15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند

۱۵ بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند

آرش بوالحسنی
۱۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند

معمولا افراد برای فرار از جهان واقعی به سراغ تجربه یک بازی ویدیویی می‌روند. اما گاهی اوقات بازیکنان به دنبال واقع‌گرایی هم در بازی‌های خود می‌گردند. آن‌ها می‌خواهند تا مشکلات ناشی از یک زخم یا جراحت بدون تجربه واقعی آن برایشان شبیه‌سازی شود. خوشبختانه بازی‌های زیادی وجود دارند که جراحت‌ها را به صورت واقع‌گرایانه‌ای به نمایش می‌گذارند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ۱۵ بازی ویدیویی این‌چنینی بپردازیم.

Prey

prey 2017

در حالی که شما می‌توانید Traumaها را در Prey خاموش کنید، این مکانیک جنبه جالبی را به ساخته Arkane Studios اضافه می‌کند. صدمات مغزی منجر به بینایی بدتر و ظرفیت کمتر Psi می‌شوند. وحشت دقت تیراندازی شما را کاهش می‌دهد. برای درمان تمام این شرایط به آیتم‌های ویژه یا رفتن به یک اپراتور پزشکی نیاز دارید. همچنین Traumaها اهمیت آیتم‌های دیگری مثل Fear Shielding را افزایش می‌دهند.

Dwarf Fortress

ساخته Bay 12 Games یعنی Dwarf Fortress اثری است که زندگی شهروندان Dwarf شما را با حداکثر جزئیات شبیه‌سازی می‌کند. طبیعتا این شامل مصدومیت‌ها هم می‌شود. این جراحات ممکن است به هنگام مبارزات یا در نتیجه شرایط محیطی به Dwarfها وارد شوند و روی قلب، ریه‌ها و دندان‌های آن‌ها تاثیر بگذارد.

بازی ویدیویی dwarf fortress

تاثیرات این جراحات بسیار واقع‌گرایانه است. برای مثال صدمات مغزی به مرگ منجر می‌شوند. قطع عضو هم در صورت عدم درمان می‌تواند به خونریزی زیاد و مرگ ختم شود. هر صدمه از سطحی تا جدی هم درجه‌ای از درد را به یک Dwarf وارد می‌کند. در صورت رد شدن میزان درد از یک حد مشخص، Dwarf شما از هوش می‌رود.

Bushido Blade

bushido blade

در دورانی که امثال Tekken ،Virtua Fighter، Mortal Kombat و Street Fighter بر ژانر فایتینگ فرمانروایی می‌کردند، مکانیک نوار سلامت Bushido Blade به نوعی انقلابی بود. در واقع خبری از نوار سلامت در این بازی نیست و هر ضربه می‌تواند مرگبار باشد. صدمه زدن به اعضایی مثل پای حریف هم می‌تواند به کاهش سرعت حرکت او منجر شود. با توجه به وزن واقع‌گرایانه سلاح‌ها، هر مبارزه تلاشی استراتژیک برای کوچک‌ترین برتری است. وارد کردن اولین ضربه کاری هم می‌تواند نتیجه یک مبارزه را مشخص کند.

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

stalker shadow of chernobyl

این بازی به صورت کامل عواقب یک جراحت را شبیه‌سازی نمی‌کند، اما تیر خوردن در S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl منجر به خونریزی و از دست دادن جان دائم می‌شود. شما باید این خونریزی را با باندها و کیت‌های سلامت درمان کنید. البته این خونریزی می‌تواند به صورت خودکار هم متوقف شود. اما توصیه می‌کنیم که برای این کار صبر نکنید. گرسنگی هم می‌تواند روی استقامت شما تاثیر بگذارد و حتی در بلندمدت به مرگ ختم شود.

