نقد و بررسی بازی Avatar: Frontiers of Pandora
نخستین چیزی که در مواجهه با Avatar: Frontiers of Pandora به ذهن میآید، شباهت بیاندازه آن با مجموعه بازیهای Far Cry است. آیا بازی جدید یوبیسافت چیزی فراتر و جدا از بازیهای Far Cry است یا آنکه طبق فرمول همیشگی بازیهای یوبیسافت ساخته شده؟ با گیمفا همراه باشید تا به بررسی این بازی بپردازیم.
Avatar: Frontiers of Pandora نخستین بار در E3 2021 معرفی شد و به عنوان یک عنوان کاملا نسل نهمی از کمپانی یوبیسافت، نگاهها را به خود جلب کرد. همان چیزی که در ابتدا جلب توجه میکرد، شباهت عناصر آن به مجموعه بازیهای Far Cry بود. با اینکه حین سواری و پرواز کردن دوربین به صورت سوم شخص در میآید، اما بازی در واقع یک شوتر اول شخص است. تنها تفاوت آن با سایر عناوین مشابه، فاصله زیاد دستان شما تا زمین است و به علت بلندی قد ناویها، آدمها خیلی کوچک به نظر میرسند. هر چند اگر بازی کاملا سوم شخص بود، باز میتوانستیم بگوییم که این بازی بیش از اندازه به بازیهای Assassin’s Creed شبیه است. و دلیل آن هم واضح است: یوبیسافت دست به نوآوری نمیزند!
متاسفانه دوربین اول شخص بازی، حس بودن در جسم یک ناوی را به خوبی القا نمیکند. یک ناوی چه تفاوتی با یک انسان دارد؟ اولا جثه درشتی دارد و باید بتواند با دستانش آدمها را له کند. دوما هنگام بالا رفتن از صخرهها، باید بتوان توانایی صخرهنوردی و پریدن از ارتفاعات را کاملا احساس کرد. متاسفانه دوربین اول شخص، یا لااقل به علت نبود جزئیات کافی در انیمیشنها، نمیتوانیم این موارد را تجربه کنیم. و دقیقا همین عدم ظرافت باعث میشود که بازی بیش از اندازه به عناوین فارکرای شبیه شود، چرا که گویی عناصر دوربین اول شخص آن برای این بازی کپی شدهاند.
متاسفانه یوبیسافت بسیاری از مواقع، به جای خلاقیت و نوآوری در ساخت بازیها، از همان الگوهای همیشگی خود استفاده میکند. حتی در روایت داستان و شخصیتپردازی خود نیز نوآوری ندارد. به یاد بیاوریم که چطور در ابتدا، آنتاگونیست داستان را معرفی میکند. این شیوه معرفی را بارها و بارها در بازیهای دیگر یوبیسافت ندیدهایم؟ همینجا بگویم که داستان این بازی کاملا معمولی و قابل پیش بینی است و متاسفانه یکی از نقاط ضعف آن به شمار میآید.
حتی طراحی مراحل آن را بارها و بارها و بارها دیدهایم. اصلا کتمان نمیکنم که چقدر تصاحب پایگاههای نظامی در سراسر پاندورا جذاب هستند. میتوان هر پایگاه را با یک استراتژی خاص، چه به وسیله مخفیکاری، چه با به راه انداختن کشتار وسیع و چه با استفاده از تلهها و بمبها، تصاحب کرد. اما آیا تمام این کارها را پیش از این در بازیهای گذشته انجام نداده بودیم؟
متاسفانه بسیاری از مواقع این حس به وجود میآید که انگار بازی آواتار جدید، تنها یک دی ال سی برای بازیهای دیگر یوبیسافت است؛ و آن هم نه یک دی ال سی ارزان، بلکه یک دی ال سی گران «نسل نهمی».
