آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

برخی از آثار جذاب سینما توسط بازیگران خلاقی کارگردانی شده که نشان داده‌اند حرف‌های بسیاری در پشت دوربین برای گفتن دارند.

در حالی که اکثریت بازیگران حال حاضر سینما تنها به هنرنمایی در مقابل دوربین اکتفا کرده‌اند اما در این بین شاهد بازیگرانی نیز بوده‌ایم که جنبه‌های دیگری از سینما را نیز تجربه کرده و خود سکان هدایت تولید اثری بلند را بر عهده گرفته‌اند. بازیگرانی که برخی چندان در زمینه کارگردانی موفق ظاهر نشده و خیلی زود از این عرصه کناره گیری کرده و برخی دیگر دست به ساخت فیلم‌های ارزشمند و زیبایی زده‌اند که مخاطبینشان را به وجد آورده است.

نکته حائز اهمیت درباره بازیگرانی که در عرصه کارگردانی موفق بوده‌اند، در این است که آن‌ها سال‌های متوالی برای ساخت اثری سینمایی تحقیق کرده، تعلیم دیده و با افراد بزرگی در این زمینه به مشورت پرداخته‌اند تا بلکه بتوانند فیلمی ارزشمند، جذاب و مخاطب‌پسند را بر پرده سینما به نمایش درآورده و ثابت کنند که دست‌یابی به چنین دستاوردهایی، یک شبه محقق نخواهد شد.

به همین مناسبت نیز به سراغ آثاری تماشایی و زیبا در حوزه سینما رفته‌ایم که توسط بازیگران هالیوودی ساخته و اکران شده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فیلم A Star is Born (ستاره‌ای متولد شده است) به کارگردانی بردلی کوپر در سال ۲۰۱۸

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

رمان A Star is Born یکی از داستان‌های جذاب عاشقانه‌ای که است که تاکنون ۴ بار در سینما مورد اقتباس قرار گرفته و آخرین‌بار بردلی کوپر ۴۸ ساله در قامت کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر این فیلم درام جذاب را به ارمغان آورده است.

این فیلم که از زوج بردلی کوپر و لیدی گاگا در نقش‌های اصلی بهره می‌برد، حول محور مردی دردمند و رنج دیده جریان دارد به صورت اتفاقی با زنی زیبا و خوش صدا آشنا شده و علی‌رغم هنر شگفت‌انگیز خوانندگی و نوازندگی اما اعتیاد به الکل تمام زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار داده و حتی ورود این زن به زندگی‌اش نیز شرایط را بهبود نمی‌بخشد. A Star is Born با فروشی بالغ بر ۴۳۶ میلیون دلار و نامزدی در ۸ شاخه از جشنواره اسکار، موفقیتی شگفت‌انگیز را برای بردلی کوپر به ارمغان آورد و نشان داد که او نه تنها بازیگری قدرتمند، بلکه کارگردانی توانمند و حرفه‌ای نیز می‌باشد که شاید بهترین اقتباس سینمایی از این رمان مشهور را تولید کرده باشد.

فیلم Argo (آرگو) به کارگردانی بن افلک در سال ۲۰۱۲

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

بن افلک، بازیگر و کارگردان مشهور آمریکایی تا به امروز دست به ساخت آثار متعددی زده که هر یک با واکنش‌های مختلفی از سوی مخاطبین و منقدین مواجه شده‌اند. با این حال فیلم Argo را می‌تواند مهمترین دستاورد وی در حرفه کارگردانی خطاب کرد.

این فیلم که با الهام از رویدادی واقعی ساخته شده است، از بن افلک ۵۰ ساله به عنوان کارگردان و بازیگر نقش اصلی بهره می‌برد. از هنر بازیگری خود بن افلک گرفته تا سبک کارگردانی قابل ستایش وی، او اثری درام و تاریخی را به شیوه‌ای بسیار هیجان‌انگیز و جنجالی به تصویر کشید که نه تنها با فروش ۲۳۵ میلیون دلاری در گیشه مواجه شد، بلکه جایزه بهترین فیلم جشنواره اسکار را نیز از آن خود کرد که البته عدم نامزدی بن افلک در بخش بهترین کارگردان، با حواشی گوناگونی مواجه شد که تا حدودی تعجب‌برانگیز نیز بوده است.

