نقد و بررسی Marvel’s Spider-Man 2
فساد در میان مجریان عدالت، چیرگی بیداد و ستم بر بشریت و نیاز به روزنهای از نور در دل تاریکی، به خلق ژانر ابرقهرمانی منجر شد و لیگهایی از قهرمانان پدید آمدند. ابرقهرمانانی که هر یک به شیوۀ خاص خود قلبشان برای بشریت میتپید، جذابیت غیرقابل وصفی برای مخاطبان داشتند، اما چالش بنیادین آن بود که به سختی میتوانستیم خود را جای آنها متصور شویم یا دست کم با آنها همذاتپنداری کنیم تا آن که اسپایدرمن با ایدۀ «قدرت در دست فردی معمولی با مشغلههای یک شهروند معمولی» خلق شد. اینسامنیاک با تجربهای قابل استناد در ژانر ابرقهرمانی و به ویژه شخصیت اسپایدرمن، دومین بازی Spider-Man را با زرق و برقی که از آن انتظار میرود ساخته است. آنچه در این میان اهمیت به سزایی دارد، آن است که به لطف این زرق و برقها، آیا اینسامنیاک توانسته از دل کلیشههای ابرقهرمانی قصهای منحصر به فرد، تاملبرانگیز و انسانی پیشکش مخاطبین خود کند و آن را با یک گیمپلی درگیرکننده گره بزند؟
با نگاهی گذرا بر پوسته، ساختار و ظواهرِ Marvel’s Spider-Man 2، به طور آشکارا میتوان تکیه بر نسخۀ اول و سپس حداکثر گسترش و تکامل را دید. تکامل اثر بیش از هر چیز به زرق و برق در نبردها و گسترش المانهای سابق منتهی میشود، اما تکیه بر بازی نخست به فلسفۀ فکری پیرامون ساخت بازی نیز بسط پیدا میکند. افتتاحیۀ Spider-Man 2 چشمانداز و هدفی مشابه با بازی اول دارد و آن گسترش فهرست شروران است، بدون آن که دخالتی قابل توجه در قالب روایی (پِیرنگ) و خط اصلی داستان داشته باشد؛ شروری که زرق و برق به بازی بدهد، اما گرهای جدید برای روایت «خط اصلی» به وجود نیاورد. بیشک، هر چه تعداد کاراکترها، از جمله قهرمانان و شروران، بیشتر شود، پیچیدگیهای روایی نیز به طور فزایندهای افزایش خواهند یافت و این پیچیدگی میتواند منطق روایی را مختل و مدت زمانی که میتوان به هر شخصیت اختصاص داد را محدود کند. به همین سبب، افتتاحیۀ Spider-Man 2 درست به مانند مقدمۀ نسخۀ اول، یک دوپینگ است؛ دوپینگی که زرق و برق به همراه دارد، اما نویسندگان را به دردسر نمیاندازد و ارزشی برای روایت ایجاد نمیکند.
Spider-Man 2 اما، آن جذابیتی که در بخش روایی خود دارد را مدیون مرد عنکبوتی تازهکار نیویورک، مایلز مورالز، است. از آنجا که پیتر پارکر در این عنوان با چالشی فیزیکی و روانی تحت نام «لباس سیمبیوت» دست و پنجه نرم میکند، چه در قالب فعالیتهای جانبی و چه در خط اصلی داستان، این مایلز است که وجه تمایز مرد عنکبوتی از سایر ابرقهرمانان را بیشتر بروز میدهد. مایلز در این بازی نه تنها دلسوز و دوستداشتنی است، بلکه به طور مداوم ارزشها و بلوغ فکری خود را در وهلۀ اول به مخاطب و در مرحلۀ دوم به پیتر نشان میدهد. از نقطۀ شروع در بازی اول تا نسخۀ فرعی Miles Morales و سپس اختتامیۀ Spider-Man 2، کاراکتر مایلز به بلوغ رسیده و از یک مرد عنکبوتی خام به ابرقهرمانی قابل استناد تبدیل میشود. این در حالی است که مایلز نیز کشمکشهای خود را با مفهوم «انتقام» و شخصیت «مارتین لی» دارد. با این که پیتر فرصت بیشتری برای درخشیدن پیدا میکند، اما مایلز به لطف مواردی که ذکر شد، جذابتر و دوستداشتنیتر است.
Spider-Man 2 همانطور که باید و انتظار میرفت، شیفتۀ زرق و برق و ستپیسهای انفجاری خود است، اما تا جایی عطش به آن ادامه مییابد که میتوان این شیفتگی را جنونآمیز دانست و آن را به شکل طعنهآمیزی به خاصیتهای ونوم تشبیه کرد. حفظ مدت زمان گیمپلی خط اصلی در حد و حدود نسخۀ اول، باعث میشود تا نارساییهایی واضح و مبرهن در شخصیتپردازی خود را نمایان سازند. در مقایسه با بازی اول، شخصیتپردازیها، به خصوص در رابطه با شروران، به چند دلیل آسیب قابل توجهای میبیند. اول آن که تعداد شروران بیش از ظرفیت مدت زمان داستان و قالب روایی است و دوم آن که در این میان، همان ظرفیت موجود نیز صرف سناریوهایی پیرامون شخصیتهایی مانند MJ شده است که میتوانست به پسزمینۀ کاراکترهایی مثل کریون شکارچی اختصاص یابد. به شکل طعنهآمیزی، Marvel’s Spider-Man 2 به بازی بلاکباستری سال گذشتۀ سونی شباهت دارد، جایی که قالب داستان و پِیرنگ از کاراکترهای مختلف پُر میشد و خط روایی گنجایش پرداختن به آنها را نداشت. اینجا نیز مدت زمان ۱۵ ساعته خط اصلی داستان، در پردازش صحیح و اصولی تمامی کاراکترها چندان موفق عمل نمیکند و برخی تصمیمات عجیب و غریب مانند بازگرداندن قسمتهای MJ نیز فرصت را از کاراکترهای دیگر میگیرد.
یکی از نقاط جذابیت بازی اول سیر تبدیل دکتر آتو گانتر اکتویوس (Dr. Otto Gunther Octavius) به یک شرور بیحد و مرز بود، حالا چنین سیر تکاملی معناداری در قبال هیچیک از شروران وجود ندارد. با گذر از افتتاحیه، بازی خط روایی خود را به دو قسمت کریون شکارچی و ونوم تقسیم میکند، البته نه آن که جدا از هم باشند بلکه به صورت یکپارچه و متوالی، در یکدیگر تنیده میشوند. پسزمینۀ معناداری از کریون ارائه نمیشود و در عین حال، عملاً کاراکتر و پرداختی معنادار برای او وجود ندارد. در ابتدا به این موضوع اشاره شد که افتتاحیه تنها زرق و برق را تامین و بلافاصله شروری که در مرکز آن قرار دارد را حذف میکند. این توصیف را میتوان برای چندین ساعت بعدی تا اواسط بازی به کریون نیز اختصاص داد که جز صحنههای سینماتیک و قرار گرفتن در میدان نبرد با انگیزههای همیشگی، به هیچ وجه خود را به عنوان یک کاراکتر ساخته و پرداخته مطرح نمیکند. هر آن چیز که یک کاراکتر بهیادماندنی در چنته دارد، کریون شکارچی در اثر اینسامنیاک عاری از آن است و پس از سالها، برداشت اینسامنیاک از کریون، فراتر از آن چه استن لی دهها سال پیش خلق کرد نمیرود.
ونوم نیز نقشی کلیدی در داستان بازی ایفا میکند، اما ساینرژی معناداری میان او و کاراکتری که تسخیر میکند (میزبان) شکل نمیگیرد. همه چیز سریع رخ میدهد و عدم وجود کاریزمایی در حد و اندازههای شخصیتی مانند ادی براک (Eddie Brock)، سبب میشود تا ظاهر تحسینبرانگیز ونوم، تنها نقطۀ جذابیت آن باشد. فراتر از نقطۀ قوت (مایلز مورالز) و نقطۀ ضعف (عدم پرداخت معنادار به شروران و پسزمینۀ آنها) داستان، بازی ریتم خود را به خصوص در ساعات ابتدایی به تعداد از دست میدهد و مدتی قابل توجه طول میکشد تا به جریان بیفتد.
با تمام این اوصاف، غیرمنصفانه است اگر درگیریهای میان مردان عنکبوتی و شروران یاد شده را سرگرمکننده یا هیجانانگیز خطاب نکنیم. Marvel’s Spider-Man 2 نماد کامل یک بازی «در لحظه» است؛ آنچه در لحظه و بینیاز از تفکر رخ میدهد جذاب، گیرا و سرگرمکننده خواهد بود و حقیقت ماجرا آن است که ژانر بازی نیز این اجازه را به آن میدهد تا فراتر از حد معمول، شخصیتپردازی را فدای اتفاقات در لحظه کند. از منظر روایت، بازی فراتر از ترسیم چهرهای دوستداشتنی از مایلز مورالز، دقیقاً مبانیای که در مقدمه حول تفاوت اسپایدرمن با سایر ابرقهرمانان ذکر شد را در خود جای میدهد. روابط شخصی، چالشهای موجود در یک زندگی روتین و ملموس بودن اسپایدرمن برای مخاطب، به درستی ترسیم میشوند و این پایبندی اصولی به کاراکتر مرد عنکبوتی قابل احترام است.
آنچه اینسامنیاک برای ساختار مبارزات سری اسپایدرمن خود بنیانگذاری کرد، الهامی مستقیم از عناوین Arkham استودیوی راکستدی است. آن که حد و مرزها در پروسۀ الهامگیری کجا باید تعیین شود قابل بحث خواهد بود، اما آنچه اینسامنیاک به امضای خود در مبارزات تبدیل کرد، برجستهسازی افکتها، انعطاف انیمیشنها و به طور کلی زرق و برق است که نبردها را چشمنواز میکند. این امضا احتمالاً خود به خود در پروسۀ تولید یک بازی Spider-Man پدید میآیند، چرا که زیباییشناسی و لحن آن در تضاد با بتمن، طالب زرق و برق خواهد بود.
Marvel’s Spider-Man 2 نیز روی تکامل و پررنگ کردن این امضا تمرکز دارد. تجهیزات اسپایدرمن در سمتی و قابلیتهای او نیز در سمتی دیگر، همگی در این جهت طراحی و متعادلسازی شدهاند که مبارزات از حیث بصری ارضاءکننده باشند و فستیوالی از افکتها، فینیشرها و رد و بدل شدن مشتها و لگدها را تماشا کنید. حقیقت ماجرا این است که سازنده موفق میشود تا به این هدف خود دست پیدا کند و مبارزات تماشایی هستند. از سوی دیگر، بازی به لطف رابط کاربری (UI) جدید، بیش از نسخۀ ۲۰۱۸ شما را به استفاده از گجتها تشویق میکند.
اما این رویکرد در قبال مبارزات، به مانند شمشیری دو لبه است. با حفظ DNA قدیمی و برجستهسازی حداکثری ظاهر مبارزات، Marvel’s Spider-Man 2 از نظر ساختاری و مکانیکی، همچنان سیستم مبارزات سطحی و کمعمقی دارد و به فستیوالی از فشردن و اسپم کردن دکمهها و قابلیتها منتهی میشود. حول طراحی نبردها، به راحتی میتوان از واژۀ Overdesign استفاده کرد. سازندگان برای زرق و برق هر چه بیشتر مبارزات، به طور مداوم قابلیتها و قدرتهای تازهای را معرفی میکنند، بدون آن که به عواقب آن توجه داشته باشند. خیلی زود متوجه خواهید شد که در طول مبارزات فقط منتظر هستید تا کولداون (Cloodown) قدرتهایتان تمام شود تا بلافاصله از آنها استفاده کنید؛ در صورتی که فلسفۀ اعطای مهارتهای مختلف به کاراکتر اصلی، زمانی معنا میگیرد که قدرتها مدیریت و کنترل شوند. حتی با وجود این که سازندگان برای مخاطب عام این سیستم مبارزات را طراحی کرده است، اما برای لذت بردن از آن، درجهای از تصمیمگیری و استراتژی باید وجود داشته باشد. این رویه، حتی در مدت زمان کوتاه خط اصلی داستان، سیستم مبارزات را کسالتبار و خستهکننده میکند. عمق، مدیریت و استراتژی صرفاً به معنای چالش حداکثری نیستند و به همین خاطر است که بازی نیاز به یک متعادلسازی و تحول گسترده در سیستم مبارزات دارد.
Spider-Man 2 قدرتها و قابلیتهای زیادی را در اختیار مایلز و پیتر قرار میدهد، اما میان طراحی مکانیکال دشمنان و سیستم مبارزات هیچ پیوند معناداری به وجود نمیآورد. به عبارتی، اگر پیشرویهای روایی و مبحث لباس Anti-Venom را کنار بگذاریم، دشمنان طوری به انواع مختلف دستهبندی نشدهاند که به مهارت خاصی ضعف نشان بدهند و نیازمند لایهای هر چند کمضخامت از استراتژی باشند. حتی مکانیکِ جدیدِ «پری کردن» (Parry) که قرار بود عمق بیشتری به مبارزات ببخشد، به هیچ عنوان در حصول به هدف خود موفق نمیشود، زیرا پنجرۀ زمانی طولانی آن عملاً معنا و مفهوم «پری» را از آن میگیرد. شما احتیاج ندارید به موقع دکمۀ پری را بفشارید، تنها فشردن پشت سر هم آن منجر به پری و بلوکه کردن حملۀ دشمن خواهد شد. در یک ساختار مبارزاتی اصولی، مکانیک پری به طور مطلق با یک هدف و آن هم محک زدن واکنش به موقع بازیکن خلق شده است، اما اینجا به نظر میرسد پری کردن اضافه شده تا فقط یک شعار و مکانیک توخالی باشد. از سوی دیگر، قدرتهایی که دو مرد عنکبوتی در اختیار دارند، روی همۀ دشمنان به یک میزان تاثیر خواهند داشت. مسئلۀ Overdesign و سیستم مبارزات سطحی، به خوبی خود را در درخت مهارتها نشان میدهد. در میان این گسترۀ وسیع از مهارتها، دلیلی برای تفکر حول انتخاب وجود ندارد؛ زیرا بازی چالش و مدیریتی در سیستم مبارزات خود ندارد و اولویتی نیز برای رسیدن به مهارتی خاص شکل نمیگیرد. نکتۀ طعنهآمیز آن است که فلسفۀ وجودی یک درخت مهارت، باید ترغیب به اولویتبندی و ایجاد نوعی حس شک و تردید حول باز کردن مهارتها باشد و به همین دلیل قدرتها برخی به صورت موازی و چندشاخهای مطرح میشوند.
آنچه مبارزات یک بازی اکشن ماجراجویی را برای طولانیمدت تعاملپذیر و سرگرمکننده میکند، توجه به مکانیکهای مبارزاتی و متعادلسازی قدرتهای تحت اختیار شخصیت اصلی و چالش موجود است، نه صرفاً ظواهر. Marvel’s Spider-Man 2 حماسی به نظر میرسد، اما زمانی که کنترلر را در دست میگیرید، حماسی «حس» نمیشود.
سنجش کیفیت باسهای بازی، ارتباط تنگاتنگی با انتظارات شما دارد. اگر شیفتۀ طراحی خلاقانه و رویکردی مشابه باس مستر فریز در آرکام سیتی هستید، ناامید خواهید شد. اما اگر ترجیح میدهید یکایک مبارزات نبردهای مستقیم و همان روتین ضربه زدن و جاخالی دادن باشند، شما را راضی خواهند کرد. جدا از ظاهر، تفاوت اصلی آن است که باسها سرعت مبارزاتی متفاوتی دارند. البته، سطحی بودن سیستم مبارزات و به خصوص عدم اعمال مکانیک Parry به صورت صحیح و اصولی، تا حدودی باعث میشود باسها تحت تاثیر منفی قرار بگیرند. برای آن که باسها چالشبرانگیزتر باشند، سازندگان ضربات غیرقابل «جاخالی دادن» بیشتری را به الگوی مبارزاتی آنها اختصاص دادهاند، اما فشردن بیوقفۀ دکمۀ پری حتی این سطح از پیچش الگوهای مبارزاتی را ازشان میگیرد و آنها را در ساختار، به همان دشمنهای عادی با خط سلامتی بسیار بیشتر و حملات سریعتر تبدیل میکند؛ البته اگر بتوانید از ظاهر پرابهتشان عبور کنید و فقط اسکلت الگوی مبارزاتی را ببینید.
ساختار جهان آزاد بازی نیز همانچیزی است که در بازی اول و Miles Morales شاهد آن بودیم. نقشه پر از فعالیتها و ماموریتهای جانبی مختلف است که کیفیتهای متغیری دارند؛ برخی حتی نوعی ارتباط معنادار و احساسی میان شهروندان و مرد عنکبوتی به وجود میآورند و عدهای به طرز تعجببرانگیزی، بازگشت همان فعالیتهایی هستند که همه به کیفیتشان معترض بودند. یکی از این موارد، فعالیتهای علمی و آزمایشگاهی هستند که به معنای واقعی کلمه ارزش تجربه ندارند. اما آنچه تکاملی حقیقی به خود دیده و مرکز جذابیت بازی به شمار میرود، جابهجایی و گشت و گذار در نیویورک است. با پولیش بیشتر و تغییراتی در سرعت تارزنی، گشت زدن در نیویورک به مراتب حس لذتبخشتری نسبت به دو بازی قبلی اینسامنیاک القاء میکند و WingSuit اجازه میدهد وسعت دو برابری نقشه، جابهجایی را خستهکننده نکند. قابلیتهای دسترسی متنوع و توانایی شخصیسازی تارزنی نیز به در نهایت میتواند روند بازی را به تجربۀ دلخواه شما تبدیل کند.
گسترش دو برابری نقشه اما، چیزی جز شعار توخالی نیست. مناطق جدید از نظر ظاهری تنوعی را به محیط نمیآورند و در قالب واقعگرایانۀ اثر، مشخصاً چنین قابلیتی را نداشتند. همچنین، گیمپلی یا ساختار ماموریتها را هم دستخوش تغییر نمیکنند. به عبارتی، این احتمال کاملاً وجود دارد که اگر از قبل خبر «گسترش دو برابری» بازی به گوشتان نرسیده باشد، حتی متوجۀ آن نشوید! اینسامنیاک با متریالهای مشابه، ترکیبی وسیعتر از سنترال پارک و ساختمانهای ویلایی را به بازی اضافه کرده است و حالا ماموریتهای فرعیِ هر ناحیه تراکم خود را از دست داده و در یک نقشۀ وسیعتر پراکنده شدهاند. با حذف سمت راست نقشه، و آوردن فعالیتهای حاضر در آنها به نواحی موجود از قبل، هیچ بخش کلیدیای از بازی ناکارآمد نخواهد شد. این بیخاصیت بودن نواحی جدید، موجودیت آنها را عبث و بیهدف میکند.
واکنش اینسامنیاک به انتقاد پیرامون پازلها، بهبود آنها نبوده، بلکه آنها آسانتر کرده و این اجازه را به شما داده است تا آنها را رد (Skip) کنید. مایلز در ماموریتهای فرعی Prowler، با یک سری پازل بسیار مبتدیانه مواجه خواهد شد و هر دو مرد عنکبوتی پازلهایی بر مبنای یک UX خاص و حذف و اضافه را باید حل کنند. آنچه که برایتان در حین تجربه مبرهن خواهد بود، آن است که پازلها طراحی هوشمندانهای ندارند. اما حداقل اینسامنیاک به پروسۀ حل پازلها سرعت بخشیده است و حتی گزینۀ رد کردن آنها در قابلیتهای دسترسی وجود دارد. اگر حتی این پازلها را رد کنید، چیزی را از دست ندادهاید.
