آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

در پشت صحنه موفقیت بسیاری از بازی‌های بزرگ، افراد زیادی قرار دارند که حضور تک‌تک آن‌ها در نهایت منجر به ایجاد یک عنوان موفق شده است. با این وجود، نقش بعضی از افراد در ساخت بازی بسیار پررنگ‌تر از دیگران است. طراحان ارشد بازی‌ها از جمله این افراد هستند که بخش زیادی از موفقیت بازی را باید مدیون آنان دانست. در ادامه می‌خواهیم به بررسی ۵۰ طراح بازی برتر و بزرگ در دنیای بزرگ ویدیو گیم بپردازیم.

طراحی بازی یا Game Design را باید مهم‌ترین بخش فرآیند ساخت یک بازی دانست. قسمتی که به طور کامل هویت بازی را مشخص می‌کند و در صورتی که به درستی انجام نشود، حتی در صورت انجام درست سایر بخش‌های توسعه بازی، در نهایت با اثر خوبی رو به رو نخواهیم بود. بسیاری از معروف‌ترین اشخاصی که دنبال کنندگان اخبار بازی‌ها نام آنان را به عنوان سازندگان بازی می‌شناسند، از جمله طراحان بازی هستند. در این مطب می‌خواهیم به معرفی و بررسی نقش تعدادی از بزرگ‌ترین طراحان بازی بپردازیم. در ضمن باید توجه کنید که بسیاری از اوقات، افرادی نظیر برنامه‌نویسان یا کارگردان‌های بازی‌ها نیز نقش عمده‌ای در فرآیند طراحی بازی‌ایفا می‌کنند و لیست ما منحصراً شامل طراحان بازی که تنها این وظیفه را ایفا می‌کنند نمی‌شود و افرادی که در سمت کارگردان یا برنامه‌نویس نقش اساسی در تیم طراحی بازی‌ایفا کرده و جزو طراحان ارشد بوده‌اند نیز در لیست ما جای می‌گیرند.

بدیهی است که مانند تمامی لیست‌هایی که افراد برتر در آن قرار دارند، در لیست ما نیز سلیقه نقش مهمی داشته است. با این وجود قطعاً در رتبه بندی لیست، مواردی نظیر وارد کردن المان‌های ماندگار به دنیای ویدیو گیم، تعدد بازی‌های موفق طراحی شده، خلاقیت و… نقش مهمی ایفا می‌کنند.

۱۵- Alexey Pajitnov

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

Alexey Pajitnov طراح بازی تتریس

تاریخ تولد: ۱۴ مارس ۱۹۵۵ | ۲۳ اسفند ۱۳۳۳

شاید نام الکسی پاجیتنف خیلی آشنا نباشد ولی قطعاً بازی ساخته شده توسط او را همه می‌شناسند و احتمالاً حتی افرادی که با دنیای بازی آشنایی چندانی ندارند هم آن را تجربه کرده‌اند. شناخته‌شده‌ترین بازی طراحی شده توسط او Tetris است؛ عنوانی که تا چندی پیش، با احتساب نسخه‌های مختلفی که از آن عرضه شده است در صدر فهرست بیش‌ترین بازی‌های دانلود شده کل جهان قرار داشت و هم اکنون هم تنها ماینکرفت در جایگاه بالاتری از این عنوان قرار دارد. ایده کلی بازی تتریس همان طور که می‌دانید چیدن یکسری بلوک‌های چهارتایی (اصطلاحاً تترومینو) روی همدیگر و تشکیل خطوط کامل است و به تدریج با افزایش سرعت درجه سختی بازی هم افزایش پیدا کرده و قرار دادن درست بلوک‌ها روی همدیگر دشوارتر می‌شود. با وجود این که ایده بازی بسیار ساده است اما تا به حال به شکل‌های بسیار متنوعی در قالب عناوین متعدد عرضه شده است که موفق‌ترین آن‌ها در سال‌های اخیر بازی Tetris Effect بوده است که در ابتدا برای پلتفرم واقعیت مجازی سونی یعنی PS VR و پس از آن برای PC عرضه شد. البته باید توجه کنید که ساخت بازی‌های بعدی تتریس به جز چند مورد خاص به خود آقای پاجیتنف ربطی ندارد اما به هر حال نباید فراموش کرد که طراح اصلی نسخه اول این بازی که اصول اصلی آن در تمامی عناوین Tetris وجود دارد از ذهن خلاق او نشئت گرفته است. او بر روی بازی‌های دیگری هم کار کرده است که عموماً بازی‌های خوبی بودند ولی قطعاً هیچ کدام از نظر محبوبیت به سطح تتریس نرسیدند. با توجه به زنده بودن تتریس بعد از این همه سال و تبدیل آن به قالب‌های متفاوت، به علاوه تأثیر بالای این بازی در شروع بازی سازی در بسیاری از بازی‌سازان و مواردی نظیر این قطعاً باید نام آقای پاجیتنوف در لیست برترین طراحان بازی قرار بگیرد. هر چند قرار گرفتن او در جایگاه ۱۵ و رالف بائر (در قسمت قبلی) در جایگاه ۱۶ شاید تا حدی موضوعی سلیقه‌ای بوده باشد و بتوانیم جایگاه او را با رالف بائر عوض کنیم.

