به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم

به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم

محمدرسول میرزاده
۱۳:۲۲ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم

اگر از گیمرهایی هستید که بارها بازی‌های محبوبتان را تکرار می‌کنید، رمان یا ناول آن اثر شاید حتی برایتان رضایت‌بخش‌تر باشد.

بسیاری از ما جزو گیمرهایی هستیم که وقتی دلبستۀ یک بازی شویم، به سراغ تمام محتویات داستانی موجود از آن در سایر مدیوم‌ها نیز می‌رویم. زیاد پیش آمده بازی‌هایی که به دلمان نشسته است را ۱۰۰ درصد تکمیل کنیم و بی‌هدف در دنیای جذابش پرسه بزنیم. گاهی کنار‌ گذاشتن این دنیاها و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌ کار دشواری است، حتی زمانی که داستان بازی تمام شده باشد. بسیاری از گیمرها زمانی که یک بازی را به اتمام می‌رسانند، آمادگی جدایی از آن را ندارند و فوراً به‌سراغ ناول‌ها یا داستان‌های مصور مرتبط با بازی می‌روند. رمان‌ها شاید برای بسیاری منفور بوده و حوصلۀ خواندن را هر کسی نداشته باشد، اما شاید حتی این دسته از افراد هم با خواندن کتاب‌ها و رمان‌های بازی محبوبشان، به خواندن علاقه پیدا کنند. چه در دستۀ علاقه‌مندان قرار بگیرید و چه در دستۀ غافلان، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

می‌دانم چرا رمان‌های نوشته شده حول بازی‌های ویدیویی شهرت بد و مخاطبین کمی دارند، اما به عقیدۀ من این بی‌توجه‌ای به آن‌ها چندان منصفانه نیست. در بیشتر مواقع ،مخاطبین بسیاری از رمان‌ها را نوشته‌های فن‌فیکشن و طرح شده توسط یک طرفدار می‌بینند (در حالی که بسیاری حتی نام نویسندۀ بازی محبوبشان را هم نمی‌دانند) و معمولاً آن‌ها را «نامربوط» به داستان بازی در نظر می‌گیرند که کمی دچار رنگ‌باختگی معنایی شده و منظورشان همان «بی‌خود، بی‌ارزش و یا بی‌هدف» است. گذشته از آن، کتاب‌ها برای خیلی از افراد حوصله‌سربر هستند (در صورتی که اگر تنها یک فرصت به آن‌ها دهید، شاید حتی شما را معتاد خودشان کنند).

اگر واقعاً وضعیت رمان‌های اقتباسی از بازی‌ها به این اندازه اسفناک است، پس چرا رمان‌های Halo تا به این حد فروش می‌رفتند؟ کتاب‌های Halo از محبوبیت واقعاً بالایی در کشورهای خارجی برخوردار بودند؛ زمانی که با علاقه‌مندان به بازی‌‌های ویدیویی و رمان‌ها، چه ایرانی و چه خارجی، صحبت کنید، ظاهراً همه‌ آن‌ها این ناول‌ها را خوانده‌ و عاشقشان شده‌اند، چرا که جزئیات و جذابیت بیشتری به پیش‌زمینۀ داستانی و جهان فرنچایز Halo می‌افزایند. حتی کسانی که آن زمان چندان علاقه‌ای به بازی‌ها نداشتند، رمان‌های The Fall of Reach ،The Flood و First Strike، را احتمالاً خوانده و حتی عاشقشان شده‌اند، زیرا چهره‌ای خاکی و ملموس از مستر چیف بی‌احساس و بی‌تفاوتِ درون بازی‌ها را معرفی می‌کردند. خوب است از این فرصت استفاده کنم تا نشان دهم که دنیایی از رمان‌های اقتباسی از آثار مختلف گیمینگ وجود دارد که اگر بهتر از سری کتاب‌های Halo نباشند، دست‌کم به همان خوبی هستند.

