نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز

نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز

ماهان حسن زاده
۱۰:۰۰ ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز

قسمت نهم سریال House of the Dragon شورای سبز یا The Green Council نام داشت. نامی که به درستی برازنده این قسمت بود. هیچ شخصی از جناح سیاه در این قسمت حضور نداشت.

سریال House of the Dragon حال در یک قدمی پایان خود در فصل اول قرار دارد و با شیوه روایتی خاص در قسمت نهم، هیجان و تشنگی برای دیدن ادامه سریال به نهایت خود رسیده است.

همانگونه در انتهای قسمت هشتم سریال House of the Dragon مشخص شد، ویسریس تارگرین، پادشاه وستروس از دنیا رفت.

او که پس از مرگش در حرکتی مهم آخرین کمک بزرگ خود را به دخترش رینیرا تارگرین رسانده بود، با جملاتی که در آخرین لحظات عمرش گفت آینده وستروس را بسیار پیچیده کرد.

قسمت نهم سریال House of the Dragon با نمایی از تخت آهنین آغاز می‌شود. تختی که خالی است و در حال حاضر کسی مالکیت آن را ندارد. در واقع قسمت نهم با نمایی آغاز می‌شود که در آن مهم‌ترین شی سریال را از این لحظه تا پایان به تصویر می‌کشد.

پس از آن تصویری را از میز مربوط به شورای کوچک می‌بینیم. تصویری که در مرکزیت آن صندلی مربوط به پادشاه ویسریس تارگین قرار دارد.

در حقیقت در دقایق ابتدایی قسمت نهم سریال House of the Dragon شاهد تصاویری هستیم که قلعه را بسیار سوت و کور نشان می‌دهند و علاوه بر آن به سبب نوع نورپردازی، فضای بسیاری سنگینی را حس می‌کنیم. سکوتی که به زودی با بلندترین فریادها از بین می‌رود.

اولین افرادی که از مرگ ویسریس تارگرین آگاه می‌شوند، آلیسنت و اتو های‌تاور می‌باشند. آلیسنت به پدرش می‌گوید که ویسریس تارگرین قبل از مرگش درخواست کرده که پس از او اگان شاه شود. البته که این موضوع تنها یک سوءتفاهم بود اما حداقل آلیسنت را راضی به پادشاه کردن پسر خود کرد.

آلیسنت های‌تاور در قسمت‌های قبل نیز بارها به اگان تارگرین گفته بود که او باید پادشاه بعدی وستروس باشد، اما آلیسنت هرگز قصد نافرمانی از دستور ویسریس تارگرین را نداشت.

او بارها سعی کرد تا با بدنام کردن رینیرا تارگرین و نشان دادن واقعیت به ویسریس، باعث تغییر جانشین ویسریس تارگرین توسط خود او شود. اما هرگز به نافرمانی از او فکر نکرده بود.

دلیل این استدلال در قسمت نهم مشخص می‌شود. جایی که آلیسنت های‌تاور متوجه می‌شود، شورای کوچک پادشاهی مدت‌ها است که برای پادشاهی اگان برنامه‌ریزی می‌کنند. این اتفاق او را بهم می‌ریزد. همین اتفاق نشان دهنده این موضوع می‌باشد که آلیسنت تنها قصد داشت با تغییر دادن نظر ویسریس، اگان را پادشاه کند و نه با سرپیچی از انتخاب او.

در همان ابتدای امر، اولین شخصی که با این اتفاق و تغییر جانشین پادشاه مخالفت می‌کند کشته می‌شود. بنابراین سیاست کاری سبزها درباره این موضوع مشخص است.

نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز

از ابتدا و در همان جلسه شورا مشخص است که اولین و مهم‌ترین دغدغه آلیسنت های‌تاور درباره این تغییرات، شخص رینیرا تارگرین است. در حالی که بنظر می‌رسد سایر نفرات بر روی این موضوع نیز به توافق رسیده‌اند.

