بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

برخی از آثار علمی تخیلی سینما به حدی جذاب و هیجان‌انگیز هستند که افراد تازه‌وارد به این ژانر را می‌توانند به راحتی به وجد بیاورند.

ژانر علمی تخیلی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای تاریخ سینما می‌باشد که از قدیم الایام در این صنعت حضور داشته و نه تنها زمینه‌ساز ساخت برخی از به یاد ماندنی‌ترین آثار سینما بوده است، بلکه به عنوان بستری شناخته می‌شود که فیلم‌سازان می‌توانند ایده و نبوغ خود را به شکلی متفاوت به تصویر کشیده و المان‌ها و ویژگی‌های تازه و نابی را به این مدیوم بیفزایند.

با این حال به مانند هر جنبه دیگری از دنیای سرگرمی، بسیاری از مردم به سبب عدم شناخت کافی یا عدم علاقه، چندان با ژانر علمی تخیلی آشنا نبوده و تاکنون به مشاهده آثاری از این ژانر نپرداخته‌اند. مسئله‌ای که آن‌ها را از تجربه برخی از به یاد ماندنی‌ترین آثار سینمایی محروم کرده است.

به همین سبب نیز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۱۰ فیلم سینمایی جذاب و منحصر به فرد در علمی تخیلی بپردازیم که نه تنها می‌تواند این قشر از سینماگران را با این ژانر آشنا نماید، بلکه به خودی خود این آثار ارزشمند محسوب شده و تماشای آن‌ها بر هر بیننده‌ای واجب می‌باشد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فیلم Pacific Rim (حاشیه اقیانوس آرام) ساخته گی‌یرمو دل تورو در سال ۲۰۱۳

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

گی‌یرمو دل تورو یکی از کارگردانان صاحب سبک سینما به شمار می‌رود که فیلم هیولا محور وی قطعاً یکی از آثار جذاب و متمایز ژانر علمی تخیلی محسوب می‌شود.

فیلم Pacific Rim در آینده‌ای نه چندان دور جریان دارد؛ جایی که بیگانگان دروازه‌ای را در کف اقیانوس آرام به سیاره زمین باز کرده و هیولاهایی عظیم‌الجثه تحت عنوان کایجو را برای نابودی انسان‌ها به سوی شهرهای مختلف می‌فرستند. در سمت مقابل با متحد شدن تمامی کشورها شاهد ساخته شدن ربات‌هایی ۲ کاربره به نام یگر هستیم که به انسان‌ها توان رویارویی با این هیولاها را داده و زمینه‌ساز جنگی هولناک می‌شود که می‌تواند بشریت را از انقراض نجات دهد. Pacific Rim با وجود آن که آن‌طور که می‌بایست دیده نشد و دنباله آن نیز یک فاجعه سینمایی لقب گرفت اما ساخته گی‌یرمو دل تورو مملو از ایده‌های علمی تخیلی هیجان‌انگیز و صحنه‌های نبرد عظیم و حماسی می‌باشد که قطعاً بینندگانش را به وجد خواهد آورد.

فیلم Guardians of the Galaxy (نگهبانان کهکشان) ساخته جیمز گان در سال ۲۰۱۴

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

در حالی که دنیای سینمایی مارول با کلیشه‌های رایج ابرقهرمانان سر و کله می‌زد، جیمز گان وارد میدان شد تا نه تنها جنبه متفاوتی از MCU را به تصویر بکشد، بلکه روحی تازه در جان مارول و ژانر ابرقهرمانی‌اش نیز بدمد.

فیلم Guardians of the Galaxy روایت‌گر تعدادی از جایزه‌بگیران و فراری‌های کهکشان می‌باشد که به صورت اتفاقی با یکدیگر مواجه شده و برای هدفی واحد، گروهی به نام نگهبانان کهشکان را به ارمغان آورده و با تهدیدات مختلفی از سراسر کهکشان به مقابله می‌پردازند. جیمز گان موفق شد تا با خلق این فرنچایز، ژانر ابرقهرمانی و علمی تخیلی را به شکلی متفاوت و کمدی به تصویر کشیده و شخصیت‌ها و وقایعی را به ارمغان آورد که طیف وسیعی از مخاطبین را سرگرم نماید. در حالی که فرنچایز Guardians of the Galaxy به زودی با فیلم سوم خود به پایان می‌رسد اما قطعاً یکی از آثار منحصر به فرد دنیای سینمایی مارول و ژانر ابرقهرمانی می‌باشد که از کلیشه‌های رایج مارول تا حد بسیاری زیادی فاصله گرفته است.

فیلم Arrival (ورود) ساخته دنی ویلنوو در سال ۲۰۱۶

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

دنی ویلنوو با فیلم Arrival ثابت می‌کند که حضور بیگانگان در زمین قرار نیست که همیشه به جنگ و رویارویی‌های پر ضد و خورد منتهی گردد.

