وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا

وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
وفادارترین اقتبا‌س‌ها از بازی‌ها

با وجود اینکه اکثر اقتباس‌ها از بازی‌ها با شکست مواجه شدند اما برخی از آن‌ها توانستند به بازی‌ها وفادار بمانند و به اثری موفق تبدیل شوند.

سریال آخرین بازمانده از ما (The Last of Us) جدیدترین اثر ساخته شده بر اساس بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود که مدتی است پخش آن از شبکه اچ‌بی‌او شروع شده است. این سریال تازه نه تنها توانسته به خاطر کاراکترهای جذاب و داستان‌سرایی مهیجش تحسین بیننده‌ها را برانگیزد بلکه توجه زیاد سازندگان به جزئیات و وفادار باقی ماندن به بازی اصلی نیز تأثیر قابل‌توجهی در موفقیت سریال داشته است.

حفظ ماهیت اصلی بازی «لست آو آس» در داخل سریال نه تنها باعث شده تا طرفداران این فرنچایز از این اثر تازه راضی باشند بلکه نشانه‌ای از آن است که نویسندگان سریال به خوبی از دلایل موفقیت و خاص بودن بازی‌ها آگاه هستند.

با اینکه سریال «آخرین بازمانده از ما» اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته اما باید گفت که این سریال تنها اثر اقتباسی ساخته شده بر اساس بازی‌ها نیست که توانسته ماهیت و انرژی بازی‌ها را حفظ کند. برخی از فیلم‌ها و سریال‌های دیگر نیز توانستند با وفادار ماندن به منابع اصلی، آثاری آشنا و در حین حال تازه را برای مخاطبان به ارمغان بیاورند. در ادامه همراه با ما باشید.

فیلم مورتال کامبت (Mortal Kombat)

فیلم mortal kombat 2
فیلم Mortal Kombat

فیلم «مورتال کامبت» سال ۲۰۲۱ میلادی ممکن است به اندازه بازی‌های آن از محبوبیت جهانی برخوردار نباشد اما باید گفت طرفدارانی که به دنبال تمرکز بیشتر روی داستان بازی‌ها بودند، مطمئنا از وفادار بودن این اثر شگفت‌زده می‌شوند.

در این فیلم، مبارز MMA کول یانگ به دنبال پیدا کردن تعدادی مبارزه برای دفاع از ارث‌رلم در مقابل دشمنانی از اوت‌ورلد است. همه این موارد در حالی است که شخصیت شرور و بی‌رحمی به نام ساب زیرو در حال تعقیب او است و قصد کشتن وی را دارد.

قبل از فیلم سال ۲۰۲۱ میلادی نیز اقتباس‌های وفاداری در این فرنچایز ساخته شده‌اند و فیلم «مورتال کامبت» سال ۱۹۹۵ میلادی ساخته پل دابیو اس اندرسون توانست اکشن سرگرم‌کننده و فوق‌العاده و همچنین داستان آزاد بازی‌ها را به خوبی به روی پرده سینماها بیاورد.

فیلم «مورتال کامبت» با تمرکز بیشتر روی طرح داستانی و در عین حال حفظ دیگر جنبه‌های بازی‌ها توانست منابع بیشتری را در اختیار داشته باشد و همچنین، داستان را برای بسیاری از طرفداران جذاب نگه دارد.

سریال انیمیشنی آرکین (Arcane)

وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
سریال انیمیشنی Arcane

لیگ افسانه‌ها (League of Legends) ممکن است یک بازی داستان محور نباشد اما این موضوع باعث نشده تا سریال انیمیشنی «آرکین» نتواند به خوبی از داستان اصلی الهام بگیرد و آن را به داستانی بسیار جذاب‌تر و رضایت‌بخش‌تر تبدیل نکند.

سریال انیمیشنی «آرکین» محصول سرویس آنلاین نتفلیکس داستان خواهرانی به نام وی و جینکس را دنبال می‌کند که در بحبوحه درگیری بین آرمان‌شهر پیلتوور و منطقه زائون گرفتار شده‌اند.

