برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران

ایلیا عسگری
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

مینی سریال‌های جذابی را در ژانر وسترن شاهد هستیم که در مقاله امروز به سراغ ۱۵ تا از بهترین آن‌ها رفته‌ایم.

وسترن یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای تاریخ سینما و تلویزیون محسوب می‌شود که زمانی حسابی در اوج قرار داشت و آثاری ارزشمند و به یاد ماندنی حول محور آن ساخته و پخش شده است که تماشایشان می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد بیاورد. ژانری که اگر به درستی از آن بهره گرفته شود، قطعاً می‌تواند منجر به تولید فیلم و سریال‌های جذاب و ارزشمندی ‘گردد که هر مخاطبی با هر سلیقه‌ای را به خود جذب خواهد کرد.

نکته حائز اهمیت درباره ژانر وسترن به محتوای داستانی آن مربوط می‌شود که شاهد روایتی حماسی از المان‌های ماجراجویی، فرهنگی و تاریخی از دوران غرب وحشی هستیم که جلوه متفاوتی از انسان‌ها را به معرض نمایش گذاشته و رویارویی آن‌ها با یکدیگر و یا انسان در برابر طبیعت را به نحو احسنت به تصویر کشیده است.

حال در مقاله امروز به سراغ مدیوم تلویزیون رفته و قصد داریم تا نگاهی به ۱۵ سریال کوتاه/مینی سریال جذاب و هیجان انگیز در ژانر وسترن داشته باشیم که تماشای آن‌ها می‌تواند شما را حسابی سرگرم نماید. مخصوصاً که تعطیلات بزرگی را پیش رو داریم و می‌توانید با مشاهده این اثار اوقات خود را به نحو احسنت سپری نمایید.

۱۵. سریال کوتاه Davy Crockett (دیوی کراکت) محصول سال ۱۹۵۴

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

این مقاله را با اثری تحت عنوان Davy Crockett آغاز می‌نماییم که چندین و چند دهه قبل، پیشگام واژه ” سریال کوتاه” بوده است.

این سریال ۵ قسمتی با حضور بازیگرانی نظیر فس پارکر، بادی ابسن و جف یورک حول محور کابوی جوانی به نام دیوی کراکت و دوستش جرج راسل جریان دارد که در هر قسمت ماجراجویی‌های خطیر و هیجان انگیزی را در غرب وحشی رقم می‌زنند. از تلاش برای به دام انداختن حیوانات گرفته تا ایفای نقشی اساسی در بحبوحه جنگ استقلال برای تگزاس که مملو از اتفاقات جذاب و دیدنی برای دوست داران ژانر وسترن بوده است. Davy Crockett به مانند یک جواهر ارزشمند و نایاب در نظر گرفته می‌شود که هیچگاه در تاریخ تلویزیون فراموش نشده و به راحتی می‌تواند نسل‌های جوان را شیفته خود نماید.

۱۴. سریال کوتاه Hatfields & McCoys (خانواده هتفیلد و مک‌کوی) محصول سال ۲۰۱۲

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

سریال کوتاه  Hatfields & McCoys با الهام از رویدادی حقیقی ساخته شده که تماشاگرانش را می‌توان با وقایع هولناکی مواجه نماید.

در این مجموعه با یکی از بدترین و وحشتناک‌ترین خصومت‌های خانودگی در تاریخ ایالات متحده آمریکا طرف هستیم که پس از جنگ داخلی این کشور جریان داشته است. روایتی حول محور دوستانی قسم خورده به نام‌های دویل آنس هتفیلد و رندال مک‌کوی که پس از بازگشت از جنگ داخلی، برای تصاحب زمین و دام وارد رقابتی مرگبار بر علیه یکدیگر شده و رویارویی آن‌ها به حدی شدت می‌گیرد که عملاً منجر به بروز جنگی دیوانه‌وار میان خانواده‌هایشان می‌شود. Hatfields & McCoys طی ۳ قسمت ۲ ساعته وسترسی خشن و تامل برانگیز را به معرض نمایش می‌گذارد تا شاهد بر باد رفتن پیمان برادری‌ باشیم که برای طمع ثروت به نابودی و تباهی کشیده می‌شود.

