نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا

نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید

آرمان زرمهر
۱۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا

امروز به بررسی عنوان Tekken 8 می‌پردازیم تا ببینیم که نه تنها نسبت به نسخه‌های پیشین مجموعه بلکه نسبت به رقبای قدر خود چه عملکردی را به نمایش گذاشته است.

زمانی که فرنچایز Tekken ظهور کرد، همگی آن را به عنوان اثری مطرح می‌کردند که سعی دارد همانند Virtua Fighter باشد اما زمانی که قسمت سوم عرضه شد، همچون طوفانی جامعه‌ی مخاطبان بازی‌های مبارزه‌ای را در بر گرفت و راه شکل‌گیری هویت مستقل این فرنچایز را آغاز کرد. از آن پس ما شاهد فرودهای هویتی‌ای همچون Tekken 4 و فرازهایی همچون Tekken 5 بوده‌ایم تا اینکه سرانجام به فرنچایز منسجمی دست یافتیم که امروزه همگی آن را به عنوان یکی از ستون‌های این ژانر می‌شناسیم.

نسخه‌ی هفتم مجموعه به دلیل بودجه‌ی پایینی که به آن تعلق گرفته بود، متاسفانه نتوانست آن طور که باید و شاید یک اثر تمام عیار برای طرفداران پروپاقرص این مجموعه باشد و این مسئله را به عنوان شخصی می‌گویم که صدها ساعت را صرف تجربه‌ی آن اثر کردم. با این وجود، امروز می‌توانم با قطعیت به شما بگویم که این مجموعه با قسمت هشتمش نه تنها پر قدرت وارد رینگ مبارزه‌ی این ژانر می‌شود بلکه آن اصالت باشکوه مجموعه را نیز با خود باز می‌گرداند!

سرگرم کننده و دیوانه‌وار به سبک Tekken

tekken 8

حتی اگر تریلر Intro این بازی را تماشا کرده باشید، قطعا می‌توانید تا حدی متوجه منظور تیتر این بخش بشوید؛ اگر بخواهم کمپین Tekken 8 را در یک کلمه خلاصه کنم، آن کلمه قطعا «دیوانه‌وار» است، چرا که شخصا اعتقاد داریم این بخش بازی یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تجربه‌هایی است که این فرنچایز در طول تاریخ خود در بعد داستانی ارائه داده. داستان بازی پس از نسخه‌ی هفتم در جریان است، Heihachi Mishima از تصویر خارج شده و حالا G Corp به رهبری Kazuya به جنگ و تحمیل مشت آهنینش به جهان ادامه می‌دهد.

در همین حین Jin که پس از اتفاقات نسخه‌ی ششم در کما فرو رفته و تقریبا در تمامیت داستان قسمت هفتم نقش چندانی نداشته و بیشتر در حال دست به دست شدن بین گروه‌های مختلف بود، بازگشته است تا به کمک یک ارتش مقاومت که متشکل از Lars، Lee، Alisa و بسیاری دیگر از کاراکترهای شناخته شده و جدید است جلوی پدرش ایستادگی کند. روایت Tekken 8 تماما حول محور Jin و کلنجارهای درونی او پس از اتفاقات نسخه‌ی ششم و شروع جنگی است که همچنان جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است. می‌توان گفت تا حد زیادی با یک داستان شخصی و متمرکزتر نسبت به بسیاری از قسمت‌های پیشین این فرنچایز طرف هستیم.

داستان از یک روند صعودی بسیار عالی برخوردار است؛ به طوری که با پیش‌روی در این بازی دائما بیشتر و بیشتر جذب روند داستان آن می‌شدم و به همین نسبت دائما هیجانم برای تجربه‌ی ادامه‌ی آن بیشتر می‌شد. این نسخه در بعد روایی خود به خوبی می‌داند چه هدفی دارد و می‌خواهد به کجا برسد، بنابراین لزوما خیلی شما را به حاشیه نمی‌برد و سعی می‌کند رویه‌ای منسجم را به سمت نقطه‌ی اوج خود طی کند و این مسئله هر چه بیشتر به پایان بازی نزدیک می‌شوید بیشتر احساس می‌شود.

tekken 8

مسئله‌ای که در این نسخه وجود دارد آن است که این روند دیوانه‌وار داستان، به خوبی به گیم‌پلی ترجمه می‌شود و به شما قول می‌دهم غافلگیری‌های مختلفی در این بخش انتظارتان را می‌کشد، مخصوصا زمانی که به لحظات پایانی داستان می‌رسید، اگر از طرفداران قدیمی مجموعه مخصوصا دوران نسخه‌ی سوم باشید، در مبارزه‌ی پایانی بازی لذت بسیاری انتظارتان را می‌کشد اما حتی اگر این چنین نباشد و مخاطب کاملا تازه‌ی این مجموعه باشید، همچنان قرار است حسابی آدرنالین در بدنتان ترشح شود!

