بازی Mafia 4 باید به ریشههای این مجموعه بازگردد
بازی جدیدی از سری Mafia در حال توسعه است که میتواند با بازگشت به ریشهها، توانایی این فرنچایز در ارائۀ یک داستان درگیرکننده را به تصویر بکشد.
فرنچایز Mafia بهتازگی بیستمین سالگرد خود را جشن گرفت. در بخشی از مصاحبه با توسعهدهندۀ آن، استودیوی Hanger 13، شاخهای از ۲K Games که روی عناوین Mafia کار میکند، تأیید کرد که نسخۀ بعدی این مجموعه در مراحل اولیۀ توسعه قرار دارد. یکی از آخرین نسخههای این فرنچایز، ریمیک بازی اول Mafia بود که در سال ۲۰۲۰ انتشار یافت. این مجموعه بیشتر روی بازگویی روایت زندگی افراد درون یک باند مافیا، در بازههای تاریخی متفاوت، تمرکز دارد؛ از بازی اول و ریمیک آن که در سال ۱۹۳۰ جریان داشتند گرفته تا جدیدترین آن از لحاظ تاریخی، یعنی بازی Mafia 3، که در سال ۱۹۶۸ رخ میدهد؛ همگی تعاملات میان اعضای خانوادههای تبهکار را به تصویر میکشند.
با این حال که Mafia 3 از لحاظ مالی برای شرکت ۲K Games سودآور بوده است، به دلیل چرخۀ تکراری گیمپلی و باگهای عذابدهندۀ مختلفی که داشت، طرفداران و منتقدان این مجموعه واکنشهای نه چندان مثبتی به آن نشان دادند. در حالی که شاهد شخصیتهای بهیادماندنیای در آن هستیم، ظاهراً خبری از آن روایت درگیرکننده نیست. در حال حاضر هیچ جرئیاتی از بازی بعدی Mafia در دسترس نیست، ولی اگر بازی جدید این فرنچایز باید علاوه بر شخصیتپردازی درست و حسابی، یک داستان ارزشمند را نقل کند.
روایت پردازی؛ نقطهقوت ثابت فرنچایز Mafia
زندگی روزمَرّۀ خانوادۀ مافیا در خود چیزی دارد که همیشه مخاطبان را جذب میکند. ترسیمهای واقعگرایانه (و بعضاً غیرواقعگرایانه) از زندگی این گنگسترها طی چند دهۀ اخیر، در مواردی چون فیلمها و سریالها دیده شده است. بسیاری از مخاطبین، فیلم The Godfather را از بهترینهای تمام دوران میدانند و به عقیدۀ خیلی از طرفداران، بعد از انتشار این اثر در سال ۱۹۷۲، شاهد همهگیر شدن داستانهای مافیایی در مدیومهای مختلف بودیم.
علیرغم اینکه زندگی درون یک خانوادۀ مافیایی، زمینۀ خوبی برای یک بازی ویدیویی به نظر میرسد، چندان به صورت عمیق به آن پرداخته نشده است. بازیهای محبوبی چون GTA و Saints Row تصمیم گرفتند تا به جای اینکه بازی خود را دقیقاً بر اساس چند خلافکار ایتالیایی با کلاه فدورا بنا کنند، ورژنهایی از مافیا را به بازی خود بیاورند که بیشتر اوقات، بازیکن یا با آنها همکاری میکند و یا در مقابلشان قرار میگیرد. اما فرنچایز Mafia متفاوت عمل کرده و دو بازی اول آن کاملاً متمرکز روی تشکیلات کسا نوسترا (Cosa Nostra یا همان مافیای آمریکا) بوده است.