فیلم Unforgiven (نابخشوده) به کارگردانی کلینت ایستوود در سال ۱۹۹۲

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

با قاطعیت می‌توان گفت که کلینت ایستوود یکی از تاثیرگذارترین افراد سینمای هالیوود به شمار می‌رود که نه تنها به هنرنمایی در آثار خاطره‌انگیزی از ژانر وسترن نقش پرداخته، بلکه فیلم‌های ارزشمندی را نیز در طی دهه‌های گذشته کارگردانی کرده است.

با این حال در فهرست بلند بالای آثار کارگردانی شده توسط وی باید به اثری وسترن و درام به نام Unforgiven اشاره کرد که از ستارگانی همچون مورگان فریمن، ریچارد هریس و جین هکمن بهره برده است. اثری که از داستانی انتقام‌محور در غرب وحشی بهره برده و مفهوم اجرای عدالت را به شیوه‌ای منحصر به فرد به تصویر می‌کشد. Unforgiven در زمان خود با فروشی ۱۵۹ میلیونی و نامزدی در بیش از ۸ شاخه از جشنواره اسکار، تبدیل به شگفتی فراموش نشدنی‌ای شد که نام کلینت ایستوود را به عنوان کارگردانی صاحب سبک در دهه ۱۹۹۰ میلادی جاودانه کرد.

فیلم Dances With Wolves (رقصنده با گرگ‌ها) به کارگردانی کوین کاستنر در سال ۱۹۹۰

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

کوین کاستنر در نخستین تجربه کارگردانی خود به سراغ اقتباسی از رمان Dances with Wolves اثر مایکل بلیک رفت تا در سال ۱۹۹۰ یک شگفتی را در سینما به ارمغان بیاورد که حتی امروزه نیز مخاطبین با تماشای آن به وجد خواهند آمد.

یکی از زیباترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ سینما حول محور ستوانی آمریکایی جریان دارد که در جریان جنگ با مردمین سرخ‌پوست، شیفته فرهنگ و رفتار آن‌ها شده و همراه با یک گرگ به زندگی در بین آن‌ها می‌پردازد. Dance With Wolves در زمانه خود از لنزهای پیشرفته و شگفت‌انگیزی بهره گرفت که قدرت کارگردانی کوین کاستنر در دشت زیبای آمریکا را به رخ کشیده و دستاوردهای ارزشمندی را نیز کسب کرده است. اثری که در سال ۱۹۹۰ با فروش شگفت‌انگیز ۴۲۴ میلیوین دلار مواجه شد و نه تنها جوایز گوناگونی را در جشنواره اسکار به دست آورد، بلکه نخستین فیلم در ژانر وسترنی لقب می‌گیرد که پس از گذشت ۶۰ سال جایزه بهترین فیلم جشنواره اسکار را دریافت کرده است. در ستایش چنین دستاوردی باید گفت که تاکنون در تاریخ سینما تنها ۳ فیلم از ژانر وسترن چنین جایزه مهمی را کسب کرده‌اند.

فیلم Get Out (برو بیرون) به کارگردانی جوردن پیل در سال ۲۰۱۷

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

جوردن پیل که اکثرا در فیلم‌های کمدی و ویدیوهای طنز شبکه‌های مجازی حضور پیدا می‌کرد، در نخستین تجربه کارگردانی خود به سراغ ژانر وحشت رفته و اثری خلاقانه و جذاب به نام Get Out را با فیلم‌نامه‌ای از خود تهیه کرده است.

