عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

برخی از اقتباس‌های ساخته شده در سینما به سبب بهره‌گیری از ایده‌های عجیب و شگفت‌انگیز، حسابی مخاطبینشان را شوکه کرده‌اند.

ساخت اقتباس‌های سینمایی برخلاف ذهنیت مردم، پروسه‌ای سخت، طاقت‌فرسا و بسیار ریسکی می‌باشد که هر کارگردانی نمی‌تواند از عهده آن برآمده و گاهاً شاهد اقتباس‌های بسیار عجیب و حتی مبتذلی بوده‌ایم که منجر به شکستی سنگین در باکس آفیس و یا در نزد منتقدین شده است.

با این حال صنعت غیرقابل پیش‌بینی سینما گاهی اوقات به سراغ ایده‌های عجب و غریبی می‌رود تا بلکه بتواند نظر مثبت مخاطبین را جلب کرده و آن‌ها را به سمت سالن‌های سینما جذب نماید. البته که در بین انواع و اقسام اقتباس‌های شکست شده و کلیشه‌ای، همچنان می‌توان آثار ارزشمندی را پیدا کرد که موفقیت‌های مالی و هنری بسیاری را کسب کرده و صرفاً در حد همان عجیب باقی می‌مانند.

در مقاله امروز نیز به سراغ عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما رفته‌ایم که برخی مبتذل و برخی دیگر بسیار جذاب و تماشایی جلوه کرده‌اند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فیلم Winnie the Pooh: Blood and Honey (وینی پو: خون و عسل)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

تازه‌ترین عنوان این مقاله که روایتی اسلشر و سراسر خونین را ارائه کرده، Winnie-the-Pooh: Blood and Honey نام دارد که اقتباسی از رمان کودکانه آلن الکساندر میلن و ای. اچ. شپرد به شمار می‌رود.

داستان تولید این پروژه عجیب و شاید نخواستی سینماگران، از جایی شروع شد که کمپانی دیزنی مالکیت وینی پو را از دست داد و ریس فریک-واترفیلد به سرعت وارد میدان شد تا از دنیای رنگارنگ و شخصیت‌های دوست داشتنی خاطرات بسیاری از ما، روایتی اسلشر را در قامت Winnie-the-Pooh: Blood and Honey اقتباس نماید که علی‌رغم تبلیغات پر سر و صدا اما مورد حمله منتقدین قرار گرفت و در باکس آفیس نیز توفیق چندانی پیدا نکرد و تنها به سبب بودجه بسیار محدودش، فروش ۴ میلیونی آن یک موفقیت برایش در نظر گرفته می‌شود.

فیلم Catwoman (زن گربه‌ای)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

اساساً جایگاه فعلی ژانر ابرقهرمانی به لطف وجود صدها کمیک مختلف از سازنده‌های خلاق و ایده‌پردازی است که وقایع مختلفی را رقم زده‌اند و یکی از مشهورترین آن‌ها مربوط به شهر گاتهام و شخصیت‌های دوست داشتنی‌اش می‌باشد.

با این حال در اقدامی عجیب و احمقانه شاهد ساخت اقتباسی به نام Catwoman بودیم که نه تنها سنخیتی با دنیای کمیک و منبع الهامش نداشت، بلکه بیشتر سعی داشت تا خود را اثری اکشن و ماورایی جلوه دهد تا بلکه مخاطب عام سینما را به خود جذب نماید. از داستان و جلوه‌های بصری گرفته تا نقش‌آفرینی بازیگرانی همچون هلی بری، فیلم Catwoman مجموعه‌ای از فجایع سینمایی مبتذل می‌باشد که به معنای واقعی کلمه، هر فیلم ابرقهرمانی باید از تکرار المان‌های آن خودداری نماید.

فیلم The Spirit (روح)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

شخصیت “روح” یکی از تاثیرگذارترین ابرقهرمانان تاریخ دنیای کمیک به حساب می‌آید که در دهه ۱۹۴۰ خلق شد و عملاً بدون حضور او، ژانر جنایی در دنیای کمیک جایگاه فعلی خود را کسب نمی‌کرد.

در حالی که فرانک میلر به عنوان یکی از نوابغ دنیای کمیک محسوب می‌شود اما زمانی که سکان هدایت اقتباس سینمایی The Spirit را بر عهده گرفت، به سادگی نشان داد که درک درستی از دنیای این مجموعه نداشته و با دخالت‌های نابجا و به تصویر کشیدن وقایعی عجیب و غریب، شانس حضور شخصیت روح را در سینما تمام و کمال نابود کرد. دیدگاهی که در اقتباس سینمایی The Spirit به کار گرفته شده بود، در خلاف جهت المان‌های مدرن سینما بود و عملاً کلیت این اقتباس را به حدی تغییر داده بود که طرفداران کمیک هیچ نکته ارزشمندی در اقتباس ساخته شده پیدا نکردند.