در این قسمت تلاش می‌شود تا مخاطب با قسمت روشن شخصیت آلیسنت های‌تاور آشنا شود. او شاید در صدد پادشاه کردن پسر خود بوده باشد اما هرگز راضی به کشته شدن رینیرا تارگرین دوست و همراه زمان کودکی خود نیست. در واقع در این قسمت شخصیت آلیسنت های‌تاور روشن‌تر و شخصیت اتو های‌تاور از چیزی که بود تاریک‌تر می‌شود.

بار دیگر می‌بینیم که آلیسنت در تمام زندگی‌اش در کنترل پدرش بوده و خواسته‌های او را انجام داده است، همانگونه که رینیس تارگرین نیز این موضوع را به او یادآوری می‌کند. بنابراین شاید او چندان هم شخصیت تاریک مطلقی نداشته باشد.

گرچه که در کتاب، داستان متفاوت بوده و شخصیت آلیسنت های‌تاور بسیار تاریک‌تر از چیزی است که در سریال می‌بینیم البته که این اتفاق در مورد رینیرا تارگرین نیز صادق است و برخی تصمیمات تاریک او نیز در سریال حذف شده‌اند. شاید دلیل این تصمیم این باشد که سریال قصد دارد تا آن پیوند پاکی که زمانی آن دو در کودکی داشتند را در بطن درام خود حفظ کند‌.

نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز

بخش مهمی از قسمت نهم سریال House of the Dragon به پیدا کردن اگان تارگرین می‌گذرد. از آنجایی که سیاست آلیسنت های‌تاور و اتو های‌تاور درباره نوع برخورد با رینیرا و دیمون تارگرین متفاوت است، هر کدام تلاش می‌کنند تا ابتدا خود اگان را پیدا کرده و طبق استراتژی مورد نظر خودشان عمل کنند.

بنابراین آلیسنت های‌تاور، کریستین کول و ایموند تارگرین را مامور پیدا کردن اگان می‌کند. سریال از روایت موازی برای لحظات مربوط به یافتن اگان تارگرین استفاده کرده است. در یک طرف کریستین کول و ایموند تارگرین، و در طرف دیگر سر اریک و سر آریک.

در واقع سریال تلاش می‌کند تا نوعی هیجان و تعلیق البته به شیوه کم سر و صدا ایجاد کند چرا که اکثر مخاطبین قطعا به دنبال این هستند که افراد آلیسنت، اگان را پیدا کنند.

در مسیر یافتن اگان اما بخشی از شخصیت‌ ایموند تارگرین نمایان می‌شود. بنظر می‌رسد او قصد دارد تا کریستین کول را بیشتر از اگان دور کند و شانس یافتن او را کاهش دهد. ایموند تارگرین خیلی سریع به این نتیجه می‌رسد که نمی‌توانند اگان را پیدا کنند او در واقع از اعماق قلب خود امیدوار است که اگان ناپدید شده باشد.

دلیل این آرزو نیز روشن است. ایموند خود آن را به زبان می‌آورد. او معتقد است که پادشاهی، لایق برادری است که تاریخ و فلسفه را می‌داند و در استفاده از شمشیر تبحر داشته و باهوش‌تر است و البته بزرگترین اژدهای زنده را در اختیار دارد، نه برادری که بی‌مسئولیت بوده و مدام در حال عیش و نوش است. بنابراین شخصیت‌پردازی ایموند به سمتی می‌رود که او نیز از پادشاهی استقبال می‌کند و شاید این موضوع در آینده خطرناک باشد.

اختلاف نظر بین دو برادر دیگر یعنی سر اریک و سر آریک نیز واضح است. سر اریک، اگان را پادشاه لایقی ندانسته و تصمیم می‌گیرد به رینیرا تارگرین وفادار باشد. در لحظه درگیری بین کریستین کول با برادرش نیز، سر اریک هیچ کمکی به برادر خود نمی‌کند و کمی بعد تصمیم می‌گیرد تا رینیس تارگرین را فراری دهد.

