نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا

نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳

محمد حسین کریمی
۱۴:۴۳ ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا

شمارۀ جدید مجلۀ EDGE منتشر شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، نقد‌ بازی‌های عرضه شده طی ماه ژوئن و جولای در این شماره به نگارش در آمده‌اند.

در ادامه نمرات اعطا شده از سوی EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ را مطالعه می‌کنید:

  • Final Fantasy XVI [7]
  • C-Smash VRS [6]
  • Oxenfree II: Lost Signals [5]
  • Aliens: Dark Descent [8]
  • Trepang2 [7]
  • Master Detective Archives: Rain Code [6]
  • Synapse [7]
  • Roto Force [8]
  • Dordogne [7]
  • Venba [8]

بخش نتیجه‌گیری بررسی Final Fantasy XVI از سوی EDGE را در ادامه مطالعه می‌کنید:

EDGE 7/10

با وجود این که بازی یک داستان گسترده و عظیم را ارائه می‌دهد، در عمل محدود است. بیشتر زمان خود را صرف راه رفتن میان روستاها، دشت‌ها و جنگل‌ها خواهید کرد که به وسیلۀ راهروها به یکدیگر متصل شده‌اند. محیط‌ها از نظر ظاهری دقیق و ظریف طراحی شده‌اند، اما جهان بازی به شکل غم‌انگیزی کم‌جمعیت به نظر می‌رسد. پس از فصل اول بازی، ریتم Final Fantasy 16 با ماموریت‌های جانبی و اصلی خسته‌‌کننده به شکل قابل توجه‌ای آرام می‌شود.

عدم حضور رنگین‌پوستان در بازی‌ای که حول برده‌داری شکل می‌گیرد نیز قابل توجه است. نظریۀ تیم سازنده حول این موضوع که نژادهای رنگین پوست در اروپای قرون وسطی وجود نداشته‌اند منطقی نیست، چرا که در حقیقت حضور داشتند. در حالی این اتفاق رخ می‌دهد که شاهد گودزیلاهای عظیم‌الجثه، اژدهایان یخی و مرکب‌هایی با شکل ظاهری مرغ هستیم!

MiladDeleted account❤ NieR LoveRODEIliyaDARKSIRENهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)˝Kianred-eyed Banished Knightاوردک تک تک ورژن حقیقیSina7294Charlie Chaplinlul-bookPop_StarKratosTHEVILv-alkalineLove Game™️EllieOmid_Fshmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا
نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • یعنی بازی درباره ی برده داریه و خبری از هیچ سیاه پوستی نیست؟XD
    اینا هم از اونور بوم افتادن

    Matin❤ NieR LoveRDARKSIRENkia (Bye All)Charlie Chaplinlul-bookPop_Starlevine
  • Grandmaster گفت:

    نصف خلاصه نقد مجله اج در مورد بازی ff16 راجع به عدم حضور رنگین پوستان هستش در صورتی که فاقد اهمیته.

    Matinagomon❤ NieR LoveRIliyaهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)MHNCharlie Chaplinlul-bookPop_StarSherlockmore
    • O2 گفت:

      فکر کن از یه بازی ایراد بگیری، چرا سیاه نداره؟ 💪🏿💪🏿💪🏿

      هادی صفائیMatinagomon❤ NieR LoveRهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)MHNCharlie ChaplinA.Offlul-bookPop_Starmore
    • یوروگیمر هم به این موضوع انتقاد کرده بود، اما بهتر این موضوع رو شرح داده بود و من قبلاً هم در رابطه با یوروگیمر توضیح داده بودم که باهاش موافقم اگرچه در حدی نیست که تاثیر قابل توجه‌ای رو نمرۀ نهایی بازی بذاره. اگر از پس‌زمینۀ فکری حول FORCE کردن و چپوندن رنگین پوستان در آثاری که نامربوط هستن فاکتور بگیریم:

      FF XVI شامل موقعیت کالچری منحصر به فردی میشه که نبود نژادهای مختلف به پویایی بازی صدمه میزنه. اول از همه، بازی شامل یک زیرساخت فرهنگی متمایز هست. یعنی چی؟ یعنی این که شامل چندین گروه مختلف میشه و به روایت کشمکش های این فرهنگ‌ها میپردازه. هر منطقه از بازی، شامل یک نوع از معماری یونیک میشه. بازی حاوی پوشش و معماری اسلامیه، سازه‌های آسیایی درش دیده میشه، سازه‌های آسیای میانه درش به وفور دیده میشه و … اما این تنوع محیطی به اصل قضیه یعنی انسان‌هایی متفاوت با ریشه‌های متمایز گره نمیخوره.

