نقد و بررسی بازی Jusant
بازی Jusant عنوان موردتوجهی است که به تازگی برای پلتفرمهای نسل نهم، PC و البته سرویس گیمپس عرضه شده است.
بازی Jusant ساختهی استودیوی خوشذوق و خلاق Don’tnod است که نشر آن نیز بر عهدهی خودشان بوده. این بازی در سبک پلتفرمر ماجراجویی عرضه شده و درونمایه کلی آن کوهنوردی و صعود به ارتفاعات است. با توجه به تعداد کم این عناوین، در همان زمان معرفی، بازی به عنوانی موردانتظار تبدیل شد و وجود نام Dontnod خیال بسیاری را بابت کیفیت نسبی آن راحت میکرد. آیا بازی توانسته انتظارات را برآورده کند و به عنوانی درخور در این سبک خاص تبدیل شود یا خیلی زود فراموش خواهد شد؟ با بررسی Jusant همراه گیمفا باشید.
Jusant داستان پسری را دنبال میکند که وارد منطقهای تاریخی میشود. این منطقه برای مدت زیادی به دلیل قحطی و بیآبی رها شده و حالا فقط بیابانهایی از آن باقیمانده است؛ جایی که تعدادی از شجاعترین انسانها عزمشان را جزم کرده بودند که به سمت ابرها بروند و مطابق افسانهای محلی، ابرهایی خاص را بارور کرده و خشکی را در زمینهایشان از بین ببرند؛ اتفاقی که مسلما رقم نخورده است و حال قهرمان قصهی ما میخواهد کار ناتمام اجداد این محل را تمام کند. او به سمت صخرهها و کوهستانهایی در ظاهر غیرقابل فتح میرود و با حس کنجکاوی خود تا جای ممکن قصد پیشروی و ارضای حس ماجراجوییاش را دارد.
روایت بازی با دستنوشتهها انجام میشود. یک سوی داستان مشکلات و سختیهای مردمی که با بیآبی دست و پنجه نرم میکنند بیان میشود و چالشهای روزمرهی آنها به تصویر کشیده شده است و در خط دیگری هم داستان سفر چند عضو از قبیله گفته میشود. هر دو خط داستانی، در اوایل جذابیتهای خود را دارند و سفر اعضا به واسطهی بیان مشکلات از لحظهی تصمیم برای این ریسک بزرگ تا پایان این سفر به مانند یک رمان میتواند برای شما جذاب باشد. نحوهی روایت بازی جالب است؛ اما متاسفانه توصیف دیگری نمیتوان برایش به کار برد. یک روایت و ایده جالب با پتانسیلی هدر رفته تمام داستان بازی را خلاصه میکند.
داستان بازی نقاط روشنی دارد؛ با این حال احتمالاً ارتباط چندانی با آن برقرار نمیکنید. کافی است چند سوال از خود بپرسید تا به کلی خط داستانی بازی برایتان غیرقابل هضم باشد. این پسر کیست و از کجا آمده؟ هدف نهاییاش چیست؟ چرا باید از این همه کوه صعب العبور گذر کنید و جانتان را به خطر بیندازید؟ دلیل این که با خواندن این همه دستنوشتهی ناامیدانه و مرگ و تنها شدن تک تک اعضا، شخصیت اصلی ذرهای تحت تاثیر قرار نمیگیرد و حتی لبخندش از بین نمیرود چیست؟ حفرههایی پرنشدنی و عجیب که به مانند دیواری بین شما و احساستان عمل میکند و اصلا بازی آن تاثیرگذاری خاص را روی شما نخواهد گذاشت. برای احساس شادی یا غم از اتفاقات یک محصول هنری، ابتدا باید از نظر منطقی یک سری اصول برای شما جا افتاده باشد؛ اگر نه، بُعد احساسی اصلا برای شما قابل درک نیست که بخواهد قلبتان هم تحت تاثیر قرار بگیرد.
