نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی

آرمان زرمهر
۱۴:۵۹ ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

سرانجام شاهد Mortal Kombat 1، نسخه‌ی جدید و ریبوتی تازه برای دنیای این مجموعه هستیم؛ اما این عنوان تا چه حد موفق عمل کرده است؟

فرنچایز Mortal Kombat همیشه بخش مهمی از تجربه‌های گیمینگ من طی تمام سالیانی محسوب می‌شود که مخاطب این صنعت بوده‌ام و می‌دانم این مسئله برای بسیاری دیگر نیز صادق است. به عنوان یک طرفدار بسیار جدی بازی‌های مبارزه‌ای، Mortal Kombat از آن دسته آثاری است که با هر نسخه‌ی تازه، ساعات متداوم و زیادی از تمرین، سرگرمی و هیجان را به من ارائه می‌داد و حالا نوبت به آن رسیده است که دوباره به نقطه‌ ابتدایی برگردیم و تاریخ را از نو بنویسیم.

MK1 نه تنها یک ریبوت داستانی برای دنیای بازی محسوب می‌شود، بلکه در زمینه‌ی گیم‌پلی نیز در حالی که شاید آنچنان در نگاه اول به چشم نیاید، چگونگی تجربه‌ی شما از یک اثر MK را دگرگون کرده و با المان‌های تازه‌ خود اثری آشنا اما در عین حال تازه و عمیق را در مبحث تکنیک مبارزه ارائه می‌دهد. با گیمفا همراه باشید تا نگاهی دقیق به این فصل جدید در تاریخ یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فرنچایزهای مبارزه‌ای داشته باشیم.

در قسمت پایین می‌توانید نقد و بررسی ویدیویی بازی Mortal Kombat 1 را مشاهده کنید؛ بررسی کامل و مفصل در ادامه مطلب آمده است.

کلاس درس: چگونگی روایت داستان در یک اثر مبارزه‌ای

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

اگر یک بخش از آثار استودیوی NetherRealm را بخواهیم نام ببریم که مخصوصا در چندین سال اخیر به طور دائمی از استانداردهای کیفی بالایی پیروی کرده، کمپین و چگونگی روایت داستان‌ها بوده است که چه در MK و چه در Injustice به شکلی عالی ارائه می‌شود. MK11 از روایت داستان، تعلیق و شخصیت‌پردازی‌های بسیار خوبی برخوردار بود و همین مسئله باعث می‌شد تجربه‌ی بخش داستانی آن بسیار سرگرم کننده باشد.

حال خبر خوب آن است که تمامی این خصوصیات مثبت به MK1 نیز منتقل شده‌اند و حتی اگر از من بپرسید، به طور کلی با پکیج بسیار جذاب‌تری در زمینه‌ی داستان‌سرایی در این عنوان روبه‌رو هستیم و یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله درهایی است که در راستای ریبوت خط داستانی بازی و دنیای آن رو به سناریونویسی و شخصیت‌پردازی باز می‌شود و می‌توان گفت استودیوی سازنده به بهترین شکل از این پتانسیل‌های تازه در راستای روایت داستانی سرگرم کننده، جذاب و قدرتمند استفاده می‌کند.

اگر از طرفداران قدیمی فرنچایز باشید، احتمالا از تبلیغات مختلف و گسترده‌ی بازی متوجه شده‌اید که MK1 تاکید بسیاری بر کاراکترهای دوران سه بعدی فرنچایز در نسل ششم همچون Deception دارد؛ به طوری که در طی داستان کاراکترهایی همچون Ashrah، حضوری فعال داشته و همچنین چه در کمئوها و چه در بین کاراکترهای قابل بازی این عنوان، شاهد بازگشت طیف گسترده‌ای کاراکترها همچون Darius ،Nitara ،Striker و … هستیم.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

داستان این نسخه پس از بازی یازدهم آغاز می‌شود، زمانی که Liu Kang پس از شکست Kronika در خط زمانی پیشین، اداره‌ ساعت شنی او را در دست گرفته و خط زمانی تازه‌ای خلق کرده و سعی می‌کند با ایجاد تغییراتی خاص در این خط زمانی، از رخ دادن اتفاقات خط‌های زمانی پیشین جلوگیری کند. همه چیز برای هزاران سال به درستی پیش رفته است و خط زمانی جدید در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ از همین رو، Liu Kang تصمیم می‌گیرد از جایگاه خالق زمان کناره‌گیری کرده و به عنوان خدای آتش به محافظ زمین تبدیل شود.

در همین حین و دقیقا زمانی که پس از یک قرن قرار است مسابقه‌ای بین قهرمانان سفیر Earthrealm و Outworld برگزار شود، شخصیتی مرموز و ناشناس شروع به ایجاد تغییرات در روند پیش‌روی خط زمانی Liu Kang کرده و حال او و دیگر قهرمانان داستان درگیر اتفاقاتی می‌شوند که وجودیت دنیا و خط زمانی‌شان را به خطر می‌اندازد.

داستان این بازی در حالی که یک «ریبوت» محسوب می‌شود، اما در واقع یک ریبوت برای کلیت مجموعه نیست بلکه ریبوتی در قالب داستان‌سرایی پیوسته‌ی فرنچایز است که لزوما پل‌های قبلی را خراب نمی‌کند اما به همان نسبت سعی دارد هویت تازه‌ای برای این داستان و روایت آن خلق کند. حال یکی از خصوصیات برجسته و بسیار جذاب داستان، مخصوصا برای طرفداران قدیمی، دقیقا از همین المان سرچشمه می‌گیرد چرا که حالا طی این داستان شما شاهد شخصیت‌هایی آشنا با نقش‌هایی بسیار متفاوت با گذشته هستید!

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

به عنوان مثال، یکی از برجسته‌ترین این تفاوت‌ها که ED Boon خالق این مجموعه نیز طی مصاحبه‌ها بر آن تاکید داشت، این است که حال Sub Zero و Scorpion با هم برادر هستند و در حالی که شاهد حضور Bi-Han در نقش Sub Zero هستیم، اما Kuai Liang اسکورپین جدید است و از همین رو شاهد روایتی کاملا متفاوت از این کاراکتر در این خط زمانی خواهید بود و تقریبا می‌توان گفت این مسئله برای تمامی شخصیت‌ها به نوعی صادق است.

همین انعطاف‌پذیری در پرداختن به شخصیت‌ها باعث شده است شاهد کاراکترهایی بسیار جذاب باشیم، به عنوان مثال شخصا همیشه Liu Kang و شخصیت‌پردازی او را بسیار کلیشه‌ای تلقی می‌کردم، به طوری که اعتقاد داشتم در طول دهه‌های زندگی این مجموعه، آنچنان تغییرات مناسب در راستای پرورش و حرکت بیشتر او رو به جلو انجام نشده است.

در حالی که MK 11 تا حدی این کار را انجام داد، اما حال در MK 1 شاهد ظاهر شدن این کاراکتر در قبای یک شخصیت جذاب‌تر، پخته‌تر و تا حد زیادی کاریزماتیک هستیم که به وضوح پیشرفت‌هایی در رویکرد بازی نسبت به چگونگی به تصویر کشیدن شخصیت او دیده می‌شود و به نظرم حالا کاملا لیاقت قرار گرفتن روی کاور اصلی بازی را دارد.

نحوه‌ی روایت داستانی استودیوی NetherRealm به گونه‌ای است که از همان ابتدا شما را در خود کشانده و باعث می‌شود دائما از خود بپرسید «در ادامه چه می‌شود؟!» در حالی که شاید حتی تا حدی بتوانید وقایع بازی و داستان را پیش‌بینی کنید. به طور کلی می‌توان گفت MK 1 به عنوان یک تجربه‌ مبارزه‌ای، همچون نسخه‌های پیشین خود با ایجاد پیچش‌های تازه و بهره‌گیری بهینه از دنیا و کاراکترهایش، نحوه‌ی ارائه‌ داستان خود را بهبود بخشیده و روایتی قدرتمند و گیرا را به ارمغان می‌آورد.

مبارزه در خونمان است!