۱۴- Dan & Sam Houser

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

برادران هوزر، خالقان سری GTA و Red Dead Redemption

تاریخ تولد: (دن) ۱۹۷۴ – (سم) ۲۴ می ۱۹۷۱ | ۳ خرداد ۱۳۵۰

برادران هوزر حق بزرگی به پیشرفت و مطرح شدن صنعت بازی دارند. دن و سم، مؤسسان استودیو Rockstar یعنی سازنده سری GTA و Red Dead Redemption هستند. هر دوی این افراد در اکثر بازی‌های مهم این شرکت از جمله نسخه‌های مختلف سری GTA، از اولین نسخه آن گرفته تا GTA V و همچنین دو نسخه سری Red Dead Redemption و عناوین دیگر این شرکت نظیر Bully و یا Max Payne 3 نقش داشته‌اند. سری GTA علیرغم جنجال‌های زیادی که سر مسائل مختلف در محافل گوناگون ایجاد کرده است و ممکن است مخالفان و موافقانی داشته باشد، اما بی‌تردید یکی از تأثیرگذارترین مجموعه بازی‌های Open World در تمامی صنعت بازی به شمار می‌رود و تا به حال روی عناوین بسیاری اثر گذاری کرده است. عناوین بسیاری تا به حال سعی کرده‌اند که جا پای این سری بگذارند اما یا به کلی شکست خورده‌اند و یا همچنان نتوانسته‌اند از نظر کیفی نزدیک این عنوان بشوند و مسیر خود را از رقابت با این سری جدا کرده و بر روی موارد دیگری متمرکز شده‌اند. در کنار این موضوع بی‌شک نباید بازی فوق‌العاده Red Dead Redemption را از یاد برد که عنوانی بسیار کامل در زمینه نمایش دنیای غرب وحشی به شمار می‌رود. عنوانی که در نسخه دوم از نظر سطح واقع گرایی چه از لحاظ المان‌های گیم پلی و چه از لحاظ گرافیکی به جایگاه بسیار خوبی دست یافت. این دو نفر در نویسندگی داستان‌های عناوین شرکت Rockstar هم نقش مهمی ایفا کرده‌اند و همان طور که می‌دانید، بازی‌های این شرکت معمولاً از داستان باکیفیت و گیرایی بهره می‌برند و از این رو نباید از نقش این دو نفر –مخصوصاً دن- در نقش نویسندگی غافل شد. البته پست اصلی آن‌ها در روند ساخت اکثر بازی‌های این شرکت، تهیه کنندگی بوده ولی کسی نمی‌تواند منکر این موضوع شود که اگر این دو نفر نبودند، احتمالاً الآن سری GTA و تأثیراتی که در میان بازی‌های Open World گذاشته است وجود نداشتند و روند پیشرفت این شاخه از بازی‌ها کند می‌شد. ضمن این که نباید از سایر عناوین باکیفیت ساخته شده توسط شرکت راکستار که در تقریباً تک تکشان حضور این دو نفر حس می‌شود نیز غافل شد. با این اوصاف قطعاً باید نام آن‌ها را در لیست برترین طراحان و سازندگان بازی قرار بدهیم.

۱۳- Neil Druckmann

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

نیل دراکمن، کارگردان بازی The Last of Us و Uncharted 4 و از طراحان اصلی بسیاری از بازی های استودیو ناتی داگ

تاریخ تولد: ۵ دسامبر ۱۹۷۸ | ۱۴ آذر ۱۳۵۷

نیل دراکمن امروزه چهره‌ای کاملاً شناخته شده در بین بازی‌سازان است که تقریباً همه افرادی که اخبار صنعت بازی را دنبال می‌کنند، او را می‌شناسند. نیل دراکمن در حال حاضر معاون رئیس استودیو بزرگ ناتی داگ بوده و در طول این سال‌ها، وظیفه کارگردانی و نویسندگی بسیاری از بازی‌های این استودیو را بر عهده داشته است. اولین تجربه‌های او در شرکت ناتی داگ مربوط به حضور به عنوان برنامه نویس گیم پلی در بازی Jak 3 از مجموعه Jak and Daxter می‌شود. او پس از نشان دادن توانایی بالای خود، به سرعت به پست‌های بالاتری در این شرکت رسید و در نسخه اول آنچارتد به عنوان نویسنده و یکی از طراحان بازی حضور پیدا کرد. پس از آن در نسخه دوم او به عنوان سرپرست و رهبر تیم طراحی بازی حضور پیدا کرده و همچنان بخشی از نویسندگی بازی را هم بر عهده داشت. پس از آن، او در سمت کارگردانی بازی The Last of Us قرار گرفت. عنوانی که همان طور که می‌دانید، یکی از قوی‌ترین انحصاری‌های سونی بود و با عرضه‌اش در سال ۲۰۱۳، باعث شد که در نهایت کنسول PS3 از نظر فروش از Xbox360 مایکروسافت پیشی بگیرد. عنوانی که به سرعت مورد توجه منتقدان و طرفداران از سراسر جهان قرار گرفته و تبدیل به یکی از اساسی‌ترین IP های شرکت سونی شد و الآن هم طرفداران بی‌صبرانه منتظر عرضه The Last of Us Part II هستند. آقای دراکمن کارگردانی ساخت Uncharted 4 را هم بر عهده داشت که همانند نسخه‌های قبلی اثری بسیار باکیفیت از کار در آمد و در سطح کیفی بسیار بالایی قرار داشت. به طور کلی ویژگی اصلی بازی‌هایی که او روی آن‌ها کار کرده، این است که این عناوین توانسته‌اند به خوبی داستان و صحنه‌های سینمایی را با یک گیم پلی درگیر کننده و لذت بخش همراه با طراحی مراحل خوب و عالی ترکیب کنند. به طوری که بازی با وجود تمرکز بسیار زیاد بر داستان و وجود میان‌پرده‌های سینمایی زیاد، از عنصر مهم گیم پلی هم غافل نشده و توانسته این دو مقوله را در کنار یکدیگر به تعادل خوبی برساند. با توجه به سطح کیفی بسیار بالای عناوینی که نیل دراکمن بر روی آن‌ها کار کرده است و نقش مهمی که در طراحی این بازی‌ها به عنوان کارگردان داشته و توانایی او برای ارائه یک اثر سینمایی همراه با گیم پلی درگیر کننده، قطعاً باید نام او را در بین برترین طراحان بازی قرار بدهیم.

۱۲- Yu Suzuki

 

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۵۸ | ۲۰ خرداد ۱۳۳۷

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

یو سوزوکی، خالق بازی Virtua Fighter و Shenmue و از مهم‌ترین افراد در تکامل مدل‌ سازی مبتنی بر چندضلعی و گرافیک سه بعدی در بازی‌ها

