بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه

ایلیا عسگری
۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

تام کروز را می‌توان به عنوان ستاره بزرگ حال حاضر سینمای هالیوود در نظر گرفت که آثاری خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی را نقش آفرینی کرده است.

تامس کروز ماپوتر چهارم در تاریخ ۳ ژوئیه ۱۹۶۲ (۱۲ تیر ۱۳۴۱) در شهر سیراکیوس واقع در نیویورک کشور آمریکا چشم به جهان گشود. والدین وی را پدرش، تامس کروز ماپوتر سوم مهندس برق و لوازم‌های الکتریکی و مادرش، مری لی معلم تشکیل داده است. او همچنین صاحب ۳ خواهر به نام‌های لی آن، ماریان و کاس نیز می‌باشد که رابطه‌ای گرم و صمیمی با آن‌ها دارد.

خانواده تام کروز از شرایط مالی بسیار فجیعی رنج برده تا حدی که او دوران سختی را در فقر کامل سپری کرده است. در این گیر و دار با پدری دمدمی مزاج نیز مجبور به زندگی بود که در عین حمایت از فرزندانش، در کسری از ثانیه به جنون روی آورده و به بدترین شکل ممکن آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌داده است. مردی که تام کروز تحت هیچ شرایطی حاضر به اعتماد به وی نبود و در نهایت نیز بر اثر سرطان در سال ۱۹۸۴ دار فانی را وداع گفت.

این ستاره بزرگ سینما دوره نوجوانی پر فراز و نشیبی را طی کرد. از یک سو به سبب شغل پدرش، خانواده‌شان مجبور بودند تا در شهر و ایالت‌های مختلفی به زندگی پرداخته و عملاً جای ثابتی نداشتند و در سوی دیگر ماجرا تام کروز رابطه چندان خوبی با درس و مدرسه نداشت و در طی ۱۴ سال، به طرز عجیبی مجبور شد تا ۱۵ بار مدرسه خود را تغییر دهد. با این حال آشنایی او با هنر بازیگری سبب شده بود تا از همان دوران کلاس‌های ابتدایی به نمایش بداهه و زنده روی بیاورد.

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

در حالی که تام کروز سعی داشت تا بتواند در حیطه هنر، آموزش‌های لازم را کسب نماید، مشکلات خانوادگی وی با فرا رسیدن دهه ۱۹۷۰ میلادی به اوج خود رسید تا حدی که بالاخره شاهد جدایی والدینش از یکدیگر بود و مادرشان که تحت هیچ شرایطی حاضر به تنها گذاشتن فرزندانش با تامس نبود، آن‌ها را همراه با خود از کانادا به آمریکا بازگرداند و مدتی بعد توانست تا با مردی جدید به نام جک سوث آشنا شده و سپس با یکدیگر ازدواج نمودند.

نکته جالب توجه درباره زندگی تام کروز در همین دهه ۱۹۷۰ به وقوع پیوسته است. او که باورهای دینی سفت و سختی داشت، با شرکت در دوره‌ها و رویدادهای کلیسا کاتولیک، علاقه پیدا کرد تا تبدیل به کشیش فرانسیسکنی بشود. با این حال سختی و مشکلات روزگار، فقر شدید و سر و کله زدن با مشکلات جوانی سبب شد تا از این مسئله منصرف شده و مسیر متفاوتی را در زندگی پیش بگیرد.

با فرا رسیدن ۱۸ سالگی، مادر و همسر وی تلاش مضاعفی را به کار گرفته تا تام کروز را راضی نمایند که علاقه دوران کودکی خود را دنبال نموده و برای وارد شدن به حرفه بازیگری، به شهر نیویورک نقل مکان کند و در این امر نیز موفق شدند. البته که مشکلات مالی، مانع بزرگی بر سر راه این جوان بود و به همین سبب نیز ابتدا به عنوان شاگرد راننده اتوبوس در نیویورک به فعالیت مشغول شد تا بلکه بتواند اندک سرمایه‌ای را برای خود دست و پا نماید.