      اگر بازی در یک محیط ثابت با معماری یکپارچه و ساختار روایی میان انسان‌هایی با صفات مشترک روایت میشد، هیچ مشکلی در این قضیه نیست که تنوع فرهنگی و نژادی وجود نداره. اما این که اصل LORE بازی بر پایۀ اقوام و قلمروهایی کاملاً متمایز بنا شده و این قلمروها فقط از نظر مخلوقات انسانی با هم تفاوت دارن و خود افراد تفاوت ظاهری و منحصر به فرد ندارن قطعاً به پویایی دموگرافیک بازی صدمه میزنه. در حقیقت میشه گفت، تیم سازنده خیلی بهتر میتونست از نظر فرهنگی بازی رو مطرح کنه. و صحبتش حول این که در قرون وسطی «اروپا» هیچ سیاه پوستی وجود نداشته باشه اگر حقیقتی درش نهفته باشه، با این طرح ریزی از قلمروها، کاملاً در هاله‌ای از ابهام قرار میگیره.

      یه مثال دیگه میزنم، ویچر ۳ و دنیای ویچر هم سیاه‌پوستی نداره (به جز نواحی دور) و قابل درکه چون محیط‌ها یا کاملاً یکپارچه هستند، یا اگر متمایز هستند، به شکل دنیای واقعی طراحی نشدن. به عنوان مثال محیطی مانند یک مسجد یا گنبد وجود نداره که یادآور میدل ایست باشه و نیاز تنوع نژادی و انسانی درش دیده نمیشه ولی فاینال یکی از تمرکزهای بزرگ خودش رو روی تفاوت ها میذاره اما فقط در سازه ها خلاصه‌اش میکنه.

      امروزه مخاطبین به خصوص مخاطبین داخل کشور ما گارد شدیدی پیرامون قضایای «فمنیستی» یا «رنگین پوستان» دارن که کاملاً قابل درکه. آثار مختلفی رو به زوال کشوندن با رویکردهای تبلیغاتی، ولی هر سناریو باید در قالب منحصر به فرد خودش تحلیل بشه.

      god of waragomon❤ NieR LoveRODEO2darkhawkDARKSIRENMohammad Ali PSIred-eyed Banished Knightاحمدرضاmore
      • این حرف که باید هر سناریو مجزا تحلیل بشه درسته، اما مشکل اینه به صورت پیشفرض، برده‌داری و با سیاه‌پوستان گره زدن که خب از لحاظ تاریخی هم کاملا غلطه. تقریبا تمام تمدن‌های جهان، شرق و غرب سلسله‌های مختلفی‌شون با برده‌داری گره خورده. از چین گرفته تا یونان، تقریبا هر نژادی یه دوره برده‌داری رو تجربه کرده
        بعدشم بازی setting خیالی و fiction داره، هر چقدر هم از معماری اسلامی یا تمدن‌های واقعی الهام گرفته باشه، work of fiction محسوب میشه.
        و اینکه فراموش نباید کرد که کلا آسیا و خصوصا شرق، توی یه ورژن خاص ذهنی خودشون زندگی می‌کنن. یک بازی ویدیویی اول از همه باید با معیار یک بازی ویدیویی سنجیده بشه، نه که بخواد ترحم بخره یا به معضلات اجتماعی تلنگر بزنه. مسابقه‌ی گات تلنت نیست که مخاطب به واسطه گذشته‌ی دردناک یا اتفاقات مختلف، تخت تأثیر قرار بگیره. منتقد براش مهم نبوده فاینال ۱۶ یکی از حماسی‌ترین نقش‌آفرینی‌های تاریخه، ولی عدم حضور رنگین پوستا ملاکه!
        خلاصه‌ی نقدش حول محور اینه تا موارد فنی، این خودش گویای همه چیزه

        Matin❤ NieR LoveRO2DARKSIRENهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)MHNMohammad Ali PSIاحمدرضاCharlie ChaplinMEDIUMmore
        • کامنتی که گذاشتم در تایید صحبت Edge مبنی بر برده‌داری سیاه‌پوستان نبود، حتی در این مورد صحبت نکردم، بلکه حول جذابیت ذاتی تنوع و پویایی / مخصوصا جایی که زمینۀ های فرهنگی بسیاری شکل گرفته صحبت کردم، چون اصلا در طول تاریخ فقط سیاه پوستان برده نبودن و در واقعیت هم برهه‌های زیادی وجود داشته که سفید پوستان یا زرد پوستان و … هم به بردگی گرفته شدن و با این بیانیه موافق نیستم که چرا به سیاه پوستان پرداخته نشده، چیزی که گفتم واضحه، این که بازی اگر از فرهنگ های مختلف «انسانی» در راستای معماری متفاوت «غیر انسانی» استفاده می‌کرد، بازی به پویایی بیشتری می‌رسید تا این که همۀ انسان‌ها از هر گروه از نظر ریشه‌ بیولوژیکی ظاهری مشابه باشن. و این که بازی فانتزی هست یا نه ربطی به قضیه نداره چون در نهایت این تصمیم سازنده هست که بازی رو پویاتر بکنه یا نه چه در قالب فانتزی چه رئال که به نهایت پتانسیل نمیرسه.