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

حال که به داستان‌سرایی بازی پرداختیم، وقت آن رسیده است به سراغ گیم‌پلی، تغییرات، بهبودها و در نهایت جزئیات تکنیکال آن برویم. MK11 تغییرات ریشه‌ای زیادی در بخش گیم‌پلی نسبت به MK X به خود دید که تا حد زیادی مبارزات بازی را آرام‌تر و در عین حال سنگین‌تر و قدرتمندتر کرد و از همین رو، رویکرد پلیرها را نسبت به چگونگی رویارویی با مبحث کمبوسازی، تحلیل فریم دیتا و دیگر ابعاد مبارزات به کلی تغییر یافت. حال در حالی که MK 1 همچنان از همان قالب گیم‌پلی پیروی می‌کند، اما به لطف برخی تغییرات ریشه‌ای در عملکرد مبارزان و همچنین المان‌های تازه‌، تا حد زیادی شاهد روند مبارزه‌ی متفاوت و استراتژیک‌تری نسبت به نسخه‌ی پیشین هستیم.

بگذارید از بزرگ‌ترین المان تازه‌ی بازی صحبت کنیم که از قضا تاکید اصلی کمپین‌های تبلیغاتی این بازی روی آن بود یعنی مبارزان Kameo که در واقع همچون مکملی برای کاراکتر شما عمل می‌کنند. راستش را بخواهید زمانی که از این کاراکترها رونمایی شد با خودم گفتم «واقعا تا چه حد این مکانیزم می‌تواند در حین مبارزه تاثیرگذار و گسترده جلوه کند؟»، دلیل اصلی این ظن آن بود که در نسخه‌ی قبلی نیز چنین مکانیزمی به طور بسیار محدودتر به نمایش گذاشته شده بود.

زمانی که سرانجام کنترلر را در دست گرفته و شروع به تجربه‌ی Mortal Kombat 1 کردم، متوجه شدم که این مکانیزم حالا نقشی بسیار پررنگ‌تری در گیم‌پلی بازی ایفا کرده و دیدگاه من را به کلی نسبت به چگونگی بهینه‌سازی کمبوهایم تغییر داد! شما در زمان عرضه با طیف گسترده و متنوعی از مبارزان کمئو روبه‌رو هستید که هر کدام از ست حرکات و حتی Fatality اختصاصی خود برخوردارند و هیچ کدام شبیه به دیگری عمل نمی‌کنند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

شخصا در ابتدا Striker را در کنار کاراکتر اصلی خود، Johnny Cage، قرار دادم (همیشه علاقه‌ی خاصی به Striker داشتم) و سعی کردم به برآمدی مناسب از این دو کاراکتر برسم اما در نهایت به دلیل خصلت سرعتی Johnny در مرحله‌ی بهینه‌سازی متوجه شدم Striker شخصیتی مناسب برای کمبوها و چگونگی عملکرد من با Johnny نیست.

از همین رو مسیرم را به سمت یافتن یک مکمل بهتر آغاز کردم و در نهایت متوجه شدم Kano و حرکات او می‌تواند یک کمئو مکمل عالی برای زنجیره‌ی کمبوهای من باشد؛ بنابراین پس از یافتن کمئویی که با آن احساس راحتی می‌کردم، به سراغ مرحله‌ی بهینه‌سازی و آزمون و خطای کمبوهایم وارد شدم. لازم به ذکر است که حال شما دارای دو حالت Grab نیز هستید، یکی مخصوص کاراکتر اصلی‌تان است و دیگری به کمئو شما اختصاص دارد، بنابراین می‌توانید با توجه به شرایط، از یکی از این دو حالت نیز بهره ببرید.

کاراکترهای Kameo برخلاف چیزی که شاید در نگاه اول به نظر برسد، یک لایه‌ی بسیار عمیق به روند گیم‌پلی اضافه کرده و دیدگاه شما نسبت به مبارزات این بازی را به کلی دگرگون می‌کنند و در حالی که لزوما یک «نوآوری انقلابی» به حساب نمی‌آید، اما چگونگی استفاده و پیاده‌سازی آن‌ها در این بازی باعث شده است با یک تجربه‌ی بسیار اعتیاد آورتر و جذاب‌تر حداقل در بُعد کمبوسازی و مراحل مرتبط با آن روبه‌رو باشیم.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

حال بگذارید کمی درباره‌ی کاراکترهای بازی صحبت کرده و تغییرات و بهبودهای آنان را بررسی کنیم؛ بازگشت برخی از شخصیت‌های قدیمی پس از چندین نسخه باعث شده است که شاهد حس و حالی تازه در فهرست مبارزان این نسخه از MK باشیم، به طوری که مبارزان این نسخه به اندازه‌ی MK9 متنوع بوده و همین مسئله پروسه‌ی یافتن شخصیت‌های اصلی مورد علاقه برای مبارزه را بسیار لذت‌بخش‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند. در حال حاضر در زمان عرضه ما شاهد حضور ۲۳ مبارز قابل بازی در فهرست مبارزان هستیم که تعداد قابل توجه‌ای به شمار آمده و حتی نسبت به کاراکترهای حاضر در SF6 در زمان عرضه نیز بیشتر است.

تقریبا می‌توان گفت تمامی کاراکترهایی که از نسخه‌ی یازدهم به این قسمت منتقل شده‌اند دست‌خوش تغییرات مختلفی شده‌اند و این مسئله را مدیون سناریوی ریبوت خط زمانی مجموعه هستیم، البته این مسئله بدان معنا نیست که این کاراترها حالا کاملا بیگانه نسبت به گذشته‌ی خود جلوه می‌کنند اما اگر در نسخه‌ی قبلی کاراکتری همچون Scorpion مبارز اصلی شما بوده، در این نسخه قرار است با کاراکتری روبه‌رو شوید که کلیاتش یکسان اما جزئیات الگوی مبارزاتش کاملا متفاوت است، زیرا حالا این کاراکتر در این نسخه از یک مبارز متعادل به مبارزی دفاعی تبدیل شده است و در همین راستا بسیاری از الگوهای مبارزه‌ی پیشینش دست‌خوش تغییرات شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

Johnny Cage که مبارز اصلی من در نسخه‌های اخیر بوده است نیز به همین صورت جلوه می‌کند؛ در حالی که بسیاری از خصوصیات اساسی مبارزات او به این نسخه منتقل شده‌اند، اما حالا یک تفاوت مهم با نسخه‌های قبلی وجود دارد و آن هم نبود قدرت‌های خاص این کاراکتر و تغییر رویکرد کلی آن است.

این مسئله باعث شد دوباره با یک روند تمرینی درگیرکننده جدید برای کاراکتری روبه‌رو بشوم که با وجود آن که تا قبل از این نسخه تصور داشتم به خوبی آن را فراگرفته‌ام، حالا تمام دانش و حافظه‌ی ماهیچه‌ایم به چالش کشیده می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که تمامی خصوصیات حذف شده حالا با مکانیزم‌ها و حرکات تازه‌ای جایگزین شده‌اند که حقیقتا در نگاه من بسیار جذاب جلوه کردند، حالا شاهد یک کاراکتر سرعتی هستیم که بیشتر بر مبارزه‌ تن به تن تمرکز دارد و قابلیت‌های تازه‌ی او نیز در همین راستا خدمت می‌کنند. MK1 یک مکانیزم کاملا تازه به نام Hype Meter را برای این کاراکتر تعبیه کرده است که به کلی چگونگی تجربه‌ی بازی در نقش او را تغییر می‌دهد.

شما در طول مبارزه قادر به انجام حرکات نمایشی هستید که باعث پر شدن ستاره‌ی شما شده و در نهات با فعال کردن آن برای مدتی کوتاه سرعت انجام حرکات ویژه‌تان افزایش یافته و از همین رو توانایی انجام متداوم و متعدد آن‌ها را خواهید داشت که درهای کاملا جدیدی را به روی فلسفه‌ی مبارزه در نقش او و در مقابل او باز خواهد کرد! این تنها یکی از کاراکترهایی است که به آن پرداختیم، این تغییرات تقریبا روی تمامی کاراکترها اعمال شده است که به نوبه‌ی خود تاثیر بسیار بزرگی بر عصاره‌ی مبارزات گذاشته و آن‌ها را درگیر کننده‌تر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

بخش شخصی‌سازی کاراکترها نیز همچنان در این عنوان حاضر است، اما متاسفانه نسبت به قسمت یازدهم بسیار سطحی‌تر بوده و عمق بسیار کمتری دارد؛ به طوری که به نظر می‌رسد سازندگان تصمیم گرفتند در این زمینه چندین قدم به سمت عقب بردارند.