اثری که با دست گذاشتن بر روی مقوله نژادپرستی، روایتی ترسناک و روان‌شناختی را ارائه کرده که در سال ۲۰۱۷ باعث بهت و حیرت مخاطبین شده بود. ساخته انقلابی جوردن پیل به سبب ایده اجتماعی خود و روایت آن در بستری از ژانر وحشت با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم و منتقدین مواجه شد به حدی که در گیشه فروشی معادل ۲۵۵ میلیون دلار را به ثبت رساند و در فصل جوایز نیز حسابی خوش درخشید که مهمترین دستاورد آن، برنده شدن جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی توسط کارگردانی ۲ رگه آمریکایی و آفریقایی بود که در تاریخ این جشنواره بی‌سابقه جلوه کرده است.

فیلم A Quiet Place (یک مکان ساکت) به کارگردانی جان کرازینسکی در سال ۲۰۱۸

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

چه کسی می‌توانست تصور کند که بازیگر جیم هالپرت دوست داشتنی سریال The Office (اداره) روزی کارگردانی اثری را بر عهده بگیرد که ژانر وحشت را متحول کند؟ اتفاقی شگفت‌انگیز که نشان می‌دهد جان کرازینسکی تا چه اندازه خلاق و توانمند می‌باشد.

فیلم A Quiet Place به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری جان کرازیسنکی در آخرالزمانی جریان دارد که بیگانگان به زمین حمله کرده و نسبت به ایجاد حتی کوچکترین صدایی، بسیار حساس بوده و به همین سبب نیز بشریت را تا مرز انقراض پیش می‌برند. اثری که از سکانس‌هایی پرتنش، استرس‌زا و وحشتناک بهره برده و همسر جان کرازیسنکی یعنی امیلی بلانت نیز در فیلم هنرنمایی چشمگیر و جذابی را ارائه کرده بود تا حدی که در جشنواره انجمن بازیگران فیلم نیز برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. فروش ۳۴۰ میلیون دلاری فیلم A Quiet Place سبب شد تا شاهد خلق فرنچایزی حول محور ساخته جان کرازیسنکی باشیم که تاکنون ۲ عنوان از آن در سینماهای سراسر جهان به اکران درآمده است.

فیلم Iron Man (مرد آهنی) به کارگردانی جان فاورو در سال ۲۰۰۸

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

دنیای سینمایی مارول مدیون بازیگری است که در سال ۲۰۰۸ سکان هدایت فیلم Iron Man را بر عهده گرفت تا با روایت زندگی میلیاردر مشهور کمیک‌های مارول، ژانر ابرقهرمانی را برای همیشه دگرگون نماید.

جان فاورو در فیلم Iron Man شخصیت تونی استارک را با هنرنمایی استادانه رابرت داونی جونیور به تصویر کشید تا بتواند آغازگر دنیای سینمایی مارولی باشد که تا به امروز ده‌ها فیلم و سریال مختلف و پرهزینه حول محور آن تولید شده است. حرکت بزرگ جان فاورو تنها به تولید فیلم Iron Man با فروش ۵۸۵ میلیون دلاری محدود نمی‌شود؛ زیرا او کسی بود که رابرت داونی جونیور را پس از گذراندن روزهایی مشقت‌بار، در اثری بلاک باستر به عنوان نقشی اصلی وارد کرد تا زندگی وی را برای همیشه دگرگون نماید؛ بازیگری که در نهایت به واسطه دنیای سینمایی مارول، شهرتی جهانی پیدا کرد و به یکی از پردرآمدترین و پرسودترین بازیگران تاریخ سینما تبدیل بشود.

فیلم Braveheart (شجاع دل) به کارگردانی مل گیبسون در سال ۱۹۹۵

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

فیلم Braveheart در حالی که روایتی نه چندان دقیق از قهرمان سرزمین اسکاتلند را به تصویر می‌کشد اما به حدی چشمگیر و جذاب کارگردانی شده که موفقیتی بزرگ را برای مل گیبسون به ارمغان آورده است.