          به طور کلی، دنیا با تفاوت‌ها زیباست. قضیه رو حتی اگر از فرم نژادی خارج کنیم، این که ظاهر انسان‌ها با هم تفاوت داره و هر کس یک نوع لباس پوشیدن و یا یک نوع از حرف زدن یا یک شکل از زندگی کردن رو میپسنده جذابه. جذابیت قابل توجه‌ای به فرهنگ‌ها، شهرها و کشورها میده، حالا هر چقدر تفاوت ها اساسی تر و ریشه‌ای تر باشه موضوع میتونه پیچیده تر و جذاب تر بشه و یک clan رو جذاب تر هم بکنه. این که در نقطه‌ای از جهان ژاپنی‌ها کلاً شکل و شمایل زندگی متفاوتی دارن خیلی جذابه، یا این که در اروپا انسان‌ها ظاهر متفاوتی دارن. چیزی که گفتم خیلی ساده بود: FF 16 که مناطق مختلف با فرهنگ‌های منحصر به فرد خلق کرده، اگر انسان‌هایی با ظواهر فرهنگی و نژادی متفاوت هم خلق می‌کرد، خیلی جهان پویاتر و جذاب‌تری می‌داشت.

          همانطور که نقطه قوت Cyberpunk 2077، همین تفاوت‌های فرهنگی در جهان‌سازی بازی هست از voodooها گرفته تا ژاپنی‌ها و میهن پرستان نماینده راست گراهای آمریکا و …. باعث میشه نایت سیتی حداقل از نظر lore به پویایی قابل توجه‌ای برسه.

          این موضوع هم به صورت باینری نیست بلکه یک طیف وجود داره. اگر ظاهر کاراکترها متفاوت بشه پارامتری هست که پویایی رو افزایش میده اگر نژادها و فرهنگ ها و پیش زمینه های روایت تفاوت های معنادار داشته باشه پویا بودن محیط رو گسترش میده و به همین روال کلی المان وجود دارن که میشه ازشون برای «دنیاسازی» استفاده کرد. نژاد و فرهنگ به لطف مناطق گوناگون هم میتونست المانی باشه که در این راستا FF XVI رو پویاتر کنه. هر چه این المان ها رو از جوامع واقعی یا دنیاهای خیالی بگیریم بیشتر به سمت رباتیک شدن میل میکنه.

          agomondarkhawkDARKSIRENCharlie ChaplinNima ZabihiREZAGAMERLone wolf🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Omid_Fshᚱ.ᚻmore
          • onlyps5 گفت:

            کاش از اول خودتونو فن دو آتیشه edge معرفی نمیکردید که حالا مجبور بشید برای چرندیاتش دو صفحه طومار دفاعیات بنویسید که مطمعنم توی دل خودتون هم بهش باور ندارید من مطمعنم اگه edge به قطع نشدن بامبوها هم گیر میداد بازم دو صفحه دفاعیه براش مینوشتید تعصب روی یه مجله بریتانیایی دیگه آخر تعصب هاست ما انسان ها بدون اشتباه نیستیم یه کلام بگید چرند گفته باور کنید زیر سوال نمیرید این طومار دفاعیات از چرندیات edge فقط به اعتبار خودتون لطمه میزنه چون من شخصا نود درصد حرفاتونو قبول دارم و شخصا دوستتون دارم 🥰 حیفه لطفا تجدید نظر کنید

            agomon❤ NieR LoveRdarkhawkCharlie ChaplinAmirdaneshvariA.Offkia (Bye All)SepehrarminLeroxmore
            • سلام،
              https://gamefa.com/950938/%d9%86%d9%82%d8%af%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d9%86%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%aa-final-fantasy-16-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d9%86%d8%af/
              همانطور که گفتم، در پست بالا (یک ماه پیش از انتشار نقد و بررسی edge) موافقت خودم رو با مشکلات نژادی و فرهنگی حاضر در بازی اعلام کرده بودم، پس به کل چیزی که در مورد طرفداری از اج گفتید باطله. بازی‌ها با تنوع فرهنگی به پویایی میرسن و هر چه دور از این قضیه قرار بگیرن، پتانسیل‌های خودشون رو از دست میدن مثل بازی FF که پتانسیل‌های خلق شده توسط محیط متنوع و کالچرهای گوناگون رو تا حدودی از دست میده. چیز خاصی هم نیست، به جای این که با شنیدن کلمات «سیاه پوست» و «نژاد» دهنمو باز کنم همه چیز رو زیر سوال ببرم. نشستم نقد یوروگیمر رو خوندم ببینم واقعاً چی نوشته و دیدم مشکلی که مطرح کرده حقیقت داره و میتونه روی پویایی محیط تاثیر بذاره. این که هر چیزی در رابطه با نژاد و فرهنگ گفتن شما داد و فریاد راه بندازی و منفی صحبت کنی و لایک بگیری باعث نمیشه «خفن» و «باحال» به نظر برسی، بعضی وقتا باید برخلاف جمع، یکم دنبال قضیه بری ببینی چرا این ایده شکل گرفته.