داستان Tekken 8 اغراق شده و دیوانه‌وار است، درست همانطور که از یک روایت در دنیای Tekken انتظار می‌رود و در این بین سازندگان به خوبی سعی کرده‌اند بین جدیت داستان و طنز همیشگی و جذابی که تقریبا در تمامی نسخه‌های بازی وجود دارد، تعادل ایجاد کنند و به خصوصیات هویتی مجموعه پایبند بمانند.

چرا که هر چقدر هم در این مجموعه حول جدیت صحبت کنیم، در نهایت با فرنچایزی روبه‌رو هستیم که خاندان میشیما همگی به نوعی از Daddy Issue رنج می‌برند، خرس قهوه‌ای Heihachi دم درب مدرسه با گل کمین می‌کند تا به یک پاندا ابراز علاقه کند و همچنین در این بین کارآگاه سابقی وجود دارد که پس از مرگ به شکل نیمه سایبورگ به زندگی بازگردانده می‌شود و یک تنه با یک تانک مبارزه می‌کند و تمام این موارد بخشی از جذابیت و یا به اصطلاح کاریزمای این مجموعه طی سی سال اخیر محسوب می‌شوند!

tekken 8

لازم به ذکر است علاوه بر کمپین، ما شاهد بخش Character Episodes هم در این عنوان هستیم که در واقع همچون بخش آرکید سابق جلوه می‌کند، با این تفاوت که حریفان شما نسبت به کاراکتری که در حال تجربه‌ی اپیزودش هستید، انتخاب شده‌اند تا هم‌راستا با ارتباط روایی میان او و کاراکتر اصلی باشد اما به غیر از آن، همچون نسخه‌های پیشین، به صورت اختصاصی یک روند مبارزه‌ای برای هر یک از کاراکترها ارائه شده و در نهایت یک پایان اختصاصی از آن کاراکتر به نمایش در می‌آید که مثل همیشه دارای پیچش‌های جالب و یا بعضا طنز هستند و به عنوان یک محتوای داستان محور ثانویه عالی عمل می‌کنند.

شخصا بخش کمپین قسمت هفتم را چیزی فراتر از یک تجربه‌ی «قابل قبول» نمی‌دانم، چرا که با وجود برخی نقاط اوج همچون پایان بازی حقیقتا کلیت ایده‌ی یک راوی در آن داستان و نحوه‌ی روایتش بسیار برایم بیگانه جلوه می‌کرد و البته بسیاری از این تصمیمات به دلیل بودجه‌ی پایین آن از اتخاذ شده بود.

اما Tekken 8 در این بخش عالی عمل می‌کند و حقیقتا نمی‌توانم بگویم چقدر خوش‌حال هستم که می‌بینم دوباره با داستانی دیوانه‌وار روبه‌رو هستم که نه تنها به خوبی عصاره‌ی این فرنچایز را در خود حفظ می‌کند، بلکه به خوبی نشان می‌دهد که این بار سازندگان تا چه حد توجه‌شان را به این بخش بالا برده‌اند و بودجه‌ی مناسبی به آن اختصاص داده‌اند که تاثیرش در ابعاد کیفی به خوبی به چشم می‌خورد. این می‌تواند امری بسیار خوشحال کننده برای طرفداران مخصوصا مخاطبان کژوالی باشد که علاقه‌ی بخش کمپین در بازی‌های مبارزه‌ای را اولویت قرار می‌دهند.

نوآورانه، پرجنب و جوش، غنی

tekken 8

شخصا همیشه در مبحث مکانیکال در ژانر مبارزه‌ای عاشق Tekken هستم چرا که این فرنچایز به عنوان یک تجربه‌ی مبارزه‌ای سه بعدی و همچنین خصوصیات ساختاری و ریشه‌ای که ارائه می‌دهد همیشه از انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردار بوده است و حتی عنوانی همچون Tekken 4 که به دلیل تغییرات بنیادی در بخش گیم‌پلی بسیار مورد انتقاد طرفداران قرار گرفت نیز از این قاعده مستثنی نبود.

اما اگر از این نسخه فاکتور بگیریم می‌توانیم بگوییم هسته‌ی اصلی گیم‌پلی Tekken در قسمت سوم پایه‌گذاری شد و در قسمت پنجم به بلوغ رسید و از آن پس مکانیزم‌های ثانویه حول محور آن به این ساختار تعمیم داده می‌شوند به طوری که اگر شما همچنان امروزه به پای تجربه‌ی قسمت پنجم بنشینید به شما اطمینان می‌دهم که می‌توانید از تجربه‌ی آن بازی و آموخته‌های خود در قسمت‌های بعدی همچون ۷ یا حتی ۸ بهره ببرید گویی که این آثار همگی با یک زبان یکسان با یکدیگر صحبت کرده و از همین رو نیازی به مترجم ندارند بنابراین زمانی که به پای تجربه‌ی Tekken 8 بنشینید اگر از طرفداران سابق مجموعه باشید به خوبی احساس می‌کنید که در خانه‌ی خودتان هستید اما در عین حال حس تازگی را نیز احساس خواهید کرد.