۱۳. سریال کوتاه How the West Was Won (چگونه غرب تسخیر شد) محصول سال ۱۹۷۷

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

در سریال How the West Was Won شاهد روایتی حول محور ۴ نسل از خانواده‌ای هستیم که وظیفه دارند تا در غرب وحشی به زندگی پرداخته و از زمین و دارایی‌های خود محافظت نمایند.

این مجموعه ما را با خانواده‌ای آشنا می‌کند که زندگی ساده و عادی خود را در غرب وحشی سپری می‌کنند. خانواده‌ای مملو از شخصیت‌های متفاوت که هر یک دغدغه‌های شخصی خاص خود را داشته و برای تحقق خواسته‌هایش با مسائل و مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند. اثری که طبیعت بکر آمریکا را مرکز توجه داستان قرار داده و به حدی چشم نواز ظاهر شده که بیننده می‌تواند خود را در آن دوران تصور نماید. How the West Was Won یک سریال جاودانه در مدیوم تلویزیون به شمار می‌رود که اساساً تاریخ انقضایی نداشته و همیشه می‌توانید از تماشای آن لذت کافی را ببرید.

۱۲. سریال کوتاه ۱۸۸۳ محصول سال ۲۰۲۱

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

کمپانی پارامونت در اقدامی تحسین برانگیز دست به تولید یک دنیای تلویزیونی برگرفته از واقعیت زده که با سریال‌های مختلف گسترش پیدا کرده و جزو دیدنی‌ترین آثار حال حاضر این مدیوم محسوب می‌شود.

آغازگر این دنیای تلویزیونی اثری تحسین شده و زیبا تحت عنوان ۱۸۸۳ نام داشته که در بستری از آمریکای پس از جنگ داخلی جریان دارد. جایی که با خانواده‌ای به نام داتونز آشنا شده و شاهد سفر و ماجراجویی پرفراز و نشیب آن‌ها هستیم که از تگزاس آغاز شده، به اورگان کشیده شده و نهایتاً در مونتانا پایان می‌یابد تا به تصاحب دارایی اصلی‌شان یعنی مزرعه یلواستون منتهی شود. نکته حائز اهمیت ۱۸۸۳ و باقی آثار این دنیای تلویزیون به نمایش مفهوم “تلاش برای زندگی بهتر فارغ از تمامی مشکلات و سختی‌ها” مربوط می‌شود که می‌تواند روح و روان شما را حسابی تحت تاثیر قرار دهد.

۱۱. سریال کوتاه Children of the Dust (بچه‌های غبار) محصول سال ۱۹۹۵

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

سریال کوتاه Children of the Dust اثری اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته کلنسی کارلایل محسوب می‌شود که در بستری از آمریکای دهه ۱۸۸۰ میلادی جریان دارد.

اثری حول محور شکارچی ۲ رگه آفریقایی-آمریکایی که با مفهوم برده داری و پایمال شدن حق و حقوق انسانی سیاه پوستان دست و پنجه نرم کرده و سعی دارد تا به محافظت و نجات هم‌نوعان خود بپردازد. با این حال پیدا شدن سر و کله یک تاجر سفید پوست بسیار بی‌رحم و قدرتمند سبب می‌شود تا قهرمان داستان با خطرات مرگباری مواجه شده و هر روز از زندگی‌اش مورد تهدید از سوی دار و دسته چنین مرد خبیثی قرار گیرد. Children of the Dust روایت متفاوتی از مردمان بومی و حق پایمال شده آن‌ها را به تصویر می‌کشد که برای سال‌ها مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند.

۱۰. سریال کوتاه Son of the Morning Star (پسر ستاره صبح) محصول سال ۱۹۹۱

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

سریال کوتاه ۲ قسمتی Son of the Morning Star یکی از مهمترین نبردها میان نظامیان آمریکایی و سرخ‌پوست‌ها را به تصویر می‌کشد که اساساً تاریخ کشور ایالات متحده آمریکا را دگرگون کرده است.

