رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

دنیای سینمایی دی‌سی که پس از گذشت ۱ دهه به زودی پایان خواهد یافت، میزبان حضور ابرشروران مختلفی بوده که در این مقاله بهترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دنیای سینمایی که با فیلم Man Of Steel (مرد پولادین) در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، مجموعه‌ای از پتانسیل‌های از دست رفته می‌باشد که موجب حسرت طرفداران دی‌سی شده است. پتانسیل‌هایی که نه تنها می‌توانست DCEU را به بهترین و جذاب‌ترین دنیای سینمایی ابرقهرمانی تاریخ سینما بدل نماید، بلکه زمینه‌ساز وقایع و رخدادهای حماسی بسیاری می‌شد که می‌توانستند لحظاتی ناب و فراموش نشدنی را در سینما به ارمغان آورده و مخاطبین خود را به وجد بیاورند.

دخالت‌های کمپانی برادران وارنر و بی‌کفایتی عوامل پشت صحنه در کمال تعجب، در تک تک جنبه‌های دنیای سینمایی دی‌سی قابل مشاهده بوده و این مسئله در حوزه ابرشرورهای DCEU نیز به وضوح متحمل ضربات جبران‌ناپذیری بوده است. پتانسیل‌هایی همچون دارک‌ساید، جوکر و لکس لوتر که می‌توانستند هولناک‌ترین وقایع ممکن را در ژانر ابرقهرمانی رقم بزنند، به حدی احمقانه و مبتذلانه هدر رفتند که هنوز هم یادآوری آن‌ها می‌تواند خشم طرفدران دی‌سی را در پی داشته باشد.

با وجود تمامی این مسائل در این مقاله به رتبه‌بندی ۱۰ ابرشرور دنیای سینمایی دی‌سی خواهیم پرداخت که با وجود تمامی مشکلات و کاستی‌ها موفق شدند برای لحظه‌ای هم که شده، سینماگران و طرفداران دی‌سی را به وجد بیاورند. پس شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می‌نماییم.

رومن سیونیس 

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

فیلم Birds of Prey (پرندگان شکاری) به طرز قابل ستایشی سعی داشت تا اقتباسی منحصر به فرد و عجیب و غریب از شخصیت‌های کمیک‌های دی‌سی را به ارمغان بیاورد؛ مسئله‌ای که با واکنش‌های منفی شدیدی از سوی مخاطبین مواجه شد و چندان پتانسیل واقعی آن مورد مقبولیت عموم سینماگران قرار نگرفت!

یکی از نکات منحصر به فرد این فیلم، حضور ایوان مک‌گرگور در قامت شخصیت رومن سیونیسی بود که هیچ شباهتی به بلک ماسک کمیک‌ها نداشت و این بازیگر ۵۳ ساله در تلاش بود تا نمایش متفاوتی از این ابرشرور دنیای کمیک را به تصویر بکشد. رومن سیونیس ایوان مک‌گرگور با وجود اشکالات فیلم‌نامه اما همچنان دیوانه‌، بی‌رحم و عجیب و غریب بود و موجب نمایش جنبه متفاوتی در دنیای سینمایی دی‌سی شد که حال و هوای کاملاً جذابی را رقم زده بود. تقابل هارلی کوئین و رومن سیونیس در فیلم Birds of Prey قطعاً جذاب و دیدنی به شمار می‌رود.

دارک‌ساید

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

باید فاتحه دنیای سینمایی را خواند که مخوف‌ترین ابرشرور کمیک‌هایش در رتبه ۸م این مقاله جای گرفته باشد! ابرشرور بزرگ و خطرناکی همچون دارک‌ساید که از لحاظ شرارت، می‌توانست تانوس را کیلومترها پشت سر گذاشته و تعریف جدیدی از کشتار و خباثت را به معرض نمایش بگذارد.