این فیلم روایت‌گر حضور ۱۲ سفینه از موجودات بیگانه در نقاط مختلفی از سیاره زمین می‌باشد که همگی به صورت سکون در نقطه‌ای خاص جای گرفته‌اند. ارتش ایالات متحده آمریکا که از قصد و نیت آن‌ها اطلاع نداشته و احساس خطر می‌کند، یک زبان‌شناس را فرا خوانده تا بتواند با این موجودات ارتباط برقرار کرده و دلیل حضورشان در زمین را مطلع شود. با این حال این زبان‌شناس به مرور به سبب برقراری ارتباط با بیگانگان، وقایعی هولناک و غیرقابل باوری را متوجه می‌شود که زندگی‌اش را دستخوش تغییر می‌کند. Arrival یکی از آثار منحصر به فرد و بسیار متفاوت ژانر علمی تخیلی محسوب می‌شود که نه تنها کلیشه‌ها و دیدگاه مخاطبین از این ژانر را به کل دگرگون می‌کند، بلکه حاوی مفاهیم عمیق زندگی نیز می‌باشد که قطعاً ذهن و احساس بینندگانش را به چالش خواهد کشید.

فیلم Alien (بیگانه) ساخته ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹ موفق شد تا جنبه ناشناخته فضای بی‌کران هستی را به شکلی ترسناک و دلهره‌آور به تصویر کشیده و اثری قابل ستایش در ژانر علمی تخیلی پدید آورد.

این فیلم روایت‌گر اعضای سفینه‌ای به نام نوسترومو است که در مسیر بازگشت به زمین، با درخواست کمک از سوی یک سیاره مواجه شده و برای رسیدگی به پیام کمک، راهی ماموریتی می‌شوند که در نهایت به مبارزه برای مرگ و زندگی با موجوداتی کریه و هولناک منجر می‌گردد. Alien با بی‌رحمی کامل ترکیبی از ژانرهای وحشت و علمی تخیلی بوده و هیچ ابایی از به خاک و خون کشیدن شخصیت‌هایش ندارد تا بدین صورت مخاطبینش را درگیر مجموعه‌ای از اتفاقات کابوس‌وارانه کرده تا یکی از به یاد ماندنی‌ترین آثار تاریخ ژانر علمی تخیلی را پدید بیاورد. علی‌رغم گذشت ۴۴ سال از ساخته ریدلی اسکات اما حتی ذره‌ای از جذابیت و گیرایی فیلم Alien کاسته نشده و بینندگانی که قصد تجربه متفاوتی از آثار علمی تخیلی را دارند، باید حتماً به تماشای این فیلم جذاب بپردازند.

فیلم Back to the Future (بازگشت به آینده) ساخته رابرت زمیکس در سال ۱۹۸۵

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

رابرت زمیکس در دهه ۱۹۸۰ اثری را خلق کرد که از آثار هم‌رده خود در آن زمان بسیار جلوتر بود و منبع الهام ساخت فیلم و سریال‌های بسیاری پس از خود شد.

فیلم Back to the Future روایت‌گر همکاری یک جوان کنجکاو با دانشمندی عجیب و غریب است که دست به خلق ماشین زمان زده و به صورت ناخواسته به گذشته سفر می‌کنند. اتفاقی که آن‌ها را با وقایعی شوکه‌کننده و هیجان‌انگیز مواجه می‌نماید. موضوع “سفر در زمان” یکی از آرزوهای دیرینه بشریت بوده و برای دست‌یابی به آن تحقیقات بسیاری صورت گرفته است. رابرت زمیکس با ساخته خود در سال ۱۹۸۵ نه تنها جذاب‌ترین روایت حول محور سفر در زمان را به تصویر کشید که تا آن زمان سابقه نداشته است، بلکه تعریف جدیدی از ژانر علمی تخیلی را ارایه می‌کند که علی‌رغم گذشت ده‌ها سال از آن اما تماشایش همچنان می‌تواند مخاطبین را هیجان‌زده کرده و رویای سفر در زمان را به شکلی غیرقابل توصیف، زیبا، هیجان‌انگیز و در عین حال خطرناک به تصویر بکشد.

فیلم E.T. the Extra Terrestrial (ئی.تی. موجود فرازمینی) ساخته استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۲

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

در سال ۱۹۸۲ استیون اسپیلبرگ دست به ساخت اثری علمی تخیلی و خانوادگی زد که هنوز هم تماشای آن می‌تواند احساسات هر بیننده‌ای را به چالش بکشد.

فیلم E.T. the Extra Terrestrial روایت‌گر گروهی از موجودات بیگانه است که برای تحقیق پا بر روی سیاره زمین می‌گذارند. با این حال در زمان بازگشت یکی از آن‌ها جا مانده و با پسری دلسوز و مهربان آشنا می‌شود که سعی می‌کند تا وی را از هر گونه خطری در امان مگه دارد. در حالی که ایده کلی این فیلم تکراری و کلیشه‌ای به نظر می‌رسد اما استیون اسپیلبرگ با تزریق المان‌های معصومانه و طنز موفق شده تا اثری را پدید آورد که به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های تاریخ ژانر علمی تخیلی محسوب شده و شخصیت‌ها و وقایع آن تا ابد در یاد بینندگانش باقی خواهد ماند.

انیمیشن WALL·E (وال-ئی) ساخته اندرو استتون در سال ۲۰۰۸

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

با وجود آن که امروزه پیکسار جادوی تحسین برانگیز خود را از دست داده اما در سال ۲۰۰۸ شاهد ساخت اثری از سوی آن‌ها بودیم که مرزهای ژانر علمی تخیلی در صنعت انیمیشن را جابجا کرده است.

انیمیشن WALL·E در سال ۲۸۰۵ جریان دارد؛ زمانی که سیاره زمین به بیابانی غیرقابل سکونت بدل گشته و انسان‌ها به سبب بهره‌گیری از هوش مصنوعی بسیار پیشرفته، در فضا سفینه‌ای عظیم‌الجثه را تدارک دیده و به زندگی مشغول هستند. با این حال بر روی سیاره زمین شاهد حضور رباتی تنها و دوست‌داشتنی هستیم که هر روز به تمیز کردن زباله‌ها مشغول است. در یکی از این روزها او با رباتی پیشرفته و زیبا آشنا شده و عاشق او می‌شود. موضوعی که ربات داستان را وارد ماجراجویی خطیری می‌کند که به نجات انسان‌ها از هوش مصنوعی منجر می‌شود. اندرو استتون به طرزی استادانه با WALL·E به موضوعاتی همچون عشق، تنهایی و اهمیت مراقبت از سیاره زمین پرداخته و این المان‌ها را به گونه‌ای با ژانر علمی تخیلی در آمیخته که سبب شده تا شاهد یکی از خاطره‌انگیزترین و زیباترین آثار این مقاله باشیم.

فیلم Interstellar (میان ستاره‌ای) ساخته کریستوفر نولان در سال ۲۰۱۴

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

چه می‌شود اگر که بشریت برای نجات خود مجبور شود تا وارد ناشناخته‌ترین و ترسناک‌ترین رویداد کهکشانی یعنی چاله فضایی گردد؟ سوالی که کریستوفر نولان در ژانر علمی تخیلی به طرزی تماشایی به آن پاسخ داده است.

فیلم Interstellar روایت‌گر آینده نه چندان دور بشریت می‌باشد زمانی که سیاره زمین به اواخر عمر خود رسیده و به زودی از بین خواهد رفت. این موضوع تلخ و وحشتناک سبب شده تا گروهی از دانشمندان به دنبال پیدا کردن حیات بر روی باقی سیارات، ماجراجویی خطیری را آغاز کنند که می‌تواند به مرگشان منجر شود. ساخته کریستوفر نولان یک اپرای فضایی ناب و تماشایی است که علی‌رغم ایده‌های فانتزی اما می‌تواند تعریف جدیدی از ژانر علمی تخیلی را ارائه دهد که تاکنون سابقه نداشته است.

فیلم A Quiet Place (یک مکان ساکت) ساخته جان کرازیسنکی در سال ۲۰۱۸

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

پس از آن که شاهد حضور انواع و اقسام موجودات فضایی و بیگانه در این مقاله بودیم که به نوعی با ژانر علمی تخیلی پیوند خورده‌اند اما شاید بتوان گفت که هولناک‌ترین آن‌ها را در ساخته جان کرازیسنکی مشاهده کرده‌ایم.

فیلم A Quiet Place روایت‌گر حمله ناگهانی موجودات فضایی به زمین می‌باشد. موجوداتی نابینا که از قدرت شنوایی بسیار قدرتمندی بهره برده و کوچکترین صدایی که از انسان‌ها تولید شود، مرگ حتمی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت. در حالی که این فیلم به عنوان اثری ترسناک به شهرت رسیده اما همچنان المان‌های علمی تخیلی را در خود جای داده و به سبب مهارت‌های ستودنی جان کرازیسنکی در کارگردانی، به اثری جذاب و هیجان‌انگیز بدل گشته که مخاطبینش را نه تنها به وجد آورده، بلکه آن‌ها را وحشت‌زده نیز می‌کند. عدم صحبت از سوی خانواده‌ای که حاضر هستند تا در این فضای آخرالزمانی جانشان را برای یکدگیر فدا نمایند، سبب شده تا شاهد روایتی تاثیرگذار و شوکه‌کننده باشیم که قطعاً می‌تواند شروعی موفقیت‌آمیز برای افرادی باشد که هیچ ایده‌ای از ژانر علمی تخیلی در سینما نداشته‌اند.


به نظر شما بهترین فیلم علمی تخیلی ساخته شده در تاریخ سینما چه نام دارد؟ اگر که کسی بخواهد برای نخستین‌بار این ژانر را تجربه نماید، پیشنهاد شما چه خواهد بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کولایدر

NimadodoDARKSIRENOld_axeخستههیچAQUARIUSriversideXerexplayAHC????mraliushakaramazofKratosشبگرد طلوع تاریکیEzio Auditore da FirenzeArtin_GamearیوهانHitman.more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا
بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین آثار علمی تخیلی سینمایی برای تازه‌واردان به این ژانر - گیمفا