بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

تام هالند ۲۶ ساله را می‌توان به عنوان بازیگری خطاب کرد که در کمال ناباوری، خیلی زود به جایگاه بزرگی در سینما دست پیدا کرد.

توماس استنلی هالند در تاریخ ۱ ژوئن ۱۹۹۶ (۱۲ خرداد ۱۳۷۵) در شهرکی به نام کینگستون آپون تیمز واقع در کشور بریتانیا چشم به جهان گشود. او در خانواده‌ای هنرمند متولد شد که مادرش الیزابت، یک عکاس و پدرش دومینیک، نویسنده و کمدینی انگلیسی‌تبار بود. تام هالند در کنار والدینش ۳ برادر کوچک‌تر از خود به نام‌های هری، سام و پاتریک نیز دارد که از روابطی بسیار صمیمی با یکدیگر برخوردار هستند.

همانطور که اشاره کرده بودیم، خانواده هالند علاقه شدیدی به هنر داشته و این مسئله باعث شده تا تام با الهام از پدرش، از همان دوران کودکی به هنر بازیگری علاقه نشان دهد که نکته جالب در این است که دومینیک به گونه‌ای مدیر برنامه تام، فرزندش نیز محسوب می‌شود که تجربیات خود را برای پیشرفت فرزندش به کار گرفته است.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

تام هالند دوران مقدماتی تحصیلی خود را در مدرسه دانهد، واقع در منطقه ویمبلدون لندن گذارند. با این حال زمانی که به سن ۷ سالگی رسید، پزشکان متوجه شدند که او از مشکل دیسلکسیا (اختلال در خواندن) رنج می‌برد؛ مسئله‌ای که باعث شد خانواده‌اش علی‌رغم فشارهای مالی، او و برادرانش را به مدرسه‌ای خصوصی فرستاده تا در همان سنین کودکی مشکل او برطرف گردد.

او در همین حین نیز به تحصیل در آکادمی هنرهای نمایشی و فناوری بریت واقع در کرویدون لندن پرداخت، جایی که هنرمندان مشهور دیگری همچون ادل و ایمی واینهاوس نیز دوره دیده بودند. تحصیل در این آکادمی باعث شد تا ویژگی‌های هنری و بازیگری او بیش از پیش بروز پیدا نماید که پدرش تمام و کمال این پیشرفت او را تحت نظر داشت.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

تام هالند از سنین کودکی علاقه زیادی به موسیقی‌های جنت جکسون داشت که با آثار او می‌رقصید. این مسئله نظر مادرش را جلب نمود تا این که او فرزندش را در یک آکادمی رقص ثبت نام نمود. تام هالند در همین حین رو به انجام شغل‌های گوناگونی آورده بود که یکی از آن‌ها نجاری در شهر کاردیف ولز بوده است.

ویژگی رقصندگی او در سن ۹ سالگی به اوج رسید تا جایی که در فستیوال مسابقات مدرسه‌های بریتانیا با همکاری باقی هم‌کلاسی‌هایش حضور پیدا کرد و نظر مثبت داوران آن‌جا را جلب نمود. این موضوع باعث شد تا یکی از همکاران رقصنده مشهور بریتانیایی یعنی پیتر دارلینگ تست رقصی را برای تام در نظر بگیرد که او آن را با موفقیت پشت سر گذاشت و نظر مثبت استیون دالدری، کارگردان و تهیه‌کننده سینما را نسبت به خود جلب نمود.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

پس از گذراندن ۲ سال تمرینات طاقت‌فرسا در رشته‌های باله، تپ دنس و حرکات آکروباتیک او اجرای نمایشی در تئاتر ویکتوریا پالاس را در سال ۲۰۰۸ بر عهده گرفت که با واکنش مثبت حضار روبرو شد. او پس از این اجرا به آموزش ژیمناستیک نیز روی آورد تا بیش از پیش خود را برای پروژه‌های پیش رو آماده نماید.

در حالی که تام هالند شروع موفقیت‌آمیزی را در عرصه رقص رقم زده بود، این مسئله تحقیر و آزار از سوی هم‌کلاسی‌هایش را برای وی به دنبال داشت که تاثیر نه چندان جالبی بر روی روحیات این کودک ۱۲ ساله گذاشته بود و او بارها در طی مصاحبه‌های خود به این رویداد تلخ از زندگی خود اشاره کرده است.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

در طی همان سال ۲۰۰۸ او یکی دیگر از اجراهای بزرگ خود را بر عهده گرفت که در روز آغاز این اجرا او مبتلا به ورم لوزه شد و با شرایطی طاقت‌فرسا بر روی سن حاضر شد. نمایش زیبای او علی‌رغم ناراحتی‌های جسمانی با تشویق حضار روبرو شد و رسماً زندگی حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در حالی که انتظار می‌رفت او به رشته رقص ادامه دهد اما در سال‌های بعد او به شکلی غیرمنتظره وارد عرصه بازیگری و صداپیشگی شد.