داستان بازی از این بیشتر چیز خاصی برای گفتن ندارد. یک ایدهی جالب با روایتی جالب که البته نمونهاش را به وضوح با دستنوشتهها در محصولات دیگری دیده بودیم. این در حالی است که پیشزمینهی داستانی بازی قوی است و میتوانست یک بار داستانی سنگینی ایجاد کند؛ ولی سازندگان آن را در حد همان پتانسیل رها کردهاند و یک داستان بیمنطق، زودگذر و کاملا فراموششدنی را خلق کردهاند. بازی Journey یا Inside و Bramble King بدون حرف خاصی و به شکل بسیار سادهتر یک روایت بسیار تاثیرگذار را خلق کردهاند و Dontnod با امکاناتی بسیار بیشتر و پیشزمینهای قویتر بسیار ضعیفتر عمل میکند.
سکوبازی و کوهنوردی به طور کلی همیشه میتواند ایدهی خوبی برای ساخت یک بازی باشد. از سادهترین بازیها تا عناوین بزرگ AAA میتوانند این المان را در خود داشته باشند و یک محصول عالی برای مصرفکنندگانشان باشند. وقتی به عنوان یک سازنده سبک پلتفرمر را برای اثر خود انتخاب میکنید و میخواهید چاشنی ماجراجویی را هم به آن اضافه کنید، کار سادهای نخواهید داشت. این عناوین باید بسیار پولیش شده باشند و تمرکز اصلی سازنده باید روی کنترل مناسب و در عین حال چالشبرانگیز برای القای حس ناامنی در بازیکن باشد. به علاوهی اینها، آن حس ماجراجویی گیمر برای اوقاتی که روی زمین است و تمام کارش پیدا کردن مسیر مناسب و پریدن از این نقطه به آن نقطه نیست هم قلقلک داده شود و شروع به گشت و گذار در مناطق کند. کارهایی که Jusant نه در یکی، بلکه در هیچکدام به طور مطلق موفق ظاهر نمیشود.
Jusant گاهی اوقات سکوبازی لذتبخشی دارد. ایدهی کوهنوردی بسیاری از اوقات در بازی کار میکند و شما باید با طناب و کارهایی خاصی که میتوانید با آن بکنید، مثل ایجاد یک نقطهی امن که حالت چکپوینت دارد، یک صخرهی صاف را بالا بروید. موفق شدن در اتمام چنین سکوهایی و مخصوصا وقتی با خلاقیت خودتان باشد، بسیار لذتبخش است و شاید همین برای تجربهی بازی کافی باشد؛ اما مشکل اینجاست که این لحظات لذتبخش و چنین موانعی که اتفاقا بازی با همانها تبلیغ شد بسیار محدود و کم است و شاید در کل بازی با ۳ مورد از چنین صخرههای نسبتا چالش برانگیز مواجه شوید.
کوهنوردی در مدیوم ویدیوگیم جذاب است؛ دلیلش هم تشنگی گیمرها برای تجربهی حس اضطراب و ناامنی در ارتفاعات و لذت حاصل از فتح کوههای سخت و چالشی است. نمونهی آن هم موفقیتی است که بازی سادهی Only Up در بازهای خاص تجربه کرد. حال اگر چنین تجربهای در گیمپلی با یک داستان مناسب ترکیب شود و کیفیت گرافیکی بازی هم مطلوب باشد، باید عنوانی فوقالعاده، نتیجۀ آن شود؛ اما چه میشود که Jusant از ارائهی این تجربه ناکام میماند و بعد از اتمام بازی هرچقدر هم بخواهید سازندگان را ستایش کنید، خالی بودن جای چیزی در بازی حس میشود.
