نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia

مهدی رضایی
۱۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

 سری بازی‌های Prince Of Persia یکی ازمحبوب‌ترین‌ فرنچایزها به خصوص در میان گیمرهای قدیمی است. در این مقاله نگاهی بر داستان وگیم‌پلی قسمت‌های مختلف مجموعه داریم.

احتمالا زمانی که جان مکنر در حال خلق شخصیت پرنس ایرانی در سال ۱۹۸۹ بود، هیچگاه فکر نمی‌کرد ۳۵ سال بعد هنوز هم این شخصیت و بازی‌هایش زنده است و اتفاقا یکی از بهترین بازی‌های مجموعه، Prince Of Persia: The Lost Crown، عرضه شده است. این سری در ابتدا توسط Broderbund توسعه یافت و منتشر شد. در دنیای نوپای ویدئوگیم آن زمان، عرضه‌ی دو عنوان Prince Of Persia و Prince Of Persia 2: Shadow And The Flame با استقبال زیادی مواجه شد و Broderbund به چنان شهرتی دست یافت که کمپانی Learining Company مجاب به خریداری آن شد.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

تنها عنوانی از مجموعه که با نظارت Learning Company عرضه شد، بازی Prince Of Persia 3D بود. این عنوان در سال ۱۹۹۹ فقط برای PC و دریم‌کست عرضه شد و تقریبا یک شکست نسبی به حساب می‌آمد. در نهایت بخش توسعه‌ی بازی Learning Company توسط Ubisoft خریداری شد که تا به امروز به خوبی آن را توسعه داده است. شاید تعداد بازی‌های این مجموعه زیرنظر یوبیسافت زیاد نباشد، اما کیفیت آن‌ها گواهی بر حفاظت خوب این کمپانی از پرنس ایرانی است.

ابتدا نگاهی بر روند عرضه‌ی بازی‌های مختلف این مجموعه داریم و سپس ابعاد مهم آن‌ها را توضیح خواهیم داد. مجموعه‌ی Prince Of Persia تا به حال توسط ۳ توسعه‌دهنده و ناشر مختلف عرضه شده است که در زیر به ترتیب به آن‌ها اشاره شده است تا درک بهتری از تغییرات این مجموعه داشته باشید.

  • Prince Of Perisa (1989)
  • Prince Of Persia 2: The Shadow And The Flame (1993)
  • Prince Of Persia 3D (1999)
  • Prince Of Persia: The Sands Of Time (2003)
  • Prince Of Persia: Warrior Within (2004)
  • Prince Of Persia: The Two Thrones (2005)
  • Prince Of Persia Classic (2007)
  • Prince Of Persia (2008)
  • Prince Of Persia: The Forgotten Sands (2010)
  • Prince Of Persia: The Lost Crown (2024)
  • Prince Of Persia: The Sands Of Time Remake (?)

اولین بازی مجموعه‌ی Prince Of Persia یکی از برترین و درخشان‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدئویی است. برای اولین بار در این صعنت از تکنیک روتسکوپی استفاده شد و جان مکنر برای طراحی فریم‌های بازی و انیمیشن‌های شخصیت اصلی از برادر خود کمک گرفت و سایه‌ی حرکات او را لحظه به لحظه در بازی کپی کرد. همچنین برای صحنه‌های شمشیرزنی هم به همین طریق از فیلم‌های زنده کمک گرفت تا بازی حس وحال واقعیت را داشته باشد. سکوبازی از پلتفرم‌های خطرناک و مرگ‌های ناگهانی یک عنصرهیجان‌انگیز در گیم‌پلی بازی بود و مبارزات هم دشوار و چالش برانگیز تلقی می‌شد.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

داستان بازی در مورد جعفر، وزیر ایران است. او در زمانی که پادشاه ایران در جنگ به سر می‌برد، طمع می‌کند و با سوء‌ استفاده از قدرت‌های خود دختر سلطان را به زندان می‌اندازد و رویای پادشاهی دارد. حال تنها مانع او برای رسیدن به تخت پادشاهی، شما، معشوق دختر پادشاه هستید. جعفر یک انتخاب به دختر پادشاه می‌دهد، با معشوقه‌اش که شما هستید ازدواج کند یا بمیرد. در غفلت پرنسس، جعفر شما را به زندان قصر می‌اندازد و شما باید در طی یک ساعت زمان بازی، فرار کرده و با شکست دادن جعفر دختر پادشاه وکشور ایران را از دست یک ظالم نجات دهید.