بازی اول Mafia روی زندگی تامی آنجلو (Tommy Angelo)، یک راننده تاکسی اهل ایالت ایلینوی در سال ۱۹۳۰، تمرکز داشت. در اولین دقایق آشنایی با این شخصیت، او خود را در زمان و مکان اشتباهی مییابد و با خانوادۀ مافیای خیالی سالیری (Salieri) برخورد میکند. در طول جریانات بازی، گیمرها شاهد تبدیل شدن تامی از یک راننده تاکسی بیاهمیت به عضو ردهبالای خانوادۀ سالیری هستند و این شخصیت به جایگاه و ثروتی میرسد که حتی فکرش را هم نمیکرد. بازی Mafia داستان خارقالعادۀ پر از پیچشهای روایی و صحنههای خشنی که با استانداردهای مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) همخوانی دارند را برای مخاطب به نمایش میگذارد. گیمپلی این اثر با توجه به سیستم تیراندازی نهچندان دلپذیر و روند پیشپاافتادۀ آن، نقطهقوت آن محسوب نمیشود، ولی روایت قوی Mafia این مشکلات را کمتر از حالت معمول، آزاردهنده جلوه میدهد.
بازی Mafia 2 با توجه به جنبههای مثبت عنوان اول توسعه یافت. در این بازی، فضای دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ با پایبندی به طراحی ماشینها، لباسها و شخصیتهای منابع اصلی، ماهرانه به تصویر کشیده میشود. ویتو اسکالتا (Vito Scaletta)، کهنهسرباز ارتش، پروتاگونیست این نسخۀ فرنچایز است. دوست زرنگ ویتو، جو باربارا (Joe Barbaro)، او را به سمت خانوادۀ مافیای کلمنته (Clemente) میکشاند. باری دیگر در نسخۀ دوم این فرنچایز، از لهجهها و دیالوگها گرفته، تا تصمیمات و انگیزهها، همگی منجر به خلق شخصیتهای باورپذیر میشوند. اگرچه، همچنان شاهد گیمپلی ناقصی هستیم، ولی داستان این بازی طرفداران را مجاب به تجربۀ آن میکند که باعث چشمپوشی از نقصهای گیمپلی میشود.
بازی Mafia 3؛ تغییری در رویکرد فرنچایز Mafia
با انتشار Mafia 3 در سال ۲۰۱۷، این مجموعه از روایت خطی سفت و سخت معروف خود فاصله گرفت تا جهان آزادی را برای بازیبازان فراهم کند که به ترتیب دلخواه خود در آن به اکتشاف بپردازند. با شروعی قدرتمند، لینکلن کلی (Lincoln Clay) و دوستانش مورد خیانت مافیا قرار میگیرند و پس از آن، گیمرها میتوانند هر طور که دوست دارند در دنیای بازی پیشروی کنند. علیرغم وجود شخصیتهای بهیادماندنی و شهری زیبا در دهۀ ۱۹۶۰، داستان بازی به دلیل همین آزادی عمل آسیب میبیند و بازی به دلیل ماهیتی که داشت، برای بسیاری از بازیبازان تکراری میشود و حتی عدۀ زیادی آن را پیش از تجربۀ پایانبندی کنار میگذارند.
عنوان Mafia 3 به هیچ وجه بازی بدی نبود؛ در حقیقت هستۀ اصلی گیمپلی آن با اختلاف زیاد از نسخههای پیشین بهتر است؛ البته، مراحل کلیشهای و ضعیف و جهان آزاد پر از مأموریتهای تکراری، ضربۀ بدی به این بازی وارد میکند. فرنچایز Mafia ثابت کرده است که توانایی خلق شخصیتهای باورپذیر و پروتاگونیستهای عالی را دارد. بازی اول و دنبالۀ آن سریعاً بازیکن را درگیر روایت خود میکنند، اما رویکرد جهان آزاد بازی Mafia 3 باعث میشود که تداوم پیشروی بخش داستانی به هم بخورد و گاهی اوقات بر اساس انتخاب بازیکن، شخصیتها تا مدت زیادی دیده نمیشوند.