در بازی قبلی یکی از بخش‌هایی که شخصا به شدت درگیر آن بوده و برایم بسیار جذاب جلوه می‌کرد، امکان شخصی‌سازی بسیار گسترده‌ی کاراکترها بود که در راستای آن دائما به دنبال تجربه‌ی مود Towers of Time و آنلاک کردن تکه‌های Gear تازه برای کاراکترهای مورد علاقه‌ام بودم و به نظرم این بخش یکی از برجسته‌ترین برتری‌های MK 11 نسبت به MK 1 است؛ متاسفانه در این بخش شاهد پسرفت‌هایی هستیم.

با این وجود، همچنان می‌توان گفت سازندگان تنوع در آیتم‌های شخصی‌سازی را حفظ کرده‌ و همچنین لازم به ذکر است که حتی توانایی شخصی‌سازی مبارزان کمئو را نیز خواهید داشت.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

صحبت از Towers of Time و گرایند کردن شد، بد نیست کمی درباره‌ی مود Invasions صحبت کنیم؛ اگر به یاد داشته باشید در نسخه‌ی یازدهم علاوه بر TOT مود دیگری به نام The Crypt وجود داشت که به شما اجازه می‌داد به گشت و گذار در جزیره‌ی اختصاصی Shang Tsung بپردازید و آیتم‌های مختلفی را به دست بیاورید. حال می‌توان گفت مود Invasions دقیقا ترکیب این دو بخش از نسخه‌ی یازدهم است؛ این بخش در واقع شما را در نقشه‌های متفاوت قرار داده و به شما امکان حرکت در آن، انتخاب مسیرهای مختلف و پشت سر گذاشتن چالش‌ها و مبارزات را می‌دهد.

در این مسیر با درهای قفلی روبه‌رو می‌شوید که نیازمند کلیدهایی هستند؛ از همین رو، باید به دنبال کلیدها بگردید و در همین راستا مبارزات مختلفی را پشت سر خواهید گذاشت. علاوه بر آن، جعبه‌هایی در محیط پراکنده هستند که با باز کردن آن‌ها می‌توانید آیتم‌های شخصی‌سازی جدید به دست آورید.

همچنین در این مود بازی یک بخش Loadout در اختیار پلیر وجود دارد تا بتواند کاراکتر خود و آیتم‌های او را شخصی‌سازی و ارتقا دهد. به عنوان مثال، شما در طول تجربه‌ خود برخی Talismanهایی را به دست خواهید آورد که کارایی خاص خود را داشته و در حین مبارزات قابل استفاده هستند.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

همچنین کاراکترهایی در این نقشه‌ها حضور دارند که منوهای Shop و Forge را در اختیارتان قرار می‌دهند و همانطور که از نامشان پیداست، Shop امکان خرید و فروش آیتم‌های مختلف را به شما داده و Forge نیز برای شارژ و ارتقای Talisman کاربرد دارد.

علاوه بر این موارد، شما در این مود از یک سیستم سطح‌بندی اختصاصی برخودار هستید که با ارتقای لول شما، خصوصیات مبارزانتان نیز ارتقا می‌یابد. به دنبا لاین موضوع، بازی ۵ Stat Point را در اختیارتان قرار داده و به شما اجازه می‌دهد که به صورت دستی آن‌ها را روی کاراکتر مورد نظرتان اعمال کرده و یا به بازی اجازه دهید که به طور خودکار این کار را برای شما انجام دهد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

بنابراین می‌توان گفت Invasions دقیقا همانند مود مناسب برای Grind و به دست آوردن آیتم‌های جدید عمل می‌کند که حالا با رنگ و لعاب و خصوصیاتی جالب به شما ارائه می‌شود و با ایجاد پیچش‌های مختلف در مبارزات این بخش، سعی می‌کند تنوع خودش را حفظ کرده و الگوی مبارزه‌ای شما را نیز به چالش بکشد.

Invasions مود مهمی محسوب می‌شود، زیرا نه تنها پلیر از طریق آن آیتم‌های ظاهری جدیدی به دست می‌آورد، بلکه می‌تواند به صداهای Announcer تازه دست یافته و حتی برخی از مبارزان کمئو نیز از طریق این بخش قابل آنلاک کردن هستند.

همچنین، این بخش از طراحی محیط کلی بسیار جذابی نیز برای هر یک از نقشه‌هایش برخوردار بوده و شما در حین حرکت در نقشه‌های مختلف، می‌توانید کاراکترهای گوناگون را مشاهده کنید که حس پویایی بسیار مناسبی به آن می‌بخشد. هم‌اکنون بازی در حالت The Specter به سر برده و احتمالا در آینده محتوای بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

و اما از Invasions که عبور کنیم به بخش آنلاین بازی می‌رسیم که متاسفانه آنچنان صحبت‌های مثبت زیادی درباره‌اش وجود ندارد. MK1 باز هم از همان الگوی همیشگی آثار NetherRealm در قبال بخش آنلاین خود بهره گرفته و از همین رو متاسفانه شاهد محتوای آنچنان زیادی نیستیم. این در حالی است که اثری همچون Street Fighter 6 نه تنها ثبات بسیار خوبی را در این بخش ارائه می‌داد، بلکه تنوع محتوایی و نحوه‌ی ارائه‌ی عالی این محتوا را نیز در اختیار داشت.

هم‌اکنون در بخش Kasual، ما شاهد حضور همان مودهای همیشگی یعنی Versus و King of The Hill هستیم و خارج از این بخش، Kombat League وجود دارد که در واقع همان مسابقات رقابتی رنک‌محور است. متاسفانه هیچ‌گونه بهبود یا امکانات چشم‌گیری به این بخش اضافه نشده و همچنان مشکلات مربوط به پینگ در بازی بسیار آزار دهنده است و این مسئله لزوما ربطی به کیفیت اینترنت شما نداشته و متاسفانه نت کدهای بازی عملکردی ایده‌آل را به نمایش نمی‌گذارند و باز هم در اینجا باید به بخش آنلاین SF6 و کیفیت بسیار عالی آن اشاره کرد که متاسفانه در حال حاضر MK1 تجربه‌ی کیفی مشابه‌ای را در این بخش ارائه نمی‌دهد.

به طور کلی، متاسفانه در دوره‌ای که شاهد حرکت سازندگان بازی‌های مبارزه‌ای از جمله SF6 و Tekken 8 به سوی گسترش تجربه‌ی بخش آنلاین هستیم، NetherRealm همچنان از همان الگویی پیروی می‌کند که در مقابل رقبایش ممکن است تا حد زیادی سطحی و کم محتوا جلوه کند.

و در نهایت بگذارید کمی هم درباره‌ی بخش تمرینی و آموزش‌های بازی صحبت کنم؛ در حالی که بخش Practice به طور کلی همچنان همان امکانات نسخه‌های پیشین را در اختیارتان قرار می‌دهد، در بخش Learn شاهد وجود آموزش‌های بسیار مفیدی هستیم که می‌تواند به پلیرهای تازه کمک شایانی در راستای عادت کردن به مکانیزم‌ها و قوانین تجربه‌ی Mortal Kombat بکند. به عنوان مثال، مبحث Frame Data و چگونگی درک آن به گونه‌ای بسیار قابل هضم و به شکل تعاملی به پلیر آموزش داده شده است تا در راستای ساخت، اتصال و بهینه‌سازی کمبوهایش بتواند از آن بهره بگیرد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

به طور کلی، شخصا بخش آموزشی یک بازی مبارزه‌ای را بسیار مهم تلقی می‌کنم و در حالی که شاید پلیرهای قدیمی و با تجربه به آن بی‌اعتنایی کنند، اما پلیرهای جدید می‌توانند اطلاعات مفیدی از آن استخراج کرده و در مسیر پیشرفت خود و مهارت‌هایشان، از آن بهره ببرند.

و اما در نهایت باید گفت MK1 در بخش گیم‌پلی و ابعاد تکنیکال بسیار عالی عمل کرده و موفق می‌شود تجربه‌ای درگیر کننده و تازه را چه به پلیرهای تازه و چه به طرفداران قدیمی ارائه دهد که بسیار ارزشمند است. بخش Invasions نیز در حالی که لزوما یک «نوآوری انقلابی» به شمار نمی‌آید، اما کار خود را به درستی انجام داده و هدفی که برای آن مشخص شده است را به درستی دنبال می‌کند. البته، ضعف این بازی در راستای ارائه‌ی یک سیستم شخصی‌سازی عمیق تا حدی ممکن است به تجربه و دلیل وجود این بخش صدمه وارد کند.