وقتی کلمه نسل نهمی به زبان میآید، اولین چیزی که راجع به آن، صحبت میشود، گرافیک است. بله! گرافیک این عنوان «فکبرانداز» است. البته نه اینقدر. اغراق میکنم. گرافیک خوبی دارد. «قشنگ» است. واقعا حس خوبی القاء میکند. اما آیا این برای یک عنوان نسل نهمی کافی است؟ چرا هیچ نوآوری در زمینه گیمپلی و طراحی مراحل، دیده نمیشود؟ از این نظر به هیچ عنوان نمیتوانم آواتار را یک بازی نسل نهمی بدانم و واقعا ۷۰ دلار برای این بازی زیاد است!
در ابتدا که شما به تجربه بازی میپردازید، میتوانید صدا، چهره و سایر مشخصات شخصیت اصلی را تغییر دهید. اما باید بگویم که سیستم شخصیسازی بازی واقعا یک شوخی است. این سیستم شخصی سازی آنقدر محدود و کوچک است که مشخص نیست چرا در بازی وجود دارد. همچنین درخت مهارتها نیز در بازی چندان غنی نیست و اصلا این میل بازیهای جدید به تقلید از بازیهای نقشآفرینی را متوجه نمیشوم.
اما غر زدن کافی است! با همه مواردی که گفتم، با همه عدم نوآوریها و تکرارها، بازی Avatar: Frontiers of Pandora به واقع یک تجربه بسیار سرگرم کننده و خوب است. محیط آن بسیار زیباست. البته پویا نه. بسیاری از مواقع وقتی میگویند یک محیط زیباست، در کنار آن از کلمه پویا یا Dynamic هم استفاده میکنند. درست است که با موجودات و حیوانات مختلفی در محیط سر و کار داریم و گاهی هم در این محیط باران میبارد، اما نمیتوان آن را پویا در نظر گرفت. واژه «زیبا» برای توصیف محیط بازی کافی است، گرچه فکر میکنم نسبت به تریلر اول خود، گرافیک آن دانگرید شده. گفتم غر زدن کافی است و هنوز دارم غر میزنم. اما خب چه کنم؟ انتظاراتم از یک عنوان «کاملا نسل نهمی» بالاست.
خوشبختانه علیرغم گرافیک قابل توجه و سنگینی آن، بهینهسازی خوبی برای آن صورت گرفته است. بازی کاملا روان روی سیستمهای متوسط اجرا میشود و شاهد افت فریم نیستیم. باگهای بازی نیز بسیار اندک هستند و با توجه به بازیهای این روزها که همگی مشکل بهینهسازی دارند، باید این امر را به عنوان یکی از نقاط قوت این بازی در نظر بگیریم.
یکی از مواردی که وجودش در بازی بسیار زیباست، پرواز کردن بر فراز آسمانها یا روی آبهای پاندورا با موجودی شبیه به اژدها به نام Ikran است. همچنین سواری با شبه اسبهای پاندورا نیز عجیب لذتبخش است و حس و حال خوبی دارد. از سوی دیگر، با هیچگونه لودینگی روبهرو نیستیم و خوشبختانه گشت و گذار در پاندورا به صورت کاملا روان انجام میشود. بالا رفتن از صخرهها و رسیدن به ارتفاعات نیز جذاب از آب در آمده، گرچه همانطور که بالاتر گفتم، ای کاش حس و حال بودن در جسم یک ناوی را بهتر از این میتوانست منتقل کند.
یکی از نقاط قوت و بسیار خوب این بازی، صدای محیط است که به صورت کاملا پویا، میتوانید صدای شاخ و برگها، باد و سایر اجزای محیط را به صورت سه بعدی بشنوید که منجر به ایجاد حس غوطهوری در محیط میشود.
در مجموع Avatar: Frontiers of Pandora بازی خوبی است. اما واقعا برای یک بازی در این ابعاد، خوب کافی نیست! اگر از بازیهای یوبیسافت لذت میبرید، این عنوان را به شما توصیه میکنم. اما اگر از الگوهای تکراری یوبیسافت در بازیسازی خسته شدهاید، این بازی بیشتر ذوقتان را کور خواهد کرد.
