آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا

در پشت صحنه موفقیت بسیاری از بازی‌های بزرگ، افراد زیادی قرار دارند که حضور تک‌تک آن‌ها در نهایت منجر به ایجاد یک عنوان موفق شده است. با این وجود، نقش بعضی از افراد در ساخت بازی بسیار پررنگ‌تر از دیگران است. طراحان ارشد بازی‌ها از جمله این افراد هستند که بخش زیادی از موفقیت بازی را باید مدیون آنان دانست. در ادامه می‌خواهیم به بررسی ۵۰ طراح بازی برتر و بزرگ در دنیای بزرگ ویدیوگیم بپردازیم.


طراحی بازی یا Game Design را باید مهم‌ترین بخش فرآیند ساخت یک بازی دانست. قسمتی که به طور کامل هویت بازی را مشخص می‌کند و در صورتی که به درستی انجام نشود، حتی در صورت انجام درست سایر بخش‌های توسعه بازی، در نهایت با اثر خوبی رو به رو نخواهیم بود. بسیاری از معروف‌ترین اشخاصی که دنبال کنندگان اخبار بازی‌ها نام آنان را به عنوان سازندگان بازی می‌شناسند، از جمله طراحان بازی هستند. در این مطب می‌خواهیم به معرفی و بررسی نقش تعدادی از بزرگ‌ترین طراحان بازی بپردازیم. در ضمن باید توجه کنید که بسیاری از اوقات، افرادی نظیر برنامه‌نویسان یا کارگردان‌های بازی‌ها نیز نقش عمده‌ای در فرآیند طراحی بازی‌ایفا می‌کنند و لیست ما منحصراً شامل طراحان بازی که تنها این وظیفه را ایفا می‌کنند نمی‌شود و افرادی که در سمت کارگردان یا برنامه‌نویس نقش اساسی در تیم طراحی بازی‌ایفا کرده و جزو طراحان ارشد بوده‌اند نیز در لیست ما جای می‌گیرند.
بدیهی است که مانند تمامی لیست‌هایی که افراد برتر در آن قرار دارند، در لیست ما نیز سلیقه نقش مهمی داشته است. با این وجود قطعاً در رتبه بندی لیست، مواردی نظیر وارد کردن المان‌های ماندگار به دنیای ویدیوگیم، تعدد بازی‌های موفق طراحی شده، خلاقیت و… نقش مهمی ایفا می‌کنند.

۳۳- Jason West & Vincent Zampella

best video game designers

جیسون وست در سمت چپ تصویر و وینس زامپلا در سمت راست

جیسون وست و وینس زمپلا، مؤسسان استودیوی Respawn و همچنین Infinity Ward هستند و همان طور که می‌دانید Infinity Ward سازنده اولین عنوان سری Call of Duty است. همین یک جمله کافی است تا به تأثیر بالای کار این دو نفر در صنعت بازی پی ببرید. این دو نفر در زمینه بخش تهیه کنندگی، طراحی و برنامه نویسی تعدادی از موفق‌ترین عناوین سری Call of Duty از جمله نسخه اول، نسخه دوم، Modern Warfare، Modern Warfare 2 نقش اساسی ایفا کردند و بخشی از موفقیتی که این سری دارد و فرمول خاصی این بازی در ارائه یک تجربه شوتر اول شخص لذت بخش را باید مدیون تلاش‌های این دو نفر دانست. بر اثر اختلافاتی که بین این دو و شرکت اکتیویژن پیش آمد، آن‌ها از این شرکت جدا شده و در سال ۲۰۱۰، استودیوی Respwan را تأسیس کردند. استودیویی که در این چند ساله عناوین بسیار باکیفیتی نظیر Titanfall، Titanfall 2 و Star Wars Jedi: Fallen Order را عرضه کرده است. هر چند این دو نفر به طور مستقیم در فرآیند ساخت این سه بازی اخیر نقش نداشتند و صرفاً در مقام‌های مدیریتی این شرکت قرار گرفته بودند اما بدون شک نمی‌توان منکر الهام گیری عنوان Titanfall از سیستم‌های شوتینگ سری Call of Duty شد که پایه گذاران اصلی‌اش این دو نفر بودند. فارغ از کیفیت بالای آثار این شرکت، صرفاً نقش بسیار بالای این دو نفر در طراحی و توسعه Call of Duty که بر بسیاری از عناوین شوتر اول شخصی که در تمام این سال‌ها عرضه شده‌اند، اثر گذاشته است، به قدری حائز اهمیت هست که این دو را جزو طراحان و بازی‌سازان بزرگ صنعت قرار داده و نامشان را در این لیست قرار بدهیم.

۳۲- Tokuro Fujiwara

best video game designers

توکورو فوجیوارا برای مدتی طولانی به دلیل بیماری از صنعت بازی دور بود و دوباره از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را شروع کرده است.

تاریخ تولد: ۷ آوریل ۱۹۶۱ | ۱۸ فروردین ۱۳۴۰

نام توکورو فوجیوارا شاید امروزه خیلی به گوش‌ها آشنا نیاید زیرا او از حدود سال ۲۰۰۹ به دلیل مشکلات سلامتی برای مدت نسبتاً طولانی صنعت بازی را ترک کرده بود و در سال ۲۰۱۸ مجدداً به فرآیند ساخت و توسعه بازی‌ها برگشت اما با این وجود اگر به سابقه او و بازی‌هایی که در گذشته در فرآیند ساختشان نقش داشته مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که او بازی‌ساز بسیار بزرگی است. کارگردانی بازی‌های خاص و بسیار سخت Ghosts ‘n Goblins و Ghouls ‘n Ghosts، تهیه کنندگی اکثر عناوین سری بزرگ مگامن و حتی حضور به عنوان تهیه کننده در نسخه اول Resident Evil تنها بخشی از کارنامه بسیار پر بار او هستند. او به عنوان کارگردان سری Ghosts ‘n Goblins نقش مهمی در طراحی و گیم دیزاین این عنوان کلاسیک و بسیار سخت داشته است. علاوه بر آن حضور پررنگ او به عنوان تهیه کننده و یکی از خالقان اصلی سری مگامن هم باعث کمک‌های پررنگ او در طراحی این مجموعه بزرگ که یکی از نمادهای اصلی شرکت کپکام محسوب می‌شود، شده است. آخرین عنوانی که او در فرآیند ساختش نقش داشته مربوط به بازی MadWorld می‌شود که عنوانی بسیار خشن و با سبک گرافیکی خاص بود که تنها رنگ‌های سیاه، سفید و قرمز در آن وجود داشتند. او در این عنوان از مسئولان اصلی بخش طراحی و گیم دیزاین بود و بازی نیز در نهایت با نمرات خوبی رو به رو شد. یکی از ویژگی‌های بارز اکثر بازی‌های او، سخت بودن بازی‌ها برای متوسط جامعه بازیکنان است و از این رو نام او برخلاف بسیاری از افراد لیست خیلی شناخته شده نیست. او از سال ۲۰۰۹ به علت مشکلات مربوط به سلامتی برای مدت زیادی از صنعت بازی فاصله گرفت؛ اما مجدداً در سال ۲۰۱۸، استودیو Whoopee Camp را که در گذشته تهیه کنندگی دو بازی آن را بر عهده داشت، احیا کرد و به این استودیو پیوست. با توجه به عناوین بسیار زیادی که او در ساختشان نقش داشته است، نام او قطعاً باید در فهرست برترین طراحان بازی قرار بگیرد.

۳۱- Jens Bergensten – Markus Persson

best video game designers

سمت راست جنز برگنستن و سمت چپ مارکوس پرسون قرار دارد.

تاریخ تولد: ۱ ژوئن ۱۹۷۹ | ۱۱ خرداد ۱۳۵۸ – ۱۸ می ۱۹۷۹ | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸

این دو فرد شاید بازی‌های زیادی خلق نکرده باشند اما در ساخت یک عنوان بسیار مهم نقش داشته‌اند که بدون شک عنوانی تاریخ ساز است و هم اکنون از نظر تعداد دفعاتی که دانلود شده، بالاتر از تمامی بازی‌های جهان قرار دارد. بله، مارکوس پرسون و جنز برگنستن، خالقان عنوان خلاقانه و فوق‌العاده محبوب Minecraft هستند. بازی‌ای که با دنیای مکعب شکل خود، در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد اما دنیایی از امکانات مختلف را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا خلاقیت خود را شکوفا کرده و با استفاده از سیستم Crafting پیشرفته بازی، اقدام به ساخت سازه‌های مختلف بکنند. تقریباً هر سازه مشهوری که از دنیای واقعی یا آثار فانتزی و داستانی معروف سراغ داشته باشید، در این بازی توسط کاربران سراسر جهان ساخته شده است. با این وجود مسئله فقط سازه‌ها نیستند بلکه از طریق امکاناتی که بازی در اختیار افراد قرار می‌دهد، حتی امکان ساخت ماشین حساب هم در این عنوان وجود دارد، آن هم نه ماشین حساب ساده جمع و تفریق، بلکه ماشین حسابی که توانایی محاسبه توابع مثلثاتی و حتی رسم نمودار هم دارد! آن هم فقط با استفاده از یکی از قابلیت‌های ویژه بازی موسوم به Redstone و فقط هم با کنار هم قرار دادن تعداد زیادی از بلوک‌های مختلف. این بازی با وجود ظاهر ساده‌اش، طراحی فوق‌العاده عمیق و قوی داشته و همین موضوع هم باعث شده که اکنون این بازی بتواند جایگاه بیش‌ترین تعداد دفعات دانلود را در میان تمامی بازی‌های دنیا به دست بگیرد، عنوانی که تا چندی پیش در اختیار بازی Tetris بود. بازی Minecraft تقریباً برای تمامی سیستم‌عامل‌ها و کنسول‌های دنیا موجود است و این حجم از موفقیت تا حد زیادی مدیون تلاش‌های این دو نفر است. از این رو قطعاً باید نام آن‌ها را در میان برترین طراحان بازی قرار داد.

