بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها

دنیای ارباب حلقه‌ها، بسیار گسترده است و سریال ارباب حلقه‌ها قرار است دوره‌ای بسیار قبل‌تر از فیلم‌ها را به نمایش در بیاورد.

همه ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) را دوست دارند و همین نیز انگیزه اصلی کمپانی آمازون برای ساخت سریالی لایو اکشن بر اساس این آثار نوشته جی آر آر تالکین (J.R.R. Tolkien) بوده است. با وجود این همه علاقه نسبت به این آثار، بسیاری از طرفداران با ساخت این سریال مخالف بودند و باور داشتند که فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» ساخته پیتر جکسون (Peter Jackson) باید تنها برداشت از این جهان فانتزی باشد.

با این وجود، کمپانی آمازون ساخت این سریال را در پیش گرفت و عنوان ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power) را برای آن برگزید. در ادامه نیز مشخص شد که این سریال در حقیقت پیش‌درآمدی برای فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» و فیلم‌های هابیت (The Hobbit) است و اتفاقات آن هزاران سال قبل از رویدادهای این دو مجموعه فیلم رخ می‌دهند.

سریال the lord of the rings the rings of power

با توجه به تریلرهای منتشر شده برای سریال «ارباب حلقه‌ها» می‎‌توان متوجه شد که مدیران اجرایی سریال بهترین تلاش خود را کرده‌اند تا داستانی متفاوت و جدید را در این دنیای فانتزی برای طرفداران به نمایش در بیاورند، داستانی که تاکنون آن را نشنیده و ندیده‌اند.

با اینکه موارد مهیج و جذاب زیادی در سریال «ارباب حلقه‌ها» وجود دارند که بیننده‌ها را برای تماشای آن به اشتیاق وا می‌دارند اما برای بسیاری از افراد، همین بازگشت به «سرزمین میانی» خودش دلیل کافی برای تماشای این اثر محسوب می‌شود. با این حال، سرزمین میانی به تصویر کشیده شده در سریال با آنچه در فیلم‌ها دیده شده، متفاوت است و در این مطلب قصد داریم تا به توضیح این موضوع بپردازیم. همراه با ما باشید.

عصر اول سرزمین میانی

سریال the lord of the rings the rings of power

جی آر آر تالکین تاریخ سرزمین میانی را به سه عصر مختلف تقسیم کرده است که به نام دوره‌های آردا (Ages of Arda) نیز شناخته می‌شوند. اولین عصر سرزمین میانی مربوط به خلق جهان توسط خدایی متعالی به نام آردا است، خدایی که به نام ارو ایلوواتار (Eru Ilúvatar) نیز شهرت دارد.

این خدای بزرگ، موجوداتی به نام اینور (Ainur) را خلق کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اولین ارباب تاریکی ملکور (Dark Lord Melkor) و همچنین اولرین (Olórin) اشاره کرد. این موجودات نیز پیروانی داشتند که به نام مایار (Maiar) شناخته می‌شدند.

ملکور که به نام مورگوت (Morgoth) نیز شناخته می‌شود، علیه ایلوواتار شورش می‌کند و انسان‌ها را به فساد می‌کشاند. در نهایت نیز به دلیل این خیانتش به مکانی به نام پوچی (Void) تبعید می‌گردد. البته بسیاری از خادمان و پیروانش از جمله سائورون در سرزمین میانی باقی می‌مانند.

عصر دوم سرزمین میانی

سریال the lord of the rings

ساخت حلقه‌ها

سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» نیز رویدادهای عصر دوم سرزمین میانی را به نمایش می‌گذارد. در این زمان، ملکور همچنان در تبعید است و سائورون سعی دارد تا به قدرت برسد. در این دوران است که سائورون به آهنگران الف یاد می‌دهد چگونه حلقه‌های قدرت را بسازند، حلقه‌هایی که سه عدد برای الف‌ها، هفت عدد برای دورف‌ها و ۹ عدد برای انسان‌ها بودند و یک حلقه نیز متعلق به خود سائورون بود که دیگر حلقه‌ها را کنترل می‌کرد.

پادشاهی نیومنور

در عصر دوم سرزمین میانی، پادشاهی نیومنور (Númenor) بزرگترین پادشاهی انسان‌ها در اوج شکوه و جلال خود قرار داشت اما در نهایت رو به زوال رفت. در این عصر، آخرین اتحاد میان الف‌ها و انسان‎‌ها رقم می‌خورد و ارتشی از قهرمانان گردهم می‌آیند تا در برابر ارباب تاریکی سائورون و نیروهایش ایستادگی کنند.

رمان سیلماریلیون

جی آر آر تالکین در رمان سیلماریلیون (The Silmarillion) با جزییات بسیار زیادی به بررسی عصر دوم سرزمین میانی پرداخته است اما سازندگان سریال «ارباب حلقه‌ها» حق استفاده از این رمان را ندارند و تنها باید از رمان‌های «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» استفاده کنند، رمان‌هایی که عمده داستان آن‌ها در پایان عصر سوم سرزمین میانی جریان دارد.