شخصیت دارک‌ساید به حدی مخوف و جذاب است که همین حضور کوتاه وی در فیلم Zack Snyder’s Justice League (لیگ عدالت زک اسنایدر) می‌توانست در نمایش شرارت‌ها و نقشه‌های هولناکش برای ابرقهرمانان دی‌سی کافی بوده باشد. کسی که طبق برنامه اولیه قرار بود تا برای پیدا کردن جعبه‌هایی بسیار قدرتمند و جادویی، با ارتش خود وارد زمین شده و رویارویی حماسی را با اعضای لیگ عدالت دنیای سینمایی دی‌سی رقم بزند. تنها کافی است تا رویارویی دارک‌ساید و سوپرمن هنری کویل را در ذهنتان مجسم کنید تا متوجه شوید که بی‌برنامه گی و دخالت‌های کمپانی برادران وارنر چه جنایتی را در حق طرفداران دی‌سی رقم زده است. امیدواریم که دنیای سینمایی جیمز گان بتواند از چنین ابرشرور بزرگی نهایت استفاده را برده و کاستی‌ها وی در DCEU را جبران نماید.

اوشن مستر

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

پرفروش‌ترین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی یعنی Aquaman میزبان حضور ۲ برادر ناتنی می‌باشد که عشق بی حد و اندازه آن‌ها به مادرشان، زمینه‌ساز نبردی سراسر خشم و کینه بین آن‌ها شده است.

اورم که خود را با لقب اوشن مستر خطاب می‌کند، دومین فرزند ملکه آتلانتیس به شمار می‌رود که کینه عجیبی نسبت به آرتور کری داشته و می‌پندارد که او مسبب مرگ مادرش بوده است. مسئله‌ای که از اوشن مستر ابرشروری دردمند ساخته که مخاطب نمی‌تواند نسبت به احساسات و اهدافش کینه‌ و خشمی داشته باشد و بالعکس، وی را درک کرده و با دردش همزاد پنداری می‌کند. خشم اورم نسبت به دلیل مرگ مادرش و رفتارهای بشریت سبب می‌شود تا ارتشی عظیم را گردآوری کرده و برای حمله به سطح خشکی رفتارهای مستبدانه‌ای از خود بروز دهد. به نظر می‌رسد که در دنباله فیلم Aquaman شاهد تبدیل اورم/ اوشن مستر به ضد قهرمانی باشیم که سعی دارد تا رابطه برادرانه‌اش با آرتور کری که حال به عنوان متحد وی محسوب می‌شود، بهبود ببخشد.

آرس

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

فیلم درخشان و جذاب Wonder Woman (زن شگفت‌انگیز) که از معدود پروژه‌های موفق دنیای سینمایی دی‌سی به شمار می‌رود، به سبب بهره‌گیری از المان‌های اساطیری، نیازمند ابرشروری بود که پای آرس با هنرنمایی دیوید تیولیس را به داستان باز کرده است.

آرس، خدای جنگ مشهور اساطیر یونانی می‌باشد که از قدرتی بی حد و اندازه بهره برده است. پتی جنکینز از جنگ جهانی اول از آرس استفاده کرد تا بتواند جنبه انسان دوستانه زن شگفت‌انگیز را به معرض نمایش گذاشته و به پیامدهای جنگ و نابودی بپردازد. با وجود برخی کلیشه‌هایی که این ابرشرور برخوردار بود و انتظار نبرد طولانی‌ و جذاب‌تری بین آرس و زن شگفت‌انگیز می‌رفت اما در حالت کلی دیوید تیولیس موفق شد تا لحظاتی ناب و جذاب را برای طرفداران دی‌سی در فیلم Wonder Woman به ارمغان بیاورد.

استپن‌ولف

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

پس از آن که جاس ویدون به طرز ناشیانه و احمقانه‌ای شخصیت اسپتن‌ولف را در فیلم لیگ عدالت به تصویر کشیده بود، زک اسنایدر وارد میدان شد تا با فیلم Zack Snyder’s Justice League عملاً رستگاری این ابرشرور را رقم بزند.

دایی و ژنرال ارتش دارک‌ساید که استپن‌ولف نام دارد، از شخصیت پردازی بسیار مناسب و جذابی در ساخته زک اسنایدر بهره می‌برد. ژنرال تبعید شده‌ای که برای بازگشت به سرزمین آپوکالیپس و ثابت کردن قدرت‌های خود در نزد خواهرزاده‌اش، لیگ عدالت را به چالش کشید و تا حدودی نیز رویارویی هیجان‌انگیزی را با آن‌ها رقم زد. زک اسنایدر برداشتی غم‌انگیز از این شخصیت را به تصویر کشید که دلیل شرارت‌هایش در نزد مخاطب می‌تواند تاثیرگذار جلوه نماید. شخصیتی که به سبب حضور قدرتمندانه سوپرمن، در تحقق اهدافش ناکام ماند و در نهایت نیز جمجمجه‌اش به شکلی بسیار بی‌رحمانه زیر پای دارک‌ساید خرد شد.

