بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده

ایلیا عسگری
۱۲:۳۸ ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

اندرو گارفیلد به عنوان دومین مرد عنکبوتی سینما، بازیگری توانمند، دوست داشتنی و بی‌حاشیه محسوب می‌شود که به طرز عجیبی توسط هالیوود دست کم گرفته شده است.

اندرو راسل گرافیلد در تاریخ ۲۰ اوت ۱۹۸۳ (۳۰ مرداد ۱۳۶۲) در شهر لس‌ آنجلس کالیفرنیا کشور ایالات متحده آمریکا چشم به جهان گشود. فرزند ۲ رگه از والدینی بریتانیایی و آمریکایی به نام‌های لین، آموزگار مهدکودک و ریچارد، مربی باشگاه شنا که از برادر بزرگتری نیز برخوردار می‌باشد که در حوزه پزشکی فعالت دارد. کسی که به سبب رگ و ریشه پدری‌اش خود را یهودی خوانده و نام خانوادگی اصیل آن‌ها گارنفیکل شناخته شده است.

اندرو گارفیلد از کودکی به ورزش‌هایی نظیر ژیمناستیک و شنا علاقه بسیار زیادی داشت و در عین این که زمان زیادی از خود را به انجام تمرین در این ورزش‌ها اختصاص می‌داد، به رشته بازرگانی گرایش پیدا کرده بود. با این حال در اواخر سن نوجوانی به ناگهان جرقه علاقه بازیگری درون وی شعله‌ور شد و به توصیه یکی از دوستانش حضور در کلاس‌های تئاتر را شروع کرد تا زندگی‌اش برای همه چی دستخوش تغییر بزرگی گردد.

پس از گذراندن انواع و اقسام دوره‌های تئاتر، آشنایی با شیوه‌های بازیگری و در عین حال فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در سال ۲۰۰۴ میلادی، به عنوان بازیگر تئاتر خود را آغاز کرد و به حضور بر روی صحنه‌های نمایش رو آورد که در همان ابتدا قدرتمند ظاهر شد و موفق گشت تا جایزه بهترین بازیگر تازه وارد به عرصه نمایش‌های زنده را دریافت نماید. دستاوردی که مسیر وی را برای ایفای نقش در یک پروژه تلویزیونی هموار نمود و در سال ۲۰۰۵ میلادی نقش آفرینی در سریال‌های Sugar Rush و Swinging را بر عهده گرفت تا این که حضورش در سریال Doctor Who و نقش آفرینی شخصیتی به نام فرانک توجه مخاطبین را به سمت وی جلب نمود.

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

او که نقش آفرینی در سریال بزرگ و محبوبی همچون دکتر هو را یک افتخار برای خود می‌دانست، در همان فرصت کوتاه نشان داد که بازیگری جوان و سرشار از پتانسیل محسوب می‌شود و به همین منظور نیز توسط خبرگزاری مشهور ورایتی مورد استقبال قرار گرفت و نامش در فهرست ۱۰ بازیگری که باید کارهاش را تماشا کرد، قرار گرفت. در حالی که پیشتر ایفای نقش در فیلمی کوتاه به نام Mumbo Jumbo را تجربه کرد بود اما تا سال ۲۰۰۷ میلادی حضور پررنگی در سینما نداشت و اساساً بازیگری محسوب می‌شد که حرفه‌اش را با مدیوم ‌های تئاتر و تلویزیون آغاز کرده است.

تا این که فرصت طلایی نصیب اندرو گارفیلد شد و نقش آفرینی در فیلم‌های درام و جنگی Boy A و Lions for Lambs کنار بازیگران تراز اول و مشهوری همچون تام کروز، مریل استریپ و رابرت ردفورد برایش مهیا شد. مسئله‌ای که عملاً در قبال Lions for Lambs یک دستاورد هنری برای او محسوب می‌شد و از همکاری با چنین اسامی به شدت ابزار خوشحالی می‌کرد و در عین حال با تکیه بر قدرت بازیگری‌اش توانسته بود تا اصطلاحاً خودی نشان داده و توجه منتقدین را به سمت خود جلب نماید.