این به معنای آن است که با وجود اینکه اطلاعات بسیار زیادی از عصر دوم سرزمین میانی در آثار تالکین وجود دارند اما به دلیل قانون کپی رایت، سازندگان سریال نخواهند توانست تا در وسعت بسیار زیادی به این دوره زمانی بپردازند و احتمالا این سریال به صورت مستقیم به فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» مرتبط خواهد شد.

ارباب تاریکی سائورون

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا

نام اصلی سائورون

همانطور که در بالا گفته شده بود، سائورون مدت‌ها قبل از عصر سوم سرزمین میانی و در حقیقت، از همان ابتدای جهان وجود داشته است. سائورون همانند گندالف یک مایار است و نامش مایرون (Mairon) بوده است.

او شورش می‌کند و به خدمت ملکور در می‌آید و در عصر اول سرزمین میانی نیز جزو بزرگترین خدمت‌گزاران ملکور بوده است. سائورون یک جادوگر بسیار ماهر و قادر به تغییر شکل بوده و حتی به ارباب گرگینه‌ها نیز تبدیل شده بود.

سائورون در عصر اول

با این حال، سائورون در عصر اول سرزمین میانی توسط یک دوشیزه الف به نام لاثین (Lúthien) شکست می‌خورد و تا عصر دوم نیز خبری از او نمی‌شود. پس از این شکست، سائورون برای پنج قرن در سرزمین موردور (Mordor) مخفی باقی ماند و در آنجا حکومتی را شکل می‌دهد.

سائورون در عصر دوم

او در عصر دوم خودش را به عنوان ارباب هدایا (Lord of Gifts) به نام آناتار (Annatar) جا می‌زند و ساخت حلقه‌های قدرت را به کلبریمبور (Celebrimbor) و الف‌های آهنگر آموزش می‌دهد. سائورون به دنبال آن بود که با حلقه اصلی خودش که قادر به کنترل دیگر حلقه‌ها است، بتواند بر تمام نژادها در سرزمین میانی حکمرانی کند.

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا

او همچنین ارتشی از اورک‌ها و ترول‌ها ساخت و تلاش کرد تا در دفعات مختلف به جنگ با الف‌ها بپردازد. در نهایت نیز سائورون توسط ارتش متحد انسان‌ها و الف‌ها شکست می‌خورد و ایسیلدور (Isildur) پادشاه گوندور نیز حلقه اصلی را از انگشت سائورون بیرون می‌آورد و بدن فیزیکی او را نابود می‌سازد.

مطمئنا سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» به حضور سائورون در عصر دوم سرزمین میانی خواهد پرداخت. با اینکه سرنوشت نهایی سائورون در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» مشخص می‌شود اما تلاش او برای به قدرت رسیدن و همچنین ساخت حلقه‌ها داستان‌های جالب‌توجهی هستند که مطمئنا مورد توجه بیننده‌های سریال قرار خواهند گرفت.

الف‌های آشنا

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا

الف‌ها به دلیل خاصیت بیولوژیکی خودشان، عمری بسیار طولانی دارند و با وجود اینکه هزاران سال بین اتفاقات سریال و فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» فاصله زمانی وجود دارد اما همچنان کاراکترهای آشنایی از فیلم‌ها را می‌توان در این سریال مشاهده کرد.

بانو گالادریل

یکی از این کاراکترها نیز شخصیت گالادریل است که در فیلم‌ها با بازی کیت بلانشت (Cate Blanchett) بوده اما در سریال، مورفید کلارک (Morfydd Clark) این نقش را بازی می‌کند. او به همراه یازده جنگجوی الف، کسانی بودند که در همان ابتدا نسبت به آناتار (یا همان سائورون) بی‌اعتماد بودند.

گالادریل همچنین یکی از حلقه‌های قدرت را در اختیار داشت ولی تا زمانی که حلقه اصلی در اختیار سائورون بود، او از این حلقه خودش استفاده نکرده بود. در نهایت نیز او به یاران حلقه در عصر سوم سرزمین میانی کمک کرد تا حلقه اصلی را در کوه دوم (Mount Doom) نابود کنند.

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها

الروند

یکی دیگر از شخصیت‌های آشنا در سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت»، حاکم الف‌ها الروند (Elrond) است. هیو ویوینگ (Hugo Weaving) در فیلم‌ها این نقش را ایفا کرده بود و در سریال نیز رابرت آرمایو (Robert Aramayo) عهده‌دار این نقش است.

الروند در عصر دوم سرزمین میانی، ریوندل (Rivendell) را به عنوان سرزمین الف‌ها پایه‌گذاری کرد. او از این مکان برای میزبانی از اولین شورای سفید (White Council) استفاده کرد، شورایی که در آن، گروهی از الف‌ها و جادوگرها گردهم آمدند تا با تهدید بالقوه سائورون مقابله کنند.