بخش آنلاین شاید بزرگ‌ترین مشکل MK 1 در حال حاضر باشد که امیدوار هستیم در آینده بهبود یافته و طی سیزن‌های آتی محتوای مناسب و مطلوبی دریافت کند اما به غیر از این بخش، می‌توان گفت به طور کلی MK1 با تغییرات و بهبودهای خود در بخش گیم‌پلی و همچنین معرفی ابعادی تازه به این بخش باعث شده است شاهد یک تجربه‌ی درگیر کننده، سرگرم کننده و بسیار جذاب باشیم.

پویا، زنده و چشم‌نواز

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

بگذارید در ابتدای این بخش خیالتان را راحت کنم، MK 1 احتمالا زیباترین، زنده‌ترین و خوش چهره‌ترین نسخه‌ی فرنچایز است و دلیل اصلی آن تغییر موتور بازی از Unreal Engine 3 به Unreal Engine 4 است. محیط، دنیا و استیج‌های Mortal Kombat 1 در یک کلام «فوق‌العاده» جلوه می‌کنند و پویایی محیط پس زمینه نیز مثال‌زدنی است. علاوه بر محیط، ما شاهد موشن کپچر و طراحی چهره بسیار عالی در این نسخه هستیم که حتی بهتر از MK11 جلوه کرده و به راستی شما را مجذوب خود می‌کند.

طی تجربه‌ی شخصی من روی کنسول PS5، شاید فقط یک بار با افت فریم مشهود مواجه شدم و در بخش بسیار گسترده‌ای از تجربه‌ام با این بازی در حال لذت بردن از ثبات فنی این بازی روی این کنسول بودم. تنوع استیج‌های بازی بسیار بالا است و هر کدام هویت مستقل خود را داشته و جزئیات و طراحی آن‌ها بسیار قابل تحسین است، به طوری که شخصا نمی‌توانم یک استیج را در این بازی نام ببرم که برایم خسته‌کننده و غیر جذاب جلوه کرده باشد.

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

همچنین همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردم، بخش Invasions نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طراحی نقشه‌های بسیار مطلوب و پویایی را به تصویر می‌کشد که نشان می‌دهد بازی تا چه حد برای سازندگان اهمیت دارد.

جزئیات ظاهری کاراکترهای بازی از جمله لباس‌ها و پوشش آن‌ها نیز عالی است و هیچ جایی برای انتقاد باقی نمی‌گذارد. موسیقی و ساندترک Mortal Kombat 1 بسیار منطبق بر دنیا و سناریوهای مختلف بازی است و به خوبی حس و حال تازه‌ی دنیای جدید این فرنچایز را به پلیر منتقل می‌کند.

صداگذاری کاراکترها نیز به غیر از Nitara بسیار حرفه‌ای و باورپذیر انجام شده است و شاهد عملکردی بسیار عالی چه از سوی صداگذاران قدیمی و چه از سوی صداگذارانی که نقش‌های تازه و اختصاصی این بازی را ایفا می‌کنند هستیم. به طور کلی باید گفت Mortal Kombat 1 اثری است که در زمینه‌ی چگونگی ارائه‌ی محتوا، زیبایی و دقت در این کار هیچ چیزی کم نمی‌گذارد و از همین رو شاهد یک تجربه‌ی مبارزه‌ای بسیار چشم‌نواز و خوش چهره و درگیر کننده هستیم که از نگاه کردن به آن خسته نخواهید شد.


Mortal Kombat 1

Mortal Kombat 1 به طور همزمان تجربه‌هایی آشنا و تازه را در این فرنچایز ارائه می‌دهد و می‌توان تقریبا با اطمینان گفت که در راستای رسیدن به اهداف اصلی حود از جمله ارائه یک تجربه‌ مبارزه‌ای عمیق و درگیرکننده عالی عمل می‌کند. با این وجود، مشکلات بخش آنلاین می‌توانند تا حد زیادی روی تجربه‌ شما تاثیر بگذارند و حتی تا حدی آزاردهنده جلوه کنند. به طور کلی اما، همچنان تجربه‌ای عالی و سرگرم کننده در دل این اثر برای طرفداران قدیمی و جدید Mortal Kombat و به طور کلی ژانر مبارزه‌ای وجود دارد که به هیچ عنوان نباید آن را از دست داد.


نکات مثبت:

  • تعلیق عالی داستان و روایت آن و استفاده‌ی بهینه از پتانسیل‌های یک داستان «ریبوت»
  • شخصیت‌پردازی‌های جذاب و متفاوت
  • تنوع بسیار بالای فهرست مبارزان قابل بازی و کمئوها
  • اضافه شدن یک لایه‌ی استراتژیک به پروسه‌ی کمبوسازی به لطف مبارزان کمئو
  • ایجاد تغییرات و بهبودهای قابل توجه در جزئیات تکنیکال مبارزات شخصیت‌های مختلف که حس تازگی بسیار خوبی به بازی بخشیده‌اند
  • عملکرد عالی صداگذاران شخصیت‌ها
  • موسیقی و ساندترک بسیار خوب
  • گرافیک چشم‌نواز و تنوع و پویایی بالای استیج‌های اصلی و نقشه‌های مود Invasions
  • جزئیات چهره و موشن کپچر بسیار عالی

نکات منفی:

  • کمبود محتوای شدید در بخش آنلاین بازی مخصوصا در مقابل رقبایی همچون Street Figther 6
  • وضعیت نامطلوب نت کدهای بازی و عملکرد ضعیف بخش آنلاین
  • از بین رفتن قابل توجه عمق سیستم شخصی‌سازی نسبت به MK 11

۸.۵

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

Meme.shezرضا عبدیlul-bookmilad saOrinParsaفریدBrainiac(خداحافظ)Armanهادی صفائیKhafi77Cambyses The ThirdI have no opinion on thismohammadmh.pراستین کولهARSHIAAAA˝KianAlbert Weskermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • به نظر من بهترین طراحی بین کاراکترها شخصیت دوست داشتنی reptile داره یعنی همون نینجای سبز رنگ کلاسیک با لباس خفن سبز رنگ که بین حالت خزنده و انسانی سوییچ می کنه اما در اصل ما همون نینجا می بینیمش و صداگذاریش هم خیلی خوب شده بر خلاف نسخه ها قبل که یا صامت بود یا صدای نچسبی داشت الان راحت میشه باهاش ارتباط برقرار کرد فقط تنها چیزی که من خوشم نیومد عدم حضور ساب باس یا باس مونده به اخر داخل روستر بود که روال mk11در پیش گرفته بودن که ضد حال بود چون جای خالی ساب باسی مثل گورو یا کینتارو یا همین موتارو حتی ساب باس جدید به شدت احساس میشد

    lul-bookفریدBlack SwordsmanS Ghost of Sparta77راستین کولهAlbert WeskerBlue eyes White DragoncactusسابقAhzek Ahriman (world eater )more
  • . گفت:

    نسخه قبلی ۹.۵ گرفته بود ، حیف شد که خیلی خوبه ولی عالی یا شاهکار نیست(منظورم پست نقد و بررسی های گیمفاس)

    77راستین کولهARSHIAAAAسابقAhzek Ahriman (world eater )vitto corleoneKratosMMDsky reaperSavageHaj_Hosseinmore
  • Savage گفت:

    بازی تنها ایرادی میشه گرفت اینه برخلاف گیم پلی خودش که خیلی پیشرفت فوق العاده در حد ایکس داشتیم
    خیلی بخش انلاین و تمرینش مثل یک فایتینگ درست حسابی نیست

    اصلا اون قسمت اواتار درست میکنیم رو بذاریم کنار انلاین استریت خیلی متنوع تر از کامبته
    بخش تمرینش که نگو

    ولی گیم پلی عالی بهترین لاین اپ بازی با ملی شخصیت جدید که به لطف از اول شدن زمان همچیشون تازه و در بهترین شکلشون قرار دارن

    داستان هم تا بخش چهاردهش که اسپویل(شنک سونک رو جلو شیشه زمان شکست میدن) خوبه بعد دیگه میزنه خاکی……

    بخش جدیدشم خیلی از کریپت بهتره امیدوارم ادامش بدن و بهبود بدنش

    77ARSHIAAAAسابقAhzek Ahriman (world eater )vitto corleoneمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Pop_StarAlone warrior𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Fume knight
  • Fume knight گفت:

    چیزی که حس کردم تو این نسخه تلاش کردن بازی از اون حالت متکی به شانس فاصله بگیره و مهارت محور بشه که نکته خیلی مثبتیه.