فیلم O Brother, Where Art Thou (ای برادر، کجایی)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

پس از معرفی چند اقتباس سینمایی فاجعه‌بار زمان آن رسیده تا به سراغ اثری به نام O Brother, Where Art Thou برویم که نگاهی بسیار متفاوت و منحصر به فرد نسبت به کتاب اودیسه هومر داشته است که در مقاله “فیلم‌هایی که موسیقی متن فراموش نشدنی دارند” نیز مورد اشاره قرار گرفته بود.

این فیلم از حماسه اودیسه بهره گرفت تا اتفاقاتی هیجان‌انگیز را در غالب روایتی موزیکال و کمدی به تصویر بکشد که علی‌رغم اقتباس از اثر نام برده شده اما به هیچ عنوان جدیت و حماسه‌آفرینی آن را به کار نگرفته بود که اقدامی تحسین‌برانگیز توسط برادران کوئن لقب می‌گیرد. نکته جالب توجه درباره O Brother, Where Art Thou که موجب ۲ دستگی میان بینندگانش شده بود در این است که برادران کوئن برای روایت داستان، نه از متن اصلی ، بلکه از دیدگاه شخصی خودشان نسبت به آن الهام گرفتند که منجر به لحنی عجیب و غریب ولی جذاب شده است.

فرنچایز سینمایی The Pirate Of The Caribbean (دزدان دریایی کارائیب)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

قطعاً با دیدن تصویر فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب در عنوان این مقاله تعجب کرده‌اید ولی باید بدانید که این مجموعه نیز اقتباسی سینمایی و حماسی از پارک تفریحی دیزنی می‌باشد که منجر به خلق یکی از پرفروش‌ترین فرنچایزهای تاریخ سینما شده است.

با این حال مدیر اجرایی کمپانی دیزنی یعنی آقای مایکل ایزنر شروط مختلفی برای تولید اقتباس سینمایی the Pirates of the Caribbean داشت که اصلی‌ترین آن، عدم اشاره به المان‌های پارک تفریحی دیزنی بود که در راس این تغییرات شاهد خلق شخصیتی جدید به نام کاپیتان جک اسپارویی بودیم که استادانه توسط جانی دپ نقش آفرینی شده است. در حالی که آخرین فیلم این مجموعه درگیر حواشی ستاره‌اش شد اما به طرز عجیبی باقی فیلم‌های فرنچایز the Pirates of the Caribbean حتی با وجود ضعف‌های آشکاری که داشتند اما فروشی شگفت‌انگیز و غیرقابل پیش بینی را رقم زدند که به یکی از موفق‌ترین اقتباس‌های سینما بدل گشته و کمپانی دیزنی را به سود سرشاری رساندند.

فیلم Battleship (کشتی جنگی)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

قطعاً هر یک از ما در دوران کودکی خود تجربه بازی‌های کاغذی و یا رومیزی کشتی جنگی را داشتیم که به طرز عجیبی بسیار هیجان‌انگیز جلوه می‌کرد.

در سال ۲۰۱۲ کمپانی یونیوریسال پیکچرز به ظکلی غیرمنتظره ایده ساخت اقتباسی سینمایی از این بازی رومیزی حول محور تقابل بشریت با موجودات فضایی را مطرح کرد که برای تبلیغ آن دست به دامن خواننده‌ای به نام ریانا شد تا ایفای نقش یکی از شخصیت‌های این فیلم را بر عهده بگیرد. اگر که معدود سکانس‌های اکشن پر زرق و برق Battleship را نادیده بگیریم اما در باقی مسائل این اقتباس عجیب و غریب هیچ حرفی برای گفتن نداشته و در سالی که پروژه‌های بزرگ و جاه‌طلبانه‌ای همچون The Avengers (انتقام‌جویان)، The Dark Knight Rises (شوالیه تاریکی برمی‌خیزد) و Skyfall (اسکای‌فال) مشغول به آتش کشیدن گیشه سینما بودند، اقتباس سینمایی از بازی‌های کشتی جنگی عملاً در گیشه سلاخی گشت و خیلی زود به باد فراموشی سپرده شد.

فیلم Space Jam (هرج و مرج فضایی)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

فیلم Space Jam اثری نوستالژی و بسیار سرگرم کننده محسوب می‌شود که برای نخستین‌بار در تاریخ سینما، شخصیت‌های محبوب لونی تونز را وارد دنیای واقعی کرد تا با یکی از مشهورترین ستارگان دنیای ورزش یعنی مایکل جردن به رقابت بپردازند.

