقط روی ۷ میاد
اتفاقا روی Windows 10 اجراش کردم
والا من هر نسخهای دان کردم، نشد
بهترین ایپی یوبی با اختلافه پرنسه ولی بلد نیست چطور ازش استفاده کنه اگه همین پرنس نبود سری اسسینز کرید هیچوقت به وجود نمیومد که الانم فقط داره میفروشه بدون هیچ خلاقیتی بر عکس پرنس که نسخه جدید عالی بود پر از خلاقیت مثل همیشه ولی مطمئننا به اندازه اسسینز جدید نفروخته
نگاهی به خاطرات شیرین گیمرهای قدیمی ایرانی
که هر کدوم با این بازی فصل جدید از زندگیشون شروع کردن
هنوز هم تو کف نسخه ۱ و ۲ و ۳ بازی هستن
هنوزم دو حالت دنیای نسخه ۲ یادم نمی ره و واقعا اون زمان عاشق لگوی یوبیسافت بودم
Prince Of Persia ای پی بود که قربانی تصمیمات یوبیسافت شد و اینکه یوبیسافت اساسین کرید چسبید که خودش از Prince Of Persia شروع شده و مادر اصلی فراموش کرد نا امید کننده بود
امیدوارم یه نسخه درخور ۳ بعدی ناب براش بسازن
و نسخه Prince of Persia The Lost Crown که فراتر از انتظاراتم ظاهر شد با عملکرد خوب و نقدهای مثبت امید داره بر می گردونه که یوبیسافت این ای پی رو باز احیا کنه
🟢 یه ریمیک نسخه اول را داره از ۲۰۲۰ تا حالا منتشر میکنه خیرسرش…
….
برای من نسخه سوم بازی فراموش نشدنیه…
از موسیقی Setup بازی که روی سه تا CD داشتمش، تا تک تک مراحلش، همشون در ذهنم مرور میشه…
کات سین های بین بازی در نسخه سوم به قدری طبیعی کار شده بود، که کاملا مشخص میکنه که میتونستن در اون زمان بازیهای گرافیکی خفن بسازند، اما به دلیل سیاست مالی، خواستند در نسلهای متعدد گرافیک را ارتقاع بدهند…😍💚🙏🏻
اره واقعا نسخه ۳ عالی بود
تو بگو تو باس اولی Arena فکر کنم یادم دوستان کلا گیر کرده بودن حدود یک ماه رو همین باس بود
بعد بازی برای من نصب کرد و خیلی تعریفیش می داد ،من پرنس رو از نسخه ۳ شروع کردم و عاشقش شدم
رسیدم به باس Arena خودمم توش گیر بودم انگلیسیمون که اصلا خوب نبود ، البته اون زمان کلا زبان انگلیسی مثل الان یادگیریش راحت نبود
ما فقط متوجه بودیم یه چیزی در مورد راست کلیک نوشته می رفتیم بالا رو شونه Arena و باز اون کارکتر رو پرت می کرد زمین
بعد از چندین روز تلاش بلاخره متوجه شدم باید کلیک راست رو نگه داری تا صفحه ابی بشه و ضربه بزنی
هنوزم تمام نسخه هاش رو روی هاردم نگه داشتم
واقعا معما های محیطی بازی هم فوق العاده بود
☘️🙏🏻💚
انصافا نسخه ۱۹۸۹ همون موقع بازی کردی ؟ یا الان
اگر همون موقع از گیمرهای باستانی هستی و گیمفا باید برای حفظ میراث هویتیش تلاش کنه
من خودم شخصا پرنس پرشیا از نسخه سه بعدی یا نام
Prince of persia nights Arabian با دریم کست سگا بازی کردم که اون زمان بهش میگفتن شب های عرب واقعا عالی بود
شاید چیزی بیشتر از ۲۲ سال پیش بود.