Jusant از ارائهی حس ناامنی و ریسکپذیری میترسد و مدام دست شما را میگیرد. دریغ از آن که یک بار در مورد مسیر پیشروی کمی بیندیشید و سردرگم شوید یا ۲ مسیر متفاوت را برای بالا رفتن ببینید. خطی بودن بیش از حد بازی و ترسو بودن طراحان مراحل بازی به مانند یک سم به تجربهی کلی بازی لطمه میزند. بازی نه آن ماجراجویی ناب را روی زمین به شما میدهد و نه آن استرس و ترس بالا رفتن و ارتفاع را به شما القا میکند. وقتی طناب خود را به نقطهای گیر دادهاید و سعی دارید با پیچ و تاب خوردن نقطهی دیگری را بگیرید، امکان ندارد کوچکترین ترسی از چند بار پرش اشتباه و پرتاب شدنتان به نقطهای پایین تر را داشته باشید چون بازی چنین خطری را به جانتان نمیاندازد. هیچوقت ترس ندارید که با بالا رفتن اشتباه و افتادن، به ۳ دقیقه عقبتر برگردید و نهایتا ۱۰ ثانیه برای اشتباهاتتان مجازات شوید.
یکی از قسمتهای لذتبخش بازی، دویدن روی دیوار و تلاش برای دستیابی به نقطهای دورتر است. حتی گاهی این کار لزومی هم ندارد، اما دوست دارید این حرکت را با طناب خود انجام دهید؛ اما ۲ مورد حتی این قسمت خوب را هم بیآسیب نگذاشته است. اول آن که دوربین بازی بعضی اوقات آزاردهنده است و جایگیریهای خوبی ندارد و یا بیش از حد نزدیک میشود و دیدتان را دچار مشکل میکند، دوم هم بازی به اندازهی کافی رفع باگ و پولیش نشده است و گاها باید ۲ یا ۳ بار بیشتر برای گرفتن آن لبه توسط کاراکتر بپرید و این در حالی است که در دفعات قبلی هم درست این کار را انجام داده بودید اما کاراکتر به جای قبلی خود برمیگشت! به طور کلی باگهایی که شما را مجبور به لود مجدد و چنین صحنههایی را ایجاد میکنند کم نیستند.
از دیگر موارد اینچنینی هم میتوان به ظاهر نشدن دکمهی تعاملی لازم برای گیر دادن طناب به سطوح ثابت اشاره کرد که از انجام این کار جلوگیری میکند و باید شخصیت را چند بار تکان دهید تا بازی به یاد بیاورد باید دکمه را ظاهر کند. متاسفانه تمامی این موارد به راحتی میتوانند تجربهی کوهنوردی و پلتفرمینگ شما را خراب کند و اصلا از اتمام مدت کوتاه آن هم حسرت نخورید. با تمام ضعفهای داستان و گیمپلی، اگر طول مدت بازی بیشتر بود و مراحل بیشتر و خلاقانهتری شاهد بودیم، بازی در وضعیت بهتری قرار داشت که حتی همین هم محقق نشده است و بازی به محض رسیدن به کیفیتی خوب به پایان میرسد.
نبود هیچگونه معما و پازلهای حتی ساده و معمولی نیز ذوق را کور میکند. واقعا سازندگان باید بدانند گاهی ایجاد چالش نه برای به دردسر انداختن گیمر بلکه لطفی است به ساختهی خودشان. پازل و به شکل سادهتر کمی پیچیدگی در پیشروی با ایجاد مواردی مانند باز شدن موقت درها و الزام شما به عجله در سکوبازی ها تا رسیدن به نقطهای خاص، میتواند احترامی به ارزش بازی باشد و یک بازی با درونمایهی ماجراجویی را از پیش پا افتادگی دور کند. Jusant حتی در این مسیر تلاش هم نمیکند و محیطهایی که میتوانستند مملو از این موارد باشند را خالی رها کرده است.
دو چپتر پایانی بازی از هر نظر سطح بسیار بالاتری از دیگر قسمتهای بازی دارند و انگار خلاقیت و طراحی مراحل سازندگان در اواخر بازی به یادشان آمده است. وقتی عناصر چالشی همچون جهت باد و طوفان به سکوبازی اضافه میشود و حداقل در ظاهر بازی سعی دارد احساس خطر را به شما القا کند، متوجه میشوید که بازی در تمام طول خود باید اینگونه میبود و لحظات پایانی هم برای تغییر نظر کلی شما دیر است. هرچند در این مراحل هم بازی بیش از حد دستتان را میگیرد و هیچوقت آن حس دلهرهی حاصل از پلتفرمینگ در ارتفاعات به شما القا نمیشود، اما همین که مفهوم کلی مرحله در به خطر انداختن شخصیت اصلی است جای تحسین دارد.