در سمت دیگر ماجرا برای فیلم تلویزیونی Boy A یک قاتل منفور و بدنام را به تصویر کشید که پس از آزادی از زندان سعی داشت تا زندگی خود را سر و سامان داده و اشتباهات گذشته‌اش را جبران نماید. فیلمی که به عنوان نخستین پروژه سینمایی اندرو گارفیلد محسوب شده و به حدی استادانه توسط او نقش آفرینی شد که در جشنواره تلویزیونی بفتا جایزه بهترین بازیگر مرد را برایش به همراه داشت و عملاً نخستین دستاورد بزرگ و پرسر و صدای زندگی‌اش را رقم زد.

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

تا سال ۲۰۱۰ میلادی اندرو گارفیلد به ایفای نقش در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مختلفی همچون The Other Boleyn Gir، The Imaginarium of Doctor Parnassus، Freezing و Red Riding پرداخت و بیش از پیش توانمندی‌های خود در عرصه بازیگری را حتی در قبال فرصت‌های محدودی که به وی واگذار می‌شد، به نمایش گذاشت و تحسین منتقدین و بینندگان آثارش را برانگخیت تا این که سال رویایی وی از راه رسید تا با ۲ فیلم تماشایی، هر مخاطبی را به وجد بیاورد.

در این سال او ۳ پروژه سینمایی برای اکران داشت که I’m Here، Never Let Me Go و The Social Network نام داشتند. در Never Let Me Go ساخته درام و علمی تخیلی مارک رومنک کنار بازیگران مطرح دیگری همچون کیرا نایتلی، سالی هاوکینز و کری مولیگان به ایفای نقش پرداخت و شخصیتی به نام تامی دی را به تصویر کشید که یکی از دانش آموزان مدرسه‌ای مرموز بوده که آزمایش‌های ژنتیکی و همانندسازی را بر روی آن‌ها اعمال کرده‌اند. اثری که جوایز گوناگونی از جشنواره‌هایی همچون فیلم هالیوود، ایونینگ استاندارد و ساترن را برایش به همراه داشت.

آخرین پروژه او برای سال ۲۰۱۰ میلادی نیز درام و بیوگرافی The Social Network به کارگردانی دیوید فینچر بود که او را کنار بازیگران دیگری همچون جسی آیزنبرگ و جاستین تیمبرلیک قرار می‌داد تا داستان پرفزار و نشیب خلق وب‌سایت فیس‌بوک توسط مارک زاکربرگ را به تصویر بکشد. اندرو گارفیلد به حدی نقش آفرینی جالب توجهی از خود به معرض نمایش گذاشت که در جشنواره‌هایی همچون گلدن گلوب و بفتا نامزد دریافت جایزه برای بهترین بازیگر مرد مکمل شد که البته نادیده گرفتن شدن وی توسط آکادمی اسکار در آن زمان جنجال برانگیز شد و واکنش‌های منفی طرفدارانش را در پی داشت.

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

علی‌رغم این که آکادمی اسکار قدرت بازیگری اندرو گارفیلد را نادیده گرفت و او را نامزد جایزه‌ای نکرد اما کمپانی سونی پیکچرز که پس از اختلاف با سم ریمی درصدد ریبوت فرنچایز مرد عنکبوتی بود، توجهش به سمت این بازیگر آمریکایی جوان جلب شد و ایفای نقش پیتر پارکر را به وی در فیلم The Amazing Spider-Man سال ۲۰۱۲ میلادی واگذار کرد. اثری کارگردانی شده توسط مارک وب که پس از موفقیت‌های فیلم شوالیه تاریکی کریستوفر نولان؛ سعی داشت تا جنبه تیره و تاریکی از دنیای مرد عنکبوتی را به تصویر کشیده و زمینه را برای ایجاد یک دنیای سینمایی مهیا نماید.

نکته حائز اهمیت ماجرا اینجاست که خود شخص اندرو گارفیلد از کودکی علاقه شدیدی به مرد عنکبوتی داشته و عملاً ایفای نقش در قامت این ابرقهرمان را یک آرزوی دیرینه برای خود تصور می‌کرد که البته با چالش بزرگی روبرو بود و آن هم تحت مقایسه قرار گرفتن با توبی مگوایری بود که استادانه طی ۳ فیلم این شخصیت را به تصویر کشیده و به معنای واقعی کلمه نقش را به نام خود به ثبت رسانده بود. با تمام چالش‌ها، انتظارات و نگرانی‌ها بالاخره اندرو گارفیلد در فیلم The Amazing Spider-Man به ایفای نقش کنار اما استون پرداخت که با نقدهای مثبت و فروش امیدوار کننده ۷۵۸ میلیون دلار مواجه شد تا رسالت خود به عنوان ریبوت را تمام و کمال انجام دهد.

اندرو گارفیلد برای آن که بتواند بدلکاری‌ها را شخصاً انجام داده و از آمادگی بدنی بالایی برای ایفای نقش مرد عنکبوتی برخوردار باشد، تمرینات ورزشی طاقت‌ فرسایی را پشت سر گذاشت. در نهیات نیز شوخ طبعی کمیک گونه و شیمی عالی بین او و اما استون به بار نشست و واکنش مثبت منتقدین و طرفداران مارول را در پی داشت تا سریعاً ساخت فیلم دوم در دستور کار قرار گیرد. دنباله‌ای بسیار جاه طلبانه با ایده‌های ریسکی به نام The Amazing Spider-Man 2 که برای اکران در سال ۲۰۱۴ میلادی برنامه ریزی شد. دنباله‌ای که شخصیت‌های متعددی را به یکباره وارد داستان کرده تا زمینه را برای تولید فیلمی به نام شش خبیث مهیا نماید.

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

فیلم The Amazing Spider-Man 2 با وجود تبلیغات پرسر و صدا و وعده و وعیدهای عجیب و غریب به اکران درآمد و آن‌طور که انتظار می‌رفت با استقبال روبرو نشد تا جایی که نه تنها نمرات متوسطی را دریافت نمود، بلکه فروشی کمتر از فیلم اول در حدود ۷۱۰ میلیون دلار را به ثبت رساند که با توجه به بودجه حدوداً ۳۰۰ میلیون دلاری، شکستی نسبی برای کمپانی سونی پیکچرز به شمار می‌رفت. کمپانی که دوباره دست به دخالت‌ها و تصمیمات نابجا زده و دنباله‌ای سرشار از پتانسیل را فدای خواسته‌های احمقانه‌ای کرد که شکست آن را در گیشه و در نزد منتقدین به همراه داشت و این مسئله واکنش شدیداً منفی اندرو گارفیلد را به همراه داشت.

اندرو گارفیلد که از دخالت‌های کمپانی سونی پیکچرز به ستوه آمده بود، انتقادات شدیدی را بر زبان آورد که جنجال بسیاری را رقم زد تا حدی که قرارداد بین او و کمپانی سازنده مرد عنکبوتی لغو شد و از حضور در فیلمی مرتبط با این ابرقهرمان رسماً اخراج گشت. پایان غم‌انگیزی که البته با اتفاق خوشایندی نیز همراه شد و شاهد ایجاد رابطه‌ای عاطفی بین او و اما استون بودیم که شیمی عالی آن‌ها در فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز جزو نکات مثبت و چشمگیر این ربوت به شمار می‌رفت.

پس از غیبتی ۱ ساله در سینما و کنار آمدن با تراژدی از دست دادن نقشی که اندرو گارفیلد دیوانه‌وار از کودکی به آن علاقه داشت، در سال ۲۰۱۶ میلادی بازگشت قدرتمندی به سینما را رقم زد و پروژه‌های کاملاً متفاوت ولی چالش برانگیزی را نقش آفرینی نمود. ابتدا در همکاری با مارتین اسکورسیزی در فیلم Silence کنار لیام نیسون و آدام درایور به ایفای نقش در بستری از داستانی دینی و تاریخی پرداخت و برای آن که بتواند نقش خود در قامت یک مرد دینی را به نحو احسنت ایفا نماید، ۱ سال تمام را به مطالعه کتب مختلف پرداخت و سبک زندگی متفاوتی را در پیش گرفت که نتیجه ارزشمندی را نیز در پی داشت و سکانس‌های مرتبط با وی مورد تحسین منتقدین قرار گرفت.

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

فیلم دوم او که نسبت به Silence بسیار موفق‌تر ظاهر شد، درام جنگی Hacksaw Ridge به کارگردانی مل گیبسون نام داشت. اثری برگرفته از سلسله اتفاقاتی حقیقی حول محور پزشک سربازی به نام دزموند داس که در بحبوحه جنگ جهانی دوم بدون حتی شلیک یک گلوله از اسلحه خود، جان بیش از ۷۵ نفر از هم‌رزمانش را در طی نبرد اوکیناوا نجات داد و مدال افتخار را از سوی رئیس جمهور آن زمان ایالات متحده آمریکا یعنی هری ترومن دریافت نمود. اندرو گارفیلد به حدی استادانه این نقش را ایفا نمود که بهت و حیرت مخاطبین را در سینماها در پی داشت و سکانس‌های تاثیرگذار و بسیار احساسی را رقم زد تا برای نخستین‌بار نامزدی در جشنواره اسکار برای شاخه بهترین بازیگر مرد را تجربه نماید؛ البته که از کسب جایزه در رقابت با کیسی افلک برای فیلم Manchester by the Sea باز ماند و توفیقی حاصل نکرد.

شاید که اندرو گارفیلد فرصت ایفای نقش در قبال ابرقهرمان مورد علاقه‌اش را از دست داد و در عین حال رابطه عاطفی‌اش با اما استون به بن بست خورد اما پس از سال ۲۰۱۶ میلادی به بازیگر تراز اول و بسیار مشهوری تبدیل شد که برای دیده شدن دیگر نیازی به نقش آفرینی در قبال شخصیتی همچون مرد عنکبوتی نداشت. در عین حال نیز از عرصه تئاتر غافل نشد و همچنان اجراهای زنده گوناگونی را به تصویر می‌کشید که در آن حوزه دستاوردهای مختلف و ارزشمندی را برایش به همراه داشت.

اندرو گارفیلد تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به ایفای نقش در پروژه‌های مختلفی همچون Breathe، Under the Silver Lake و Mainstream پرداخت که همگی از سکانس‌های جذابی حول محور او بهره برده و نامزدی و کسب جایزه در جشنواره‌های سینمایی مختلفی همچون جوایز لارنس الیویه و جوایز تونی را به دست آورده بود. یکی از زیباترین فیلم‌های او به درام و بیوگرافی Breathe مربوط می‌شود که ایفای نقش مردی درگیر با فلج اطفال را بر عهده گرفت که احساسات هر بیننده‌ای را جریحه دار می‌کرد.

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

با فرا رسیدن سال ۲۰۲۱ میلادی در حالی که اندرو گارفیلد مشغول طی کردن پله‌های ترقی بود، تراژدی بزرگی در زندگی شخصی‌اش رقم خورد و شاهد مرگ مادرش به واسطه سرطان لوزالمعده بود. او در جریان فیلم‌برداری فیلم The Eyes of Tammy Faye با این اتفاق ناگوار روبرو شد و زندگی‌اش تمام و کمال دگرگون شد و همه چیز را رها کرد تا پیش از مرگ مادرش به پیش او سفر کرده و لحظات آخر را در کنارش سپری نماید. سالی که از یک سو همه‌گیری ویروس کرونا تمام دنیا را در شوک فرو برده بود، زندگی برای شخص اندرو گارفیلد با تراژدی دردناکی همراه بود و عزیزترین فرد زندگی‌اش را از دست داد.

با این حال حرفه بازیگری بزرگترین کمک برای او بود تا با چنین غم بزرگی کنار آمده و به روال قبل بازگردد. او برای سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ فیلم متفاوت ولی ارزشمند را تدارک دیده بود. نخست درام The Eyes of Tammy Faye که در همکاری با جسیکا چستین به اکران درآمد و بازخوردهای مثبتی را دریافت نمود. سپس نوبت به نقش آفرینی کاملاً منحصر به فردی برای اندرو گارفیلد رسید تا با فیلم بیوگرافی Tick, Tick… Boomبرای نخستین‌بار در زندگی آن هم در مقابل دوربین خوانندگی را تجربه نماید. فیلمی بسیار زیبا و دوست داشتنی که جایزه بهترین بازیگر در شاخه موزیکال جشنواره گلدن گلوب را برایش به همراه داشت و حتی نامزد جایزه اسکار نیز شد که در رقابت با ویل اسمیت بر سر فیلم King Richard از کسب آن جا ماند.

آخرین فیلم او برای این سال نیز به پروژه بزرگ و جاه‌طلبانه استودیو مارول یعنی Spider-Man: No Way Home مربوط می‌شد که به واسطه بهر‌ه‌گیری از ایده جهان‌های موازی، هر ۳ مرد عنبکوتی سینما با نقش آفرینی توبی مگوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند را برای رویارویی با چندین و چند ابرشرور نمادین کنار یکدیگر قرار می‌داد. حضور تمام مردان عنکبوتی در کنار یکدیگر عملاً یک رویداد سینمایی بزرگ و غیرقابل باور به شمار می‌رفت که هر دوست دار ژانر ابرقهرمانی را به وجد می‌آورد. فیلم Spider-Man: No Way Home که اندرو گارفیلد تا دقیقه ۹۰ اصرار عجیبی داشت که حضور در آن نداشته و صرفاً شایعات بی‌اساسی حول محور بازگشت به نقش پیتر پارکر برایش تدارک دیده شده، در بحبوحه کرونا اکران شد و فروش سرسام‌آور ۱ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار را به ثبت رساند.

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

در حالی که بازگشت اندرو گارفیلد برای ایفای نقش پیتر پارکر سبب شده تا طرفدارانش خواهان ساخته شدن فیلم The Amazing Spider-Man 3 باشند اما شایعات گوناگونی به گوش می‌رسد که کمپانی سونی پیکچرز او را برای به تصویر کشیدن مرد عنکبوتی در پروژه‌های مرتبط با دنیای سینمایی عنکبوتی‌اش در نظر گرفته و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور مجدد وی برای ایفای نقش خاطره انگیزی باشیم که سینما دوستان برای سال‌ها انتظارش را کشیده‌اند. البته که ایده جهان‌های موازی دنیای سینمایی مارول نیز همچنان ادامه داشته و می‌توان امیدوار بود که در فیلم‌های جدید انتقام‌جویان شاهد هنرنمایی مجدد اندرو گارفیلد و توبی مگوایر در کنار یکدیگر باشیم.

با فرا رسیدن سال ۲۰۲۲ میلادی اندرو گارفیلد از سوی مجله مشهور تایمز به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار جهان لقب گرفت و پس از غیبتی چندین و چند ساله بازگشت قدرتمندی را به مدیوم تلویزیون با سریال درام و جنایی Under the Banner of Heaven رقم زد که نقش آفرینی او مورد تحسین منتقدین قرار گرفته است. در حوزه سینما نیز پس از Spider-Man: No Way Home در سال ۲۰۲۱ پروژه جدیدی را نقش آفرینی نکرده و در حال حاضر مشغول گذراندن پروسه فیلم‌برداری فیلم عاشقانه‌ای تحت عنوان We Live in Time می‌باشد که او را هم‌بازی فلورنس پیو کرده است؛ اثری مورد انتظار که در تاریخ نامعلومی از سال ۲۰۲۴ میلادی اکران خواهد شد.

اندرو گارفیلد ۴۰ ساله زندگی بدون حاشیه و آرامی را در تمام طول این سال‌ها تجربه کرده و علی‌رغم این که در مصاحبه و گفت و گوهای گوناگونی شرکت می‌کند اما علاقه‌ای به اشتراک گذاری مسائل خصوصی زندگی‌اش نداشته است. بازیگری که در طول فعالیت ۱۹ ساله خود در سینما و تلویزیون نشان داده که به طرز استادانه می‌تواند از پس هر نقشی مخصوصاً آثار بیوگرافی و زندگی‌نامه‌ای‌ برآمده و سکانس‌های درام ماندگاری را برای سینما دوستان و طرفدارانش به ارمغان بیاورد.

منبع: گیمفا

DARKSIRENامیررضاعضو سابق NCRAMIR WAZOWSKIПΣGΛП(شیفته عظمت یوبیسافت)AmscgreatRMoojyNimaخر شرک(پیاز بدم خدمتتون ؟)Forzamilanگیمر سادهKratosBADMANmobin rkMORTEZA.MSArmanv-alkalineپرنده ی بی پر_Alex_

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا
بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی اندرو گارفیلد | مرد عنکبوتی دست کم گرفته شده - گیمفا