بله عزیزم
همهی گیمرهای با اسالت و باستانی مقدمهی کارشون آتاری و سگا بوده و هممون هیچگاه خاطرات آن دوران را فراموش نمیکنیم، چون با تک تک لحظههاش سرگرم شدیم و رشد کردیم…
خوشحالم از آشنایی باهات🤝☘️💚🙏🏻
البته اصالت😁
اخ گفتی ما هم انگلیسیمون خوب نبود یه سه ماهیی گیر بودیم هی زارت زارت تند تندچپ کلیدو میزدیم نگو میباس همون زمانی صفحه سیاه سفید میشه باید یه بار بزنیش 😅
کاتسین قضیش با in game فرق داره رفیق
بنظرم این سری میتونه دوباره متای بالای ۹۰ بگیره
از میراژ و پرنس جدید معلومه یوبی داره به خودش میاد و بازی خوب میخواد بسازه(حداقل امیدوارم این طور باشه)
هنوز از ترس dahaka تو worrior within خوابم نمیبره
لعنتی خیلی استرس زا بود
دقیقا 😂😂😂
منم اولین پرنسی بازی کردم ۲ بود بعد یک رو از یکی از همکلاسیام گرفتم بعد هم نسخه سوم ک اومد
دقیق یادمه عید پولامو جمع کرده بودم نسخه کرکیشو گرفتم ک باید موقع نصب نمیدونم کابل DVDرام رو باز نیکردی خلاصه قرتی بازی زیاد داشت باعث شد دی وی دی رامم بسوزه بازم بیخیال نشدم تابستون پولامو جمع کردم دی وی دی رام حدید خریدم با ی نسخه بهتر راحت تر نصب کنم
از نظر خیلی ها sands of time بهترین نسخه این سریه ، البته در فوق العاده بودن این بازی شکی نیست ، اما برای من هیچکدوم مثل نسخه اولش ( ۱۹۸۹ ) نشد . بازی بسیار جذاب و البته به طرز بیرحمانه ای سخت بود . کلا بازی اینطوری بود که شما یک ساعت وقت داشتی از قصر سلطان جعفر بزنی بیرون و معشوقه کاراکتر اصلی رو نجات بدی . علاوه بر اینکه کلا بازی سخت بود ، یه نکته ای که داشت که سختی رو چند برابر میکرد ، این بود که اگه شما میمردید و به عقب برمیگشتید ، تایم بازی به عقب بر نمیگشت و همینطوری خودکار ادامه پیدا میکرد ! دوستانی که بازیش نکردین حتما تجربش کنین ، همین الان هم رو اندروید میشه بازیش کرد تازه اونم با امکان سیو و لود کردن بازی که خودش بازی رو به مراتب اسونتر میکنه
بنظرم سند آف تایم و جدیده بهترن ولی آره نسخه اول بازی عجیبی بود خیلیم خوشگل بود یه سری ایده خفن خلاقانه هم داشت هرچند دنبالشو دوست نداشتم بنظرم خیلی آنبالانس بود
حالا اگر یه خدابیامرزی که ایرانی بود و عاشق ایران زنده بود یا یه عمر طبیعی میکرد جای یکی دو تا آثار که ما ایرانی ها با ارفاق صرفا به خاطر زنده ماندن اسم این دیار میگیم خوبه خدا رو شکر، ممکن بود شاهد کلی سریال و سینمایی و گیم و کمیک و …. در زمینه تاریخ و فرهنگ اساطیر و هنر و…ایرانی باشیم. اونم بدون این حجم از تغییرات عجیب..
نیاز به ارفاق نداره من خودم هیچ اهمیتی نمیدم که اسمش پرنس آف پرشیاس مهم اینه که فرانچز خیلی خفنیه و یه سری بازی محشد دارا با اینکه بازیای بدم داره و تغییراتم اوکیه بنظرم الان گاد آف وارم هیچ ارتباطی با فرهنگ یونان نداشت بجز اسمای معروف بلاخره کسی که برای شادی دل ملت یه کشور دیگه که بازی نمیسازه دنبال سودشه
اره واقعا. شاهنامه به تنهایی پتانسیل اینو داره چندین فیلم و بازی ازش بسازن ولی کیه که اهمیت بده
از یچیزی مطمانم خیلی از ایرانی ها روی کشورشون حساسن و دوسش دارن ب گذشتشون میبالن منم دقیق عین شمام
بخت برگشته ایم انتخاب ماهم نبود
مردم ایران قطعا روی هویت ملی و تاریخیشون حساس هستند ولی متاسفانه اولویت ها فعلا چیزای دیگه ای هست
اون بنده خدا که میگی اگر یه چند وقت دیگه بودش بقیه ایرانم مثل بحرین شوهر داده بود و تامام…. دیگه از خود ایرانم چیزی باقی نمیموند… تاریخ و فرهنگ که بماند!!