Spider-Man 2 بیش از آن که طراحی مرحلۀ منحصر به فرد یا ویژهای داشته باشد، سعی بر این دارد که میانپردهها و صحنههای سینمایی باکیفیت و اصولی ارائه دهد. البته، ستپیسهایی وجود دارند که جلوهای تکراری داشته باشند و در موقعیتهای مختلف، سری آنچارتد یادآوری کنند. اما این موضوع به لطف تم متفاوت بازی آنقدر تکرار نمیشود که نبوغ در طراحی ستپیس را از دست رفته بدانیم. از حیث فنی، میانپردهها تحسینبرانگیز و باکیفیت هستند؛ اگر کلیدیترین عامل برای خرید یک بازی ویدیویی برای شما کیفیت بصری، میانپردهها و جلوههای یک بازی ویدیویی است، نباید در خرید Marvel’s Spider-Man 2 تردید کنید.
استایل انتخابی برای خروجی بصری و طراحی هنری، طبیعتاً رویکردی واقعگرایانه است. در این بستر واقعگرایانه، هنرمندان و آرتیستهای استودیوی اینسامنیاک توانستهاند نبوغ، تخیل و خلاقیت هنری خود را در طراحی لباسها شکوفا کنند. در بحث طراحی شروران اما، بیش از هر چیز قدرت تیم تکنیکال به رخ کشیده میشود که توانستهاند انتقال و برداشتی تقریباً ۱:۱ از منابع الهام داشته باشند. تصمیم کارگردان هنری استودیو در رابطه با ظاهر کریون، ونوم و دیگر شروران آن بوده که چندان از منابع الهام دور نشوند که تصمیم درستی است.
طراحی چهرهها اما احتمالاً بحثبرانگیز ظاهر شود که هم به وادی سلیقه و هم مبانی عینی مربوط میشود. در حین تجربه بازی، متوجه خواهید شد که در فضاهای بسته تا چه میزان کیفیت و جزئیات چهرهها بهتر است که احتمالاً به نورپردازی مربوط میشود. اما از حیث هنری، ممکن است چهرۀ برخی شخصیتها گیرایی لازم را برای شما نداشته باشند و سرد و بیروح جلوه کنند. این موضوع را در مورد مایلز مورالز صادق نمیدانم، اما پیتر و MJ چندان چهرههای گرم و گیرایی ندارند و مدل اولیۀ آنها به نظر گیرایی بیشتری داشتند.
در زمینۀ فنی، بازی سه گزینۀ به شما پیشنهاد میدهد که همگی آنها نرخ فریم هدف را به بهترین شکل ممکن حفظ میکنند. نکتۀ منحصر به فرد دیگر، استفادۀ مطلوب از کنترلر دوالسنس است که قطعاً توجۀ شما را به خود جلب خواهد کرد. اما تجربۀ بازی پس از نصب پچ روز عرضه، چندان عاری از باگ و گلیچ نیست. در طول تجربه، قطع شدن صدا به طور کامل (یک بار)، پرش دوربین (بیش از ۴ بار) و باگهای ریز و درشت دیگری را تجربه کردم. شاید بدترین باگ بازی به محدود کردن میدان نبرد مربوط شود؛ در طول تجربه، بارها این اتفاق رخ داد که با استفاده از یک قابلیت، آخرین دشمن به خارج از میدان نبرد تعیین شده توسط بازی پرتاب شد و در ادامه بازی اجازه نمیداد تا از میدان خارج شوم و آخرین تهدید را نابود کنم. این اتفاق بیش از ۴ بار در طول تجربه رخ داد و من را وادار کرد تا به چکپوینت بازگردم. با این وجود، تعداد باگها و گلیچها آنقدر زیاد نیست که تجربه را مختل کنند و یک نقطۀ ضعف محسوب شوند. احتمالاً طی ماههای آینده، محدود باگهای موجود نیز منهدم خواهند شد.
ساندترک Marvel’s Spider-Man 2 شامل تفاوتهای قابل توجهای نسبت به بازی اول میشود که دست بر قضا آن را اعتلا میبخشد. مایلز مورالز نه تنها ناجی داستان بازی است، بلکه تعدادی از موسیقیها به لطف تفاوت فرهنگی او با پیتر، متنوعتر از قبل هستند. موسیقی هیپهاپ به تار و پود نغمههای حماسی راه پیدا کرده و من به آن خوشآمد میگویم. خوشبختانه با فهرستی از ترکها طرف هستیم که متعادل عمل میکنند و تنوع بیشتری نسبت به بازیهای قبلی دارند.
بازیگریها و صداپیشگیها، کافی و همان چیزی هستند که انتظار میرود. اگرچه شاهد چیزی خارقالعاده و فراتر از انتظارات نیستیم، اما بازیگران توانستهاند صحنههای احساسی و حماسی را به خوبی انتقال دهند. آنچه ممکن است روی کار آنها تاثیر منفی بگذارد، طراحی چهرۀ برخی از آنها است که ضد و نقیض عمل میکند؛ در فضاهای بسته و با نورپردازی صحیح، چهرهها زیبا و گرم به نظر میرسند، اما در فضاهای باز خشک و سرد و کمجزئیاتتر.
گالری گیمفا:
این نقد و بررسی با تصاویر دریافت و کپچر شده توسط منتقد از نسخه پلی استیشن ۵ آراسته شده است. در ادامه نیز تصاویر کپچر شدۀ بیشتری را مشاهده میکنید:
Marvel’s Spider-Man 2
Marvel’s Spider-Man 2 «در لحظه» یک بازی لذتبخش و پر جنب و جوش است که با میانپردههای بالاتر از استاندارد، کیفیت بصری بهبود یافته، پایبندی به مبانی و اصول شخصیت مرد عنکبوتی، دستاوردهای تکنیکال پیرامون گشت و گذار در شهر نیویورک و زرق و برقی که در تار و پود آن تنیده شده است، تجربهای سرگرمکننده و مطلوب را ارائه میدهد. متاسفانه مشکلاتی نظیر بازگشت فعالیتهای فرعی غیرضروری، سیستم مبارزات کمعمق و سطحی، گسترش عبثگونۀ نقشه و ناکافی بودن مدت زمان خط اصلی داستان برای پرداختن به دو شرور اصلی، آن را در مسیر تبدیل شدن به بهترین بازی ابرقهرمانی تاریخ ناکام میگذارد.
نکات مثبت:
- سیستم مبارزات بازی از نظر بصری و ظاهری پر زرق و برق، منعطف و تماشایی است
- بازی به خوبی شخصیت مرد عنکبوتی را میشناسد و به آن وفادار است
- طراحی ظاهری شروران به منابع الهام پایبند بوده و از نظر بصری ابهت قابل توجهای دارند
- محیط، لباسها و مناظر بازی از حیث بصری خیرهکننده و زیبا هستند
- سیستم جابهجایی در سطح شهر نیویورک به شکل معناداری پولیش شده و تارزنی حالا حتی لذتبخشتر از دو بازی قبلی اینسامنیاک است
- استفاده از WingSuit حس خوبی را انتقال میدهد و باعث میشود جابهجایی در این نقشه بزرگ کسالتآور نشود
- پردازش صحیح و اصولی شخصیت مایلز مورالز به همراه ترسیم بلوغ آن از یک مرد عنکبوتی خام به یک ابرقهرمان باتجربه
- طراحی هنرمندانه لباسها
- تشویق به استفاده از گجتها به لطف UI جدید
- ساندترک بازی متنوعتر و بهتر از دو بازی قبلی سری است
- قابلیتهای دسترسی تحسینبرانگیز که صرفاً در جهت سادهسازی تجربه برای معلولین ساخته نشده بلکه باعث شخصیسازی تجربۀ شما از گیمپلی خواهد شد
- استفادۀ مطلوب از قابلیتهای کنترلر دوالسنس
- پایبندی به منابع الهام در رابطه با ظاهر شروران اصلی
- نرخ فریم ثابت و پرفورمنس مطلوب
نکات منفی:
- مدت زمان خط اصلی داستان، برای شخصیتپردازی دو شرور اصلی کافی نیست؛ کریوِن شکارچی کاراکتر و پسزمینۀ معناداری ندارد و از سوی دیگر، عجولانه به رابطه دو طرفۀ میان ونوم و میزبانش پرداخته میشود
- سیستم مبارزات سطحی و کمعمق باعث یکنواخت شدن نبردها میشود؛ مدیریت و اولویتبندی هیچ جایگاهی در استفاده از قابلیتها (Abilities) یا گجتها (Gadgets) ندارند و این موضوع به ناکارآمدی درخت مهارتها و جشنوارهای از فشردن بدون تفکر دکمهها منجر شده است
- مکانیک پری (Parry) پنجرۀ زمانی بیش از حد طولانیای دارد و با فشردن پشت سر هم دکمۀ مربوطه، میتوان آن را دور زد که فلسفۀ وجودیاش را از بین میبرد و باس فایتها را که بسیار متکی بر آن است تحتتاثیر قرار میدهد
- بازگشت برخی فعالیتهای جانبی غیرضروری
- مناطق جدید اضافه شده به بازی کوچکترین تاثیری روی گیمپلی، افزایش محتوای ارزشمند، تنوع محیطی، ساختار ماموریتها و نهایتاً تجربه کلی ندارند و «دو برابر شدن نقشه» صرفاً یک شعار تبلیغاتی به شمار میروند
۸
این بازی روی PS5 و حالت Performance تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
نظرات
امیدوارم با نسخه سوم که به ادعای خودشون حماسی خواهد بود پرونده مرد عنکبوتی توسط سونی بسته نشه !
خوشبختانه یا متاسفانه سونی تا وقتی یه بازی خوب بفروشه ادامش میده. نمونش گاد آف وار
البته به غیر از Uncharted !!
دلم لک زده برای Uncharted
عجب چیزی بود و هست
همین الان گرافیکش با بازی های جدید برابری می کنه
خیره کننده است بازی
هزار سیاره خالی و هیلو دد شده معذرت
نقشه کپی پیست شده معذرت
در ضمن هیلو هفته پیش رتبه ۶ پرفروش ترین های استیم «بخش داستانی»
و ۱۸ هزار پلیر همزمان تو استیمه «بخش مولتی فصل ۵»
خلاصه که بگردید دکل جدید پیدا کنید
۱۸ اکتبر
🟣 عنوان Halo Infinite توانسته به رتبه ششم از نظر فروش در فروشگاه استیم کشور آمریکا و رتبه پانزدهم بصورت جهانی، دست یابد
🔸 بنظر میرسد که انتشار آپدیت ها و عرضه سیزن جدید بازخورد مثبتی از طرف مخاطبان این بازی داشتهاست.
.
.
🟣 افزایش پلیر های Halo Infinite پس از چند ماه !
🔸 پس از لانچ سیزن پنجم بازی Halo Infinite این عنوان به آمار ۱۸ هزار بازیکن فعال در Steam رسید ، این اولین باری است است که تعداد بازیکنان Halo Infinite از ماه March تا به الان بیشتر از ۱۰ هزار نفر میشود
.
.
نتایج اومدن اپدیت ها و سیزن جدیدش همون ۳ هزار پلیریه که همین الان عکسشو برات گذاشتم تو فروشم گفتم اصلا جزو ۱۰ تای هفته قبل در مجموع نشد
هیلو الان جز پر پلی ترین بازی های ایکسباکس حالا میتونی فشار بخونی در ضمن پلیر بیس اصلی عیلو هم ایکسباکس
عزیز دلم ، کاریت ندارم
ولی ساعت مناسب برای یسری بازیا متفاوته ، بخاطر تفاوت زمانی تو شرق و غرب
شما پنج ساعت دیگ هیلو رو باید چک کنی
نمیگم خیلی زیاد میشه ها ، ولی س هزارتا نیست
برعکسش ی بازی مثل ناراکا ، الان دویست هزارتا پلیر دارع ، پنج ساعت دیگ میشه سی هزارتا
برای اطلاعات عمومی گفتم
یک ردفال با متای ۵۵ و ۳۰ پلیر همزمان معذرت اینم دکل جدید 🤣
حتی نامردا اسمشم کپی کردن! فقط یه ۲ گذاشتن اخرش! چیه توقع داشتین هسته اصلی داستان رو عوض کنن برن تو یه شهر دیگه؟! این همه جزییات اضافه شده نمیبینید یا دوست ندارید ببینید؟! شماها گیمر نیستید,هیترید
لودینگ ۱۰۰۰ ساعته معذرت
شبیه ساز چمن معذرت
Ratio
یک آدم دو رو و آفتاب پرست معذرت🙏🏻
یه “ساکت باش فن بوی بی ارزش” معذرت
منظورت گیرز آف وار و فورتزا و هیلو هستش ؟
دیزگان و آنچارتدم خوب فروختن پس چرا ادامه نداد مشتی
آنچارتدو نمیدونم ولی اصل داستان دیزگان تو همون نسخه اول روایت شد و اگه میخاستن ادامش بدن سخت بود یا حتی نمیشد که مثل نسخه اول یه داستان گیرا و عمیق ارائه بدن
فقط سونی نیست تمام شرکتای سرگرمی تو تمام زمینه ها میخواد فیلم باشه یا گیم یا هر چی دیگه
مگه خنگن گاو شیرده شون رو بکشن ؟
سونی تازه قلقش دستش اومده
نقشه که همونه
چند تا پیشرفت جزئی و چند تا مرحله جدید میریزن توش به اسم مرحله جدید
قیمت ۷۰ دلار
منتقدین هم زیر ۱۰ بدن سونی دهنشون رو صاف میکنه
حتما باید ۱۰۰۰ تا سیاره خالی بذارن تا نقشه عوض بشه؟
پیشرفت جزئی؟
فقط یه نئون سیتی استارفیلد چند برابر نقشه کپی پیست شده اسپایدرمن لور و جزئیات داره
مگه به سایزه؟
محتوا چی داشت؟
بجز چنتا بخش استارفیلد رسما خالیه
وقتی وسعت یه کهکشان نقشه بازیت باشه محتوای ردد و GTA رو هم بریزی توش میگن خالیه 😔 افسوس از این نابخردی
برای چی وقتی توانایی پر کردن یه سیاره رو هم نداره ۱۰۰۰ تا سیاره درست میکنه فقط برای جمع کردن منابع؟
کلا چنتا بخش که داستان توشور روایت میشه پرو پیمونن
آها یعنی بازی جهان باز با محوریت ماجراجویی تو فضا درست کنن اونم با واقعی ترین جزئیات «تقریبا»بعد بگن کلا تو دو تا سیاره بگردین ؟
چون بازی قرار بود بخشی از هستی رو به تصویر بکشه نه بیاد هر چی سیاره تو هستی هستو پر پیمون کنه بده دست مشتری مگه کشکه دوست عزیز !!!
اقا احسان خب برای چی فریم ریت و رزولوشنو فدای چنتا سیاره خالی کردن؟ تازه به خاطر همون سیاره ها لودینگ پشت هر در هم به بازی اضافه شده
سیاره های قشنگی هم نیستن که بگی یه سر بهش بزنم از محیط طبیعیش لذت ببرم
فقط برای جمع کردن منابعه
حرفات کلا مسخرست….
1000 سیاره نیست و بیش از ۰۱۰۰ سیاره هست این یک
دوم اینه که بازی سعی کرده یه دنیایی واقعی جریان داشته باشه که قرار نیست تمام سیارات توی زندگی باشه چون توی همه سیاره های همین دنیا هم زندگی نیست نمیدونم شاید توی سیاره روستای شما ۱۰۰۰ سیاره با زیسب بوم کامل باشه
سوم اینه که شماها اصلا پلیر نیستین چون اگر بودین میفهمیدین یه بازی داستانی رو نمیشه با یه بازی گیم پلی محور مقایسه کرد ولی شما فن های سونی و ماکرو که کلا ۱۰ سال هم سن ندارین چطور این کارو میکنید دیگه خدا میدونه
Priest جان
۱۰۰۰ تا سیاره نیست
بیش از ۱۰۰۰ تا سیارس 😂
تا جایی حرفت منطقی بود که این سیاره ها به بازی صدمه نمیزد
ولی متاسفانه این مثلا جزئیات واقعی مشکلات فنی برای بازی درست کرده
کل مشکلات بازیو پشت بزرگ بودنش قایم کردن
بعد که بزرگ بودنشو میبینی نصف سیاره هاش خالیه
وقتی دلیلی برای ساختش نداشتن برای چی گذاشتنش؟ فقط هدفشون تبلیغات بوده که اره ۱۰۰۰ تا سیاره داریم
اصلا فکر کردی اگه تعداد اون سیاره ها کمتر بود میتونستی بازیو ۶۰ فریم بدون لودینگ بازی کنی؟
خواهشا وقتی پلی ندادی بیا پایین بیشتر از این ملتو نخندون
محتوا؟؟ گلم خب بیچیز دیگه گیر میدادی آخه محتوا، توو معمولی ترین مکالماتت با npc ها قاتی یه ماجرا و داستان جذاب میشی که تا آخرش رو نبینی و ته و تووش رو درنیاری ول کن نیستی. به همون گرافیک سبزه زارها گیر بده ولش کن محتوا رو
الان خالی بوده ۹۹ درصد سیاره های استارفیلد چه ربطی به معموریتای جانبیش داره؟
واقعی ترین جزییات 😂 نکنه فضانورد ها از طریق لودینگ میرن به سیاره های دیگه که ما خبر نداشتیم ؟؟
داریم راجع به میزان محتوای کلی بازی حرف میزنیم که هر شهرش چند ده ساعت محتوا داره مگه قرار بود اکثر سیارات پر باشن؟؟ از اولم گفتن اکثرش مثل واقعیت خالی از سکنه ست و دقیقا مثل واقعیت فقط عناصر مختلف توشون پیدا میشه، اگر یروزی انسان در فضا سفر کنه دقیقا بهمین شکل خواهد شد که تعدادی از سیارات رو شهر میسازه و سکونت میکنه و تعدادیشونم سکونت عادی نداره و فقط پایگاه و مراکز تحقیقاتی و باقیشونم تبدیل به محل جمع آوری منابع مورد نیاز میشن، این دقیقا اتفاقی بود که باید میوفتاد و اگر غیر از این بود جای بحث داشت یه لحظه دید هجومیت رو بردار و منطقی نگاه کن، سبک بازی رو هم ناساپانک گفتن و تعریفشم کردن. اونروزی که بشریت بتونه هزار سیاره رو فتح کنه باید حداقل سال صد هزار و خورده ایی باشه نع دو هزار و سیصد و سی
مکالمه کاراکتر با NPC تو استارفیلد:
-اجازه میدی وارد اتاق رئیست بشم ؟ میخوام گاوصندوقشو خالی کنم!!
+نخیر نمیشه.
-من دکترم قول میدم اصول بهداشتی رو رعایت کنم!!!