همراه شما در بازی مفید واقع میشود و شاید تنها شخصیتی که با آن ارتباط بگیرید هم او باشد. یک حیوان بامزه که راهنمای شما در مسیر بوده و برای مسیریابی و به خصوص مکان کالکتیبلها به شما کمک میکند. خوشبختانه برای ارتباط شخصیت اصلی با او صحنههای خوبی طراحی شده و از نقاط قوت بازی است. مواردی که میتوانید در بازی جمع کنید و یا صحنههای مخفی که به صورت اکو در بازی وجود دارند چندان تاثیرگذار نیستند و مفهوم خاصی ندارند. با این حال اگر دنبال اچیومنتها باشید بسیار ضروری واقع میشوند.
Jusant از بازیهای امیدوارکننده و موردانتظار من در زمینهی داستان و گیمپلی بود و انتظار عنوان بسیار بهتری در این زمنیهها را داشتم. ترس سازندگان از مرگ بازیکن یا ایجاد چالش بیشتر در مراحل و پولیش نبودن سکوبازیها و دوربین ناپایدار لطمهی بسیار بدی به مفهوم کلی گیمپلی زده است و این موارد هم چیزهایی نیستند که امیدوار باشیم با بهروزرسانی برطرف شوند. این بازی در هیچکدام از این ۲ زمینه، کمنقص ظاهر نمیشود.
کیفیت بصری بازی راضیکننده است و با گرافیک تکنیکی خوبی طرف هستیم. کیفیت بافتها مناسب است و در عین سادگی، کمکاری در طراحی آبجکتهای مختلف به چشم نمیخورد. محیطها تنوع خوبی از لحاظ طراحی دارند و شکل کلی هر مرحله با دیگری متفاوت است و چیزهای تکراری چندانی نخواهید دید. گرافیک هنری بازی هم چشمنواز است و سازندگان سلیقهی خوبی را در رنگبندیها به خرج دادهاند. از نظر فنی نیز شاهد افت فریم، فریز و لگ خاصی نیستیم و از نظر گرافیکی تجربهی خوبی خواهید داشت. با این حال، انیمیشنها میتوانست در حد چنین عنوانی نیز نرمتر و متنوعتر باشند و حرکات کاراکتر زود برایتان یکنواخت خواهد شد.
موسیقی قسمت درخشان بازی است و ساندترک باکیفیت Jusant شما را به ادامهی بازی میتواند مجاب کند. معمولا موسیقیها حس و حال آرامی دارند و بهترین تجربه را زمانی خواهید داشت که در لب یک پرتگاه ایستادهاید و موسیقی آرام بازی هم پخش میشود. صداگذاری محیطی نیز به دلیل صامت بودن شخصیت اصلی بسیار مورد توجه واقع میشود و واقعگرایانه ظاهر شده است. وفتی از صخرهها بالا میروید حتی صدای افتادن یک سنگ کوچک هم میشنوید و در حس و حال یک کوهنورد قرار خواهید گرفت.
Jusant
امیدوارم اگر زمانی سازندگان خواستند بازی دومی برای Jusant بسازند، از کمبودهای این نسخه درس بگیرند و دو مرحله پایانی را الگوی ساخت خود قرار بدهند. Jusant نه در بخش پلتفرمینگ و نه در بخش ماجراجویی راضیکننده نیست و مشکلات زیادی را به خود میبینید. Jusant یک ایدهی خوب محسوب میشود که در لحظاتی هم لذتبخش است، اما ترس سازندگان از ساخت یک بازی سکوبازی-ماجراجویی اصیل تجربه آن را بسیار سطحی و فراموششدنی کرده است.