ایموند تارگرین شخصیت‌پردازی بسیار جالبی دارد. او علاقه دارد که برادرش اگان پیدا نشود اما هنگامی که می‌بیند او از شهر خارج نشده و سر و کله‌اش پیدا می‌شود، خودش او را می‌گیرد. در واقع در او مقداری شرافتمندی وجود دارد. او آرزو داشت که برادرش ناپدید شده باشد اما حال که پیدا شده، این اگان است که باید بر روی تخت بنشیند.

نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز

نکته‌ای که از همان ابتدا و در قسمت‌های آغازین سریال مشخص بود، ملکه ندانستن رینیرا توسط عموم مردم بود.

آن قسمتی که رینیرا و دیمون تارگرین با یکدیگر به سطح شهر رفتند را به یاد آورید. در همان قسمت مشخص شد که تفکر عمومی در بین مردم، به نفع رینیرا نمی‌باشد.

حال در قسمت نهم سریال House of the Dragon می‌بینیم که اکثر مردم از پادشاه شدن اگان تارگرین بسیار استقبال می‌کنند. این موضوع از دقت فیلمنامه سریال House of the Dragon حکایت دارد.

اگان نیز که تا کنون خیلی به پادشاهی علاقه‌ای نداشت، پس از حمایت مردم نوع استیل بدن و حالت چهره او تغییر می‌کند و گویا اکنون او خیلی هم از این موضوع ناراضی نیست.

در لحظه تاجگذاری اگان، نمایی از ایموند تارگرین داریم که با حالتی ترکیبی از حرص و خشم به تاج بر روی سر اگان خیره می‌شود. باز هم این موضوع نشان دهنده علاقه ایموند به تخت آهنین می‌باشد.

نکته قابل توجه در دوربین کارگردان در لحظه جشن اگان، استفاده از زاویه های‌انگل (High-angle) است. در حالی که او پادشاه وستروس و قدرت اول می‌باشد، اما دوربین از بالا به او نگاه می‌کند و او را همچنان شخصیت کوچکی می‌داند که تنها فکر می‌کند قدرت دارد، چراکه تنها چند ثانیه بعد رینیس تارگرین با اژدهای خود در برابر او می‌ایستد.

اما درباره سکانس ورود رینیس تارگرین به مراسم تاجگذاری اگان حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. این سکانس در کتاب وجود ندارد و مراسم تاجگذاری اگان تارگرین در کتاب در آرامش کامل و بدون هیچ مشکلی برگزار می‌شود.

در سریال اما سازنده‌ها تصمیم گرفتند تا این سکانس را به قصه اضافه کنند. در حال حاضر این سکانس خیلی منطق روایی ندارد. باید دید که در آینده سازندگان چه برنامه‌ای برای آن خواهند داشت.

رینیس تارگرین می‌توانست همان‌جا جنگ را تمام کند اما این کار را انجام نداد. دلیلش چه بود؟ در حال حاضر تنها می‌توان گفت ادامه پیدا کردن و تمام نشدن سریال.

باید دید در ادامه سازندگان می‌توانند دلیلی منطقی را برای اقدام رینیس تارگرین بیاورند یا خیر. بله حدس و گمان‌هایی درباره این تصمیم رینیس تارگرین وجود دارد اما باید دید سریال به طور مستقیم دلیل آن را چه بیان می‌کند.

این سکانس تنها به دلیل از بین بردن روند آرام این قسمت و هیجان‌زده کردن مخاطب برای قسمت پایانی به سریال اضافه شده است و همانطور که گفته شد در کتاب وجود ندارد.

در پایان باید گفت سریال House of the Dragon هر چه به پایان خود نزدیک می‌شود پر هیجان‌تر دنبال شده و موفق بوده تا در طول این نه قسمت کیفیت و ریتم خود را حفظ کند.

سریال در بهترین فرم خود قرار داشته و حال به قسمت پایانی فصل اول رسیده است. قسمتی که ملکه سیاه نام دارد و ظاهرا قرار است این بار شاهد تصمیمات و اقدامات شورای سیاه باشیم و خود را آماده اتفاقات بزرگ کنیم.

Sami 227Mohsen_2020Jailor70Fashanامیر حسین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز
نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی قسمت نهم سریال House of the Dragon | شورای سبز