سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

در تاریخ مدیوم تلویزیون شاهد سریال‌هایی بوده‌ایم که به سبب بهره‌گیری از المان‌هایی انقلابی و ناب، تاثیر بزرگی بر آثار پس از خود گذاشته‌اند.

مدیوم تلویزیون یکی از صنایع پرسود و بسیار موفق سرگرمی می‌باشد که در هر هفته با پخش قسمت‌های مختلفی از سریال‌های روز، مخاطب عام را سرگرم کرده و چه بسا موضوعاتی آموزنده و تاثیرگذار را از این طریق برای مردم به ارمغان آورده است که روح و روانشان را به چالش می‌کشد.

با وجود این که طی چند دهه گذشته تلویزیون همیشه پس از سینما در رتبه‌بندی‌های سرگرمی قرار می‌گرفت اما به سبب سرمایه‌گذاری عظیم کمپانی‌های فیلم و سریال‌سازی، شاهد دگرگونی عظیمی در این مدیوم هستیم که عملاً آثار سینمایی را به به چالش کشیده و بعضاً شاهد مجموعه‌هایی هستیم رکوردهای گوناگونی را در حیث هزینه و یا تعداد بینندگان بر جای می‌گذارد.

به سبب افزایش روز افزون آثار تلویزیونی، در نظر گرفتیم تا در این مقاله به معرفی ۱۰ سریالی بپردازیم که با افزودن المان‌های ناب و انقلابی، این مدیوم سرگرمی را برای همیشه دستخوش تغییر قرار دادند. پس با ما در ادامه مقاله “سریال‌هایی که مدیون تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند” همراه باشید.

سریال ۲۴ محصول شبکه فاکس

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

با وجود این که در طول تاریخ شاهد ساخت و پخش سریال‌های گوناگونی در ژانر اکشن بوده‌ایم اما سریال ۲۴ نخستین اثری بود که سطح جدیدی از اکشن، خشونت و هیجان را به مخاطبین القا می‌کرد.

این سریال که در ایده‌ای بکر و جذاب هر فصل آن در طی ۲۴ ساعت جریان داشت، کیفر ساترلند را در نقشی فراموش‌نشدنی و ماندگار به عنوان مامور واحد ضد تروریستی کشور ایالات متحده به مخاطبین معرفی می‌کند که مجبور می‌شود تا برای حفظ امنیت کشورش، تمام دار و ندارش را فدا نماید. به لطف سریال ۲۴ شاهد پیشرفت قابل توجهی در زمینه اکشن آثار تلویزیونی بوده‌ایم که حتی برخی از سریال‌ها با تقلید مو به مو سعی در تکرار موفقیت‌های این مجموعه داشته‌اند؛ با این حال ساخته ۹ فصلی شبکه فاکس از چنان کیفیت و پروداکشن گسترده‌ای برخوردار است که هنوز هم هیچ اثری نمی‌تواند به رقابت با آن بپردازد. همچنین باید اشاره کنیم که جک باور یکی از شخصیت‌های نمادین مدیوم تلویزوین محسوب می‌شود که منبع الهام خلق شخصیت‌های بسیاری در طی چند سال گذشته بوده است.

سریال C.S.I (سی‌اس‌آی) محصول شبکه CBS

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

ژانر جنایی و تحقیقاتی یکی از آثار مورد علاقه مردم می‌باشد که زمینه‌ساز ساخت ده‌ها مجموعه تلویزیونی مختلفی شده است که هر ساله مخاطبین بسیاری را سرگرم می‌نماید.