              agomondarkhawkDARKSIRENAB.HannaاحمدرضاCharlie ChaplinNima ZabihiA.OffSepehrarminmore
        • HannaH گفت:

          برده داری تقریبا در تمام جهان به نژاد سیاه گره خورده. و البته سیاه پوست ها در تاریخ اروپا (به جز انگلوساکسونها که تمدن شهر نشینی به صورت مابقی اروپا نداشتن) همه جا وجود داشتن. نمونه خوبش تمرین های نقاشی هنرمندان قرون وسطی که شاید رنگین پوست ها نهایتا به نقاشی های دیوار کلیساها نرسیدن، اما توی تمرینات و کافذهایی که نقاش فقط روشون اسکچ کرده حضور فعال دارن. فرانوش هم نکنیم که مسل بشر فعلی مستقیما از آفریقا اومده و همه اجداد امسان سیاهپوست هستن و تغییرات درشون به دلیل محیط زندگی رخ داده، و بی منطق هست که بپذیریم اروپایی که خودش از مهاجرت آفریقایی ها شکل گرفته، بعد از تغییرات ظاهری در مسل های مختلف، هیچ فرد رنگین پوستی نداشته.
          در مورد این بازی هم با اینکه شخصا فوق العاده بازی رو دوست دارم، اما نبود نژادهای مختلف در بازی تنها توجیهی که برای من داره راحت تر فروختن اکشن فیگورهاست که معمولا کارکترهای زن در قدم اول و سپس مرداندسفیدپوست بالاترین می ان فروش رو دارن.
          به هر شکل، من با این نقد که نبود رنگین ووست ها به بازی ضربه زده کاملا موافقم. نبود نژادها جهان وسیع بازی رو در حد یک روستای کوچک پایین آورده و انگار همه با هم خویشاوندن.

          هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)احمدرضاNima ZabihiSepehrLone wolfPerfectA.OffgoatSirAmir
      • چیزی که از دیسلایک ها مشخصه اینکه خیلی از دوستان با شما هم نظر نیستن

        Matindarkhawkkia (Bye All)احمدرضاAmirdaneshvariA.OffAAACE
        • اگر قرار باشه بر اساس موافقت اکثریت و جلب نظر بقیه دیدگاه بذاریم که باید هر بار قبل از کامنت گذاشتن چک کنیم آیا عقیدمون محبوب هست یا نه.

          اما با این وجود، خیلی ها هم گویا موافق هستند و این موضوع خیلی شوکه‌کننده‌تر از مخالف‌ها هست. چون چیزی که از پیش مشخصه، تهاجم به حق اکثریت مخاطبین به قضایای نژادی و فمنیستی هست، بدون این که پیش زمینه و موقعیت مطلب طرح شده رو بررسی کرده باشن. چیزی که به نظرم باید باعث تعجب و عامل کامنت گذاشتنتون میشد، اینه که چطوری این کامنت ۳۸ تا لایک گرفته در صورتی که اکثریت مشخصاً مخالف دیدگاه یوروگیمر و اج هستند.

          Matin❤ NieR LoveRdarkhawkMHNred-eyed Banished KnightCharlie ChaplinNima ZabihiLone wolfܝ̇ߺیܩߊ ܢܚ݅ܩܚܓᚱ.ᚻmore
          • برای من و اکثر بازیبازها دیدگاه یوروگیمر و اج مهم نیست
            مهم محتوای سرگرم کننده بازی
            از جمله گیم پلی گرافیک کلیت داستان شخصیت پردازی ب نحوی که ب خوبی بشه باهاش ارتباط برقرار کرد موسیقی های حماسی و … هست
            دامن زدن به مسائل مربوط ب برده داری و فمنیستی چ موافقان ماجرا چه مخالفان باعث بروز مشکل و عقبگرد صنعت گیم میشه
            ما سالها گیم بازی کردیم و بدون وجود این مسائل لذت بردیم اشک ریختم خندیدیم و سرگرم شدیم
            صنعت گیم هرچقدر از این مسائل دور باشه باعث پیشرفتش خواهد بود

            MatinاحمدرضاA.OffSepehrSherlockgoatAAACE
            • سرگرم کنندگی مهم ترین عامله در یک بازی ویدیویی، ولی پیامی که اثر داره یا عمق روایی یا تاثیرگذاری یا شگفت زده کردن مخاطب از نظر پویایی و خیلی موارد دیگر هم اهمیت داره به خصوص بعد از گذر از عناوین کلاسیک، حالا در برهه‌ای از زمان قرار داریم که داستان و روایت کلیدی‌تر از همیشه نقش بازی میکنه و فاینال فانتزی‌ای که روی روایت و گروه‌ها و فرهنگ‌ها «تاکید» داره نه صرفا هک اند اسلش سرگرم کننده. این که مهم نباشه از نظر دموگرافیک یا از نظر روایی بازی به چه مواردی میپردازه فقط و فقط باعث تضعیف میشه. این که با چه منطقی بازی سیستم روایی خودش رو شکل داده مهمه قطعاً. سرگرمکنندگی هم جای خودش مهمه.
              صنعت گیم اصلا نباید دور باشه از مسائل فرهنگی و کالچر، گیمرها از همین کالچرهای مختلف اومدن و براشون جذابه که از نقاط مختلف جهان اطلاعات کسب کنن، نه این که به صورت تک بعدی فقط سرگرم بشن وقتی پتانسیلی فراتر از سرگرم شدن وجود داره و میشه فرصت های یاددهی تاریخ و … رو فراهم کرد اتفاقا این موارد بخش بزرگی از بازی ها رو باید شکل بدن اما به شکل منطقی خودش نه به صورت Force شده. چرا نباید از دموگرافیک های مختلف از بازی ها بهره برد تا یه جهان متنوع و جذاب رو خلق کرد؟ سری GTA، بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ و خیلی از عناوین دیگه که با جوامع گره خوردن، از این تنوع استفاده به جایی کردن.

              ❤ NieR LoveRdarkhawkkia (Bye All)AmirdaneshvariاحمدرضاCharlie ChaplinNima ZabihiA.Offgoatمحمدامین حیدریmore
            • AAACE گفت:

              مشکل همین جاست که با هر چیزی نباید سرگرم شد و خندید و گریه کرد
              توجه به شعور مخاطب هم چیزه مهمیه

              MatinA.OffKRATOS THE GREAT
            • Nima Zabihi گفت:

              نمیتونیم به بهانه “سرگرم” شدن، به یک قومیت خاص توهین یا اجهاف کنیم.
              در این بازی هم دقیقا همین مورد نقد قرارگرفته چیزی که در بازی دیگه ی square enix هم بعضا دیدیم(مخصوصا triangle strategy که با اون تنوع فرهنگی از قاره zemoria و محتوای به ظاهر ضد فاشیست گونه ش هیچ رنگین پوستی در بطن بازی وجود نداشت).

              پ.ن: با این وجود با آقای کریمی کاملا موافقم، این نکته نمیتونه باعث کم شدن نمره ای از بازی بشه بلکه باید به توسعه دهنده و ناشر گوشزد بشه.

              Matin
    • farhadqp گفت:

      همین مونده بود استودیو ژاپنی بیاد بازیشو با اینجور چرندیات خفه کنه. دم ژاپنیا گرم که سیاستای اینچنینی وارد انیمه و بازی هاشون نکردن

      SirAmirهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)kia (Bye All)A.OffSepehrarminLone wolfSherlockKRATOS THE GREAT
    • ThunderDoom گفت:

      واقعن ایراد بنی اسرائیلی همینه که میگن
      از این به بعد باید گفت ایراد مجله اجی

      armin🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴A.OffXboox.hoome
  • mbox گفت:

    نمره واقعی FF16 همین هست. ضعیف ترین فاینال فانتزی تاریخ.
    امیدوارم روزی از دست نمرات و جوایز ساختگی به محصولات تحت حمایت شرکتی خاص نجات پیدا کنیم.

    X (محمد حسن کرمی) سردبیر مناطق محرومMatin❤ NieR LoveRAmirdaneshvariاحمدرضاCharlie Chaplinlul-bookSepehrarminmr
  • “عدم حضور رنگین‌پوستان در بازی‌ای که حول برده‌داری شکل می‌گیرد نیز قابل توجه است. نظریۀ تیم سازنده حول این موضوع که نژادهای رنگین پوست در اروپای قرون وسطی وجود نداشته‌اند منطقی نیست، چرا که در حقیقت حضور داشتند. در حالی این اتفاق رخ می‌دهد که شاهد گودزیلاهای عظیم‌الجثه، اژدهایان یخی و مرکب‌هایی با شکل ظاهری مرغ هستیم!”

    این مجله عالیه.

    MatinDeleted account❤ NieR LoveRNightwolflul-book🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴™️Ellieᚱ.ᚻBlack SwordsmanBrainiac(خداحافظ)more
  • Vergil گفت:

    خودتون برید یه بازی بسازید کلا همرو سیاه کنید.
    برای تاثیر بیشتر حتی میشه یه بازی کلا با صفحه سیاه بسازن فقط دیالوگ داشته باشه.

    X (محمد حسن کرمی) سردبیر مناطق محرومMatinPersian KingDeleted accountSepehr❤ NieR LoveRarminهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)A.Off
  • farhadqp گفت:

    این مجله هم یه چیزیش میشه ها
    به Aliens: Dark Descent هشت داده بعد به ff16 هفت داده

  • lastofus گفت:

    مجله مزخرف با نمره های مزخرفش

    MatinPersian KingLeroxهادی صفائیA.OffSepehrarmin
  • The boss گفت:

    یه پیام واضح
    اگر سیاست های مارو نپذیرید ما هم به نا حق نمرتونو کم میکنیم تا فروشتون کمتر شه.قشنگ دارن دنیا به سمت لجنزار هل میدن