یو سوزوکی، یکی دیگر از بازی‌سازان ژاپنی بزرگ لیست ما است که علاوه بر طراحی بازی‌های بزرگ و معروف، در زمینه تکنولوژی و از لحاظ تکنیکی نیز کمک بزرگی به پیشرفت صنعت کرده است. مهم‌ترین کار تکنیکی او در زمینه توسعه روش‌های پردازش سه بعدی و استفاده از روش مدل سازی مبتنی بر چندضلعی در بازی‌های سری Virtua Fighter بوده است. این روش‌های مدل سازی اکنون تقریباً در اکثر بازی‌های جهان به شکلی بسیار پیشرفته‌تر استفاده می‌شوند؛ اما یو سوزوکی از جمله اولین نفراتی بود که به استفاده از این روش‌ها در مدل‌های سه بعدی استفاده شده در بازی روی آورد. البته برنامه نویسی و نقش‌های فنی تنها وظایف او در توسعه بازی‌ها نبوده‌اند و علاوه بر این، آقای سوزوکی در تیم طراحی بازی‌های بسیاری حضور داشته است. از جمله بازی‌های مهمی که او نقش اساسی در ساختشان داشته است، علاوه بر عنوان Virtua Fighter باید به سری Shenmue اشاره کرد. آقای سوزوکی در تمامی نسخه‌های این سری در قالب کارگردان، تهیه کننده و نویسنده اصلی حضور داشته است. به جز نسخه آخر این سری که شاید خیلی با استقبال بالایی از نظر نمرات رو به رو نشد، نسخه‌های قبلی همگی عناوینی با نمرات بسیار بالا بودند که به دلیل وجود سیستم مبارزاتی خاص مبتنی بر هنرهای رزمی و پیاده سازی درست سایر بخش‌ها، هم از لحاظ گیم پلی و هم از لحاظ تکنیکی و فنی بازی‌های مهمی محسوب می‌شدند و بسیاری از منتقدان این عناوین را بازی‌هایی جاه‌طلبانه (در زمان خود) می‌دانند که به خوبی از پس پیاده سازی ایده‌های مختلف نیز بر آمده بودند. ضمن این که فراموش نکنید سری Virtua Fighter هم از جمله بازی‌های بسیار موفق سبک مبارزه‌ای بوده است که هر چند امروزه کمتر نام آن را می‌شنویم و آخرین حضورش مربوط به سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون‌ها می‌شود اما در دورانی، این عناوین جزو بازی‌های بسیار خوب این سبک محسوب می‌شدند. با توجه به تأثیرگذاری بالای آقای سوزوکی در زمینه توسعه تکنولوژی ساخت بازی‌ها با گرافیک سه بعدی و به علاوه طراحی و کارگردانی بازی‌های بسیار باکیفیتی نظیر Virtua Fighter و Shenmue که سیستم مبارزاتی خاص خود را دارند، قطعاً باید نام او در لیست برترین طراحان بازی قرار بگیرد.

 

۱۱- Eiji Anouma

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

ایجی آنوما، از کلیدی‌ترین افراد در تکامل سری The Legend of Zelda

تاریخ تولد: ۱۶ مارس ۱۹۶۳ | ۲۵ اسفند ۱۳۴۱

ایجی آنوما، یکی از طراحان و کارگردان‌های کلیدی شرکت نینتندو و از جمله مؤثرترین افراد در تکامل سری بزرگ The Legend of Zelda است. اولین حضور پررنگ او در توسعه این مجموعه به بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time بر می‌گردد که به عنوان کارگردان سیستم‌های بازی حضور داشت. همان طور که می‌دانید این نسخه با کسب نمرات فوق‌العاده بالا یکی از موفق‌ترین بازی‌های این مجموعه محسوب می‌شود. پس از آن او در روند در ساخت نسخه Majora’s Mask هم در همین سمت ظاهر شد و این بازی هم به موفقیت بالایی رسید. با توجه به تأثیر بالای او در طراحی مکانیزم‌های این عناوین به شکلی درست و اصولی، برای عنوان بعدی این سری یعنی Wind Waker سمت کارگردانی بازی به او سپرده شد که در این زمینه نیز آقای آنوما به موفقیت بسیار خوبی دست یافت و با عرضه یک شاهکار دیگر در این سری توانایی خود را دوباره ثابت کرد. پس از آن او به عنوان ناظر یا تهیه کننده در چند نسخه از این سری حضور داشت و در همه آن‌ها هم عملکرد خوبی از خود نشان داد و دوباره در نسخه The Twilight Princess به عنوان کارگردان ظاهر شد. عنوانی که قرار بود از قابلیت‌های حرکتی کنسول Wii هم بهره ببرد و البته در نهایت هم به خوبی توانست به این هدف دست یابد و علاوه بر استفاده درست از قابلیت‌های حرکتی کنسول Wii، خود بازی هم اثری باکیفیت بود که با نمرات بسیار بالایی رو به رو شد. پس از این عنوان نیز او در اکثر بازی‌های این سری در نقش تهیه کننده ظاهر شده است و البته فارغ از تهیه کنندگی در مراحل ساخت و دیزاین بازی و به طور کلی روندی که بازی به سوی آن حرکت کرده نیز نقشی اساسی ایفا نموده است. از جمله مهم‌ترین آثار دیگر او باید به نسخه Skyward Sword که در سال ۲۰۱۱ عرضه شده و با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد. عنوان مهم دیگر او که بازی بسیار بزرگ و تأثیرگذاری بود و قطعاً تأثیرات آن را در سال‌های آینده بیش‌تر خواهیم داد Breath of the Wild است. این بازی تا حدی فضای کلی حاکم بر سری The Legend of Zelda را تغییر داد و به معنای واقعی کلمه با ارائه یک گیم پلی پویا و پیاده سازی درست سیستم‌ها و روابط بین اجزای مختلف بازی، عنوانی بسیار مهم در تاریخ این سری محسوب می‌شد؛ عنوانی که فارغ از سری The Legend of Zelda قطعاً بر سایر بازی‌ها نیز در آینده تأثیر به سزایی خواهد گذاشت. البته توجه کنید که کارگردان نسخه‌های اخیر زلدا آقای هیدمارو فوجیبایاشی است؛ با این وجود آقای آنوما به عنوان یکی از تصمیم گیران و سازندگان اصلی این عناوین نقش مهمی در توسعه و طراحی آن‌ها داشته است و به علاوه از در تکامل سری زلدا نقش اساسی داشته است و سری زلدا هم منبع الهام بسیاری از بازی‌سازان دیگر در عناوین مختلف بوده است. از این رو باید ایجی آنوما قطعاً در بین برترین طراحان بازی قرار می‌گیرد.

۱۰- Will Wright

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

ویل رایت، خالق مجموعه SimCity و The Sims که از جمله مهم‌ترین بازی های سبک شبیه‌ ساز محسوب می‌شوند.