با این حال طرفداران این ژانر باید بدانند که جایگاه فعلی چنین آثاری در مدیوم تلویزیون مدیون سریال C.S.I می‌باشد که در طی ۱۵ فصل بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ از طریق شبکه CBS در اختیار مخاطبین قرار می‌گرفته است. اثری که به صورت هفتگی به تحقیقات پلیس پرداخته و با نمایش جنبه‌های پزشکی این حیطه، تاثیر بزرگی بر سریال‌های مشهوری همچون Bones (استخوان‌ها)، Criminal Minds (ذهن‌های جنایتکار) و NCIS (ان‌سی‌آی‌اس) داشته است. نکته حائز اهمیت درباره سریال C.S.I در این است که تا پیش از ساخته شدن این مجموعه، مخاطبین تلویزیون به هیچ عنوان رخ دادن اتفاقات جنایی را تا این حد پرجزییات، مدرن، منسجم و منطقی مشاهده نکرده بودند و فاکس با ساخت این مجموعه یک انقلاب را در ژانر جنایی رقم زد.

سریال The X-Files (پرونده‌های ایکس) محصول شبکه فاکس

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

پیش از آن که سریال‌هایی همچون Buffy the Vampire Slayer (بافی قاتل خون‌آشام‌ها) و Supernatural (فراطبیعی) نامی در ژانر فراطبیعی و علمی تخیلی دست و پا نمایند، این مجموعه The X-Files بود که مخاطبین را حیرت‌زده کرد.

این سریال ۱۱ فصلی ساخته شده توسط شبکه فاکس، حول محور ۲ مامور اف‌بی‌آی جریان دارد که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های ماوراء الطبیعه را بر عهده گرفته و با واقعیات هولناکی از جهان اطرافشان روبرو می‌شوند که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ مخاطبین تلویزیون را شگفت‌زده کرده بود. The X-Files با دست گذاشتن بر روی خرافات، اسطوره‌ها و داستان‌های وحشتناک محلی آمریکای شمالی، وقایع و روایاتی را رقم زد که هنوز هم می‌تواند مخاطبینش را شوکه کرده و ذهن آن را به چالش بکشد.

سریال انیمیشنی Scooby-Doo (اسکوبی دو) محصول شبکه CBS

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

در زمانه‌ای که آثار انیمیشنی تلویزیون در انحصار برخی از کمپانی‌های انگشت‌شمار هالیوود بود، سریال Scooby-Doo وارد میدان شد تا با بازتعریف فرمولی قدیمی، نه تنها کودکان را با اثری جدید و منحصر به فرد روبرو نماید، بلکه حتی مخاطبین بزرگسال را نیز با خود همراه نمود.

این سریال انیمیشنی که از سال ۱۹۶۹ کار خود را آغاز کرد، با ترکیب درون‌های مایه‌ای طنز و کودکانه با موضوعاتی بالغانه، اثری انقلابی و جذاب را پدید آورد که برای ده‌های متوالی همچنان به شگفت‌زده کردن مخاطبینش ادامه داده و در عین حال زمینه‌ساز ساخت آثار مشهوری همچون Batman: The Animated Series (بتمن: مجموعه پویانمایی نیز شده است. همچنین نباید فراموش کرد که میزان محبوبیت و موفقیت Scooby-Doo به حدی در طی چند دهه گذشته افزایش یافته که شاهد ساخته شدن ده‌ها فیلم، انیمیشن و بازی حول محور این فرنچایز بوده‌ایم. فرنچایزی که ثابت می‌کند چگونه می‌توان با ترکیب المان‌های کودکان و بزرگسالانه، هر دوی این قشر را به سمت خود جذب کرد و زمینه‌ساز ساخت انیمیشن‌های گوناگون دیگری نیز شد.

سریال انیمیشنی Looney Tunes (لونی تونز) محصول برادران وارنر

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

سریال انیمیشنی Looney Tunes نخستین اثر کارتونی تاریخ تلویزیون نبود اما با قاطعیت می‌توان گفت که محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین اثر چنین ژانری در تاریخ محسوب می‌شود که زمینه‌ساز خلق شخصیت‌ها و مجموعه‌های گوناگونی شده است.