توسعه‌دهنده‌های اصلی بازی‌ها یعنی Riot Games بر ساخت سریال انیمیشنی «آرکین» نظارت داشتند چراکه آن‌ها از قبل و به هنگام توسعه بازی‌ها پیش‌زمینه‌های داستانی بسیار زیادی را برای کاراکترهای مختلف نوشته بودند و همین نیز اطلاعات بسیار زیادی در اختیار تیم سازنده سریال قرار می‌داد تا بتوانند بر اساس همین موارد داستان و جهان این سریال انیمیشنی را شکل بدهند.

چه طرفداران بازی‌ها و چه کسانی که تاکنون بازی‌های «لیگ آو لجندز» را تجربه نکرده‌اند، از تماشای سریال انیمیشنی «آرکین» بسیار لذت بردند و آن را ستایش کردند. این در حالی است که سرویس آنلاین نتفلیکس به دنبال ساخت دومین فصل از این اثر است.

فیلم وارکرفت (Warcraft)

وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
فیلم Warcraft

فیلم «وارکرفت» محصول سال ۲۰۱۶ میلادی به طور قابل توجهی روی داستان و روایت مبتنی بر فانتزی بازی World of Warcraft تمرکز دارد. در این اثر سینمایی، آندوین و دوروتان قهرمانانی از جبهه‌های مختلف هستند که باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند جلوی گولدان را بگیرند چراکه او به همراه ارتش بزرگ خود سعی در حمله به خانه آن‌ها در آزروت دارد.

جدیت راسخ موجود در داستان‌سرایی فیلم «وارکرفت» سبب شد تا این اثر برای بسیاری از بیننده‌ها، چه کسانی که بازی‌ها را انجام دادند و چه کسانی که با این جهان ناآشنا هستند، کسل‌کننده و غیر ملموس باشد. همین نیز باعث شد تا این فیلم چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

در حقیقت، فیلم «وارکرفت» ممکن است بیش از حد لازم به منابع اصلی خودش وفادار باقی مانده و همین نیز سبب شده تا نتواند آن جنبه‌های سرگرم‌کننده و مشارکتی بازی «جهان وارکرفت» را به روی پرده سینماها بیاورد و تنها به بازگو کردن داستان آن بسنده کرده و همین نیز باعث شده تا بیننده به خوبی به آن جذب نشود.

فیلم سایلنت هیل (Silent Hill)

وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
فیلم Silent Hill

فیلم «سایلنت هیل» محصول سال ۲۰۰۶ میلادی اقتباسی از مجموعه بازی‌های ترسناک و دلهره‌آوری به همین نام است و داستان زنی را دنبال می‌کند که به همراه دخترش به شهری به نام سایلنت هیل می‌روند. دختر وی در این شهر گم می‌شود و حالا او در تلاش برای پیدا کردن او است که با تاریخچه تاریک شهر و فرقه موجود در آن بیشتر آشنا می‌شود.

اقتباس‌ها از بازی‌های ویدیویی در دهه ۲۰۰۰ میلادی چندان مورد استقبال قرار نمی‌گرفتند و نمایشی خیره‌کننده نداشتند و در این میان، فیلم‌هایی همچون لارا کرافت: توم ریدر (Lara Croft: Tomb Raider) و فیلم‌های رزیدنت ایول (Resident Evil) تا حد بسیار زیادی به باد انتقاد گرفته می‌شدند.

با این وجود، با نگاهی به گذشته می‌توان گفت که فیلم «سایلنت هیل» نسبت به هم عصران خودش مطلوب‌تر بوده و دلیل آن نیز متعهد باقی ماندن این اثر سینمایی به لحن ترسناک و شوم بازی‌ها بوده است.

فیلم مهاجم مقبره (Tomb Raider)

فیلم و سریال tomb raider
فیلم Tomb Raider

پس از نقش‌آفرینی آنجلینا جولی در نقش لارا کرافت در دو فیلم «مهاجم مقبره» در دهه ۲۰۰۰ میلادی، آلیشیا ویکاندر توانست نقش‌آفرینی خیره‌کننده و جذابی در نقش لارا کرافت در فیلم «مهاجم مقبره» سال ۲۰۱۸ میلادی ارائه بدهد.

در این فیلم تازه بر اساس مجموعه بازی‌های «توم ریدر»، لارا کرافت ماجراجویی‌ای را شروع می‌کند تا معمای ناپدید شدن پدرش را حل کند و به همین منظور نیز به آخرین نقطه‌ای که او در آنجا حضور داشته می‌رود.