تاریخ تولد: ۲۰ ژانویه ۱۹۶۰ | ۲۹ دی ۱۳۳۸

ویل رایت، یکی از بزرگ‌ترین طراحان بازی در سبک شبیه سازی محسوب می‌شود که عناوین خاص و خلاقانه‌ای را خلق کرده است، عناوینی که به دلیل کامل بودن و توجه بالا به جزئیات مختلف امر، کمتر سازنده‌ای جرئت رقابت با آن‌ها را دارد. او خالق مجموعه SimCity و The Sims است. مجموعه SimCity تا قبل از این که به خاطر سیاست‌های اشتباه EA به مشکل بخورد، همواره به عنوان یکی از برترین بازی‌های سبک شبیه ساز شهرسازی به حساب می‌آمد و مجموعه The Sims هم همان طور که می‌دانید، هنوز هم به عنوان شبیه ساز زندگی، از عناوین مطرح و بسیار محبوب است و همچنان بسته‌های الحاقی جدیدی برای نسخه سوم آن عرضه می‌شود. بازی خاص و جذاب Spore هم که براساس ایده تکامل ساخته شده بود، عنوان خلاقانه و خاص دیگری است که ویل رایت طراحی آن را بر عهده داشته است. تقریباً با نگاهی به کارنامه او، متوجه می‌شوید که بازی‌های او عناوین خاص و خلاقانه‌ای هستند که اکثراً تا قبل از عرضه، نمونه مشابهی نداشتند و همیشه به عنوان اولین اثر در سبک خود مطرح شده و در مواردی نظیر The Sims، به دلیل سطح بالای کار و کامل بودن، بدون رقیب باقی مانده‌اند. این موضوع نشان از خلاقیت و قدرت بسیار بالای ویل رایت به عنوان یک طراح بازی دارد که می‌تواند روی موضوعات جدید و بکر که توسط دیگران بررسی نشده‌اند، دست گذاشته و دست به طراحی عناوینی بزند که بتوانند بعد از سالیان بی‌رقیب به کار خود ادامه بدهند. طبیعتاً چنین طراح خلاق و توانمندی که توانسته چنین آثار تأثیرگذار و بدیعی خلق کند، باید در لیست برترین طراحان بازی حضور داشته باشد.

۹- Ken Levine

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

کن لوین،‌ از جمله افرادی است که نشان داد بازی‌ها پتانسیل بسیار بالایی برای روایت داستان‌های پیچیده دارند.

تاریخ تولد: ۱ سپتامبر ۱۹۶۶ | ۱۰ شهریور ۱۳۴۵

کن لوین، یکی دیگر از کارگردان‌های معروف دنیای بازی است که هر چند تعداد عناوینی که بر روی آن‌ها کار کرده است، خیلی زیاد نیستند ولی مهم‌ترین آن‌ها یعنی Bioshock عنوانی کاملاً جریان ساز در صنعت بازی بوده است. اولین تجربه‌های او مربوط به کار روی طراحی بازی‌هایی نظیر Thief و System Shock 2 بر می‌گردد. در این عناوین او علاوه بر طراحی خود بازی در نوشتن داستان و دیالوگ‌های بازی هم نقش مؤثری ایفا کرده است. با این وجود، اثر اصلی و شناخته شده چیزی نیست جز فرنچایز Bioshock. او به عنوان کارگردان در ساخت اولین و سومین نسخه این سری خاص ایفای نقش کرده است. مجموعه‌ای که با ارائه یک گیم پلی خاص از سبک شوتر اول شخص، در کنار داستانی فلسفی، عمیق و به شدت تأثیر گذار، به عنوان یکی از بازی‌های جریان ساز در صنعت بازی شناخته می‌شود. عنوانی که با ارائه داستان بسیار قوی، نشان داد که روی صنعت بازی برای روایت مفاهیم پیچیده فلسفی می‌توان به خوبی حساب باز کرد. پس از سر و صدایی که نسخه اول Bioshock به دلیل گیم پلی بسیار خوب و داستان فوق‌العاده‌اش بر پا کرد، کم‌کم شاهد افزایش قابل توجه بازی‌های داستانی و توجه بیش‌تر به داستان در بازی‌ها بودیم. در این میان قطعاً کن لوین نقشی اساسی ایفا کرده است. او با کارگردانی و نویسندگی نسخه اول این سری توانست که به خوبی چنین داستان پیچیده‌ای را در کنار یک گیم پلی درگیرکننده و جذاب قرار داده و اثری جریان ساز خلق کند. در نسخه Infinite هم بار دیگر شاهد کار بسیار باارزش او در ساخت عنوانی با داستان بسیار عمیق و گیم پلی گیرا و روان بودیم. بدین ترتیب باید گفت که شاید کارنامه کن لوین از نظر کمی به اندازه بسیاری از افراد حاضر در این لیست نباشد، اما از نظر کیفی با خلق آثاری که باعث بیش‌تر شدن بازی‌های داستانی شدند، قطعاً نقش مهمی در تاریخ صنعت ویدیوگیم ایفا کرده و قطعاً باید در لیست برترین طراحان بازی قرار بگیرد.

۸-Hidetaka Miyazaki

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

هیدتاکا میازاکی، خالق سری Dark Souls و عنوان های Bloodborne و Sekiro از تاثیرگذارترین چهره‌های ده سال اخیر بوده است و به نوعی توانست زیرسبکی به نام Soulslike را در میان عناوین اکشن و نقش آفرینی ایجاد کند.