بد نیست اشاره کنم که در زمان عرضه شاهد حضور ۳۲ مبارز متنوع در این عنوان هستیم که طیف گسترده‌ای از تنوع را به گیم‌پلی این بازی معرفی کرده و همچنین کاراکترهای تازه‌ی بسیار جذابی از جمله Victor Chevalier و یا Reina به این اثر اضافه شدند که شخصا به شدت از تجربه‌های جدیدی که به گیم‌پلی این عنوان اضافه می‌کنند لذت بردم.

tekken 8

همانطور که احتمالا می‌دانید سیستمی به نام Heat در قسمت هشتم معرفی می‌شود که به کلی چندین و چند لایه‌ی جدید به مبارزات تهاجمی و یا دفاعی شما اضافه کرده و در ابعاد مکانیکی عالی عمل می‌کنند و به راستی سیستمی است که می‌تواند تجربه‌ی شما را دگرگون کند به طوری که فکر می‌کنم آخرین باری که در این فرنچایز شاهد چنین تغییر سیستماتیکی در فلسفه‌ی مبارزات بودیم به Tag Tournament 2 باز می‌گردد! بگذارید کمی این سیستم و مکانیزم‌های وابسته به آن را تشریح کنم و به تاثیر آن بر هسته‌ی اصلی که درباره‌اش صحبت کردیم بپردازم.

این سیستم در واقع همچون یک محرک در راستای افزایش راندمان و کارایی رویکرد شما نسبت به استراتژی‌های تهاجمی با کاراکتر اصلی‌تان عمل می‌کند و در حالی که در واقع کارکردی تهاجمی دارد اما خروجی آن می‌تواند نیازمند اقدامات دفاعی باشد چرا که در صورت عدم استفاده‌ی بهینه از این مکانیزم در طی ۱۰ ثانیه‌ای که فعال است یک اهرم فشار بزرگ را در مبارزه‌ی خود را از دست داده و در واقع می‌توان گفت اگر حریفتان همچنان از قابلیت Heat خود استفاده نکرده باشد شما دست پایین را در مبارزه دارید و از همین رو باید به استراتژی‌های دفاعی با توجه به کاراکتر خود رجوع کنید.

همچنین لازم به ذکر است که زمانی که وارد این حالت شوید برخی از حرکات و ضربات شما تاثیر قدرتمندتری خواهند داشت که با توجه به کاراکتر این مسئله متغیر است. اما حالا به صورت موردی تک تک مکانیزم‌های تعاملی مربوط به این سیستم را در ادامه شرح خواهم داد:

tekken 8

Heat Burst

قابلیت Heat Burst در واقع به شما اجازه می‌دهد که به صورت دستی و تنها با یک دکمه حالت Heat خود را فعال کنید، به محض فعال‌سازی شما با ضربه‌ای قدرتمند به حریف حمله می‌کنید و در صورتی که ضربه‌ی شما با حریف برخورد کند پنجره‌ای برای ادامه دادن آن ضربه با یک رشته‌ی کمبو فراهم می‌شود. همچنین میزان زمان باقی مانده از حالت Heat نیز با یک نوار آبی رنگ زیر نوار سلامتی به نمایش در می‌آید.

Heat Engager

برخلاف Heat Burst، این مورد می‌تواند به روشی متفاوت فعال شده و همچنین کارایی بالایی را در بهینه‌سازی کمبوها و افزایش بازدهی آن‌ها به نمایش بگذارد. Heat Engager همانطور که از نامش مشخص است با استفاده از برخی ضربات خاص که البته برای هر کاراکتری متفاوت است راه اندازی شده و به کار گرفته شود به طوری که به محض انجام آن حرکت خاص، حریف شما به سمت دیگر استیج پرتاب شده، حالت Heat فعال شده و شما به سمت حریفتان هجوم می‌برید.

همانطور که احتمالا متوجه شدید Heat Engager رویکردی تماما تهاجمی دارد و در صورت استفاده‌ی بهینه می‌تواند به شدت حریف را تحت فشار قرار دهد و برای گوشه‌گیر کردن، انجام رشته کمبوهای تهاجمی و یا Wall Combo در صورت گوشه‌گیر کردن بسیار کارآمد است اما در نهایت هر پلیری با توجه به کاراکتر، رویکرد و توانایی‌هایش به آسانی می‌تواند این دو حالت فعال‌سازی را به اشکال و روش‌های مختلف به کار بگیرد و این مسئله به لطف انعطاف‌پذیری مثال‌زدنی گیم‌پلی مبارزات این اثر است.

Heat Smash

تا اینجای کار ما صرفا درباره‌ی چگونگی فعال‌سازی حالت Heat صحبت کردیم، حالا بد نیست کمی به کارایی‌های مکانیکال آن بپردازیم. قابلیت Heat Smash در هنگام فعال بودن حالت Heat قابل استفاده بوده و در واقع یک حرکت ویژه است که در واقع جایگزین Rage Drive نسخه‌ی هفتم شده است و حقیقتا به نظر من بازدهی بسیار بهتری هم به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید طی ده ثانیه‌ای که در حالت Heat قرار دارید از این قابلیت بهره ببرید اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از آن به معنای خالی شدن و اتمام حالت Heat است بنابراین استفاده‌ی استراتژیک از این قابلیت بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورت دفع شدن از سوی حریف به مشکل بر خواهید خورد.