با این حال شاید باعث شگفتی شما شود تا بدانید که ایده ساخت چنین فیلمی از تبلیغ تلویزیونی نایک الهام گرفته شد و به حدی مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت که کمپانی برادران وارنر دستور ساخت اقتباسی سینمایی از آن را به کارگردانی جو پیتکا صادر نمود. البته که همچنان اقتباس سینمایی Space Jam تبلیغ بزرگ و پر سر و صدایی برای شخص مایکل جردن و برند نایک محسوب می‌شود اما روایت آن به حدی کمدی و سرگرم کننده بود که فروش ۲۳۰ میلیون دلاری آن را به همراه داشته است.

فیلم Tristram Shandy: A Cock & Bull Story (تریسترام شندی: داستان خروس و گاو نر)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

مجموعه کتاب‌های تریسترام شاندی به شیوه جالب و خلاقانه‌ای عنصر کمدی را در روایت داستان خود استفاده کرده تا به خلق وقایعی سرگرم کننده منتهی گردد که مخاطبین بسیاری را در سراسر جهان برای خود دست و پا کرده است.

اقتباس سینمایی آن نیز که Tristram Shandy: A Cock & Bull Story نام دارد این رویه کمدی و روایت دیوانه‌وار را در غالب مدیوم سینما برای مخاطبین به ارمغان آورده که عقاید و زندگی شخص تریسترام شاندی را مورد کنکاش قرار می‌دهد. شخصیت‌های فیلم A Cock & Bull Story به طرز کمیک‌گونه‌ای بین نقش‌های خود و دنیای واقعی در رفت و آمد هستند و این مسئله موجب خلق لحظات جذابی شده که باعث گشته تا اقتباس سال ۲۰۰۶ با گذشت چندین سال هنوز هم مملو از سکانس‌های ناب و سرگرم کننده برای بینندگانش باشد.

فیلم Adaptation (اقتباس)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

چگونه می‌توان داستانی اقتباسی، از اقتباس کتاب جذاب را به تصویر کشید که مخاطب را شگفت‌زده نماید؟ پاسخ این سوال را می‌توان در فیلم ارزشمند Adaptation پیدا کرد که از داستانی عجیب و غریب و شگفت‌انگیز بهره برده است.

این فیلم حول محور تلاش چارلی کافمن برای ساخت اقتباسی از رمان دزد ارکیده را به تصویر می‌کشد که در این بین باید با برادر افسرده خود یعنی دونالد نیز سر و کله بزند. نیکلاس کیج در یکی از ماندگارترین نقش آفرینی‌های خود ۲ شخصیت متفاوت را به صورت همزمان به ارمغان آورده که سبب شده تا فیلم Adaptation نه تنها یکی از عجیب‌ترین و منحصر به فردترین اقتباس‌های ساخته شده در تاریخ سینما لقب بگیرد، بلکه از روایتی خلاقانه و هنری نیز بهره برده که تماشای آن هیچگاه خسته کننده نخواهد شد.

فیلم Starship Troopers (جنگاوران اخترناو)

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

مسئله‌ای که باعث شده تا اقتباس سینمایی Starship Troopers حسابی سر و صدا کرده و جنجال به پا نماید، نگاه هجوآمیز آن به منبع اصلیش می‌باشد. رمانی به همین نام که توسط رابرت آنسون نوشته شده و به طرز بی‌شرمانه‌ای فاشیسم را مورد ستایش قرار داده است.

با این حال در حرکتی خلاقانه و شجاعانه، پل ورهوفن در خلاف مسیر رمان قدم برداشت و روایتی طنزمحور از باورها و عقاید رابرت آنسون را به تصویر کشید که در نظر داشت تا پیامدهای تبلیغ جنگ را مورد تمسخر قرار دهد. نکته حائز اهمیت فیلم Starship Troopers در این است که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای برخلاف مسیر منبع اصلی خود حرکت کرده و ذره‌ای احترام برای آن قائل نشده است. با این حال در کمال تاسف مسائلی که پل ورهوفن در نظر داشت تا بدین گونه به آن بپردازد توسط مخاطبین عام سینما درک نشد و دنباله‌های آن نیز به طرز فاجعه‌باری از مسیر اولیه جدا شده و حتی به سمت وفاداری از کتاب قدم برداشتند که منجر به فراموشی این مجموعه گشتند.


به نظر شما چه موارد و مسائلی در ساخت اقتباس باید مورد توجه قرار گیرد؟ آیا امروزه نیز در سینمای فعلی می‌توان انتظار ساخت اقتباس‌های سراسر ریسک و پرخطری همچون Starship Troopers را داشت که منبع اصلی خود را مورد نقد و حتی تمسخر قرار دهد؟ به نظر شما عجیب‌ترین اقتباس نام برده شده در این مقاله به کدام فیلم تعلق می‌گیرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

cactusshhT_texessi007MincraftDARKSIREN..::Sk::..77S.mEAGAMERCameraManLeroxققنوس آسمانAHCmeysambKratosهادی صفائیThe last Elden ringPro gamerAli_pxmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا
عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

عجیب‌ترین اقتباس‌های ساخته شده در سینما - گیمفا