Deus Ex

deus ex

بازی Deus Ex به چندین شیوه مختلف انقلابی بود. یکی از این شیوه‌ها نحوه برخورد با نوار سلامت بازیکن است. هر کدام از اعضای بدن JC Denton نوار سلامت مجزای خود را دارند. سر و نیم‌تنه بالای او دو برابر آسیب دریافت می‌کردند و رسیدن نوار سلامت آن‌ها به صفر مساوی با مرگ بود. در حالی که آسیب دیدن دست‌ها منجر به کاهش دقت در شلیک می‌شد. آسیب به پا هم سرعت شما را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند شما را به زانو در بیاورد. درمان این جراحت‌ها با استفاده از یک ربات پزشکی، آیتم‌ها و کیت‌های سلامت کار آسانی است. اما باید پیش از هر اقدامی به این آسیب‌ها فکر کنید.

EA Sports UFC 5

ea sports ufc 5

EA Sports UFC 5 سیستم Real Damage Impact را معرفی می‌کند. در این سیستم زخم‌ها و جراحت‌ها روی بدن یک مبارز جمع می‌شوند. نه تنها آسیب زیاد روی یک نقطه به عملکرد آن مبارزه آسیب می‌زند، بلکه دکتر کنار رینگ هم می‌تواند این جراحت‌ها را بررسی کرده و تصمیم به خاتمه مسابقه بگیرد. آیا این سیستم کمی آزاردهنده است و مانع کامبک زدن در مبارزات می‌شود؟ بله، ولی قطعا با سیستم واقع‌گرایانه‌ای طرف هستیم.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

metal gear solid 3 snake eater

بقا در Metal Gear Solid 3: Snake Eater به معنای درمان سریع هر زخم و جراحتی است که بر سر شما می‌آید. این درمان می‌توانید ضدعفونی و باندپیچی کردن زخم‌ها، آتل‌بندی کردن شکستگی‌ها، بخیه زدن و حتی استفاده از چنگال برای در آوردن گلوله باشد. حتی سیگار کشیدن هم برای سلامت شما مضر است و به آرامی از نوار سلامت شما می‌کاهد. البته انجام این کار باعث دفع انگل‌ها می‌شود.

Escape From Tarkov

escape from tarkov

ژانر Extraction Shooter به معنای داشتن فضای محدود و فکر کردن پیش از ورود به هر درگیری‌ای است. این تفکر در مورد منابع درمانی هم صدق می‌کند چرا که صدمات زیادی هستند که می‌توانند نواحی مختلف بدن را تحت تاثیر قرار بدهند.

یک شکم جراحت‌دیده به معنای دریافت آسیب بیشتری و تشنگی و از دست دادن انرژی اضافه است. در حالی که بازوهای شکسته سرعت جست‌وجوی کانتینرها، کشیدن اسلحه و استفاده از آیتم‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این هم افکت‌های موقت را داریم. برای مثال خونریزی کم اندکی از سلامت شما را می‌کاهد و رعشه هم منجر به لرزش صفحه می‌شود. Escape From Tarkov بازی دشواری بوده و این دشواری به خاطر واقع‌گرایی زیاد در چنین مواردی است.

Kenshi

بازی Kenshi طوری است که بانداژها و استراحت در تخت تنها شروع درمان جراحت‌ها و آسیب‌های شما هستند. اگر یکی از اعضای بدن شخصیت شما بیش از حد آسیب ببیند، توصیه می‌شود تا آن را به صورت کامل قطع و با یک عضو رباتیک جایگزین کنید. اعضای رباتیک هم نیازمند نگه‌داری و مراقبت خاص خود هستند. جالب است بدانید که هر نژاد هم درجات مختلفی برای خونریزی دارد که مقاومت آن‌ها در مقابل انواع سلاح‌ها را متمایز می‌کند.

Green Hell

green hell

مکانیک‌های درمان Green Hell مثل Metal Gear Solid 3 اما ضربدر ۱۰۰ هستند. در این بازی شما باید از کرم حشره برای درمان عفونت‌ها و از مورچه‌ها برای بخیه زدن پارگی‌ها استفاده کنید. سایر آسیب‌ها مثل مسمومیت غذایی، انگل‌ها و تب هم نیازمند آیتم‌های خاصی برای درمان هستند. شما همچنین باید مراقب زوال عقل خود هم باشید، چرا که ممکن است توهم‌ها و صداهای خیالی به سراغ‌تان بیایند.