Prince Of Persia 2: The Shadow And The Flame تمرکزش را به سمت نبردهای بیشتر و لذت‌بخش‌تر منعطف کرد. بر خلاف بازی اول، دیگر با یک تم تاریک و افسرده مواجه نبودیم و محیط‌های بازی بسیار رنگارنگ و چشم‌نواز بود. سکوبازی به نسبت کمتری در بازی وجود داشت و شما بیشتر درگیر از میان بردن دشمنانی بودید که در این نسخه تنوع حرکات بیشتری هم داشتند و باید آگاهانه‌تر مبارزه می‌کردید. برای اولین بار عنصری شبیه به چک‌پوینت به این سری آمد و دیگر با هر بار مرگ، مجبور نبودید از ابتدا بازی را آغاز کنید.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

۱۱ روز بعد از بازی اول، حالا شما به عنوان قهرمان ایران با شکست جعفر شیطانی نامیده می‌شوید. بعد از ورود شما به کاخ برای ازدواج با دختر پادشاه، جعفر با یک جادوی طلسم‌کننده شما را به ظاهر یک گدا تبدیل می‌کند و با تبدیل ظاهر خودش به شخصیت اصلی، به عنوان داماد پادشاه خودش را جا می‌زند و از قصر اخراجتان می‌کند. بعد از فرار شما و فرود آمدن به کشتی، جعفر کشتی را طلسم کرده و کشتی با برخورد به صاعقه نابود شده و شما سر از یک جزیره‌ی عجیب و غریب و دور افتاده در می‌آورید. حال باید مجددا به سمت کاخ رفته و سعی کنید طلسم و جعفر را شکست دهید تا حقیقت بر همه آشکار شود.

Prince Of Persia 3D اولین بازی ۳ بعدی مجموعه بود. این بازی با اضافه کردن پازل به گیم‌پلی و نمای ۳ بعدی با دوربینی کاملا جدید در مجموعه، یک بازی بسیار جاه‌طلبانه بود. با این حال منتقدین چندان این عنوان را باب میل ندانستند و باگ‌های زیاد در کنار کنترل بسیار عجیب دوربین، بازی را به کام گیمرها تلخ کرد. مکانیسم‌های اضافه شده در این بازی هنوز در این سری وجود دارد و پرنس ایرانی امروزی از این بازی نشات گرفته است.

داستان بازی بعد از ازدواج پرنس و دختر پادشاه جریان دارد. پادشاه، پرنس و همسرش وارد جزیره‌‌ای در جنوب ایران می‌شوند که متعلق به آسان،برادر پادشاه است. زمانی که پادشاه و خانواده‌اش تفریح می‌کنند، محافظ سلطان توسط سربازان آسان به قتل می‌رسد و پرنس هم به زندان می‌افتد؛ دلیل این واقعه قول پادشاه به روگنور، پسر آسان مبنی بر ازدواج دخترش با او بوده که حالا با مزدوج شدن پرنس با او این قسم شکسته شده است. بعد از ربوده شدن پرنسس، شخصیت اصلی به دنبال روگنور راه افتاده و به دنبال نجات همسرش از دست او است.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

Prince Of Persia: The Sands Of Time در یک کلام فوق‌العاده بود. هر آن چه پایه‌اش در Prince Of Persia 3D گذاشته شده بود، در این نسخه به تکامل رسید و تقریبا مشکل خاصی در بازی دیده نمی‌شد. مبارزات نرم و لذت‌بخش، معماهای چالش برانگیز، دوربین بسیار منعطف و البته قابلیت جدید بازگشت زمان که انقلابی در نوع خودش به حساب می‌آمد. آنچه گیم‌پلی این بازی بنا گذاشت، ریشه‌ی عناصر ژانر اکشن ادونچر امروزی شد و تاثیر شگرفی در دنیای دوست‌داشتنی صنعت بازی‌های ویدئویی گذاشت.