    Persian KingThe bossهادی صفائیA.OffSherlock
  • منو یاد این میندازه “Can’t cut down bamboo” دوتا دلقک که فاز منتقدراو برداشتن

    Matinهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)A.OffSepehrUNCLE ARTHURTomBrainiac(خداحافظ)naryhdThunderDoomهالک ایرانیmore
  • mr گفت:

    حالا شاید خیلی ها با مجله edge موافق یا مخالف باشند و‌منم بعضی جاها از نقدهاش‌خوشم نمیاد….من خودم دیگه داره حالم به هم میخوره از بس به زور رنگین پوست هارو در جاهایی که نباید وارد می کنند و خیلی از منتقدها هم‌ به این موضوع که باید رنگین پوست در محتوا باشه حتی اگر لازم نباشه اهمیت میدن ؛ نمونش (البته از نظر من شایدم واقعا حقش بوده و من اشتباه کردم) جایزه بفتا امسال که جایزه بهترین نقش مکمل به شانس چهارمی که فکر می کردم ببره داد(سیندری و ثور و فریا اولویت داشتند از نظر من) درحالی که من چیز خاصی از بازی این خانوم تو بازی متوجه نشدم ؛…ولی این جمله منتقد مجله واقعا جالبه و باحال که خطاب به سازنده های بازی که میگن رنگین پوست نذاشتیم دربازی چون اون موقع تو اروپا وجود نداشتند میگه پدربیامرز شما تو بازیتون اژدها و هزار موجود افسانه ای دارید حالا میاید توجیه می کنید که اون زمان تو اروپا سیاه نبوده!!! خوب اون موقع‌ اژدها هم نبوده😂…درکل جواب منتقد مجله edge کمرشکن بود.

    A.OffSirAmirmarioHannaHarmingoatPerfectDr.Gamer
  • Tom گفت:

    “عدم حضور رنگین‌پوستان در بازی‌ای که حول برده‌داری شکل می‌گیرد نیز قابل توجه است”
    ابو بریز جایی که میسوزه

    Matin❤ NieR LoveRهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)UNCLE ARTHURBrainiac(خداحافظ)Ali_pxSirAmirA,,shnaryhdاپوزوسیون گیمفاmore
  • سطح ایراد گرفتن رو فقط !!!
    وقتی بلد نیستی چرا نقد میکنی عزیز خدا؟
    بیشتر به حالت تمسخر گونه‌ای صحبت کردن تا اینکه واقعا بخوان ایرادات بازی رو ذکر کنن

    Matin❤ NieR LoveRCodeName:666Love GameUNCLE ARTHURA.OffTomBrainiac(خداحافظ)Ali_pxAAACEmore
  • الان اگر همین خلاصه ی نقدی که مجله اج نوشتن و اینجا ترجمه شده بود رو اگر آقای غزالی مینوشتن، می‌گفتن اره نویسنده چون در چنین جغرافیایی هست و دچار جبر جغرافیایی شده و تحت تاثیر یه سری عقاید هست چنین مطالبی رو نوشته ولی حالا که مجله edge چنین مطلبی نوشته دوستان نظری ندارن حتما نویسنده مجله هم ایرانی و تحت تاثیر یه سری عقاید!!
    هنوز دوستان متوجه نشدن که چیزی به اسم رسانه آزاد وجود ندارد و هر مطلبی که کسی می‌نویسه ریشه در عقاید و نحوه جهان‌بینی وی داره حالا اون شخص میخواد تو ایران باشه چه تو امریکا ربطی محل زیست شخص نداره و اون آزاد که هر جور دلش میخواد فکر کنه، تازه خیلی از نقد های رسانه های معروف بلا شک مغرضانه و در راستای پروپاگاندای یه سری عقاید هست حالا اون عقاید میخواد هر چیزی باشه یه وقتی میاد به فلان بازی که ps ساخته ایراد میگیره چه میگه چرا نمیشه بامبوها رو قطع کرد یه وقت دیگه هم میاد مثل اینجا بجای اینکه ساختار بازی نقد بشه میاد میگه چرا سیاه‌پوستان توش نیست و بدون اشاره به کوچکترین ساختار بازی (با توجه به نمیشه خلاصه ای که اینجا نوشته شده) بازی رو میکوبونه و چنین نمره ای بهش میده البته نمیتونم فعلا راجب این مسئله با یقین بگم مغرضانه هست چون بازی رو هنوز نکردم.