گالری اختصاصی گیمفا
Avatar: Frontiers of Pandora
Avatar: Frontiers of Pandora به عنوان جدیدترین بازی یوبیسافت و یک عنوان نسل نهمی، گام مهمی را رو به جلو برنمیدارد. بارها و بارها طراحی مراحل و داستان آن را در سایر عناوین یوبیسافت دیدهایم و نمیتوان تکراری بودنش را نادیده گرفت. همچنین در طول بازی حس نمیکنید که در جسم یک ناوی هستید! با این وجود، Frontiers of Pandora جهان بسیار زیبایی دارد و میتواند به لطف قابلیت سواری و پرواز خود، بهینهسازی مناسب و عملکرد فنی قابل قبول، تجربه خوبی را برای گیمرها به همراه بیاورد.
نکات مثبت:
- جهان بسیار زیبا
- شوتینگ لذتبخش
- عملکرد فنی قابل قبول و بهینهسازی مناسب
- صدای محیطی پویا و غنی
نکات منفی:
- طراحی مراحل تکراری
- روایت و شخصیتپردازی ضعیف
- دوربین اول شخص، حس بودن در جسم یک ناوی را منتقل نمیکند
۷
این بازی روی PC و بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
عه فارکرای آبی
انتظار بیشتر از این هم نداشتم ی بازی متوسط و کاملا معمولی دیگه از یوبیسافت
آخه یوبیسافت موتور بازیسازی تو عوض کن . مراحل رو کمتر ولی خلاقانه تر بساز . به خدا بسه . ابهت آواتار جیمز کامرون رو نابود کردی
میگم می خوای یک ساعتشو پلی بدی بعد دم از نابودی بزنی؟ اخرین نفری بودی که تو گیمفا دیگه نظر خوندم. این سطح بچه بودن و بی سوادی و همش نغ زدن جامعه گیمری ایران انرژی و شادابی ادمو میگیره. متاسفانه به خاطر شرایط جامعه نسلمون انقدر سیاه و سفید شدند و از چیزی لذت نمیبرن و از اون بدتر خودشونو خیلی صاحب نظر می دونن. شل کنید لذت ببرید
اکثر ناشرا به خصوص یوبیسافت وقتی به جای نسخه کنسولی ، کد نسخه پی سی رو می فرستن متاسفانه باید ترسید و مشکوک شد !
نمرش هم تو متا همینقدر شده . یوبیسافت خیلی وقته از دست رفته
بازی بازی خوبیه با گرافیک زیبا و چشم نواز ولی متاسفانه این گیم پلی خیلی اشناست و بارها و بارها در بازی های قبلی یوبیسافت مشاهدش کردیم
اگر اون بازی ها نبودن و این حس تکراری بودن نبود قطعا می شد روش حساب ویژه ای باز کرد
ولی زمانی شما فارکری ، اساسین کرید، واچ داگز و … بازی کردید حس تکراری بودن المانهای گیم پلی بازی شما رو نامید می کنه
با این وجود ارزش یک بار تجربه کردن رو قطعا داره
یوبیسافت باید نو اوری در گیم پلی بازیهاش ایجاد کنه و دست از سر جون فرمول موفق فارکری ۳( که تو زمان خودش فوق العاده بود) برداره این تا یه حد جواب می ده بعدش می شه عذاب روح
دقیقا
به همین نسخه پیسی هم باید شک کرد چون احتمالا با drm به فروش برسه
واقعا نمیدونم چرا آخه یوبیسافت از اشتباهاتش درس نمیگیره. واقعا چرا تمامی بازی هاش یک مشکل اساسی دارن که هنوزم درست نمیشه . کاش که مدیریت یوبیاسفت به کل عوض میشد که همه متوجه میشدن که یوبیسافت الانم چه استعداد درخشانی داره . این استودیو تونست تو اون مدت کم بازی مثل اساسین کرید والهالا درست بکنه . حالا فرض کن با یک چهارم کارمندانش تو مدت ۶ یا ۷ سال چه چیزه شاهکاری میتونه بسازه .