اژدهای سفید

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

پس از ورود موفقیت‌آمیز جیمز گان با فیلم The Suicide Squad (جوخه انتحار) به دنیای سینمایی دی‌سی، او سریال جذابی تحت عنوان Peacemaker (پیس‌میکر) را تدارک دید که قطعاً هر بیننده‌ای را به وجد خواهد آورد.

مهمرین نکته‌ای که در این سریال توجه مخاطبین را به سمت خود جلب کرده بود، رستگاری شخصیت کریستوفر اسمیت با هنرنمایی جان سینا پس از وقایع The Suicide Squad بود که وی را به سمت خوب داستان هدایت کرده بود. مخصوصاً زمانی که سر و کله ابرشروری به نام اژدهای سفید پیدا شد که در اصل پدر کریستوفر به نام آگوست اسمیت بود. مردی نژادپرست، بی‌رحم، خودخواه و بدون هیچ عشق پدرانه‌ای که تنها به دنبال اهداف و خواسته‌های خبیثانه خود بود و در این راه حتی حاضر به نابودی پیس‌میکر نیز شده بود. رابطه پیس میکر و اژدهای سفید قطعاً یکی از بهترین اتفاقات دنیای سینمایی دی‌سی به شمار می‌رود که از کلیشه‌های رایج ژانر ابرقهرمانی فاصله گرفته است.

استارو

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

بله درست خوانده‌اید! ستاره عظیم‌الجثه و عجیب و غریب فیلم The Suicide Squad در جایگاه چهارم این رتبه‌بندی قرار گرفته است. موجودی که شاید هیچکس تصور نمی‌کرد روزی به سینما ورود کند اما ما با جیمز گانی طرف هستیم که از دل غیرممکن‌ترین مسائل، وقایعی جذاب و هیجان‌انگیز را بیرون می‌کشد.

البته باید گفت که در مقایسه با باقی شخصیت‌های این مقاله، چندان نمی‌توان استارو فیلم The Suicide Squad را ابرشرور خطاب کرد. او موجودی بود که بازیچه دست تحقیقات بشریت شده و برای سال‌های متوالی در زندانی بسیار بزرگ حبس شده بود. این مسئله از وی موجودی غم‌انگیز و تنها ساخت که تنها خواسته‌اش رهایی و بازگشت به فضای بی‌کران کهکشان بود. روایت قصه غم‌انگیز استارو توسط جیمز گان به حدی جذاب و تاثیرگذار جلوه کرده که در کمال شگفتی یکی از مهمترین مسائلی که در محبوبیت The Suicide Squad نزد منتقدین تاثیر داشته، همین حضور موجود استارو در فیلم بوده است.

دکتر سیوانا

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

فیلم‌های Shazam (شزم) مسیر عجیبی را در دنیای سینمایی دی‌سی طی کرده‌اند. ۲ فیلمی که به سبب لحن کمدی و مارول گونه‌شان در ابتدا با واکنش مثبت مخاطبین مواجه شدند و سپس دنباله آن در همان جنبه‌ای که بر رویش بنا نهاده شده بود، شکست سنگینی خورد و برای همیشه به کار خود پایان داد.

با این حال در کمال کلیشه‌ای بودن فیلم نخست Shazam باید اقرار کرد که میزبان حضور شخصیتی به نام دکتر سیوانا با هنرنمایی مارک استرانگ می‌باشد که لقب دسته کم گرفته شده‌ترین ابرشرور دنیای سینمایی دی‌سی را به خود اختصاص داده است. شخصیتی که از ابتدا تا انتهای فیلم درگیر نبرد خیر و شر جالبی در درون خود می‌باشد که در نهایت تاریکی بر وی غلبه کرده و زمینه نابودی‌اش را فراهم می‌کند. ابرورشرور دکتر سیوانا فیلم Shazam به همان اندازه که دست کم گرفته شده است، توانسته تا در همان فرصتی کمی که در اختیار دارد، لحظات جذابی را در رویارویی با ابرقهرمانی همچون شزم به ارمغان بیاورد.