+آره عزیزم بفرما داخل گاوصندوقو خالی کن نوش جونت :\
پاسخ به : ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ در ۱۵:۴۲
خب دوست عزیز ما بازی میکنیم که از واقعیت فرار کنیم نه اینکه واقعیتو دوباره تجربه کنیم , درسته المان های واقع گرایانه و گرافیک واقعی لذت بخشه ولی دلیل وجود ۱۰۰۰ سیاره خالی توی یه بازیه rpg چیه ! این یه بازیه نه شبیه ساز واقعیت!
حرف از محتوا نزن که یکی از سیاره های استارفیلد به تنهایی تنوع و کیفیت ماموریت های فرعیش از کل اسپایدرمن ۲ بیشتره
مشکل اینجاس که بازی ۱۰۰۰ تا سیاره داره ولی فقط همون یدونه محتوا داره 😂
که اون محتوا هم با کیفیت نیست فقط تعدادش زیاده
فقط تو ۱۰۰ درصد کردن یکی از هر کدوم از سیاره های بازی از اسپایدرمن ۲ محتوای بهتر و بیشتر و متنوع و با کیفیت تری و داستان های بهتری میبینی
خب چون دیدم حرف مفت کنتور نمیندازه اینجا جوابتو میدم – من تا الان ۳ روز و یازده ساعت و ده دقیقه (۸۳ ساعت) پلی دادم و برعکس تو که اصلا نمی دونی چی به چیه و فقط یه سری کلماتو مثه طوطی تکرار میکنی ، باید بهت بگم تعداد سیاراتی که تا حالا توش کوئست انجام دادم از شمارش خارج بوده – پس این یاوه گویی رو بزار کنار و بجای استارفیلد خیالی ت ، استارفیلد واقعی که در تاریخ ۶ سپتامبر ریلیز شده رو در نظر بگیر – نکتهٔ دوم : بازی خطی ده بیست ساعتی با یه مپ محدود رو دایی منم بلده بسازه – اونچه در اینجا مهمه اینه که آیا استارفیلد نسبت به مقیاسش محتوای کافی داره : بله – آیا به فن بوی هایی مثه شما فشار وارد میشه؟ قطعا بله ، ولی این حقیقت رو عوض نمیکنه
دستم خورد اومدم این پست نگاه کردم چقدر داشتی فشار میخوردی 😂
بازم مشکل اینجاس که اصلا اون سیاره ها معموریت ندارن که محتوا داشته باشن 🤣
مطمئنی بازی کردی؟
جوابی نداری بدی یه حرفو مثه طوطی تکرار میکنی – می تونی به فیشار خوردن و گول زدن خودت ادامه بدی ، منم اون n مأموریت (نه “معموریت” آقای بیسواد) رو پلی میدم و ازش لذت می برم – قراره تا آخر عمرت حسرتشو بخوری و با این حرفا خودتو دلداری بدی
به چیت باید جواب بدم؟
اومدی میگی جوابی نداری بدی
دنبال جوابی یه جای درست ریپلای بزن که حد اقل بتونم جوابتو بدم 🤣
صد تا پیام داده همشون هم ریپلایشون بستس🤣
خوب شد یه با سواد پیدا شد به من بگه معموریت اشتباهه😂
من قرار نیست حسرت استارفیلدو بخورم
اگه یه سوالو ازم نپرسن منم یه جوابو چند بار تکرار نمیکنم
حالا بدو برو فشار بخور
ته تهش ۵ تا از ۱۰۰۰ تا سیاره محتوا توشون وجود داره ، یعنی کلا ۰.۵٪ کل بازی محتوا داره ، یعدشم این دو بازی سبکشون متفاوته ، محتوای اینجا داستان اصلیه بازیه ، محتوای اونجا یه سری ماموریت فرعی کپی پیست شده است
مگه باید همه سیاره جو زنده داشته باشن این خیلی غیر طبیعی هستش موضوع دوم اینکه مقایسه گیم استارفیلد با اسپیادرمن کاملا اشتباهه سومی مورد اینکه اگه مقایسه میکنین باید بگی که استارفیلد روی سرویس روز عرضه اومده به هر حال هر دو گیم توی سبک خودشون عالین حالا اون بستگی به سلیقه خود شخص داره
چه ربطی به سرویس داره 😐
سرویس بعنی رایگان؟
بازی از ۱۰۰۰ تا سیاره بیشترش خالیه
نتونستن پرش کنن
فقط برای جمع کردن منابع درست شده
خب این که بیشتر یه شعار تبلیغاتی بود تا ۲ برابر شدن اسپایدرمن
گفتن هزارتا سیاره
نگفتن تو هر سیاره نقشه اسکایریم گذاشتیم
تو فضای واقعی از ۱ میلیون سیاره یدونه اش حیات توش موجود نیست نباید یکم بازی حس واقعی بودن بده ؟
اها پس بازیو الکی بزرگ میکنیم و کل داستانو تو چنتا بخش میذاریم و همه مشکلاتی که به وجود اومده رو پشت بزرگی بازی قایم میکنیم که حس واقعی بودن بده 😐
اینقدر فشار روته که یه حرفو مثه طوطی تکرار میکنی ، با اینکه جوابتو گرفتی – حالا زود باش همین جملاتو واسه بار هزارم ریپ بزن ، بدو
The eternal man returns
من جوابی جز فشار خوردن تو نگرفتم متاسفانه
ریپلای همه کامنتایی هم که برام فرستادی بستس
اتفاقا قبل عرضه گفتن یک سیاره بازی معادل یک نقشه بزرگ تر از اسکایریمه که متاسفانه دروغ گفتن
پسرخوب خودشون قبل عرضه بازی گفتن ک نود درصد سیاره ها جز منابع چیز دیگ ای ندارن . واقعا آنقدر فن بوی خوب نیس دیگ اونم بیایی محتوای استارفیلد رو با اسپایدر مقایسه کنی . بازم این اشتباه رو خودت داری انجام میدی واگرن هیچکس بازی اکشن ادونچر رو با ارپیجی ک باید حداقل بیش از پنجاه ساعت محتوا داشته باشن مقایسه نمی کنه
شما شاید بازی نکرده باشی واگرن اگ بخوای محتوای ک داخل کوچیکترین شهر استارفیلد هست رو صدکنی بیش از بیست ساعت ازت زمان خواهد گرفت
لوبو تا حالا هیچ وقت فکر کردی که اگه نصف اون سیاره های بی هدف نبودن تو میتونستی استارفیلدو بدون لودینگ . ۶۰ فریم . بدون افت رزولوشن بازی کنی؟ یا نه به نظرت فقط باید الکی بزرگ باشه؟ فقط دوست داری بازی ۱۰۰۰ تا سیاره داشته باشه ؟
واقعا چنتا از اون ۱۰۰۰ تا سیاره رو گشتی؟ به چنتاش دوباره برگشتی؟ چنتاش اصلا برات مهم بود؟
منم از نظر محتوا مقایسشون نکردم
از نظر تبلیغاتی بودن حرفشون مقایسه کردم
»لوبو تا حالا هیچ وقت فکر کردی که اگه نصف اون سیاره های بی هدف نبودن تو میتونستی استارفیلدو بدون لودینگ . ۶۰ فریم . بدون افت رزولوشن بازی کنی؟ یا نه به نظرت فقط باید الکی بزرگ باشه؟ فقط دوست داری بازی ۱۰۰۰ تا سیاره داشته باشه ؟»
سواد فن بوی سونی از گیم : فریم فقط یه عدده که با کوچیک کردن مقیاس بازی میره بالا – حالا فهمیدم چرا بت تون شده یکی مثه مارک سرنی – بعد جالبه یه ثانیه هم پلی ندادی هی میگی بی هدف بی هدف – باو اینقدر فیشار نخور دنیا دو روزه
دوست عزیز من خودم منتقد همین هزار سیاره هستم .و تموم همین مشکلات فنی ، ظاهری ، و ….. رو همین هزار سیاره به وجود آوردن میدونم ک اگ بتسدا مثل تموم بازیهای میومد یه مپ کوچیکتر مثل فالوت چهار ، سه ، اسکایریم و…. طراحی میکرد و از بین اون همه کوئست خوب میومد بهترین هاشو انتخاب میکرد و از بین اون همه طراحی هنری و محیط میومد بهترین هاشو انتخاب میکرد یه بازی میشد ک حتی بالدرز گیت هم جلوش زانو میزد
نمیدونم بازی کردی یان
ولی حتما وقت کردی بازی کن و بعدش تموم مناطق خوب ، کوئست خوب و طراحی خوب رو دیدی تو ذهنت تو یه منطقه بدون لودینگ و یکپارچه تصور کن . فوقالعاده میشد . همینکه شهر نیان ، آتلانتیس ، اکیلا ، رد لاین ، و…. تو یه محیط باشن واوو ، یه چیز فوقالعاده خفن میشد ک حساب نداشت
پس من خودم بزرگترین منتقد همین بزرگی بیش از حد هستم و تموم مشکلات بازیو سر همین بزرگی بیش از حد میدونم
باور کن بیشتر از بیست ساعت زمان میبره صد درصد کردنه یکی از شهرهاش، بخدا پرهام ریخته از حجم محتوای بازی، با هرکس حرف میزنی وارد ماجرایی که داره میشی و یه داستان جذاب و گیرا برات باز میشه، اینشم جالبه که همینجوری با حرف زدن عادی کوئست و ماجرا رو توو بشقاب نمیزاره و تحویلت بده بلکه خودت باید زیر زبون طرف رو بکشی تا از زندگیش برات بگه و خودت رو قاتی ماجرای زندگیش بکنی و درگیر کوئست و مسیر داستانیش بشی، واقعا شاهکاره. طبیعتا بی نقص نیست اما اگر بتثدا همچنان مستقل بود مثل اسکایریم بخاطر این نقطه قوت های محشرش از نقاط ضعفش چشم پوشی میکردن اما حالا که اسم فرست پارتی اکس باکس روش اومده مو از ماست بیرون کشیده میشه و بخاطر تک تک ضعف ها و محدودیت های فنی نمره کم میشه
خب برای چی میای مخالفت میکنی؟😂
شما داری میگی هزار سیاره خالی و میگی محتوا نداره 😅
درصورتی ک بیشترین محتوا تو کل بازیهای AAA تاریخ بگیم داره دروغ نگفتم . و همین پاشنه آشیل بازی شده . همین هزار سیاره . ولی با تمام این ایرادات نمرشو به هیچ عنوان کمتر از فالوت چهار نمیدونم . چون منی ک جفتشونو شخم زدم نمیتونم قبول کنم ک فالوت چهار اثر بهتری باشه تو متا
مشکل از فال اوت چهاره
اون چی داشت که متاش اون شد
من کاری به نمره فالوت چهار ندارم . تو نمرات فالوت چهار ، چهل دادن یا پنجاه دادن به بازی نبود ک تو استارفیلد بود ، همون منتقد ای جی آنی ک استارفیلد نقد کرد و هفت داد به فالوت چهار با اون عرضه پرباگ ۹,۵ داده بود . ایناست ک شک برانگیز . نمرات بریتانیایی ها هم ک از زمان فالوت ۴, و هفتادشش بحث بین بتسدا و این رسانه ها شکل گرفت و از همون زمان هم بتسدا کد بازیو بهشون نمیده. اونا هم اومدن به بازی شش دادن از مترو ، یوروگیمر تا اج و… واگرن تا حالا خیلی کم بازی ای بود ک پنج نمره ازش کاهش پیدا کنه . ک از استارفیلد اینطور شد حداکثرش سه نمره هست
حتی همون فالوت چهار متاش نود بود و به وسیله مترو ، اج یوروگیمر به ۸۸ نزول پیدا کرد
شما همین Microsoft Flight Simulator ببین بازی به این شاهکاری کل کره زمین با اون گرافیک فک بر انداز با اون فیزیک بسازی نمرش بشه ۹۱ بعد اسپایدر من ۲ یا gow:ragnarok بشن ۹۱ و ۹۴ عملا جوک ساله 🙂 البته بگم شماره های قبلی این دوتا بازی نمره ای که گرفتن حقشون بود ولی شماره های جدیدشون نه
فلایت باید نمرش بیشتر بشه 😐
به قول شاعر لعنتی ادم باید یه حجم منطقی تو خودش ببینه که بخواد اونو خشکش کنه
ی سوال ازت میپرسم بازی داریم تو سبک Microsoft Flight Simulator که ازش بهتر باشه ؟
یعنی الان خواستی این بازی ببری زیر سوال اصلا تاحالا بازیش کردی ؟
باورم نمیشه جلوی این بازی همچین گاردی گرفتی
بازی کل سیاره زمین شبیه سازی کرده حالا به هر طریقی بعد میای اینو (به قول شاعر لعنتی ادم باید یه حجم منطقی تو خودش ببینه که بخواد اونو خشکش کنه) میگی
دلیل نمیشه چون این سبک بازی دوست نداری شاهکار بودنش تو سبک خودشو زیر سوال ببری
منم مثلا با سبک Baldur’s Gate 3 زیاد حال نمیکنم ولی تو شاهکار بودنش حرفی ندارم و زیر سوالم نمیبرمش
چیزیو شبیه سازی نکرده
گوگل مپه
به گوگل مپ میگی شبیه ساز؟
اره بازی خیلی خوبیه ولی چرا باید از رگناروک و اسپایدرمن متاش بیشتر باشه؟ اینا چه ربطی دارن به هم؟
داداش به این سادگی هم نبوده گوگل مپ بزارن وسط بازی بریزن توش
(از گوگل هم استفاده شده)
اصلا اگه تو هزار سیاره محتوا میذاشتن ۱۰۰۰ سیاره هر کدوم ۲ ساعتم طول میکشید میشد ۲۰۰۰ ساعت تایم بازی اصلا مگه میشه ۴۰۹۰ که هیچ ۹۰۹۰ هم بیاد گرافیکم کمتر کنی لودینگ هم بیشتر کنی نمیشه. تنها راهش کلاود گیمینگ که ۱۰ سال دیگه کاربردی میشه. از آینده میای؟
از بازیتون لذت ببرین بازی که در دسترستون نیست یا دوستش ندارید رو رها کنید برای علاقمندانش
مرد عنکبوتی هم با همه نقدایی بهش وارده بهترین مرد عنکبوتی ساخته شده تا بحال هست.
۱- من دارم از تبلیغات دروغین حرف میزنم
که به خاطرش از اسپایدرمن نمره کم کردن
اصلا نمیدونم چه تاثیری باید رو گیم پلی میذاشت😂
۲- استودیو وقتی تواناییشو نداشته برای چی ۱۰۰۰ تا سیاره خالی درست کرده؟ ( حالا به هر دلیلی)
بعد هرچی ایراد درست شده رو به حساب بزرگ بودن بازی گذاشت
اگه نصف این ۱۰۰۰ تا سیاره نخودی بود شما داشتی استارفیلدو ۶۰ فریم بازی میکردی
جالبه داستان بازی مال ۳۰۰ سال آیندس بعد اینا میگن خب عیب نداره تو واقعیت هم سیاره ها خالی از سکنه هستن، فکرمیکنن تا ۳۰۰ سال آینده قراره که بشر فقط رو زمین باشه، بهونه دومشون هم اینه که خب وقتش رو نداشتن رو هر سیاره جزییاتی به اندازه شهر کارکنن یکی نیست بگه خب آخه نادان ها مگه اینا رو مجبور کرده بودن که بیان هزارتا سیاره خالی بسازن همونو کمش میکردن به کیفیت بازی اضافه میکردن که دیگه نه لودینگی باشه نه ۳۰ فریم بودنی
.
وقتی میگم حرف زدن با اینا فقط وقت تلف کردنه نگو نه داداش
چی دارین میگین تعجب میکنم اینقدر خودتون رو صاحب نظر میدونین و تا این حد اطلاعات کمی دارین. سیارات خالی بصورت real time و با هوش مصنوعی بارگذاری میشه و وقتی شما تو یه سیاره دیگه هستی هیچ تاثیری.تاکید هیچ تاثیری روی نرخ فریم و ریزولیشن نداره آخه میبینم مدام هم داری همینو تکرار میکنی مجبور شدم جواب بدم.تنوع سیارات محیط ها. سیاراتی دستی کار شدن واقعا بالاست به جرات تا آخر بازی هر لحظه تو محیط های جدید هستیم
این حرفیه که دیجیتال فاندری زد
گفت بازی خیلی بزرگه و ۳۰ فریم بودنش هم به خاطر همینه
از خودم حرفی در نیاوردم
منظورشون آبجکت هایی هست که تو یک سیاره وجود داره. تاد هاوارد هم همینو گفت میتونستن تو سیاره هایی جزئیات کمتری دارن نرخ فریم بالاتر رو داشته باشن راحت ۶۰ فریم
ولی فکر کن یه بازی که نرخ فریم ثابت داره رو بازی کنی یا یه بازی یه سیاره ۶۰ بیای یهو یجا ۳۰ فریم تو سیاره دیگه. اینجا کاملا به چشم میاد و اذیت کننده میشه.برا همین تصمیم گرفتن شعار ۶۰ فریم رو کنار بذارن تا تجربه بازیکن خراب نشه.یجا هم بله تبلیغاتی کار کردن خوبه هردو رو ببینیم
گرچه با تکنولوژی های الان میشه استارفیلد رو با لودینگ کمتر و فریم ۶۰ ساخت. ولی این بازی ۸ ساله داره ساخته میشه.تاد و تیمش جز ۱۰ انگشت برتر این صنعت هستن. دوست دارم حتی طرفدارای سونی اینارو جدا رقابت و طرفداری های ایکس باکس و پلی استیشن قضاوت کنید
این master فن بوی جعبه اس اصن فایو ندارع ک بتونه اسپایدرمن بازی کنه .نظرش فاقد ارزش و اهمیته
من که جفتشو دارم الان دارم استارفیلد بازی میکنم و باید بگم بازی فوق العاده فوق العاده زیباست دیوانه کنندست ونمره ۸۳ دروغی بیش نبود
اسپایدر منو هنوز بازی نکردم ولی با این نقدی که ازش خوندم و تریلرهایی که دیدم بعیید میدونم لایق نمره شاهکار ۹۱ باشه اونم رو کنسول بریزم بازی کنم ببینم چجوری هست
قرار نیست بازی با ۱۰۰۰ تا سیاره پر تحویل شما بدن دوست عزیز مهم اینجاست بازی از نظر محتوا و وسعت(سیاره های خالی در نظر نگیریم)جز بزرگترین بازیهای ار پی جی تاریخ گیم هست با کلی موارد جدید بعد به اون بازی با اون وسعت به خطر یکپارچه نبودن و لودینگ و ی سری ایرادات جزیی ۸۳ میدن بخاطر فن بوی بودن اکثر منتقدا .
بعد به اسپایدر من با این همه ایراد که عملا هیچ چز جدیدی نداره نه پیشرفت گرافیکی خاصی نه گیمپلی جدیدی فقط همون بازی قبلو گرفته ی دست سرو روش کشیده و واسه نسل نه داده بیرون بعدم نمرش میشه نمره شاهکار ۹۱ خداییش بنظرت عجیب نیست !!!؟؟؟
کم کم دارم هس میکنم خلاقیت تو سونی داره جاشو به باند بازی بین منتقدا میده اون از gow :ragnarok که نمره شاهکار ۹۴ گرفت !!! اینم از spider man2 که نمره شاهکار ۹۱ میگیره !!!!! این دو بازی هیچ چیز خاصی نسبت به شماره قبلشون نداشتن حتی گرافیکشونم تغییر خاصی نکرده !