فیلم «مهاجم مقبره» عناصر مختلف از بازی‌های متعدد را ترکیب می‌کند و انگیزه‌های متنوعی را برای شخصیت شرور داستان می‌تراشد، همین نیز سبب شده تا برخی از افراد به عدم دقت سازندگان و موارد نادرست موجود در این اثر سینمایی اشاره کنند اما باید گفت که فیلم «مهاجم مقبره» به روش‌های دیگری همچون ارائه اکشن‌های مهیج، خط داستانی دوگانه و نقش‌آفرینی درخشان آلیشیا ویکاندر توانسته به بازی‌ها وفادار باشد.

سریال انیمیشنی کسلوانیا (Castlevania)

دنیای رنگارنگ انیمه | چرا باید انیمه ببینیم
انیمه سریالی Castlevania

با اینکه در ابتدا ساخت انیمه‌ای گوتیک، ترسناک و موفق بر اساس بازی‌های «کسلوانیا» بعید به نظر می‌رسید اما این انیمه سریالی توانست عملکرد بسیار خوبی از خودش به جای بگذارد و تحسین بیننده‌ها و طرفداران را برانگیزد.

انیمه سریالی «کسلوانیا» به یکی از بهترین اقتباس‌ها از بازی‌های ویدیویی تبدیل شد و توانست مورد توجه بیننده‌های بسیار زیادی در سرویس آنلاین نتفلیکس قرار بگیرد. این انیمه سریالی داستان ترور بلمونت را دنبال می‌کند که باید در مقابل ارتشی از اهریمن‌های احضار شده توسط کنت ولاد دراکولا قرار بگیرد.

این اثر به مدت چهار فصل ساخته شد و پخش آن از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی ادامه داشت و در طی این مدت نیز توانست با درون مایه و داستان مناسب خودش به بازی‌ها وفادار باقی بماند و داستان اصلی را به طور چشم‌گیر و قابل توجهی گسترش بدهد.

ارائه شیک داستان با انیمیشن‌سازی جذاب، صداپیشگی فوق‌العاده، شخصیت‌پردازی عالی و داستان‌سرایی جالب‌توجه سبب شده تا انیمه سریالی «کسلوانیا» بتواند تحسین جهانی را بدست بیاورد.

فیلم کارآگاه پیکاچو (Detective Pikachu)

فیلم detective pikachu
فیلم Detective Pikachu

شاید طرفداران بازی‌ها انتظار نداشتند که رایان رینولدز صداپیشگی شخصیت پیکاچو را در فیلم سینمایی «کارآگاه پیکاچو» در دست داشته باشد اما به جز این مورد باید گفت که این اثر سینمایی توانست تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده را برای بیننده‌ها رقم بزند. در این فیلم، داستان یک مربی پوکمون روایت می‌شود که در تلاش است تا معمای ناپدید شدن پدرش را حل کند.

برای سال‌ها طرفداران بازی‌های پوکمن منتظر ساخت اقتباسی لایو اکشن بر اساس این مجموعه بازی‌ها بودند که بتواند جهان گسترده آن را به شکلی قابل‌توجه و جذاب روی پرده سینماها به نمایش در بیاورد.

با اینکه فیلم «کارآگاه پیکاچو» ممکن است بهترین ایده در رابطه با خلق اثری لایو اکشن از این بازی‌ها به نظر نرسد، به خصوص با داستان نسبتا ضعیف آن اما توجه بسیار زیاد به موجودات و همچنین مضامین کنجکاوانه و ماجراجویی موجود در این اثر سبب شده تا به فیلمی بسیار وفادار و ملموس برای بسیاری از طرفداران تبدیل شود.

فیلم مرده یا زنده (DOA: Dead or Alive)

فیلم doa dead or alive
فیلم DOA: Dead or Alive

فیلم مرده یا زنده (DOA: Dead or Alive) محصول سال ۲۰۰۶ میلادی یک اقتباس سینمایی فراموش شده از این مجموعه بازی‌ها به شمار می‌رود که کمتر کسی از آن اطلاع دارد اما این به معنای آن نیست که این اثر سینمایی به بازی‌ها وفادار نبوده است.

این اثر سینمایی یک مسابقه هنرهای رزمی را روایت می‌کند که در آنجا مبارزان زن به عنوان رقیب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند اما در نهایت با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند اسرار سازمان را برملا کنند.