تینکر

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

قطعاً بی‌دلیل نیست که می‌گوییم دنیای سینمایی جدید دی‌سی در دستان فرد درستی قرار گرفت است. جیمز گانی که با تنها ۲ پروژه، ۳ ابرشرور جذاب و در عین حال متفاوت را در این مقاله جای داده است.

در حالی که بسیاری گمان می‌کردند استارو به عنوان ابرشرور فیلم The Suicide Squad شناخته می‌شود اما او تنها قربانی جنایت‌های فرد بسیار بی‌رحم و خودخواهی به نام تینکر با هنرنمایی پیتر کاپالدی بوده که هیچ هراسی نسبت به سوءاستفاده از موجودی غول پیکر و خطرناک نداشته است. مردی که شباهت‌های بی حد و اندازه‌ای با فرانکشتاین داشته و دست به تحقیقات بسیار هولناکی زده که پای تیم جوخه انتحار را به داستان باز می‌کند. تینکر پیتر کاپالدی نماد انسان‌های خودخواه و شروری می‌باشد که برای تحقق اهداف خود حاضر به نابودی و سوءاستفاده از هر موجود زنده‌ای هستند که جیمز گان این مسئله را به زیبایی در فیلم The Suicide Squad به تصویر کشیده است.

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به رتبه نخست این مقاله که اگر لطف بی‌شمار کمپانی برادران وارنر نبود، می‌توانست به ابرشروری همچون دارک‌ساید تعلق بگیرد. با این حال این دنیایی سینمایی که با فیلم Man of Steel آغاز شد، ابرشروری را وارد داستان کرد که با گذشت ۱ دهه هنوز هم بی‌رقیب در جایگاه نخست قدرتمندانه جا خوش کرده است.

ژنرال زاد فیلم Man of Steel نه تنها مخوف‌ترین ابرشرور دنیای سینمایی دی‌سی لقب گرفته بلکه به لطف هنرنمایی استادانه مایکل شنون، به یکی از ماندگارترین ابرشرورهای تاریخ ژانر ابرقهرمانی سینما نیز تبدیل شده است. ژنرالی بسیار قدرتمند، مستبد و بی‌رحم که شاهد نابودی سیاره مادری خود بود و برای سال‌های متوالی در تبعیدی غیرمنصفانه به سر برد. با این حال او عزم خود را جزم کرد تا با تمام قوا به سمت سیاره زمین آمده و دنیای کریپتون را بر روی اجساد انسان‌ها باز آفرینی نماید. هدفی بسیار بی‌رحمانه و وحشتناک که موجب رویارویی او با سوپرمن هنری کویل شد و نبرد آن‌ها عملاً شهر متروپلیس را با خاک یکسان می‌کند. این که حال و هوا و لحن فیلم Man of Steel در تضاد با کمیک‌های سوپرمن بوده، انتقاد درستی به شمار می‌رود اما منصفانه باید گفت نبرد تمام عیار ژنرال زاد و سوپرمن در بخش انتهایی این فیلم در ترکیب با موسیقی گوش‌نواز هانس زیمر به حدی حماسی و هیجان‌انگیز جلوه کرده که تاکنون هیچ پروژه ابرقهرمانی دیگری حتی توان نزدیک شدن به چنین نبردی را نداشته است.


به نظر شما بهترین ابرشرور دنیای سینمایی دی‌سی در طی ۱ دهه اخیر چه شخصیتی بوده است؟ آیا جیمز گان و پیتر سفران می‌توانند ناکامی‌های DCEU را در دنیای سینمایی جدیدشان جبران نمایند؟ آیا بالاخره می‌توانیم شاهد حضور قدرتمندانه دارک‌ساید در دنیای سینمایی جدید دی‌سی باشیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

John Stewartriversideessi007هیچDARKSIRENCameraManbad flashMA12یوهانKratosPop_StarMaster bladeThe last Elden ringmeysambAHCshhREZAGAMERامیر حسینBatman Arkham knight

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا
رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رتبه‌بندی به یاد ماندنی‌ترین ابرشرورهای دنیای سینمایی دی‌سی - گیمفا