این فیلم که از کارگردانی و هنرنمایی استادانه مل گیبسون بهره می‌برد، زندگی پر فراز و نشیب ویلیام والاس را به شکلی حماسی به تصویر کشیده که علی‌رغم عدم واقعی بودن بسیاری از وقایع آن، اما سینما را در دهه ۱۹۹۰ میلادی دگرگون کرد و تاثیر به سزایی در آثار تاریخی و بیوگرافی پس از خود داشت. اثری که با فروش ۲۱۳ میلیون دلار، نامزد ۱۰ جایزه در جشنواره اسکار شد و جوایزی همچون بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را برای مل گیبسون به همراه داشت.

فیلم Citizen Kane (همشهری کین) به کارگردانی اورسن ولز در سال ۱۹۴۱

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

در دوره و زمانی که دنیا مشغول جنگی جهانی خانمان‌سوزی بود که کشورهای بسیاری را به جان یکدیگر انداخته بود، اورسن ولز وارد میدان شد تا یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده در تمام طول تاریخ سینما را به ارمغان بیاورد.

فیلم Citizen Kane به کارگردانی، نویسندگی و هنرنمایی اورسن ولز حول محور مردی بسیار ثروتمند به نام فاستر کین جریان دارد که به یک‌ باره با مرگ مواجه شده و ارزش‌هایی همچون ثروت و زندگی را در مقابل دیدگان مخاطب به چالش می‌کشد. اولین تجربه کارگردانی این ستاره محبوب سینما که موفق‌ترین پروژه کاری وی نیز لقب گرفته است، علی‌رغم نامزدی در ۳ شاخه از جشنواره اسکار اما در سال ۱۹۹۴ چندان مورد استقبال مخاطب عام سینما قرار نگرفت. با این حال در سال‌های بعد ارزش واقعی آن کشف شد و تبدیل به اثری شد که می‌توانست ارزش واقعی سینمای کلاسیک را به نحو احسنت به معرض نمایش بگذارد.

فیلم The Apostle (حواری) به کارگردانی رابرت دووال در سال ۱۹۹۷

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به تماشایی‌ترین اثر ساخته شده توسط یک بازیگر که چالش‌های زندگی مردی باایمان را به زیبایی هر چه تمام مورد کنکاش قرار داده است.

فیلم The Apostle به کارگردانی، نویسندگی و هنرنمایی رابرت دووال حول محور واعظی آمریکایی جریان دارد که به ایالت لوئیزیانا نقل مکان کرده تا بتواند مردم را با صحبت‌ها و رهنمودهایش تحت تاثیر قرار بدهد. با این حال او با وقایعی شوکه‌کننده و چالش‌برانگیز مواجه می‌شود که دیدگاه مخاطب را درباره بسیای از آرمان‌های زندگی با چالش روبرو خواهد کرد. The Apostle اثری جنجالی و پر سر و صدا در زمان خود بود که بنا به گفته بسیاری از منتقدین، یکی از بهترین آثار ساخته شده در تاریخ سینما لقب می‌گیرد که نامزدی بهترین بازیگر مرد را برای رابرت دووال به همراه داشته است. نکته جالب توجه در این است که پیس از ساخته شدن این فیلم درام، هیچ کمپانی حاضر به قبول کردن هزینه آن نشد و رابرت دووال در نهایت با بودجه شخصی خود آن را تولید کرد و ثابت نمود که هیچگاه اثری ضعیف را در کارنامه هنری خود تولید نخواهد کرد.


آیا می‌توانید آثار ارزشمند دیگری که توسط بازیگران، کارگردانی شده باشند را نام ببرید؟ به نظر شما کدام یک از بازیگران حال حاضر سینما توانایی لازم برای بر عهده گرفتن سکان هدایت پروژه‌ای سینمایی را خواهند داشت تا بلکه بتوانند جایگاهی را در چنین لیستی به نام خود به ثبت برسانند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

MiladDota2DARKSIRENLonesome guyOmid_FshParsaThe last Elden ringcactusYohanaRichmanLeroxred-eyed Banished KnightriversideArtin_GamearCharlie Chaplinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)Msadeq361DanialRanjbarzadehسبحان کورلئونهtwo facemore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا
آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آثار ارزشمند کارگردانی شده توسط بازیگران - گیمفا