در رقابت همیشگی با کمپانی دیزنی و آثار انیمیشنی محبوب آن‌ها، کمپانی برادران وارنر دست به خلق شخصیت‌های حیوانی بسیار محبوب و جذابی زد که هر یک از آن‌ها به شیوه‌های گوناگون در تلویزیون حضور پیدا کرده و مخاطبین خود را برای سال‌های متوالی سرگرم کرده‌اند. تاثیر Looney Tunes بر تلویزیون و مخاطبین عام به حدی گسترده بود که از سال ۱۹۳۰ تاکنون همچنان شخصیت‌ها، نقل‌قول‌ها و روایات آن نقل محافل بوده و آثار گوناگونی با الهام از آن ساخته و پخش شده که نمایانگر نبوغ سران برادران وارنر در آن زمان می‌باشد که برای رقابت با رقیب دیرینه خود، مجموعه‌ای را خلق کردند که حتی در برخی از زمینه‌ها، شخصیت‌های محبوب دیزنی را نیز پشت سر گذاشته است.

سریال Dragnet (دام) محصول شبکه NBC

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

حدود ۷۰ سال پیش و زمانی که مدیوم تلویزیون به هیچ عنوان با وضعیت کنونی‌اش قابل مقایسه نبود، شبکه NBC سریال Dragnet را تهیه کرد تا ژانر پلیسی را به شکلی شگفت‌انگیز دگرگون نماید.

این سریال که به صورت کلی از ۱۴ فصل برخوردار می‌باشد، داستان‌های پلیسی و کاراگاهی را به سطح جدیدی ارتقا داد که نه تنها در زمان خودش بی‌سابقه و نوین جلوه کرد، بلکه زمینه‌ساز تولید ده‌ها سریال پس از خود شد که هر یک با الهام از جنبه‌های گوناگون این روایت پلیسی، برای سال‌های متوالی مخاطبین تلویوزیون را سرگرم کرده‌اند. می‌توان با قاطعیت کفت که همان تاثیری که شرلوک هولمز در داستان‌های جنایی و کاراگاهی داشت را Dragnet در سال ۱۹۵۱ در قاب تلویزیون به ارمغان آورد.

سریال I Love Lucy (عاشقتم لوسی) محصول شبکه CBS

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

سریال‌های سیت‌کام یکی از آثار محبوب ژانر کمدی در تلویزیون هستند که مخاطبین بسیاری را در سراسر جهان هر ساله سرگرم می‌نمایند.

با این حال شاید جالب باشد تا بدانید که وضعیت فعلی سیت‌کام به واسطه ساخت و پخش سریالی به نام I Love Lucy می‌باشد که در سالیان بسیار دور و در سال ۱۹۵۱ از طریق شبکه CBS بر روی آنتن رفت و بینندگان تلویوزینی را با سبک جدیدی از کمدی و طنز آشنا نمود. اگر که از طرفداران سریال مشهوری همچون Friends (دوستان) به شمار می‌روید، وقت خود را به پای سریال I Love Lucy گذاشته تا با جادوی شخصیت‌ها و موقعیت‌های کمدی ناب آن آشنا شده و ببینید که چگونه یک سریال با گذشت بیش از ۶۰ سال همچنان می‌تواند کیفیت و ارزش خود را حفظ نماید.

سریال The Simpsons (سیمپسون‌ها) محصول شبکه فاکس

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

تعریف غلطی که برخی از افراد نادان درباره آثار انیمیشنی ارائه می‌دهند، حول محور این است که انیمیشن به صورت کلی برای کودکان ساخته شده و تماشای آن توسط بزرگسالان یک عیب محسوب می‌شود.