    هادی صفائیRawA.OffAli_pxSirAmirSepehrgoatایمان غلامی مهرآبادی🤘Mohsenj74Lu Bumore
  • mahdy گفت:

    اصلا دوست نداشته رنگین پوست ها رو داخل بازی بیاره شما چیکاره هستید مهم اینکه هیچ اهانتی نکرده
    اینم از مجله edge که این همه ازش تعریف میشد اینم به زباله دان افتاد

    A.Offarmin
  • Perfect گفت:

    مجله Edge واقعا شتنال فانتزیو خوب نقد کرده بازیه که لور قرون وسطارو داره و داره توجیح می کنه رنگین پوستی اون موقع وجود نداشته ولی اژدهای یخیو مرغای مرکبی 😂 توش وجود دارن:d

    MatinArtin_GamearLeroxهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)A.OffSepehrarminKRATOS THE GREAT
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خیلی نقد حرفه ای نوشتی در مورد فاینال فانتزی ۱۶ 👍😁 کلیت بازی رو گذاشتید کنار و به جزئیات پرداختید، بیشتر بازی به راه رفتن در جنگل ها می پردازد اما روستاها کم جمعیت است !!نمیدونم بخندم به این جمله یا نه ! ظاهرا این منتقد گرامی اصلا از حال و هوای بازی بیرون اومدن و دنبال یه چیزی هستن که تو ذهن خودشون درسته اصلا تا به حال فاینال فانتزی بازی کردی دوست منتقد من ؟ حتی طولانی ترین مسیر ها بسیار سریع قابل پیمودن هست و در یکی از ماموریت های فرعی که اصلا بی اهمیت نیست و به لحاظ داستانی با ارزشه صاحب یک چوکوبو میشید که مسیر سریعتر هم پیموده میشه در مورد تنوع نژادی هم که واقعا دیگه مسخرست اصلا بهش نپردازم بهتره ، ماموریت های فرعی همیشه پاشنه آشیل این فرنچایز بوده اما در نیمه دوم فاینال فانتزی ۱۶ ماموریت ها اندکی بهتر میشه و حتی به لحاظ داستانی به لور بازی هم کمک میکنه تا حدی و جزئیات زیادی به بازی برای مخاطب اضافه میشه نکته اینه که در سری فاینال فانتزی کل بازی به شدت در خدمت داستان اصلی هست این رو باید مخاطب و منتقد ها درک کنن که هر فرنچایز تِم خاص خودشو داره این در مورد این بازی نیست و خیلی بازی ها رو میبینم که اینطوری ازش ایراد میگیرن
    .
    از نظر من دادن نمره ۷ به این بازی بی انصافی مطلق هست این بازی ایراداتی داره قطعا ولی تجربه کلی اثر بسیار فوق العادست به هیچ عنوان کلاس این بازی این نمره نیست .

    Persian King❤ NieR LoveRagomonهیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰احمدرضاfarhadqpLeroxv-alkalineهادی صفائیmore
  • تنها ایراد آدمیزادی و درستش این بود “پس از فصل اول بازی، ریتم Final Fantasy 16 با ماموریت‌های جانبی و اصلی خسته‌‌کننده به شکل قابل توجه‌ای آرام می‌شود “

    A.Off
  • Alfred گفت:

    مجله edge ایراد دیگه ای پیدا نکرده برای همین گیر داده به حضور نداشتن رنگین پوستان.

    A.Off
  • AAACE گفت:

    بهترین و منطقی ترین نمرات رو میده این EDGE
    همینطور بیخود و بی جهت و سر هایپ راه نمیره ۹ یا ۱۰ بده به یه بازی
    دمشون گرم

    SepehrMatinاحمدرضاA.Offarmin
  • Rest_In_Peace گفت:

    باورتون میشه بین این بازیا فقط الیین و فاینال فانتزی رو میشناختم😂یه بازیای عحیب غریبی میان اصن ادم نمیفهمه کی اومدن

    Persian King
  • Alucard گفت:

    یه بار نشد نمره‌ها و نقدهای این مجله رو بخونیم اعصابمون خرد نشه.

    A.Off
  • A,,sh گفت:

    بعد از نمره ای که به رگناروک داد و لیست بهترین بازیای پارسالش دیگه اصلا این مجله رو قبول ندارم

    Matin𝗔𝗹𝗶𝟵𝟴𝟰Charlie ChaplinJim HawkinsarminKRATOS THE GREATهادی صفائیPerfectBlack SwordsmanA.Offmore
  • تبریک دوستان عقاید چرت و پرت وارد نقد های گیمینگ هم شد
    باید گل بگیرن سر در این مجلرو

    LeroxPersian KingA.OffSepehr
  • A.Off گفت:

    خب من نمی دونم چرا دوستان از نقد اج بابت نبود رنگین پوست ها ناراحتن اول از همه من از تغییر رنگ شخصیت هایی که اورجینالی سفید پوست هستن متنفرم و از اینکه افراد رنگین پوست رو هم نادیده بگیرن هم بدم میاد چون جفتش تبعیض نژادی محسوب میشه تبعیضی که بخاطر یک صفت ارثی بوجود اومده و دست خود انسان نبوده . مگه تو یک دنیای فانتزی با محیط های متنوع و معماری های خاص فرهنگی و یه خیلی موجود عجیب خیالی نباید رنگین پوست ها حضور داشته باشن؟ مگه رنگین پوست ها آدم نیستن؟
    اره اگه بازی یک اثری بود که از یک فرهنگ، اب و هوا و یک معماری پیروی میکرد شاید نبود نژاد های مختلف مشکلی نبود اما یک دنیای بزرگ ساختن اما از رنگین پوست ها استفاده نشده الان این کار ایراد داره چون اون ها هم آدم هستن و این یک نوع تبعیض محسوب میشه
    من فاینال فانتزی بازی نکردم اما فکر کنم حضور افرادی با نژاد های مختلف تو سری های گذشته وجود داشته برای این نسخه کمی عجیبه