قابلیت دویدن روی دیوار، فریزکردن زمان و بازگشت زمان یا اکشن‌ها، یک گیم‌پلی به شدت لذت‌بخش را رقم زده بود. شما با جمع‌آوری شن از دشمنان می‌توانستید قابلیت‌های مختلفی برای دستکاری زمان را فعال کنید و در حل معماها یا نبرد با دشمنان پرتعداد یا اصلاح اشتباهاتتان از آن بهره ببرید. The Sands Of Time به قدری گیم‌پلی موفقی داشت که تا به امروز می‌توان گفت بهترین بازی سه‌بعدی این سری و یکی از بهترین اکشن ادونچرهای تاریخ است.

داستان بازی این بار برخلاف همیشه در مورد نجات دادن پرنسس از دست یک وزیر شیطان صفت نبود، بلکه در مورد نجات جهان بود. با ریبوت شدن داستان توسط یوبیسافت، پرنس و ارتش پدرش، در حال سفر برای ملاقات با پادشاه آزاد هستند و از هند می‌گذرد. در هند، یک وزیر از آن‌ها درخواست می‌کند برای جلوگیری از مرگش به قلعه‌ی ماهاراجا حمله کرده و شن‌های زمان را برای او بیاورند. در طی حمله، پرنس شن‌های زمان را پیدا کرده و علاوه بر آن Dagger Of time را نیز می‌جوید. Dagger Of Time در کنار دختر ماهاراجا، فرح، برای پادشاه آزاد به عنوان هدیه برده می‌شوند.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

در هنگام ملاقات با پادشاه، وزیر با فریب دادن پرنس او را مجاب می‌کند که شن‌های زمان را آزاد کند و بعد از این کار، همه به جز پرنس، فرح و وزیر به هیولاهایی وحشی تبدیل می‌شوند. پرنس بعد از فرار با فرح متحد می‌شود و با وجود آن که به صداقتش در نجات سرزمین شک دارد، عاشق او می‌شود و باهم عازم یک سفر خطرناک برای جلوگیری از نابودی جهان می‌شوند.

Prince Of Persia: Warrior Within ادامه‌ی Sands Of Time بعد از ۷ سال است. این بازی بر روی نبردها و حرکات آکروباتیک پرنس و انیمیشن‌های متنوع کار با سلاح و استفاده از محیط برای از بین بردن دشمنان تاکید زیادی دارد. مجددا این بازی روی نبردها تمرکز کرد و توانست یک گیم‌پلی اکشن و خشن بسیار زیبا را پدید آورد. تم بازی برخلاف Sands Of Time بسیار تاریک و خشن و جدی بود و از آن فضای رنگارنگ و شاد Sands Of Time فاصله گرفته بود. موسیقی عالی بازی با اکشن آن تناسب بسیار خوبی داشت و یک Action Adventure ناب را پدید آورده بود.

داستان بازی بعد از Sands Of Time به وقوع می‌پیوندد. زمانی که پرنس توسط داهاکا به دلیل خللی که در اتفاقات به وجود آورد دنبال می‌شود. پرنس متوجه می‌شود Sands Of Time توسط Empress Of Time ایجاد شده است. پرنس مجاب می‌شود که به جزیره‌ی او برود و مانع از ایجاد شن‌های زمان شود. پرنس بعد از نبرد با Shahdee و فریب خوردن توسط Kaitleen ( که همان ملکه‌ی زمان در ظاهر دیگری است) متوجه می‌شود شن‌های زمان با کشتن ملکه‌ی زمان به وجود می‌اید و از ابتدا راه را اشتباه رفته است.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

Prince Of Persia: The Two Thrones گیم‌پلی سه‌گانه‌ی Sands Of Time را به تکامل می‌رساند. نبردها بسیار روان و نرم است و حرکات پرنس در نبردها بیشتر شده است. استفاده از ویژگی دستکاری زمان حیاتی‌تر شده و حکم مرگ و زندگی را دارد. می‌توانید مثل Warrior Within از سلاح‌های دشمنان شکست‌خورده نیز استفاده کنید و با سکوبازی پرجزئیات‌تر و معماهای فکرشده و محیط‌های بزرگ‌تر یک گیم‌پلی جذاب را تجربه کنید.

بهترین ویژگی گیم‌پلی بازی، Dark Prince بود. در این ویژگی جدید گیم‌پلی، شما گاها کنترل نیمه‌ی تاریک پرنس را در دست می‌گرفتید که ویژگی استفاده از حملات Mid Range را دارد. با این قابلیت شما با از دست دادن قابلیت دستکاری زمان می‌توانید قدرت نبرد خود را افزایش دهید و حملاتی از راه دور انجام دهید. همچنین ویژگی‌هایی به نوارهای شن‌های زمان اضافه شد و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به نابود کردن چند دشمن به طور همزمان اشاره کرد.