Heat Dash

و اما مورد نهایی در ارتباط با این سیستم، Heat Dash است که شخصا استفاده‌ی بسیار زیادی از آن دارم و باز هم همانطور که از نامش پیداست این قابلیت به شما اجازه می‌دهد به سوی حریفتان هجوم ببرید درست همچون عملکرد Heat Engager با این تفاوت که شما می‌توانید رشته کمبوهای خود را با استفاده از آن گسترش دهید و رشته‌هایی بسیار تهاجمی خلق کنید، بگذارید مثال بزنم.

tekken 8

کاراکتر اصلی من همانند بسیاری از نسخه‌های پیشین مجموعه(به غیر از قسمت هفتم) Jin است، یکی از راه‌های به کارگیری این قابلیت برای من دقیقا پس از استفاده از لانچر است به طوری که زمانی که رشته‌ی لانچر کمبو را اجرایی می‌کنم بلافاصله با استفاده از Heat Burst وارد حالت Heat شده و پس از اجرای یک رشته کمبو بر پایه‌ی Zanshin از Dash بهره می‌برم که در اکثریت اوقات اگر تمامی کمبو تا این لحظه به خوبی پیش رفته باشد حریف الان در گوشه‌ی دیوار قرار دارد و می‌توانم با یک Wall Combo رشته را ببندم و این تنها یکی از روش‌های بی‌شماری است که می‌توان از این قابلیت برای Jin بهره برد که فشار بسیار بالایی روی حریف می‌گذارد و این مسئله برای تمامی کاراکترهای بازی صادق است!

علاوه بر این موارد سیستم Heat مباحثی کاملا تازه از جمله Chip Damage و Recoverable Health را به گیم‌پلی بازی معرفی می‌کند! Chip Damage بدین شکل است که اگر حریف شما در حالت Heat از برخی تکنیک‌ها و حرکاتی که بالاتر اشاره کردم از قدرت بیشتری برخوردارند استفاده کند با دریافت و یا حتی دفاع در مقابل آن ضربه شما Chip Damage دریافت خواهید کرد که به طور مستقیم به Recoverable Health متصل می‌شود و روی نوار سلامتی‌تان قابل مشاهده است.

در این حالت شما می‌توانید با ضربه زدن و یا دفاع نوار سلامتی خود را بازیابی کنید اما در صورت ضربه خوردن میزان سلامت قابل بازیابی کاهش خواهد یافت. این موارد نیز لایه‌های استراتژیک دیگری هستند که به زیبایی در سازوکار گیم‌پلی این بازی تعبیه شده‌اند که باعث می‌شود هر مبارزه یک چالش و روند تازه باشد. گیم‌پلی Tekken 8 به شدت یک پارچه و روان است و پروسه‌ی کمبوسازی را به لطف سیستم Heat خود حسابی متنوع و جذاب می‌کند، شخصا در طول تجربه و تمرین دائما ایده‌های مختلف برای کمبوهای تازه به ذهنم می‌رسید و از همین رو دائما در حال آزمون و خطا بودم.

tekken 8

صحبت از تمرین شد، بد نیست کمی در ارتباط با بخش تمرینی و به طور کلی تلاش‌های Tekken 8 در راستای آموزش پلیرها صحبت کنیم که حقیقتا به شدت تحسین برانگیز است و حقیقتا می‌توانم بگویم این کار را حتی از اثری همچون SF6 نیز بهتر انجام می‌دهد. بخش Practice بازی شامل هر آن چیزی است که شما برای تمرین، ساخت و بهینه‌سازی کمبو‌هایتان نیاز دارید. از کمبوهای پیش‌فرض در قالب Combo Challanges گرفته تا اطلاعات مربوط به فریم دیتا و… همگی در این بخش تمرینی وجود دارند که روند یادگیری شما را سهولت می‌بخشند.

اما بازی از یک بخش کاملا تازه و به شکلی بسیار جذاب و نوآورانه نه تنها در راستای آموزش مکانیزم‌های مختلف خود استفاده می‌کند بلکه حتی وارد جزئیات تکنیکال یک تجربه‌ی مبارزه‌ای شده و حتی مباحثی همچون Punishment و… را نیز مطرح می‌کند که برای پلیرهای کژوالی که به دنبال تجربه‌ی جدی‌تر و درک سازوکار بازی‌های مبارزه‌ای هستند بسیار مفید است؛ این بخش Arcade Quest است.