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

پس از آن به لس‌آنجلس رفت تا بتواند در تست‌های بازیگری شرکت کرده و در سال ۱۹۸۱ میلادی برای نخستین‌بار توانست تا در فیلمی هالیوودی به نام Endless Love به کارگردانی فرانکو زفیرلی نقش آفرینی نماید. در همان سال باری دیگر شانس در خانه او را زد و شرایط به گونه‌ای رقم خورد تا در فیلمی دیگر به نام Taps نقش آفرینی نماید. در حالی که تام کروز ذهنیت تبدیل شدن به بازیگری دست چندم و نقش‌های فرعی را در سر داشت اما نقش آفرینی ارزشمندی که از خود بروز داده بود، جایگاه بازیگری وی را تحت‌الشعاع قرار داد.

چنین رویکردی سبب شد تا در همکاری با کارگردان پرآوازه هالیوود یعنی فرانسیس فورد کاپولا در فیلم The Outsiders کنار بازیگران تازه نفس و جوانی نظیر سی توماس هوول، مت دیلون و پاتریک سوویزی به نقش آفرینی بپردازد که هر یک از آن‌ها بعدها به بازیگران مشهوری در سینما تبدیل شدند. وضعیت بازیگری رو به رشد تام کروز تا سال ۱۹۸۶ با آثاری نظیر Legend و Risky Business ادامه پیدا کرد تا بالاخره فرصت بزرگ زندگی در برابر وی قرار گرفت.

تونی اسکات در همکاری با کمپانی پارامونت پیکچرز درصدد تولید فیلمی اکشن و درام حول محور خلبانان نیروهای هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا بود تا اثر جاه‌طلبانه‌ای را کارگردانی نماید که تا آن زمان سابقه نداشته است. فیلمی تحت عنوان Top Gun که تام کروز به سبب شهرتی که برای خود رقم زده بود، موفق به کسب نقش قهرمان فیلم شد تا در مسیر تبدیل شدن به یک ستاره سینما قرار بگیرد.

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

فیلم Top Gun با ۱۵ میلیون دلار بودجه در سال ۱۹۸۶ میلادی به اکران درآمد و موفق شد تا فروشی بالغ بر ۳۵۷ میلیون دلار را به ثبت برساند که موفقیتی قابل توجه برای تام کروز به شمار می‌رفت. موفقیتی که منجر به نقش آفرینی در فیلم‌هایی نظیر The Color of Money، Rain Man، Days of Thunder، A Few Good Men و Born on the Fourth of July تا اوایل دهه ۹۰ میلادی شده بود که هر یک جنبه متفاوتی از قدرت بازیگری وی را به معرض نمایش گذاشته و با استقبال مخاطبین و منتقدین مواجه شده و برای نخستین‌بار در جشنواره‌هایی نظیر اسکار و بفتا موفق به نامزدی برای بهترین بازیگر نقش اولی شد که دستاورد بزرگی به شمار می‌رفت.

آغاز دهه ۹۰ میلادی برای تام کروز با شگفتی‌های بسیاری همراه شده بود. از یک سو نقش آفرینی در فیلم‌هایی نظیر Days of Thunder و Far and Away سبب شد تا با همسر آن زمان خود یعنی نیکول کیدمن همبازی شده و درام‌های عاشقانه جذابی را رقم بزند. در سوی دیگر ماجرا به نقش آفرینی در پروژه‌های سینمایی پر سر و صدا و مخاطب پسندی نظیر Interview with the Vampire و Jerry Maguire (اثری که دومین نامزدی اسکار را برای تام کروز به همراه داشت) پرداخت.

در ادامه نیز با فیلم‌های Mission: Impossible، Eyes Wide Shut و Magnolia (سومین نامزدی اسکار برای وی را به همراه داشت) تمامی توجهات را به سمت خود معطوف کرد؛ فیلم نخست یک اکشن هیجان‌انگیز دیوانه‌وار با بدلکاری‌هایی بود که تام کروز شخصاً آن‌ها را انجام می‌داد و دومی اثری روان‌شناختی و منحصر به فرد ساخته استنلی کوبریک که درام دیگری را در کنار همسرش یعنی نیکول کیدمن رقم می‌زد. آثار نام برده شده در مدت زمان ۱۰ سال توانستند تا نام تام کروز را به بازیگری مطرح، محبوب و پرفروش تبدیل نمایند که حضورش در هر فیلمی، موفقیت آن را تضمین می‌کرد.