در سال ۲۰۱۱ نخستین پروژه سینمایی تام هالند برای صداپیشگی در دوبله انگلیسی انیمیشن Arrietty (آریتی) به کارگردانی هیروماسا یونه‌بایاشی رقم خورد. معصومیت و توانمندی‌های این کودک ۱۵ ساله نظر مثبت کارگردانی به نام خوان آنتونیو بایونا را جلب نمود؛ کسی که برای ساخت فیلم تحسین شده The Impossible (غیرممکن) در حال جمع‌آوری تیمی از بازیگران مورد نظرش بود.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

خوان آنتونیو بایونا در جریان یک مصاحبه کاری، تام هالند را وادار کرد تا یک نامه برای مادرش نوشته و آن را به عنوان تست بازیگری اجرا نماید، نوشته‌ای احساسی و اجرایی زیبا که نظر مثبت بایوما را جلب نمود و تام هالند را برای ایفای یکی از نقش‌های اصلی فیلم خود در کنار نام‌های بزرگی همچون نائومی واتس و ایوان مک‌گرگور برگزید.

فیلم The Impossible که نخستین تجربه رسمی تام هالند به عنوان بازیگر محسوب می‌شود، برگرفته از رویدادی کاملاً واقعی حول محور یک سونامی هولناک می‌باشد که نائومی واتس و تام هالند رابطه‌ مادر و فرزندی تحسین‌برانگیزی را در فیلمی از خود نشان دادند که شرایط فیلم‌برداری و ضبط احساسات بازیگران یکی از مسائل بسیار چالش‌برانگیز آن محسوب می‌شد. این دو مجبور بودند تا در مخزن آبی ۳۵ هزار گالونی به ایفای نقش بپردازند که نه تنها از لحاظ جسمی و روانی آن‌ها را آزار می‌داد، بلکه شرایط را برای ادای دیالوگ‌ها و بروز احساساتشان تقریباً غیرممکن کرده بود.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

با وجود تمام سختی‌ها و دشواری‌ها اما تام هالند نه تنها در نخستین چالش زندگی خود موفقیت‌آمیز ظاهر شد و The Impossible چه در گیشه و چه در نزد منتقدین غوغا به پا کرد، بلکه نظر مثبت این هنرمند جوان را جلب کرد تا باقی زندگی خود را به عرصه بازیگری اختصاص دهد؛ مسئله‌ای که زمینه‌ساز حضور او در فرنچایزهای بزرگی شد که شاید حتی خود تام هالند نیز نمی‌توانست تصورش را بکند.

پس از موفقیت فیلم The Impossible که حتی در مراسم جوایز اسکار نیز بسیار خوش درخشید، تام هالند تا سال ۲۰۱۴ به ایفای نقش در پروژه‌هایی همچون Billy Elliot the Musical Live (بیلی الیوت موزیکال زنده) و How I Live Now (حال چگونه زندگی کنم) پرداخت. او در همکاری با تام هاردی نیز یکی از نقش‌های فرعی فیلم متفاوت و منحصر به فرد Locke (لاک) را بر عهده گرفت.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

این بازیگر آینده‌دار در حالی که به سبب ایفای نقش در پروژه‌هایی همچون Wolf Hall (سالن گرگ) و In the Heart of the Sea (در دل دریا) در سال ۲۰۱۵ پرداخت، برای نخستین‌بار در طول زندگی‌اش کارگردانی یک پروژه را بر عهده گرفت. پروژه‌ای ۳ دقیقه‌ای که حول محور ساخت خانه‌‌ای برای پرندگان همراه با پدر بزرگش می‌باشد که البته خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

در حالی که کمپانی سونی پیکچرز قصد داشت تا با ساخت فیلم The Amazing Spider-Man (مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز)، یک دنیای سینمایی جدید حول محور دنیای مرد عنکبوتی را خلق نماید اما به سبب دخالت‌های بی‌جا و عدم برنامه‌ریزی مناسب، دنباله این فیلم با شکستی تمام عیار مواجه شد و اندرو گارفیلد که قرار بود تا به عنوان مرد عنکبوتی جدید سینما شناخته شود، خیلی زود از این نقش کنار گذاشته شد.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

از سوی دیگر اما کمپانی دیزنی در همکاری با استودیو مارول در حال گسترش همه‌جانبه دنیای سینمایی ابرقهرمانی خود بوده و تا سال ۲۰۱۵ موفق شدند پروژه‌های تیمی و اختصاصی بسیاری را روانه سینما نمایند که هر یک از آن‌ها با فروش سرسام‌آوری در گیشه مواجه شده بودند. این موضوع باعث شد تا استودیو مارول ساخت اقتباسی از کمیک جنگ داخلی را تحت عنوان Captain America: Civil War (کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی) در نظر بگیرد.