در حالی که طی چند دهه گذشته شاهد پخش سریال‌های انیمیشنی گوناگونی بوده‌ایم که این باور را تمام و کمال رد کرده‌اند اما از سال ۱۹۸۹ تاکنون شاهد مجموعه‌ای بودیم که نه تنها تعریف جدیدی از آثار کمدی و خانوادگی در غالب انیمیشن ارائه کرده است، بلکه عملاً به جزوی از فرهنگ کشور مردم ایالات متحده آمریکا نیز بدل گشته است. The Simpsons ایده‌هایی را در مدیوم تلویزیون پیاده کرد که بعدها توسط آثاری همچون American Dad (پدر آمریکایی)، Family Guy (فمیلی گای) و South Park (ساوت پارک) مورد الهام قرار گرفت. ساخته شبکه فاکس ثابت کرد که چگونه می‌توان سریال بلندی را تهیه کرد که در طی چندین دهه نه تنها کیفیت آن افت ننماید، بلکه همچنان به ارائه المان‌های جدید و منحصر به فرد نیز ادامه دهد.

سریال The Twilight Zone (منطقه نیمه‌روشن) محصول شبکه CBS

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

چه کسی می‌تواند تصور کند که در سال ۱۹۵۹ سریالی خلق گردد که به شکلی استادانه و تماشایی، به بحث‌هایی همچون جهان‌های موازی و پارانویایی بپردازد که هالیوود طی چند سال گذشته تازه پتانسیل آن را کشف کرده است؟

سریال ۵ فصلی The Twilight Zone با برخورداری از مضامینی فلسفی و اجتماعی به روایت داستانی علی تخیلی و فراطبیعی پرداخت که شامل برخی از به یاد ماندنی‌ترین و نمادین‌ترین لحظات تمام تاریخ تلویزیون می‌باشد که علی‌رغم زمان ساخت اما از کیفیتی قابل تحسین حتی برای مخاطبین امروز بهره می‌برد. از Black Mirror (آینه سیاه) گرفته تا The X-Files که هر کدام میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان دارند، همگی داستان و روایات خود را مدیون ساخته شدن The Twilight Zone هستند که ایده‌هایی ناب و بحث برانگیز را در مدیوم تلویزیون برای مخاطبین به ارمغان آورده است.

سریال Star Trek (پیشتازان فضا) محصول شبکه NBC

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

برخلاف سریال‌های نام برده شده در این مقاله که اکثراً تاثیرات خود را بر مدیوم تلویزیون محدود کرده‌اند اما سریال Star Trek عملاً ژانر فضایی و علمی تخیلی را در تمامی مدیوم‌های سرگرمی دگرگون نمود ه است.

مجموعه اصلی Star Trek که بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ از طریق شبکه NCB بر روی آنتن رفت، با ترکیب المان‌های علمی تخیلی، فضایی، اکتشافی، عاشقانه و درام یک پکیج کامل و منحصر به فرد را پدید آورد که در نهایت نه تنها به یکی از طولانی‌ترین فرنچایزهای تاریخ سینما و تلویزیون بدل شده است، بلکه زمینه‌ساز ساخت اثر محبوب و بزرگی همچون جنگ ستارگان نیز بوده است. از شخصیت‌های کرک و اسپاک گرفته تا سفینه اینترپرایز، این مجموعه به حدی الهام‌بخش و انقلابی بود که نمی‌توان تصور کرد که اگر Star Trekی ساخته نمی‌شد، جایگاه ژانر علمی تخیلی و فضایی در سینما و تلویزیون به چه مسیری منتهی می‌شد.


آیا مجموعه تلویزیونی دیگری را نیز سراغ دارید که تاثیراتی همچون سریال‌های نام برده شده در این مقاله داشته باشد؟ از بین ۲ فرنچایز پیشتازان فضا و جنگ ستارگان، شما خود را طرفدار کدام یک می‌دانید؟ به نظر شما رقابت بین سینما و تلویزیون در آینده به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

RichmanunknowndeadasgardianUNCLE ARTHURMehran.BaCameraManساقی بهشتDota2DARKSIREN77Mavrickاز پیروان bloodyblade.RedAlborz????یوهانAmirAbbas Kabyry🤘Mohsenj74AlirezaSalvador09farhadqpmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا
سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سریال‌هایی که مدیوم تلویزیون را برای همیشه دگرگون کردند - گیمفا