سازندگان فیلم «مرده یا زنده» لحن سبک، دیوانه‌وار و پر جذبه بازی‌ها را حفظ کرده‌اند و همین نیز ممکن است توجه برخی از افراد را به این اثر جلب کند اما باید گفت که فقدان جوهر و مفهوم داستانی خوب شاید در همان ابتدا بیننده را از این اثر دور کند.

با وجود این مشکلات نیز نمی‌توان انکار کرد که فیلم سینمایی «مرده یا زنده» توانسته به بازی‌ها وفادار باقی بماند و یک تجربه سرگرم‌کننده اما ضعیف را روی پرده سینماها برای طرفداران به ارمغان بیاورد.

فیلم اساسینز کرید (Assassin’s Creed)

فیلم assassin's Creed
فیلم Assassin’s Creed

یوبیسافت سعی داشت تا اقتباس‌های سینمایی بر اساس فرنچایزهای محبوب و پرطرفدار خودش بسازد و در همین راستا نیز ساخت فیلم سینمایی «اساسینز کرید» را در دستور کار خود قرار داد. آن‌ها مایکل فازبندر را برای ایفای نقش اصلی این فیلم به نام کال لینچ به خدمت گرفتند. کال لینچ متوجه می‌شود که اجدادش عضوی از انجمن برادری اساسینز بوده‌اند و حالا او وظیفه دارد تا جلوی فرقه تمپلار را بگیرد.

ناشر اصلی بازی‌ها وظیفه توسعه فیلم «اساسینز کرید» را برعهده داشت و عوامل سازنده این اثر نیز جزو افراد بسیار پرشور و علاقه‌مند به این بازی‌ها به شمار می‌رفتند و همین نیز سبب شد تا این فیلم به داستان کلی سری بازی‌ها وفادار باشد. اما همین نیز باعث شده تا نواقصی در این فیلم ایجاد شود چراکه بسیاری از افراد باور دارند که داستان این فیلم به شکلی بیهوده پیچیده است و سرعت آن نیز چندان مناسب نیست.

سریال آخرین بازمانده از ما (The Last of Us)

سریال the last of us
سریال The Last of Us

سریال «آخرین بازمانده از ما» جدیدترین اثر اقتباسی از بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود که بر اساس بازی‌هایی به همین نام از پلی‌استیشن ساخته شده و از شبکه اچ‌بی‌او پخش می‌شود. همانند بازی‌ها، سریال «لست آو آس» داستان جوئل با بازی پدرو پاسکال و الی با بازی بلا رمزی را روایت می‌کند که در جهانی پساآخرالزمانی و پر از زامبی‌های قارچی باید زنده بمانند و سفری دراز و پر از خطر را پشت سر بگذارند.

با وجود اینکه هنوز چند قسمت ابتدایی از فصل اول سریال «آخرین بازمانده از ما» پخش شده اما این سریال در همین ابتدا توانسته با شخصیت‌پردازی عالی، سرعت داستانی خوب و سکانس‌های هیجان‌انگیز به اقتباسی فوق‌العاده از بازی‌های ویدیویی تبدیل شود و تحسین منتقدان و بیننده‌ها را بدست بیاورد.

نکته مهم که باید همییشه مد نظر داشت، این است که سریال «آخرین بازمانده از ما» در حالی که به بازی اصلی وفادار باقی مانده اما جنبه سینمایی خودش را فراموش نکرده است؛ مسئله‌ای که فیلم‌ها و سریال‌های اقتباسی بر اساس بازی‌های ویدیویی که در آینده ساخته می‌شوند،‌ باید به آن توجه داشته باشند.


در این مطلب به معرفی وفادارترین اقتباس‌های ساخته شده بر اساس بازی‌های ویدیویی پرداختیم. نظر شما در رابطه با این فیلم‌ها و سریال‌ها چیست؟

منبع: کولایدر

The greatCorvoAmir Hossein006HunTeR007IrN.𝕿𝖎𝖗𝖊𝖉Lonesome guyEzio Auditore da FirenzeArtin_GamearKhafiBehzad zargaryREZAGAMERA Slashmeysamb🤘Mohsenj74ARsilentOnly XboxNathan Miller????Parhammore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا
وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌ها - گیمفا