معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به بزرگ‌ترین پرسش‌های شما

آرش بوالحسنی
۱۴:۴۶ ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

آیا در مورد خرید شرکت Activision Blizzard توسط مایکروسافت گیج شده‌اید؟ در این مقاله ما به بزرگ‌ترین پرسش‌های شما در این باره پاسخ می‌دهیم.

معامله ایکس باکس و Activision یک سالی می‌شود که در جهان گیمینگ موضوع بحث بوده است. مایکروسافت در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد خرید Activision Blizzard را با قیمت ۶۸.۷ میلیارد دلار دارد. این معامله به این معنا بود که Activision ،Blizzard و King تبدیل به بخشی از مایکروسافت خواهند شد. مایکروسافت هم کنترل فرنچایزهایی مثل Call of Duty ،Candy Crush و World of Warcraft را به دست خواهد گرفت.

طبیعی است که بزرگ‌ترین خرید تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی توجهات زیادی را به خود جلب کرده باشد. در حال حاضر هم کمیسیون اروپایی و هم کمیسیون فدرال تجارت مشغول بررسی این معامله برای مطمئن شدن از عدم ضد رقابت بودن آن هستند. سونی هم به صورت عمومی مخالفت خود با این معامله را بارها اعلام کرده است. سازمان امور بازارها و رقابت در بریتانیا هم این معامله را بلوکه کرده و با وجود اینکه مایکروسافت قصد ارائه درخواست فرجام‌خواهی را دارد، نتیجه این معامله از همیشه نامشخص‌تر است.

جزئیات زیادی در رابطه با این معامله و حواشی آن وجود دارند و قطعا پرسش‌های بدون پاسخ زیادی حول این موضوع شکل گرفته است. به همین سبب ما تصمیم گرفته‌ایم تا این مطلب را برای توضیح کامل شرایط کنونی معامله ایکس باکس و Activision بنویسیم.

معامله ایکس باکس و Activision چیست؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ مایکروسافت قصد خود برای خرید Activision Blizzard را اعلام کرد. در صورت نهایی شدن معامله ایکس باکس با Activision، استودیوهایی مثل Beenox ،Blizzard Entertainment ،Infinity Ward ،Raven Software و Toys for Bob به مجموعه ایکس باکس خواهند پیوست. بخش گیمینگ مایکروسافت کنترل برخی از محبوب‌ترین فرنچایزهای صنعت بازی‌های ویدیویی را به دست خواهد گرفت و در صورت نهایی شدن این معامله ۶۸.۷ میلیارد دلاری، مایکروسافت به سومین شرکت بزرگ گیمینگ از نظر درآمد پشت سر Tencent و سونی تبدیل خواهد شد.

ایکس باکس کِی اقدام به خرید Activision کرد؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

اخبار معامله ایکس باکس و Activision اولین بار در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ به گوش رسید. طبعا این قدم اول یک پروسه بسیار طولانی بود و هم کمیسیون اروپایی و هم FTC شکایت‌هایی را علیه این معامله تنظیم کردند. حتی بدون تحقیقات، به پایان رساندن این معامله‌های بزرگ به مدت زیادی نیاز دارد. وقتی مایکروسافت از برنامه‌های خود برای خرید Zenimax Media در سپتامبر ۲۰۲۰ پرده‌ برداشت، ۶ ماه طول کشید تا امثال Arkane Studios و Bethesda Softworks رسما به بخش گیمینگ مایکروسافت بپیوندند. ایکس باکس گفته بود که تاریخ ژوئن ۲۰۲۳ را برای نهایی کردن خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری خود در نظر گرفته است و از تاریخ مقرر یک ماه گذشته است.

ارزش معامله ایکس باکس و Activsion چقدر است؟

diablo 4

مایکروسافت گفته که Activision را با قیمت ۹۵ دلار به ازای هر سهم خریداری خواهد کرد که به معنای ۶۸.۷ میلیارد دلار در مجموع است. این گران‌ترین خرید تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد بود. پیش از این، مایکروسافت با ۸.۱ میلیارد دلار برای Zenimax Media و Take-Two Interactive با ۱۲.۷ میلیارد دلار برای Zynga، بزرگ‌ترین خریدها را انجام داده بودند. اینکه چرا ایکس باکس حاضر به خرج کردن چنین پولی برای Activision بوده سوال کاملا متفاوتی است. Activision Blizzard یک تجارت جهانی با استودیوهایی در سرتاسر جهان با بیش از ۱۰ هزار کارمند است. به علاوه، Activision حضور پررنگی در بازار بازی‌های موبایل دارد و صاحب برخی از محبوب‌ترین فرنچایزهای جهان محسوب می‌شود.

چرا ایکس باکس Activision را خرید؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

واضح‌ترین پاسخ به سوال مذکور، این است که این معامله به مایکروسافت کنترل کامل برخی از محبوب‌ترین فرنچایزهای جهان از جمله Call of Duty ،Candy Crush ،Crash Bandicoot ،Diablo ،Overwatch ،StarCraft و World of Warcraft را می‌دهد. نه تنها مایکروسافت از بازی‌های جدید این فرنچایزها سود می‌برد، بلکه می‌تواند از آن‌ها برای ارزشمندتر کردن سرویس Game Pass هم استفاده کند. این به معنای رشد توانایی‌های مایکروسافت در رقابت با سونی و نینتندو و هم‌چنین حضور آن در بازار بازی‌های موبایل و فناوری ابری است. همچنین، مایکروسافت از اکتیویژن به عنوان مهره‌ای کلیدی حول ورود به متاورس نیز یاد می‌کند.

آیا مایکروسافت همچنان به دنبال خرید Activision است؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

در حال حاضر مایکروسافت همچنان قصد خرید Activision Blizzard را دارد، اما برای انجام این کار باید تصمیم CMA برای بلوکه کردن این معامله تغییر پیدا کند. دلیل CMA برای بلوکه کردن این معامله این است که نهایی شدن این خرید منجر به «کمتر شدن نوآوری و حق انتخاب برای گیمرها در بریتانیا به خصوص در فناوری ابری» می‌شود. در فوریه امسال، CMA پیشنهاد داد که مایکروسافت برای نهایی شدن این معامله باید یکی از بخش‌های اصلی Activision Blizzard را بفروشد. این یعنی پس از خرید کامل Activision Blizzard توسط مایکروسافت، فرنچایز Call of Duty یا Blizzard یا یک بخش دیگر باید به شرکت دیگری فروخته شوند.

مایکروسافت در عوض پیشنهاد داده که اصلاحات رفتاری چاره راه هستند. این یعنی مایکروسافت قول می‌دهد که بازی‌های Activision را روی پلتفرم‌هایی که در اختیار ندارد هم عرضه کند. CMA باور ندارد که چنین رویکردی کافی است، خصوصا با توجه به اینکه خود این سازمان باید رفتارهای مایکروسافت را زیر نظر داشته باشد. نایب رئیس مایکروسافت یعنی برد اسمیث (Brad Smith) پس از اعلام این تصمیم گفت که مایکروسافت به فرجام‌خواهی و نهایی کردن این معامله پایبند است.

در حال حاضر، ما منتظر مشخص شدن تکلیف فرجام‌خواهی مایکروسافت در دادگاه‌ها هستیم، اما در صورت منتفی شدن این معامله، مایکروسافت باید غرامتی ۳ میلیارد دلاری به Activision پرداخت کند. هم‌چنین ارزش سهام هر دو شرکت هم افت خواهد کرد که قطعا برای هیچکدام ایده‌آل نیست.

معامله ایکس باکس و Activision چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

به هنگام اعلام خبر این معامله، مایکروسافت گفت که انتظار نهایی شدن آن تا پایان سال مالی ۲۰۲۳ این شرکت را دارد. سال مالی مایکروسافت در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ به پایان رسید و همان‌طور که می‌دانید این خرید هنوز هم نهایی نشده است. در ماه ژانویه FTC اعلام کرد که نتایج نهایی پرونده مایکروسافت و Activision را تا ۲ آگوست مشخص نخواهد کرد. پس معلوم نیست که این ماجرا فعلا تا کِی ادامه خواهد داشت.

بازی‌های Activision چه زمانی برای ایکس باکس منتشر خواهند شد؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

بسیاری از بازی‌های Activision همین حالا هم روی ایکس باکس در دسترس هستند، چرا که Activision یک ناشر ترد-پارتی است. با این وجود، در صورت نهایی شدن این معامله، تمام بازی‌های آینده Activision از روز عرضه روی سرویس Game Pass در دسترس قرار خواهند گرفت، اما معلوم نیست که کدام یک از این بازی‌ها برای پلی استیشن عرضه خواهند شد. Activision Blizzard تبدیل به یک شرکت فرست-پارتی درون مایکروسافت خواهد شد و با وجود تعهد مایکروسافت به عرضه چند ساله بسیاری از بازی‌های Activision روی پلتفرم‌های دیگر، این احتمال وجود دارد که این بازی‌ها در نهایت فقط روی ایکس باکس، PC و سرویس‌های ابری و Game Pass مایکروسافت عرضه شوند.

آیا فرنچایزهای قدیمی Activision باز خواهند گشت؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

شرکت Activision در سال ۱۹۷۹ تاسیس شده و در کاتالوگ این شرکت تعداد زیادی آی‌پی و فرنچایز قدیمی وجود دارد. در صورت خرید Activision توسط ایکس باکس، این احتمال وجود دارد که برخی از فرنچایزهای قدیمی Activision از خواب زمستانی بیدار شوند. ایده‌ای که فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیر عامل بخش گیمینگ مایکروسافت، آن را هیجان‌انگیز خوانده است. Spyro the Dragon و Tony Hawk’s Pro Skater دو عدد از محبوب‌ترین فرنچایزهای Activision هستند که سال‌ها خبری از عرضه یک نسخه جدید برای آن‌ها نبوده است.

شرایط Call of Duty روی پلی استیشن چگونه خواهد بود؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

در حال حاضر مایکروسافت پیشنهاد قراردادی ۱۰ ساله برای حفظ Call of Duty روی پلی استیشن را به سونی داده است. این یعنی شما تا پلی استیشن ۶ هم قادر به تجربه بازی‌های Call of Duty روی پلتفرم سونی خواهید بود. به احتمال زیاد Warzone 2 نیز همانند The Elder Scrolls Online و Minecraft روی پلی استیشن باقی خواهد ماند. فیل اسپنسر گفته که حاضر به طولانی‌تر کردن مدت زمان قرارداد برای راحتی سونی هم هست، اما هم‌اکنون سونی برخلاف نینتندو و Valve موافقتی با این معامله نکرده است.

مایکروسافت چه گفته است؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

مایکروسافت گفته که هدف آن‌ها دسترسی بازیکنان بیشتر به کاتالوگ بازی‌های Activision است. در حالی که Game Pass با حضور عناوینی مثل Call of Duty، World of Warcraft و Diablo حتی قوی‌تر از قبل خواهد شد، اسپنسر گفته که افراد زیادی روی پلتفرم‌های مختلف از بازی‌های Activision Blizzard لذت می‌برند و هدف اصلی، حفظ پشتیبانی از این پلتفرم‌ها است. برای برخی عادلانه بودن این معامله هم موضوع بحث قرار گرفته و مایکروسافت در پاسخ گفته که در صورت نهایی شدن، آن‌ها سومین شرکت در صنعت بازی‌های ویدیویی پشت سر سونی و Tencent خواهند بود و یکه‌تاز میدان نمی‌شوند.

سونی چه گفته است؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

به صورت عمومی، به نظر نمی‌رسد که سونی به تعهد مایکروسافت برای حفظ عناوینی مثل Call of Duty روی پلتفرم‌های دیگر باور داشته باشد. در بیانیه‌ای به رویترز، یک سخنگوی سونی گفت که این معامله «برای رقابت بد، برای صنعت گیمینگ بد و برای بازیکنان نیز بد است». «این معامله به اکوسیستم ایکس باکس ترکیب منحصر به فردی از فناوری و محتوا را خواهد داد که عواقب مخربی برای مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان مستقل و سونی خواهد داشت». اهمیت سری Call of Duty هم موضوع بحث بین سونی و مایکروسافت بوده است. با این وجود، دادگاه اخیر برگزار شده میان FTC و مایکروسافت پشت پرده را آشکار کرد. به نظر می‌رسد که در ایمیل‌ها، سونی باور دارد که Call of Duty روی پلی استیشن باقی می‌ماند.

نینتندو چه گفته است؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

نینتندو به صورت کلی در جریان تمام این رویدادها ساکت بوده است. در حالی که سونی و مایکروسافت به رد و بدل کردن عمومی حرف‌ها و شکایت‌ها ادامه می‌دهند، سازنده سوییچ صحبت‌های خود را برای پشت پرده حفظ کرده است. برد اسمیث از قراردادی ۱۰ ساله پرده برداشته که در صورت نهایی شدن معامله Activision و ایکس باکس، شاهد عرضه سری Call of Duty روی پلتفرم نینتندو خواهیم بود. آخرین باری که یک بازی Call of Duty برای کنسول نینتندو عرضه شده به سال ۲۰۱۳ و پورت Wii U بازی Call of Duty: Ghosts باز می‌گردد.

Valve چه گفته است؟

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

علی‌رغم پیشنهاد معامله‌ای یکسان با نینتندو، رئیس Valve یعنی گیب نیول (Gabe Newell) گفته که چنین قراردادی ضروری نیست و او با رابطه کنونی میان استیم و Activision بر سر Call of Duty و مایکروسافت مشکلی ندارد. او در بیانیه‌ای به Kotaku گفت که «مایکروسافت مدت زیادی روی استیم بوده و ما آن را به عنوان نشانه‌ای از راضی بودن آن‌ها از بازخورد گیمرها می‌بینیم. وظیفه ما ادامه دادن به ساخت ویژگی‌های ارزشمند نه فقط برای مایکروسافت، بلکه برای تمام همکاران و مشتریان استیم است».

تصمیم CMA

در ماه آوریل سال ۲۰۲۳، سازمان امور بازارها و رقابت در بریتانیا تصمیم گرفت تا معامله Activision و مایکروسافت را بلوکه کند. دلیل انجام این کار از سوی CMA، قدرت مایکروسافت در زمینه بازی‌های ابری اعلام شد. مایکروسافت گفته که این احتمال وجود دارد تا از انجام تجارت در بریتانیا در صورت عدم تغییر این تصمیم دست بردارد.

دادگاه FTC

در هفته‌های پایانی ماه ژوئن، مایکروسافت در دادگاه در مقابل کمیسیون فدرال تجارت آمریکا قرار گرفت. هدف از این دادگاه این بود که سرنوشت معامله Activision و مایکروسافت تا پیش از تاریخ ۱۸ جولای مشخص شود. در طول دادگاه چهره‌های سرشناس زیادی از جمله مدیر عامل پلی استیشن یعنی جیم رایان (Jim Ryan)، مدیر عامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا (Satya Nadella) و مدیر عامل Activision یعنی بابی کاتیک (Bobby Kotick) مورد پرسش قرار گرفتند.

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

در حال حاضر مایکروسافت باید کمیسیون اروپایی، CMA و FTC را قانع کند که این معامله صدمه‌ای به رقابت در صنعت بازی‌های ویدیویی نخواهد زد. انتظار می‌رود که به‌زودی شاهد مشخص شدن نتیجه این معامله باشیم.

Parhammilad saهالک ایرانیامیر حسینDARKSIRENکاربر شماره 85BATMAN WHO LAUGHSsnowgirlCameraManDark FantasyGidoraVisible 6-tigh manPop_StarMalassezia furfurWitchermh.pshموز سخنگوشلوار مکعبیStalkermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • . گفت:

    یه مقدار دیر گذاشتید این مقاله رو ولی به هر حال دستتون درد نکنه

    VenomMmdMaster ChiefsnowgirlCameraManPop_StarfarshadxAlbert WeskerWalleR MaNGeralt of Riviamore
    • MA12 گفت:

      سونی میدونید واقعاً چی گفته….
      گفته:چیز میخوری که میخوای Activision رو بخری….
      می اینجا شهر هرته…..
      البته اینارو تو دلش گفته…..
      ولی به نظرم واقعاً معامله خوبی میشه و به نفع همه گیمر هاست چه پلی استیشن چه ایکس باکس چه PC…

      cactusMmdMaster Chief.WalleR MaNsnowgirlWitcherAminHdri(ThomasAngelo(Born in vigiato
  • سینا گفت:

    من به موفقیت این معامله ایمان دارم و امیدوارم که ایکس باکس پیشرفت چشمگیری داشته باشه.
    سونی فن ها این حرفم برای توهین به سونی نبود. سونی هم عالی است.

    cactusTheRockMaster ChiefDoskiRezasnowgirlPop_StarWitcherسیناAlbert Weskermore
  • V3S3MIR گفت:

    والا این معامله بیشتر از اینکه سوال برانگیز باشه، رقت‌ انگیز شده اینقدر که هر طرف با دلایل تخیلی سعی تو کوچیک نشون دادن اون یکی داره.

    cactusTNTMaster Chief.WalleR MaNsnowgirlPop_StarFrostAlbert Weskerمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more
  • اگه پای حرفش وایسته و برای پلتفرم های مختلف عرضه کنه برای ما گیمرا خوبه چرا که با گیم پس ک برای پیسی یه دلار شده راحت بازیاشو بازی کرد البته یسری مشکلات هم داخل عناوین جدید کالاف رخ داده اونم اینه که ورود لگبت

    cactusMaster ChiefWalleR MaNsnowgirlPop_StarBATMAN WHO LAUGHSFrostمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)AnnyMaster blade
  • من فقط منتظر دنیای گیمینگ بعد از نتیجه این معامله هستم! چه تایید چه رد شدن اون صنعت گیم به قبل و بعد از این قرارداد تقسیم میشه! چون در هر صورت مایکرو و سونی به جون هم میوفتن برای سهم خواهی بیشتر از بازار

    cactusWalleR MaNsnowgirlPop_Starمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Annyاپوزوسیون گیمفا
  • ........ گفت:

    با تشکر از مقاله، ایکاش می‌تونستیم در دنیایی ایده آل زندگی کنیم که بتونیم روی هر کنسولی هر بازی‌ای رو تجربه کنیم. اما از طرفی دیگه همون دنیای ایده‌آل هم لابد انقدر خوب هست که افراد نیاز نداشته باشند بخوان برن بیرون کار کنند. پس گیمی هم وجود نمی‌داشت…..پس ما هم نمی‌تونستیم اصلاً ویدیو گیم رو تجربه کنیم. حالا چه برسه به انحصاری‌هاش روی کنسول‌های دیگه.
    پ.ن: دنیای ایده آل انقدر هم خوب نیست.

    cactusMaster ChiefsnowgirlPop_Star(ThomasAngelo(Born in vigiatoNimaᴘᴏʀɪWalleR MaNاقای گربه (از منتظران تیک آبی 😁)Annymore
    • ahmad36985 گفت:

      خیلی حرف جالبی بود، من هروقت به دنیای ایده آل فکر میکردم این توی ذهنم میومد که “فقط” خودم میخورم و میخوابم، ولی دنیای ایده آل مال همست و درنتیجه همه فقط میخورن و میخوابن.
      تاحالا از این زاویه بهش نگاه نکرده بودم

      cactussnowgirlPop_Starمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Anny........
    • ........ گفت:

      خوب من متن رو دوباره مطالعه کردم و با عرض پوزش که زیر نظر خودم کامنت می‌دم:
      ۱. واقعیت سونی در انحصاری‌ها دست بالا رو داشت و با استودیو‌های سوم شخص “قرارداد” می‌بست تا براش بازی بسازند.
      بازی‌هایی مثل سری سولز(مطمئن نیستم) ، لیتل بیگ پلنت و بازی‌های داوود قفس ابتدا به مایکروسافت پیش‌نهاد شده بودند اما مایکروسافت رویکردی متفاوت داره و کمتر به آی‌پی های کمتر شناخته شده یا ایده‌ها فرصت رشد می‌ده.
      ۳. سیاست مایکروسافت اینطور هست که اگر بخشی خوب کار نکنه و سود ده نباشه اون رو تعطیل می‌کنه. برخلاف اپل که به هر گجت یا بخشی فرصت بیتری می‌ده.
      ۴. مایکروسافت پول بیشتری از سونی در اختیار داره و بازی‌های بزرگ و پرفروش براش بهتر از سبدی متنوع از بازی‌ها هستند. همین هم چرایی رفتن این استودیو بدنبال آثار پرفروش اما تضمین شده‌ای مثل اکتیویژن )کاد( یا بثزدا (تاد هوارد و مشتقات!) رو می‌ده.
      ۵. وقتی انحصار رو تا حد زیادی به رقیب واگذار کردی و رقیب همچنان با شرکت‌ها سوم شخص قرارداد می‌بنده، همون شرکت‌هارو می‌خریم تا اصلاً سونی دیگه شرکت سوم شخصی نداشته باشه تا بتونه باهاش بازی‌ بسازه.
      ۶. برخلاف ادعای مایکروسافت این دقیقاً رویکرد مایکرو هست تهاجمی است.
      ۷. کال آف دیوتی ضرر انحصارش برای خود مایکروسافت هست. کاد بازار بسیار بسیار بزرگ‌تری نسبت به بقیه انحصاری‌ها مخصوصاً بثزدا داره. در صورت انحصار یک خلا بسیار بزرگی پیش می‌آد که پر کردن خیلی مشکل هست و می‌تونه باعث بوجود آوردن یک آی‌پی انحصاری دیگه توسط سونی بشه. صرفاً بازی‌هایی مثل تایتان فال بدلیل اشباع بازار نتونستند موفقیت کسب کنند، من خودم معتقدم که تایتان فال دو در گیره بتلفیلد و کاد نتونست خودی نشون بده وگرنه اگر کاد انحصاری مایکرو بود، تایتان فال دو می‌تونست یک رقیب فوق‌العاده جدی برای کاد باشه.

      DoskiRezado metr ghad daramAnnyfbjgVenom 🗿The bossسابقAhzek Ahriman (world eater )Master blade❤ NieR LoveRmore
      • (کمتر به آی‌پی های کمتر شناخته شده یا ایده‌ها فرصت رشد می‌ده.)
        داداش این چی بود گفتی :/
        این همه بازی aa یا ایندی جدید که مایکرو اخیرا عرضه کرده ایپی های کمتر شناخته شده یا ایده جدید نیستن؟
        پنتیمنت ٬ های فای راش ٬گروندد و …
        یا از طرف ترد پارتی اسکورن و از داسک فال و ۱۲ دقیقه و های ان لایف و …
        یا بازی aaa فرست پارتی ایدنش مثل کلاکورک رولیشن و south of midnight و…

        Master ChiefRezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)bbb103Sami 227
      • Assassin گفت:

        دوست عزیز
        با چند تا موافقم با چند تا نه
        برای مثال بعد از ردفال الان هر کی بود آرکین رو تعطیل میکرد اما بهش فرصت داد
        اما درمقابل سونی بازی که متاش با اولین بازی پایین باشه رو کلا بیخیال میشه

        Master ChiefDoskiRezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)bbb103Danielمترسک
      • Mahdi گفت:

        اکتیویژن و بتسدا دقیقا کی به سوم شخص معروف بودن ؟ ۹۰ درصد بازی هاشون اول شخصه به بازی های اول شخصشون هم معروفن و مایکرو بر عکس سونی که رو سوم شخص سرمایه گذاری کرده رو اول شخص سرمایه گذاری کرده و راه خودش رو داره میره .
        (‌همین هم چرایی رفتن این استودیو بدنبال آثار پرفروش اما تضمین شده‌ای مثل اکتیویژن )کاد( یا بثزدا (تاد هوارد و مشتقات!) رو می‌ده.‌) بتسدا به جز بازی های تاد هاوارد کجاش پرفروشه ؟ ارکین که هیچوقت بازی هاش اونقدر که باید و شاید نمیفروخت تانگو هم همینطور . دووم هم نسبت به کیفیتش در با مقایسه با شوتر های دیگ که فروشش تعریف نداره ولفنشتاین هم که دیگ بدتر . خلاصش اینه که اگه این شرکت بازی هاش پر فروش بود خودشو نمیفروخت ( اکتی باز مشکل مدیریتی داشت که فروخت ولی بتسدا همچین مشکلی نداشت . خوهشا هم راجب انحصاری شدن یا نشدن کالاف این همه فکت ننویس . جیم رایان اگه بخواد کیت ps6 رو نده (طبق گفته خودش)کالاف هم انحصاری میشه ( راجب کاد هیچی معلوم نی ) . تیم استوارت هم تو دادگاه فاش کرد که راجب انحصاری شدن بازی های AB تحقیق کردن و به نتیجه رسیدن اگه سالی ۲ میل سابسکرایبر به دست بیارن ضرر عرضه نشدن بازی های AB برای سونی رو جبران میکنن . کالاف هم طبق گفته بابی اول رو موبایل دوم رو pc و سوم و چهارم به ترتیب ps و xbox بیشترین درامد رو داره که میشه فهمید بیشترین مخاطب های کاد جای دیگه ای هستن . ( در صورت انحصار یک خلا بسیار بزرگی پیش می‌آد که پر کردن خیلی مشکل هست و می‌تونه باعث بوجود آوردن یک آی‌پی انحصاری دیگه توسط سونی بشه ) در رابطه با این هم باید بگم اگه به همین اسونی بود سونی ی سال خودشو به در و دیوار نمیزد برای رد این قرار داد به همین اسونی نی رقیب کاد ساختن . کاد انحصاری بشه شوتر بازا میرن سمت مایکرو وقتی هم halo cod doom perfect dark wolfenestine quick رو در اختیار دارن در کنار بازی های بانجی که مولتیه سونی کلا ی بازی شوتر انحصاری داره اونم بازی firewalk عه که هیچ چیزی جز ی cg ازش نشون ندادن .