۳۰- Koji Igarashi

best video game designers

متاسفانه در طول سالیان اخیر شرکت کونامی بسیاری از بازیسازان بزرگ خود از جمله آقای ایگاراشی و همچنین هیدئو کوجیما را از دست داده است. کوجی ایگاراشی از مهم‌تری افراد در فرنچایز کسلوانیا محسوب می‌شود.

تاریخ تولد: ۱۷ مارس ۱۹۶۸ | ۲۷ اسفند ۱۳۴۶

کوجی ایگاراشی، یکی دیگر از بازی‌سازان ژاپنی لیست ما است؛ بازی‌سازی که نام سری کسلوانیا تا ابد با نام او گره خورده است. آقای ایگاراشی در نسخه‌های مختلف این سری در سمت‌های گوناگونی مشغول به کار بوده است، از بخش گیم دیزاین و طراحی بازی گرفته، تا برنامه نویسی، کارگردانی و تهیه کنندگی و حتی نویسندگی بخش‌هایی از داستان بازی. سبک مترویدوانیا که یکی از زیر ژانرهای سبک اکشن ادونچر محسوب شده و عناصری از عناوین پلتفرمر را در خود دارد، همان طور که از اسم آن مشخص است، مدیون دو فرنچایز بزرگ است، متروید و کسلوانیا. بازی‌های موفق بسیاری زیادی در سبک مترویدوانیا عرضه شده‌اند و بدون شک یکی از منابع الهام اصلی این بازی‌ها مجموعه کسلوانیا بوده است. آقای ایگاراشی در توسعه و تکامل این سبک نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. مهم‌ترین بازی کارنامه او را باید احتمالاً Castlevania: Symphony of Night دانست؛ عنوانی که به عقیده بسیاری موفق‌ترین بازی‌این سری بوده است و در زمان عرضه نمرات بسیار بالایی کسب کرد و علاوه بر آن منبع الهام بسیاری از بازی‌سازان بوده است. آقای ایگاراشی در این بازی در نقش برنامه نویس، نویسنده سناریو و دستیار کارگردان ظاهر شد و نقش بسیار پر رنگی در شکوفایی این عنوان ایفا کرده است. پس از این او در بسیاری از عناوین دیگر این سری در نقش تهیه کننده اصلی ظاهر شد و به تولید و ساخته شدن عناوین مختلف این سری کمک بسیاری کرده است. آخرین عنوان ساخته شده توسط او بازی Bloodstained: Ritual of the Night است که با الهام از همان عناوین اولیه سری کسلوانیا ساخته شد و هر چند مشکلات فنی و یکسری ایرادات دیگر باعث شدند که این بازی نتواند در حد و اندازه نسخه‌های اولیه سری کسلوانیا طاهر شود، اما با این وجود همچنان با عنوانی بسیار خوش ساخت و جذاب در سبک مترویدوانیا طرف بودیم. با مشاهده سابقه کاری او متوجه می‌شوید که تقریباً به جز یکی دو عنوان، تمامی سابقه کاری آقای ایگاراشی مربوط به شرکت کونامی می‌شود. جای تأسف دارد کونامی که سال‌ها بازی‌های بزرگ و باکیفیتی عرضه می‌کرد، بازی‌سازان ماهر خود نظیر آقای ایگاراشی و همچنین هیدئو کوجیما و بسیاری دیگر از سازندگان عناوین بزرگ را به خاطر مدیران از دست داده است.

۲۹- Goichi Suda ملقب به Suda51

best video game designers

عموم بازی‌های گوئچی سودا عناوین خاصی هستند و از این رو مخاطبان خاص خود را دارند. به همین دلیل اکثر بازی‌های او با نمرات ضد و نقیضی از سوی منتقدان رو به رو می‌شوند و بعضی از منتقدان نمرات بسیار بالا و بعضی دیگر نیز نمرات پایینی به عناوین او می‌دهند.

تاریخ تولد: ۲ ژانویه ۱۹۶۸ | ۱۲ دی ۱۳۴۶

گوئیچی سودا که اغلب با نام مستعارش یعنی Suda51 شناخته می‌شود، از جمله بازی‌سازان ژاپنی خاصی است که معمولاً بازی‌های عجیب و غریبی می‌سازد. او در فرآیند ساخت بازی‌های زیادی نقش داشته است و از آن جایی که از سال ۱۹۹۸ با تأسیس استودیوی Grasshopper Manufacture به عنوان CEO این شرکت هم حضور دارد، در اکثر بازی‌ها پست‌های اصلی نظیر کارگردان یا تهیه کننده را بر عهده داشته است. گوئیچی سودا بازی‌های زیادی در سبک‌های مختلف خلق کرده است، از بازی‌های اکشن ادونچر گرفته تا بازی‌های Shoot ‘em Up و Rail and Gun (شلیک به دشمنان در حالی که کنترل شخصیت اصلی به طور اتوماتیک انجام می‌شود). به طور کلی بازی‌های او از هر نظر، از گیم پلی و طراحی بازی گرفته تا گرافیک هنری و داستان همگی سبک خاصی دارند. بازی‌های اکشن او اکثراً با تأکید زیاد بر المان‌های مربوط به خون و خشونت ساخته می‌شوند. فضای داستانی بازی‌های او نوعی طنز خاص در خود دارد و در طول بازی معمولاً افرادی با تفکرات و ایدئولوژی‌های مختلف در مقابل همدیگر قرار می‌گیرند. از جمله بازی‌های معروف او می‌توان به عنوان Killer7 و سری No More Heroes اشاره کرد که قسمت سوم آن هم در حال ساخت بوده و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی عرضه شود. به دلیل همین خاص بودن فضای بازی، معمولاً عناوین گوئیچی سودا با واکنش‌های ضد و نقیضی رو به رو می‌شوند و از سوی بعضی منتقدان نمرات بسیار بالایی کسب کرده و بعضی دیگر نیز نمرات پایینی به بازی‌های او می‌دهند. چنین وضعیتی در بین بازیکنان نیز وجود دارد و بعضی‌ها به هیچ وجه از عناوین او خوششان نمی‌آید و بعضی دیگر نیز به شدت به بازی‌های او علاقه‌مند می‌شوند و بعد از انجام یکی از بازی‌ها، به سراغ تجربه سایر عناوین این کارگردان و طراح بازی بزرگ می‌روند. با توجه به این اوصاف، شاید هنوز شاهد تأثیرگذاری بارز عناوین او بر سایر بازی‌سازان نبوده باشیم؛ اما نمی‌توان منکر توانایی بالای او در طراحی و ساخت بازی‌های خاص شد. از این رو و با توجه به توانایی بالای گوئیچی سودا، قطعاً باید نام او را در فهرست برترین طراحان بازی قرار بدهیم.

۲۸- Kazunori Yamauchi

best video game designers

آقای یامائوچی علاوه بر طراحی سری Gran Turismo مدتی نیز به عنوان راننده حرفه‌ای در مسابقات شرکت داشته است.

تاریخ تولد: ۵ آگوست ۱۹۶۷ | ۱۴ مرداد ۱۳۴۶

کازونوری یامائوچی فردی کاملاً شناخته شده برای طرفداران سبک مسابقه‌ای است. او مغز متفکر اصلی پشت یکی از مهم‌ترین بازی‌های ریسینگ تاریخ یعنی مجموعه Gran Turismo است. آقای یامائوچی تقریباً در تمامی عناوین این سری به عنوان طراح حضور دارد و تهیه کننده اکثر نسخه‌های این سری را هم بر عهده داشته است. شروع کار آقای یامائوچی با یک بازی کارتینگ با الهام از Mario Kart به نام Motor Toon Grand Prix بوده است و پس از موفقیت نسبی این بازی، کم‌کم او به دنبال رؤیای دیرینه خود یعنی ساخت یک بازی شبیه ساز رانندگی حرکت کرد و البته در این کار هم به موفقیت بزرگی رسید. سری Gran Turismo همواره یکی از استانداردترین عناوین سبک شبیه ساز ریسینگ بوده است و به جز سال‌های اخیر که سری Forza Motorsport تبدیل به یکه تاز میدان شده است، به عنوان بهترین بازی‌این سبک شناخته می‌شد. نکته جالب دیگری که باید در مورد او بدانید، این است که آقای یامائوچی تنها به طراحی بازی در سبک مسابقه‌ای اکتفا نکرده است و خود در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ به عنوان راننده حرفه‌ای مسابقات مختلف حضور داشته و در بعضی از آن‌ها به جایگاه اول دست پیدا کرده است. علاوه بر این او در طراحی یکی از خودروهای شرکت نیسان نیز نقش داشته است و به همین سبب این شرکت به او یک دستگاه خودرو Nissan GT-R اهدا کرده است. فارغ از این مسائل، قطعاً کسی نمی‌تواند منکر نقش پررنگ او در شکل گیری و پیشرفت بسیار بالای سبک شبیه‌سازی ریسینگ بشود؛ از این رو قطعاً آقای یامائوچی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های این سبک محبوب، باید در لیست بهترین طراحان بازی حضور داشته باشد.