جنگ با سائورون

زمانی که سائورون قدرت بسیار زیادی بدست می‌آورد، الروند سرزمین ریوندل را برای مقابله با سائورون ترک می‌کند. در حین جنگ نیز او به پادشاه گوندور هشدار می‌دهد تا حلقه اصلی را در کوه دوم نابود سازد اما این هشدارهای او جدی گرفته نمی‌شود و پادشاه گوندور این حلقه را برای خودش نگه می‌دارد تا پایه‌ریز ظهور دوباره سائورون در عصر سوم سرزمین میانی و اتفاقات فیلم‌های «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» شود.

در کل سرزمین میانی، گالادریل و الروند از جمله مشهورترین الف‌ها به شمار می‌روند و حضور آن‌ها در اتفاقات فیلم‌های «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» نیز با استقبال بسیار خوبی از سوی بینندگان و منتقدان مواجه شده بود. سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» ما را با نسخه‌های جوان گالادریل و الروند آشنا خواهد کرد و ماجراجویی‌های آن‌ها در عصر دوم سرزمین میانی و تلاش آن‎‌ها برای شکست سائورون را به نمایش در خواهد آورد.

سریال ارباب حلقه‌ها حلقه‌های قدرت the lord of the rings the rings of power

آراگورن با بازی ویگو مورتنسن (Viggo Mortensen) در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» یکی از کاراکترهای بسیار مشهور در سرزمین میانی محسوب می‌شود اما اجداد او به دلایل مختلف بد نام بوده‌اند. آراگورن یکی از نوادگان پادشاه نیمه الف به نام الروس (Elros) برادر الروند بوده است.

الروس اولین پادشاه نیومنور

در گذشته‌های بسیار دور، به الروس و الروند یک حق انتخاب داده می‌شود که با انسان‌ها باشند یا الف‌ها. الروند الف‌ها را انتخاب می‌کند و الروس نیز انسان‌ها را برمی‌گزیند. الروس در ادامه به اولین پادشاه نیومنور تبدیل شود و تحسین‌برانگیزترین پادشاهی انسان‌ها را ایجاد می‌کند.

متاسفانه در گذر زمان، ساکنین این پادشاهی از فناپذیری خودشان و همچنین الروس اظهار تنفر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند تا رابطه‌شان با الف‌ها و همچنین پرستش خدای متعالی ارو ایلوواتار را ترک کنند. با این وجود، گروهی از انسان‎‌ها به نام با‌ایمان‌ها همچنان ایلوواتار را پرستش می‌کردند و به والار (Valar) احترام می‌گذاشتند و امیدوار بودند که با الف‌ها همچنان ارتباط داشته باشند.

الندیل اولین پادشاه گوندور و آرنور

پس از نابودی نیومنور، رهبر این گروه به نام الندیل (Elendil) بازمانده‌های پادشاهی نیومنور را به سرزمین میانی هدایت کرد و در آنجا پادشاهی گوندور و آرنور را تاسیس و تا مدت‌ها نیز بر هر دوی آن‎‌ها حکمرانی کرد.

سریال ارباب حلقه‌ها حلقه‌های قدرت the lord of the rings the rings of power

ایسیلدور

اولین پسر الندیل به نام ایسیلدور نیز این تاج و تخت را به ارث برد و در عصر دوم سرزمین میانی نیز به شکست سائورون کمک کرد اما در نهایت، توسط حلقه اصلی وسوسه شد و آن را نابود نکرد. او حلقه را برای خودش نگه داشت که در نهایت منجر به مرگش شد. در حقیقت او با این کارش  پایه‌ریز مشکلاتی برای آیندگان بود.

آراگورن

در عصر سوم سرزمین میانی نیز وارث ایسیلدور، آراگورن بود که رهبری حمله‌ای به سائورون و نیروهایش را برعهده داشت و برخلاف اجدادش توانست کمک شایانی به شکست سائورون بکند و همچنین توانست میراثش به عنوان پادشاه گوندور و آرنور را بازپس بگیرد.

همانطور که در بالا گفته بودیم، احتمال اینکه سریال «ارباب حلقه‌ها» تمام رویدادهای رخ داده در عصر دوم سرزمین میانی را به تصویر بکشد، بسیار اندک است اما حضور مکان‌هایی همچون نیومنور و شخصیت‌هایی همچون ایسیلدور به معنای آن است که سریال حداقل نیم نگاهی به برخی از این رویدادهای مهم خواهد داشت.


آثار نوشته شده توسط جی آر آر تالکین بسیار گسترده و مهیج هستند و مطمئنا داستان‌هایی وجود دارند که در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» به آن‌ها پرداخته نشده است و سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» این فرصت را دارد تا با پرداختن به این داستان‌ها به شکلی جذاب و تماشایی به اثری ماندگار در تاریخ تبدیل شود.

منبع: کولایدر

هیولا (زنده باد هدَفِ والا 🥷)riverside77DARKSIRENHaj_HosseinmeysambMetalloveMRIPیوهانArnaldموای

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا
بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها - گیمفا