        RezaMalassezia furfurمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Ashen undead the bearer
        • Mahdi گفت:

          که خب حداقل به نظر من هیچ آدم عاقلی نمیگه اوکی هیچ شوتری نی رو‌ کنسولم پس وایسم سونی ی شوتر بده برم پلی بدم ( که تازه حداقل تا امروز مشخص شده کلا ی دونس )
          آدم عاقل میگه همه ی شوتر ها اون طرفن و حتی ea با بتلفیلدش هم با مایکرو قرار داد مارکتینگ داره و لید پلتفرمش xbox عه پس قاعدتاً برای شوتر پلی دادن برم xbox بگیرم نه اینکه بشینه بگه وایسم سونی ی دونه شوتر بده
          تازه بماند همون ی دونه ۷۰ دلار میگیره سونی ولی مایکرو همشو قرارع رو گیم پس بده

        • ........ گفت:

          سوم شخص منظور third party. نه سوم شخص زاویه دوربین. جسارتاً بقیه کامنتت هم اگرسیوتر از اون هست که بخواهم جواب بدم. حق با شماست

          Reza
        • ........ گفت:

          سوم شخص منظور third party. نه سوم شخص زاویه دوربین. جسارتاً بقیه کامنت هم اگرسیوتر از اون هست که بخواهم جواب بدم. حق با شماست

          MahdiReza
      • Mahdi گفت:

        خلاصه اگه قرار بود انحصاری نکننش راجب ضرر عرضه نکردن این بازی ها رو سونی هم تحقیق نمیکردن حتی ماینکرفت لجندز هم قرار بود انحصاری بشه که فاش نکردن به چه دلیلی پشیمون شدن از این کار . انحصاری نکردنش هم مشکلات داخلی برای مایکرو پیش میاره مثال بارزش هم پیت هاینز که گفته بود چرا ما بازی ها رو انحصاری کنیم و اکتی نکنه ؟ پس فردا تاد هم بیاد همچین حرفی بزنه چی ؟ بقیه هم پشت این افراد در بیان چی ؟ انحصاری نکردنش هم ی جور دردسر درست می‌کنه برا مایکرو
        بماند که جیم رایان کیت ps6 رو نده مایکرو هم بخواد دیگ نمیتونه عرضه کنه cod رو رو ps
        در رابطه با بازی های اول شخص ی چیزی که فراموش کردم این بود که مایکرو حتی استودیو های فرست پارتیش هم رو اول شخص تمرکز کردن نمونش clockwork revolution

      • Mahdi گفت:

        در رابطه با انحصاری شدن یا نشدن کالاف ی چیزی رو فراموش کردم بگم
        فیل اسپنسر قسم خورد برای پلی استیشن کالاف رو عرضه می‌کنه درست ؟ خب تا اینجا مشکلی نی ولی تا کی مدیر xbox هست که بخواد کالاف رو عرضه کنه ؟ ی مدت بعد از لانچ فورزا ۵ فیل اسپنسر گفتش که مایکروسافت بهش گفته از الان به دنبال ی جانشین برای خودش باشه 🙂
        ی نتیجه ای که من گرفتم وقتی این رو یادم اومد اینه که اگه ۲ سال بعد کس دیگ ای رییس xbox بشه جای فیل اسپنسر و بخواد کاد رو انحصاری کنه مشکلی از لحاظ قانونی نمیخوره مایکرو
        چون فیل اسپنسر از جانب خودش قسم خورد که کالاف رو عرضه می‌کنه برای ps که قطعا اینکارو می‌کنه ولی مدیر بعدی xbox که هنوز مشخص نیست کیه همچین قسمی نخورده و اگر تصمیم بر انحصاری کردن کالاف بگیره مشکلی برای xbox پیش نمیاد
        مایکرو خیلی تو این موارد باهوشه و فکر همه چیو میکنه

      • Anny گفت:

        با حرفت موافقم ولی اونجا که گفتی انحصاری کردن کال آف دیوتی باعث ضرر مایکروسافت و از دست دادن بازار بزرگش میشه اشتباهه چون با انحصاری شدن کالاف دیوتی ،فروش کنسول های ایکس باکس به شدت زیاد میشه. دلیلش : با انتشار هر بازی AAA بزرگ، افراد بیشتری ترغیب به خریدن کنسول مایکروسافت میشن. نمونش استارفیلد. اکتیویژن هم هر هر نسخه از کالاف رو که منتشر میکنه AAA شاهکاره پس گیمرلی بیشتر و بیشتری به خرید ایکس باکس ترغیب میشن و مایکروسافت سود به مراتب بیشتری از فروش کالاف دیوتی که سود کمی میده (در مقایسه با فروش کنسول) به دست میاره. با احترام به پلی استیشن فن ها ولی من فکر میکنم آینده مایکروسافت میتونه بسیار درخشان تر از سونی باشه.

  • مترسک گفت:

    فردا همه چیز مشخص میشه تام وارن گفت فردا قاضی نتیجه رو میگه

    اگه رای به نفع مایکروسافت باشه این خبر رو احتمالا تو رویدادی چیزی بگن

    اگر هم به نفع ftc ( ) باشه با یه توییت اعلام میکنه و تموم

    من از این نظر نگاه نمیکنم که اکتی تایید شه فرانچایزهاش بیاد گیم پس من ازین دید میبینم که این اکتی بلیزارد کینگ میتونن یه منبع درامد ثابت برا بخش ایکس باکس باشه
    و اونو زنده نگه داره تا با اون درامد اثار خوب بسازه با استودیو های که داره

    cactusRezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)biomax.MHNاپوزوسیون گیمفا
  • Andrew ryan گفت:

    کاش این قرارداد نهایی بشه و چند تا از بازی های این شرکت بیاد رو گیم پس

    cactusTheRockGidoraمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)Daniel
  • Master blade گفت:

    خبرش نهایتا فردا اعلام میشه
    اگر هم فردا به صورت عمومی اعلام نشد اما در نهایت قاضی رای به ftc و مایکروسافت میگه
    اونوقت تصمیم با اوناست
    اگر مثبت باشه که مایکروسافت احتمالا تا یه شوکیسی چیزی شاید بروز نده
    اما اگر منفی باشه احتمالا ftc تو‌ییت میزنه

    در نهایتا هر دو تا برای ما خبر خوبیه چون بالاخره از شر معامله راحت میشیم

    Rezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام).
  • ™️Ellie گفت:

    من از این معامله تنها انتظاری که دارم اینه که کالاف دیوتی هارو بازی کنم رو گیمپس،هیچ چیز دیگه ای نمیخام نه انحصاری شدنشون نه چیز دیگه ای
    فقط زودتر به نتیجه میخام برسه و تایید شه

    cactusBAXY bachsDoskisnowgirlGidoraPop_Starمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)PASARGAD.MHNmore
  • مایکروسافت بتسدا با اون همه استودیو و آیپی رو خرید و احتمالا همشونو قراره انحصاری کنه ولی آیا همین برای رقابت با سونی کافی نبود؟ پس چرا رفت سراغ خرید اکیتویژن؟
    آیا دلیلی به غیراز حذف سونی از رقابت کنسولی داره؟