Far Cry 2

far cry 2

شاید مقابله با مالاریا هر یک ساعت یکبار کمی غیر طبیعی باشد، اما سرگیجه و عدم وجود بازیابی خودکار سلامت باعث شده تا Far Cry 2 در میان سایر بازی‌‌ها با مکانیک‌های جراحت واقع‌گرایانه قرار بگیرد. اگر نوار سلامت شما کاملا خالی شود، یک کات‌سین به صورت خودکار پخش می‌شود که درمان شدن جراحت‌ها را نشان می‌دهد. همچنین پس از زمین‌گیر شدن هیچ کاری از پس شما برنمی‌آید و باید روی همراه خود برای رسیدن به محلی امن اتکا کنید.

Marvel’s Spider-Man 2

marvel's Spider-Man 2

با وجود اینکه Peter و Miles از آسیب زیاد جراحت جدی‌ای را دریافت نمی‌کنند، لباس آن‌ها با پایین رفتن نوار سلامتشان شروع به خراب شدن می‌کند. این یعنی شاهد پاره شدن لباس اسپایدرمن‌ها هستیم. پس از بازیابی سلامت، این لباس‌ها به صورت جادویی تعمیر می‌شوند که صرفا یک تاثیر ظاهری است. اما این مورد کمی واقع‌گرایی را به نبردهای مهم بازی اضافه می‌کند.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

metal gear solid 5 the phantom pain

مصدومیت‌ها در Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain به شدت مهم هستند. اگر به اندازه کافی مراقب نباشید، نوار سلامت شما می‌توانید به صورت دائمی کاهش پیدا کند. استخوان‌های بدن هم می‌‌توانند به صورت واقع‌گرایانه بشکنند. علاوه بر این، ماندن در ناحیه دشمنان برای مدتی طولانی می‌تواند احتمال موفقیت Fulton Recovery و حتی مدت زمان Reflex Mode را کاهش می‌دهد. اما خوشبختانه یک دوش سریع این افکت را از بین می‌برد.

SCUM

scum

علاوه بر وجود شرایط‌های مختلفی مثل گرسنگی و تشنگی، در SCUM شاهد نشانه‌های مختلفی از جمله خونریزی، سرگیجه و بینایی تار هستیم. یک سیستم مصونیت هم وجود دارد که نشان می‌دهد بدن شما تا چه حد توانایی مقابله با عفونت‌ها را دارد.

Project Zomboid

با توجه به عمق مکانیک‌های Project Zomboid، زنده ماندن آن هم در حالی که گله‌ای از زامبی‌ها شما را تعقیب می‌کنند می‌تواند کار دشواری باشد. شما باید پیش از بانداژ کردن زخم‌ها آن‌ها را ضدعفونی کنید و حتی زخم‌های عمیق‌تر را بخیه بزنید. شکستگی‌ها باید آتل‌بندی شوند و گلوله‌ها هم باید با استفاده از ابزار مناسب در آورده شوند. برای زنده ماندن انجام تمام این کارها ضروری است. البته که شما باید حواستان باشد از زامبی‌ها هیچ نوع زخم یا خراشی دریافت نکنید، چرا که به آن‌ها خواهید پیوست. به طرز طعنه‌آمیزی مقاومت در مقابل زامبی‌ها آسان‌ترین کار در Project Zomboid است.

milad saققنوس آسمانArmageddonGhostشبگرد طلوع تاریکیXerexplayRepatriatenobodyra.D.callهادی صفائیArthur.Morgan.18DARKSIRENA0seyed0Ash77fanboy hunterYohanaS.I.N.A𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Mavrickmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند
15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

15 بازی ویدیویی که سیستم آسیب و جراحت واقع‌گرایانه‌ای دارند