معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن

محمدرضا نوروزی
۱۷:۴۳ ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا

امروز قرار است تا با هم راجع به یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در بازی سازی صحبت کنیم، با آن بیشتر آشنا شویم و به آینده‌ شغلی این حرفه بپردازیم.

تا به حال شده که هنگام تجربه‌ بازی مورد علاقه‌ خود، خیال‌پردازی کنید که اگر برای مثال فلان بخش بازی متعادل‌تر می‌بود و یا این که فلان کاراکتر در این بخش از بازی داستان را طور دیگری پیش می‌برد، خروجی بسیار جالب‌تر از چیزی که هست در می‌آمد؟

بگذارید اصلا کمی دید خود را بزرگ‌تر کنیم؛ تا به حال شده در ذهن خود رویای ساخت یک بازی جذاب با حال و هوای کاراکتر محبوبتان را مرور کنید و دست به خلق شخصیت‌های جذاب و خارق‌العاده‌ بزنید؟ باور کنید یا نه، کار طراحی بازی رسیدگی به تمامی موارد فوق است. به این کار علاقه‌مند شدید؟ پس تا انتهای این مقاله همراه گیمفا باشید!

طراح بازی دقیقا کیست؟

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا

برای نوشتن این مقاله از کتاب مورد علاقه‌ام یعنی «هنر طراحی بازی: کتابی از لنز‌ها» اثر Jesse Schell کمک گرفتم و پیشنهاد می‌کنم که شما هم بعد از مطالعۀ این مقاله، به سراغش بروید. طبق گفته‌های آقای Schell، هر کسی در مورد آن که بازی چگونه‌ باید باشد تصمیم‌گیری کند، طراح بازی است!

حال این بازی می‌خواهد یک اثر AAA باشد و یا یک بازی رومیزی ساده و یا حتی تجربه‌ای ساده چون بازی X-O. با این وجود، از آن جایی که تعریف درست و حسابی برای روند طراحی یک بازی وجود ندارد، هر کمپانی و یا شرکت و طراح بازی می‌تواند این تعریف را گسترده و یا محدود کند و حتی نقش‌ آن را میان نویسندگان اثر، کارگردان و خود طراحان بازی تقسیم کند.

برای آن که طراح بازی شوم، به چه مهارت‌هایی احتیاج دارم؟

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
حتما سری به کتاب هنر طراحی بازی بزنید

بسیاری این خیال را در ذهن دارند که یک طراح بازی باید به مهارت‌های مختلفی، از فوتوشاپ گرفته تا برنامه‌نویسی و غیره مسلط باشند، اما این تفکر کاملا اشتباه است. برای آن که طراح بازی باشید، بیش از هر چیز به یک قلم و کاغذ و مهارت‌های درست فکر کردن و طراحی خلاقانه احتیاج دارید.

شاید برنامه‌نویسی، مهارت‌های ویرایش تصویر و آشنایی با اصول تئوری بازی به شما در این راه کمک کند، اما الزامی برای یادگیری این موارد در مراحل ابتدایی وجود ندارد و این بسته به استودیوی مقصد شما است که به کدام یک از این مهارت‌ها احتیاج پیدا خواهید کرد.

اولین چیزی که برای طراحی بازی نیاز دارید، گیمر بودن و علاقه‌ به بازی‌های ویدیویی است. بسیاری از طراحان بازی وجود دارند که حتی برای یک بار هم که شده یک بازی ویدیویی را تا انتها تجربه نکرده‌اند و نهایتاً به صورت کژوال به تجربه‌ی آثار ساده پرداخته‌اند. قطعا آشنایی با ساز و کار بازی‌های مختلف و به اتمام رساندن آثار مختلف در ژانرهای گوناگون از مهارت‌هایی به شمار می‌رود که نباید از یادگیری آن دریغ کنید.

مهارت دوم، تجزیه و تحلیل و تفکر خلاقانه و پویا است. اگر شما نتوانید به درستی تفکر و تحلیل کرده و به جهان پیرامون خود به شکلی دیگر نگاه کنید، مدام ایده‌های مختلف را در ذهن خود پرورش دهید و بنویسید و دور بیندازید و ارتقا بدهید و خلاصه از هیچ تلاشی برای خلق کردن دریغ نکنید، هیچگاه طراح بازی موفقی نخواهید شد. البته در این راه به مهارت‌های ریاضی محدودی چون آمار و احتمال، هنر و رنگ‌ شناسی، اقتصاد، روانشناسی و غیره احتیاج پیدا می‌کنید که در گذر زمان به خودی خود به شکلی ناخودآگاه مجبور به مطالعه‌ درمورد این موارد خواهید شد و بهتر است از الآن خود را خیلی درگیر این موارد نکنید.