    Royalknight.RezaPop_StarAminHdriAnnyAshen Mariachi Oneاپوزوسیون گیمفا
  • “این معامله به اکوسیستم ایکس باکس ترکیب منحصر به فردی از فناوری و محتوا را خواهد داد“
    ایکس باکس از بابت فناوری همیشه تو یه سطح دیگه بوده. تنها مشکلش هم واقعا محتوی بوده و هست. یک بار مشکل محتوی رو حل کردن رو ایکس باکس ۳۶۰ و بازی رو تقریبا بردن.
    کاش الان هم جای ABK و این همه حاشیه می رفتن سراغ خیلیای دیگه. این خرید تایید بشه ایکس باکس دیر یا زود عملا میشه رهبر بازار. هم کنسول دارن، هم صاحب ویندوزن، هم گیم پس دارن، هم ایکس کلاود. همه هم integrate شده با هم. اونوقته که از هر نظر برتری پیدا می کنن. گیم پس هم که محصول و پلتفرم اصلیه به بازار کاملا تحمیل میشه. بقیه (حتی نینتندو) هم باید زود بجنبن و گیمپسشونو راه بندازن. نمی دونم خوبه یا بد، ولی چه بخوایم چه نخوایم گیم پس کلا سیستم ساخت و عرضه بازیا رو عوض می کنه.
    پلی استیشن الان حالش عالیه. امیدوارم بعد از تایید این خرید یه جوری نشه که پلی استیشن به حاشیه بره.

    cactussnowgirlPop_StarAlbert WeskerAnnyهادی صفائیرامینnaryhdمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Charlie Chaplinmore
    • farshadx گفت:

      “”کاش الان هم جای ABK و این همه حاشیه می رفتن سراغ خیلیای دیگه””
      به نظرم فرقی نمیکرد
      حتی اگر کوچیک هارو هم میخرید( با این پول چند صد تا استودیو بزرگ میشه خرید) باز یه تعدادی ناراحت بودن و میگفتن این چه وضعش هست ماکرو استعداد نداره فقط داره میخره ……. دقیقآ شاهد همین حرف هایی که الآ میزنن ولی اون موقع فقط کالاف رو نداشتن
      این که ماکرو از نسل هشتم روی pc بازیهاش رو منتشر میکنه و سونی نمیکنه با نمیکرد و هنوز هم پورتهای بازیهاش خوب نیست و بعد از ۱ یا ۲ سال پورت میکنه رو نمیشه گفت چون بزرگ هستن و پول دارن
      این نشونه برنامه ریزی دقیق و سیاست متفاوت هست سونی هنوز هم نمیخواد بازار pc رو کامل تجربه کنه از بازیهای اخیری که دادن کیفیت پورت و تبلیغاتشون کاملآ مشخص هست
      مثلآ خبر داشتی بازی Ratchet & Clank: Rift Apart نزدیک به ۱۵ روز دیگه برای pc منتشر میشه؟! خدایی چند نفر خبر داشتن؟!
      وقتی خودشون نمیخوان نمیشه جلوی یکی دیگرو هم گرفت
      همین برای کلاود هم هست
      اتفاقآ به نظرم xbox از نظر فناوری از سونی عقب بوده و تازگیها دارن به خودشون میان( خبر جدید اومده بو که تو کوالیشن تیم تحقیق و توسعه فناوری …. دقیق یادم نمیاد درست کردن)
      مثلا کلی خرج موتور بازی هیلو اینفینیت کردن اخرش هم انجین بازی عوض شد

      Pop_Starمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Master bladeCharlie ChaplinTahaic.RezaTom
      • “به نظرم فرقی نمیکرد”
        احتمالا آره. ولی شاید این همه طول نمی کشید و این همه مسخره بازی پیش نمیومد.

        “این که ماکرو از نسل هشتم روی pc بازیهاش رو منتشر میکنه و سونی نمیکنه با نمیکرد“
        به سونی باید حق داد. مایکروسافت صاحب ویندوزه. از طرفی گیم پس پی سی رو هم راه انداخته. سونی هیچ کدومو نداره. این طور که به نظر میرسه هم سونی پورتای پی سی رو به عنوان طعمه برای جذب مخاطب بیشتر به سمت ps5 می بینه!

        “اتفاقآ به نظرم xbox از نظر فناوری از سونی عقب بوده و تازگیها دارن به خودشون میان“
        از بابت فناوری منظور موارد خیلی بزرگتریه. مثل ایکس کلاود. مثل قابلیت بکوارد با تمام نسلای قبلی. مثل ایکس باکس لایو (تو دوره خودش). تو این زمینه ها مایکروسافت فرسنگ ها از همه (نه فقط سونی) جلوتره.

        در نهایت امیدوارم بازار زیاد به هم نریزه.

        Rezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)اپوزوسیون گیمفا
      • رامین گفت:

        کلاد که از اول در اختیار مایکرو بوده. فقط دو تا رقیب توی کلاد هست یکی آمازون که اصلاً وارد گیم نشده و یکی اپل که داره نون و ماست خودش رو می خوره. سونی همین الان هم شروع کنه به توسعه کلاد و مایکرو هیچ پیشرفتی نکنه، در صورتی که پولش رو داشته باشه حداقل پنج شش سال طول می کشه به این سطح مایکرو برسه. اصلاً صحبت کردن در مورد کلاد بی معنی هست. در هر شرایطی مایکرو در این بخش سوار بازار خواهد بود

        Reza
  • فقط یه روز تا پایان یافتن هفت خان مایکروسافت…

    cactusمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Albert WeskerAnnySami 227
  • نه به نفع صنعت گیم هست که یه عده اون رو فریاد میزنن و نه به ضرر صنعت گیم .
    ولی خب اگه تایید شه بازار صنعت گیم رسما میشه مال مایکروسافت حتی اگه از نظر درآمد رتبه سوم باشه.
    .
    .
    .
    چیپس هارو آماده کنن زیر پست قراره دعوا بشه.

    cactusSoosmar (بازنشسته)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Albert WeskerAnnyAshen Mariachi Oneهادی صفائیSami 227
  • farhadqp گفت:

    چه پرسشای آب دوغ خیاری ای
    بعیده کسی کمی اخبارو دنبال کنه و اینارو ندونه
    بیشتر پست کامنت پرکن بود