داستان بازی در ادامه‌ی Warrior Within و جایی است که پرنس بلاخره داهاکارا از بین می‌برد. با از بین بردن او شن‌های زمان دیگر پدید نمی‌آیند و کیتلین هم زنده می‌ماند. داستان بازی با پدید نیامدن شن‌های زمان تغییر کرده و کیتلین به جای پرنس آن را روایت می‌کند. در داستان اصلی وزیر و ماهاراجا به جزیره‌ی زمان رفته و شن‌های زمان را پیدا می‌کنند، ولی حالا با عدم ایجاد آن‌ها این اتفاق نمی‌افتد و وزیر دست خالی می‌ماند. به دلیل عدم آزاد شدن شن‌های زمان،وزیر هنوز زنده است و فرح هم تا به حال پرنس را ملاقات نکرده است.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

وقتی پرنس و کیتلین به بابیلون می‌رسند، آن را غرق در جنگ می‌بینند. کیتلین توسط وزیر ربوده می‌شود و وزیر با Dagger Of Time کیتلین را می‌کشد و مجددا شن‌های زمان آزاد می‌شود. با آزاد شدن شن‌های زمان،پرنس که دیگر از آن محفوظ نیست، به طریقی به Dagger Of Time دسترسی پیدا می‌کند و از نابود شدن خودش جلوگیری می‌کند. حالا پرنس به دنبال کشتن وزیر و جلوگیری از قدرت‌های شیطانی او است.

این بازی به خوبی این سه گانه را به پایان رساند و توانست یک پایان‌بندی بسیار خوب برای یکی از بهترین سه‌گانه‌های بازی‌های ویدئویی باشد. این سه‌گانه آنقدر خوب بود که یوبیسافت هم‌اکنون به دنبال ریمیک نسخه‌ی اول بازی برای پلتفرم‌های نسل نهم است که در تاریخی نامعلوم منتشر می‌شود.

Prince Of Persia Classic همان بازی اول در سال ۱۹۸۹ با مکانیسم‌ها و گرافیک Sands Of Time بود که در سال ۲۰۰۷ به صورت دوبعدی برای موبایل و کنسول‌ها و PC منتشر شد. این بازی بسیار کوتاه بود و توانست در آن سال رضایت گیمرهای موبایل و کسانی که تاکنون نسخه‌های اصلی قدیمی را بازی نکرده بودند به دست آورد. با این بازی به گیمرها ثابت شد پرنس ایرانی هنوز هم حرف‌هایی در بازی‌های دوبعدی برای گفتن دارد.

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

Prince Of Persia 2008 ریبوتی دیگر بر این فرنچایز بود و داستان پرنس را بیان می‌کرد که با الیکا، یک پرنسس فراری از پدر و سربازانش همراه می‌شود تا اهریمن و زیردستانش را نابود کند و جهان را از نابودی همیشگی نجات دهد. پدر الیکا، اهریمن را از درخت زندگی آزاد کرده و قصد از بین بردن پرنس و تمامی دشمنانش را دارد. داستان بازی هرچند به کیفیت سه‌گانه‌ی شن‌های زمان نیست، ضعیف هم ظاهر نمی‌شود و می‌تواند رضایت شما را جلب کند.

گیم‌پلی بازی همان المان‌های همیشگی حرکات آکروباتیک و مبارزات با دشمن‌ها را دارد. تفاوت بزرگ این بازی با نسخه‌های قبل Open World بودن آن است. شما باید به نقاط مختلف نقشه سفر کنید و جهان را از سلطه‌ی اهریمن آزاد کنید و با آزادسازی هر نقطه صلح و آرامش را به آن بازمی‌گردانید و از شر تله‌های آن منطقه هم راحت می‌شوید. جهان باز مهم‌ترین و بارزترین ویژگی این نسخه‌ از Prince Of Persia بود.