عنوان بعدی Mafia گزینههای زیادی برای مطرح شدن را پیشِ روی خود دارد و میتواند از آنها بهره ببرد. در صورت ادامه دادن خط زمانی فرنچایز مذکور، بسیار محتمل است که نسخۀ بعدی آن در دهۀ ۱۹۷۰ یا ۱۹۸۰ جریان داشته باشد؛ این موضوع انتخابهای جذاب زیادی مثل لاس وگاس و میامی را فراهم میکند. اگر این بازی بتواند در ترکیب عناصر گیمپلی Mafia 3 با داستان درگیرکنندۀ قوی و شخصیتهای مجابکنندهای که امثالشان را در دو نسخۀ اول این مجموعه بهدفعات شاهد بودیم، خوب عمل کند، شرایط برای خلق بهترین ترسیم این صنعت از زندگی مافیایی تا به امروز، برای بازی Mafia 4 فراهم میشود. از سوی دیگر، بازگشت به سیسیل و ریشهها مطمئناً بهترین گزینه خواهد بود.
نظر شما در این باره چیست؟ ترجیح میدهید که Mafia 4 چه رویکردی را پیش بگیرد؟
پر بحثترینها
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- نقدها و نمرات بازی Dragon Age: The Veilguard منتشر شدند
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- گزارش: کارگردانان بازی Marvel’s Wolverine نقش خود را رها کردند
- تحلیلگر: Ghost of Tsushima ارزش سرگرمی و عدم تحمیل ایدئولوژی را در اولویت قرار داد
نظرات
Mafia 4 باید به ریشههای این مجموعه بازگردد”
هنگر ۱۳: هن؟؟؟
خدا رو شکر اون شعبه ای که رو ۳ و ریمیک کار میکرد این نسخه رو نمیسازه و دادن به یه شعبه جدید که اعضاش حرفه ای ترن
نسخه سوم برای من بشخصه یکی از حوصله سر بر ترین بازی های عمرم بود هر چند DLC های خوبی داشت ولی اونا هم هر چی بودن ربطی به هسته اصلی بازی های Mafia نداشتن انتظاری که من از بازی دارم اینه که یه رویکرد اوپن ورلد ولی نه مثل GTA داشته باشه و از این منظر یه چیزی مثل قسمت دوم باشه که به نظرم خیلی خوب بود
از نظر داستان هم یه چیزی مثل نسخه اول که هنوزم داستانش جذاب و فوق العادست
تیتر مقاله سایت، یه مدت بعد: چرا بازگشت mafia 4 به ریشه ها اشتباه است؟
هیچ بازی نیاز به ریشه ها نداره
فقط نیاز به کیفیت ساخت بالا داره (این رو از خدای جنگ ۲۰۱۸ بپرسید)
اگر مافیا ۳ با آنریل یا حتی موتور ریج راک استار ساخته میشد و هم گرافیک خوب هم بدون باگ بود(چرا استفاده نمیشه ؟ مگه راک استار و مافیا هر دو مال تیک تو نیست !)
اگر ماموریت های فرعی کیفیت بالایی داشت
الان در مورد ریشه ها حرف نمیزدیم
هرچند بازگشت به مافیای ایتالیایی بازی رو خاص و متمایز از دیگر بازی ها میکنه و این خوبه !
Bruh
چرا که مشخصه با یه صحبت با ماد ساز ها جی تی ای میتونی متوجه شی که کار با این موتور آنچنان هم کار راحتی نیست و به شخصه برای بازی اپن ورلد انریل ۴ به دل نمیشست حقیقت هرچند آنریل ۵ با دمو ماتریکس نشون داد که برای اپن ورلد خیلی ارتقا پیدا کرده پس امیدوارم چیزی باشه که تیم سازنده نسخه بعد اون رو درنظر داشته باشن
خوب هر دو استودیو تیم داخلی تیک تو هستن به شکل ویژه راک استار کمک کنه !!!