بههرحال امیدوارم که یوبیسافت لاقل با اساسن کرید رد و استار وارس خودشو بهتر از الانی که هست بکنه
مساله اینجاس که خوب میفروشه! همون میراژ رو کلی هیت دادن ولی بازم خوب فروخت. همینم قراره خوب بفروشه. اتفاقا یوبیسافت یه فرمولی رو پیدا کرده که بازیاش فروش قابل قبولی داره اما متای کمی میگیره. در نهایت متا اصلا براش اهمیت نداره هیترها هم همینطور مهم فروش بالاس
به به یک شاهکار دیگر از یوبیسافت
واقعا عجیبه که یوبیسافت داره این رویه اشتباه رو ادامه میده اما عین همیشه طراحی محیط بازی عالیه و ارزش تجربه رو داره
دستخوش زودتر از متاکریتیک نقد گذاشتید
بالاتر از انتظارم گرفت
ولی دلیل نمیشه از فارکرای کپی نکرده باشه
از عرش به فرش = یوبی سافت
فکر کن از اساسین ۲ و بلک فلگ و فارکرای ۳ به اینجا برسی
کلا کمیت رو به کیفیت ترجیح داده
گرافیکم اگه نداشت بازیاش عملا هیچی نبود
دقیقا سری هورایزن همه مثل همین آواتار یوبیسافته نه خلاقیتی داره نه گیمپلی خوبی
فقط گرافیک فنی هنریش خوبه
ولی هورایزن ها چون مال سونی متای ۸۸ و ۸۹ میگیرن
و لی آواتار چون اسم یوبیسافت روشه متای ۷۰
فشارررریی ؟ 😂😂
مگه هورایزون و بازی کردی که هذیون میگی مردک
بالفرض ps4 نداشته باشم
هیچ گیم نتی هم نرفته باشم
و هیچ دسترسی به هم یوتیوب نداشته باشم
با دیدن ۴ تا تریلر از این بازی میتونم بفهمم چه آشغالیه
اره حاجی بازیای سونی اشغاله
تمام بازیای جعبه س ک شاهکاره
فقط نمیدونم چرا اشغالای سونی همیشه تو گیم اوارد حضور دارن و کم کم هرسال ی جایزه رو میبرن اونم تازه کم کم
منتهی شاهکارای جعبه رو ب زور ب گیم اوارد راه میدن
تازه راهیابی ام پیدا میکنن
به جای جایزه ی موز میرسه هرسال بهشون 😂😂😂
امسال که بیشتر از سونی جایزه برد 😶
جایزه بردنش به خاطر اینه بازی هاش تو سبک هایی بودن که پتانسیل بردن رو بیشتر از بقیه داشتن وگرنه هنر نکرده سونی هم هر سال Gran Turismo داده جایزه بهترین ریسینگ رو برده
Hi-Fi Rush هم چون درباره صدا و موسیقی بود تونست جایزه Audio Design رو ببره
وگرنه هر سال مایکروسافت زیر سونی بوده
مایکروسافت تو نسل هشت عقب افتاد الان داره راه میفته، درکش چیز سختی نیست، همونطور که امسال دیدیم.
راه افتاده که ۳ تا از چهارتا بازی هاش فلاپ شدن ؟!
چهار نسله دارید همین پرت و پلا ها رو میگید موندم کی براتون درس عبرت میشه
واقعیت اینه که امسال هر جایزه ای برد از شانسش سر ژانر هاشون بود نه کیفیتشون یا لایق بودنشون
مقایست به نظرم درست و منطقی نیست
اگر می تونی جزییتر بگو
مثلا داستان – گیم پلی – گرافیک – دوربین بازی و و و
من خودم هم خیلی با بازی های یوبی سافت خاطره دارم ولی این جدیدا اصلا خوب نیستن یا در حد متوسط و یه بار بازی کردم بیشتر ارزش ندارن اصلا تو ذهن چیزی ازشون باقی نمی مونه
بابا لامصب اول بشین بازیشون کن بعد ایراد بگیر خب اصن معلومه دستت به بازیا نرسیده و تجربه نکردی که این حرفو میزنی
خسته نمیشی اینقدر تو سایت چرت و پرت میگی؟کاش گیمفا قبل تایید این تیک ابی چندتا کامنت اخیر طرفو یه نگاه میکرد