    در قیاس با استریت فایتر، بنظرم گیم پلی استریت فایتر تو این نسخه یه سر و گردن بالاتره کمبوها ب هم پیوسته و روان هست که ریتم مبارز حفظ می کنه.

    در کل طرفدارای هر دو سری خیلی راضی هستن تو این دو نسخه جدید.

    Brainiac(خداحافظ)77سابقAhzek Ahriman (world eater )vitto corleoneBlack SwordsmanJoel MorganDaniallox😃𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Pop_Starmore
  • گیمفا به نسخه قبلی ۹ داده بود
    با توجه به نقد انگار بیشتر ضعف بازی فقط توی بخش آنلاینه و توی بقیه بخش ها آنچنان مشکلی نداره
    و همچنین street fighter 6 هم رقیب آسانی نیست
    البته که با آپدیت های بیشتر شاید دیگه توی بخش آنلاین هم آنچنان مشکلی نداشته باشیم

    Blue eyes White Dragon77راستین کولهARSHIAAAAسابقAhzek Ahriman (world eater )vitto corleoneBlack Swordsmanbutcher of blavikenJoel Morganmrmore
    • behzadkombat گفت:

      البته مچ میکینگ و اتصال به آنلاین با توجه به عدم تحریم خیلی سریع شده
      و تو هیچ نسخه ای به این سرعت نبوده
      ولی قبول دارم تنوع کمی داره
      یه خوبی که این نسخه داره دیگه تو آنلاین کسی نمیتونه به یه ضربه تکراری بطور مسخره شکستت بده
      واقعا مهارت بیشتری داشته باشی به راحتی میبری
      البته خیلی مهمه از کامئو ها درست و به موقع استفاده کنی
      خیلیا از کامئو استفاده نمیکنن

      Blue eyes White DragonArthur Morgan
  • از کمبات x دیگه تورنمنت مرتال کمبت نداریم توی داستان یک خط داستانی شروع شده خود تورنمنت که ذات داستان بود دیگه علا وجود نداره من تمام مشکلم با داستان بازی بود و قساقه ها که همه تماما شرقی شده بودند سیندل خوشگل بازی قبلی شده یک پیرزن چاقالو ختی تانیا و لی می مینسال شدن و اینکه عادت داشتیم هربازی شرور تکراری نبینیم بهتر بود شیناک برمیگشت یا اوناگا
    رپتایل که تایید شد با خودم گفتم این بدبخت بخاطر خون سبز میشه سوژه فتالیتی یوتیوب الان دیدم همه این رپتایل بیچاره دارن فتالیتی میزنند چقدر رپتایلش خوب بود

    ARSHIAAAAvitto corleonesmd(Eamonn (the DarkkingFume knightمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Alone warriorPop_StarAlucardba
  • من که نمیخرمش. ولی اگه اومد رو سرویس یا کرک شد حتما تجربش میکنم

    Meme.shezBrainiac(خداحافظ)ARSHIAAAAvitto corleonebutcher of blavikenAlone warriorمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • بازی از نظر داستانی نسبت به ایکس و ۱۱ پیشرفت خوبی داشته هرچند میتونست بهتر هم باشه، گرافیک بازی پیشرفت داشته ولی نه در اون حدی که نخوان برا نسل هشت منتشرش کنن ( جالبه بازیابی که نباید منتشر میشن، بعد اینو نکردن 🙁)، از نظر شخصیتاشم به نظرم کار خیلی مثبتی انجام دادن که شخصیتهای کمتر استفاده شده ای رو وارد بازی کردن ولی کاستوماشون بد بود انصافا ( بجز رپتایل ) و اینکه بعضی شخصیتاهم صداگذاریشون جالب نبود ( گفتم بعضیا، بعضی ها مثل گرس واقعا خفن بودن ولی بعضی ها مثل اسکورپیون و ریدنو خوشم نیومد چون صداگذارای قبلیشون واقعا برای من جز بهترین ها بودن ) گیم پلیشم بیشتر شبیه ایکس شده که خودم خیلی خوشحال شدم و اینکه ضربات هوایی و ترکیب فاتال بلو و ایکس ریش خیلی جالب بود ( ولی فیتالیتی هاش خوب نبودن بعضی هاش )
    من از اون کسایی بودم حقیقت که تو نمایش اولیه اصلا خوشم نیومد ولی رفته رفته نظرم بهتر شد و الان کلا مثبت شد درموردش ( هر چند این قضیه دی ال سی بودن کوان چی و ارمک اصلا برام قابل حضم نیست هنوز🙁😑)

    Blue eyes White DragonARSHIAAAA˝KianسابقAhzek Ahriman (world eater )vitto corleonesmd𝔸𝕓𝕠𝕝𝕗𝕒𝕫𝕝شایانمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Pop_Starmore
  • big joke گفت:

    رو برسی ویدئویی کارکنید یکم ، الان من حوصلم نمیگیره همه متنو بخونم

    Meme.sheznobodyسابقAhzek Ahriman (world eater )vitto corleonebutcher of blaviken
  • عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای زرمهر
    من خودم به عنوان کسی که تمام نسخه های مورتال پلی داده و حکم بهترین سری تاریخ گیمینگ رو برام داره،حقیقتا این بهترین نسخه مورتاله
    از نظر گیم پلی،داستانی،گرافیک و… فوق العادست و هیچ حرفی نیست
    شما تو گیم پلی صرفا از kameo گفتید.در حالی که air kombat,punish,up block و… اشاره نکردید.
    متاسفانه خود NRS و یا وارنر اشتباهات خیلی بدی انجام میدن که به بازی آسیب می‌رسونه
    ادبون چند روز پیش طی مصاحبه ای با whatcultures gaming گفته بود دلیلی که ما یه سری از ویژگی هارو از Mk های گذشته حذف کردیم اینطوری نیست که ما علاقه ای به اونا نداشته باشیم بلکه باید حس نو بودن و تازگی برای پلیرها به وجود بیاوریم تا تکراری نباشه. برای همین یه سری چیزارو تغییر میدیم
    مشکلاتی که خودتم به شخصه داشتم:
    ۱-نباید ارمک و کوآن چی تو دی ال سی باشن! اونم زمانی که تمام گیم پلی ها امادست و رول بسیار مهمی این دو شخصیت در طول داستان دارن.
    ۲-تو بخش آنلاین متاسفانه مودهای کمی وجود داره که خودتونم اشاره کردید(هر چند خودم راضیم) و الان یه سری لیک منتشر شده که انگار nrs یه سری چیزارو حذف کرده تا بعدا طی آپدیت ها اونارو وارد بازی کنه مثل Titan Mode
    ۳-از نظر شخصی سازی من قبول دارم نسبت به mk11 ضعیف تره ولی انصافا مبنای این بازی از اولم مشخص بود براساس اسکینه و بهترین اسکین های ممکن داریم
    و خبری هم از چندتا intro و outro نیست
    کلا تو این نسخه invasions فقط به عنوان سینگل پلیر داریم
    اینا در حالیه که ما تو Mk deception شاهد
    Konquest mode
    The krypt(هر چند سطحی ولی بود)
    Chess Kombat
    Puzzle Kombat
    بودیم به هر حال می‌تونستن دوتای آخر برگردونن که خیلی جالب میشد
    به هر حال کلا این نسخه بیشتر از Mk deadly alliance الهام گرفته حتی همین invasions هم از کانکوئست مود همین نسخه الهام گرفته(Deadly alliance) منتها خیلی گسترده تر و بهتر و خیلی هم پویا و زیباست(کاش test your sight هم بود)
    ۴- انتخاب مگان فاکس به عنوان صداپیشه ی نیتارا،که حتی بدتر از راندا روزی تو Mk11 بود.
    بخش Towers هم مثل همیشه خوب بود. و شما اشاره ای به اندینگ ها نکردید که خیلی مهم بودن و تایید شده که همه اینا کاملا به داستان بازی ربط دارن (مخصوصا اندینگ اسموک که سورپرایز خیلی بزرگیه…)
    به هر حال این نسخه واقعا بهترینه،مکانیک هایی که اد کردن هم فوق العادست و از نظر داستانی هم بهترین داستانی بود که توسط nrs نوشته شده بود.
    به احتمال خیلی زیاد بازی یه Expansion داستانی داره به همراه کامبت پک دو
    به هر حال بازم خسته نباید ولی ۸/۵ هم قابل قبول نیست…

    سابقAhzek Ahriman (world eater )Dĥeebvj⁷UklbehzadkombatشایانGhostMaster Chief𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥ᴘᴏʀɪAlone warrior
    • Kauzuru گفت:

      نماد تعصب. باشه مورتال ۱۰/۱۰ باید بگیره.