این مجموعه از روایت داستان منحصر به فرد و جذابی بهره می‌گیرد. در قسمت نخست با ۲ زن در بحبوحه جنگ لیتل بیگ‌هورن آشنا می‌شویم که خطرات مرگباری را پشت سر گذاشته و سپس در قسمت دوم به پس از واقعه جنگ رفته و اثرات آن را حول محور هنگ هفتم سواره نظام نیروی زمینی شاهد هستیم. Son of the Morning Star در زمان خود حسابی شگفتی ساز ظاهر شد به حدی که نه تنها برنده جوایز مختلفی همچون امی شده است، بلکه از نقش آفرینی‌های استادانه و جذابی نیز بهره برده که می‌تواند نظر مثبت شما را جلب نماید.

۹. سریال کوتاه Broken Trail (مسیر شکسته) محصول سال ۲۰۰۶

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

در کیفیت و جذابیت سریال کوتاه Broken Trail باید همین را گفت که با تنها ۲ قسمت، در ۴ دوره از جشنواره امی برنده جایزه شده است.

درامی وسترن حول محور سرباز سابق ارتش ایالات متحده آمریکا و برادرزاده‌اش که در هنگام انتقال ۵۰۰ راس اسب از اورگان به سمت وایومینگ با ۵ دختر معصوم و بی‌گناه چینی روبرو می‌شوند که جانشان در خطر بوده و هیجکس به جز آن‌ها نمی‌تواند کمکی برای این دختران باشد. این ۲ مرد از یک سو باید وظیفه خود در قبال انتقال اسب‌ها را به سرانجام رسانده و در سمت دیگر ماجرا به محافظت از دختران بی‌گناهی بپردازند که جانشان توسط مردانی شرور و فرصت طلب در خطر می‌باشد. Broken Trail ماجراجویی خطیر و زیبایی را با حضور رابرت دووال و توماس هیدن چرچ به تصویر می‌کشد که مفاهیمی همچون انسانیت، فداکاری، مردانگی و دفاع از مظلومان را به نحو احسنت به معرض نمایش گذاشته است.

۸. سریال کوتاه A Dog’s Will (اراده سگ) محصول سال ۱۹۹۹

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی علی‌رغم کیفیت و جذابیتی که دارند اما آنطور که می‌بایست دیده و تحویل گرفته نشده و در گمال تاسف به مرور از یادها فراموش شده‌اند.

سریال کوتاه A Dog’s Will یکی از همین آثار به شمار می‌رود. وسترنی برزیلی که روایتی تاثیرگذار حول محور ۲ دوست باهوش ولی فقیر را به تصویر می‌کشد که در سراسر کشور برزیل به راه افتاده تا با گول زدن مردم و کلاه گذاشتن بر سر آن‌ها، پولی را به جیب بزنند. با این حال برنامه آن‌ها طبق نقشه پیش نرفته و در حین دزدی‌هایشان با گروهی از راهزنان روبرو شده که می‌تواند مرگشان را در پی داشته باشد. A Dog’s Will روایت متفاوتی از ژانر وسترن را پدید آورده که تفاوت‌های چشمگیری با ساخته‌های آمریکایی داشته و همین مسئله ارزش تماشای آن را دو چندان کرده است.

۷. سریال کوتاه The English (انگلیسی) محصول سال ۲۰۲۲

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

جدیدترین سریال کوتاه این مقاله از نظر سال تولید، The English نام دارد که امیلی بلانت را در قامت شخصیت اصلی به معرض نمایش گذاشته است.

اثری در بستری از آمریکای دهه ۱۸۹۰ میلادی حول محور زنی انگلیسی به نام کورنلیا لاک که برای انتقام خون پسر کشته شده‌اش، راهی آمریکا شده تا مسبب این اتفاق تلخ را به سزای عمش برساند. The English در عین این که آمریکای پس از نابودی بومیانش را به تصویر می‌کشد، سعی دارد تا مفهوم “انتقام” را مورد کنکاش قرار داده و به تاثیرات روحی و روانی آن بپردازد. امیلی بلانت یکی از زیباترین نقش آفرینی‌های کارنامه بازیگری خود را به معرض نمایش گذاشته و مادری داغدار و انتقامجو را به تصویر کشیده که می‌تواند مخاطب را به همزاد پنداری با وی مجاب نماید.