تاریخ تولد: ۱ ژانویه ۱۹۷۴ | ۱۱ دی ۱۳۵۲

هیدتاکا میازاکی شاید ۱۰ سال پیش نام بزرگی در صنعت بازی محسوب نمی‌شد، اما الآن و باگذشت چندین سال از عرضه نسخه اول Dark Souls و منتشر شدن نسخه‌های مختلف از این سری و تأثیر شگرفی که این بازی بر سایر عناوین گذاشته است، می‌توانیم به قطع بگوییم که هیدتاکا میازاکی یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ای دهه اخیر در صنعت بازی بوده است. ده سال پیش هرچند عنوان Dark Souls وجود داشت ولی هنوز شاهد اثر گذاری آن بر سایر بازی‌ها نبودیم اما امروزه می‌بینیم که بازی‌های هیدتاکا میازاکی، همگی از جمله موفق‌ترین بازی‌های سال عرضه خود و به طور کلی سبک نقش آفرینی بوده‌اند و نه تنها باعث شدند که ساخت این بازی‌ها با سطح دشواری بالا ادامه پیدا کند، بلکه باعث ایجاد یک زیر سبک در مجموعه اکشن و نقش آفرینی به نام Soulslike ایجاد شود، یعنی عناوینی که با الهام از المان‌های این سری ساخته شده‌اند. این عناوین نه تنها شامل بازی‌های سه بعدی مشابه Dark Souls می‌شوند، بلکه حتی شاهد بازی‌های دو بعدی با الهام از این سری هستیم. سری Dark Souls و در ادامه Bloodborne عناوینی هستند که به طور کلی سبک جدیدی از روایت داستان به کمک محیط، مبارزات و درجه سختی را وارد بازی‌ها کردند که در ادامه شاهد تکامل آن‌ها در نسخه‌های مختلف بودیم. در عنوانی مثل Sekiro هم شاهد این بودیم که این المان‌ها قابلیت انعطاف بالایی داشته و با کاهش سطح نقش آفرینی و افزایش مکانیزم‌های اکشن بازی، همچنان با اثری فوق‌العاده رو به رو بودیم. این موضوع به خوبی نشان داد که در این سبک با ایجاد تغییرات در قسمت‌های مختلف، می‌توان جلوی تکراری و شبیه شدن عناوین به همدیگر را هم گرفت. تمامی این کارها بدون حضور مغز متفکر پشت این بازی‌ها یعنی هیدتاکا میازاکی امکان پذیر نبود. او با ساخت این بازی‌ها، بدون شک تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های صنعت در ۱۰ سال اخیر شده است؛ چهره‌ای که توانست جلوی روند ساده شدن بیش از حد بازی‌ها را بگیرد و نشان بدهد که بازی‌های سخت ولی خوش ساخت، همچنان طرفداران زیادی دارند و در عین حال با ارائه مکانیزم‌های خاص در بازی‌های خود، زیر سبک جدیدی از عناوین نقش آفرینی و اکشن را خلق کند که قطعاً در سال‌های آینده با عرضه بازی‌های بیش‌تری از او و همچنین سازندگانی که اقدام به ساخت بازی در این سبک می‌کنند، از این ژانر بیش‌تر خواهیم شنید. با توجه به این سخنان، منطقی است که نام او در میان برترین طراحان بازی در جایگاهی بسیار خوب حضور داشته باشد.

 ۷-Hironubo Sakagochi

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

هیرونوبو ساکاگوچی، یکی از موثرترین چهره‌ها در تکامل سری فاینال فانتزی و همچنین سبک نقش آفرینی

تاریخ تولد: ۲۵ نوامبر ۱۹۶۲ | ۴ آذر ۱۳۴۱

در تاریخچه سری فاینال فانتزی، اگر بخواهیم نام تنها یک نفر را به عنوان اصلی‌ترین فرد بیاوریم، قطعاً این فرد کسی نیست به جز هیرونوبو ساکاگوچی. آقای ساکاگوچی با توسعه عناوین مختلف سری فاینال فانتزی و البته بسیاری بازی‌های دیگر، حق بزرگی بر سبک نقش آفرینی و زیر ژانر JRPG دارد. او به طور پیوسته کارگردان ۵ نسخه اول این سری موفق بوده است و پس از آن بیش‌تر در سمت تهیه کننده در نسخه‌های مختلف سری ظاهر شده و البته برای نسخه هفتم که به عقیده بسیاری طلایی‌ترین و بهترین نسخه این مجموعه طولانی است، علاوه بر تهیه کنندگی در نقش یکی از طراحان ارشد و همچنین نویسنده طرح اصلی داستان هم حضور داشته است. سری فاینال فانتزی به تنهایی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بازی‌های کل تاریخ صنعت ویدیو گیم محسوب شده و از جمله تأثیرگذارترین بازی‌های نقش آفرینی به شمار می‌رود. آقای ساکاگوچی تقریباً در ساخت ۱۲ نسخه شماره دار از این سری تأثیر گذار بوده است و علاوه بر آن، در طول این سال‌ها در پروژه‌های عناوین نقش آفرینی دیگری نظیر اولین نسخه سری Kingdom Hearts هم در پست‌هایی نظیر تهیه کننده یا ناظر حضور داشته است. سیستم بسیار استاندارد مبارزه نوبتی که در بازی‌های فاینال فانتزی پیاده سازی شده‌اند، بارها و بارها در عناوین گوناگون منبع الهام بازی‌سازان بوده‌اند و بدون شک بدون این سری، سبک نقش آفرینی نوبتی و ژاپنی به محبوبیت و جایگاه امروزی خود دست نمی‌یافت. آقای ساکاگوچی به عنوان کارگردان اولین نسخه‌های این سری و فردی که تهیه کنندگی بسیاری از این عناوین را بر عهده داشته و در روند طراحی و حتی نویسندگی داستان آن‌ها نقش بسیار اساسی ایفا کرده است، قطعاً فردی بزرگ در صنعت بازی به حساب می‌آید. فردی که بازی‌های او همواره به عنوان یکی از قوی‌ترین عناوین در زمان عرضه خود به حساب آمده‌اند و بر بازی‌های بعدی هم تأثیرگذاری بسیاری داشته‌اند. قطعاً باید نام او را در لیست برترین طراحان بازی قرار بدهیم.