خسته نباشید ممنون بابت مقاله🙏
سری شاهزاده ایرانی یکی از خاطره انگیز ترین سری بازی ها برلی من(و کلا بیشتر گیمرای ایرانی) هستش و ای کاش یوبیسافت بهش کم لطفی نمیکرد.
یوبیسافت بعد از اولین نسخه اساسینز کرید قشنگ یادش رفت ک سری بازیای مث شازهزاده ایرانی و اسپلینترسل بودن ک اونارو تبدیل ب اون غول کردن و چسبید ب اساسینز کرید و فار کرای و بقیه رو فراموش کرد. درسته حالا از هر دو سری اساسینز کرید و فارکرای چند تا شاهکار مث اساسین کرید ۲ و فراکرای ۳ ساختن ولی کلا بعد از سال ۲۰۰۷ وبیسافت کلا تغییر کرد چون گذشتشو فراموش کرد انگار.
بنظر من سری شاهزاده ایرانی خیلی پستانسیل بیشتری هم داره نسبت ب اساسینز کرید و امیدوارم همینطور ک ی نسخه جدید ازش ساختن بتونیم تو آینده هم شاهد نسخه های مختلف از این سری دوس داشتنی باشیم.
یوبیسافت تا اواخر نسل هفت هم خوب بود بعدش زد جاده خاکی
آره دیگه دید اساسینز کرید پول توشه گفت بقیرو بیخیال😂😑
شخصا خیلی دوست دارم یه نسخه جدید از سری ریمن بدن بیرون . اخرین نسخه این سری ریمن لجندز بود که تقریبا ۱۱ سال پیش اومد بازی خیلی فان و باحالی بود . از نظرم یوبیساعت بهتره تا یه مدت بکنه از این اساسین بچسبه بازیهایی مثل این که تعدادشون هم کم نیست
غیر فارکرای ۳ بعد فارکرای ۵ هم واقعا معرکه بود غیر گرافیک داستان خیلی خوبی هم داشت
بعد هم با ارفاق نسخه چهارم و تمام.
یادش بخیر قسمت سوم که تازه اومده بود قفل داشت، کیس رو با بابام برده بودم که نصبش کنن، نسخه های dvd کرک شده بودن ولی چون cdrw داشتم مجبور بودن بعد نصب کابل ribon رو دربیارن تا بازی باز بشه عجب شیرین بود
من سر همین قضیه DVD رامن سوزوندم 😂
اونموقع هم یادنه بازی خدای جنگ غوغا کرده بود هرکسی ک میرفت کلوپ از داستانش و گیمپلیش با جزییات تعریف میکرد
بهترین فرنچایز یوبیسافت بعد از اساسین کرید برای من ❤
اگه یوبیسافت یکم لیاقت و جربزه از خودش نشون میداد
الان پرینس آف پرشیا در حد گاد اف وار بود
دقیقا لامصب دو تا آی پی مثل اسپلینتر سل و پرنس آف پرشیا رها کرده فقط شده کارخونه اساسین
اگه پرنس اف پرشیا نبود ، اساسینز کریدی هم نبود
یا شایدم بهتر از اون..
خداییش تو دوران خودش از پر طرفدارارین بازی ها بود..