اونم از استارفیلد انحصاری بزرگ مایکروسافت که ایکس باکس قراره بود باهاش کامبک بزنه و نمره ۸۳ میگیره حتی از فالوت۴ کمتر تا عملا ایکس باکسو زمین بزنن !!!!!
چجوری بازی با این همه مشکلو میگی ۸۳ حقش نیست؟
همون سیاره های بی محتوا باعث شده بازی باگ داشته باشه . لودینگ داشته باشه . ۳۰ فریم باشه . افت رزولوشن داشته باشه
داداش حد اقل بازی کن😐 هیچ پیشرفتی نداشته اسپایدرمن؟
اها پیشرفت یعنی ۱۰۰۰ تا سیاره
گاد اف وار رگناروک اون همه پیشرفتو باید بذارن کنار و فقط به داستانش نمره بدن؟
چون بازیای xbox بیش از حد مشکل دارن نباید بگی نمرات بقیه بازیا با پول بوده برادر من
رگناروک اون همه پیشرفت تو گیم پلی و معموریت های جانبیش
اسپایدرمن هم تو گیم پلی و داستان سرایی خیلی پیشرفت کرده
مپ جفتشونم بزرگ تر شده
اگه قرار باشه نمره استارفیلد با اون همه مشکل با اینا یکی باشه که در حق این دو تا ظلم شده
میشه دوتا از پیشرفتای gow ragnarok نسبت به gow 2018 بهم بگی که باعث بشه نمره شاهکار ۹۴ حقش باشه؟
اسپایدر منو بازی نکردم ولی وقتی گیمفا ببین دارم میگم گیمفا !!! به اسپایدر من نمره ۸ میده و ایرادهایی مثل مپ تکراری و گیمپلی سطحی و تکراری یا گرافیک با پیشرفتهای جزیی و کوتاه بودن بازی میگه و با تو با توجه به تریلر ها برام عجیبه نمره شاهکار ۹۱ ولی درست میگی تا خودم بازی نکنم نظر قطعی نمیدم
در مورد استارفیلدم بازیش چیزایی داره که وجود لودینگو و ۳۰ فریم بودنش که تو تجربه بازی من که واقعا مشکلی به وجود نیاورده توجیه میکنه من دارم الان بازی میکنم و واقعا میگم جز بهترین تجربه های تاریخ گیمم هست و بسادگی با توجه به نمره های کشکی که این مدت دیدم حق بازی به سادگی بالای ۹۰ بود
مراحل جانبی که حتی بعضیا میگفتن از ویچر هم بهتره
اسلحه های بیشتر و گیم پلی عمیق تر
جهان خیلی بزرگ تر
و…
۱۳۰ تا نقد که حساب نیست
نقد گیمفا حسابه 😂
من نمیدونم چجوری میتونی به استارفیلد نمره بالای ۹۰ بدی
حتما خوشت اومده 🤷 نظر شخصیته
حاضرم قسم بخورم اگه استارفیلد انحصاری پلی استیشن بود شاهکار میدونستیش
جالبه هی میگی استارفیلد با اونهمه مشکل ، ولی اگه ازت بپرسن دقیقا چه مشکلی ، دیگه نمی دونی چی تفت بدی – اگه اون نظر شخصیشه ، پس خواهشا شما هم حرفای بی سندتو به عنوان فکت صادر نکن – باریکلا پسر خوب
ماموریت فرعی های یه بازی اکشن ادونچر از یه بازی آرپیجی مثل ویچر هم بهتره؟
انقدر اکشن ادونچر بازی کردی مخت ورم کرده
حاضرم شرط ببندم اصلا نمیدونی rpg چیه
داداش وقتی داره میگه نقد گیمفا برام مهمه نه چیز دیگه خودت تا تهش برو نمیدونه که هر گیمری یک سلیقه ای داره فکرمیکنه چون محمد حسین کریمی گفته نمره بازی ۸ پس دیگه درسته نمیدونه که سلیقش اینطور بوده نمیدونه مثلا زومجی میده ۹ سلیقش بوده ولش کن بزار تو همین نادانیه خودش باقی بمونه خودتو خسته نکن برای اینا
انقدر بدم میاد کامنتا بسته میشه
عمو ارتور
Rpg یا اکشن ادونچر بودن چه ربطی به داستان معموریت جانبی داره
این فقط حرف من نیست
حرفی خیلی از منتقداس
واقعیتم هست
حامد خان از نظر من تو ی فن بوی هستی که با هیچ منطقی درست نمیشی پس وقتمو با تو هدر نمی دم حالا تو فکر کن من با توجه نقد گیمفا این حرفو زدم حالا تو فکر کن من نادانم 🙂 قبلا توافق کردیم جواب همو ندیم ولی تو زیر پاش گذاشتی 🙂
خب داخل یه بازی rpg خیلی خیلی فرصت و زمان بیشتری برای پرداختن و گسترش کاراکتر های فرعی وجود داره
همین ویچر با انجام دادن یه کوئست فرعی رندوم که به نظر سادست به چندین کوئست دیگه مرتبط میشه و یه جورایی شاخه شاخه ست
داداش چرا منو میزنی؟😂
ببخشید داداش اشتباهی ریپلای زدم 🙂
احسان خان فکرکنم چندباری بهت احترام گذاشتم هوا برت داشته مشخصه که ظرفیتش رو نداشتی پس بزار با زبان خودت صحبت کنم ببین اولا نه خودت نه نظرت برام اهمیتی ندارین
.
دوما کی من با تو توافق کردم جواب همو ندیم لطفا نشونم بده
.
سوما فکرکنم توهم زدی چون من به تو ریپلای نزدم به تام ریپلای زدم پس این تویی که به من ریپلای زدی نه من
.
چهارما من بخوام اینجا راجع به هرکسی حرف بزنم نمیرم که ازش اجازه بگیرم راحت حرفمو میزنم پس همینطور به نادانی خودت ادامه بده تا بلکه در آینده به جایی برسی
.
پنجما اگر من فن بویم پس چرا میگی وقتمو باهات هدر نمیدم خب به سلامت عزیزم نامه فدایت شوم برات ننوشتم که به من ریپلای بزنی سوار خط ۱۱ شو برو درم پشت سرت ببند
جوابتو دادم ولی تایید نشد
حوصله وقت گذاشتن دوباره برای جواب دادن به تورو ندارم
تو تو نادانی خودت سر کن
تو همون یه وجبی ک بزرگ کرده مونده هزار سیاره پیشکششون 🤣
قرار بود ۱۰۰۰ تاش کنه که مثل استارفیلد گند میزد
از کی تا حالا شت گیم متا ۸۳با بازی متا ۹۱ مقایسه میشه
من از همون اول گفتم زیاد فرقی با نسخه اول نداشته. فقط پر رنگ ولعاب تر شده همین.
چه خوب بازی نکرده ولی فهمیده فرقی نداشته
یوتوبو بذار کنار یه گیمنت پیدا کن که فکر نکنی فقط رنگ لباس اسپایدرمن از نارنجی تبدیل به قرمز شده 🤣
باید لودیک هاشو هم بیشتر کنن تا پیشرفت حساب بشه :))))))))
نینتندو که به منتقدا رشوه میده
سونیم که اگه نمره کم بدن تنبیهشون میکنه
حتی شرکتای کوچیک که گیم ایندی میسازن هم به منتقدا رشوه میدن
چقد این مایکروسافت مظلومه که تنها قربانی این منتقداس :)))
من نمیگم بازی های سونی خوب یا شاهکار نیستن
من میگم بیشتر از حقشون نمره و توجه میگیرن نمونه کاملش رگناروک
ولی از اونور مایکروسافت در بعضی مواقع قربانی منتقداس نه همیشه
رگناروک رو واقعا موافقم
تنها گیمای انحصاری سونی که هیچوقت باهاشون حال نکردم گاد ۲۰۱۸ و رگناروک بودن چون تقریبا بیشتر گیم کوییک تایم ایونت بود و پلیر تقریبا هیچ حق انتخابی نداشت و میتونم بگم محدود ترین گیم linearه
ولی از اونور گیمی مثل گوست اف سوشیما که لیاقتش صد ها بار از لست ۲ بیشتر بود نمره کمی گرفت
کلا میخوام بگم بعضی وقتا کرم از خود منتقداس
مثلا منتقدی مثل IGN رو هیچوقت قبول نخواهم داشت چون فقط دنبال توجه ان، مثلا تو همین نقد اسپایدرمن ۲ اومدن گفتن از هر جهت از گیمای قبلیش بهتر بود ولی نمره پایین تر از نسخه های قبلی داد 😐
ولی واقعا گیمش ارزش ۷۰ دلار رو نداره که فقط تو یه شب تموم کنم
ترجیح میدم همون پولو بدم بالدرز گیت یا دیابلو که محتوای بالایی دارن
برعکست من با گاد ۲۰۱۸ و لست ۲ حال کردم و نمراتشون رو به حق میدونم
ولی بازی هایی مثل رگناروک هیچ رقمه متاش کتم نمیره
من با همین اسپایدرمن ۲ هم مشکل ندارم و فقط میخوام حال سونی فن بوی های سایت رو بگیرم 😁
بعیدعذر ولی فعلا با نمرات و فروشش حال شما گرفته شده🤣
مشخصا رگناروک هولکی ساخته شده و ایراد های جدی داره
زگناروک عالی بود
من کاری به سونی و نیتندو ندارم ولی بازی های مقل scorn یا high on life خودم پلیشون دادم واقعا حقشون ضایع شد و اون نمره واقعا کم لطفی بود
حتی اتومیک هارت رو هم بخاطر مسائل سیاسی نابود کردن اما منتقدین وقتی میرسن به سونی یکهو کور میشن اما میرسن به مایکروسافت وحشتناک زوم میکنن
دقیقا همینطوره برای اکس باکس مو رو از ماست بیرون میکشن و از هیچ ضعفی چشم پوشی نمیکنن اما برای سونی بخاطر نقطه قوت ها از ضعف ها چشمپوشی میکنن، اگر قرار بود اسکایریم رو هم مثل استارفیلد نقد کنن و زوم کنن روو ضعف هاش مطمئن باش ۸۵ بالاتر نمیگرفت
دیدیم که چجوری بی دلیل از همین اسپایدرمن نمره کم میکردن
“مپ بازی زیادی بزرگه”
“گیم پلی بازی اشناست”
“بازی شبیه بازی قبله” 🤦
تکذیب نمیکنم حرفتو معلومه که اینوری هم هست، ولی سمت اکس باکس به مراتب بیشتره، تامی خداییش اذیت نکن یعنی قبول نداری پلی استیشن مطلوبیت رسانه ایی داره؟؟ اکثر منقدهایی که امروز میبینی تحت تاثیر نسل پنجم و ششم بزرگ شدن. نسل پنجم و شیشم یکی بود یکی نبود غیر از پلی استیشن هیچکس نبود
اخه xbox خیلی وقته کیفیتو ول کرده چسبیده به کمیت
وگرنه حتی به بازی کوچیکی مثل های فای راش اگه باکیفیت باشه نمره بالا میدن
Ratio
والا شما اصلا دستتون به گیمای نینتندو نرسیده هعی دارین میگین رشوه میده
همین ماریو واندرز خودم شاخ در اوردم که این نمرش چرا انقد زیاده شده ، تا وقتی که خودم خریدمش و واقعا دیدم نینتندو چی کرده !
جدا از اون ماریو پلتفرمریه که هیچ ادعایی نداشت
اسپایدر من یه گیم اکشن سوم شخص ابرقهرمانی که عیبای رو مخشو زیر نکته های مثبت زیادش قایم کرده
استارفیلد هم که ار پی جی ، گیمیه که واقعا به خودی خودش گیم بدی نیست و واقعا عالیه ، ولی خیلی راجبش اغراق شده بود
شما انتظار دارین این سه تا نمره یکسان بگیرن ؟
اصلا چقد مسخرست که درگیر بحث “متا” هستین وقتی کل گیمر های دنیا میدونن متا انقدم ارزش نداره وقتی خیلی غیر منطقی باشه
من موندم استودیو کوچیک ایندی که به زور خرج بازی خودشو میده چطوری به منتقد رشوه میده ، معلومه اصلا طرف حسابت کدوم گیمه؟
میدونین مثلا یبار سونی یه کاری کرده یه بار نینتندو یه کاری کرده کلیم سرش هیت شده همون موقع هم کلا همه چیو جمع کردن گذاشتن کنار دیگه دنبالش نرفتن ولی شما از همینا استفاده میکنید تا بیاید الکی هیت بدین ، دقیقا هم این بخشش رو مخه که هیچکدوم نمیرین سر کار خودتون گیم خودتونو پلی بدین با کسی بحث نکنین /:
متا و بحثای متا رو ولش کن، از ماریو برامون بگو😁
متاسفانه تایم شلوغی شده دستم بهش نرسیده هنوز🥲
فقط میتونم بگم اگه شک داری که بد باشه یا چی بریز دور 😅😂
ماریو واندرز واقعا خارج از انتظارات عمل میکنه این گیم طوری خوبه… اینقدر خوبه… اینقدر کامله و پولیشه و پر از خلاقیته… اصلا کلمه خلاقیت نمی تونه میزان هنر خلاقیت این بازی رو توصیف کنه تازه اوایل بازی هستم و اینقدر این بازی بی نظیر و سرگرم کنندست که یک رقیب خیلی خیلی جدی برای بازی سال می تونه باشه حتا با وجود زلدا
متاسفانه اگه ماریو واندرز یه داستان خوب هم می داشت حتا می تونست از زلدا هم جلو بزنه تا همین جا جز ۵ بازی برتر سوییچ برای منه و به جرعت بهترین و کامل ترین بازی مجموعه و حتا کامل ترین بازی پلتفرمر ۲ بعدی ساخته شدست
واقعا دم نینتندو گرم دوتا بازی سال برای امسال ساخت و هر کسی که میگه این بازی ها حقشون نیست جز چرند چیزی نمی گن بخاطر اینکه حتا از کنار این بازی ها هم رد نشدن
هیچوقت درک نمیکردم چرا بازیای نینتندو اینقدر رنکشون و فروششون بالاست تا اینکه بازیاشو خودم تجربه کردم کلا رنک بازی به نظر من مهمه چون تو این گرونی بازیا یک معیار خوبیه برا خرید ولی به هر صورت به سلیقه هر شخصی برمیگرده بازیای نینتندو به صورت چند نفره بسیار جذابه در صورتیکه بازیای سونی یک تجربه سینمایی منحصربه فرده
یعنی زلدا، بایونتا، متروید، انیمال کراسینگ،کربی، ماریو، پیکمن و…. کلی بازی دیگه از نینتندو که برای تجربه تک نفره درست شدن( کوآپ به صورت در بعضی بازی ها آپشنی وجود داره ) بازی های منحصر به فردی نیستن؟ هر کدوم تو یه دنیا، سبک و گیم پلی متفاوت و خاص هستن
همون باس فایتای اژدها ها تو رگناروک می ارزه ب کل هیکل باس فایتای بقیه بازیا
پس مثل اینکه باس فایتای نسخه ۳ و اسنشن و ندیدی خداییش نسخه ۲۰۱۸ خوب بود ولی رگناروک نه از هرکسی که از پلی ۲ بازی کرده باشه بپرسی میگه رگناروک ضعیف تر از ۳ نسخه اول و ۲۰۱۸ بوده هرکی غیر اینو بگه داره خودشو گول میزنه حتی coo و gos. و اسنشن که فقط باس فایت بود به نظر من از رگناروک بهتر بودن حداقل پایانشون خوب بود
خب گادآورای قدیمی کلن ۶ ساعت گیمپلی بود از سر تا تهش نه ۴۰ ساعت . بعد شخصیت پردازی پازل موزیک گرافیک گیمپلی رگناروک رو تو واقعا ندیدی
بازی های ۲ و۳ نسل پیشو با بازی این نسل مقایسه میکنی؟ گاد اف وارای قدیمی همه جوره بهتر بودن حتی موزیک گاد ۲ خیلی خفن تر بود نگو اینارو خدایی همه گاد او وار و با موزیک نسخه دوش میشناسن نه موزیک رگناروک بعدشم پازل؟ ریلی؟ پازلا ۳ نسخه اولش که خیلی خلاقانه تر بودن. اینو که گفتی فکنم ۳ نسخه اول مخصوصا نسخه ۲ گاد اف وار بازی نکردی
رگناروک تنها ایرادی ک داشت گیمپلی زیاد آترئوس و رو مخ بودن آترئوس بود بقیه حرفاتو قبول ندارم
میدونم که گیمای سولز رو بازی نمیکنی « اگه بخوای هم نمیتونی » ولی حداقل تو یوتیوب یه نیم نگاهی به باس هاش بنداز بعد بیا تا صحبت کنیم.
کدوم بازی سولز گرافیک گیمپلی باحال موزیک پازل شخصیت پردازی در حد سری گادآوار دارن .
عملا همشون😂
گفتم که ، بازی نکردی😂🤣 اگه فقط تو منوی قبل از شروع بازی یکیشون رفته بودی بحث موزیک رو میبوسیدی میزاشتی کنار😂
پس تو برو همون بازیای سولز رو بکن کاری ب سری گاد نداشته باش اگه اینقد فک میکنی سولز از گاد بهترن.
زمین تا آسمون فرق داشت با قبلی چیمیگی .
اره hud هاشو عوض کردن یه کالسکه هم به بازی اضافه کردن بجای والکیری هام برزرکر اوردن خیلی فرق داشت. نسخه ۲ رو بازی کن تا اخر بازی ۱۰ تا قابلیت میگیری ولی رگناروک تنها چیزی که از ۲۰۱۸ اضافه تر شد بهش انواع rage بود که همچینم جالب چیز خفنی نبودن دیگه هرکسی میتونست تو ۴ سال یه همچین چیزی اضافه کنه بخش گیم پلی اتریوسم که برام جذابیت نداشت چون من فقط بخاطر کریتوس پلی دادم(فکنم خیلیا هم مثل من فقط برای کریتوس هایپ بودن نه اتریوس)
قدرت سپر که الکی بود
گربل الکی بود
اون تنوع گیم پلی الکی بود
اسلحه جدید با قدرتای جدید الکی بود
گیم پلی اترئوس الکی بود
پرش از ارتفاع الکی بود
فقط ریج اضافه شد 🤦
قدرت سپر و یه نیزه جدید درسته اینارو یادم نبود میدونی چرا؟ چون انقد تکراری بنظر میرسیدن که تو ذهنم نموند کریتوس توی سری کلی سلاح جدید گرفته از دست هرکول تا دسکش زئوس و شمشیر ارتمیسو چکش و … نیزه هم اولین بارش نیست گیر میاره قابلیت بلاکو که تو نسخه دومش هم داشت یه سپر به زمین کوبیدنم که کلیشه ایه تو کلی بازی دیدم من گیم پلی اتریوسم که گفتم من میخواستم گاد اف وار(کریتوس) پلی بدم نه گاد اف ؟؟(اتریوس) تنوع گیمپلیم نمیدونم راجب چی حرف میزنی چون گیمپلیش مثل نسخه ۲۰۱۸ بود ببین من نمیدونم چرا جای اینکه بپزیری نمره ای که گرفت حقش نبود و سه نسخه اول هم از نظر داستانی و هم گیم پلی و خلاقیت بهتر بودن. ازش دفاع میکنی چون اگه فن بوی ps هستی باید با فرنچایز اشنا باشیو بدونی هیچکدوم از اپشنای رگناروک خلاقیت جدیدی نبودن و اگه تکنولوژی اون زمان در حد الان بود قطعا سه نسخه اول از همه نظر بهتر میبودن و این نشونه افت کیفیته ساخت بازیه حالا نمره هرچقدر میخواد بالا باشه
اها راجب ریونا و رلیک ها( تالیسمان تو نسخه قبل) و اینجنتسمنت ها که مال نسخه ۲۰۱۸ بودن پس خلاقیتش به اون میرسه نه رگناروک و یادمه نسخه ۲۰۱۸ یه ترکیب تالسمان و انجسمنت داشت که روی هم زمانو اهسته میکرد هم پروجکتایل پرت میکردو … اسمشو یادم نیست ول اون یچیز خوب بود که پیدا کردنش برام از همون اولین باری که اون کوتوله داداش براک که اسمشم یادم نیست راجبش گفت تو اولویت قرار گرفت تا همرو پیدا نکردم نمیخواستم بازی کنم ولی تو رگناروک من همچین چیزی ندیدم تو کوئستا برای همینم رفتم دنبالش گشتم(تو اینترنت) دیدم یه رلیک هست ولی برای گرفتن و کامل کردنش باید ست برزرکر کامل میکردی برای کشتن اخرین برزرکرم که باید بازیو تموم میکردی و برای استفاده از رلیکه هم باید همه برزرکرارو میکشتی این یه مورد خیلی بدی بود که هنوزم عقدش تو دلم مونده چون کلی زحمت کشیدم اون برزرکرارو همرو قبل باس اخر بکشم تا با ست کامل برم ولی نمیشد پایانشم که خیلیا میگن character development که کریتوس یدفه گفت ما دنبال انتقام نیستیمو عدالت میخوایم ولی من میگم rushed ending چون خیلی یهویی بود و بیشتر میخواستن کاسه کوزه کریتوسو جم کنن
قشنگ مشخصه ایرانی هستی
کلی کمیک بوک از مرد عنکبوتی هست هزارتا بازی هم ازش بسازن داستانش تموم نمیشه
نصف بیشتر اون داستان ها چرند ان یا عمق کافی رو ندارن و بدرد یه چند قسمت از سریال های انیمیشنی میخورن نه فیلم سینمایی یا بازی
شش خبیث
شروع کار مردعنکبوتی
ونوم
لیزارد
گابلین سبز
با توجه به رابطه پیتر پارکر با این شخصیت ها بهترین داستان هم از این ویلن ها در میاد ماباقی یمش کپی و داستان سطحی هستن
کاراکتر اسپات توی across the spider verse یکی از مزخرف ترین ویلن های تاریخ کمیکه
اما چیز جالبی ازش دراومد
یا cosmic spiderman
ولی بازم حق با شماست اینا بیشتر به درد انیمیشن های مولتی ورسی میخورن
نه به درد بازی یا فیلمای سینمایی عالی(اگرچه مارول جدیدا توی مورد دوم درجا شدیدی زده)
فکر کنم دیگه الان تمام تمرکزشون رو بذارن روی ولورین
سه تا اسپایدرمن دادن تا الان
اسپایدرمن بعدی میره برای اواخر نسل احتمالا
نسخه فرعی احتمالی ونوم رو هم تا یکی دو سال دیگه شاید بدن
به عنوان دی ال سی؟
یا بازی مستقل از اسپایدرمن دو
بازی مستقل انگار
دقیقا یه چیزی مثل مایلز مورالس
یه خیسته نباشید بهتون میگم الان میرم نقدو میخونم
چرا من احساس میکنم نقدتون یکم مغرضانس
ایشالاکه اشتباه کردم
آخ آخ آخ آقای کریمی جنگ جهانی بعدی رو شروع کردی
مخالفم
بنظرم دوستان متمدنانه با نقد برخورد میکنن
…
مگه ادم تعصی بویی از تمدن برده؟الان سونی فن میاد میگه عادلانه نیست بعد ایکس باکس فن میاد بحث استارفیلو میکشه وسط میگه چطور اون عادلانه بود این نیست و الاغیر
احساس میکنم گیم امروزه یعنی همین
اون موقع ها اینطوری نبود اما الان چون همه در لحظه با اخبار و نقد ها و کاربر های پلتفرم های رقیب رو به رو میشن به این شکل در اومده
وگرنه ما هم داخل مدرسه اساسین ها رو لیست بندی میکردیم (فقط از روی تعصب)
یا فوتبال ها
اکس باکس و پلی استیشن
اما این حد نبود
زمونه تاثیر خودش رو میزاره دیگه
البته بعضی کاربر ها ثابت هستن که مدام این جنگ رو ادامه میدن( حداقل در این سایت )
نقد بسیار حقی بود ولی باز اسپایدرمن ۲ گیم درجه یک و نابی هست
یکم سخت گیری کردین ولی خب واقعا خیلی دقیق و با جزییات نقد کردین خیلی ممنون
خواهش میکنم جو کامنتارو مثبت نگه دارین
تو اصن بازی نکردی شرط میبندم
به به پس فن یوتوبی 🤣
یوتوب پلیر🤣🤣ببین بچه بشین بازیتو کن حالا حالا ها به سونی نمیرسید .متای استارفیلد کمتر از اسپایدی فروشش هم خواهیم دید فقط فشارش میمونه برای کودک سالی مثل تو
نمیدونم تو زندگی قبلیم چیکار کردم دوتا فنبوی نشستن بهم کامنت دادن
داداش ای جی ان به اون سختگیری که ۸ داده گفته بهترین داستان اسپایدرمن بوده تو بازیها
ign سخت گیره ؟ سابقه اش اتفاقا خیلی خرابه
به این میگن یه نقد خوب ، منتقد باید همه چیو با مخاطب درمیون بزاره از داستان و گیم پلی تا ماموریت و مبارزه
نمره ای هم که گرفته با توجه به خوبیا و بدیاش منصفانس
عه چطور استارفیلد ۷.۹ میگیره نقدش بده با چهل تا اکانت فشار میخوری رضا جباری
راستی میگفتی منم رضا ام؟ آخه دوستات یسریشون میگن بلادی بلیدم و یسری دیگه میگن براداسموکم لاقل هماهنگ شید باهم، کافره مولتی اکانت همه رو به کیش خود پندارد
مگه بلادی بلید نیستی؟
یوزرنیمت بلادی بلیده
عه مگه بلادی بلید نیستی؟😂
نع بابا 😂 بلید دوستمه دوستشم دارم و ابایی هم ندارم بگم که کلی ازش تاثیر گرفتم توو زندگیم. یه خطایی کردم اوایل همینجوری با اسمش اکانت ساختم بهم پیام داد گفت عوض کن عوضش کردم.
ایشون به منم میگفت رضا جباری. فکر کنم داره به همه یه دستی میزنه پیداش کنه🤣
جباری حالا کی هست؟
الان حامد میاد خون به پا میکنه 🤣
«نه ببین گیمفا کاملا فن بوی ایکس باکسه
SMS واریزیش هم لو رفته
اصلا هم نمره ای که به استارفیلد دادن یادم نمیاد» 🤣😂
فکرکنم تو کلا چشمات مشکل داره خوبه هزاربار تو کامنتام گفتم که من بازی هامو براساس متا، نمره منتقدین، نقد و بررسی و شنیده ها انتخاب و تجربه نمیکنم تجربه خودمه که مهمه حتی من اصلا نقدها رو هم نمیخونم فقط نمره رو میبینم تازه اونم از رو کنجکاوی تعجبم از اینه تو که همش دنبال کامنتای من راه میوفتی و دیسلایک میدی چطور اینو نفهمیدی، من هروقت هم استارفیلد رو ترول کردم یکبار هم در مورد متاش و نمرش چیزی نگفتم
.
ببین عزیز من یک نگاه به کامنتا بنداز چقدر آدم نادان و ساده میبینی یک عده که مثل خودت خوشحالن که این بازی ۸ گرفته یک عده که دارن خودشونو میکشن که نمره بازی باید ۹ باشه یک عده میگن تازه با ارفاق نمره دادین باید کمتر میشده، نمیدونن که هر منتقدی یک سلیقه ای داره
.
مشکل اینه که شماها فکرمیکنین منتقدین حکم رییس جمهور رو دارن منتقدین هم مثل ما گیمر هستن ۹۰ درصد براساس سلیقه نقد میکنن ۱۰ درصد براساس استانداردها الان محمد حسین کریمی بیاد به بازی ۱ بده یا ۱۰ بده هیچ تاثیری تو تجربه من نمیزاره پس الکی خودتو اذیت نکن ❤️
تو نقدتون سخت گیری زیادی وجود داشت ولی خب نقدتون بسیار بسیار دقیق بود با عرض خسته نباشید به آقای کریمی
همیشه نقد های گیمفا همینه.. بازیای بولد امتیاز زیادی پایینی میگیرن نمونش گادآف وار، استارفیلد، اسپایدرمن
آره این کلا سیستم گیمفاست
چقدر ریز نقد کردین😐
از یه چیزاییش واقعا میشد گذشت
عه زمان استارفیلد که میگفتین نمیشه گذشت
الان برعکس شد ؟
من یادم نمیاد از استارفیلد این ایرادو گرفته باشن :
“مناطق جدید اضافه شده به بازی کوچکترین تاثیری روی گیمپلی، تنوع محیطی، ساختار ماموریتها و نهایتاً تجربه کلی ندارند”
۸۰ درصد نقشه که کپی نسخه قبله
همون چند بخش جدید رو هم نتونستن خوب در بیارن ؟
خوب دو سال دو سال بازی میدی بیروت مجبوری از یه بخش هایی بزنی دیگه 😔
اونوقت استارفیلد بزرگترین نقشه دست ساز تاریخ بتسدا رو داره میان با این مقایسه اش میکنن
مگه اسپایدرمن جای دیگه ای بجز نیویورک باید روایت بشه؟😐
بخشای جدیدشو خیلی خوب در اوردن
اگه نقشه استارفیلد دست ساز بود که نصف مکان هاش شبیه هم نبود 😂
نصف دیگشم خالیه با چهارتا سنگ که فقط باید منابع جمع کنی و هیچ هدفی از ساختشون وجود نداشته
اگر نقشه های ردد ۲ و gta v و ویچر ۳ و اسکایریم رو با هم بزاری تو استارفیلد بازم ۹۰ درصد خالی میمونه چون هزارتا سیاره داره
پس مقایسه ات اشتباهه
خب برای چی سیاره های بی هدف تو بازی گذاشتن؟
بالاتر گفتم همین بزرگی بی دلیلش چه مشکلاتی براش درست کرده
ببخشید که کلا هر چی اسپایدر من بوده در نیو یورک روایت شده ، برای اینکه بازی نقشه اش تکراری نباشه باید یه سر برن ژاپن یا امارات شما خوشحال بشی
Bruh … :|
داداش مرز های منطقو جابجا کردی
مگه استارفیلد نسخه قبلی ای داشته که -مناطق جدید- بخاد بهش اضافه بشه و بیایم تاثیر و تفاوت های این مناطق جدیدو نسبت به نسخه قبلی روی (گیمپلی، تنوع محیطی، ساختار ماموریتها و نهایتاً تجربه کلی) بررسی کنیم
قراره ازین کامنتا زیاد ببینیم گویا xD
داداش خالیه
به بازی قبلی یا بعدی ربطی نداره
رسما هیچ هدفی برای ساختشون وجود نداشته بجز جمع کردن منابع
اگه برای تبلیغاتی بودن باید نمره کم بشه به نظرت کدوم تبلیغاتی تره؟
منظورت از خالی چیه
اگر از نظر نسبت سیارات متمدن بازی به غیرمتمدن میگی حرفت درسته
ولی اگه کلا میگی خالیه حرفت درست نیست اگر سیارات متمدن بازیو بیای تبدیل به یه مپ کنی بقیه رو کامل حذف کنی
ابعادش خیلی زیادتر از چیزیه که فکر میکنی
داداش نصف بیشتر سیاره ها فقط برای جمع کردن منابع درست شده
یعنی اون ۱۰۰۰ تا سیاره فقط شعار تبلیغاتی بود
وجود اون سیاره ها نه تنها نکته مثبتی نداره حتی به بازی هم صدمه زده
تمام مشکلات فنیشو پشت بزرگ بودنش قایم کردن
ممنون که داری با هرکامنت به پیشرفت مرز های منطق کمک میکنی D:
این مورد و ایرادی که گرفته شده رو باید برای بازی ای مثل زلدا گفت که اونم اومده مپ قبلی رو گسترش داده
ناموسا برای ماله کشی این ایراد بازم اومدین استارفیلد رو هیت کنین که اصلا سبکشونم یکی نیست
وضعیت مارو ببین
هیچ هدفی برای وجود یه سیاره نیست بجز جمع کردن منابع؟!
اخه مرد حسابی اینم شد ترول
مگه همه ی سیاره ی جهان توشون شهر و حیات و … هست
معلومه که ۹۰ درصد سیاره ها خالی و بدون حیات و سکونت و … هستن
ما داریم بازی میکنیم.
اگه قراره انقدر مسخره استارفیلدو به واقعیت ربط بدیم باید بگم جهان ۳۰ فریم با باگ اجرا نمیشه و رزولوشن پایین نمیاد 👌
انیمیشن چهره تو جهان واقعی خیلی بهتره
این چه مقایسه مسخره ای بود 🤦😂
نه با این جماعت نمیشه بحث کرد انگار …
الانم لطفا از استارفیلد بکش بیرون و از اسپایدی دفاع کن و انقدر گودرزو به شقایق ربط نده
فک کنم دوسال دیگه هم مثلا سر پست نقد gta 6 بازم بحث استارفیلدو میکشن وسط
صد رحمت به اتزیو …
منو ببخش :))
داش بازیع هاا تو خودت الان داری منطقی نظر میدی اگر قرار بر واقعیت پش انسان نمیتونه تو فضا از سیاره ای به سیاره ای دیگه بره
اگه میخواستن از استارفیلد این ایرادو بگیرن با ۹۹۰ تا سیاره بی تاثیر ، نمره ی بازی از صفر هم پایین تر میشد :))
همون ۱۰ سیاره بازی که کنار گذاشتی ۱۰ برابر اسپایدرمن محتوا داره عزیزم
خدایی این مسخره ترین ایرادی بود که میشد از بازی گرفت حالا اینکه محیط های تازه اضافه شده تاثیری رو تجربه کلی ندارن به بازی کردن شما لطمه وارد میکنه؟
منم نمیفهمم اینو
اخه چه تاثیری باید بذاره؟
بازی با این همه پیشرفت نمره ۸ گرفته اینو اصلا نمیتونم درک کنم اسپایدرمن ۱ لیاقت این نمره رو داره نه نسخه دو خیلی سخت گرفتن
تو چقد بدبختی برای بازیعی ک نکردی و نداری ایراد میزاری . برو توی استارفیلدت بچرخ😂😂
استارفیلد : چرت و پرت
خیلی ۸ خیلی کمه
سر پست استارفیلد هم بحث همین بود
باور کنید ۸ نمره بسیار خوبیه و کم نیست نقدو بخونیید میفهمید
اخه این بازی بیشتر از ۸ حقشه ، زور داره خب الکی میخوان ارزششو بیارن پایین ، این نکات ضعفی که نوشتن اصلا در حدی نیست که دو نمره بخواد به خاطرش کم بشه ، البته آقای کریمی یه خورده نسبت به بقیه منتقدا ریز بین تر هستن
لزوما نمیشه گفت بیشتر از ۸ حقشه
فارغ از این بیا اول از همه به یک چیز فکر کنید
چه سودی برای کریمی داره که ارزش این بازی بیاد پایین
دوما چرا فکر میکنی که نقاط ضعفی که نوشته شدن در حدی نیستن که دو نمره کم کنن
(صد البته من خودم اصلا این بازی رو تجربه نکردم و بخاطر همین خود بازی رو اصلا قضاوت نمیکنم صرفا دارم نظرم رو درباره این نقد و نظر شما میدم)
حرف شما هم درسته آقای کریمی منتقد ریزبینی هستن ولی خب وقتی هم شما هم ایشون انقدر قاطعانه نظر میدید قطعا هردو دلایل محکمی باید داشته باشید
ببین مثلا باگ های مختلف یا داستان سطحی یا گیمپلی و باس فایت های معمولی رو خیلی راحت میشه ضعف در نظر گرفت ، اما خدایی بیا ببین چی گفته :
مکانیک پری (Parry) پنجرۀ زمانی بیش از حد طولانیای دارد و با فشردن پشت سر هم دکمۀ مربوطه، میتوان آن را دور زد که فلسفۀ وجودیاش را از بین میبرد و باس فایتها را که بسیار متکی بر آن است تحتتاثیر قرار میدهد
خب این بنظر خودت انصافه که بخاطر یه همچین ضعفی که اصن حتی در حدی نیست که بخواد بهش اشاره هم بشه باعث شده دو نمره کم بشه ؟
همین یدونه که دونمره کم نمیکنه
کمبت بازی به طور یه نمره کم میکنه
0.۵ نمره بابت اینکه ۱۱ ساعت داستان بازی برای اینکه کامل به شرور های اصلی پرداخته بشه کافی نیست
0.۵ نمره هم مپ بازی
مورد آخر در حالت عادی با توجه به میزان ضعف مپ نیم نمره براش واقعا زیاده
ولی مانوری که تریلر ها روی مپ بازی دادن توجیح نمیشه
به هنگام ایرادا گرفتن اولویت با چیزایی هستش که روشون زیاد مانور میدن و میگن فلان چیز ما خیلی خفنه و اگر واقعا ایراد داشته باشه بیشتر از دیگر ایراد ها تاثیر داره
داداش گیم پلی خیلی گسترده تر شده
این به عنوان نکته مثبت نیست ولی اگه یه قسمت گیم پلی ضعف نشون بده نکته منفی حساب میشه؟
همونطور که استارفیلد با بعضی شعار ها و وعده بازی رو عرضه کرد و منتقد بنظرش رسید یکسری از اون ها تبلیغاتی بود مردعنکبوتی ۲ هم همین وضع رو تجربه میکنه که جناب کریمی از وسعت نقشه بازی خیلی شاکی بودن
اینا تاثیرات منفی اینترنت بر روی بچه هاست من یادمه دوازده سال پیش هرچی بازی فروشی محل معرفی میکرد بازی میکردم متا و نمره هم کسی بهمون نمیگفت چی به چیه بعد وقتی رفتم نگاه کردم دیدم طرف از ۶۰ تا ۹۰+ هرچی بازی میومده به ما توصیه میکرد و منم از همش لذت میبردم اصلا یکی از اشتباهات بزرگ نیو گیمر ها اینه که زیادی به نمرات توجه میکنن
خود من کلی با بازی fighter within حال کردم
وقتی دیدم متاش ۲۵عه پشمام ریخت
نباید اهمیت زیادی داد به این جور چیزا
خسته نباشید آقای کریمی
میشد ونوم بهتر طراحی بشه
اقای کریمی این بازی حقش حداقل ۹ بود
کسایی که معتقدند بیش از حد سخت گیری شده و حقش بالای ۹ بود لایک بدن ، بقیه که میگن همین نمره براش خوبه دیس
خیلی سخت گیری شده
اصلا بعضی ایرادا نباید حساب میشدن
مثلا کدومش؟ آخه الان یه مشکلی که هست اینه که با متای بالای بازی، مشکلاتش دیده نمیشه و همون مشکلات دوباره میاد برای نسخه بعد، اتفاقی که برای همین بازی و رگناروک افتاد(متاسفانه رگناروک حتی بعضی از نقاط قوتش رو هم از دست داد)
مشکل رگناروک فقط داستانش بود
ایراداتی که گرفتن از همون بخش دوم مپ و پری کردن واقعا اصلا مهم نیستن
یه بار از گیم پلی نمره کم شده
یه بار از یکی از مکانیک های گیم پلی😐
رگناروک از نسخه قبل مشکل گیمپلی داشت، پازلاش هم نسخه قبل تباه بود و این نسخه بهتر شد ولی به جاش بلافاصله راهحل رو بهت میگه که خب بدتر شده به جای بهتر شدن، گیم پلی هم چندان بهتر نشده متاسفانه، الان تنها مشکل «جدید» رگناروک، داستانه که خب تنها redeeming factor بازی قبل بوده (خدا رو شکر گرافیک و موسیقی بازی تو هر دو نسخه عالی بود)
در مورد مپ و یکی از مکانیسمای مهم گیمپلی که اتفاقا ازش زیاد هم استفاده شده اهمیت ندارن؟ مثل این میمونه که بگی لودینگ و نبود مپ لوکال تو استارفیلد که مشکلی نیست، چطور مشکلی نیست؟
تنها چیزی که نمیشه بهش ایراد گرفت گیم پلی دوتا نسخه گاد هست مخصوصا رگناروک که کاملترین گیم پلیش رو داشت نسبت به نسخه قبلش پس لطفا الکی سطحت رو نیار پایین
گیم پلی رگناروک بهترین گیم پلی بین بازیای سینمایی بود
پازلای متوسط داشت ولی اگه یکی دهن اترئوس رو میبست خیلی بهتر میشد
درمورد مپ بازیی اصلا من نمیفهمم چه ایرادی گرفتن
هیچ جوره این دوتا بخش شبیه هم نیستن
مشکل اینه که گاد ذاتش سینمایی نبوده، شایدم مشکل از منه که همچنان با انتظار هک اند اسلش میرم سمتش
سیستم امتیاز دهی ما اینطوری کار نمیکنه که بر اساس دونه به دونه نقصها نمره نهایی تحت تاثیر قرار بگیره هزاران بار ذکر کردیم مقیاس ۱ تا ۱۰ بر اساس میزان پیشنهاد بازی از سمت منتقد به مخاطب هست درست چیزی که استانداردترین منابع بررسی بازی ویدیویی بر اساسش بررسی مینویسن (Recommendation). نه این که بر اساس ضعف ها و نقوص مثل یک آزمون نمره بارم به بارم کم بشه. (بنابراین حتی ممکنه نقطه ضعفی نوشته بشه و بابتش نمره کم نشه صرفاً برای آگاهی مخاطب نوشته شده باشه و فقط ما این روش از بررسی کردن رو نداریم بلکه یکایک منابع همین رویه رو دارن) بخش نقاط قوت و ضعف صرفاً برای این نوشته میشن که چکیده ای از بررسی باشن. بنابراین ضعفها مستقیماً به امتیاز نهایی ارتباطی ندارن بلکه چکیدهای از متن به حساب میان. بنابراین، این که جداگانه نوشتم پری رو از سیستم مبارزات ارتباطی با نمره نهایی نداره و «دو بار» چیزی کم نشده اصلا قابل درک نیست چجوری میشه به همچین نتیجه مضحکی رسید. (بازی میتونه نقطه ضعفی نداشته باشه و ۱۰/۱۰ نباشه یا برعکس ضعف هایی داشته باشه و ۱۰ بگیره چیزی که به تعداد در خیلی از بررسی ها میتونید مشاهده کنید). ایراد پری هم به مورد سیستم مبارزات متصل بود ولی چون از نظر نگارشی درست در نمیومد و طولانی میشد تصمیم گرفتم جداگانه ذکر کنم.
به شکل اعجاب انگیزی چه در این نقد و برررسی چه در بررسی god of war ragnarok. در قبال «شخصیت پردازی بسیار ضعیف» یا «روایت عجولانه» یا «سیستم مبارزه سطحی» طرفداران پلی استیشن قبولدار موارد میشن، اما ذکر میکنن که مهم نیست! برای من این موضوع به شدت عجیبه، چجوری میشه شخصیت پردازی ویلن مهم نباشه. این که وسیع تر شدن نقشه به نفع بازی تموم نشه و فقط سطح نقشه رو افزایش بده بدون هیچ استفاده عینی رو ضعف نمیدونن این که بازی ظرفیت پردازش به دو ویلن اصلی نداره ولی همچنان دو ویلن رو در خودش جای داده هم براشون مهم نیست. برای فن بیس دو پلتفرم ایکس باکس و پلی استیشن، فکر کنم فقط این که بازی یه صفحۀ سیاه مطلق باشه ضعف حساب میشه.
آخه نمیشه همینطوری نظر بدیم مگه چند نفر این بازیو تجربه کردن اونم در حد تموم کردن استوری لاین بازی و فعالیت های جانبی و تکمیل درخت مهارت(یوتیوب حساب نمیشه صرفا جهت یادآوری)
اونایی که میگن کمتر چی ؟
وظیفه منتقد اینه که سخت گیر باشه و بازی رو هرجا که میتونه ایراداتشو بگه
هرجا هم میتونه خوبی هاشو بگه
خودم نظری راجب نمره ای که این بازی لایقشه ندارم
20 دقیقه گیمپلی دیدم کلا از فایت با سند من تنها چیزی که توجهم رو جلب کرد تعداد نسبتا زیاد کاتسین ها بود (ولی احتمالا ویدئو کات شده بود سر یسری بخش ها تا میرسید به کات سین ها)
بنظرم ۸.۵ یا ۹ میتونست بگیره اما چیزی که من رو هیچوقت قانع نمیکنه مقایسه ی این با سه گانه ی بتمن هست. لطفا بازی های ابرقهرمانانه رو با اون مقایسه نکنین
وقتی بازی ابر قهرمانیه ساختارش یک شکله این مقایسه ها بخوای نخوای انجام میشه اونم وقتی کل بازی کلا از بازی ارخام گرفته شده
واقعا صد تا بازی بهتر هم بیاد برای من هیچی ارکام نمیشه.
بعد اخه مقایسه اشتباهی هم هست چون نسخه اسایلم و سیتی دو نسل فاصله دارن
معیارها و استاندارد ها طی زمان تغییر میکنه
اینطور به نظر میاد هنوزم به ساختار نسل های قبلی نرسیدن :)))
همون طور که قبلا گفتم اینسامینیاک هیچوقت در حد راکستدی نبوده و نخواهد بود و هزار سال دیگه هم بهش نمیرسه
حتی خود راکستدی هم دیگه به خودش نمیرسه :))
اون بخاطر وارنر هست وگرنه میتوانست
نه . قبل از اومدن سری ارکهام که واقعا انقلابی تو تمام سطح های بازی های ابرقهرمانی بود هیچ بازیه دیگه ای در اون حد نبود . ولی وقتی بیای بعده این همه وقت بتونی بازی بسازی که حتی بتونه کنار سری ارکهام قرار بگیره ارزشش خیلیه
مقایسه از نظر گیم پلی انجام می شه معمولا وگرنه همه می دونیم بازی های سری ارکام اصلا توی یک لول دیگه ایی از نظر داستان و اتمسفر هستن
ضمن اینکه در نسخه اخر ارکام گیم پلی خیلی فرق ها کرد از اضافه شدن بت موبیل تا ترکیب شخصیت ها و….
سری اسپایدر من بدون شک از سری ارکام الگو گرفته و این مورد غیر قابل انکاره
در بعضی چیز ها هم بهتر عمل کرده ولی در کل هیچ گیم ابر قهرمانی ایی برای بنده به سری ارکام نخواهد رسید
البته این نباید برای تخریب اسپایدر من استفاده بشه چرا که کاری که اینسامیاک داره انجام می ده واقعا قابل تحسینه
کاملا موافقم اما امان از فن هایی که چشم و گوششون رو میبندن
نقد بسیار خوب و منصفانه ای بود دقیقا همه اون ایراداتی که قبلا گفته بودم داخل کامنت هام که صدای همه کاربران رو درآورده بود از جمله خط داستانی ضعیف و کوتاه بهش اشاره شده بود
این بازی اینقدر ضعف برجسته نداشت که بخواد ۲ نمره کم شه ، واقعا ۹ حقش بود خیلی بهش کم لطفی کردین
عجب.گیمفا هم عین IGN و Gamespot نمره ۸ دادن.ممنون بابت نقد.ولی در کل با بازی خوبی طرف هستیم.نمیشه ازش گذشت.لطفا هیت ندین.PS دارا که بازیش میکنن.اونایی هم که دوست ندارن خوب بازی نکن.
انتظار ندارم تیمی که تقریبا هر دو سال داره یه بازی منتشر می کنه دنیایی به غنایی ردد ارائه بده بنابراین ایراد وارده به بازی در این زمینه علاوه بر اینکه قابل پذیرش قابل درک هم هست اما واقعا درک نمی کنم چرا وقتی یک سازنده می دونه که قرار یک بازی مبتنی بر مبارزات اکشن بسازه اما با این حال اینقدر این مولفه را نادیده میگیره،همین موضوع منجر به این شده که پری کردن هیچ عمقی به گیم پلی نبخشه.اوج سیستم مبارزات بازی خلاصه می شه در فشردن دکمه،این موضوع برای من هیچ جذابیتی نداره و ساختار مبارزاتی باس فایت ها هم خالی از هر نوع خلاقیتیه
مثل اینکه اینسامنیاک هنوزم نتونسته یه کمبت عمیق درست کنه یا نمی خواد درست کنه واسه کژوال پلیر ها، با این وضعیف ولورین هم ممکنه کمبتش یه چیز پر زرق و برق ولی سطحی باشه مثل اسپایدی ۲.
تاثیر رده سنی بازی رو دستکم نگیر.
اگه هدف ولورین رده سنی M باشه (که ۹۹ درصد هست) دست اینسامنیاک برای سنگین کردن و دقیق کردن کامبت بازتره.
اسپایدرمن رده T داره باید ساده و کژوال پسند باشه.
مثلاً الان به مایلز مورالس هم ۸ دادین , یعنی این بازی هیچ نقطه قوتی نسبت به مایلز مورالس نداره؟ عجیبه واقعا این نمره از شما بعید بود
بازی به زباله تمام معناست که هم بشدت کوتاهه و هم بشدت پر باگ به حدی باگ داره که تو تویتر بهش میگن اسپایدرباگ اما طبق معمول با نمرات اهدایی سایت های مختلف سونی فن و نادیده گرفتن تمام ضعف های بازی توسط رسانه های بزرگ امتیازش شده ۹۱ در حالی که حتی لیاقت ۷۰ رو هم نداره! اما طبق معمول تمام باری های سونی اکشن ادونچر سوم شخص و بازی های آینده سونی هم همین خواهد بود امسال رو به فرست پارتی داشت سال آینده هم خبری از فرست پارتی نخواهد بود و خبر اومده که سونی در حال تعدیل کردن نیروهای خودش پس با این حساب زوال پ سقوط سونی زودتر از اون چیزی که تصور میشد شروع شده! در آخر هم بگم حالا که در عرض ۱۰ ساعت اسپایدرباگ رو تموم کردین لطفا ۵ سال دیگه صبر کنین انشالله ۵ سال دیگه سونی مشتری مدار ۱۰۰ دلار کنه بازی هاش رو که قوطی فنا بیشتر لذت ببرن از پلی دادن اسپایدرباگ
ببین تو که تا آخر عمرت نمیتونی تجربش کنی پس الکی نیا اینجا شعر بنویس اوکی ؟ بعدشم اگه باگ داره چرا اینجا اشاره نشده؟ چقدر ساده لوح هستی که هرچی توی فضای مجازی میبینی باور میکنی ، بعدشم ، کل رسانه های ایکس باکس که کاملا واضح توی اسمشون از ایکسباکس استفاده شده منطقی هستن اما منتقد های اسپایدرمن فن بوی ان؟ خیلی برام عجیبه تو هر روز داری از نظر عقلی پسرفت میکنی بجای پیشرفت !
کاری به بحثتون ندارم اما چرا نباید بتونه تا آخر عمرش بازیش کنه دوست من؟ مگه بازی رو انحصاری برای افراد خاص ساختن؟ هرموقع بخواد بازی کنه میپره توو اولین گیم نت و نهایت با ۲۰۰ هزار تومن تمومش میکنه دیگه، سونی هم زیادی محبوبه توو ایران و اکثر گیم نت ها کنسول و بازی های جدیدش رو دارن. این بازی هم در سبک خودش عالی و لذت بخشه هرچند که سلیقه م نیست که بخوام پیگیر بازی کردنش بشم.
وای پسر سونی یکم میزاشت سر اینسامنیاک خلوت بشه و روو نسخه دوم سانست اوردرایو کار کنن محشر میشه، کلا اینسامنیاک از بهترین و درجه یک ترین استودیوهای دنیای گیمه
باور نکنم ؟ مرد مومن خودم دارم به چشم میبینم از تعداد باگ هاش میشه اندازه یک فیلم سینمایی ویدیو جمع کرد از بس باک داره برای همین بهش میگن اسپایدرباگ لعنتی انواع و اقسام یک داره مثل گیر کردن تو فضای هالی، رد شدن قطار از رو کاراکتر و …
اگه اسپایدرمن این قدر باگ داره پس اصن استارفیلد قابل بازی نیست 🤣
زباله که نیست بابا خداییش گیم جذابیه حتی واسه من که از این کاراکتر متنفرم، ولی خب کلا منتقدها نسبت به سونی بخشنده ترن که دلایل زیادی داره، سونی مطلوبیتِ رسانه ایی داره. برعکس اکس باکس که بعد از نسل هشتم و بعد از خرید بتثدا و سپس اکتیویژن در بین رسانه ها که تحت جو سنگین برند پلی استیشن اند به یک عنصر نامطلوب تبدیل شده که مو رو از ماست بیرون میکشن توو بازیاش و از کوچکترین ضعفی چشم پوشی نمیکنن.
هم اسم هستیم ، ولی من برعکس تو ترول نمیکنم ؛ با احترام
آقای کریمی نقد عالی بود ولی خیلی سخت گرفتید
بازی که برای من شاهکار بود و ازش خسته نمیشم
الانم با این نقد ایکس باکس فنا شیر میشن
ولی خداییش تایمش برا همچین بازی خفنی کم بود
اونقدری که نقد های استارفیلد حکم نیترو رو برای ترولای پی اس فن داشتن این نقد ما به اصطلاح ایکس باکس فنا رو شیر نخواهد کرد
چقدر مشکل داره و ما نمیدونستیم .👍😁 منتقدا ۹۱ دادن یه چیز دیگه در ذهنمون تصور میکردیم … ۸ هم بد نیست نشون میده گیم خوبیه ولی شاهکار نیست .
رسانه های مثلا معتبر صنعت گیم مثل گیم اسپات و مترو و … یه باگ استارفیلد رو پیدا کردن حالا شب روز ازش برای کوبیدن بازی استفاده کردن اما همین منتقدین دریای باگ اسپایدرباگ رو حتی یکبار اشاره نکردن روز به روز ثابت سده من متقذین دو ریال ارزش ندارن و اینکه همشون هم سمت سونی غش کردن
چون باگ های اسپایدرمنو با فوتومود میسازن
شخصیتو جابجا میکنن میچرخونن میره تو شکم یه شخصیت دیگه
فوتو مود ؟ بیا تلگرام پیام بده تا بهت نشون بدم چقدر عین بازی کردن نه فوتو مود چقدر باگ داره واقعا برازنده اسمش اسپایدرباگ
باگایی که با فوتو مود ساختنو میگی🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
کاملا نقد صحیح و منطقی بود
من خودم به شخصه با نسخه های قبلی خیلی حال کردم مخصوصا نسخه اول خیلی هیجان انگیز بود 😍مطمئن هستم با این نسخه هم حال میکنم به نظرم یک مقدار زیادی سخت گرفتید به هر حال تجربه بازی برای PS دارها واقعا واجب هستش
مکانیک پری (Parry) پنجرۀ زمانی بیش از حد طولانیای دارد و با فشردن پشت سر هم دکمۀ مربوطه، میتوان آن را دور زد که فلسفۀ وجودیاش را از بین میبرد و باس فایتها را که بسیار متکی بر آن است تحتتاثیر قرار میدهد
مثلاً الان این چه ضعفیه که دو نمره بخاطرش کم میکنین ؟ 😑
منتقد از یه بازی با رده سنی T انتظار دیفلکت در سطح سکیرو داشته
مکانیزم Parry، تنها یک هدف واحد داره: سنجش سرعت واکشن مخاطب در هیاهوی نبرد. اگر قراره با فشردن پشت سر هم این دکمه در یک بازه طولانی پری با موفقیت انجام بشه، هدف از اعمالش داخل بازی چی بوده؟ مثل اینه که مکانیزم Dodge و جاخالی با پشت سرهم فشردن دکمه موفقیت آمیز باشه اما میبینیم که نیست و ممکنه دشمن ضربه خودش رو با عدم برنامهریزی وارد کنه. وقتی طراح مبارزات تصمیم میگیره Parry رو به یک بازی اسپایدرمن بیاره (و طبق مصاحبه) هدف این بوده سیستم مبارزاتی بازی رو چالش برانگیز کنه و با یک «هدف» این مکانیزم رو به بازی اضافه کرده اما وقتی درست اعمال نشده و میشه با سریع فشردن دکمه پری اونو دور زد، انتظار از سکیرو و … چه ربطی به قضیه پیدا میکنه؟
همچنین، این طراح مبارزات بازی بوده که با آوردن مکانیزمی که در بازیهای سولزلایک کارا هست به بازیای تحت سیستم مبارزات ریتمیک، تصمیم نابهجا گرفته و باعث شده ذهن شما به سمت سکیرو بره. بدترین چیز در یک بازی ویدیویی آوردن مکانیزم های ناهماهنگ با سیستم های اون نوع از بازی هست.
وقتی این بازی با هدف مخاطب قرار دادن ۱۳ ساله ها ساخته میشه باید مکانیزم هایی که وارد میکنه رو با سن مخاطبش بالانس کنه
پس نمیتونه همون سیستم دقیق پرری سکیرو رو بیاره تو بازی ، مجبوره آبکیش کنه وگرنه مخاطبش نمیتونه از این مکانیزم استفاده کنه
نه فقط مکانیزم پرری بلکه همه ی مکانیزم های بازی باید با سن مخاطب بالانس باشن
اولاً برای ۱۳ سالهها ساخته نشده برای +۱۳ سال ساخته شده.
دوماً مکانیک پری در این حالتی که تعبیه شده، هیچ معنا و مفهومی نداره و سیستم مبارزات رو تضعیف میکنه.
آقای کریمی ، کسی که بازی میکنه اصلا دنبال این بحث های تخصصی نیست ، مشکل من اینه که چرا با نسخه مایلز مورالس یک امتیاز یکسان داره؟ وقتی یه بازی نسبت به نسخه قبلی پیشرفت میکنه قاعدتاً باید نمرش هم بالاتر باشه ، واقعا بنظرم شما سخت گیری کردید و از دید یک فرد حرفه ای بررسی کردید نه از دید یه گیمر معمولی 🙏
درجه سنی هیچ ربطی به سختی بازی نداره جناب
براساس سختی بازی درجه سنی تعیین نمیشه! :-\
بابا بیخیال نه این نمره نه متا مهم نیست
بازیتو کن حالشو ببر
مگه چیزی از ارزشش کم میشه
منم دارم انتقام ترول های استارفیلد رو میگیرم وگرنه میدونم اسپایدرمن بازی خیلی خوبیه
تو مگه چند ساعت پیش در حال هیت نبودی
واقعا خیلی طرفدار پرو پا قرص اسپایدر من هستی ها . چقدر تعصب داری رو بازی . البته حق میدم خودم روی زلدا همینم
واقعیت همینه دوستان نمره هیچ ارزشی نداره چون اصلا معیاری نداره طرف داخل نقدش از خط اول تا آخر تعریف میکنه از بازی بعد میزنه ۶ یا ۷ … بهترین نقد و کامل هستش نقد آقای کریمی اما فقط اکثریت همون ۸ رو میبینن … کسی هستش که نکته مثبت های بازی به اشتباه گفته شده با نکته منفی ها ؟؟ اگه کسی میگه از روی طرفدار تعصب سونی هستش واقعیت همینه دوستان ….
راجب بازی های نینتندو یک مثال بزنم زلدا قطعا شاهکار ولی چندین مشکل داره بحث ۳۰ فریم میاد وسط که همه میگن فوق العادس منتقدا درسته ۳۰ فریم هستش ولی قفل بعد برای استارفیلد ۳۰ فریم که اونم قفل هستش نه ببین مشکل داره …. کنسول قوی هستش باید ۶۰ فریم بده اما چیزی که نمیدونن اینه قدرت پردازش گرافیکی این کنسول قوی هستش اما به هیچ وج رم یا سی پی یو قوی نیستش و مشکل اصلی برمیگرده به قفل بودن سی پی یو … در مقابل سونی سی پی یو کنسولش باز هستش یعنی در شرایط خاص میتونه از اون حد مشخص عبور کنه که میبینم در برخی بازی ها مخصوصا جهان باز ها و محیط های شلوغ پلی استیشن ۵ پایدارتر هستش فریمش …
مثال دیگه بزنم الدن رینگ همه ۱۰ ۱۰ میدادن این بازی برای من بشخصه جز ۵ بازی برتر عمرم هستش شک نیست شاهکاره اما توی نقدا کسی گفت کیفیت بازی مشکل داره …. نوشته بود کیفیت بازی پایین هستش برای بازی نسل نهمی اما گیم پلی بازی اون رو جبران میکنه ۱۰ .. سر نقد استارفیلد کیفیت بازی به هیچ وجه نسل نهمی نیست ۷ *!!!!!
یا سر بازی موتور اسپورت … قطعا این بازی عالی هستش اما من یکی طرفدار فورزا هورایزن ۵ بیشتر هستم نمره ۸ … بعد یکی نیست بگه آقا مشکلات بازی رو بگو نه اینکه مقایسه کنی نمره کم کنی یعنی پس فرض کن بتلفیلد بخوان نقد کنن بازی عالی هستش ولی من کالاف رو ترجیح میدم نمره ۷ کجا با عقل جور در میاد !!! راجب ایکس باکس نیست این موضوع راجب سونی هستش …
اون قضیه قطع نشدن بامبو تا نمره افتضاح که دادن سر فوربیدن وست که یک نمره کمتر شد از زیرو دان یعنی کورم باشی میفهمی یک سر گردن اون بازی فوربیدن وست از نسخه اولش بهتره ولی نظرشو ببین ….
دقیقا همینه متا هیچ ارزشی نداره هیچ ارزشی نداره *** فقط خودتون ببین از بازی ِلذت میبرین یا نه به حرف اینو اون گوش ندین
یه دفعه بیا بگو هرکی ناراحته طرفدار سونیه😐
زلدا ۳۰ فریمه چون کنسولی که روش اجرا میشه کمتر از نیم ترافلاپس قدرت داره! بخاطر همین منتقد ها بخاطر کلی ویژگی های خلاقانه، نوآورانه، با جهانی کاملا یک پارچه و غنی که هر گوشه اون رازی داره و سرگرم کننده بودن بازی و کاملا پولیش بودن اون بدون وجود تقریباً هیچ باگی از سر ۳۰ فریم بودن بازی گذشتن ولی استارفیلد جدا از اینکه اصلا پولیش نیست و کلی باگ داره و ما میدونیم اصلا خلاقیت زلدا رو نمی تونه داشته باشه ۳۰ فریم می تونه مشکل باشه چرا؟ چون روی کنسولی اجرا میشه که به قول ایکس باکس قوی ترین کنسول خونگی ساخته شدست و اصلا استارفیلد به قول جهان یک پارچه ای که پر باشه اصلا عمل نکرد الان واقعا مقایسه ۳۰ فریم بودن این دو بازی با وجود پلتفرم های منتشر شده کاملا مشخصه
منظور من رو نفهمیدی دوست من … طرف میگه من اصلا نمیتونم بازی استارفیلد تجربه کنم چون ۳۰ فریم هستش و یا چون بازی ۳۰ فریم هستش (ربطی به کنسول نداره عزیز داره بازی رو نظر میده نه کنسول رو ) نمره کم میده نقدش هست
اما در مقابل بازی زلدا قطعا شاهکاره داره ۳۰ فریم اجرا میشه میگه فوق العاده هستش (دقت کردی به تناقض بازی ۳۰ فریم نمیتونه تجربه کنه بعد زلدا ۳۰ فریم فوق العاده هستش !!)
و درضمن بقول ایکس باکس قوی ترین کنسول خونگی دروغ نگفته دوست من قدرت خام کنسول از پلی استیشن بیشتر هستش الکی نمیان بزن ۱۰ اون ۱۲ اون کل ی اعداد ارقام رو میسنجن تا به این نتیجه میرسن اما همه چیز قدرت خام بستگی داره خیر …. ولی این یک نوع تبلیغ هستش دوست من سونی هم اوایل نسل هشت یادتون نمیاد کنسول قوی تر داشت نسبت به رقیب و تبلیغاتش این بود کنسول قوی تر و ارزون تر
پس اینکه میگه قوی ترین کنسول خونگی دروغ نگفته اما این دلیل نمیشه که بدون ایراد نباشه ….و درضمن بازی های نینتندو همینن دوست من کسی بخاطر گیم پلیشون یا گرافیکشون سمت این بازی ها نمیرن …فقط بخاطر خلاقیت بازی ها هستش سمت نینتندو میرن اگه همین نداشته که هیچ دیگه مثال میزنم فورام سافر کسی بخاطر گرافیک سمت بازی ها این شرکت نمیره بیشتر بخاطر گیم پلی هستش و اون چالش ها اگه همون ها هم نداشتن هیچ و استارفیلد هم برای هر کسی نیست کسی که عاشق بازی های نقش آفرینی باشه این بازی جز ۵ بازی برتر عمرش قرار میگیره (البته میگم از دیدگاه نقش آفرینی ) …. اما حرف من این بود دوست من اشتباه نگیر متا هیچ ارزشی نداره چون درست نقد نمیشه بازی ها و گرنه چه بازی زلدا و چه بازی الدن رینگ که من نام بردم شاهکار هستن کسی هم نمیتونه منکر این باشه
خسته نباشید محتوای نقدتون خیلی خوب بود و تمام نکات ریز و درشت رو گفتید من هم احتمالا هفته دیگه بازی به دستم برسه ببینیم چی ساخته اینسامنیاک حقیقتا من هم انتظار روایت و شخصیت پردازی خفن خیلی زیاد ندارم ازم این عنوان اما اونجا که گفتید بزرگ شدن نقشه بیشتر شعار هست و ماموریت فرعی های ازار دهنده همچنان هستن و گیمپلی کلی بازی و مبارزات همچنان از فرمول قبلی استفاده میکنن پوینت منفی هست برا اینسامنیاک، به عقیده من بازی های قبلی اسپایدر من از اینسامنیاک فروش بالا داشتن و همون فرمول رو جذاب تر و پر زرق و برق تر ارائه کردن البته که قطعا با عشق اینکارو کردن و موفق هم بودن ولی خب جاه طلبانه ساختن بازی چیزی هست که ما گیمر ها به ندرت این روز ها میبینیم که خودش مبحث بزرگیه از نظر من….
سختگیری گیمفا >>>>>>>> سختگیری مجله ادج
هنوز خیلی جا داره🤝
به قسمت ۱ ۹.۵ دادین و تقریبا همین نکات مثبت رو تکرار کردین البته منتقدها متفاوت بودن !
آقای کریمی این تایپ کمبت تو کدوم بازی معنا و عمق داشته که تو سری اسپایدرمن ازش به عنوان نکته منفی یا مثبت یاد کنیم ؟؟؟ بازی های بتمن، اسلیپینگ داگ هم همین کمبت ساده رو داشتن که فقط دکمه می زدی و سر موقع پری یا بلاک بدون هیچ استراتژی خاصی !!!
نگاه کن پری وقتی معنی داره که هیچ پنجرهی پری طولانیتر از یه پنجرهی ریکاوری پری نباشه وگرنه با صرف اسپم کردن دکمه پری، کل باس فایتها بیمعنی میشه، اساسا مکانیسم پری قراره یه مکانیسم high risk high reward باشه، وقتی این مکانیسم رو مزخرف طراحی کنی، بازی رو به گند میکشه یه تنه،
اگه به کمبت بتمن میگی، سطحی و ساده، یه جورایی حس میکنم یا بازی نکردیش یا اصلا درک درستی از سیستم کمبتش نداری
نه اتفاقا دو بار هر کدومو تموم کردم و هیچ چیزه خاصی نداره گیم پلیش، صرفا دکمه زدن و جفتک انداختن اتوماتیک یکی هم از حمله ای کرد پری با یه دکمه انقدرم پنجره پری بتمن، اسپایدر من و اسلیپینگ داگ باز و راحت هست که هیچ ریسک و جایزه ای هم نمیده و درخت مهارت هم تکمیل کنی خیلی آسون تر هم میشه. یه مشت انیمیشن اتوماتیک با حال هست که با دکمه زدن تکرار میشه. من هیچ گاردی ندارم به این سیستم چون لذت بخشه ولی نه نکته مثبته نه نکته منفی.
این یه سیستم ساده هست که نیاز نداره ب خودم زحمت بدم چیزی درک کنم اگر به کسی فشار اورده درکش واقعا بهش خسته نباشید میگم قطعا باید به عنوان یکی از دست آوردهای زندگیش ثبت کرد بالاخره آدما که یکی نیستن یکی دو هزاریش زودتر میوفته یکی دیرتر.
اخه پری کردن سیستم بتمن ارکامی همیشه همین بوده
چرا باید ازش نمره کم بشه 😐
یه علامت میومد بالا سر طرف مثلث میزدی میگرف یه مشت میزد دوباره همینو تکرار میکرد
نمیتونستی دکمه counter رو اسپم کنی
اگر قبل از ضربه مثلث رومیزدی بتمن گارد میگرفت بعد ضربه رو میزد میخورد بهت
سیستم پری هدفمند اینطوری طراحی میشه
داداش وقتی علامت بالا سر حریف میومد تو باید مثلثو میزدی که دفاع کنه
هر تایمی هم میزدی دفاع میکرد
فقط باید بالا سر دشمن علامت میومد
به نظرم اون علامت برا پری کردن تو بازی های بتمن میبایست فقط مخصوص درجه سختی راحت میبود
زیادی راحت میکرد درجه سختی نرمال رو
داداش گیم پلی بتمن ارکامی همینه
سولز نیست که بگی باید سخت باشه
باید هی این کارو بکنی و ضربه نخوری
حال بازی به اینه که یه گله ادم میریزن سرت همشونو میزنی
این مدل گیم پلی همش اسپم چنتا دکمس
این نقد کلا با گیم پلی بتمن ارکام مشکل داره
هر بازیی که این مدل گیم پلی رو داره ( اسپایدرمن . بتمن . مدمکس ) همه از این قانون پیروی میکنن وگرنه لذت کتک زدن ادما بهت منتقل نمیشه
یادمه اتفاقا خودم عاشق گیم هایی بودم که همش اسپم یه دکمه خاص بود گیمپلی شون اون وسط یه دکمه متفاوت میزدی
جدیدا اینطوری شده که میخوام همه چی بیشتر تنبیهم کنه تو بازی ها و پیچیده تر باشه گیمپلی
همش تقصیر میازاکی عه همه گیم هارو میخوام کامبت شبیه سولز ها داشته باشن
تنبیه فقط دیمن سولز😂
لعنتی یه باس رو میباختی رسیدن دوباره به اون باس فایت خودش یه باس فایت بود 🤣
خیلی کم دادین حق این بازی خیلی بیشتر از اینه ایراد ها هم واقعی خیلی منطقی نبودن
{گسترش دو برابری نقشه اما، چیزی جز شعار توخالی نیست.}
نمی دونم منظورتون از شعار تو خالی چیه ظاهر جدید؟
والا ما توی بررسی های ویدیویی بازی کلی دیدیم که مناطق مختلف که مخصوصا از نظر ظاهری تنوع داشتن اضافه شده
پرواز روی آب هم که به لطف همین مناطق جدید اضافه شده باید در نظر گرفته بشه
{واکنش اینسامنیاک به انتقاد پیرامون پازلها، بهبود آنها نبوده، بلکه آنها آسانتر کرده و این اجازه را به شما داده است تا آنها را رد (Skip) کنید}
شاید شما یادتون نیاد ولی در رچت اند کلنک ps4 هم دقیقا می شد پازل ها رو اسکیپ کنی چیزی نیست که اینسامیاک بخواد در واکنش به انتقاد درست کنه
نکته خیلی خیلی جالب اینه امروز یک ویدیو بررسی دیدم می گفت اینقدر توی مبارزات بازی باید به نوع دشمنان و نقاط ضعفشون و… دقت کنی که باعث می شه اصلا توجهی به انیمیشن های مبارزه بازی نکنی حالا اینجا می گن نه گیم پلی عمق نداره
عجیبه که این کامنت منتشر می شه ولی کامنت قبلی بنده پاک می شه!!
نمی فهمم چی گفتم
انتظار نداشتم این کامنت منتشر بشه نوشتم اقای کریمی خودش ببینه
ما و اقای کریمی نداریم ک همه مون از مودی بودنت لذت میبریم :))
پازلی که بشه با یه کلیک به راحتی اسکیپ کرد نباشه بهتره
یه سری بازیا که کلاً میذارن مرحله رو با یه دکمه رد کنی :)) (رددد۲ – دیزگان)
مشت نمونهی خروار
نسخه اول اسپایدرمن هم قابلیت اسکیپ کردن رو داشت . حتی تو نسخه قبل هم سربازای سیلور سیبل رو باید خیلی بیشتر حواست بهشون میبود پس اونم سطحی نبود چه برسه این
Black Cat: My girlfriend’s in paris
😳😳😳?Me: Whaaaat
?First time
ممنون نقد جالبی بود. آقای کریمی به چه کسانی این بازی رو پیشنهاد نمیکنی؟
به کسایی که به راحتی حین تجربه، میتونن مشکلات مکانیکی و ساختاری رو از ظاهر پر زرق و برق و جذاب تشخیص بدن و روی تجربه اشون تاثیر بذاره بازی رو پیشنهاد نمیکنم.
به کسایی که عاشق جلوه های سینمایی، شخصیت اسپایدرمن و یه تجربه سرگرم کننده هستن پیشنهادش میکنم.
بهتره که بگیم بازی خودش بازی میکنه نه بازیکن و در واقع بازیکن بازیکن نیست بلکه یک بینندس با چند تا دکمه برای فشار دادن یا پیانو زدن
داداش ماهم راضی نیستیم وقت شما سر کاتسین های اسپایدرمن تلف بشه
برگرد همون ردفالتو بازی کن گیمپلی خالصه عشق و حال کن
محض اطلاعتون یک ثانیه هم ردفال رو بازی نکردم و ردفال هم یه شکست برا خودش محسوب میشه چون خواستن مثلا یه چیز جدید بیارن که نتونستن یا نمیدونستن که قبلش مثل اون بازی های زیادی ساخته شده و فقط خواستن یه همچین بازی رو تحت مثلا انحصار مایکرو در بیارن
حال اسپایدر من رو که هممون میدونیم داستانش چیه و کیه و به کجا ختم میشه و گیم پلیش چیه
بازی هایی من رو چیکار داری که چی بازی میکنم و نمیکنم دوست عزیز
این جمله برای تمام گیمای سونی صادقه. بجز گوست و بلاد
امیدوار بودم بررسی بازی توسط آقای کریمی انجام بشه که شد. بسیار بررسی حرفه ای و منطقی بود و نمره ای که بازی داده شده کاملا منصفانه هست.
همونطوری که توی بررسی ذکر شده،مدت زمان کوتاه بخش داستانی به روایت مناسب بازی ضربه میزنه و بدون تعارف شخصیت پردازی کریون توی این بازی یکی از ناامیدکننده ترین چیزهایی که توی بلاک باسترهای سونی دیده میشه.
از اواسط بازی، متوجه شدم اینسامنیاک بدون هیچ ریسکی دست به ساخت این دنباله زده که البته نتیجه هم خواهد داد و بازی فروش بسیار خوبی رو تجربه میکنه. برای مثال یکی از مواردی که پتانسیل از دست رفته این بازی به حساب میره عدم طراحی ماموریت هاییه که بازی گیمر را مجبور به سوییچ بین دو کاراکتر کنه؛ درست مشابه اون چیزی که توی GTA V دیده بودیم. البته که توی نسخه بعدی قطعا شاهد این مورد خواهیم بود و به نوعی خواستند که برای نسخه آخر سنگ تموم بذارن.
یکی از مواردی که باهاش مخالفت دارم باس فایت های بازی هستند که بسیار لذت بخش هستند و به خصوص مبارزه پایانی از لحاظ بصری یکی از چشم نواز ترین مبارزاتیه که تابحال تجربه کردم.
در انتها نکات مثبت و منفی بازی رو از دیدگاه خودم ذکر میکنم.
نکات قوت:
طراحی بصری فوق العاده بازی و شخصیت ها
سیستم Web swinging فوق لذت بخش به خصوص روی حالت performance
بازیگری و صداپیشگی حرفه ای شخصیت ها به خصوص هری آزبورن
باس فایت های حماسی و به یاد ماندنی به ویژه باس نهایی
سیستم parry با این که به قول آقای کریمی ایراداتی به اون وارده ولی به نظرم تصمیم به جاییه و تنوع خوبی به گیم پلی اضافه کرده.
ادای احترام به فیلم های مردعنکبوتی مثل باس لیزارد و مقابله پیتز و هری
نکات منفی:
شتاب زدگی عجیب بازی برای به اتمام رساندن خط داستانی
شخصیت پردازی ضعیف کریون
جای خالی بعضی از گجت ها نسبت به دو بازی قبلی کاملا حس میشه
مشکل مربوط به برخی محتویات فرعی که از دو بازی قبلی به ارث رسیده
تنوع پایین دشمنان بازی
نمره :۸.۵/۱۰
اسپویل
.
.
.
.
.
.
در رابطه با اسپین آف ونوم، اگر قرار باشه گیم پلی مثل ونوم این بازی باشه امیدوارم ساخته نشه چون بعید میدونم موفق بشه.