اگر می‌خواهید سری به اعماق لور (Lore) بازی‌های برتر بزنید، چندین مجموعۀ بزرگ برای شما وجود دارد. برای طرفداران بلیزارد (Blizzard)، ۲۲ رمان برای خط داستانی اصلی سری World of Warcraft منتشر شده‌اند که غالباً به‌ عنوان پیش‌درآمدهای گسترش‌دهنده‌ لور بازی در نظر گرفته می‌شوند و همچنین، سه‌گانۀ War of the Ancients و سری چهارجلدی‌ای که به اکتشاف تاریخچۀ عمیق دنیای Azeroth می‌پردازد نیز به شدت پیشنهاد می‌شوند. ۱۰ رمان از Diablo نیز وجود دارد که هر سه بازی اصلی منتشر شده را پوشش می‌دهند و ۱۵ ناول از سری StarCraft در بازۀ ۲۰۰۱ ‑ ۲۰۱۶ به انتشار رسیده‌اند. اگر از طرفداران آثار بایوور (BioWare) هستید، در حال حاضر برای عناوین Mass Effect، Dragon Age و Star Wars: Knights of the Old Republic به‌ترتیب پنج، هفت و چهار ناول منتشر شده است. مجموعه‌های پرطرفداری مانند Assassin’s Creed، Resident Evil و Gears of War نیز تنها مثال‌هایی از این لیست بلندبالا هستند. تقریباً هیچکدام از این کتاب‌ها اقتباس مستقیم از رویدادهای بازی‌ها محسوب نمی‌شوند و همگی داستان‌های اورجینالی هستند که در جهان‌ بازی‌های محبوب‌تان جریان دارند.

به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم

من رمان‌های بازی زیادی خوانده‌ام و با وجود آن که جزو آثار ادبی موفق به حساب نمی‌آیند، برایم لذت‌بخش بوده‌اند. رمان Dead Space: Martyr پیش‌درآمدی است که با شایستگی تمام، تنش و هیجانات خشن بازی را مجسم می‌کند؛ Deus Ex: Icarus Effect با کندوکاو شخصیت‌های فرعی، به کامل‌کردن داستان بازی می‌پردازد؛ BioShock: Rapture به ما نشان می‌دهد که پیش از رسیدن جک چه اتفاقی برای شهر زیر آب افتاده بود؛ و در نهایت، Marvel’s Midnight Suns: Infernal Rising، که احتمالا جدیدترین آن‌ها باشد، چگونگی تشکیل تیم Midnight Suns، پیش از سر رسیدن انتقام‌جویان را نشان می‌دهد.

اگر خواندن کتاب‌ها برایتان خسته‌کننده است، می‌توانید بیشترِ ناول‌های بازی‌ها را در فرمت صوتی هم پیدا کنید که بعضی‌ از آن‌ها واقعا بی‌نظیرند. سری کتاب‌های Splinter Cells توسط مایکل آیرون‌ساید (Michael Ironside)، صداگذار سم فیشر (Sam Fisher)، روایت می‌شوند و جدیدترین ناول Warcraft که دربارۀ داستان زندگی سیلوانا (Sylvanas) است، توسط بازیگر این شخصیت، پتی متسون (Patty Mattson)، خوانده می‌شود. ناول نوشته‌شده از روی God of War ‑ که مشترکاً توسط کوری بارلوگ (Cory Barlog) و پدرش، جی‌ام بارلوگ (J.M. Barlog)، یکی از ناول‌نویسان برجستۀ ژانر فانتزی، نگاشته شده است – توسط صداگذار میمیر (Mimirآلستر دانکن (Alastair Duncan)، خوانده می‌شود.

خلاصۀ کلام آن است که تکرار بی‌پایان بازی‌های محبوبتان تنها راه لذت‌بردن از آن‌ها نیست. رسانه‌های متفاوت نقاط قوت و فرصت‌های منحصر به فرد خود را برای داستان‌سرایی دارند که نمی‌توانید صرفاً با بازی‌ کردن آن‌ها را به دست بیاورید. اگر می‌خواهید واقعاً تمامی جنبه‌های مثبت بازی محبوبتان را تجربه کنید (و سواد رسانه‌ای‌ خود را نیز افزایش دهید)، عاجزانه از شما می‌خواهم، کتاب بخوانید! قول می‌دهم آنقدرها هم کسل‌کننده نباشند.

شما کدام رمان، ناول، کمیک و یا مانگای بازی محبوبتان را پیشنهاد می‌کنید؟

CameraManبهزاد سالمیsauronred-eyed Banished KnightDARKSIRENAlirezaAmirAbbas KabyryDaniyal Bleszinskisamanmeysambهادی صفائیفریدChiefCounting hours77پین هدLonesome guyREZAGAMERRayanaGtxشرکmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم
به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به رمان‌ها و ناول‌های بازی بیشتر بها دهیم