نکات مثبت:
- روایت جالب بازی
- کوهنوردی لذتبخش و متفاوت
- گرافیک هنری و فنی مناسب
- تم متفاوت هر مرحله و محیط های متنوع
- موسیقیهای هنرمندانه و صداگذاری محیطی جذاب
- همراه کارآمد با چاشنیهای احساسی
- طراحی مرحله دو چپتر پایانی
نکات منفی:
- از پتانسیل داستانی بازی استفاده چندانی نشده است
- سکوبازی بعضی اوقات آزاردهنده و با مشکلاتی در کنترل شخصیت همراه است
- باگهای مشکلساز که شما را مجبور به لود مجدد میکند
- بازی زیاد از حد از شما مواظبت میکند و حس ناامنی و استرس چندانی در ارتفاعات ندارید که ضربه بدی به تجربه کلی بازی وارد میسازد
- کوتاه بودن بیش از حد بازی
- نبود معما و مشخص بودن مسیر پیشروی در همه لحظات حس جست و جو را نابود میکند
- مشکلات آزاردهنده دوربین
۶.۵
این بازی روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
۴ ساعت یکم از خون ریختن دورشیم
هنوز تمومش نکردم فکر کنم چپتر یکم و اون انتظاری که ازش داشتم بر آورده نکرده و تقریبا با این نمره موافقم ( تا اینجایی که هستم در حال حاضر)
انتظار ۸ داشتم ولی آخه ۶.۵؟ 😐
اشکالاتتون قابل قبول نیست، بازی از اولم قرار نبود استرس اور باشه، هدف اصلی ارائه یه تجربه آرامش بخشه و به اصطلاح ریلکسینگه.
همه بازی ها هم قرار نیست معما داشته باشن آقای رضایی، تمرکز اصلی رو کوهنوردیه و شما نمی تونی ازش اشکال بگیری که چرا فلان چیز رو نداره.
مسیر پیشروی هم برعکس نظره شما در بعضی جهات مشخص نیست و پلیر باید جست و جو کنه، خودم سره بعضی از مکان ها زیاد برای پیدا کردنه مسیر اصلی به مشکل خورده بودم.
زمان گیم هم من مشکلی نداشتم، تجربه تمیزی رو ارائه داد و اگه بیشتر از این طولانی می شد بازی کم کم ممکن بود خسته کننده بشه و در اوج تمومش کردن.
تو کل بازی من فقط به یه باگ مشکل ساز خوردم، جوری میگین که انگار بازی تمام مدت باگ می زنه.
دراخر نمره ۶.۵ واقعا مسخرس، یعنی شما اینو در حد مزخرفاتی مثل ردفال و گولم می دونید؟
بازی از ریشه مشکل داره. نمیشه همه اشکالات یک بازی رو با توجیه فلان هدفی که اصلا به سبک بازی نمیخوره منطقی جلوه بدید. مثل این میمونه در سبک شوتر بگیم درسته سلاح گرم داری ولی قرار نیست به کسی آسیب بزنی. ضمنا بازی کلا ۲ ۳ نقطه اوج در گیم پلی در مراحل پایانی داره که توی همون ها باید مسیرهای صعب العبور رو بالا بری و غیر از اون اصلا هیچی نداره گیمپلی و یک شبیهساز پیاده روی با محیطی توخالی و داستانی بلاتکلیفه. بازی معما نداره، مسیرها مشخصه، داستان هم در حد یک ایده باقی مونده جذابیت خاصی برای چنین عنوانی باقی نمیمونه.
طول داستان بازی هم بیش از حد کمه چون به محض رسیدن به قسمت های خوب، تموم میشه.
نمره گالم و ردفال با ۶.۵ بسیار فرق داره. اگر نکات محدود مثبت بازی نبود بله نمرش در همون حد میشد
بازی از روایت محیطی استفاده می کنه و با دست نوشته هایی که درجای جای بازی قرار داره تیکه تیکه از لور بازی رو بیان می کنه، از همون اول سوالاتی رو واسه پلیر ایجاد می کنه که به چه هدفی کارکتر ما داره از این کوه بالا میره، چه بلایی سره مردم هایی که تو این منطقه زندگی می کردن اومده یا این موجود کوچیکی با ما هست چیه، بازی با استفاده از همون دست نوشته ها و نقاشی هایی که تو محیط می بینیم پلیر رو کم کم از این موضوع آگاه می کنه شاید به صورت کامل نه ولی خوده ادم مغز داره می تونه فکر کنه و حدس بزنه، همه بازی ها که حتما نباید بیان به صورت مستقیم داستان رو به پلیر انتقال بدن.
۲ چپتر اوله بازی بیشتر حکم آموزش رو دارن و بعد از اون بازی چالشی تر میشه و خلاقیت سازنده هارو تو لول دیزاین میبینین.
چالشی نیس توی بازی. جز ترس سازنده توی لول دیزاین هم چیز خاصی دیده نمیشه. صرفا یک ایده خوب بوده که اجراش محتاطانه و بدون خلاقیت خاصی بوده. متن هم کامل توضیح داده شده
لور بازی هم دفعه ی اول نیس که با دست نوشته بازی بخواد داستان بگه. ولی داستان گویی عناوینی مثل what remains of edith finch و حتی اینساید و لیمبو( که نوشته ای هم نداشتن) یا Gone Home کجا و داستان توخالی و بدون ایجاد هیچ احساسی در گیمر در این بازی کجا.
هر چند که همون ۲ چپتر اولی هم در سطح خوبی قرار دارن، گیم پلی بازی هم فکر می کنم مورد پسندتون نشده چون اونم در سطح خوبی داره و حس satisfying یا رضایت بخش جذابی داره به لطف کنترل های عالی که طراحی کردن.
آقا منتقد به شما میگن خدایی واقعا ایول
به نظر من اصلا همین Vampire Survivors این بازی هم داستانی نداره و نمره مسخره بالایی هم بهش دادن از نظر من و آقای رضایی نمره اونم باید ۶.۵ باشه
کلا هر بازی که استدیو پشتش شناخته شده نباشه و از سازنده های پلی استیشن هم نباشه باید ۶.۵ بگیره
https://gamefa.com/955544/bramble-the-mountain-king-review/
https://gamefa.com/946503/planet-of-lana-review/
https://gamefa.com/939424/fuga-melodies-of-steel-2-review/
https://gamefa.com/904715/chained-echoes-review/
چقدر بد که تمام این بازی ها هم مستقل هستن و هم انحصاری سونی نیستن آقای فیلسوف چون نمرات فوق العادهای از من گرفتن
دین دیرین دین دین دیرین
گیمر نیستی و شرط میبندم یک بازی رو خارج از گیم نت بازی نکردی
خدا شفات بده
وقتی اسپایدر من ۸ میگیره انتظار داری به این بازی چند بدن؟
همین بشر خودش از نقد اسپایدرمن دفاع کرد درحالیکه بازی رد بازی نکرده بود داشت از رو نقد درباره ضعیف بودنش نظر میداد الان که رسید به بازی های گیمپس و انحصاری ایکس باکس رنگ عوض کرده
آخی 😂
بازیش انحصاری ایکسباکس نیست( که مهم نیست واقعا) صرفا داشتم از یه بازی خوب دفاع می کردم حالا زود دوباره محو شو اتزیو.
کسی هم نگفت انحصاری ایکس باکسه نابغه 😂
گفتم یا انحصاری ایکس باکس یا اونایی که صرفا میان رو گیمپس
اونی هم که همیشه محو هست تویی که کلا هر یه قرن یه بار سر اینجور پست ها از غار میای بیرون 😉
همین کاربر زمان نقد اسپایدرمن ۲
ممنون از گیمفا بابت نقد عالی مشخصه از رو متا نقد نمیکنید 🥰
بیشتر تلاش کن.
گریه کن
بیشتر تلاش کن.
تو هم بیشتر گریه کن
حقیقتا به silksong نمیشه همچین انگی چسبوند.
الکی اتزیو بازی درنیار
خودشه
اتزیو جان تا اون پیام تلگرام که سرش فرار کردی رو نفرستادم واست دوباره سریع فرار کن
تو یکی بشین سر جات ترول نمیخواد برا من فاز بگیری حرف از فرار کردن بزنی که ۲۴ ساعته سر پست های منفی مایکروسافت میری تو غار !
غار کجا بود داش ما کار و زندگی داریم میریم به زندگیمون میرسیم سالی یبار فقط میایم چهار تا خبر بخونیم مگه بیکاریم که تو همه پستا کامنت بزاریم همه مثل تو دانش اموز اول دبستان که نیستن بیکار باشن
به نظرم به کوتاه بودن بازی نمیشه خیلی ایراد گرفت چون بازی ۲۵ دلاره و با حداقل ۴ ساعت گیم پلی به نظرم منطقیه
آخه بعضی دوستان به دی ال سی ۷۰ دلاری با ۴ ساعت کمپین که به اسم بازی مستقل و با نهایت پررویی منتشر شده عادت کردن ! 🙃
( اصلاً منظورم کالاف جدیده نیستا ! )
بازیهای این مدلی ( منظورم بازی که نقد شده ) که محتوایی اندازه قیمتشون دارن ، و کیفیت خوبی به نسبت قیمتشون ارائه میدن ، میزنه تو ذوقشون …
این شد یه نقد حسابی! مرسی ❤️
اصلا خوندیش
مرسی از نقد چند روز دیگه پس از اتمام بازی مطالعه و حتما استفاده میکنم💚
نقد خوبی بود
کاملا با ۶.۵ مخالفم ایرادات با اهداف بازی در تناقضه
نقد آقای رضایی : نشون دهنده انسان با فکری بسته است انسانی که همه چیز را در سینماتیک بودن و داستان میبیند بدون نگاه به برچسب قیمتی هدف تولید و گیم پلی بازی دیوانه وار عاشق ساخته های پلی استیشن تبریک میگم یک نوب دیگه به تیم تحریر گیمفا اضافه شد
نمره استیم : ۹
نمره گیمفا : ۶
:)) داداش شما فیلم ببین بحث کن چرا اومدی در مورد یه گیم ایندی نقد بررسی نوشتی اخه
در حد پاسخ دادن نیستی. ۹۰ درصد ایرادات از گیم پلی هش. چشاتم باز کنی نقد sea of stars با نمره عالی و ۶ سال نقدای منو میدیدی که چرت و پرت اضافه شد رو نگی. انقدر هم نمیبینی که من سال هاست بازی های انحصاری سونی رو نقد نمیکنم. چرا؟ چون پلتفرمم ایکس باکسه. فقط مثه امثال تو فن بوی نیستم. بدرود
جواب امثال این فن بویهارو ندین
حوصله داریناااا
ایکس باکس فن ها وقتی سایت به اسپایدرمن نمره پایین میده
مرسی از گیمفا که تحت تاثیر متا نمره نداد و حرفه ای نقد کرد
ایکس باکس فن ها وقتی سایت به انحصاری های خودشون یت بازی هایی که رو گیمپس میام نمره پایین میده
نه گیمفا حق بازی رو خرده لیاقتش نمره ۹ ۱۰ بود ایراداتی که از بازی گرفتید مسخرست
وقتی میگم این فنبیس اکثرشون دک رو هستن به خاطر همین چیزاست نمونه بارزش هم اون SilkSong فقط برید کامنت آیت پست و بررسی اسپایدرمن ۲ رو ببینید متوجه حرفم میشید
پس درک کنید چرا اومد گیم پس😂😂
بدترین نقدی که تا الان خوندم
{اگر حذف کنی کامنتم رو نشانه صعف شدید سایت }
ابنقدر این بازی قشنگه و محشر که حد نداره. تمومش کردم. اما همش میگم کاش تموم نمیشد
درود بر شما
نقد خوب و منصفانه ای بود
نمره ۶/۵ هم واسه این بازی ی نمره خوب محسوب میشه با اون همه ایراداتی ک تو گیمپلیش داره