۲۷- Cliff Bleszinski

best video game designers

کلیف بلزینسکی، از مهم‌ترین افراد در ساخت سری Gears of War

تاریخ تولد: ۱۲ فوریه ۱۹۷۵ | ۲۳ بهمن ۱۳۵۳

کلیف بلزینسکی یکی از چهره‌های شاخص در سبک شوتر سوم شخص محسوب می‌شود. مهم‌ترین اثر او بدون شک حضور به عنوان کارگردان بخش طراحی بازی عنوان Gears of War بوده است. اولین نسخه Gears of War یک بازی شاخص و بسیار مهم محسوب می‌شد که با ارائه ترکیبی درست از سیستم سنگر گرفتن، پیشروی در بازی و شوتینگ خوب به یک الگو برای سایر بازی‌های این سبک تبدیل شد و حتی بسیاری عناوین دیگر سبک اکشن سوم شخص، حتی بازی‌هایی که سیستم شوتینگ بخش اصلی‌شان نبود هم از نحوه ارائه این بخش در این بازی الهام گرفتند و برای قسمت‌های شوتینگ از مکانیزم‌های این بازی استفاده کردند. بعد از آن هم همچنان او به عنوان طراح اصلی در دو نسخه بعدی این سری یعنی Gears of War 2 و Gears of War 3 حضور داشت که همگی عناوین بسیار باکیفیتی در این سبک بودند. در سال ۲۰۱۴ او شرکت Boss Key Productions را تأسیس کرد و در آن جا مشغول ساخت بازی LawBreakers شد. این بازی در نهایت در سال ۲۰۱۷ در قالب یک عنوان Arena Shooter منتشر شد. بازی در کل از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار بود ولی به دلایل مختلف این بازی نتوانست در مقابل غول این سبک یعنی Overwatch دوام بیاورد و در نهایت به دلیل مشکلات مالی شرکت Boss Key Productions نیز تعطیل شد. به عنوان یک نکته جالب باید بدانید که آقای بلزینسکی در تیم طراحی بازی Jazz Jackrabbit هم که در سال ۱۹۹۴ برای سیستم‌عامل DOS منتشر شد نیز نقش مهمی ایفا کرده است. با همه این‌ها و فارغ از اتفاقات ناخوشایندی که برای شرکت او اتفاق افتاد، نمی‌توان نقش بالای او در تکامل سبک شوتر سوم شخص شد. با توجه به تأثیر بسیار بالایی که عنوان Gears of War بر سایر بازی‌های این سبک گذاشته است و نقش مهم کلیف بلزینسکی در طراحی این بازی، قطعاً باید نام او در میان طراحان بازی برجسته قرار داشته باشد.

۲۶- Cory Barlog

best video game designers

کوری بارلوگ شاید تا چند سال پیش نام بزرگی محسوب نمی‌شد؛ اما با ساخت God of War 2018 او خود را به عنوان یک طراح، کارگردان بزرگ ثابت کرده است و مطمئنا در آینده از او بیش‌تر خواهیم شنید.

تاریخ تولد: ۲ سپتامبر ۱۹۷۵ | ۱۱ شهریور ۱۳۵۴

کوری بارلوگ از جمله بازی‌سازانی است که در سال‌های آینده قطعاً از او بیش‌تر خواهیم شنید. او در زمینه‌های مختلفی تخصص دارد و در عناوین مختلف در پست‌های گوناگونی از زمینه گرافیک گرفته تا کارگردانی و طراحی بازی و نویسندگی فعالیت کرده است. او از اولین نسخه God of War همراه این سری بوده است و در نسخه اول جز طراحان ارشد انیمیشن‌های بازی بوده است. در نسخه دوم او وظیفه کارگردانی و نویسندگی بازی را بر عهده گرفت و به عنوان کارگردان قطعاً نقش زیادی در طراحی گیم پلی بازی هم داشته است. در نسخه سوم این سری هم او به عنوان طراح در مراحل اولیه ساخت بازی حضور داشته و قالب کلی داستان را هم مشخص کرده است. برای ساخت ریبوت بازی Tomb Raider که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد، او برای مدتی به شرکت Crystal Dynamics پیوست و در آن جا وظیفه کارگردانی سینماتیک های بازی را بر عهده داشت. تا این جا شاید نتوانیم قدرت او را به عنوان یک طراح بزرگ که شایستگی حضور در لیست را در رتبه‌های خوب داشته باشد به خوبی متوجه می‌شویم. با این وجود اوج کار او در God of War 2018 بوده است. او به عنوان کارگردان این بازی و شخصی که در طراحی گیم پلی بازی نقش اساسی داشته است، کار بسیار بزرگی انجام داده است که باعث می‌شود او بتواند به جایگاه خوبی در لیست ما دست پیدا کند. بر عهده گرفتن وظیفه ساخت دنباله یکی از بزرگ‌ترین فرنچایز های شرکت بزرگی مثل سونی و ایجاد تغییر بنیادین در سرتاسر گیم پلی آن، کاری است که کمتر کسی جرئت انجام آن را دارد. کار دشوار دیگر این بوده است که در برهه‌ای از ساخت، بازی در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته که آقای شوهی یوشیدا، مدیر بخش سرگرمی‌های سونی، در آن زمان از کیفیت بد بازی متعجب شده بود. آقای بارلوگ با تمامی فشارها توانست این عنوان را از وضعیت بدی که در آن گرفتار بود خارج کرده و در نهایت یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۱۸ را عرضه کند که روح تازه‌ای به کالبد فرنچایز God of War دمید و ساخت‌ دنباله‌های بعدی آن را هم تضمین کرد. با توجه به این مسائل می‌توان به توانایی بالای کوری بارلوگ در طراحی، کارگردانی و مدیریت فرآیند ساخت بازی‌های ویدیویی پی برد و مطمئناً در آینده از او و کارهایش بیش‌تر خواهیم شنید. با این توصیفات باید او را در لیست برترین طراحان بازی قرار داد.

 ۲۵- Fumito Ueda

best video game designers

عناوین فومیتو اوئدا از جمله بازی‌های خاصی هستند که با یک بار تجربه آن‌ها، قطعا برای همیشه در خاطرات شما به عنوان بازی‌هایی استثنایی جای می‌گیرند.

تاریخ تولد: ۱۹ آوریل ۱۹۷۰ | ۳۰ فروردین ۱۳۴۹

فومیتو اوئدا یکی دیگر از طراحان بازی ژاپنی است که آثاری با سبک و سیاق بسیار خاص و ویژه طراحی می‌کند. تعداد بازی‌های بزرگی که او ساخته خیلی زیاد نیستند و معروف‌ترین آن‌ها سه عنوان Ico، Shadow of the Colossus و The Last Guardian است. هر سه این بازی‌ها عناوینی بسیار خاص و منحصر به فرد هستند که تقریباً اثری مشابه آن‌ها نمی‌توان یافت. داستان تمامی این بازی به شدت مینیمالستیک و نمادین و در عین حال فوق‌العاده زیباست. در کنار آن سبک هنری خاص همه این عناوین به شدت جلب نظر می‌کند. در کنار این موارد، همه این بازی‌ها طراحی خاص و منحصر به فردی دارند که تقریباً نظیر آن را در هیچ بازی مشاهده نمی‌کنید. این بازی‌ها همگی نوعی حس تنهایی خاص را به بازیکن منتقل می‌کنند و در کنار آن با قرار دادن مکانیزم‌های منحصر به فرد در طول بازی، فضایی کاملاً خاص خلق می‌شود. در عنوانی نظیر Shadow of Colossus این مکانیزم ویژه مبارزه با Colossus های بزرگ و غول پیکر بازی است و در عنوانی نظیر The Last Guardian همراه شدن با حیوان غول پیکری که با شخصیت اصلی بازی، دوست می‌شود و البته با این وجود همچنان نوعی حس تنهایی خاص در بازی احساس می‌شود. فومیتو اوئدا در مصاحبه‌ای گفته است که شیوه طراحی او “طراحی به وسیله کاهش” یا “Design by Subtraction” است که با حذف تعداد قابل توجهی از عناصر رایج در سایر بازی‌ها و اضافه کردن یک یا چند المان خیلی خاص، باعث منحصر به فرد شدن بازی می‌شود. شاید از المان‌های طراحی بازی‌های او در سایر بازی‌ها چندان استفاده نشود و دلیل آن نیز سختی پیاده سازی چنین مکانیزم‌های گیم پلی در کنار فراهم کنار اتمسفر خاص چنین بازی‌هایی است. همین مسائل است که باعث می‌شود بازی‌های او تبدیل به عناوینی بشوند که بعد از تجربه آن‌ها، بعید است هرگز آنان را از یاد ببرید. با توجه به این موارد، طبیعتاً چنین طراح بازی خلاقی باید در لیست برترین طراحان بازی حضور داشته باشد.

۲۴-  Gabe Newell

best video game designers

گیب نیول هم اکنون مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت ویدیوگیم یعنی Valve است. فروشگاه بزرگ Steam هم متعلق به این شرکت است. او در فرآیند ساخت و طراحی سری Half Life نقش عمده‌ای ایفا کرده است.

تاریخ تولد: ۳ نوامبر ۱۹۶۲ | ۱۲ آبان ۱۳۴۱

کمتر PC گیمری در دنیا هست که نام گیب نیول را نشنیده باشد؛ او اکنون رئیس شرکت Valve، یعنی سازنده فروشگاه بزرگ Steam و یکی از ثروتمندترین بازی‌سازان دنیا محسوب می‌شود. با این وجود مدیریت درست این شرکت بزرگ تنها کار بزرگ او نبوده است. گیب نیول یکی از طراحان اصلی فرنچایز Half Life به حساب می‌آید و در بخش‌های زیادی از بازی نقش اساسی داشته است. Half Life از جمله بازی‌های بسیار مهم سبک اول شخص است که با ترکیب مکانیزم‌های عناوین شوتر به همراه معماهای خلاقانه مبتنی بر فیزیک، نقش مهمی در موفقیت شرکت Valve ایفا کرده است. علاوه بر طراحی بازی، او در زمینه توسعه تکنولوژی‌های مورد استفاده در این بازی نیز نقش زیادی داشته است، تکنولوژی‌هایی که اکنون باعث می‌شوند شرکت Valve همچنان بدون نیاز به سازندگانی از شرکت‌های دیگر، بازی‌های مربوط به فرنچایزهایش را خودش تولید کند. قطعاً او در زمینه مدیریت هم توانایی‌های بالایی داشته وگرنه Valve اکنون با جایگاه فعلی‌اش که یک غول بزرگ در کل صنعت ویدیو گیم و مهم‌ترین شرکت در زمینه عرضه بازی‌های PC محسوب می‌شود، دست پیدا نمی‌کرد. بدین ترتیب، نام گیب نیول نه تنها به عنوان یک طراح بازی بزرگ بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین اشخاص در کل صنعت ویدیو گیم در این لیست قرار می‌گیرد.