خیلی ارفاق کردید
انتظار نمره بیشتری از منتقدای گیمفا هم نداشتم.
یه چیزی که من تو این سالها متوجه شدم، اینه که خیلی راحت آدم میتونه به یه بازی شاهکار نمره پایین و به بازی زباله نمره بالا بده!
من میتونم هر بازی که بازی کردم رو در حد بازی با نمره ۲ بکوبم و یا در حد نمره ۱۰ بالا ببرم و براش با دلیل و منطق و نوشتن صد صفحه متن، توجیه بیارم. منتقدای گیمفا هم نیاز نیست نقاب خاصی بزنند.
شرط میبندم حداقل تو ناخوداگاهشون این حقیقت رو میدونن. در نهایت نمره ای که یه منتقد کاربلد میده، اینه که چقدر با بازی حال کرده با خطای یه نمره جو و مهارت توجیه … نه اینکه بازی چقدر خوبه (مثلا من کلی بازی سونی انجام دادم، دیگه با این سبکش حال نمیکنم، نمره کم میدم. یا طرفدار بازیای سولز هستم، کلی ایراد رو نادیده میگیرم و…)
نمره خودم به بازی تو تجربه چند ساعت اول تا الان هم با توجه به سیستم نمره دهی گیمفا ۸.۸ و سیستم متاکریتیک ۹۳ هست. حدس میزنم آخر بازی بیشترم بشه.
114/۱۰۰۰
خب راجب خط اول کامنتت این کاری بود که منتقدا یا این شتکس انجام دادند نمراتشو بالا بردن.
با تشکر از آقای کریمی عزیز با نقد موشکافانه و زیباشون
بعضیا گیر میدن به نمره (خیلی رند یا پایین به نظر میرسه از نظرشون قبول دارم خودم به شخصه بازی رو تجربه نکردم و به دوستانی که بازیو از یوتیوب دنبال میکنن به نظرم فتوا صادر نکنن چون تجربه بازی با یوتیوب زمین تا آسمون فرقشه)
خودتون آقای کریمی رو بهتر میشناسید
خیلی منطقی و درست و اصولی به بازیا نگاه میکنه
نمونش راگناروک خیلی ها اوایل که تازه بازی ریلیز شده بود خیلی هیجان زده بودن و ایرادات بازی رو خوب متوجه نمیشدن
ولی آقای کریمی خیلی خوب تمام زوایای بازی رو بررسی کرد در نتیجه با اینکه اوایل خیلی ها از نمره داده شده به راگناروک توسط آقای کریمی ناراضی بودن ولی کم کم با تجربه دقیق بازی متوجه یکسری خلع ها و مشکلات شدن (مخصوصا از نظر روایت داستانی نسبت به ۲۰۱۸ افت پیدا کرده بود)هرچند بهبود هایی هم داشت به هر حال مخصوصا مبارزات ولی خب یه عنوان اکشن ادونچر وقتی فوکس اش رو بخش داستانیهه باید قوی ظاهر بشه.
فقط یه انتقاد دارم به آقای کریمی بزرگوار
با اینکه خودم به شخصه فن دو آتیشه سری سولز و بلاد بورن و الدنم
ولی سر بازی الدن رینگ نمره اش از نظر من ۱۰ نیست
۱۰ نمره دادن از تعصب میاد
چطور یه بازی بود همین چند وقت پیش دیدم یکی از تیم تحریریه گیمفا بررسی کرده بود نمره ۷.۹ به بازی داده بود
خب وقتی ۷.۹
داریم پس آقای کریمی شما هم میتونید از این نمرات استفاده کنید
چرا به خاطر یکسری باگ ها تو بازی الدن رینگ ۹.۹ یا ۹.۸ نداشته باشیم؟
به هر حال چیزی که تموم شده رفته
و امیدوارم از این به بعد وقتی بازی ای مشکلات حتی کوچکی داره همیشه نمرات رند نداشته باشیم.
یا سعی نکنیم اونقدر مشکل که شاید مشکل بزرگی نباشن (به تجربه بازی و پیشروی بازی ضربه نمیزنن)رو بنویسیم که باعث بشه فقط سعی کنیم نمره رو رند کنیم.
ممنون، در تجربه من از الدن رینگ افت فریم وجود داشت و در نقاط ضعف ذکر شد، اما با هیچ باگی مواجه نشدم. با این وجود، در تجربه خودم از اسپایدرمن با تعداد قابل توجهای باگ مواجه شدم که برخی مجبور میکردن که از چک پوینت اجرا کنم بازی رو اما بابت سطحی از باگ که تجربه رو به شکل شدیدی مختل نمیکنه، نمره کم نمیکنم و به همین خاطر روی اسپایدرمن، الدن رینگ یا هر بازی دیگری که باگ ها مختل نکنن تجربه رو نمره کم نمیکنم. باگها مخصوصا در مورد عناوین جهان باز، بخش جدایی ناپذیر پروسۀ تولید به حساب میان و این اصل که ممکنه در عرض چند روز برطرف بشن حتی بیشتر ترغیب میکنه که بابتش نمره ای که نشه.
من در کل، دو بازی فرام سافتور رو برای گیمفا بررسی کردم که بهشون ۹ و ۱۰ دادم، اما این دلیلی مبنی بر این نیست که نسبت به همشون دیدگاه شدیداً مثبتی دارم. برخی بازی های فرام سافتور ایرادات قابل توجهای دارن که چندین بار قبلاً بهشون اشاره کردم. و در نهایت، هر شخص فلسفهای خاص از امتیازدهی داره که ممکنه باهاش موافق یا مخالف باشید، فلسفهای که از نظر خودش صحیحه. تاثیرگذاری، خلاقیت، نوآوری و جدا شدن از فرمول همیشگی یک استودیو برای من همیشه پوئن مثبتی به حساب میان که اگر بازیای از نظرم شامل اون بشه، لایق ارفاق میشه. البته راهی برای اثبات و رد صحیح بودن این فلسفه فکری وجود نداره، صرفاً من اینطور فکر میکنم.
آقای کریمی
یه سری اشکالات مربوط به فیزیک بازیه و تقریبا یکم بعضی مواقع آزاردهندس مثلا یه NPC hostile که همراه خودش یه Great sword داره از پشت دیوار میله یا.. بتون هیت میده یا تو مبارزه با گرگویل ها من یه بار مشاهده کردم یکیشون قشنگ خشکش زد و من بهش راحت هیت میدادم.یا چندبارم بار از فاصله نسبتا خیلی کم افتادم رو زمین و مردم یا در مبارزه با اون روح گوزنه تو سوفیرا ریور بدون اینکه باش مبارزه کنم علامت وسط صفحه زد که کشته شد.خب این باگ ها میتونس یکم رو نمره اثر گذار باشه…ولی خب طبق نگرش شما و فلسفه جنابعالی که خیلی هم قبولتون دارم و خودتون اشاره کردین هر منقدی یه فلسفه خاص خودشو برا نمره داره متوجه شدم و درکتون کردم که وقتی این دسته قبیل باگ ها به روایت و پیشروی بازی صدمه نمیزنه پس بهتره نمره ای حتی یک صدم ازش کم نشه
والا شاهکاری مثل ragnarok تو بخش داستان هم کم نذاشت. حداقل واسه من که اینطوری بوده و اینو می دونم واسه خیلی ها هم اینطوری هست.اگه جور دیگه ای می ساختنش هم باز صدای عده ی دیگه ای در می یومد.مهم اینه که اکثر مخاطبا راضی باشن که شدن انصافا!
نقد رو کامل خوندم و باید بگم قلم نویسنده واقعا عالی بود و به شخصه ایراد خاصی در متن ندیدیم.
اما یک سوال از متنقد ؛ به نظرتون بازی میتونه به استانداردهایی که دو نسخه اول Arkham تعیین کردن نزدیک بشه و آیا بازی چیز خاصی به این سبک اضافه میکنه ؟ هر چند که حدس میزنم بر طبق متن جواب تون منفی باشه.
کاری که بازیهای آرکام کردن، به نوعی ابداع یا بهتر بگیم جا انداختن سیستم مبارزات ریتمیک بود که همچنان هم جای پیشرفت این سیستم مبارزاتی وجود داره (البته نقاط قوت دیگری هم داشتن مثل باس فایت های خلاقانه یا شخصیت پردازی اصولی). بهترین پاسخ به این سوال که آیا نزدیک میشه یا نه، اینه که اصلاً چنین هدفی نداره و نمیخواد مخترع باشه. اگر ساعاتی تجربه کنید بازی رو متوجه میشید کل هدفش تکامل المان های بازی اول و مایلز مورالز، سرگرم کردن مخاطب و ارائه یک تجربه سینماتیک مفرح هست نه این که چیزی رو ابداع کنه و این قضیه به خودی خود مشکلی نداره. بررسی انجام شده هم تماماً به این اختصاص داره که در چه مواردی موفق میشه تجربه سرگرم کننده ای خلق کنه و در چه مواردی نه.
ممنون از پاسخگویی.
فکر میکنم همینکه هدف بازی رو خیلی خوب شناختید و بر اون پایه نقد رو انجام دادید ارزش خیلی بالایی به نقدتون میده.
به طور کلی تونسته برتر از ۲ نسخه قبلی ظاهر بشه؟
من داستان، روایت و مخصوصاً شرور اصلی بازی اول رو به مراتب ترجیح میدم به اسپین آف و نسخه دوم. دکتر اختاپوس قوس شخصیتی داره و پروسۀ معناداری رو در تبدیل به یک شرور طی میکنه و این پروسه جلوی چشم پیتر پارکر رخ میده. اما از بقیه نظرها spider-man 2 مخصوصاً جابهجایی در محیط تکامل پیدا کرده. در زمینه مبارزات بهبودها کافی نیست.
به نظر من نمره منصفانه ایه
ولی از ارزش بازی کم نمیکنه
عجب سالی شد ۲۰۲۳ کی فکرشو میکرد این همه گیم شاهتار تو یه سال بیاد
والا گیم اسپات و ای جی ان هم همین نمره رو دادن ، حالا شما نقد ایشون رو بهش خورده میگیری که چرا کم داده؟
کم نداده ، شاید واقعا ۸ حقشه ، من که تجربش نکردم ، ولی یه منتقد قطعا بهتر از من و تخصصی تر نقد میکنه و صد الیته اون کامل بازی کرده اما من هنوز نه 😅
در ضمن ۸ هم خیلی نمره خوبیه
ته نا عدالتیه😑
نقد و بررسی خوبی بود، دست نویسنده درد نکنه
از بهترین های سال
گفتم اورتیده 😂
نه لابد عثطار فیلد عالیه
معنیشو که بلد نیستی اشکال نداره
کاش لااقل نوشتن اورریتد رو بلد بودی :))))
کاش اسمت اکانتت اینقدر سطح پایین نبود شاید جوابتو میدادم.
یعنی میگی متا کشکه و صرفاً به واسطه یه نقد که نظر کاملاً شخصی داره و محترم هم هست این حرف رو می زنی؟
میزبان ونوم کی بود؟
دوژمن
ممنون بابت اطلاع رسانی🙏
با تشکر از اقای کریمی
باید بگم ایراد گرفتن به منتقد کار درستی نیست و منم قصد ندارم این کارو انجام بدم چون بالاخره سلیقه توی نقد هر کسی تاثیر داره و نظر شخصی محترمه ولی به نظر بنده اگر متعصب نباشم هم استارفیلد هم اسپایدرمن ۲ میتونستن نمره بالاتری بگیرن.
به بقیه دوستان هم که از نقد هر دو بازی ایراد میگیرن باید بگم بالاخره اینم نظر نویسنده مطلب هست و اگر قرار بود همیشه دقیقا با بقیه همراستا باشه دیگه معنی ای نمیداد چون همه نظرا یکی میشد. اگر منطقیه که قبولش کنین و بگذرین اگر با نظر شما متفاوته نذارین توی دیدتون به بازی تاثیر بذاره. در کل امیدوارم از تجربه بازی لذت ببرین.
پس با این حساب با یک فیلم سینمایی دیگر طرف هستیم که گیم پلی زباله ای دارد و فقط می توان روی داستان و کات سین زوم کرد!!!
یه ps5 کم دارم وگرنه تجربش میکردم
😐
سیستم مبارزات سطحی و کمعمق باعث یکنواخت شدن نبردها میشود؛ مدیریت و اولویتبندی هیچ جایگاهی در استفاده از قابلیتها (Abilities) یا گجتها (Gadgets) ندارند و این موضوع به ناکارآمدی درخت مهارتها و جشنوارهای از فشردن بدون تفکر دکمهها منجر شده است.
این موضوع در تریلر ۱۲ دقیقه ای بازی هم مشخص بود، بازی برخلاف سری ارکام تلاشی برای ارایه مبارزات یک پارچه و عمیق نمی کرد، و بیشتر متکی به گجت ها و..بود. همون موقع به این موضوع اشاره کردم که با مخالف و حتی فحش های خصوصی! مواجه شدم D: با توجه به نقد شما، بازی از ارکام نایت و دو نسخه ی قبلی اسپایدرمن بهتر هست اما هنوز تا تبدیل شدن به بهترین بازی ابرقهرمانی و گرفتن جایگاه ارکام سیتی فاصله ی زیادی داره.
واکنش من به سون وقتی میفهمم این بازی برای نسل نهمی هاس : مشکل داری ، مشکل داری …. 🗿
سلام از نظر خودم Spider-Man 2 یکی از بهترین بازی های ابرقهرمانی بود و اگه کسی تجربه اش نکرده باشه نصف عمرش بر فناست ولی… . نمیدونم چرا به نظرم به سری آرکام نمیرسه
آرخام سیتی یچیز دیگست
تایم بازی نسبتا کم هست ولی کیفیت به وضوح بالا رفته.
اکثر بازیها با این فرمول موفق ظاهر شدن مثل رزیدنت اویل ۷ که سری رو نجات داد ولی خب زمان گیم پلیش کم بود.
و خب تا بازی رو تجربه نکنم، نمیتونم بگم نمره ی داده شده عادلانه هست یا نه؛ منتها انتظارم نمره بالاتری بود.
بنده تا این لحظه گیم رو تا اواخرش تجربه کردم و نظر خودم رو درباره بازی و مخصوصا نکاتی که راجع بهش در نقد ذکر شدن به اشتراک میذارم.
ابتدا انتقاداتی به نکات منفی مطرح شده در نقد:
۱. سیستم مبارزات سطحی و کم عمق: به شخصه این ایراد رو قبول ندارم. بازی رو روی درجه سختی Spectacular تجربه کردم و چالش بسیار مناسبی ایجاد میکنه. به نحوی که بازیکن باید از همه قابلیت هاش استفاده کنه تا از پس دشمنان بر بیاد. از مدیریت نوار Surge برای اعمال دمج بیشتر و بازیابی قابلیت ها گرفته تا استفاده به موقع از Focus بار برای بازیابی سلامتی و غیره. اون درجه سختی هم این حس رو نمیداد که دشمنان صرفا اسفنجی بشن.
۲. مکانیزم پری: اینم باز توی درجه سختی بالا بازه زمانی خیلی محدودی داره. در برخورد با دشمنانی که سلاح سرد دارن یا باس فایت هایی مثل لیزارد، مارتین و کریون کاملا مشهوده. جایی در کامنت ها دیدم که منتقد اینطور استدلال کرده بود که مکانیزم پری برای سنجش سرعت واکنش بازیکن هست که این استدلال برای بنده پذیرفتنی نیست، بلکه معتقدم دلیل اصلی وجود این مکانیزم افزایش تنوع گیمپلی هست. وجود مکانیزم هایی مثل داج و پری در گیم ها لذت بازیکن رو بیشتر میکنه و به نظرم توی این عنوان هم به خوبی پیاده سازی شده. یادمونم نره که بازیبازان هدف این گیم اکثریت گیمرها هستن با بازه سنی ای که از ۱۳+ شروع میشه نه گیمر های هاردکور!
در ادامه اگه بخوام تجربه ام رو از گیم توصیف کنم، میشه گفت نه تنها یکی از بهترین عناوین ابرقهرمانی ( که به نظر من بهترینشون هم هست و از آرکهام سیتی هم جذاب تر )، بلکه یکی از بهترین عناوین انحصاری ساخته شده توسط سونیه و تجربه اش برای هر صاحب PS5ی ضروری هست.
چند نقطه قوت که لازمه از اونها یاد بشه:
۱. بازی تنوع مراحل معرکه ای داره و جذابیت خودش رو بدون افت حفظ میکنه. حتی در زمینه ارائه قابلیت ها هم درست در زمان های مناسب عمل میکنه تا بازی مدام تازگی داشته باشه و ریتم خودش رو از دست نده.
۲. ست پیس های بازی واقعا حماسی و جذاب هستن و برای من بسیار یادآور ست پیس های آنچارتد بودن.
۳. بازی اصلا در زمینه باس فایت ها کم نمیذاره و به شدت متنوع و لذت بخش و هیجان انگیز هستن. هرکدومشون الگوهای خاص خودشونو دارن و در درجه سختی بالا اوج خودشونو نشون میدن.
۴. شخصیت های جذابی مثل ونوم، کریون و هری.
یه ایراد اگه بخوام از بازی بگیرم باگ هایی بودن که باهاشون مواجه شدم. اغلب باگ ها اینطور بودن که زیرنویس بازی هماهنگیش رو با صدا از دست میداد یا سریع ناپدید میشد که باید چک پوینت از نو اجرا میشد تا درست بشه. در چند مورد هم باگ هایی اتفاق افتادن که بازی رو غیر قابل ادامه دادن کردن و بازم باید چک پوینت مجدد اجرا میشد. مثلا یکبار اسپایدی در مرحله شهربازی توی یکی از ستون ها گیر کرد یا حین باس فایت سیمبیوت، باس بالای درخت گیر افتاد. ولی خب علیرغم اینها بازی اینقدر نکات مثبت داره و جذابه که میشه به راحتی از این باگ ها چشم پوشی کرد. به نظرم بازی سزاوار نمره ای کمتر از ۹ نیست و تا اینجا نمره ای که خودم برای توصیف کیفیت بهش میدم ۹/۵ هست.
به به داداش امیدوارم با پایانشم حال کنی . امیدوارم منم یه پی اس فایو بخرم
سیستم مبارزات وقتی عالیه چرا باید دست بهش بزنن؟
الان سه گانه ی بتمن مبارزاتش عینا مثل همه کسی چیزی گفته؟
شما یجور نمره میدید نه سیخ بسوزه نه کباب متاسفانه
دقیقا منم حرفم همینه . بتمنو هر ۴ تا نسخه ی ارکهامشو بازی کردم و ارکهام نایتو پلات کردم(اینو میگم که بدونین طرفدارشم) ولی نود درصد گجتا و گیمپلی شبیه هم بوده .
سر اسسین کرید میراژ گفتم . کل دنیا گفتن نوآوری و خلاقیت در گیم پلی نداره و نمره ۷ دادن بهش. این گیم هم این مشکلو داره و علاوه بر اون محیط باز هم طولانیه و فعالیت های جانبی بازی افضاحه ولی متاسفانه همه منتقدا این مواردو فقط از بازی های شرکتای دیگه توفع دارن نه بازی های سونی. باز خدا اقای کریمیو خیز بده به این مشکلا حداقل اشاره کرد هرچند که بازم با ارفاق نمره داده ولی باز چشماشو نبست.