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

نکته حائز اهمیت درباره بازیگری تام کروز تا پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی به تنوع نقش‌ها و عدم محدودیت به ژانر اکشن تلقی می‌شد. از آثار درام و عاشقانه گرفته تا اکشن و ترسناک، او خود را به هیچ ژانری محدود نمی‌کرد؛ با وجود این که علاقه بسیاری به بدلکاری کارهایش داشت و ژانر اکشن از جایگاه ویژه‌ای در نزد وی برخوردار می‌بود. مسئله‌ای که از ۲۰۰۰ به بعد تا حدودی دستخوش تغییر قرار گرفت.

موفقیت فیلم Mission: Impossible در سال ۱۹۹۶ میلادی، تهیه‌کنندگان کمپانی پارامونت را متقاعد نمود تا با انجام سرمایه‌گذاری هنگفت، این فیلم را تبدیل به فرنچایزی گسترده کرده که تاکنون جمعاً ۷ فیلم از آن ساخته شده است. فرنچایزی که موفق‌ترین دنباله آن Mission: Impossible – Fallout محصول سال ۲۰۱۸ با فروش ۷۹۱ میلیون دلار نام داشته و آخرین نسخه‌اش نیز Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One می‌باشد که قسمت دوم آن برای اکران در سال ۲۰۲۵ میلادی برنامه ریزی شده است.

با آغاز قرن جدید میلادی، تام کروز با پشت سر گذاشتن دورانی سراسر فقر، بدبختی، مشکلات خانوادگی و حسرت، بالاخره توانست تا خود را نجات داده و به ستاره سینمای هالیوود تبدیل شود که به راحتی از پس هر نقشی در هر ژانری برمی‌آمد. بازیگری که قرن جدید را با فیلم‌های اکشن و علمی تخیلی نظیر Vanilla Sky و Minority Report آغاز نمود، با آثار تاریخی و آخرالزمان‌محور همچون The Last Samurai و War of the Worlds ادامه داد و با کمدی و درام Tropic Thunderو Lions for Lambs سینماگران و طرفدارانش را حسابی به وجد آورد.

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

برخلاف ۲ دهه گذشته که خود را به ژانری محدود نمی‌کرد، با آغاز قرن جدید اکثراً در پروژه‌های اکشن حضور یافت تا حدی که فرصت چندانی برای نقش آفرینی درام و ماندگار وی باقی نمی‌ماند. مسئله‌ای که شایعه جالبی را حول محور وی مطرح کرده است. شایعه‌ای مبنی بر این که پس از کسب ۳ نامزدی در جوایز اسکار و ناکامی در آن، اصطلاحاً با آثار اسکارپسند قهر کرده و حاضر نیست که برای چهارمین‌بار نامزد دریافت جایزه‌ای شود که به وی تعلق نخواهد گرفت. راست و دروغ این شایعه هر چه باشد، چندان غیرمنظقی نیز جلوه نکرده است.

از سال ۲۰۱۰ به بعد دوران پر فراز و نشیب تام کروز آغاز شد. بازیگری که علی‌رغم نقش آفرینی‌های جذابی که ارائه می‌داد اما پروژه‌هایش نظیر Rock of Ages، The Mummy و American Made توفیق چندانی در گیشه به دست نیاورده و به عنوان مثال The Mummy به حدی فاجعه‌آمیز ظاهر شد که حتی آینده بازیگری خود شخص تام کروز را نیز در خطر قرار داده بود؛ مخصوصاً به سبب حواشی و جنجال‌های پشت صحنه که می‌توانست برایش گران تمام شود.

با محبوبیت تام کروز به عنوان ستاره بزرگ سینما، او رویه متفاوتی را در پیش گرفت و تنها به جایگاه بازیگری در فیلم‌هایش راضی نمی‌شد. مسئله‌ای که سبب شده بود تا فراتر از صرفاً تهیه‌کننده، در کار کارگردان و نویسندگان نیز دخالت کرده و نظر خود را به بقیه ارجعیت دهد؛ اتفاقی که اگرچه در سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن، نتیجه مثبتی در پی داشت اما باعث شکست تمام و کمال فیلم The Mummy شد تا پرونده دنیای هیولامحور کمپانی یونیورسال در سال ۲۰۱۷ و همان ابتدای مسیر برای همیشه بسته شود.