۲۳- Michel Ancel

best video game designers

میشل انسل، از کلیدی ترین افراد در سری Rayman محسوب می‌شود. او هم اکنون مشغول پروژه ساخت بازی Beyond Good and Evil 2 و همچنین بازی The Wild است.

تاریخ تولد: ۲۹ مارس ۱۹۷۲ | ۹ فروردین ۱۳۵۱

میشل انسل، یکی از بزرگان سبک پلتفرمر و از مهم‌ترین افراد در تکامل و موفقیت یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های بازی‌های پلتفرمر یعنی Rayman محسوب می‌شود. فرنچایز Rayman یکی از موفق‌ترین بازی‌های سبک پلتفرمر محسوب می‌شود که با در اختیار داشتن شخصیت‌های بامزه، گیم پلی سریع و روان و گرافیک هنری فوق‌العاده همواره محبوبیت بالایی در نزد بازیکنان این سبک داشته است. آقای میشل انسل، در نسخه اول این سری به عنوان یکی از طراحان اصلی گیم پلی حضور داشته است و پس از آن هم در نسخه‌های مختلف این سری در سمت‌های مختلف ظاهر شده است که مهم‌ترین آن‌ها حضور به عنوان کارگردان، ایده پرداز و طراح بازی در دو نسخه فوق‌العاده موفق این سری یعنی Rayman Origins و Rayman Legends بوده است. علاوه بر این او کارگردانی عنوان خاص Beyond Good & Evil را هم بر عهده داشته است. این بازی را می‌توان جزو عناوین خاص سبک اکشن ادونچر در نظر گرفت که به طور کلی فضا و حال و هوای ویژه‌ای دارد که در کمتر عنوانی شاهد آن هستیم. علاوه بر این او کارگردانی نسخه دوم این بازی را هم بر عهده داشته و به عنوان طراح در پروژه بازی Wild که مدت زیادی است خبری از آن منتشر نشده حضور دارد. به هر حال، میشل انسل از جمله اشخاص بسیار مهم و خلاق در تکامل سبک پلتفرمر محسوب می‌شود و باید در لیست برترین طراحان بازی حضور داشته باشد.

 ۲۲- Todd Howard

best video game designers

تاد هاوارد، طراح و کارگردان نسخه‌های متعدد سری Fallout و The Elder Scrolls – اکثر بازی‌های او از نظر ابعاد فراتر از بازی‌های زمان خود هستند. ابعاد بزرگ بازی‌های او تنها از لحاظ وسعت محیط بازی نیست، بلکه عناوین او از لحاظ محتوا نیز عناوین پرباری هستند.

تاریخ تولد: ۲۵ آوریل ۱۹۷۱ | ۵ اردیبهشت ۱۳۵۰

تاد هاوارد یکی از افراد کلیدی شرکت بتزدا است که بخش زیادی از محبوبیت این شرکت را باید مدیون توانایی‌های او در طراحی بازی‌های نقش آفرینی دانست. نام سری The Elder Scrolls و Fallout گره تنگاتنگی با نام تاد هاوارد خورده است. اولین تجربه او در مورد سری The Elder Scrolls مربوط به نسخه دوم این مجموعه می‌شود و آقای هاوارد در آن پروژه به عنوان یکی از طراحان بازی حضور داشت. باکیفیت بالای کار او، در پروژه The Elder Scrolls III: Morrowind به او سمت رهبر پروژه داده شد و همان طور که می‌دانید، نتیجه کار عنوانی بسیار موفق و باکیفیت بود. پس از آن، وی در نسخه چهارم سری به عنوان تهیه کننده اجرایی حضور داشت. پس از آن، او در بازی Fallout 3 به عنوان کارگردان حضور داشت و به عنوان حاصل کار او شاهد یک عنوان نقش آفرینی عمیق و بسیار باکیفیت بودیم. به دلیل همین کیفیت بالا، در نهایت مسئولیت کارگردانی پنجمین نسخه سری The Elder Scrolls یعنی The Eldrer Scrolls V: Skyrim هم به او سپرده شده و نتیجه کار همان طور که می‌دانید، یک شاهکار به تمام معنا بود. عنوانی که بعد از گذشت نزدیک ۹ سال از عرضه‌اش، همچنان تازگی داشته و نکات مختلفی در گوشه و کنار آن برای کشف کردن وجود دارد. پس از این او به عنوان کارگردان Fallout 4 و Fallout 76 هم حضور پیدا کرد. به جز مورد آخر که به دلیل مشکلات متعدد زمان عرضه با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شد، تقریباً تمامی بازی‌های دیگر او شاهکارهایی به یاد ماندنی در سبک نقش آفرینی محسوب می‌شوند. ویژگی بارزی که در تمامی بازی‌های او به چشم می‌خورد، فراتر رفتن از حد و محدوده تمامی بازی‌های دیگری است که تا زمان عرضه بازی منتشر شده‌اند. از اولین نسخه‌های سری The Elder Scrolls گرفته تا عنوانی نظیر Skyrim، همیشه بازی‌هایی که تاد هاوارد روی آن‌ها کار کرده است، از نظر بزرگی و جاه طلبی مرزهای صنعت را به جلو برده‌اند و خوشبختانه تقریباً در تمامی موارد این جاه‌طلبی‌ها نتیجه داده‌اند. تاد هاوارد بدون شک کمک بسیار بزرگی به پیشرفت سبک نقش آفرینی و همچنین گسترش بازی‌های این سبک از نظر ابعاد و بزرگی کرده است، گسترشی که تنها با افزایش اندازه صرف همراه نبوده و به همراه خود، چند برابر شدن محتوای بازی را هم در پی داشته‌اند. با توجه به همه این موارد، قطعاً باید نام او را در میان برترین طراحان بازی قرار بدهیم.

۲۱- Hideki Kamiya

best video game designers

هیدکی کامیا در تکامل سبک هک اند اسلش نقش بسیار پررنگی ایفا کرده است.

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۱۹۷۰ | ۲۸ آذر ۱۳۴۹

هیدکی کامیا یکی از معروف‌ترین بازی‌سازان ژاپنی است که در فرآیند ساخت بازی‌های هک اند اسلش زیادی نقش داشته است و علاوه بر آن بازی‌های شاهکاری در سایر سبک‌ها نیز عرضه کرده است. اولین کار حرفه‌ای او در نسخه اول Resident Evil بوده است. در این نسخه او به عنوان طراح سیستم‌های بازی حضور داشته است و پس از آن در دومین نسخه این سری در جایگاه کارگردان قرار گرفت. جایگاهی بسیار مهم در یکی از مهم‌ترین بازی‌های سبک ترسناک. نتیجه کار هم همان طور که می‌دانید بسیار خوب و باکیفیت بوده است وگرنه امروزه شاهد بازسازی دوباره Resident Evil 2 نمی‌بودیم. دیگر اثر فوق‌العاده مهم او، ساخت اولین نسخه از سری فوق‌العاده محبوب Devil May Cry است. سطح بالای کیفی این بازی، تنوع کمبوها و مبارزات فوق‌العاده نرم و روان، باعث رایج شدن هر چه بیش‌تر بازی‌های سبک هک اند اسلش شدند و این سری نیز تا امروز به حیات خود ادامه داده است. علاوه بر این او کارگردان اولین نسخه سری Viewtiful Joe هم بوده است که هر چند امروزه خیلی اثری از این سری نیست اما در زمان خود جزو عناوین Beat em’ Up بسیار باکیفیت و موفق محسوب می‌شد. او همچنین به عنوان کارگردان در پروژه ساخت عنوان فوق‌العاده زیبا و هنری Okami هم حضور داشته است. علاوه بر این آقای کامیا کارگردانی اولین نسخه سری بایونتا را هم بر عهده داشت که خود یکی از عناوین بسیار موفق هک اند اسلش به حساب می‌آید. هیدکی کامیا به عنوان ناظر بر پروژه‌های بزرگ دیگری از سبک هک اند اسلش نظیر Astral Chain و نسخه دوم سری بایونتا هم حضور داشته است. با تمام این موارد و با در نظر گرفتن این که او به عنوان کارگردان، نقش بسیار بالایی در بخش گیم دیزاین داشته و بلوغ سبک هک اند اسلش تا حد زیادی مدیون کارهای او بوده است، قطعاً باید نام هیدکی کامیا را در میان برترین طراحان بازی قرار داد.

۲۰- Gunpei Yokoi

best video game designers

گانپی یوکوی که در فرآیند طراحی اولین عنوان سری Mario یعنی Mario Bros نقش مهمی ایفا کرده بود، در سال ۱۹۹۷ بر اثر یک تصادف رانندگی جان خود را از دست داد.

تاریخ تولد: ۱۰ سپتامبر ۱۹۴۱ | ۱۹ شهریور ۱۳۲۰

گانپی یوکوی، از جمله بازی‌سازان موفقی بوده است که علاوه بر طراحی بازی، در زمینه ساخت کنسول نیز فعالیت داشته است و با طراحی کنسول موفق Game Boy به موفقیت شرکت نینتندو کمک بزرگی کرده است. او از کارکنان قدیمی شرکت نینتندو محسوب می‌شد و حدوداً از سال ۱۹۶۶، یعنی زمانی که نینتندو هنوز خیلی در زمینه بازی‌های ویدیویی فعالیت نمی‌کرد، در این شرکت مشغول کار بود. از اولین نقش‌های او در صنعت ویدیو گیم، نظارت بر کار شیگرو میاموتو در طراحی عنوان Donkey Kong بوده است. پس از آن گانپی یوکوی در کنار شیگرو میاموتو هر دو به عنوان طراح توسعه و ساخت بازی Mario Bros. را شروع کردند که در اصل اولین عنوان رسمی از خود سری Mario محسوب می‌شود و قطعاً پایه‌های اساسی این سری در این نسخه بنا نهاده شده است. پس از آن او در فرایند ساخت اولین نسخه‌های سری Kid Icarus و Metroid نیز نقشی اساسی ایفا کرد و بعد از این عناوین، در فرآیند ساخت و طراحی کنسول قابل حمل Game Boy نقشی اساسی ایفا کرد، کنسولی که در نهایت به موفقیت و فروش بسیار بالایی دست یافت. با این وجود در برهه‌ای او کنسول Virtual Boy را طراحی کرد که با شکست تجاری بالایی رو به رو شد و مدتی بعد از شرکت نینتندو جدا شد. بسیاری دلیل جدایی او را شکست این کنسول می‌دانستند؛ اما خود شرکت نینتندو در آن سال‌ها این موضوع را رد کرد. پس از آن او به شرکت Bandai پیوست تا در پروژه ساخت کنسول آن‌ها مشارکت داشته باشد (کنسول WonderSwan که در نهایت کنسول موفقی از کار در نیامد)، با این وجود عمر او به قدری نبود که بتواند عرضه این کنسول را ببیند و متأسفانه در سال ۱۹۹۷ در یک حادثه رانندگی کشته شد. با این وجود نام او به عنوان یکی از طراحان اصلی سری Mario که امروزه نماد صنعت بازی محسوب می‌شود، همواره در یادها باقی مانده است.

۱۹- Yoshiaki Koizumi

best video game designers

یوشیاکی کویزومی از افراد بسیار موثر در ساخت بسیاری از عناوین بزرگ شرکت نینتندو از جمله Super Mario Odysey، Super Mario Galaxy، The Legend of Zelda: Ocarina of Time و بسیاری عناوین دیگر محسوب می‌شود.

تاریخ تولد: ۲۹ آوریل ۱۹۶۸ | ۹ اردیبهشت ۱۳۴۷

یوشیاکی کویزومی، از جمله طراحان موفق و بسیار مهم شرکت نینتندو است که در ساخت بسیاری از بازی‌های بزرگ این شرکت نقش بسیاری کلیدی ایفا کرده است. از اولین کارهای بزرگ او حضور در بازی The Legend of Zelda: Link’s Awakening به عنوان طراح باس‌های بازی بوده است. پس از آن او در عنوان موفق و بزرگ Super Mario 64 به عنوان دستیار کارگردان در کنار شیگرو میاموتوی افسانه‌ای حضور پیدا کرد و پس از حضور موفق در این سمت، وظیفه طراحی سیستم‌های سه بعدی و گیم دیزاین The Legend of Zelda: Ocarina of Time که یکی از بزرگ‌ترین عناوین این سری است به او سپرده شد. پس از موفقیت این بازی او در نسخه Majora’s Mask به عنوان کارگردان سیستم‌های بازی و در Wind Waker به عنوان دستیار کارگردان بار دیگر توانایی‌های بالای خود را اثبات کرد. با این وجود بزرگ‌ترین دستاورد او را باید کارگردانی عنوان فوق‌العاده باکیفیت و قوی Super Mario Galaxy دانست. عنوانی که یکی از بهترین بازی‌های تمامی دوران این سری محسوب می‌شود و به قدری کیفیت بالایی داشت که در پی آن Super Mario Galaxy 2 هم ساخته شد. پس از ساخت این بازی، آقای کویزومی در بسیاری از عناوین دیگر این شرکت از جمله Super Mario 3D World و Super Mario Odyssey به عنوان تهیه کننده حضور داشته است و مطمئناً در فرآیند ساخت این عناوین بزرگ نقش مهمی ایفا کرده است. با توجه به کیفیت بالای بازی‌هایی که آقای کویزومی روی آن‌ها کار کرده است و علی‌الخصوص کارگردان عنوان فوق‌العاده موفق Super Mario Galaxy و نقش پررنگ در طراحی بسیاری از این بازی‌های بزرگ، قطعاً باید نام او را در میان برترین طراحان بازی قرار بدهیم.

۱۸- Tim Schafer

best video game designers

تیم شیفر، موسس استودیو Double Fine و یکی از بزرگان سبک ادونچر، او بازی‌های خلاقانه و خاص بسیاری را در کارنامه خود دارد.

تاریخ تولد: ۲۶ جولای ۱۹۶۷ | چهار مرداد ۱۳۴۶

تیم شیفر از جمله مهم‌ترین چهره‌ها در تکامل سبک ادونچر است. او یکی از چهره‌های کلیدی شرکت Lucas Arts در دوران طلایی بازی‌های ادونچر بوده است و در فرآیند ساخت عناوین بزرگی نظیر Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge، Day of the Tentacle، Full Throttle و Grim Fandango در پست‌های کلیدی از جمله رهبری کل پروژه، طراحی بازی، نویسندگی و برنامه نویسی فعالیت کرده است. در سال ۲۰۰۰ او شرکت Double Fine Productions را تأسیس کرد و در این شرکت دست به ساخت بازی‌های خلاقانه و خاصی زد که اکثراً عناوین مشابهی ندارند. از بازی Psychonauts که به شکل زیبا و خلاقانه‌ای به بررسی مسائل روان شناسی در قالب یک بازی پلتفرمر سه بعدی می‌پردازد گرفته تا Costume Quest، Stacking، The Cave، Broken Age و بازی‌های مختلف دیگر که تقریباً همگی المان‌های خاص و خلاقانه‌ای در خود داشته‌اند. البته طبیعتاً همه این عناوین با نقدهای کاملاً مثبت رو به رو نشده و بعضی نیز نقدهای منفی داشته‌اند؛ اما با وجود بعضی نقدهای منفی، همچنان می‌توان خاص بودن طراحی بازی و مکانیزم‌های گیم پلی را به خوبی در آن‌ها شناسایی کرد. او در این سال دست به ریمستر کردن عناوین کلاسیک ادونچر نظیر Grim Fandango و Full Throttle هم زده است و نتیجه کار نیز به عنوان ریمستر این آثار بزرگ بسیار خوب بوده است. پروژه فعلی او ساخت نسخه دوم بازی Psychonauts است، عنوانی که همان طور که بالاتر اشاره کردیم، به شکلی خاص به مسائل روان شناسی می‌پردازد و سبک و سیاق خاصی دارد که بعضی بازیکنان نمی‌توانند خیلی با آن ارتباط برقرار کنند و در عوض بعضی دیگر آن را یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های صنعت بازی به شمار می‌آورند. خلق آثاری با ویژگی‌های خاص به خوبی نشان دهنده توانایی و خلاقیت بالای آقای شیفر است و با توجه به کارنامه کاری بسیار پر بار او و حضورش در نقش‌های کلیدی نظیر کارگردان در بسیاری از این عناوین، قطعاً باعث می‌شوند که نام او در فهرست ما قرار بگیرد.

۱۷- Peter Molyneux

best video game designers

پیتر مولینیو، طراح اصلی سری بازی‌هایی همچون Black and White و Fable

تاریخ تولد: ۵ می ۱۹۵۹ | ۱۴ اردیبشهت ۱۳۳۸

پیتر مولینیو از جمله بازی‌سازان و طراحانی است که عناوین بسیار خاص و ویژه‌ای طرح کرده‌اند و در کنار این، نام خود را به عنوان ابداع کننده یک ژانر در صنعت بازی‌های ویدیویی نیز جاودانه کرده‌اند. اولین بازی مهم او عنوانی به نام Populous است که از آن به عنوان اولین بازی سبک God Game یاد می‌شود، یعنی عناوینی که تقریباً در آن بازیکنان در حکم یک آفریننده و قدرت مطلق قرار می‌گیرند و بر سایر اجزای بازی احاطه دارند. قبل از این بازی، چندین عنوان وجود داشتند که تا حدی چنین ایده‌ای را در خود قرار داده بودند ولی این بازی اولین عنوانی بود که به شکل خوبی توانست این ایده را کامل پیاده سازی کند و به همین دلیل به عقیده بسیاری، اولین عنوان این سبک به شمار می‌رود. آقای مولینیو عنوان مشهور دیگری به نام Black and White نیز دارد که در همین سبک است و عنوانی با سبک و سیاق خیلی خاص است که تقریباً می‌توان گفت عنوانی با حال و هوای مشابه این عنوان را نمی‌توانید پیدا کنید. او به عنوان کارگردان در فرآیند ساخت بازی Dungeon Keeper هم حضور داشته است که تا حدی سبک استراتژی همزمان و God Game و سیستم‌های شبیه ساز Dungeon نظیر سری Dungeons & Dragons را با هم ترکیب کرده و البته نتیجه کار نیز عنوانی بسیار باکیفیت از کار در آمده بود. از میان کارهای مهم دیگر او هم باید به ساخت سری Fable و حضور به عنوان طراح اصلی در هر سه نسخه مهم آن یعنی Fable، Fable II و Fable III اشاره کرد. عنوانی که تا حدی بر مبنای ایده تأثیرگذار بودن بازیکنان بر روند بازی و سرنوشت اتفاقات مختلف آن ساخته شده بود و می‌توان گفت که در پیاده سازی این ایده نیز به موفقیت رسیده بود و در نهایت با عناوینی باکیفیت رو به رو بودیم. اکنون نیز شایعاتی در مورد ساخت نسخه چهارم این سری به گوش می‌رسد و دو سال پیش به طور ضمنی این موضوع در E3 توسط فیل اسپنسر تأیید شد با این وجود احتمالاً خبری از حضور آقای مولینیو در این عنوان نیست. فارغ از همه این‌ها، با توجه به ساخت یک ژانر جدید توسط پیتر مولینیو و نقش بارز او در روند طراحی تعدادی از بازی‌های بسیار بزرگ و تأثیرگذار، قطعاً باید نام او در فهرست برترین طراحان بازی حضور داشته باشد.

۱۶- Ralph Baer

best video game designers

رالف بائر،‌ پدر بازی‌های ویدیویی

تاریخ تولد: ۸ مارس ۱۹۲۲ | ۱۷ اسفند ۱۳۰۰

در لیستی که از بهترین طراحان و بازی‌سازان دنیا صحبت می‌شود، حتماً باید نام رالف بائر هم وجود داشته باشد. رالف بائر یکی از اولین سازندگان بازی‌های ویدیویی و سازنده اولین کنسول بازی یعنی Magnavox Odyssey بوده و از این رو به او لقب پدر ویدیو گیم داده شده است. او خالق یکی از اولین بازی‌های ویدیویی است که Shooting Gallery نام داشت و از طریق یک تفنگ نوری مخصوص کنسول امکان انجام آن وجود داشت. البته فراتر از طراحی بازی، باید به خاطر نقش بسیار پررنگش در ساخت اولین کنسول بازی، یک مخترع بزرگ به حساب آورد. رالف بائر بیش از ۱۵۰ طرح ثبت شده داشته است که تنها محدود به صنعت بازی نبودند. او در فرآیند ساخت اولین بازی‌های این کنسول نقش مهمی ایفا کرده است و از این رو یک طراح بازی هم محسوب می‌شود. بازی Simon که یک عنوان ساده تطابق الگوی رنگی است نیز از جمله دیگر عناوین ساخته شده توسط او به حساب می‌آید. با تمام این اوصاف، او مدال ملی تکنولوژی را هم در ایالات متحده دریافت کرده است و فراتر از این‌ها همواره از او به عنوان پدر ویدیو گیم و دنیای بزرگ بازی‌ها یاد می‌شود. رالف بائر در سال ۲۰۱۴ در سن ۹۲ سالگی از دنیا رفت، اما دنیا قطعاً نقش مهم او در شکل گیری صنعت بزرگ ویدیو گیم و تمامی داستان‌ها و رؤیاهایی که در این دنیای بزرگ به حقیقت پیوستند را فراموش نخواهد کرد.

 

ادامه دارد …

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • OXONE گفت:

    سلطان یکه تاز و افسانه ای …
    پدر سبک نقش آفرینی …
    GOD Howard :pray: :worship: :pray:

  • خیلی ممنونم اقای نامجو عزیز الان تقریبا نصفش رو خوندم خیلی عالیه
    میخوام بگم بدون ای سلاطین صنعت گیم چی میشد

  • moslem rafiei گفت:

    ممنون از مقاله‌تون. اگه میشه در مورد موتورهای بازی‌سازی هم بنویسید

  • فرشاد گفت:

    اول از نویسنده عزیز آقای نامجو کمال تشکر رو دارم بابت این مقاله فوق عالی و بعد از اون میرسیم به لیست واقعا گیم چی بوده و چی شده این رو مدیون تمامی این عزیزانی که در این لیست عنوان شد هستیم الان که دارم این متن رو مینویسم آهنگ Ecstasy لست آف آس رو دارم گوش میدم به این فکر میکنم تا به اینجا از عمرم چه عناوین و چه کنسول هایی رو داشتم چه خاطره هایی رو برام رقم زدند این اساتید دنیا بازی از جیسون وست و وینس زمپلا عزیز که اولین مدال افتخار و بعد از کال آف دیوتی رو خلق کردن بگیر تا کلیف بیلیزینسکی دوست داشتنی گیرز اف وار های محشری ساخت که الان خود مایکرو مثل شرکت EA داره زور میزنه با مخلوق خودش رقابت کنه کاری که دقیقا EA داره میکنه از بعد نسخه کربن دارن روز میزنن با مخلوق خودشون رقابت کنن یا کوری بارلوگ که با گاد آف وار بهترین سال گیمی رو برام رقم زد و از اون طرف بهترین حس ممکن در یک بازی منتقل کرد یجورایی سعی کرد هوای ما اولد گیمر ها و نیو گیمر ها رو باهم داشته باشه تو این نسخه همینطور آقای یامائوچی به خاطر شاهکار گرن توریزمو که البته تو این نسل نسبت به نسل قبل یکم افت داشتند و آقای انسل عزیز که واقعا میگم در دنیای گیم اگر بخوایم مثل دنیا فیلم یه لیست ۲۵۰ بازی برتر درست کنیم بدون شک ۲ نسخه آخر ریمن جای دارند

  • yousofkh گفت:

    هروقت چهره تاد هاوارد رو تو این عکس میبینم خندم میگیره به خاطر میم هایی که از روش ساختن :rotfl: برا من تو این لیست یکی تاد یکی گیب یکی کلیف زندگی کردم با بازیاشون

  • M_A.REZAIE گفت:

    هرجی پایین تر می رفتم اسم سلاطین را که می دیدم ناراحت می شدم وقتی به نیول رسیدم که خیلی ناراحت شدم. چرا اینا دارن پیر می شن 😥

  • کوری بارلوگ واقعا کارگردان فوق العاده ای……. کسی که شهامتشو داشت تا یه سری فوق العاده رو یه تکون اساسی بده و از اونی که هست فوق العاده تر بشه……

    • Clara گفت:

      من هیچ‌وقت اون اشک هایی که وقتی نقد ها و نمرات بازی رو دید فراموش نمیکنم فقط خدا میدونه چی کشید ه سر ساخت بازی چقدر طعنه و کنایه خورده که داری فرنچایز رو نابود میکنی و نام گاد رو خراب میکنی و…..
      با تمام این مشکلات ادامه دادن واقعا شجاعت میخواد واقعا باید عاشق کارت باشی و….
      تو این لیست هم تاد هاوارد، بارلوگ، سودا ۵۱ و فومیتو و هیدتا کامیا و کلیف بلیزنسکی رو بیشتر از بقیه دوست دارم
      مخصوصا فومیتو اودیا که اصلا بازی هایی که میسازه معلومه فقط بخاطر دل خودش میسازه و اصلا کاری نداره کی چی میگه

  • یعنی الان میازاکی و لیون باید بالاتر از گیب نیول و مولینیو باشن؟

    امیدوارم بالاتر از میکامی یا جان کارمک اینا نباشن که دیگه واقعا نظر شخصی نمیتونه باشه!

    کن لوین یا میازاکی به هیچ وجه نمیتونن بالاتر از امثال میکامی یا کوجیما باشن

    • Advent Sorrow گفت:

      شینجی میکامی بازیساز بزرگیه اما مطمئناََ به میازاکی نمیرسه. میکامی دوربین سوم شخص رو بهبود داد و بازی خارق العاده‌ای مثل re 4 رو خلق کرد اما میازاکی به طور کلی یک ژانر تازه به وجود آورد. کار کوچکی نیست سیستم مبارزه god of war طبق گفته بارلاگ از سری سولز الهام گرفته باشه. کار کمی نیست هم در بخش Indie تاثیرگذار باشی هم در مورد بازی های AAA. میازاکی روز به روز پیشرفت کرده اما شینجی میکامی فقط پسرفت داشته.
      NioH
      Surge
      Code Vein
      blasphemous
      ASHEN
      dEAD CELLS
      Hollow Knight
      Below
      Salt and Sanctuary
      star wars jedi fallen order
      Darksiders III
      Monster Hunter: World
      Lords of the Fallen
      میازاکی از جفت کسایی که گفتی تاثیرگذاریش بیشتره مخصوصا شینجی می کامی پس بهتره اول درک کنی در مورد کی صحبت می کنی بعدش دکمه ارسال دیدگاه رو بفرستی.
      RE 4 : 96
      god hand: 73
      vanquish: 78 84
      the evil within : 68 75
      استاد بزرگ میازاکی:
      جدای از تغییر در ساختار:
      demon’s souls: 89
      dark souls: 89
      dark souls 3: 89
      Bloodborne: 92
      Sekiro: 90 91
      تازه دارک سولز ۲ رو نگفتم چون نقش نظارتی داشت و اگر کارهای نظارتی میکامی رو حساب می کردم اوضاع وخیم تر میشد.اینقد الکی انسان ها رو بزرگ نکنید. به کارنامه نگاه کنید. ۱۱ سال توی اوج موندن کار اسونی نیست. همین کوجیما هم داره افت می کنه mgs 4 کجا death stranding کجا. ولی میازاکی فقط داره پیشرفت می کنه ۱۱ ساله ۹۰ رو حفظ کرده.

      • Advent Sorrow گفت:

        فعلا که خدای پسرفت استاد میکامیه :)) تو بخوای رای بدی بهش یا ندی فرقی نداره از ۹۶ به ۶۸ رسیدن خیلی باید مغزش پسرفت داشته باشه. همین که بازیات سخت باشن و همه پسند نباشی اما مجبور کنی داورا به انتخاب به عنوان بهترین بازی سال و این که در بازه های زمانی کوتاه بازی های شاهکار بسازی با متاهای ۹۲ ۹۱ و ۸۹ خودش یعنی نابغه. نه این که بهترین بازی ده سال اخیرت یه evil within آشغال باشه با متای ۶۸ ۷۵٫ کور که نیستی داری میبینی چه افتضاحی داره به بار میاره، بازی نسازه سنگین تره. میازاکی همین الانشم ساخته و زمانی که این همه صنعت گیم گسترش پیدا کرده و ده ساله هیچ ژانر جدیدی خلق نشده بود یه ساب ژانر جدید خلق کرد. خدای پسرفت فکر کنم باز یجدیدش ۵۶ باید بشه طبق رویهخ ای که پیش گرفته. چه سلطانی دارین که روز به روز داره افتضاح تر میشه کاراش.

      • Advent Sorrow گفت:

        بهتره ابتدا بخونی بعدش نظر بدی:
        https://www.gamespot.com/articles/the-most-influential-games-of-the-21st-century-dar/1100-6466811/
        کاری که میازاکی کرده دست کمی از re 4 نداره تو حال نمی کنی اهمیتی نداره مهم اینه کسی که باید بفهمه فهمیده. فرقش اما اینه میازاکی شاهکاری که خلق کرد رو تکامل داده و تو اوج مونده اما میکامی یه بازی ساخت و روز به روز پسرفت کرد. حالا هر کی می خواد قبول نکنه اهمیتی نداره حقیقت عوض نمیشه سند و مدرک موجوده کی توی اوجه کی ضعیف شده.

      • Vahid333 گفت:

        رزیدنت اویل ۴ بعد از ۱۶ سال هنوز مردم دارن دربارش حرف میزنن یا کوجیما که دموی p.t رو داد بیرون که کلا نیم ساعته و هنوز بعد از ۶ سال ازش راز کشف میشه هنوز میازاکی نتونسته به متای ۹۴ mgs4 و ۹۶ رزیدنت اویل ۴ برسه

        • Advent Sorrow گفت:

          جالبه نرسیدن به متای ۹۴ ۹۶ مهمه ولی افت میکامی از ۹۶ به ۶۸ .و افت کوجیما از ۹۵ به ۸۳ اصلا دیده نمیشه. میازاکی حداقل از ۸۹ پایین تر نیاورد سری سولزبورن رو. blood و sekiro هم که متای بالای ۹۰ دارن اونم برای بازی ای که اونقدر سخته خیلیا جرئت ندارن سمتش برن. جوری میگی بعد از ۶ سال کشف میشه راز انگار بازی های میازاکی نمیشه همین دو ماه پیش داخل بلادبورن یه باس جدید پیدا شده بود. هر روز دارن راز جدید از بازی های میازاکی کشف می کنن. راز و ایستراگ چپوندن خیلی هنره؟ سواله برام اینقد استاد استاد میکنن اگر استادتون استاده چرا اینقدر بازیاش ضعیف شدن. استاد سابق بگی بیشتر بهش می خوره. ولی میازاکی همچنان با قدرت داره ادامه میده. ۹۶ نگرفته ولی ۱۱ ساله ۹۰ ثابت مونده.

          • Old_Gamers گفت:

            در استاد بودن میکامی شکی نیست ولی به هر دلیلی نتونسته تو اوج بمونه و پسرفت داشته و حرف جدیدی نداشته بزنه چون اویل ویتین هم کپی اویل ۴ هست . میازاکی نابغه ایی هست که کسی به گرد پاش نمیرسه و این دلیل بد بودن بقیه مثل میکامی نیستش .

          • Vahid333 گفت:

            نمرات death stranding اصلا واقعی نیس و خیلی مشکوکن طوری که سایت متا خیلی از نمره ها رو حذف کرد بخاطر استفاده از بازیگرای مطرح به کوجیما ایراد گرفته بودن 😐 😐 😐
            تازه p.t کلا نیم ساعته نه بلادبورن که یه بازی کامله و ۲۰۰ ساعت محتوا داره در هر صورت اصلا میازاکی به کوجیما نمیرسه دل تورو میگه من از کارای کوجیما الهام میگیرم تو کارام هر وقت درباره میازاکی هم همچین حرفی زد اون موقع حرفتو قبول دارم بماند که میازاکی هم میخواست از دل تورو استفاده کنه برا بازی بعدی خودش

            • Advent Sorrow گفت:

              حداقل اخبار رو می خونین درست تحلیل کنین. سایت متاکریتیک نمرات کاربران رو حذف کرد نه نمرات منتقدین. نمرات منتقدین که ۸۳ هست میانگین نه هیچوقت شکی بهشون بوده و نه مشکلی داشتن. ما اصلا در مورد نمرات کاربران صحبت نکردیم. فقط یه سرچ کنی میفهمی.
              دل تورو هم یه فیلم ساز خوب مثل بقیه چرا باید دل تورو بگه میازاکی فلانه. این همه بازی از سری سولز الهام گرفتن، کوری بارلاگ خودش گفته از سولز الهام گرفتن اینا کمه؟

            • Advent Sorrow گفت:

              وقتی دیدی میکامی قابل دفاع نیست به کوجیما روی آوردی جالبه. تنها کسی رو که از میازاکی بالاتر می دونم شیگرو میاموتو و کسی که همرده باهاش می دونم وارن اسپکتُر هستش. اگر میبینی میازاکی خیلی ستایش نمیشه و در موردش بحث نمیشه فقط یک دلیل داره بارها بهش اشاره شده که خیلی خجالتیه و تنها فکر و ذهنش خلق بازی هستش نه مثل کوجیما توی توییتر و اینستا و فیس بوک و … ثانیه ای یه پست بذاره. یا هر روز دنبال هایپ کردن بازی هاش باشه. میازاکی فقط بازی میسازه برای همینم هست زود به زود شاهکار عرضه می کنه. تا حالا فقط دو بار میازاکی دیده شده یکی برای رونمایی chaliceهای بلادبورن یکی هم گرفتن جایزه بازی سال سکیرو. میازاکی حتی توی رونمایی از سکیرو در مجله گیم اینفورمر هم ظاهر نشد و گیمپلی دیزاینر رو فرستاد. کسی که مثل کوجیما به دنبال خودنمایی نباشه معلومه کمتر دیده میشه بماند که کوجیما سبکش ساخت بازی سینمایی با کات سین طولانی هست و همیشه با کارگردان ها و سازنده های فیلم در ارتباطه اما میازاکی هسته اصلی بازیاش گیمپلی هست و کاری به کاتسین های طولانی و فیلم نداره. برای همینم در اولین همکاریش داره با یک نویسنده همکاری می کنه. انتظار داری یه فیلمساز از میازاکی تعریف کنه؟ در حالی که جمع کات سین های بازی های میازاکی به ۱۰ تا نمیرسه؟
              ۲۰۰۹ demon’s souls
              ۲۰۱۱ dark souls
              ۲۰۱۴ dark souls 2
              ۲۰۱۵ bloodborne
              ۲۰۱۶ dark souls 3
              ۲۰۱۸ deracine
              ۲۰۱۹ sekiro
              ۲۰۲۰ در بدترین حالت ۲۰۲۱ ELDEN RING
              همه با متای ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ اصلا میتونی درک کنی چطوری میشه با فاصله یکی دو سال این همه شاهکار عرضه کرد؟ کوجیما برای هر پروژه ۵ ۶ سال وقت میذاره. ولی میازاکی توی ۶ سال سه تا پروژه بی نظیر میده. کم لطفی تا چه حد. اگر کوجیما هم اینقدر درگیر اینستاگرام نبود حداقل سه سالی یک بار بازی خوب میداد گرچه با تایم میازاکی کوجیما عمرا بتونه بازی خوب بده.

              • ST.ranger گفت:

                یعنی چی میکامی قابل دفاع نیست!!! شما به بازیای میازاکی علاقه داری دلیل نمیشه میازاکی بهتر از میکامی باشه لااقل میکامی ریسک کرد و تو چند تا سبک مختلف بازی ساخت که حداقل قابل قبول بودن میازاکی که بغییر سولز بازی تو سبک دیگه نساخته بعدشم یسری متا چیدین پشت سر هم من همون evil within 1 رو با متا پایین بهترین وحشت بقا نسل میدونم در مورد دیزاین میازاکی هر چقدر هم خوب باشه بازم به پای میکامی نمیرسه شما اول برو ببین تو همون dark soul 1 هم تاثییر کارهای میکامی رو میشه دید باور نداری برو تو اینترنت سرچ کن

                • Advent Sorrow گفت:

                  تو می دونی یا اون میدونی اهمیتی برای کسی نداره فعلا که از نظر چهار تا مرجع معتبر EVIL WITHIN در بهترین حالت یک بازی مدیکوره. از این به بعد به میکامی میگم استاد ۶۸یی چون ۱۳ ساله بالا ۸۰ نداشته. :D. با این کامنت گور خودتی کندی برادر. یه سرچ بزنی می فهمی میکامی قصد داشته از بخش آنلاین سری سولز الهام بگیره و نمی دونم انجام داده یا نه اما به شدت ستایش کرده دارک سولز رو و قرار بود داخل یکی از دی ال سی ها بخش انلاین سری سولز استفاده بشه.
                  http://gamerhub.tv/article/1814/shinji-mikami-hints-at-dark-souls-esque-multiplayer-mode-for-the-evil-within
                  چهار تا سرچ هم بکنی میبینی evil within بیشتر شبیه به سری سولز شده و کلی بحث شده درباره اش.
                  میکامی توی این ۱۳ سال هیچ کار قابل دفاعی نداره. هر کاری هم کرده در حد و اندازه استادی نبوده، اگر استادتون لایق متای ۷۵ هستش که من دیگه حرفی نداره استاد۶۸یی.

                • Advent Sorrow گفت:

                  در ضمن میازاکی ریسک نکرد؟ میازاکی هر پروژه داره ریسک می کنه. نمونش Sekiro. !!!! اصلا سکیرو توی ژانر بازی های قبلی قرار میگیره؟ واقعا داری شوخی می کنی یا مدل بحث کردنتون اینطوری بچگانه اس؟ سکیرو کاملا در ژانری متفاوت قرار داره و یک بازی اکشن ادونچر هست اما بازی های قبلی میازاکی همگی آر پی جی یا arpg هستن. اصلا به سیستم مبارزه بازی های میازاکی دقت کردی که میگی ریسک نمی کنه؟
                  میازاکی داخل سری سولز سیستم مبارزه رو طوری طراحی کرد که با شیلد بشه بلاک کرد و جاخالی هم طراحی کرد و هر نسخه سری رو گسترش داد. داخل بلادبورن کلا سیستم مبارزه رو دگرگون کرد شیلد رو حذف کرد بازی رو اکشن کرد و پری کردن رو به اوجش رسوند و با اهمیت ترش کرد. داخل سکیرو هم که کلا فرمول رو زیر و رو کرد دیگه جاخالی جواب نمیداد حتی سیستم مبارزه رو چند برابر سریع تر و جذاب تر ارائه داد. میکامی اصلا قابل قیاس نیست با میازاکی. مثل مقایسه لامبورگیینی و ایرانخودرو می مونه.

                • ST.ranger گفت:

                  اول اینکه بنده هیج وقت از کلمه استاد باسه هیچ کس استفاده نمیکنم و در ظمن بنده نگفتم میکامی از میازاکی بدش میاد و از بازیاش الهام نمیگیره گفتم قبلا میازاکی از میکامی الهام گرفته از متنی که نوشتین هم اینطور برداشت میشه که دلیل غیر قابل دفاع بودن میکامی! از نظر شما متا هستش!! اجب! میازاکی فرد قابل احترامیه برای من چون پیشرفتش رو به چشم تو هر بازی دیدم نه به چشم متا! evil within واقعا چیزی کم نداشت و با تیم کوچیکی ساخته شده بود والا نمیدونم از این بازی چه انتظاری داشتن که براورده نشد

                • ST.ranger گفت:

                  بله سکیرو تا حدودی با سولز متفاوته و بازی سال هم واقعا حقش بود ولی بلاد برن با حذف کردن شیلد تفاوت انچنانی با سولز نمیکنه ریسک میشه تفاوت اویل با ونکویش با dmc با گاد هند! البته این تنوع رو هیچ سازنده دیگه ای به غیر از میکامی نداشته و نداره

              • Vahid333 گفت:

                گفتم هر موقع دل تورو همچین حرفی درباره ی میازاکی زد حرفتو قبول میکنم والسلام تو هم مشخصه میکامی و کوجیما بد جور تو رو سوزوندن که اینقدر جلز ولز میکنی death stranding تو ژاپن هم بهتر از sekiro شد
                اینم بگم که بارلوگم کلی از متال گیر الهام گرفته به گفته خودش فقط میامیتو رو من از کوجیما بالاتر میدونم

                • Advent Sorrow گفت:

                  دل تورو خر کیه که حرفش رسمیت داشته باشه دل تورو کارگردانه فیلم سینمایی میسازه چه کاری برای صنعت گیم کرده که حرفش حقیقت داشته باشه. اره کوجیما که فیلم سینمایی میسازه باید بره همون سینما فعالیت کنه چیکارش به گیم.

            • Old_Gamers گفت:

              نمیدونستیم که متر و معیار نظر دل تورو هستش . خوب شد روشنمون کردی . مشکل میازاکی اینه که فقط دل تورو ازش الهام نگرفته .

        • AmirtheGRB گفت:

          آقاجان بهتر بدتر نداره. همه بازیسازا هنرمندن و جایگاه خودشونو دارن و نباید باهم مقایسه یشن. ماهمه داریم رد پای کارهای میازاکی رو میبینیم. اینکه هرسال حداقل دوتا بازی AAA و چندتا بازی ایندی با سبک سولز بورن میاد بیرون یا داستان سرایی بصری که دیگه توش وابستگی به سینما وجود نداره و میشه با اون بازیرو هنری مستقل از سینما دونست اینا همه میراثیه که میازاکی به جا گذاشت حالا بشین متای همه بازیارو حفظ کن حالشو ببر. پیشنهاد میدم یه جدول درست کنی رو یخچال خونتون بچسبونی که هرروز متای بازیا جلو چشمت باشه یادت نره یه وقت آمارت اشتباه نشه.

        • همه حرف هار دوستان زدن شما اگر نگاه کنید مبینید که بازیای میازاکی هم از نظر پلیر ها و منتقدین جز برترین بازی در دهه اخیر هستند دارک سولز رتبه ۵ بود خوب من فقط میتونم بگه انچه عیان است چه حاجت به بیان است

      • Old_Gamers گفت:

        :yes: انگار کامنتهایی که منفی بارون میشن از ارزش بالاتری برخوردارن نسبت به بقیه کامنتها . کافیه کامنت بدی ( سلطان فقط سونی یا ماکرو ) و هفتاد تا مثبت بخوره اونوقت این کامنت منطقی با دلیل و درست رو منفی بارون میکنن اینجا .

        • Advent Sorrow گفت:

          به ما میگن تعصبی چون از میازاکی دفاع می کنیم اما فنای میکامی که یک بازی ۹۶ رو میبینن اما کارنامه ۱۵ سال اخیرشو چشم پوشی می کنن و هی بهش استاد استاد می گن اصلا تعصبی نیستن. هر وقت تونستن با منطق به کارنامه طرف نگاه کنن بعدش قابلیت بحث و گفت و گو پیدا می کنن. تا زمانی که با آمار و مدرک بحث کنی لایک و دیسلایک اصلا اهمیتی نداره چون من سابجکتیو بحث نکردم و سلیقه رو پیش نکشیدم بلکه با آمار و مدرک بحث کردم حالا یک سری از افراد با RE 4 خاطره دارن و میان دیسلایک می دن اگر واقعا حرفی برای گفتن داشتن جوابی داشتن. لایک و دیسلایک کلا بی اهمیتی مخصوصا در چنین مواردی.

      • Old_Gamers گفت:

        خودم طرفدار میکامی هستم و با اویل ۴ و ماقبل زندگی کردم ولی حقیقت رو بپذیر که میکامی بعد از اویل ۴ حرف جدی برای زدن نداشت . متعصب نباش .

        • Advent Sorrow گفت:

          اولا بحث رو من شروع نکردم کور نیستی بالا ببین کی اول گفته میکامی باید بالا تر باشه. از بس حرفای چرند میزنی ادم به شک میوفته کوری واقعا. نه نمرات رو میبینی نه میتونی چشماتو باز کنی ببینی کی بحث رو شروع کرده. جالبه رفتی از ۲۰۰ میلیون گیمر نظر سنجی دقیق هم کردی میگی از هر ۲۰۰ میلیون بپرسی میگن با RE 4 بیشتر خاطره دارن. بحث خاطره نیست بحث اینه کی کارگردان بهتریه. میکامی فقط یه پروژه شاهکار داره بقیه حتی به سختی “خوب” طلقی میشن پس بهتره دیگه از توهماتی که زدی صحبت نکنی میانگین کارای دو تا کارگردان رو بگیر ببین کی بهتر عمل کرده.

      • AmirtheGRB گفت:

        این که کدوم بیشتر کیف داده سلیقس و متا هم یه نمره و وسیله برای سمی کردن جو هنر بازیهه. هیچ کدوم ما تو جایگاهی نیستیم که بگیم کدوم بهتره. قطعن تو نبوغ میکامی و میازاکی و کن لوین شکی نیست.

      • rezaretki1 گفت:

        این بحثی ک را انداختی خیلی بچه گانست

      • jack-krauser گفت:

        همون ی دونه ایول ۴ی طرف تمام بازیایی هم ک گفتی یطرف

    • Ozhan گفت:

      میازاکی حق بزرگی به گردن صنعت گیم داره
      درسته کوجیما یا میکامی خیلی کارشون خوبه و قدیم شاهکار میساختن ولی اگ بخوایم از لحاظ تاثیرات بگیم کفه ترازو به سمت میازاکی پایینتر میاد
      ایشون حتی مترویدونیا رو هم یه پله ارتقا دادن با ساختن شورتکات اخر بعضی لول ها
      شاید میکامی تونست چندتا مکانیک درست کنه ولی باور کن میازاکی داکیومنت دیزاین اختراع کرد واسه الگو برداریه بقیه بازیا ازش
      این کار هر کسی نیست

  • مقاله عالی بود از بینشون کار کامیا وکوری بارلوگ خیلی میپسندم ،سبک هک اند اساس مدیون کامیاست

  • adam jensen گفت:

    برای من:
    اول امام کوجیما(ع)
    دوم استاد میکامی
    سوم کن لوین
    چهارم هم تاد هاوارد. :inlove:

  • نور به قبر رالف بائر بباره پدر بازی های ویدیویی :rose:

  • MasterDriver گفت:

    رتبه اول کسی نی ست جز….
    کن لوین افسانه ای
    : :pray: :worship: :pray: :worship:

  • Godofwar0385 گفت:

    بارلوگ شاید تا چند سال پیش مشهور نبود ولی با ساخت گاد ۲۰۱۸ روح تازه ای در این عنوان دمید و میتوان نام بارلوگ رو اورد؟
    پس گاد یک رو که با دیوید جف ساخت چی بود؟
    گاد دو که کاملا کارگردانی کرد و از دید خیلیا بهترین نسخه سه رو ساخت چی بود؟
    نصف گاد سه رو کارگردانی کرد
    داستان گاد گوست اسپارتا رو نوشت
    و از دید منه فن گاد گاداف وار جدید پشم نسخه های قبلیش نیست با این که شاهکار بود بعد شما میگید بارلوگ مشهور نبود
    پس اینا چیند اقای نویسنده؟حالا هم که به ترتیب نوشتی اومدید انقدر رتبه ی بالا دادید بهش که نمیدادید بهتر بود نمیدونم دیگه یه کارگردان باید چی بسازه و بازیاش چه متا و یوزر و جوایزی بگیره تا مطرح بشه :no:

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت دوم - گیمفا