طراحی بازی را از کجا شروع کنم؟

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا

همین حالا که این مقاله را می‌خوانید، یک کاغذ و قلم بردارید و یا یک فایل ورد باز کنید. در ذهن خود ایده‌ی ساخت یک بازی را بپرورانید و روی آن تمرکز کنید تا در نهایت به یک اثر قابل قبول و یا رویایی برسید و برای آن اسم انتخاب کرده و شروع به نوشتن کنید.

داستان بازی و کاراکترهای آن را به طور خلاصه بنویسید؛ پلتفرم مقصد خود را مشخص و به ویژگی‌های گیم‌پلی اشاره کنید؛ از سوال‌های بزرگ شروع کنید و به جزئیات برسید. ژانر بازی شما چیست؟ چگونه قرار است از بازی خود کسب درآمد کنید؟ فروش آیتم‌های درون برنامه‌ای و یا فروش مستقیم بازی؟ هدف شما کدام است؟ آیا قرار است از ویژگی‌های مولتی‌پلیر و آنلاین در اثر خود استفاده کنید؟ روش‌های اهدای جوایز در اثر شما به چه صورت است؟ اگر قرار است بازی ما شوتر اول شخص باشد، از چه تفنگ‌هایی داخل بازی شما استفاده می‌شود؟ چند گلوله داخل خشاب کلت کمری کاراکتر اصلی قرار می‌گیرد؟ آسیب هر یک از این گلوله‌ها چقدر است؟ کالبیر این گلوله‌ها را چقدر در نظر بگیریم؟ و هزاران سوال دیگر.

سخت شد نه؟ با این وجود، اگر تمامی سوال‌های موجود را پاسخ دهید، شما اولین قدم برای ورود به دنیای گسترده‌ی طراحی بازی را برداشته‌اید و حال باید با مهارت‌های مختلفی از جمله نوشتن GDD، مهارت‌های حل مسئله، روابط عمومی و در نهایت متعادل‌سازی و اجرای ایده‌ها به کمک اعضای تیم بازی‌سازی بپردازید.

کدام یک از رشته‌های تحصیلی می‌توانند به من در این راه کمک کند؟

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
به عنوان طراح بازی، به روابط عمومی خوبی جهت برقراری ارتباط با دیگر اعضای تیم از جمله طراحان کاراکتر و آرتیست‌ها نیاز دارید تا بتوانید با ایجاد هماهنگی، ایده‌های خود را به خوبی اجرا کنید.

راستش را بخواهید، روش‌های مختلفی برای ورود به این حرفه وجود دارد و از رشته‌های گوناگونی می‌توان برای رسیدن به این مقصد استفاده کرد که شاید نزدیک‌ترین آن‌ها را بتوان رشته‌ی چندرسانه‌ای یا مولتی‌مدیا دانست که به صورت محدود در کشور ما نیز وجود دارد.

در این رشته واحد‌هایی مختص به طراحی بازی، طراحی کاراکتر، پویانمایی و هنرهای دیجیتال، واقعیت مجازی و غیره وجود دارد که می‌توانند حسابی در این راه به شما کمک کنند. البته این رشته ایراداتی هم دارد؛ برای مثال، از ایرادات این رشته می‌توان به عمر کم و ناشناخته بودن میان جامعه، کم تجربگی استادان و همچنین عدم وجود آینده‌ی شغلی درست و حسابی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

دیگر رشته‌های موجود که در این راه به شما کمک می‌کنند را می‌توان علوم و مهندسی کامپیوتر دانست. علوم کامپیوتر و آشنایی با آمار و احتمال و از طرفی تئوری‌های بازی به شما کمک می‌کند تا در این راه موفق‌تر باشید، البته این نکته را به یاد داشته باشید که این دو رشته به مانند چند‌رسانه‌ای تاثیر مستقیمی روی آینده‌ی شغلی شما در حرفه‌ی طراحی بازی نخواهند داشت و صرفا فرایند یادگیری و همچنین مهارت‌های جزئی در طراحی بازی و نوع تفکر شما را بهبود بخشیده و آن را تسریع می‌کنند.