این فیلم که در نظر داشت تا رویارویی ابرقهرمانان دنیای سینمایی مارول به به ارمغان بیاورد، نیازمند شخصیت‌های بسیاری بود تا مارول بتواند اقتباس خود را به نحو احسنت رقم بزند. آن‌ها برای این مسئله به سراغ کمپانی سونی رفته تا شخصیت مرد عنکبوتی را وارد دنیای سینمایی خود نمایند؛ اتفاقی تاریخی و غیرقابل پیش‌بینی که هیچکس انتظارش را نداشت.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

مزد عنکبوتی که آن‌ها نیاز داشتند، می‌بایست تا در سنین نوجوانی بوده و داستانی کاملاً جدید و تازه‌ای را به تصویر بکشد. به همین منظور نیز ۱۵۰۰ نوجوان جزو گزینه‌ها قرار گرفتند که تام هالند، ایسا باترفیلد و چارلی رو جزو بازیگران منتخب برای تصاحب این نقش قرار گرفتند. قدرت‌های فیزیکی تام هالند و ایفای نقش در پروژه‌های موفقی همچون The Impossible و In the Heart of the Sea نه تنها نظر کوین فایگی و برادران روسو را جلب نمود، بلکه خود شخص استن لی نیز اعلام کرد که تام هالند دقیقاً همان چیزی است که پیتر پارکر باید باشد.

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و حواشی مختلف، شاهد ملحق شدن تام هالند به عنوان مرد عنکبوتی جدید سینما به دنیای سینمایی مارول در فیلم Captain America: Civil War بودیم. اثری که در سال ۲۰۱۶ اکران شد و نه تنها نظر مثبت مردم و منتقدین را به عنوان متفاوت‌ترین پروژه مارول تا آن زمان جلب نمود، بلکه فروشی بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار را در گیشه به ثبت رساند که با توجه به بودجه ۲۵۰ دلاری، یک موفقیت بزرگ برای دیزنی و مارول به شمار رفت.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

تام هالند به سبب حضور در دنیای سینمایی مارول و در حالی که تنها ۲۰ سال سن داشت، شرایط ورود به جمع ستارگان سینما را پیدا کرد. او در سال ۲۰۱۶ و بدون اطلاع خانواده‌اش به ایفای نقش در فیلم درام، روان‌شناختی و دلهره‌آور Edge of Winter (لبه زمستان) پرداخت که واکنش مثبت منتقدین را در پی داشت و آن‌ها این پروژه را متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی تام هالند تا آن زمان خطاب کردند. مسئله‌ای که سبب شد تا در سال ۲۰۱۷ او برنده جایزه ستاره نوظهور سینما در هفتادمین دوره جوایز بفتا بشود که نخستین جایزه بزرگ و ارزشمند زندگی او محسوب می‌شود.

سال ۲۰۱۷ زمینه‌ساز موفقیت‌های بیشتری برای تام هالند جوان بود؛ زیرا نه تنها نقش‌آفرینی‌های موفقی را در آثاری همچون The Current War (جنگ جریان) و The Lost City of Z (شهر گمشده زی) به ثبت رساند، بلکه ایفای نقش در نخستین فیلم از پروژه‌های مستقل مرد عنکبوتی در فیلم Spider-Man: Homecoming (مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه) را نیز بر عهده گرفت که جنبه‌های جدیدی از شخصیت پیتر پارکر را به معرض نمایش گذاشت و فروشی بالغ بر ۸۸۰ میلیون دلار را رقم زد.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

در حالی که به واسطه فیلم Spider-Man: Homecoming شاهد آغاز ارتباط صمیمانه تام هالند و زندایا بودیم اما این دو در مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقه لب‌خوانی در سال ۲۰۱۷ حضور یافتند که اجرای تماشایی و شوکه‌کننده تام هالند موجی بی‌سابقه را در شبکه‌های مجازی حول محور او به راه انداخت که نمایانگر هنر تحسین‌برانگیزش در اجرای رقص می‌باشد.