حقیقتا به نظر من Arcade Quest یکی از برجسته‌ترین و تحسین برانگیزترین محتوایی است که Tekken 8 به عنوان یک پکیج کامل ارائه می‌دهد و ارزش بسیاری به محتوای آفلاین این عنوان نیز می‌بخشد. این بخش که به صورت یک تجربه‌ی تک نفره‌ی مستقل ارائه می‌شود دارای داستان، آرت استایل و روند اختصاصی خودش است و به شما اجازه می‌دهد با ساخت یک آواتار برای خود پا به دنیای طرفداران Tekken گذاشته و در کلوپ‌های بازی Arcade برای رسیدن به مقام برتر مسابقات تلاش کنید.

tekken 8

آرت استایل این بخش چیزی است که اگر اخبار این بازی را دنبال کرده باشید قطعا چشمتان را گرفته است و می‌دانید دقیقا از چه صحبت می‌کنم. ما شاهد یک آرت استایل کاملا فانتزی هستیم که اگر راستش را بخواهید به شدت مرا به یاد Xbox 360 و طراحی آواتارهای آن کنسول می‌اندازد. شما همراه با دوستانتان به مسابقات Arcade مختلف Tekken سفر می‌کنید، افراد مختلف را به چالش می‌کشید و در این بین زیر و بم بازی را نیز یاد می‌گیرید!

هر یک از کلوپ‌هایی که در این بخش به آن‌ها وارد می‌شوید دارای طراحی منحصر به فرد خود هستند و به شما اجازه می‌دهند آزادانه در آن جا حرکت کنید، با افراد مختلف صحبت کرده و آن‌ها را به مبارزه دعوت کنید. با انجام مبارزات مختلف رنک شما افزایش یافته و در نهایت می‌توانید به کلوپ‌ها دست بالاتر رفته و بازیکنان قدرتمندتر را به چالش بکشید تا در نهایت به بزرگ‌ترین مسابقه‌ی Tekken برسید! هدف اصلی این بخش بازسازی حس و حال کلوپ‌های آرکید قدیم است که همگان در آن دور هم جمع می‌شدند و به مبارزه می‌پرداختند.

در حالی که ما در کشورمان کلوپ‌های آرکید این چنینی نداشتیم اما کلوپ‌های بازی قدیم نیز دقیقا همین حس و حال را داشتند، در آن جا با افراد جدید آشنا می‌شدیم، بازی می‌کردیم و از یکدیگر یاد می‌گرفتیم و به نظر من این چیزی است که Arcade Quest به خوبی آن را بازسازی کرده و به طور همزمان ارزش محتوایی بازی را نیز تا حد زیادی بالا می‌برد.

tekken 8

هر چه سطح شما به عنوان یک پلیر بالاتر برود نیازمند آن هستید که در زمینه‌ی مهارتی نیز پیشرفت کنید و در اینجاست که بعد آموزشی این بخش وارد عمل می‌شود. شما با پیش‌روی در داستان این بخش و ورود به کلوپ‌های رده بالاتر با بخش‌های آموزشی روبه‌رو خواهید شد که موارد مختلفی را به شما آموزش می‌دهند، پس از آن شما باید در آن کلوپ به مبارزه بپردازید تا بتوانید به رنک مورد نیاز دست پیدا کنید.

در طی این مبارزات این بخش چالش‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را کامل کنید و مهم‌تر از آن با توجه به آموزش‌هایتان برخی کمبو‌های پیشنهادی و تکه رشته‌های مختلف را به شما ارائه می‌دهد که به خوبی می‌تواند یک مفهوم و کاربرد مبحثی که فرا گرفتید را در بعد تعاملی به شما یاد بدهد و همچنین تاثیر آن را در ابعاد مختلف یک مبارزه به تصویر بکشد. به نظر من این رویکرد تعاملی در راستای آموزش یک بازی مبارزه‌ای فوق‌العاده به فهم و جذابیت روند یادگیری کمک می‌کند و شخصا به شدت آن را تحسین می‌کنم.

Tekken 8 رسما قدم به قدم راه یادگیری این بازی مبارزه‌ای شما را همراهی می‌کند و به وضوح تمام سعی‌اش را می‌کند تا بتواند مسیری هموار را برای پلیرهای تازه در راستای یادگیری فراهم می‌کند که کمتر بازی مبارزه‌ای با چنین کالیبری در بعد آموزشی خود این کار را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که این مسئله بدین معنا نیست که اگر از پلیرهای کار بلد و حرفه‌ای هستید Arcade Quest برای شما جذابیتی نخواهد داشت چرا که تمامی این آموزش‌ها اختیاری هستند بنابراین هر پلیری با توجه به نیازش از آن‌ها بهره می‌برد در غیر این صورت شما می‌توانید به تجربه‌ی روند داستانی این بخش برای رسیدن به برترین مقام مسابقات Tekken بپردازید.

tekken 8

از Arcade Quest که عبور کنیم به مود Super Ghost Battle می‌رسیم که یکی دیگر از محتویات آفلاین جذابی است که این بازی به شما ارائه می‌دهد و حقیقتا به شدت برای من جذاب واقع شد. این مود در واقع بر پایه‌ی آموزش هوش مصنوعی بنا شده است به طوری که شما طی چندین دور مبارزه با یک هوش مصنوعی تکنیک‌های خود را به او آموزش می‌دهید و در واقع هوش مصنوعی مهارت‌های شما را فرا می‌گیرد. پس از انجام این پروسه شما می‌توانید با این هوش مصنوعی که حالا در واقع روح شما محسوب می‌شود مبارزه کنید و خواهید دید که این هوش مصنوعی دقیقا از رویکردها، کمبوها و حتی بعضا فلسفه‌های مبارزه‌ی شما بهره می‌برد!