معرفی برخی از سرشناس‌ترین طراحان بازی

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا

Shigeru Miyamoto: یکی از بزرگترین و شاید بزرگترین طراح بازی در حال حاضر را بتوان شیگرو میاموتو خالق عناوین بزرگی چون ماریو، افسانه‌ی زلدا و دانکی کانگ دانست. جالب است بدانید که با وجود آن که میاموتو در یک روستای کوچک در نزدیکی کیوتوی ژاپن به دنیا آمد و خانواده‌اش اوضاع مالی جالبی نداشتند، کار خود را با نقاشی روی بدنه‌ی دستگاه‌های آرکید شروع کرد تا به اینجا رسید.

Gabe Newell: گیب نیوئل از خالقان ولو و از بزرگترین طراحان بازی‌های ویدیویی بوده که به شخصه بازی‌های طراحی شده توسط او را تحسین می‌کنم و بسیاری از آن‌ها را از بهترین آثار تاریخ کامپیوترهای شخصی می‌دانم. پورتال و هف‌لایف تنها بخشی از آثار محشر طراحی شده توسط نیوئل به شمار می‌روند. از نکات جالب در رابطه با گذشته‌ی او می‌توان به انصرافش از دانشگاه هاروارد (!) به دلیل علاقه به کار در شرکت مایکروسافت اشاره کرد.

Hideo Kojima: کوجیما، یکی از پر فراز و نشیب‌ترین دوران زندگی را میان افراد این لیست داشته و از قضا طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. با وجود این که کوجیما در رشته‌ی اقتصاد تحصیل کرده و از طرفی به فیلم‌سازی و نویسندگی علاقه‌مند بوده، اما دست روزگار او را به سمت خلق بازی‌های ویدیویی هدایت کرده است. از بازی‌های خلق شده به دست کوجیما می‌توان به سری Metal Gear، دث استرندینگ و البته دموی P.T اشاره کرد.

Hidetaka Miyazaki: میازاکی طراح، نویسنده‌ و کارگردان بازی‌های ویدیویی است که می‌توان او را به خاطر خلق آثار سولزبورن چون دارک‌سولز، سکیرو، بلادبورن، دیمن سولز و الدن رینگ مورد ستایش قرار داد. جالب است بدانید با وجود آن که میازاکی به عنوان مدیر فرام سافتور و کارگردان آثار مطرح این استودیو فعالیت کرده، اما او را می‌توان یکی از برترین طراحان بازی نیز به شمار آورد. او زندگی شدیدا سختی داشت و خانواده‌‎اش از نظر مالی به شدت تحت فشار بودند، با این وجود تخیل شدیدا خلاقانه‌ی او و علاقه‌اش به مانگا و کتاب‌های مختلف و بازی‌های رومیزی، او را در مسیر تبدیل شدن به یکی از بزرگترین طراحان و کارگردان‌های صنعت گیم قرار داد.

طبیعتا، افراد بسیاری در این لیست قرار می‌گیرند و من سعی کردم به با سابقه‌ترین‌ افراد مشغول در این حرفه بپردازم و شما را تشنه‌ برای یافتن دیگر طراحان بازی و مطالعه‌ی زندگی آن‌ها کنم، چرا که قطعا آشنایی با این افراد می‌تواند انگیزه‌ی شما برای ورود به این حرفه را حسابی بالا ببرد.

آینده‌ی شغلی در ایران و خارج از کشور

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا

شاید باور نکنید، اما طراحی بازی یکی از آن شغل‌هایی به شمار می‌رود که در صورت داشتن مهارت کافی، در داخل کشور نیز برای شما کار در استودیوهای مطرح و مستقل پیدا می‌شود و درآمد آن را می‌توان بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون‌ تومان در ماه تخمین زد که بستگی به مهارت و انگیزه‌ و البته‌ سابقه‌ کاری شما در ساخت بازی‌های مختلف دارد.

در خارج از کشور نیز، استودیوی‌های مختلف همواره به دنبال طراحان بازی با انگیزه و خلاق هستند و می‌توان میانگین حقوق این شغل در سراسر جهان را چیزی حدود ۱۲۰ هزار دلار در سال دانست که بسته به عملکرد و خلاقیت شما می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. این شغل از انعطاف بالایی برخوردار است و جالب است بدانید طراحان بازی بزرگی وجود دارند که گاهی درآمد آ‌ن‌ها به بیش از نیم میلیون دلار در سال هم می‌رسد و همواره جای پیشرفت در این حرفه وجود دارد.