      Brainiac(خداحافظ)Dĥeebvj⁷Uklمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Alone warrior
    • من نمیگم بازی بدیه ولی بهترین نسخه مورتال !؟ 🤔🤔

      vitto corleoneSavage
    • بازی خیلی خوبیه ولی حقیقتا بهترین کمبات نیست
      داستان خیلی خوبه و پیشرفت خوبی نسبت به دونسخه قبل بود ولی همچنان تغییرات منفی رو در شخصیت های مختلف می‌بینیم شائوکان زمانی از با ابهت ترین و سخت ترین باس ها بود از کمبات ۹ هی افت کرد الان شده یک ژنرالی که ابهت یه ژنرال واقعی هم بهش ندادن خیلی شخصیت ها از لحاظ طاهری واقعا جالب نیستن بعضیاشون به خصوص سیندل
      شرور اصلی هم تنها نقطه ضعف کمبات قبلی بود که انتظار می‌رفت یه شرور درست حسابی مثل اوناگا بیارن برا این که نیووردن
      ساب زیرو هم نگم دیگه مثلا گرند مستره ولی یه جوری گذاشتنش از اسموک و اسکورپیون ضعیف تر
      در کل میتونم بگم از لحاظ ساخت شخصیت ها تغییر فوق العاده مثبتش لیو کینگه که الان شخصیتش با قدرتش تطابق داره

      Alone warrior
    • درود بر شما دوست عزیز

      بازی‌های فایتینگ اونقدر عمیق و گسترده هستن که اگر منتقد بخواد درباره‌ی تمام زیر و بم گیم‌پلی صحبت کنه باید یک مقاله‌ی اختصاصی دیگه رو در این متن جای بده و اصلا روند نوشتن یک نقد و بررسی این چنین نیست چرا که همین الان هم با متن نسبتا طولانی برای این نقد و بررسی روبه‌رو هستیم و به هیچ عنوان ظرفیت برای صحبت درباره‌ی تمام عناصری که در نهایت ریتم مبارزات رو تشکیل میدن وجود نداره و اصلا نیازی به این کار نیست چرا که این موارد از جمله Punish که شما اشاره کردید جزو عناصر ساختاری این ژانر هستن و لزومی برای توضیحشون برای مخاطبان این عناوین وجود نداره. مبارزان کمئو تقریبا بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مکانیزم جدید این بازی نسبت به نسخه‌ی پیشین محسوب میشه و از همین رو زمان بیشتری صرف پرداختن به اونا کردیم.

      در رابطه با Deadly Alliance درست میفرمایید کلا این نسخه خیلی زیاد به بازی‌های دوران سه بعدی(نسل ششم) این مجموعه تکیه میکنه و در گوشه و کنارش دائما میشه اشارات و حتی خصوصیاتی از اون آثار مشاهده کرد. صحبتاتون راجع به مگان فاکس رو قبول دارم به نظر من به هیچ عنوان استعداد صداپیشگی نداره ولی خوشبختانه از اونجایی که Nitara بخش گسترده‌ای از روند داستانی رو به خودش اختصاص نداده آزار دهنده جلوه نمیکنه و خیلی توی چشم نیست. در ارتباط با پایان‌های بخش Tower باید بگم نه ما و نه اکثر رسانه‌های دیگه هرگز در نقدهاشون به هیچ‌گونه محتوای پایانی که دارای حتی کوچک‌ترین اسپویلری باشه اشاره نمیکنن و ناشرها هم به شدت روی این مسئله حساس هستن، این پایان‌ها مواردی هستن که باید توسط پلیر تجربه بشن و من به هیچ عنوان اسپویلر درون متن نقد و بررسی قرار نخواهم داد چرا که ممکنه بخش گسترده‌ای از لذت تجربه‌ی دست اول این محتوا رو از مخاطب سلب کنم.

      به طور کلی همونطور که توی نقد هم اشاره کردم MK1 تجربه‌ی بسیار ارزشمندیه ولی از اونجایی که نمره‌ای که بهش تعلق گرفته(که نمره‌ی بسیار خوبی هم هست) به نظر شما کافی نیست پیشنهاد میکنم حتما یک نگاه به سیستم جدید نمره‌دهی گیمفا، تغییرات و تعریف اونا بندازید. MK1 لزوما کار انقلابی انجام نمیده که ژانری که درش قرار داره رو دگرگون کنه و متاسفانه مشکلات بخش آنلاین هم مشکلات بزرگی محسوب میشن هر چند که برخی بتونن از روی علاقه ازشون چشم پوشی کنن و حقیقتا اگر من می‌خواستم احساسی به بازی نمره بدم احتمالا به طور کامل چشمم رو روی محتوای بخش آنلاین میبستم و نمره‌ی بالاتری به بازی می‌دادم اما در راستای ارائه یک نقد حدالامکان منصفانه باید احساساتم به عنوان یک طرفدار رو کنترل کنم.
      بنابراین با توجه به سیستم نمره‌دهی جدید این بازی نمیتونه نمر‌ه‌ی ۹ یا بالاتر رو دریافت کنه اما این مسئله به هیچ عنوان به معنای ضعف تجربه‌ی اصلی بازی نیست و به این موضوع بارها در طول متن نقد اشاره کردم. در نهایت همونطور که همیشه گفتم و توسط افراد مختلف گفته شده تجربه‌ی یک بازی بسیار عمیق‌تر از اینه که با یک عدد بشه به طور کامل اون رو توصیف کرد و در نهایت در عمق وجود پلیر ریشه داره از همین رو بسیار Subjective هستش بنابراین اگر از بازی فارق از مشکلاتش لذت می‌برید این مسئله عالیه. ابعادی از نقد و بررسی یک بازی وجود دارن که Factها رو برجسته کرده و میسنجن و ابعاد دیگری همچون تغییرات شخصیتی برخی کاراکترها هستن که با احساسات مخاطب ارتباط برقرار کرده و تا حد زیادی نظری شخصی‌تر رو شکل میدن به همین دلیله که سایت‌هایی همچون متاکریتیک یا اپن کریتیک وجود دارن تا برآمد این سنجش‌های Fact و احساسات منتقدان مختلف رو به دست آورده و به عموم ارائه بدن تا یک ذهنیت کلی نسبت به اون بازی شکل بگیره.

      Love Gamenobodyمحمدامین حیدریسابقAhzek Ahriman (world eater )Screaming Demon
      • درود بر شما
        بله منم قبول دارم،توی مورد اول که درباره ی گیم پلی
        گفتید punish جز عناصر ساختاری این ژانر هستش و کاملا درسته اما اینجا punish,reversal punish یه جور ضد حمله هستن..که البته گفتین که لزومی نداره که همرو توضیح داد ولی بنظرم در کنار kameo,air Kombat هم خیلی مهم بود چون آخرین بار تو Mk Armageddon دیدیم ولی به این شکل نبود.
        به هر حال،ممنون بابت وقتی که گذاشتید و خسته نباشید