در مورد آنریل هم نمیدونم والا فنی من نمیشناسم موتورها رو ولی بازی های اپن ورد خفی با آنریل ۴ ساختن دانش فنی بالایی میطلبه شاید
اره حرفت درسته منتها راکستار یکم تو زمینه مدیریت خاصه اگر یادت باشه راکستار انقدر تو مدیریت تیمش حساسیت بخرج میده که برای اینکه تمام اعضای تیم تمرکزشون رو روی جی تی ای ۶ بزارن خبر اومد که حتی بولی ۲ یک ریمیک یا ریمستر از iv یک ریمیک یا ریمتسر از رد دد ۱ ( خلاصه تمام پروژه های فرعی ) رو کنسل کرد تا تماما تمرکز کنه رو جی تی ای نظر خودم اینه که چندان میلی برای این دست کارها نداره ( لعنت حتی red dead online رو هم ول کردن )
اولویت باید گیم پلی باشه بعد داستان برخلاف نسخه سوم که داستانش شاهکار (برنده بهترین روایت سال ۲۰۱۶ شد)ولی گیم پلیش بی روح ور یک کلام تو دیوار بود
بهترین روایت ۲۰۱۶ رو انچارتد ۴ برنده شد
اشتباه شد بهترین داستان
من مافیا ۱ و ۲ رو هرکدومشو بالای ۶-۷ بار تموم کردم تو زمان خودشون بازیهای فوق العاده ای بودن
ولی مافیا ۳ رو حتی یبارم نتونستم تموم کنم
ولی بنظرم مافیا ۱ ریمیک خوب کار شده بود و میشه به هنگر ۱۳ امید داشت مخصوصا الان که هیدن بلکمن و اخراج کردن 👌
یادمه تو روزای سرد پاییز از مدرسه میومدم و ی کامپیوتر خیلی ضعیف داشتم اما در کمال ناباوری مافیا ۲رو با فریم خوب و کیفیت قابل قبولی پخش میکرد.ناهارو میخوردم میرفتم داخل بازی تو شهر سرد بازی و هوای سرد شهرمون که یه اتمسفر سه بعدی میداد بازی رو اجرا میکردم.واقعا محشر بود نسخه دو.مخصوصا مراحل اول بازی و اتمسفر برفی.مبارزه تن به تن و سیستم کاور گیری خوب موسیقی های جاز و کلاسیک و ماشین های کلاسیک با کنترل عالی.
یادش بخیر
👌
دقیقا Mafia 2 نوستالژی خالصه !
از نظر موسیقی مافیا ۱ سر تر بود الان حتی وقتی به نسخه اولش فکر میکنم اون موسیقی های کلاسیک تو ذهنم پخش میشه همچنین اینکه مافیا ۱ به نظرم داستان طولانی تری داشت شاید هم به خاطر سختیش بود ک طولانی حس میشه اما خب مافیا ۲ ۳ روز نکشید که تموم کردمش
جزو بهترین بازی هایی تجربه کردم واقعا از فریم به فریمش لذت بردم یادش بخیر
نسخه سوم که اقتضاح بود
سلطان ضد حال های پیاپی داستانی
دارای پتانسیل تبدیل یک فرد شاد به یک فرد افسرده
یکی از بدترین چیزها توی مافیا ۳، سیاه پوست بودن شخصیت بازی بود. آخه مافیای ایتالیایی چ ربطی به سیاه پوست بودن داره!! اصلا یه شخصیت سیاه پوست نمیتونه حال و هوای مافیا رو برسونه
مافیا ۳ هر چقدر داستانش خوب بود مراحلش بد و تکراری بود باید رویکرد مثل RDR2 و GTA داشته باشه یعنی جهانآزاد با کارای زیاد برای انجام دادن و مراحل فرعی داشته باشه ولی مراحل اصلی منسجم، خطی و سینماتیک باشن تقریبا مثل Mafia 2 که شاهکار بود ولی مراحل فرعی و ازادی عمل بیشتری توی جهان بازی باید باشه. ریمیک مافیا ۱ فوق العاده بود ولی بازم یک زیادی خطی بود