۶- Shinji Mikami

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

شینجی میکامی، موثرترین چهره سبک Survival Horror

تاریخ تولد: ۱۱ آگوست ۱۹۶۵ | ۲۰ مرداد ۱۳۴۴

کمتر گیمری در دنیا هست که نام شینجی میکامی را نشنیده باشد. شینجی میکامی که خیلی‌ها به او پدر سبک ترس بقا در صنعت بازی هم می‌گویند، بی‌شک یکی از مؤثرترین چهره‌ها در توسعه این سبک بزرگ در دنیای بزرگ ویدیوگیم بوده است. البته او اولین کسی نیست که بازی‌ای در سبک ترسناک ساخته است؛ اما شاید بتوان او را مؤثرترین و معروف‌ترین بازی‌ساز این سبک دانست که بخش زیادی از محبوبیت این ژانر نیز مدیون بازی‌های ساخته شده توسط او است. مهم‌ترین کار او، فعالیت در ساخت چهار نسخه اول سری Resident Evil بوده است. او به عنوان کارگردان در نسخه اول و چهارم این سری و به عنوان تهیه کننده در نسخ دوم و سوم حضور داشته است و بخش زیادی از نوآوری‌های این بازی که شاید معروف‌ترین اثر در سبک ترس بقا به شمار برود، مدیون ایده‌های آقای میکامی است. طبق صحبت‌های نقل شده، او از بچگی هم به فیلم‌های ترسناک علاقه داشت و در نهایت خودش به چهره‌ای شاخص در آثار ترسناک تبدیل شد. به جز سری Resident Evil او کارگردانی فرنچایز Dino Crisis را هم بر عهده داشته است که باز هم در سبک ترسناک رده بندی می‌شود. با این وجود نباید فراموش کنید که علاوه بر سبک ترسناک، او توانایی ساخت بازی در سایر ژانرها را هم دارد و با ساخت عنوان اکشن سوم شخص بسیار سریع و منحصر به فرد Vanquish نشان داده است که به طور جدی باید روی توانایی‌های او به عنوان یک کارگردان قوی حساب کرد. او هم اکنون به عنوان مؤسس و تهیه کننده اجرایی در استودیوی Tango Gameworks مشغول به کار است. این استودیو در سال‌های اخیر وظیفه ساخت مجموعه The Evil Within را بر عهده داشته است که نسخه اول آن با کارگردانی خود آقای میکامی و نسخه دوم تحت نظارت او ساخته شده است و هم اکنون هم استودیوی او در حال کار بر روی بازی GhostWire: Tokyo است. هر چند از این عنوان هنوز اطلاعات چندان زیادی به جز نمایش آن در E3 سال ۲۰۱۹ در دست نداریم. شاید عنوانی نظیر The Evil Within نتوانسته باشد نظیر Resident Evil به عنوان یک اثر نوآورانه مورد توجه قرار بگیرد، اما قطعاً به عنوانی اثر در سبک ترس بقا، به رسالت اصلی‌اش یعنی ترساندن مخاطب دست می‌یابد. قطعاً با توجه به تأثیر بسیار بالای آثار او به عنوان یکی از پیشتازان سبک ترس و بقا، نام وی باید در لیست ما در جایگاه بسیار خوبی قرار داشته باشد.

۵- John Carmack

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

جان کارمک، خالق Wolfenstein 3D و Doom؛ عناوینی که به نوعی آغازگر سبک شوتر اول شخص محسوب می‌شوند و از این رو جان کارمک را می‌توان پدر این سبک و همچنین استفاده از گرافیک سه بعدی در بازی‌ها دانست.

تاریخ تولد: ۲۰ آگوست ۱۹۷۰ | ۲۹ مرداد ۱۳۴۹

جان کارمک را باید به نوعی مهم‌ترین فرد در تشکیل سبک شوتر اول شخص و همین طور توسعه گرافیک سه بعدی در بازی‌ها دانست. او از جمله برنامه نویسان ارشد عناوین مهمی نظیر Doom، Wolfenstein 3D، Quake و دنباله‌های این عناوین بوده است. این بازی‌ها، علی الخصوص نسخه‌های اولیه Wolfenstein و Doom به نوعی مهم‌ترین و پایه گذار اصلی سبک شوتر اول شخص محسوب می‌شوند. به علاوه این بازی‌ها از جمله اولین بازی‌هایی بودند که از پردازش سه بعدی محیط و گرافیک واقعاً سه بعدی بهره می‌بردند. بدون شک نقش او به عنوان برنامه نویس ارشد در توسعه و خلق این بازی‌ها که بخش عمده چالش توسعه‌شان مربوط به ابعاد تکنیکی پروژه می‌شود، بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است. قطعاً گرافیک سه بعدی موردی بوده است که اگر در این بازی‌ها پدید نمی‌آمد، بالاخره در عنوان دیگری از آن استفاده می‌شد ولی بدین ترتیب اگر جان کارمک و کارهای او در این بازی‌ها نبودند، روند پیشرفت این تکنولوژی کند می‌شد و اکنون از نظر گرافیک در جایگاه فعلی قرار نداشتیم. فرای این‌ها باید توجه کنیم که تقریباً سبک شوتر اول شخص با این عناوین شروع شده است، سبکی که امروزه به لطف وجود عناوینی نظیر Call of Duty یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سبک‌های صنعت ویدیو گیم محسوب می‌شود و در پیدایش این سبک مهم و پیاده سازی درست اصول آن نظیر مکانیزم‌های شلیک کردن و شوتینگ، جان کارمک نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. علاوه بر پایه گذاری گرافیک، او بر روی تکنیک‌های اضافه کردن سایه بعد از رندر شدن صفحه هم کار کرده است؛ تکنیکی که به شکل درست و اساسی اولین بار در بازی Doom 3 پیاده سازی شد و یکی از الگوریتم‌های پیاده سازی معروف این تکنیک هم که توسط او ایجاد شده است، به نام Carmack’s Reverse شناخته می‌شود. با توجه به این موارد و نقش بسیار پررنگ جان کارمک در توسعه گرافیک سه بعدی و همچنین یکی از مهم‌ترین سبک‌های صنعت بازی، قطعاً باید نام او را در رتبه‌ای خوب در این فهرست قرار بگیرد.

۴- Warren Spector

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

وارن اسپکتور، چهره‌ای موثر در ایجاد سبک Immersive Sim. ساخت بازی در این سبک به دلیل وجود حالت‌های مختلف و گوناگون برای طی کردن مراحل، کاری پیچیده بوده و نیاز به طراحان ماهر دارد.