من خودم شاید بیشتر از ۲۰ بار سری پرینس رو بازی کرده باشم
بازی Forgotten sands از نظر پلتفرمی یکی از بهترین های نسل ۷ هست
بسیار مقاله زیبا و به جایی بود یادمه ۱۷ سال پیش بود گوشه اتاق خودم تو سرمای زمستون پرنس میزدم چقدر حال میداد واقعا تیم سازنده بازی در ساخت warrior within و the two thrones سنگ تموم گذاشتن به نظر من ریمیک این دو نسخه خیلی بیشتر جواب میداد
پرنس اف پرشیا یا همون شاهزاده ایرانی قطعا برای ایرانی ها یه بازی خاطره انگیزه و هممون ازش خاطره داریم
نسخه Prince Of Persia: The Lost Crown (2024) واقعا بازی خیلی خوبی بود و من اصلا انتظار نداشتم یه بازی خوبی از آب در بیاد
امیدوارم پرنس آف پرشیا همیشه عملکرد خوبی داشته باشه و هیچوقت افت نکنه
نسل هر چه رو به جلو رفت هزینه ساخت بازی هم بیشتر شد در نتیجه خلاقیت و جاه طلبی کاهش پیدا کرد به دلیل ریسک مالی، عقل میگه وقتی یک الگو بدون ریسک برای پول در آوردن هست مثل سری اساسینس و فارکرای چرا باید ریسک کرد ای پی ساخت که از اون الگو های همیشگی پیروی نکنه و ریسک داشته باشه
هنر های مثل سینما و بازی مشکل بزرگ شون همین سرمایه های زیاده طرفدارا فکر میکنن میتونه اون به یک شاهکار تبدیل که هر چقدر بیشتر خرج کنن اما کمتر این اتفاق می افته چون آزادی و خلافیت فدای سرمایه میشه
ما صعنت سینما داریم که دهه ها قبل بسیار با ارزش و هنری بودن فیلم ها اما الان آبکی و پرده سبز با کلی سلبریتی
از اون طرف صنعت گیم بازی ها ساده اما هنرمندانه طراحی میشدن و هنوز جز بهترین هان ولی الان سالیانه کلی بازی پرخرج با کلی تبلیغات دست آخر هم یک بازی برای دوشیدن مخاطب و فاقد ارزش
قطعا بازی ها و فیلم های پرخرجی هم هستن که شاهکار باشن اما تعداد کمی در سال میبنیم
اغا به به
اصلا موقعی که داخل the two Thrones قدرت عقب آوردن زمان گیرت میومد انگارر تو فضا بودی . واقعا جای تعجب داشت اون موقع برای من این قدرت مگه میشه. خیلی بازی خوبی بود . وای کاور آرت بازی که اصلا یه عالم دیگه بود یادش بخیر هعب به کجا میریم ما
یادش بخیر هممون تو کلوب جم بودیم دور از غم بودیم و ps2 پلی میکردیم اویل۴ پرنسپرشیا تکن۶ دویل مای کرای۳ گاد وار
کیتلین=کایلینا
هنوزم وقتی یاد داهاکا میفتم تپش قلب میگیرم
همه نسخه های سری رو بازی کردم ولی هیچ کدوم نسخه ۲ نمیشه داستان،گیم پلی و اتمسفر اصلا خیلی خوب بود اون حس ریز ترس که داهاکا وقتی دنبالمون میکرد داشتیم.. آخ آخ آخ چی بود❤️🩹
من بچه بودم رو ps2 بازی میکردم گیمپلیش رو از تمام بازی هایی که رو ps2 میکردم بیشتر دوست داشتم عجب حالی میداد
پرنس اف پرشیا سه ، به معنای واقعی کلمه فوق العاده بود.
واقعا عاشق این بازی شدم.
بعد از اون پرنس اف پرشیای پنج هم خیلی خوب ظاهر شد و خوشم ازش اومد ، ولی لامصب معما های خیلی سختی داشت و فقط برای از جایی به جایی پریدن باید دو ساعت فکر میکردی که چطور این کار رو انجام بدی.
شاهزاده ایرانی کلاسیک رو روی گوشی نصب کردم و خوشم ازش نیومد. خوش ساخت نبود و کنترلر هاش خیلی دیر کار میکردن و مبارزاتش هم جالب نبود.
بازی سایه و شعله لذت بخش بود و چند بار تمومش کردم. اتمسفر بسیار زیبایی داشت .
و تاج گمشده هم خیلی بازی زیبا و خوش ساخت ، با داستان بسیار غافلگیر کننده و خیلی خفنه. اصلا بهش نمیاد که یکی از بازی های جدید یوبیسافت باشه.
امیدوارم یوبیسافت دوباره همینجوری به شکوه گذشته خودش برگرده
😎😎😎
اولین پرنس رو دوبعدی و روی کمودور ۶۴ بازی کردم و از همون موقع عاشقش هستم بعد اون روی میکرو هم اومد و اونم عالی بود.
نسخه لاست کراون تازه تجربه کردم و واقعا بازی خوبیه