تام هالند که حضور موفقی را به عنوان مرد عنکبوتی جدید سینما به ارمغان آورده بود، به ترتیب طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در پروژه‌های بزرگ همچون یعنی Avengers: Infinity War (انتقام‌جویان: جنگ ابدیت) و Avengers: Endgame (اناقم‌جویان: پایان بازی) حضور یافت که نه تنها حماسه سنگ‌های بی‌نهایت و ۳ فاز نخست دنیای سینمایی مارول را به نحو احسنت به پایان رساندند، بلکه هر یک جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما نیز لقب گرفته و هنرنمایی تام هالند در کنار ده‌ها بازیگر مطرح دیگر تحسین منتقدین و مردم را در پی داشت.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

در پایان همان سال شاهد اکران فیلم Spider-Man: Far From Home (مرد عنکبوتی: دور از خانه) نیز بودیم که نه تنها جنبه‌های جدیدی از شخصیت پیتر پارکر را به معرض نمایش گذاشت، بلکه به نخستین فیلم از مرد عنکوبتی تبدیل شد که فروشی بالغ بر بالای ۱ میلیارد دلار را در گیشه کسب نموده است. مسئله‌ای که سبب شد تا پس از وقایع Avengers: Endgame، تام هالند به یکی از چهره‌های مهم فازهای جدید دنیای سینمایی مارول بدل گردد.

پس از فروکش آتش دنیای سینمایی مارول، تام هالند در پروژه‌های موفق دیگری همچون Spies in Disguise (جاسوسان نامحصوس)، The Devil All the Time (شیطان تمام وقت) و Onward (به پیش) تا سال ۲۰۲۰ حضور پیدا کرد. با این حال پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا شاهد آثار ضعیف و فراموش شدنی‌ای همچون Cherry (چری) و haos Walking (آشوب مدام) بودیم که حتی سبک بازیگری تام هالند نیز با واکنش‌های تندی از سوی منتقدین روبرو گشت.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

علی‌رغم این که همه‌گیری ویروس کرونا روزهای بدی را برای تام هالند پدید آورده بود اما تمام کننده سه‌گانه او در دنیای سینمایی مارول که با فیلم Spider-Man: No Way Home (مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست) شناخته می‌شود، موفقیتی تاریخی و بزرگ را نه تنها برای او، بلکه برای شخصیت مرد عنکبوتی در تاریخ سینما رقم زد. اثری که برای نخستین‌بار گرد‌آورنده تمامی مردان عنکبوتی (توبی مگوایر و اندرو گارفیلد) و شروران نمادینی همچون دکتر اختاپوس، مرد شنی، الکترو و گرین گابلین بود و به سبب داستان منحصر به فرد خود، فروش سرسام‌آور ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار را رقم زد. فروشی که سینما را از نابودی توسط کرونا نجات داد و جزو یکی از پرفروش‌ترین آثار تمام تاریخ سینما لقب گرفت.

در حالی که به نظر می‌رسید دوران مرد عنکبوتی تام هالند در سینما به اتمام رسیده است، او ایفای نقش شخصیت نیتن دریک در فیلم Uncharted (آنچارتد) را بر عهده گرفت. اثری که اقتباسی از فرنچایزی به همین نام در صنعت بازی‌های ویدیویی بوده و موفق شد تا به پرفروش‌ترین اقتباس سینمایی از بازی‌هایی ویدیویی لقب بگیرد.

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

تام هالند ۲۶ ساله که پس از فراز و فرودهای بسیار، یکی از بازیگران پرکار در طی چند سال اخیر محسوب می‌شود، مشغول تهیه سریالی به نام The Crowded Room (اتاق شلوغ) می‌باشد که توسط کمپانی اپل در دست توسعه است. همچنین بنا به گزارشات ضد و نقیضی که منتشر شده به نظر می‌رسد که مارول و سونی برای ساخت یه سه‌گانه جدید با حضور او به توافق رسیده‌اند که می‌تواند منجر به حضور تاثیرگذارتری از پیتر پارکر در فازهای پنجم تا ششم دنیای سینمایی مارول بگردد.

در پایان می‌توانید لیستی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تام هالند در سینما را مشاهده نمایید که تماشای آن‌ها را به طرفداران وی توصیه می‌نماییم.

  • فیلم The Impossible
  • فیلم Captain America: Civil War
  • فیلم The Lost City of Z
  • فیلم Avengers: Infinity War
  • فیلم Avengers: Endgame
  • سه‌گانه Spider-Man
  • انیمیشن Onward
  • فیلم Uncharted

منبع: گیمفا

خستهA.mDARKSIRENDddddEzio Auditore da Firenzeفیلم بین بازنشسته درحال خیزشABDVD(تا درودی دیگر ، بدرود گیمفای عزیز)red-eyed Banished KnightMr.jalilpourشرکAMIR WAZOWSKIAmir_NNSaladin_The_Wise77Spider-ManAhmad_bk????Kratosmeysambامیر حسینmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا
بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی تام هالند | بازیگری که همه جا حضور دارد - گیمفا