تاریخ تولد: ۲ اکتبر ۱۹۵۵ | ۹ مهر ۱۳۳۴

وارن اسپکتور، یکی از بزرگ‌ترین طراحان بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود که در ساخت بازی‌های تأثیر گذار بسیاری نقش داشته است و می‌توان او را پدر سبک Immersive Sim دانست. اولین تجربه‌های او در بازی‌سازی مربوط به ساخت عناوین مختلفی از سری نقش آفرینی Ultima می‌شود. بازی‌هایی که از نظر کیفی در سطح بالایی قرار داشتند و هر چند امروزه خیلی نامی از آن‌ها برده نمی‌شود ولی با توجه به تعداد عناوینی که از آن‌ها ساخته شده است می‌توان مطمئن بود که در زمان خود جزو بازی‌های بسیار با اهمیت و مهم بودند. با این وجود او به خاطر نقش اساسی در ساخت بازی System Shock، Thief و کارگردانی و طراحی اصلی اولین نسخه Deus Ex بوده است. این بازی‌ها به نوعی پرچم‌داران سبک Immersive Sim شناخته می‌شوند. ویژگی اصلی بازی‌های این سبک، آزادی عمل بالای بازیکنان برای نحوه عبور از چالش‌های مختلف بازی است. در اکثر عناوین این سبک، گذر از هر بخش بازی به چندین راه حل مختلف برای فائق آمدن بر چالش‌های بازی وجود دارد و بسیاری اوقات روش‌های مختلف اتمام یک مرحله، در نهایت منجر به پایان‌های متفاوتی در بازی می‌شوند. به عنوان نمونه‌های امروزی‌تر این سبک که البته در روند ساختشان آقای اسپکتور نقشی نداشته می‌توانید به سری Dishonored و عنوان Prey توجه کنید. در همه این عناوین هر چند هدف کلی مرحله مشخص است اما بازی به هیچ وجه شما را در نحوه انجام دادن و به اتمام رساندن مرحله محدود نمی‌کند و چگونگی دست یابی به هدف به طور کامل به بازیکنان بستگی دارد. کار اصلی وارن اسپکتور کار بر روی این سبک بوده است و با طراحی عناوین باارزشی نظیر Deus Ex توانسته است فرم منسجمی به این سبک داده و تقریباً در ساخت اکثر عناوین مهم اولیه این سبک نقش مهمی ایفا کرده است، به طوری که می‌توان او را به نوعی پدر این سبک قلمداد کرد. با توجه به خلق این بازی‌ها که از نظر طراحی و گیم پلی در سطح بسیار بالایی قرار دارند، قطعاً باید نام او را در لیست بهترین طراحان بازی در جایگاهی بسیار خوب قرار بدهیم.

۳- Sid Meier

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

سید میر، از موثرترین چهره‌ها در تکامل سبک استراتزی نوبتی. بسیاری از طراحان معرف دیگر سبک استراتژی هم در دوره‌ای در بازی‌های مختلف با او در شرکت MicroProse یا Firaxis همکاری داشته‌اند.

تاریخ تولد: ۲۴ فوریه ۱۹۵۴ | ۵ اسفند ۱۳۳۲

سید میر، طراح افسانه‌ای بازی‌های استراتژی و بسیاری از افراد مهم و تأثیرگذار سبک استراتژی، در دوره‌ای در کنار او کار کرده‌اند. او یکی از مؤسسین استودیو Firaxis محسوب می‌شود که سابقه کار بر روی بازی‌های استراتژی بسیاری را در کارنامه خود دارد ولی پیش از آن او در شرکت Microprose کار می کرد، شرکتی که بازی‌های استراتژی بسیار زیادی را عرضه کرده است و سید میر هم از جمله طراحان بازی ارشد این شرکت به حساب می‌آمد و بسیاری از طراحان معروف بازی‌های استراتژی که بعداً به استودیوهای مختلفی پیوستند، سابقه کار در کنار سید میر را دارند. کار برجسته او بدون شک مربوط به مجموعه Civilization می‌شود. سری Civilization یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سبک استراتژی نوبتی است که با در اختیار داشتن المان‌های پیچیده ساخت یک تمدن و پیاده سازی درست و متعادل اعمال مختلف، از سیاست و تجارت و فرهنگ گرفته تا جنگ با دشمنان، در طول سالیان همواره جزو عمیق‌ترین و محبوب‌ترین عناوین سبک استراتژی بوده است و در میان عناوین نوبتی، در کنار سری Total War نماد اصلی این سبک بوده است. حتی شاید عجیب باشد که بدانید که سید میر طراح اصلی یکی از اولین نسخه‌های سری بازی کارتی معروف Magic The Gathering هم بوده است. عنوانی که نسخه‌های بعدی آن امروزه در بین عناوین کارتی محبوبیت بسیار بالایی دارند. برای درک توانایی او در ساخت و طراحی بازی‌ها توجه کنید که اساساً طراحی عنوانی با سطح جزئیات Civilization مهارت و زبردستی بالایی می‌خواهد. عنوانی که به نوعی سعی در شبیه سازی جزئیات مختلف گسترش یک تمدن دارد، اگر بیش از حد معقول وارد یکسری جزئیات بشود، باعث دل‌زده شدن بازیکنان می‌شود و اگر هم زیادی آسان باشد، بازیکنی را به خود جذب نمی‌کند. به گفته خود سید میر بخش سخت طراحی بازی، کشف قسمت جذاب و Fun در آن است. به واقع به دست آوردن جذابیت در عین قرار دادن موارد پیچیده در دل عنوانی نظیر Civilzation از جمله مواردی است که از دست هر طراحی ساخته نیست و فقط افراد زبردستی همچون سید میر از پس آن بر می‌آیند. نام سید میر افسانه‌ای قطعاً باید در لیست برترین طراحان بازی در جایگاهی بسیار خوب قرار داشته باشد.

۲- Hideo Kojima

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

هیدئو کوجیما، یکی از خلاق‌ترین و البته معروف‌ترین بازیسازان جهان

تاریخ تولد: ۲۴ آگوست ۱۹۶۳ | ۲ شهریور ۱۳۴۲

هیدئو کوجیما، بی‌شک یکی از تأثیرگذارترین، معروف‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین بازی‌سازان کل تاریخ صنعت است. تا قبل از Death Stranding همه او را به خاطر سری Metal Gear Solid می‌شناختند. سری Metal Gear Solid از اولین بازی‌های سبک مخفی کاری بوده و با طراحی خاص و نوآورانه خود در اولین نسخه‌ها و ادامه یافتن این روند، باعث شده‌اند که نام هیدئو کوجیما برای همیشه به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها و فردی که در خلق و شکوفایی سبک مخفی کاری نقش مهمی ایفا کرده است، جاودانه بشود. هیدئو کوجیما تقریباً در تمامی نسخه‌های این سری به جز یکی دو عنوان معدود، به عنوان کارگردان، طراح اصلی گیم پلی و نویسنده حضور داشته است. برخلاف بسیاری از افراد حاضر در لیست، او تقریباً از همان ابتدا کار خود را با کارگردانی بازی‌ها شروع کرده است. در نسخه‌های اولیه متال گیر او علاوه بر این‌ها حتی وظیفه برنامه نویسی بخش‌هایی از بازی را هم بر عهده داشته است که امروزه به دلیل پیچیده‌تر شدن این روند و نیاز به افراد متخصص، دیگر در روند برنامه نویسی خود بازی کمتر وارد می‌شود ولی تقریباً در همه بازی‌هایش، نقش‌های متعددی از جمله نویسندگی، کارگردانی و طراحی اصلی بازی را بر عهده گرفته و با توجه به کارنامه پربارش و عناوین متعدد و بسیار موفقی که او ساخته است، می‌توانیم به قطع بگوییم که هیدئو کوجیما یکی از بازی‌سازان بسیار موفق این صنعت بوده است. آخرین عنوان او یعنی Death Stranding هم هر چند با نمرات و واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان رو به رو شد، همچنان اثری خاص و ویژه است که سبک کاری خاص هیدئو کوجیما در تک‌تک قسمت‌های آن به چشم می‌خورد. عنوانی که تأثیرگذاری واقعی آن بر صنعت، در سال‌های آینده مشخص خواهد شد. به علاوه هیدئو کوجیما ثابت کرده با ذهن خلاقی که دارد، در سبک‌های مختلفی می‌تواند کار کند. نمونه اصلی آن هم دموی P.T. است که با وجود این که تنها یک دمو بوده و بازی نهایی هرگز ساخته نشد، ولی از بسیاری از بازی‌های ترسناک در زمینه ایجاد حس ترس بهتر عمل کرده و هنوز هم رازهای جدیدی از آن کشف می‌شود. ضمن این که به هر حال نباید فراموش کرد سری Metal Gear Solid با ارائه داستان مرموز و جذاب، میان‌پرده‌های سینمایی مختلف و ارائه گیم پلی عمیق مخفی کاری تا زمانی که هیدئو کوجیما در روند ساخت آن حضور داشت به عنوان یکی از برترین فرنچایز های صنعت شناخته می‌شد. فرنچایزی که به خوبی نشانگر توانایی بالای هیدئو کوجیما در طراحی و کارگردانی بازی‌های ویدیویی است. از این رو قطعاً باید هیدئو کوجیما را در لیست برترین طراحان بازی قرار بدهیم.

۱- Shigeru Miyamoto

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

شیگرو میاموتو، فردی که تقریبا در تمامی بازی‌های نینتندو حضور داشته و بازی‌هایی که کارگردانی آن ها را برعهده داشته است،‌ نظیر اولین عناوین سری Super Mario Bros و The Legend of Zelda به عنوان مهم‌ترین مثال‌ها برای آموزش گیم دیزاین استفاده می‌شوند.

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲ | ۲۵ آبان ۱۳۳۱

تصور فرد دیگری به جای شیگرو میاموتو در لیست برترین طراحان بازی به عنوان نفر اول کار دشواری است. نام شیگرو میاموتو به نوعی معادل طراحی بازی به معنای واقعی کلمه است. شرکت بزرگ نینتندو بیش از همه موفقیتش در صنعت بازی را مدیون تلاش‌ها و ذهن خلاق شیگرو میاموتو است. با نگاهی به کارنامه عظیم شیگرو میاموتو، متوجه می‌شوید که تقریباً او در تمامی آثار نینتندو به نحوی حضور دارد، یا به عنوان طراح اصلی بازی، یا کارگردان، یا تهیه کننده و یا ناظر و تقریباً در ساخت اکثر آثار موفق این شرکت نقش مؤثری ایفا کرده است. از جمله اولین آثار او، کارگردانی و ساخت اولین نسخه سری Donkey Kong، Super Mario Bros و The Legend of Zelda است. تنها نام یکی از دو عنوان The Legend of Zelda یا Super Mario Bros در کارنامه یک نفر کافی است تا او را به عنوان یکی از برترین طراحان بازی صنعت معرفی کند و آقای شیگرو میاموتو، نام هر دو این عناوین را در کارنامه خود دارد؛ آن‌ها هم نه حضور ساده در پروژه ساخت این بازی‌ها، بلکه حضور به عنوان کارگردان و طراح اصلی این آثار. عناوین سری Super Mario Bros همواره به عنوان نمونه‌های اساسی طراحی بازی شناخته می‌شوند و جزئیات ریز و دقیق ساخت مراحل این بازی‌ها همواره در کلاس‌های طراحی بازی دانشگاه‌ها و انستیتوهای مختلف به دقت بررسی می‌شوند. چیزی که باعث متمایز شدن کار شیگرو میاموتو با بسیاری از طراحان بازی می‌شود، این است که او در تمامی بازی‌های خود سعی می‌کند المان جدیدی را وارد آن عنوان بکند تا هیچ وقت بازی‌های مختلفی که ساخته است، صرفاً تکرار عنوان قبلی نباشند. این فلسفه به طور کامل در بازی‌های مختلف شرکت نینتندو دیده می‌شود. در عناوین سری Super Mario Bros هر چند همواره یکسری المان‌های اساسی در همه عناوین حضور دارند، اما نکات خاص و ویژه‌ای هم هستند که مختص هر کدام از بازی‌های این سری به طور مجزا بوده و در سایر عناوین تکرار نشده‌اند. به علاوه روند کلی طراحی مراحل این مجموعه نیز به این صورت است که معمولاً در ابتدا یک المان جدید وارد یک مرحله می‌شود. در طول چندین مرحله این المان به تدریج با المان‌های دیگر ترکیب شده و تکامل می‌یابد و چالش بازی هم به همین نسبت افزایش پیدا کرده و در نهایت بعد از چند مرحله، المان جدیدی وارد مراحل می‌شود که چالش‌های جذاب دیگری خلق کند. این الگوی طلایی طراحی باعث شده است که بازی‌های مختلف نینتندو به عنوان بازی‌هایی با گیم دیزاین بسیار خوب مطرح باشند. با توجه به حجم عظیم موفقیت‌های عناوین نینتندو از بعد طراحی گیم پلی و دقت به این نکته که تقریباً در بخش زیادی از آن‌ها شیگرو میاموتو به عنوان کارگردان، طراح و یا حداقل تهیه کننده حضور داشته و به تیم سازنده بازی مشاوره و مشورت داده است و یا خود وظیفه اصلی ساخت را بر عهده گرفته، می‌توانیم مطمئن باشیم که گزینه‌ای بهتر از او برای قرار گیری در جایگاه اول برترین طراحان بازی وجود ندارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا
آفرینندگان بازی | ۵۰ طراح بازی برتر صنعت ویدیوگیم – قسمت سوم - گیمفا