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Anny
  • بزرگترین سوالی که پیش میاد وضعیت و آینده سونی و پلتفرم پلی استیشن هست که بنظر میاد همین الان هم شکست خورده و ورشکست شده چون قرار بر اینه و هدف مایکروسافت هست که شکست بخوره و از رقابت حذف بشه (بیش ۷۰ درصد سونی از طریق اکتیویژن بدست میاد که بعد از این از بین میره)

    مرحله اول انکار هست
    مرحله دوم پذیرش هست
    و مرحله سوم تغییر پلتفرم و وارد شدن به اکوسیستم مایکروسافت

    مهم اینجاست که سونی فن ها الان تو کدوم مرحله ایستادند
    هر چه زودتر تغییر پلتفرم دادن راحت‌تر هست چون پلی استیشن داشتن و سونی فن بودن از این به بعد یعنی شرط بندی بر روی اسب بازنده

    cactusTNTVenomhėřvıň§Royalknightگامر🪬مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)hander16Annymore
  • Dokhtar_Gamer گفت:

    بزرگترین خریدی که سونی رو به وحشت انداخته و سونی برای مقابله با اون راهی جز فشار خوردن نداره 😀

    cactusVenomTheRockhėřvıň§Rezaاپوزوسیون گیمفا.
  • MIRAS گفت:

    مثل اینکه رای دادگاه به اف تی سی و مایکروسافت گفته شده و تا فردا احتمالا بصورت پابلیک اعلام میشه
    حدس خودم اینه که به نفع مایکرو بوده چون گویا ۲ نفر از شورای ftc استعفا دادن(شوراشون کلا ۵ نفرن)
    حالا باید دید چی میشه

    cactusDoskiPersian KingBrainiac(خداحافظ).NobodyسابقAhzek Ahriman (world eater )Master bladeCharlie Chaplinمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more
    • sorena گفت:

      زمان داره به ضرر ماکروسافت میگذره، همین الان قرارداد وارد شرایط بحرانی شده. زیاد به چیزایی که از دادگاه درز میکنن اعتماد نکن، رای نهایی قاضی می‌تونه مثل حس خیانت باشه، یعنی فکر میکنی همه چیز درست پیش می‌ره و هیچ مشکلی نیست اما یک دفعه میفهمی شریکت داره خیانت می‌کنه!!.
      قاضی برای صدور حکم مقداری طول داد ! این با آگاهی به شرایط پرونده دو حالت داره.
      یک، میخواد حکمی صادر کنه که طرف شکست خورده شانسی در تجدید نظر نداشته باشه و بنوعی تجدید نظر رد بشه یا طرف به کل از پرونده انصراف بده.(این حالت رو اگر در نظر داشته باشه بیشتر به نفع ماکروسافت رای خواهد داد)
      دو، حرف های اکتی و ماکروسافت رو جدی نگرفته و براش مهم نیست که ممکنه از قرارداد خارج بشن..

      مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)Sami 227NobodyسابقAhzek Ahriman (world eater )Shark GamerCharlie ChaplinLone WolfTahaic
      • farshadx گفت:

        بعد از حرکت cma پیشبینی سخت هست
        ولی دادگاه با رگولاتور فرق داره رفتارش
        با این همه بازم خیلی مطمعآ نمیشه گفت با اینکه کلآ دادگاه به نفع ماکرو بود

        Rezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Albert WeskerBrainiac(خداحافظ)هادی صفائیSami 227.Johnny joestarShark GamerMaster blademore
        • sorena گفت:

          من همچنان رای رو ۸۰ به ۲۰ به نفع ماکروسافت می‌دونم. منظورم بیشتر به درز اطلاعات هست. Cma زمانی رد کرد که ۴۰ تا کشور تایید نکرده بودن حالا شرایط فرق می‌کنه. Ftc مدعی بود فلان کشور آسیایی بخاطر این که زیر ساخت مناسب برای کلاد گیمیگ نداره براش مهم نیست این موضوع، اما قطعا قاضی میدونه که کشورهای اروپایی اگر اینترنت بهتری از آمریکا و انگلیس نداشته باشن، اینترنت ضعیف تری هم ندارند.
          Cma تو دادگاه شکست میخوره اگر کار به اونجا بکشه، همین الان تو گزارشی که به دادگاه دادن برای به تاخیر انداختن پرونده به این موضوع اشاره شده که وکیل مناسب ندارن!! معنیش میشه، وکیل مناسبی بخاطر پرونده چرتشون حاضر به پذیرشش نشده.

          Persian KingRezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ).Sami 227اپوزوسیون گیمفاسابقAhzek Ahriman (world eater )Shark GamerLone Wolfmore
          • farshadx گفت:

            منظورم حرکت رونالدینیویی بود
            اول طرف ماکرو گرفت و جوری حرف زد که همه فکر کردن تایید میکنه ولی بعدش با اب زیر کاه بازی رد کرد
            واسه همین یه بی اعتمادی عجیبی همه رو گرفته
            ftc هیچ حرفی برای گفتن نداشت و نداره تو تمام مدت دادگاه فقط و فقط معلوم شد ftc از روی رونوشتی که سونی بهشون داده میخونن و هیچ نوع تحقیقی نکردن و حتی مدارک رو کامل نخوندن
            در مورد cma هم همین صادق هست ولی این حرفهاشون فقط برای اینه که پروسه رو طولانی کنن کلآ هدف اول ftc و cma همین بود اینقدر پروسه رو طولانی کنن که ماکرو خودش بکشه کنار
            دادگاه cma که قاضی گفت فقط پروسه سریع و به cma اجازه کار شکنی نداد
            ftc هم گول خورد و پرونده رو برد دادگاه چون تا رای نهایی خودشون میتونستن پروسه تایید رو طول بدن که میشد اواسط ۲۰۲۴ تازه اون موقع ماکرو میتونست بره دادگاه فدرال ولی رکب بدی خوردن و خودشون رفتن دادگاه فدرال و موجب شدن تا تصمیم گیری خیلی سریعتر بشه

            DoskiRezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)Sami 227.اپوزوسیون گیمفاسابقAhzek Ahriman (world eater )Shark Gamer
      • Dastan گفت:

        قاضی دادگاه گفتن این همه آدم امده و این هم دعوا و دادگاه سر یه بازیی کال اف دیوتی هستش که انحصاری بشه یا نشه؟
        FTC موند چی جواب بده

        Rezasorena
  • مهدی گفت:

    کلا به شخصه هر چیزی که برای گیمرها مفید باشه و باعث افزایش رقابت ( امیدوارم) و غیره و غیره باشه ، عالیه
    خودم ps4 دارم ولی خب امیدوارم این خرید نهایی بشه .

    Doskiمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)silent-man(Dying light edition)اپوزوسیون گیمفا
  • خدایا کی اعلام میکنن بخدا شب و روز ندارم سهام ها رو با این وضعیت نمیشه کنترل کرد

    cactusمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)Sami 227PesarNickCharlie ChaplinRest_In_PeaceTahaicjohn117aliowmore
  • Dark Night گفت:

    داخل دادگاه مایکرو دست بالاتر رو داشت و ftc اونجور که باید و شاید قوی حاظر نشد. تا چند روز اتی خبرش میاد که نتیجه دادگاه چی شده و چیزی که مشخصه داریم به اخرهای این ماجرا نزدیک میشیم و باید دیدنتیجه چی میشه.

    Brainiac(خداحافظ)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)اپوزوسیون گیمفا
  • اگر این خرید انجام بشه خریدن سری اس برام قطعی میشه
    البته الان هم بخاطر استارفیلد تقریبا شده خریدن یا اجاره کردنش

    cactusBrainiac(خداحافظ)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)اپوزوسیون گیمفا
  • من که رای خودمو اعلام کرده بودم😎

    Brainiac(خداحافظ)مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Sami 227Final seyed
  • همین که روی سهام گیمفا تاثیر نمیزاره خوبه برام😎

    cactusDoskiمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)hander16silent-man(Dying light edition)AnnySami 227OPسابقAhzek Ahriman (world eater )more
  • aref44 گفت:

    امید به روزی که رگلاتوری ها ملزم کنن هیچ انحصاری نباشه و شرکت ها باید روی همه پلتفرم ها بازیو منتشر کنن بدون باگ و کم کاری

    cactusRezaBrainiac(خداحافظ)Anny
  • گامر🪬 گفت:

    به نظر من این خرید نباید انجام بشه، acti باید مستقل بمونه، مایکروسافت با این که استودیو زیاد داره چه گلی به اب زده که با خرید acti بخواد یه حرکتی بزنه

    RezaReza PMمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)اپوزوسیون گیمفا
  • سوالی ندارم
    اصلاً برام مهم نیست

  • Young boy گفت:

    به هر حال ببینم نتیجه دادگاه چی میشه
    من که خیلی کنجکاوم

    cactusRezaReza PM
  • Rest_In_Peace گفت:

    ایندفعه اومدم سایت بعد چند روز فک میکردم صد سال پیش خرید اکتی تایید شده😂خیلی زود میگذره برای همین همش چک میکنم ببینم تایید شده یا نه

  • اینا یه چیزی میدونن که نمیذارن خرید تایید شه، حالا هم الیتیست های گیمفا فک میکنن خرید تایید شه همه چی به خوبی و خوشی تموم میشه.

    DoskiReza
  • اسنیک گفت:

    اخر معلوم نیست تایید میشه یا نه

  • kia (Bye All) گفت:

    فکر کنم تنها کسی که واقعا به این خرید اهمیت نمیده منم.اینا چرا نگران خریدهای تنسنت نمیشن؟ الان کنسول نداره اگه یه روز تصمیم گرفت کنسول بزنه و همه زیر مجموعشو انحصاری کنه این سازمانها جوابگو پلیرها میشن؟ این سازمانها فقط مثل شاخهای مجازی فکر دیده شدنن وگرنه ثابت کردن هیچی از دنیای گیم نمیدونن.

    Rezaمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Brainiac(خداحافظ)Shark GamerAnnyاپوزوسیون گیمفا.Master blade
    • PASARGAD گفت:

      تنسنت تقریبا تمام استودیو هاش همشون نه بازی موبایلی میسازن

    • Anny گفت:

      داداش تنسنت اصلا توان ساخت کنسول رو نداره، ساخت کنسول به یه شرکت نیاز داره که از لحاظ هم سخت افزاری و هم نرم افزاری غول باشه. ولی تنسنت فقط قسمت دوم رو داره. تنها راهی که جلو پای تنسنت میمونه اینه که با شرکتی که از لحاظ سخت افزاری غول یه و تا حالا هم کنسولی نداده معامله کنه. اگه بخام یه همچین شرکتی مثال بزنم : گوگل. البته گوگل استادیا رو حساب نمیکنم چون درحد نیست. تازه اگه روزی همچین معامله ای هم صورت بگیره (که احتمالش خیلی کمه) باطل بیشتر سود برسه به گوگل چون قسمت شخت افزاری سخت تر و گران تر از قسمت نرم افزاریه.

      Reza
      • farshadx گفت:

        پس یعنی فکر میکنی اتاری و سگا غول سخت افزاری بودن؟! یا سونی غول سخت افزاری هست؟!
        نکنه شما فکر میکنی این شرکتها از صفر تا ۱۰۰ کنسول رو طراحی میکنن؟!
        نه عزیزم اینجوری نیست رم رو یک شرکت میزنه apu رو یه شرکت دیگه بورد رو یکی دیگه و….. همه این شرکت ها به سفارش سونی و ماکرو اینارو میسازن و با کمک خودشون شخص سازی میکنن (مثلآ سونی میگه من اینقدر هسته پردازنده میخوام یا …..)
        برای ساخت کنسول هیچ نیازی نیست که غول سخت افزاری باشی برعکس باید غول نرم فزاری باشی چون زدن کنسول برای شرکتها سخت نیست
        سختیش تو سیستم عامل و عملکرد و پشتیبانی هست
        تنسنت جزو ۲۰ شرکت بزرگ دنیا هست و ارزش ۴۰۰-۵۰۰ میلیاردی داره یعنی ۳ ۴ برابر سونی به راحتی میتونه سخت افزار رو تهیه کنه

        kia (Bye All).Reza
  • برای من که مهم نیست هر کدوم خفن تر تا آخر نسل شاهر شدن توی اون پلتفرم میمونم

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Persian King
  • وقتی که اسپنسر به سونی میاد پیشنهاد قرارداد میده که تا ۱۰ سال بازی های اکتیویژن روی پلی استیشن بیاد یعنی قصد انحصاری کردن کال آف دیوتی و بازی های دیگه رو روی ایکس باکس داره . این معامله چه انجام بشه و چه نشه جنگ گیمینگ شدید تر میشه که باعث بیدار شدن صنعت ویدیو گیم میشه . فقط امیدوارم هردوشون به فن بیس هردو کنسول گوش بدن و خودخواهانه نباشن

  • WITCHER گفت:

    آخرشم نگفت تو چه کشورایی باید تایید بشه

  • Gidora گفت:

    کمیسیون اروپا که تایید کرد چند وقت پیش خودتون خبرشو اعلام کردید اشتباه نوشتید تایید نکرده با تشکر از تیم گیمفا

    cactus
معامله ایکس باکس و Activision: پاسخ به پرسش‌های شما