تا اینجای کار این مود با همین توصیفات بسیار جذاب جلوه می‌کند اما جایی SGB برای من معنای بیشتری گرفت که پس از مبارزه با روحی که تعلیمش داده بودم متوجه حفره‌های حاضر در رویکردهای تکنیکالم در مبارزه با برخی کاراکترها داشتم. این مود علاوه بر اینکه می‌تواند یک راه بسیار عالی برای مبارزه با هوش مصنوعی فراتر از هوش مصنوعی حاضر در حالت VS است بلکه می‌تواند راه بسیار کارآمدی برای یافتن اشکالات و برطرف کردن آن‌ها در بعد مهارتی و تکنیکال مبارزات شما باشد!

وقتی شما جلوی خود بازی کنید به صورت دست اول متوجه می‌شوید کدام کمبوها و یا کدام تکه رشته‌هایی که پیاده‌سازی می‌کنید فریم ریکاوری بالایی داشته و پنجره‌های Counter Attack برای حریفتان باز می‌کنند و از همین رو می‌توانید با تغییر برخی بخش‌های این رشته‌ها آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. این مسئله‌ای است که ممکن است لزوما هنگام مبارزه و درگیری در روند آن به آن دقت نکرده و متوجه آن نشوید. لازم به ذکر است که هر کاراکتری روح اختصاصی خودش را داشته و همچنین این تنها Ghost شما نیست که در این مود قابل دسترسی است چرا که شما می‌توانید ارواح تعلیم دیده‌ی افراد دیگر را نیز دانلود کرده و به مبارزه با آن‌ها بپردازید، گویی که در حال تجربه‌ی بازی جلوی یک فرد به صورت آفلاین هستید!

tekken 8

علاوه بر آن برخی ارواح تعلیم دیده شده با داده‌های اختصاصی سازندگان نیز در این بخش حضور دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز در مبارزات خود بهره بگیرید و علاوه بر این موارد روح تعلیم دیده‌ی شما نیز پس از پایان پروسه‌ی آموزش روی سرور آپلود شده و دیگر پلیرها می‌توانند از آن بهره ببرند. SGB یک مود بسیار تحسین برانگیز است که نه تنها می‌تواند تجربه‌ی آفلاین مبارزه‌ای چالش برانگیزتری نسبت به هوش مصنوعی پیش فرض بازی ارائه دهد بلکه ابزاری عالی برای بهینه‌سازی و بهبود رویکردهای مبارزه‌ای پلیر محسوب می‌شود که به راستی فوق‌العاده است!

و در نهایت پس از این موارد در بخش آفلاین شاهد حضور حالت Arcade Battle و Tekken Ball نیز هستیم؛ Arcade Battle در واقع همان تجربه‌ی آرکیدی سابق است که تقریبا در تمام آثار مبارزه‌ای وجود دارد و شما را در یک حالت صعودی جلوی مبارزان مختلف قرار می‌دهد. Tekken Ball نیز قطعا برای هر طرفدار قدیمی این فرنچایز آشنا است و پس از مدت‌ها درخواست طرفداران دوباره تقریبا با همان استایل سابق خود در این بازی حاضر می‌شود و مود سرگرم کننده‌ی مناسبی برای گذراندن وقت در این عنوان به شمار می‌آید.

در ارتباط با بخش آنلاین نیز باید گفت متاسفانه نت کدهای بازی به هیچ عنوان به درجه‌ی کیفی پایه‌گذاری شده توسط SF6 دست پیدا نمی‌کنند و در حالی که تا حدی از T7 عملکرد بهتری دارند و همچنین از قابلیت Rollback نیز بهره می‌برند همچنان گاها ممکن است مقابل افرادی قرار بگیرید که کیفیت اینترنت مناسبی نداشته و از همین رو مچ شما ممکن است از تحت تاثیر این مسئله از کیفیت پایینی برخوردار باشد. لازم به ذکر است که سازندگان تنظیمات اختصاصی Rollback را در اختیار شما قرار داده‌اند که با تغییر آن می‌توانید اولویت را به روان بودن روند بازی و یا بازدهی تغییر دهید و Rollback بر اساس آن شخصی‌سازی می‌شود و عمل می‌کند.

البته نکته‌ی حائز اهمیت آن است که T8 دارای قابلیت کراس پلتفرم است که باعث می‌شود جامعه‌ی پلیرها گسترش یافته و از همین رو شانس بسیار بیشتری برای یافتن افراد مختلف با کیفیت اینترنت بالا را فراهم می‌سازد. البته لازم به ذکر است که بخش گسترده‌ای تجربه‌ی آنلاین یک بازی مبارزه‌ای به کیفیت اینترنت شما باز می‌گردد بنابراین ممکن است تجربه‌های متغیری در این زمینه وجود داشته باشد اما از یک چیز می‌توان مطمئن بود و آن هم عدم وجود کیفیت مشابه در زمینه‌ی نت کد به عنوان SF6 است.

tekken 8

در بخش آنلاین همچنین شاهد مود Tekken Fight Lounge هستیم که از همان آرت استایل خاص Arcade Quest پیروی کرده و شباهت‌های بسیاری به Hub موجود در بخش آنلاین SF6 دارد با این تفاوت که کمی گسترده‌تر جلوه کرده و جامعه‌ی آنلاین بسیار جذابی برای وقت گذرانی و یافتن دوستان جدید برای تجربه‌ی این بازی در کنار آن‌هاست. شما در این بخش همچنان به آواتار اختصاصی خود و ابزار شخصی‌سازی او دسترسی داشته و علاوه بر آن می‌توانید با بهره گیری از قابلیت Match Anywhere تنها با فشردن یک دکمه وارد صف بازی شوید در حالی که آزادانه در محیط Lounge قدم می‌زنید. این قابلیت همچنین به شما اجازه می‌دهد خصوصیات مختلف حریف خود از جمله کیفیت اتصال و میزان مهارت را انتخاب کرده تا صرفا افرادی با خصوصیات مد نظر شما پیش رویتان قرار بگیرند.

Emoteها و Stickerها نیز پایه ثابت چنین محیط‌های آنلاینی هستند که به شما اجازه‌ی ارتباط با دیگران را می‌دهند، اما علاوه بر این موارد شما با قدم زدن در این محیط و بررسی پروفایل پلیرهای مختلف امکان مبارزه با Ghost آن‌ها را نیز خواهید داشت که امکان بسیار جذابی است. به طور کلی Tekken Fight Lounge در بین آثاری همچون SF6 و Guilty Gear Strive که از چنین محیط تعاملی آنلاینی بهره می‌برند گسترده‌تر و شخصا برای من جذاب‌تر جلوه می‌کند و به دلیل وجود امکاناتی از جمله Ghostها این محیط آنلاین تعاملی را بسیار جذاب‌تر می‌کنند.

در راستای جمع‌بندی بخش گیم‌پلی و محتوای مختلف عنوان Tekken 8 باید بگویم با یک اثر به شدت غنی روبه‌رو هستیم که حقیقتا جزو آن دسته بازی‌های مبارزه‌ای در طی یک دهه‌ی اخیر است که در زمینه‌ی محتوای آفلاین بسیار پر بار بوده امکانات و بخش‌های مختلف جذابی را ارائه می‌دهد که ارزش کلی این پکیج را بسیار بالا می‌برند. سیستم Heat همانطور که انتظار می‌رفت تنوع، لایه‌ها و موقعیت‌های کاملا تازه‌ای را به ابعاد مختلف مبارزه اضافه می‌کند که تعمیم آن به هسته‌ی گیم‌پلی همیشگی این مجموعه بسیار لذت بخش است. طیف گسترده و جذاب مبارزان در کنار کاراکترهای جدید و جذاب همگی مواردی هستند که تجربه‌ی این اثر را به درجات بسیار بالایی می‌رسانند.

Tekken چشم‌نوازتر از همیشه

tekken 8

Tekken 7 مشکلات مختلفی در زمینه‌ی نورپردازی و جزئیات گرافیکی داشت که البته بخشی از آن مربوط به نبود آشنایی کافی سازندگان با موتور گرافیکی آن اثر بود و البته در حالی که قسمت هفتم به طور کلی به هیچ عنوان اثر بدی از لحاظ ظاهری نیست اما کمبودهایی در این زمینه احساس می‎‌شد. حال به جرات می‌توانم بگویم Tekken 8 در دپارتمان گرافیک فنی و ظاهر کلی‌اش به خوبی حس گذشت یک نسل از قسمت بعدی را منتقل کرده و به راستی چشم نواز است.

جزئیات چهره‌ها بسیار عالی پیاده‌سازی شده‌اند، لباس‌ها و طراحی کلی برای بسیاری از کاراکترها در درجه‌ی کیفی بالایی قرار دارند و استیج‌ها و نقشه‌های مختلف بازی نیز محشر به نظر می‌رسند بسیاری از این موارد به لطف به کارگیری بهینه‌ی موتور Unreal Engine 5 است! ما شاهد تنوع مناسبی در مپ‌ها و استیج‌های مختلف بازی هستیم که از لحاظ ظاهری فوق‌العاده به نظر می‌رسند و برخی از این استیج‌ها از جمله Fallen Destiny به راستی پویایی بسیار بالایی را به نمایش می‌گذارند در حالی که استیجی همچون Urban Square نورپردازی زیبای این اثر را به رخ می‌کشد.

تخریب‌پذیری در این نقشه‌ها نیز بهبودهای گسترده‌ای دریافت کردند که روند مبارزات را در اکثریت این نقشه‌ها بسیار داینامیک و پویا می‌کنند. مبحث تنوع برای بخش‌های Arcade Quest و Tekken Fight Lounge نیز صدق می‌کند و ما شاهد محیط‌های متنوع با حس و حالی کاملا متفاوت در آن بخش‌ها نیز هستیم که تنوع و تمایز ظاهری خوبی به این بازی می‌بخشند.

tekken 8

و اما در نهایت نقد را با موسیقی به پایان می‌رسانیم؛ موسیقی در عناوین Tekken از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که بخشی اساسی از هویت آن محسوب می‌شوند و مکملی برای تمامی بخش‌های بازی از جمله گیم‌پلی و محرک آدرنالین محور خالص هستند به طوری که امکان ندارد شما ترک Electric Fountain را در عنوان Tekken 6 بشنوید و عملکرد بهتری در مبارزه‌ی خود نداشته باشید.

Tekken 8 در مبحث ساندترک عملکرد مناسبی دارد و شخصا برخی از موسیقی‌های حاضر در ساندترک این بازی را بسیار می‌پسندم چرا که دی‌ان‌ای این فرنچایز را در خود دارند و در حالی که لزوما هنوز به مورد فوق‌العاده همچون Electric Fountain بر نخوردم اما به طور کلی از این بخش راضی هستم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید با استفاده از Juke Box موجود در بازی همچون نسخه‌های پیشین به ساندترک‌های نسخه‌های پیشین دسترسی پیدا کرده، آن‌ها را به عنوان موسیقی پیش فرض بازی قرار دهید و یا حتی پلی لیست‌های اختصاصی خود را بسازید!


Tekken 8

Tekken 8 یک نسخه‌ فوق‌العاده در این فرنچایز و به طور کلی یک بازی مبارزه‌ای غنی در بسیاری از ابعاد محسوب می‌شود که به درستی رسالت خود را برای پیشبرد و نوآوری در این فرنچایز انجام داده و حقیقتاً یک تجربه‌ مبارزه‌ای به شدت هیجان‌انگیز و عمیق را ارائه می‌دهد. تمام بخش‌های گیم‌پلی در ابعاد مکانیکال و تکنیکال یکدیگر را تقویت کرده و سیستم Heat به کلی لایه‌های تازه‌ای را به روند مبارزات می‌افزایند که به طور مستقیم به مکانیزم‌های مختلف شاخه می‌زنند و آن‌ها را در بر می‌گیرند. در کنار این اسکلت مستحکم، داستان هیجان انگیز و دیوانه‌وار، موسیقی مطلوب، طراحی و تنوع بالای محیط و کاراکترها، بخش تمرینی موثر و در نهایت حجم گسترده‌ای از محتوای قابل بازی، Tekken 8 را به یکی از برترین آثار مبارزه‌ای یک دهه‌ی اخیر تبدیل می‌کند. چه طرفدار قدیمی باشید و چه اخیراً به این خانواده پیوسته باشید، قرار است حسابی از آن لذت ببرید.


نکات مثبت:

  • داستان منسجم، هیجان انگیز و دیوانه‌وار
  • تنوع و عمق بالای سیستم Heat و اضافه شدن چندین و چند لایه‌ استراتژیک به مبارزات و ابعاد مکانیکال بازی
  • حفظ هسته‌ی کلاسیک و در عین حال نوآوری و بهبود هر چه بیشتر گیم‌پلی
  • بخش تمرینی بسیار خوب همراه با تمامی ابزار مورد نیاز پلیر برای کمبوسازی
  • حجم بالای محتوای آفلاین، فراتر از رقبا طی چندین سال اخیر
  • تنوع مناسب کاراکترهای حاضر در زمان عرضه و جذابیت بالای کاراکترهای تازه
  • بخش بسیار تحسین‌برانگیز Super Ghost Battle و به کارگیری آموزش هوش مصنوعی به منظور ارائه‌ی مبارزاتی با جنبه‌های چالشی، تمرینی و بهینه‌سازی
  • بازگشت Tekken Ball!
  • مود Arcade Quest که خود به تنهایی یک بخش داستانی جداگانه با آرت استایل، طراحی مراحل و چالش‌های متمایز محسوب می‌شود
  • روند آموزشی تعاملی و بسیار موثر Arcade Quest و جذب پلیرهای تازه در راستای یادگیری هرچه بیشتر Tekken و اصول بازی‌های مبارزه‌ای
  • بخش Tekken Fight Lounge به خوبی نقش یک جامعه‌ آنلاین و مجازی را ایفا کرده و به خوبی فرنچایز Tekken را به این ساختار معرفی می‌کند

نکات منفی:

  • متاسفانه نت کد بازی با وجود بهبود نسبی، همچنان از لحاظ عملکرد نمی‌تواند به استاندارد پایه‌گذاری شده توسط SF6 برسد

۹.۵

این بازی روی PS5 و بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا

MincraftCyrus94Star Lordcactus˝KianMalassezia furfurGBnobodybroken from the insideعقابPeterParkerDARKSIREN𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔Manny CalaveraLerox✎﹏ȏṃıԀDota2Overlord💚 VEGAN گیمرگیاهخوارَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا
نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Tekken 8؛ الکتریسیته را احساس کنید - گیمفا