۶. سریال کوتاه Godless (بی‌خدا) محصول سال ۲۰۱۶

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

سریال کوتاه Godless جنبه متفاوتی از غرب وحشی را به تصویر کشیده و حول محور زنانی جریان دارد که همسرانشان را به طریق مختلف از دست داده و حال که ناخواسته بیوه شده‌اند، می‌بایست در فضای بی‌رحمانه غرب وحشی برای بقا و زندگی تلاش نمایند.

در این مجموعه شاهد بروز اختلافی میان رهبر گروهی راهزن به نام فرانک گریفین و زیردستش روی گود هستیم. روی گود که به رئیس خود خیانت کرده و عملی نابخشودنی را انجام داده، به شهری تحت عنوان لا بل در نیومکزیکو فرار می‌کند. شهری که در کمال تعجب و تاسف، تمام ساکنین مردش طی یک حادثه مرگبار کشته شده و زنان بیوه‌شان زندگی پرفراز و نشیبی را تجربه می‌کنند. در حالی که فرانک گریفین و باقی اعضای باند تبهکارانه‌اش سعی در ورود به شهر دارند، زنان بیوه گرد یکدیگر جمع شده تا مانع این اتفاق شده و از جان و مال خود به هر طریقی دفاع نمایند. Godless یک اسثتنا تماشایی در دوره و زمانه‌ای محسوب می‌شود که هالیوود سعی دارد تا زنان را به طریقی مبتذل قدرتمند نشان دهد.

۵. سریال کوتاه Into the West (به سوی غرب) محصول سال ۲۰۰۵

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

در سریال کوتاه Into the West شاهد روایتی گسترده و شاخه شاخه حول محور ۲ خانواده هستیم که هر یک جنبه‌های مختلفی از غرب وحشی آمریکا را به معرض نمایش گذاشته‌اند.

اثری حول محور خانواده‌های بومی و سفید پوستان در بستری از دهه ۱۸۲۰ میلادی که به شکلی ناخواسته سرنوشت آن‌ها با یکدیگر گره خورده و دیدگاه و زندگی‌شان نسبت به کشورشان به چالش کشیده می‌شود. از ازدواج میان مردی سفید پوست با دختری بومی گرفته تا تفاوت فرهنگی مردمان آن زمان، Into the West شخصیت‌های انسانی خود را به چالش کشیده و فرهنگ آن زمان را مورد انتقاد قرار می‌دهد. فرهنگی که در نهایت منجر به بروز جنگی مرگبار میان طرفین ماجرا شد و با نسل کشی بومیان آمریکایی پایان یافت.

۴. سریال کوتاه The Sacketts (خانواده سکت) محصول سال ۱۹۷۹

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

سریال کوتاه The Sacketts که اقتباسی از رمان‌های The Daybreaker و Sackett محسوب می‌شود، روایتی ۲ قسمتی را پدید آورده که جنبه متفاوتی از دوران پس از جنگ داخلی آمریکا را به تصویر بکشد.

اثری حول محور ۳ برادر که برای پیدا کردن گنج و طلا راهی غرب وحشی شده و در این بین وظیفه دارند تا از یک گله گاو نیز محافظت کرده و مانع نابودی و مرگ آن‌ها شوند. مهمترین مسئله به نمایش درآمده در The Sacketts مفهوم برادری می‌باشد؛ مفهومی که اگرچه شخصیت‌های داستان را بارها و بارها با چالش‌های نفس‌گیری مواجه می‌کند اما سبب می‌شود که حتی در بدترین شرایط ممکن نیز حامی و همراه یکدیگر بوده و وقایعی جذاب را رقم بزنند. نکته حائز اهمیت درباره این مجموعه به بهره‌گیری از حداقل خشونت بوده تا بیش از پیش ارزش‌های انسانی و اخلاقی آن دوران را مورد کنکاش قرار داده باشد.