        سابقAhzek Ahriman (world eater )آرمان زرمهر
    • سلام داداش وقتت بخیر ممنون که توضیحات کلی دادی منم خودم به شخصه با این سری خیلی حال کردم (البته با این که خودم نمیتونم تجربش کنم‌😅😅) خودم برای بخش داستان بازی خیلی دوست داشتم اوناگا باشه ویلن اصلی ولی اگه اون ویلن اصلی میشد باز یه سری نقد منفی به بازی میشد که چرا از اون قسمتی که مورتال ۱۱ تموم شد خبری نیست
      یه سری چیزای ریسکی رو انجام دادن که هم خوب بود هم‌‌بد
      من خودم با تیکه آخر داستان بازی زیاد حال نکردم
      ولی این‌که بعد از تموم کردن بخش تاور ها داستان شخصیت ها ادامه داشت خیلی خوب بود مخصوصا بخش اسموک که اشاره کردی درکل داستان بازی یه جوری پیش میره از نسخه بعدی بیشتر شخصیت ها از خاکستری بودن بیرون میان
      و یه موضوع دیگه هم میخواستم اشاره کنم شما جای دوست و برادر من زیاد برای بازی که دوست داری توجه ای به نمره نقد و
      امتیاز بازی نکن اصولا بیشتر بازی ها سلیقه ای هست یکی ممکن هست مورتال دوست نداشته باشه تیکن دوست داشته باشه یا از سبک فایتینگ خوشش نیاد به سبک های دیگه علاقه داشته باشه امیدوارم لذت بازی ببری منتظر قسمت های بعدیش باشیم

      Screaming Demon
      • سلام بر شما دوست عزیز
        ببینید واقعیتش این نسخه هم MK1 و هم Mk12..
        چون از هر دو پایان بازی استفاده کردن
        همچی از اول شروع شد و Deadly alliance هم برگشت
        حالا نمی‌دونم شما داستان بازیو کامل دیدی یا نه برای همین زیاد چیزی نمیگم
        اما در رابطه با پایان بازی….که خیلی برای من غیر قابل پیش بینی بود:
        اسپویل اسپویل اسپویل
        .
        .

        ما دیدیم که Lord Havik نشون دادن و چقدر هم ناراحت بود از این که همچی زود تموم شد⁦:⁠-⁠)⁩
        Havik:The blood,The death,the chaos
        Fusion kenshi:yes Lord Havik unfortunate it’s all ended so fast
        Havik:The next time….it WONT
        به احتمال خیلی خیلی زیاد ما دی ال سی داستانی داریم و لیک شد…
        در ضمن یه اسپویل دیگه هوِک اینجا همون دایروئه!
        و طبق مصاحبه چند روز پیش اد ازش در مورد پروژه های آینده و همین طور نشون ندادن اوناگا پرسیدن
        گفتش هدف ما در پایان داستان نشون دادن اوناگا نبوده… و این که تا جایی که ممکنه ما می‌خوایم بازی رو ساپورت کنیم و محتویات مختلفی رو منتشر می‌کنیم
        من خودم فکر میکنم به احتمال بسیار زیاد تو دی ال سی آخرش اوناگارو نشون میدن حالا شاید بگی به چه علت؟
        با توجه به دیالوگ های بین شخصیت ها و اندینگ بعضی از اونا بارها این موضوع بیان شده که اوناگا برمیگرده و General shao برنامه ای برای نمایش اون داره..
        بنظر خودم ممکنه اینجا با توجه به بایو شائو و همینطور شاخ های اژدها مانندی که داره،اوناگا پدر شائو باشه…(و البته شایدم غلط باشه)
        ولی به هر حال هوِک هم پتانسیل خیلی زیادی داره و امیدوارم حذف نشه…
        این قضیه میکس شدن شخصیت هارو هم که دیدی یا همون Fusion اینا همیشگی نیستن…
        من خودم فکر میکنم Hourglass به احتمال زیاد از بین بره تا قضیه تایم لاینا به پایان برسه..

        و در مورد بخش بعدی صحبت شما،واقعیتش منم خودم زیاد به نمره ها توجه نمیکنم و اصلا برام مهم نیست به هر حال هر نقدی بالای ۹۵ درصد نظر شخصیه و قابل احترام،اما بعضی از نقدا واقعا الکیه….حالا بگذریم چندان هم مهم نیست
        Mk Shaolin monks متاش ۷۷ شد اما یکی از بهترین تجربه ها بود و بعید می‌دونم کسی از این نسخه بدش بیاد..
        به هر حال،ممنون بابت وقتی که گذاشتید و متن خوندید.ایشالا همه بتونن بازیای مورد علاقشونو پلی بدن.
        به امید موفقیت های بیشتر🔥🐉

        سابقAhzek Ahriman (world eater )
  • منصفانه بود. این بازی یک شاهکار باقی می مونه.
    واقعا از هر نظر جذاب بوده و هست

    Brainiac(خداحافظ)سابقAhzek Ahriman (world eater )vitto corleoneFinal seyed
  • بنظرم بدترین طراحی کرکتری که تو فایتینگ های اخیر دیدم. همه کرکتر ها غیر جالب و غیر جذاب به طور کلی به نسبت فایتینگ های دیگه مثل گیلتی گیر و تکن و استریت فایتر شخصیت های MK و ظاهرشون هیچوقت برام جذاب نبوده ولی این یکی دیگه خیلی داغونه

    nobodyسابقAhzek Ahriman (world eater )Dĥeebvj⁷Ukl1986 Old Gamerشایانbehzadkombatyasharمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)A,,sh𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥more
  • Yusef1367 گفت:

    عالی.ممنون.. بخش آنلاین واقعا آزار دهنده .از نظر گرافیک تیکن و استریت فایتر رو له میکنه.نمره ۹ رو بهش میدم.. ونظر شخصی من اینه که یه کم عجله کردن برای ساخت بازی.ولی من خودم فن مورتال هستم .استریت فایتر بهتر بود گیم پلی و محتوا.وبنظرم گوتی بخش مبارزه ای به استریت فایتر ۶ میرسه .

    VaasDĥeebvj⁷UklMaster Chiefمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Alone warrior
  • خسته نباشید و ممنون بابت نقد
    با هر دیدگاهی که دارم سه تا نکته‌ی منفی از نقدتون رو آنالیز میکنم به اندازه‌ی ۱/۵ نمره ضعف‌ نداره… لغات «شدید» ، «ضعیف» و «قابل توجه» باید از خطوط حذف بشن و کلمات مناسب‌تری نوشته بشن… در هر صورت متشکرم!!!

    Brainiac(خداحافظ)سابقAhzek Ahriman (world eater )smdgod of warمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • بخش آنلاین و بر‌خط بازی باید بهتر شه

  • Daniallox😃 گفت:

    چه باخال لباس قرمزه استرایکر

    nobodyسابقAhzek Ahriman (world eater )
  • Daniallox😃 گفت:

    بچه ها استودیوی ندر رلم داره برای زدن شایو و بی هان اسم مینویسه ثبت نام کنید
    اشاره به داستان

    nobody
  • Final seyed گفت:

    واقعا از داستانش نا امید شدم

    یه داستان شلوغ با کلی پرش و شخصیت هایی که بود و نبودشون هیچ فرقی به حال داستان نمیکرد

    و از همه بدتر نبود یک شرور واحد و درست حسابی که حس ترس و اظطراب رو منتقل کنه

    داستان پر از شخصیت مثبت خوب اما فاقد یک شخصیت منفی پر عمق

    دوتا شخصیت خاکستری درست حسابی هم نداره

    HajEsiAlone warrior
  • Rhaenyra گفت:

    بخش انلاین مشکل کمبود محتوا داره یا این که کلا خروجی و اجرای مناسب نداره؟

  • یکی از مشکلات بازی پایان بندی داستان هستش. قشنگ معلومه آخر داستان رو محتوا کم آوردن یه آرماگدون از توش کشیدن بیرون

    سابقAhzek Ahriman (world eater )Dr.Gamerمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
    • یه سوال ، الان انلاینش با خارجیا میشه درست بازی کرد ؟پینگ داغون نیست ؟ که خیلی تاخیر داشته باشه ؟ یا فقط با ایرانیا میشه درست بازی کرد ؟ آخه نسخه X ما بازی میکردیم اصلا نمیشد با خارجیا بازی کرد… میخوام بدونم که بخرمش رو ایکس باکس واسه انلاینش یا نه..

  • A,,sh گفت:

    با توجه به نکات منفی و مثبت دیگه ۹ رو بنظرم باید میدادین مخصوصا اینکه یسری از ایراد ها انلاین برطرف میشن بهرحال خسته نباشید نقدتون محترمه

    سابقAhzek Ahriman (world eater )مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • CodeName:666 گفت:

    هنوز تجربش نکردم ولی چیزی که تو یوتیوب دیدم گرافیک و گیم پلی خوب کار شده کامئو بازیو متفاوت تر از مورتال های دیگه کرده ولی مزخرف ترین بخش بازی داستان بازیه هم کلیشه ای هم نبود هیجان هم یکم لگبت قاطی بازی کردن 😐(آخه ملینا و تانیا!!!!!) امتیاز من به بازی با این که تجربش نکردم ۶ از ۱۰.