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

آثار دیگر تام کروز به مانند Oblivion، Edge of Tomorrow و سری فیلم‌های Jack Reacher نیز حالتی غیرقابل پیش‌بینی به خود گرفته بودند و علی‌رغم جذابیت‌هایشان اما فروش قابل توجه و پیش‌بینی شده کمپانی‌های تولید‌کننده‌شان را کسب نمی‌کردند؛ سلسله وقایعی که جایگاه تام کروز به عنوان بازیگر بزرگ هالیوود را در معرض خطر قرار داده بود و بسیاری از سینماگران از پایان دوران طلایی وی صحبت می‌کردند. در این میان تنها فیلم‌های ماموریت غیرممکن بودند که نه تنها افتی به خود نمی‌دیدند، بلکه چه بسا هر دنباله رکورد فروش جدید و پر سر و صدایی را نیز به ثبت می‌رساند.

چنین جو منفی حول محور تام کروز تا بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا در جریان بود تا حدی که حتی پروسه تولید Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One را نیز برایش دردسرساز ساخت؛ زیرا او قوانین سفت و سختی برای پیروی از پروتوکل‌های پیشگیری در پیش گرفته بود و تیم تولید را مجبور به رعایت آن‌ها می‌کرد تا بتواند از ابتلا و چه بسا مرگ همکارانش جلوگیری نماید. با این حال عدم رعایت پروتوکل‌های بهداشتی از سوی عوامل با خشم و واکنش تند تام کروز همراه می‌شد و انتشار فایل‌های صوتی وی من باب توبیخ همکارانش، جنجال رسانه‌ای عجیب و غریبی را به راه انداخت که با واکنش‌های متفاوتی از سوی طرفدارانش روبرو شده بود.

با وجود تمامی حواشی، جنجال و جو منفی حول محور تام کروز اما او در سال ۲۰۲۲ و تنها یک سال پس از بهبود شرایط نسبی بین‌المللی حول محور ویروس کرونا، در حالی که سینماها فاصله چندانی با ورشکستگی کامل نداشتند، با فیلم Top Gun: Maverick وارد میدان شد. دنباله‌ای که پس از ۳۶ سال و مرگ کارگردان فیلم نخست، در شرایطی که کسی امیدی به آن نداشت، به اکران در سینماها درآمد و فروش باورنکردنی و شگفت‌انگیز ۱ میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار را به ثبت رساند.

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

فروشی که نه تنها تاثیر قابل توجهی بر احیا جایگاه سینما در نزد مخاطبین داشت، بلکه یکبار برای همیشه ثابت کرد که تام کروز همچنان سوپراستار بزرگ سینمایی بوده و با وجود تمامی جو منفی و نگرانی‌ها، تنها نام وی می‌تواند مهمترین عامل برای کشاندن مردم به سالن‌های سینما باشد. مردی که به تنهایی مسبب ساخت دنباله تاپ گانی شد که حتی کمپانی پارامونت نیز در یک بازه زمانی بیخیال آن شده بود.

تام کروز، بازیگر و تهیه‌کننده ۶۱ آمریکایی که تاکنون با نام‌های شناخته شده‌ای همچون نیکول کیدمن، نازنین بنیادی و کیتی هولمز در رابطه بوده، علی‌رغم این که گزیده کار شده و در سال ۲۰۲۳ میلادی تنها فیلم Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One را برای مخاطبین به ارمغان آورده که در رقابت با اوپنهایمر کریستوفر نولان و باربی گرتا گرویگ، به فروش ۵۶۰ میلیون دلاری اکتفا کرده، نه تنها حداقل یک فیلم دیگر را از فرنچایز ماموریت غیرممکن در دست تولید دارد، بلکه قرارداد جدیدی را با کمپانی وارنر نیز به ثبت رسانده است.

قراردادی بزرگ و هیجان‌انگیز که نشان از همکاری بین تام کروز و برادران وارنر طی سال‌های آینده را می‌دهد که می‌تواند به تولید دنباله فیلم Edge of Tomorrow نیز منرج شود؛ دنباله‌ای که از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بحث ساخت آن در میان بوده و حتی امیلی بلانت نیز برای حضور در آن و ایفای مجدد نقش ریتا ابراز علاقه کرده است.

منبع: گیمفا

ᚱ.ᚻArmageddonshadow71DARKSIRENJavadJoel Morganاقای گربه (از منتظران تیک آبی 😁)Meme.shezsefirot2011Cambyses The ThirdFidoSpider-ManMavrickDaniallox😃Haj_HosseinHero's shade

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا
بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی تام کروز | سوپراستار به معنای واقعی کلمه - گیمفا