۳. سریال کوتاه The Good Lord Bird (پرنده ارباب خوب) محصول سال ۲۰۲۰

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

سریال کوتاه The Good Lord Bird نیز اثری اقتباسی از رمانی به همین نام محسوب می‌شود که حول محور تجارت برده‌داری در یکی از تیره و تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ کشور آمریکا جریان دارد.

در این مجموعه با مردی به نام جان براون آشنا می‌شویم؛ قهرمان ملی آمریکا و کسی که آرمان‌های ضد برده‌داری‌اش سبب شد تا چنین تجارت کثیفی در آمریکا با چالش‌های بزرگی مواجه شده و تا مرز توقف کامل نیز پیش برود. اثری با نقش آفرینی استادانه ایثن هاک که حماسه آفرینی مردی را به تصویر می‌کشد که به پا خواست تا از حق و حقوق مردمان مظلومی دفاع نماید که فدای شرارت‌های سفید پوستان شده بودند. The Good Lord Bird داستان تیره و تاریک و دردناکی را به تصویر می‌کشد که از طنزی سیاه بهره برده و ذهن مخاطبین خود را بابت مسائل مهمی از تاریخ به چالش می‌کشد.

۲. سریال کوتاه Centennial (سنتنیال) محصول سال ۱۹۷۸

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

همانطور که می‌توان از نام سریال کوتاه Centennial حدس زد، با روایتی حول محور چندین نسل طرف هستیم که گسترش شهر سنتنیال واقع در ایالت کلرادو را به معرض نمایش می‌گذارند.

روایتی از خانواده‌ای آمریکایی که شهری نه چندان شلوغ و پرجمعیت را گسترش داده و اقتصاد و فرهنگ آن را به راه می‌اندازند. تلاشی که به طبع با موانع و خطرات گوناگونی همراه شده و شخصیت‌هایش را با اتفاقاتی غیرمنتظره مواجه می‌کند که بارها و بارها خانواده‌شان را تا مرز فروپاشی پیش می‌برد. Centennial نشان می‌دهد که چگونه گذر زمان می‌تواند طبیعت را دستخوش تغییر قرار دهد؛ آن هم در طول یک بازه ۱۷۰ ساله که طی ۱۲ قسمت پوشش داده شده و طرفداران ژانرهای تاریخی و وسترن را می‌تواند حسابی سرگرم نماید.

۱.سریال کوتاه Lonesome Dove (کبوتر تنها) محصول سال ۱۹۸۹

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

در نهایت نوبت به سریال کوتاه شماره یک این مقاله تحت عنوان Lonesome Dove می‌رسد که میزبان حضور بازیگران تراز اولی همچون رابرت دووال، تامی لی جونز و داین لین بوده است.

یکی از زیباترین و مبحبو‌ترین آثار تاریخ ژانر وسترن در تمامی مدیوم‌ها که اقتباسی از رمانی به همین نام بوده و در کمال شگفتی جوایز ارزشمندی از ۷ دوره جشنواره امی را به خود اختصاص داده است. اثری حول محور رنجرهای سابق ارتش ایالات متحده آمریکا که مزرعه و گاوداری خود را راه انداخته تا زندگی‌شان را سر و سامان دهند. با این حال زندگی آن‌ها رویه چندان ساده و عادی نداشته و با وقایع حماسی و جذابی روبرو می‌شود که مملو از تراژدی‌های عاشقانه و دوستانه بوده و عزیزان بسیاری را از دست می‌دهند. Lonesome Dove را می‌تواند به مانند یک شعر زیبا در بستری از مفهوم کلی غرب وحشی تصور کرد که المانی‌هایش می‌تواند بیننده را مجذوب خود نماید.


منبع: مووی‌وب

XerexplayDARKSIRENArthursh人Acker益man人HELLO.BROTHERSFinal seyed

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا
برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برترین سریال‌های کوتاه ژانر وسترن در تمام دوران - گیمفا