Prince Of Persia: The Forgotten Sands وقایع بین دو بازی Sands Of Time و Warrior Within را در بازه‌ی ۷ ساله به تصویر می‌کشد. در این بازه، پدر پرنس او را به ملاقات ملیک، برادرش می‌فرستد تا نبرد و حکومت را بیاموزد. ملیک و سرزمینش درگیر جنگ سختی هستند و ملیک دستور آزادسازی یک موجود شیطانی را از زندان می‌دهد تا با کمک او دشمن شکست بخورد؛ با این حال طبق آن چیز که پرنس به برادرش هشدار داده بود، این موجود سربازان خودی را نیز علیه یکدیگر می‌کند و با جدا افتادن ملیک و پرنس، پرنس به جزیره‌ی یک جن به نام راضیه می‌افتد. یک جن افریته به نام راتش که از اتحاد بین اجنه و انسان ناراضی است تصمیم به قیام علیه راضیه گرفته که پرنس هم درگیر این مبارزات می‌شود و یک داستان چندجانبه‌ی عالی رقم می‌خورد.

گیم‌پلی بازی با تکیه بر حرکات همیشگی پرنس و پرش‌ها و مبارزات و معماها پیش می‌رود و قابلیت‌های جابجایی در زمان هم در بازی وجود دارد. با این حال آن چیز گیم‌پلی این نسخه را از بقیه متمایز می‌کند، قدرت‌های جادویی پرنس است. قدرت‌های چون زمین، آب، باد و آتش که باعث اتفاقات مختلفی در حین گیم‌پلی و مبارزات می‌شوند. مثلا با استفاده از قدرت آب، می‌توانید آب را در جاهای مختلف یخ بزنید و با آن دیواری برای Wall Running بسازید. یا با جادوی زمین، اشیای تخریب شده را بازیایی کنید و با استفاده از آن‌ها سکو بسازید یا در نبردها از آن بهره بگیرید. این نسخه همین حالا هم می‌تواند از لحاظ داستان و گیم‌پلی و گرافیک شما را راضی نگه دارد.

در نهایت به جدیدترین نسخه‌ی بازی، The Lost Crown می‌رسیم. عنوانی که به شدت تحسین منتقدین را برانگیخت و توانست رضایت مجلات مختلف و گیمرها را تا حد زیادی کسب کند. این بازی داستان پرنس را بیان نمی‌کند و قهرمان جدیدی به نام Sargon دارد. سبک بازی ۲.۵ بعدی پلتفرمر مترویدوانیا است و توانسته یکی از بهترین تجربه‌های این سبک از بازی‌ها را برای طرفداران پرنس ایرانی به ارمغان بیاورد.

این نسخه داستان سارگون را بیان می‌کند. ایران بعد از تهاجم‌ امپراطوری Kushan در آستانه‌ی فروپاشی است. سارگون که عضو جوانی از کلن نامیران است، ژنرال کوشان را به قتل می‌رساند و توسط ملکه تومیریس و پادشاه قسان از او و Immortals تقدیر می‌شود. در حین جشن، قسان توسط استاد سارگون، آناهیتا، ربوده می‌شود و آناهیتا او را به کوه قاف می‌برد. گفته می‌شود آناهیتا در کوه قاف از خون پرنس استفاده خواهد کرد و به معبد سیمرغ دسترسی پیدا خواهد کرد و از خون این پرنده برای ملکه شدن استفاده خواهد کرد.

با استفاده از قابلیت‌های سارگون در نبردها و سکوبازی، می‌توانید از قدرت‌هایی مثل دستکاری در زمان هم استفاده کنید. یکی از قابلیت‌های سارگون به جا گذاشتن سایه‌ای از خود و بازگشت فوری به آن بعد از چند ثانیه برای حل معماها و نابودی دشمنان است. همچنین مناطق مخفی زیادی در نقشه‌ی بازی گنجانده شده که کنجکاوی شما را برای دستیابی به آن‌ها قلقلک می‌دهد. دوبله و زیرنویس ایرانی با کیفیت بسیار خوب نیز یکی از دلایل اصلی برای تجربه و خرید این بازی توسط گیمرهای عزیز کشور ما محسوب می‌شود.

Cyrus94X_Wolverine_XRhaenyrahander16broken from the insideDARKSIRENAminHdri🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉BombsamMohsen bakhtiariArmageddonCambyses The ThirdNiko_BladeDota2mrB-manRezaBabakHosotothegametimemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا
نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگاهی بر تاریخچه‌ی سری Prince Of Persia - گیمفا