    SepehrMatinLeroxSirAmir
    • SirAmir گفت:

      تبعیض نژادی چیه دوست عزیز
      مگه رنگین پوستا حقی گردن سازنده ها دارن که اونام موظف باشن رنگین پوست هارو بیارن تو بازیشون

      Sepehrمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)LeroxA.Off
    • Lerox گفت:

      خیلی دوست دارم بدونم اگه همین ایراداتو Edge از بازی های نینتندو بگیره با توجه به علاقتون بهش بازم از Edge دفاع میکنید یا نه

      مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)A.Off
      • A.Off گفت:

        ربطی به نینتندو و هر مجله / سایت منتقدی نداره حتا به بازی، کتاب و سینما ربطی نداره از نظر من اگه در اثری اگه پتانسیل وجود نژاد های مختلف وجود داشت ( که بالا توضیح دادم ) و سازنده ها از این پتانسیل استفاده نکنن از نظر من مشکل داره تا حدودی هم منطقیه
        البته من هم مثل همه با افراط در این مسئله مشکل دارم که باز توضیح دادم مثلا این که بگن چرا ماریو سیاه پوست نیست و نمره کم کنن نمونه ای از این افراط و حتا یک نژاد پرستی دیگست
        البته هر کس نظر خودش رو می تونه بگه و نظر ها متفاوتن اما همه آدم هستیم و نباید بخاطر یک صفت ارثی مورد تنفر و تبعیض قرار بگیریم

        مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Lerox
        • Lerox گفت:

          خب موضوع اینه همش تبلیغات و سفارشی سازی وگرنه تو واقعیت اصلا بهش اهمیت نمیدن و اینکه اینا دارن کرکتر های سفید پوست رو سیاه میکنن یا میگن باید تو مکان هایی مثل خاورمیانه یا غیره که اساسا سفید پوست فقط هست به زور سیاه پوست بزارید از این کار نه تنها استقبال نمیشه بلکه باعث تنفر جامعه از اون قشر میشه

          مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)
          • A.Off گفت:

            حرف ما از اول راجب تبلیغ نبود قطعا تبلیغ های مسخره و حتا نژاد پرستانه تر اجرا شده نمونش فیلم پری دریایی
            چند بار هم گفتم من با افراط در این مسئله مشکل دارم هم شما مثال زدی هم من
            تمام این حرف ها از اول راجب نبود نژاد های مختلف در بازی ff16 بود با توجه به پتانسیل حضور افرادی با نژاد های مختلف و نادیده گرفتن اون ها در این بازی، ایراد مجله اج رو درست و کم کردن نمره رو بدون مشکل میبینم

            راجب خاورمیانه اکثرن کشور های عربی به ذهن مخاطب غربی مریرسن و جدا از سیاه پوست بودن افرادی، فکر کنم ۸۰ درصد رنگین پوست هستن ولی افراط دوباره اینجا دیده میشه

  • بقال سر کوچمون بازی بدی بهش بهتر از این نقد میکنه ، احتمالن داده دست بچه ۴ ساله ، گودزیلا 😂 منظورش ایکانها و حالت پرایم کلایو هست ، این بد بخت تا حالا فاینال بازی نکرده نمیدونه بیچاره لابد اون یکی هم که میگه ظاهرش شبیه مرغه منظورش همون ققنوس ( فینکس) دومینانت و ایکان جاشوا هستش 😆 ایراد چرت بعدیش ، نبود رنگین پوست 😐 در مورد ماموریتهای فرعی که گفته بازی رو اروم کرد بعد از پارت اول بازی خب میتونستی نری ، چه ربطی به کلیت بازی و بخش داستانی داره که گفته بازی از ریتم تندش افتاد ، در ضمن ۳ یا ۴ تا ماموریت فرعی اول بازی واسه دست گرمی در واقع چالش خاصی ندارن که به مرور خیلی بهتر میشه و تا اخرهای بازی کاملن چالشی میشن .

    Persian KingarminA.Off
  • CodeName:666 گفت:

    اقا از همین جنس من یه کیلو میخام.😐😂😂

    MatinPersian KingarminA.Off
  • Matin گفت:

    کلا از گیمای امروزی فقط یکی از این ۴ تا ایراد رو میگیرن:
    “چرا هیچ رنگین پوستی نیست”
    “چرا رنگین پوست ها باید کشته بشن”
    “چرا یه رنگین پوست باید قاتل باشه”
    “چرا همه‌ی کاراکترا رنگین پوستن”

نمرات مجله EDGE به بازی‌های ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۳ - گیمفا