    RoozbehFocusSavageYusef1367
  • خسته نباشید آقای زاهدی، نقد خیلی منصفانه و خوبی بود.
    اما یه سوال داشتم، چون که گفتید توی بازی اون عمق سیستم شخصی سازی بازی در نسخه ۱۱ از بین رفته، منظورتون این بود که کلا قابلیت شخصی سازی گیرهای مختلف مثل شمشیر یا ماسک و… کمتر شده؟! یا اینکه تنوع اسکین ها بسیار پایین اومده ؟! چرا که اگر مورد دوم باشه با جلوتر رفتن زمان و سیزن های مختلف بازی تو این بخش هم قابلیت تکمیل شدن داره.
    البته طراحی ظاهری بعضی شخصیت ها مثل scorpion و subzero واسه من کماکان تو ذوق میزنه و اون صدا گذاری نسخه های پیشین رو خیلی بیشتر دوست داشتم که این رو به حساب سافت ریبوت بازی می‌ذارم و احتمالا تو نسخه های آینده امیدوارم تغییر کنه.

    Alone warrior
  • 30nabhl گفت:

    انگار این بازی داستان خوبی داره
    بیشتر بازیای داستانی اینطوریه:
    مادرت زنده‌ه‌ه‌‌ه‌س 😂
    چی گفتی؟ 😡
    راند وان فایت

  • ممنون بابت نقد
    بازی سنتر هم ۸.۵ داده بود به بازی و فک میکنم نمره خوبیه.
    همونطور که قبلا گفتم مورتال کمبت تو بخش هایی از بقیه رقباش خیلی جلوتره مثل داستان. من خودم حدس میزدم داستان قوی داشته باشه که همونطور هم شد.

    سابقAhzek Ahriman (world eater )
  • KY گفت:

    این نسخه از بازی مورتال واقعا منو نا امید کرد و کاری کرد که منی که شیفته این سری بودم و برای من با ارزش ترین بازی بود اون کلا کنار بگذارم و کاملا قیدش را بزنم که بخشی از دلایلی که باعثش بود به شما میگم
    ۱: ملینا را … کرده بودن(من بخاطر اینکه عاشق این سری بودم کلا داستانشو از برم پس دوستانی که میگن نه ملینا از اولشم … بود لطفا سر جاشون بشینن که چنین نبود از نسخه یازدهم اشاراتی به علاقه رنگین ملینا کرده بودن که کاملا مشخص بود برای وارد کردن سیاست کثیفشون به این بازی بود که عادی سازی کنن حتی جوری بود که کیتانا هم از علاقش باخبر بود و به طوری کثافت گونه حال بهمزن به ملینا میگه کسایی که داخل اومگادی هستن حق عشق عاشقی ندارن برای همینم وقتی ملکه شدی میتونی با عوض کردن این قانون به عشقت برسی یعنی تنها دلیلی که وجود داشت که ممانعت میکرد که ملینا به تانیا نرسه همین اومگادی بودن تانیا بود نه که طرف زنه) و به روابطش بین تانیا و ملینا به صورتی کثافت گونه پرداخته بودن که واقعا حالمو بهم میزد درست مثل فیلم و سریالای خوارجی امروزی
    ۲: لوکنگ خالق این دنیا کرده بودن که اصلا برای من قابل قبول نبود چون همانطور که داخل پست قبلی گفته بودم هم داخل مورتال ۱۱ و هم داخل انیمیشن کنشی گفته شد که کسی که ساعت شنی کرونیکا را در اختیار دارد فقط می‌تواند زمان کنترل کند و با دستکاری کردن در اتفاقاتی که می افتاد تاریخ تغییر دهد ولی داخل این نسخه لوکنگ عملا جای خالق را گرفته
    ۳: داخل همین نسخه گفته میشه که اگر یک تایتان بمیره کلا نابود می‌شود و عملا داخل هیچ تایم لاینی وجود نخواهد داشت که یعنی تایتان ها موجوداتی واحد هستن یعنی تایتان ها خوارج از زمان و تایم لاینها اینجور چیزا هستن پس اگر کسی تبدیل به تایتان شود دیگه از زمان و تایم لاینها خوارج می‌شود که باعث می‌شود موجودی واحد باشد یعنی فقط یکی از خودش وجود دارد کلا در کل هستی که داخل این بازی در دنیایی که لوکنگ ساخته تمامی کارکتر ها وجود دارن در صورتی که آخرای بازی می‌فهمیم تمامشان در تایملاینی دیگر تبدیل به تایتان شده بودن که بازم اصلا قابل قبول نیست
    ۴: چطور کارکترایی مثل کوانچی که داخل نسخه دهمش مرد و اصلا داخل نسخه یازدهم حضور نداشت تونسته تایتان بشه؟
    ۵: دلایلی که بعضی از کارکترا میارن برای انجام دادن برخی از کارها اصلا قابل قبول و منطقی نیست مثل جبه گیری بیهان و رین که نه دلیل کافی وجود داشت و نه انگیزه کافی برای توجیه کارشون
    ۶: شخصیت کل کارکترا کاملا تغییر کرده و حتی شخصیت بعضی از اونا ضعیف تر از گذشته شده مثل ملینا و کیتانا، شائوکان و رین
    ۷: وارد کردن شخصیت هایی ترکیبی و تغییر جنسیت برخی از کارکترا در دنیاهایی دیگر که به شدت نچسب و حتی حال بهم زن بودن مثل ترکیب شدن کینو و سونیا ، تغییر جنسیت دادن جانی کیج که هیچ منطقی برای انجام این کارشون وجود نداشت
    برای من ارزش کل مورتال به داستان و دنیاش و شخصیت پردازی کارکتراش بود که تمامی آنچه که من می‌شناختم و دوست داشتم ازبین رفتن 🥲

    Dr.Gamer
  • Sina گفت:

    دوستان نظرتون راجب صداپیشگی کارکتر shang tsung چیه ؟ به نظر من که خیلی قوی اجرا کرد ، واقعا راضی کننده ظاهر شد …

    سابقAhzek Ahriman (world eater )آرمان زرمهرمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
  • Alpha'd گفت:

    همه از سیستم شخصی سازی مینالیدن و شما نبودش رو داری نکته منفی درنظر میگیری؟

  • nobody گفت:

    نقدی مفصل و منصفانه‌ای بود.
    متشکرم.

  • ARSHIAAAA گفت:

    بازی که گیمپلی و ایناش عالی بود ولی ولی ولی داستانش خیلی مسخره بود. تا وسطای داستان خدایی قشنگ بود و انتظار ی پایان دارک یا هیجانی و خفن مثل مورتال ۹و ۱۰ و حتی ۱۱ داشتم.

    اسپویل

    ولی بعد از اینکه مشخص میشه کرونیکا همون شنگ سونگه دیگه داستان بی مزه میشه. پایانش هم که زیادی شاد بود و کلا حال نکردم و خیلی الکی و مسخره تموم شد. اصلا انگار نیمه کار بود داستان خیلی سوال ها بی جواب مونده بود

    ولی میگم با گیمپلیش لذت بردم اما احساس میکنم داستانش خیلی میتونست بهتر باشه. لاقل پایانش!

  • والا گیم پلی و گرافیکش که همون مورتال کمبت ۱۱ هست دقیقا

  • Nightmare RIP گفت:

    به نظر شخصی من مورتال۱۱بهتر بود
    هم فینیشر ها
    هم نبرد ها
    هم شهصیت همه درجه یک بود
    خشن بودنش پشم ریزون بود
    ولی اونقدر خشن و اکشن نیس مورتال۱ اون حس هیجان رو ازس نگرفتم
    اینکه یار داشته باشی😕اصلا جالب نبود
    از نظر من نقطه مثبتش گرافیکش بود
    🤣وقتی من فهمیدم مورتال جدید قرارع بیاد فکر کردم اسکورپین قراره پیر تر بشه
    وقتی دیدم همه کاراکترا بچه شدن
    همون نسخه قدیمه و ریمیک یا ریمستره
    زد تو ذوقم ولی بازمم نظر شخصیمه
    مورتال۱۱از همه لحاظ بهتره

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 + بررسی ویدیویی - گیمفا