کلام آخر

طراحی بازی را می‌توان یکی از سخت‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین و مهم‌ترین مشاغل موجود در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی و یا حتی فراتر از آن خلق بازی‌های شهربازی، بازی‌های رومیزی و یا دیگر سرگرمی‌ها دانست. اگر شما هم به این شغل علاقه‌مند شدید، بد نیست نگاهی به کتاب هنر طراحی بازی Schell و آثار مشابه بیندازید و خود را برای آینده‌ی شغلی جالب و متفاوت آماده کنید.

𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔red-eyed Banished KnightDARKSIRENSامیر حسینAli_pxThe greatDark FantasyAlirezaPeymanشبگرد طلوع تاریکیDota2REZAGAMERDanialParsaAMIR WAZOWSKIیوهانمعین سلیمانی…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈کلاغmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Souls fan گفت:

    من یک سال یونیتی رفتم ساختن بازی واقعااا سخته تو ایرانم فعلا زیاد اینده شغلی در اون حد نداره ولی هنوزم ارزو دارم جای یکی از سازنده های موفق ایندی مثل سازنده های هالونایت یا کاتانا زیرو باشم واقعا حس خوبی داره گیمت با بودجه و تعداد کم انقدر موفق بشه

    MISTER Xred-eyed Banished KnightSRoyalknight🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Mavrick…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈????Dota2Parsamore
  • بسیار عالی توضیح دادید جناب نوروزی 👍

    Alireza🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈
  • من یک زمانی بشدت علاقه مند بودم و رفتم سراغ دورهای یونیتی واقعا کار سختیه ساخت بازی.
    نیاز به زمان ، سرمایه ،و پشت کار داره مخصوصاً اگه توی گروه های کوچیک یا بصورت انفرادی بخواین بازی بسازید و متاسفانه نمی شه به عنوان شغل حداقل تو ایران بهش نگاه کرد.

    MISTER X🏴Mr.𝖈𝖔𝖘𝖒𝖎𝖈🏴Mavrick…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈AMIR WAZOWSKI
  • lord--sega گفت:

    طراح بازی نسبت به سناریو ساز،استوری تلر، و البته کارگردان هیچه
    شما بهترین طراحان گیتی رو هم داشته باشی یکی از اون ۳ تا بلنگه
    بازیت قطعا چرت خواهد بود

  • Ryder گفت:

    خسته نباشید مقاله جالبی بود
    منم این ویدئو رو برای آشنایی بیشتر پیشنهاد میکنم
    https://youtu.be/rJZyPdYIbZI

    …..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈
  • Porfosor گفت:

    مقاله واقعا جذاب و بدرد بخوری بود دمتون گرم❤️

    𝙑𝙚𝙧𝙩𝙞𝙜𝙤The greatmatinesf…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈meysamb
  • اثار سلطان شیگرو میاموتو یکی از چیزایی بود که باعث شد من به توسعه بازی علاقه مند بشم و بخوام بازی خودمو بسازم

  • Raziel گفت:

    من یه بازی ساختم با یونیتی، الان تو مایکت و بازار گذاشتم،
    ساختش خیلی سخت نبود، ولی خروجی گرفتن و منتشر کردنش هفت خان رستمه.

    اسم بازی «پرسلان (بلوچی)» هست، خوشحال میشم نظر دوستان رو بشنوم.

    Cirilla RiannonMISTER XThe greatBehzad zargaryوایکینگ کپنهاگ…..𝒪𝓊𝓇 𝒟𝓇ℯ𝒶𝓂𝓈
  • Ninja theorey گفت:

    فکر نکنم طراح بازی اختیاج به گرافیک یا برنامه نویسی داشته باشه این شخص صرفا ایده مراحل و …بازی خلق میکنه که هر کسی تو ایران هم میتونه این کار بکنه در کل اول داستان بازی مهمه که نوشته بشه حتی کاربرای همین سایت هم میتونند فقط با یک خودکار داستان و طراحی پیاده کنند

    Ali slhDota2
    • Ali slh گفت:

      به عنوان کسی که تو تیم بازی سازی کار میکنم تجربه شخصیم میگم ،
      دیزاینر اصلی یک پل میان کد نویس اصلی و آرت و داستان نویسی رو در کار داره و باید تو همه این رشته های یک تجربه ای داشته باشه ، و اینکه داستان داشتن برای بازی فقط ۲ درصد میشه از ۱۰۰ درصد کل روند ساخت بازی .

      • Ninja theorey گفت:

        مخالفم این داستان بازی هست که باعث میشه حتی لول دیزاین و خیلی چیزهای دیگه در حد فی البداهه پرداخت بشود مثلا دوست من ۱۰۰۰ صفحه داستان جذاب نوشت برای یوبی و ارسال هم کرد من داستان که می خوندم مراحل و صحنه ها حتی هزاران سکانس از فیلم های سینمایی مرتبط با این داستان خودبخود توی ذهنم فوران می کرد

  • Ali slh گفت:

    خسته نباشی محمد رضا جان تجربه شخصی ۵ ساله من از پروسه ساخت بازی از دیزاین لولینگ شروع شد طراحی پازل های کوچیک درک طراحی مراحل به عنوان تجربه جالبی بود برام که دارم توی گیم خودم هم دوباره ازش استفاده میکنم ،نکته جالبی که تو کامنتا دیدم بچه ها رفتن یونیتی کار کردن و بیخیال شدن … این خیلی بده اگه سخته براتون با یونیتی بیاید سمت انریل اگه اون هم براتون سخته الان کلی موتور هست که براتون بدون کد نویسی کار میکنن با اونا شروع کنن پروژه معمولی کار کنن تا بتونن درک بهتری از نحوه ساخت گیم داشته باشن ،در آخر اصلا نباید ناامید شد بهرحال شما نهایت یک گروه ۱۰ نفره ( فرض مثال غیر ممکن) کار بکنی باز هم یک روند کند ۲ الی ۳ ساله دارین برای خروجی خوب از کار هاتون .

    محمدرضا نوروزیPeyman
    • Peyman گفت:

      وای من دیوانه این صنعت و یادگیریش هستم هر چند خیلی دیر هم شده شاید اصلا غیر ممکن برای سن من اما وقتی دیدم میازاکی بزرگ هم تازه از سی چند سالگی شروع کرده پس فهمیدم شاید نور امیدی برای منم باشع حالا نکه اون اما اینکه دست کم این عشقی که درباره انجین ها ساخت گیم روند توسعه بازی سیستم مبارزات طراحی لند اسکیپ ها دارم رو خالی کنم حتی برای شروع دوتا نقطه یه توپ حرکت میکنه تا اونجا که بتونم درباره داستانم یه کانسپت ارت حتی ذهنی پیاده کنم ژانر مورد علاقم ترس بقا رو یه داستان جذاب و ساخت یه دمو از محیط اتمسفر گیمی که میخام باشه بخدا اصلا پول دراوردنش مهم نیست درکنارش شغلی ادم داره که برای نیاز به دولت بازی نسازه با عشق باشه پول وقتی کاربری با کیفیت باشه میاد خوبی این صنعت چندبار هم گفتم اینه محدودیت نداری که حتما پروژه میلیون دلاری باشه یا کپکام اویل سونی سانتا مونیکا گاد آف وار کال آف دیوتی اکتیویژن جی تی ای راک استار باشی نشون داده حتی با یه سبستم اینترنت حداقلی به شرط پروژه خوب سرگرم کننده باشع اگر داستان مناسب داشته باشه آموزش هم دیده باشی برای اینکار شما دو سه نفر هم میتونید دیده بشی کارهای مستقل نشون دادن حتی بازی ها خیلی خیلی ساده حتی دو نفره ساختن اما چون خوب بوده حتی سرگرم کننده موفق شدن کدوم صنعت آنقدر راه داره واسه موفقیت هر کی باشی بتونی موفق شی؟مثلا میتونی خودرو بسازی یا یخچال بلد باشی؟کلی دستگاه میلیاردی کارخونه اموزش پرسنل میخای اما اینکار فقط سیستم اینترنت حداقلی خلاقیت آموزش درست میخاد چنان از زمین بلندت مبکنه از درامدی که حتی درامد ابن صنعت از نفت بیشتر نیم درصد اونم بودجه نمی‌خواد یک بشکه نفت دوتا کنی هزینه دو برابر مبخای اما بازی اینطور نیست و له ماشین چاپ پول معروف این صنعت چه برای یکی چه ده میلیون میتونی بازی بسازی با همون یه کامپیوتر

      Cirilla RiannonAli slh
معرفی نقش طراح بازی و آینده‌ی شغلی آن - گیمفا