سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا

سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲

امیر حاجی زاده
۰۰:۲۰ ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا

شب طلایی سینمای ایران با جایزه بهترین بازیگر زن «زهرا امیر ابراهیمی» و جایزه برگزیده منتقدان «سعید روستایی» در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم «کن» ساخته شد.

دشت اول سعید روستایی در کن ۲۰۲۲ با جایزه برگزیده منتقدان (فیپرشی) صورت گرفت. ساعاتی پیش از مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن، هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی)، آثار برگزیده خود در بخش‌های مختلف جشنواره کن را معرفی کردند و فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم در بخش رقابتی اصلی انتخاب شد.

جایزه فیپرشی از سال ۱۹۴۶ توسط منتقدین منتخب این انجمن انتخاب می‌شده و مضاف بر بخش اصلی، در بخش نوعی نگاه و دو بخش موازی دیگر (دوهفته کارگردانان و هفته منتقدین) هم یک فیلم به عنوان برنده جایزه فیپرشی اعلام می‌شود.

این اولین باری است که «در بخش مسابقه اصلی» یک فیلم ایرانی برنده این جایزه می‌شود. فدراسیون منتقدین دلیل این انتخاب را توانایی فیلمساز در ساخت داستانی جذاب و پرکشش، ترسیم دنیای مردسالار، نگرش متفاوت فرهنگی و تغییرات آزادانه و شادی‌بخش بین لحن‌ها ذکر کرده‌ است. گفتنی‌ست که «روستایی» جایزه‌اش به مردم آبادان به‌خاطر حادثه «متروپل» تقدیم کرد.

پس از دریافت جایزه، روستایی در سخنرانی خود اظهار کرد:

ممنونم از بابت این جایزه خیلی مهم. این جایزه از بابت‌های زیادی برایم ارزشمند است که یکی این است که بزرگان تاریخ سینما این جایزه را بدست آوردند و خوش شانس بودم که من هم توانستم به آن دست پیدا کنم. همچنین برایم با ارزش است که جایزه را از منتقدین می‌گیرم که یکی از پایه‌های مهم سینما هستند که می‌توانند فیلمساز متوسط را به فیلمسازی خوب یا خیلی بهتر تبدیل کنند. از این تریبون استفاده می‌کنم تا از عوامل فیلم تشکر کنم و همچنین این جایزه بسیار مهم را تقدیم می‌کنم به مردم داغ‌دار کشور عزیزم در شهر آبادان.

«برادران لیلا» روایتگر زنی به نام لیلا (ترانه علیدوستی) است که در سن ۴۰ سالگی با داشتن خانواده‌ای با روابط پرتنش، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و چهار برادرش کرده و زیر فشار اقتصادی و قرض‌های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می‌کنند خرج زندگی خود را دربیاورند، لیلا نقشه‌ای می‌چیند..

به نویسندگی و کارگردانی «سعید روستایی» و بازی ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی، پخش بین المللی فیلم برعهده کمپانی «وایلد بانچ» است.

بهترین بازیگر زن؛ زهرا امیر ابراهیمی

زهرا امیر ابراهیمی برای ایفای نقش در فیلم «عنکبوت مقدس» (Holy Spider) ساخته‌ی «علی عباسی»، برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم کن امسال شد تا به اولین زن ایرانی برنده این جایزه تبدیل شود. وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت:

خوشحالی و موفقیت برایم مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند الان خوشحالم ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگینه. دلم با آبادان هست و با گوشه و کنار خاک ایران. من اینجا هستم اما دلم با زنان و مردان ایران است.

آرینAtomic Soldierharvey bentکاکاسنگیVenomSnakemarioامیر حسینrecidivistArnaldmeysambah1372

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Omid گفت:

    در میان هجوم بی وقفه خبرهای بد و… بردن جایزه توسط زهرا امیرابراهیمی اولین خبر خوش بود هرچند کوچک…..مبارکش باشه که حقش بیش از اینهاست بخصوص با پیامش به مردم ایران .

    باستیانجول دوست داشتنیامیر حسینKکاکاسنگیa.r.tVenomSnake
    • Omid گفت:

      الان حضراتی که کهیر زدند و مثل خبرگزاریهای محبوب!!!!! و بسیار محبوب!!!! در میان مردم😁با خانوم امیرابراهیمی مشکل دارن خب بیان و بگن واقعا چرا با شنیدن برنده شدن ایشون انقدر حالشون بد شده؟؟؟؟؟مهم اون “اکثریت مطلق مردم” هست که همه مون باهم دارای یک حس مشترک هستیم و همگی باهم نفرت داریم از چیزهایی که خودتون خوب میدونید چه چیزهایی هستند.

      جول دوست داشتنیامیر حسینAmirVenomSnake
  • VenomSnake گفت:

    دم زهرا امیر ابراهیمی گرم، فیلمش مملو از هنر، صداقت و حقیقته ؛ یعنی شما مدیونید اگه فکر کنید دلیل برنده شدنش چیزی جز این سه تا عنصریه که گفتم، ماشاالله این فیلم پر بود از ایران دوستی و تهی از اسلام ستیزی. دقیقا مثل فیلمای آقای اصغر فرهادی که بدون ذره ای کینه و غرض و کاملا در چهارچوبی اخلاقی به حقایق محسوس اجتماعی می پردازن. خدا این هنرمندان بزرگوار رو برای ما حفظ کنه.

    آرینامیر حسین
    • Amir گفت:

      الان باید این جملات رو تیکه و طعنه حساب کرد دیگه؟

      آرینامیر حسینVenomSnake
    • MRIP گفت:

      مشکل شما اینه ک احساس میکنید جامعتون خالی از عیب و ایراده باید ایراد ها بیان بشه بلکه درست بشه و این کاریه ک به یه فیلم یا اثر هنری ارزش میده کار های اصغر فرهادی اکثرا حول مشکلات اجتماعی هست

      امیر حسین
      • VenomSnake گفت:

        وقتی بَیان ایراد رو خیلی تند و بدون مراعات انجام بدی بهش میگن تخریب، بهش میگن سیاه نمایی. اینا ایراد نمی بینن بلکه کاملا تیره می بینن. این فیلم اما زده روی دست فیلم های آقای فرهادی. اینقدر روی سیاه نمایی زوم کردن و اینقدر وحشتناکه، عده ای از تماشای فیلم منصرف میشن و میرن بیرون، باور نمی کنید اینم خبرش.

        https://wegotthiscovered.com/movies/holy-spider-cannes-film-festival/

        خارجیا که از ایران خبری ندارن فکر می کنن که آقا این ایرانیای مسلمون یه مشت وحشی متجاوز بیشتر نیستند.

        آرینامیر حسین
        • MRIP گفت:

          خب وقتی که غربی ها سر یه فیلم قرار باشه قضاوت بکنن بنظرم اونها باید اصلاح بشن نه ما ، مثلا فیلم های امریکایی هر کدکمشون یک جلوه از امریکا رو نشون میدن فیلمی هست که قتل و ناامنی در سطح شهرو نشان بده فیلمیم هست ک امریکا رو بهشت نشون بده اما ایا درسته ک ما بگین این کشور بهشت مطلقه یا جهنم خالصه؟

          • مشکل این نیست داش
            اینکه به دین مردم حمله میکنن مشکله
            حالا این به کنار که فقط اینجور فیلما برای اینجور جشنواره ها قبولی دارن

            • MRIP گفت:

              راستش من کلا صحبتام در مورد فیلم های فرهادی بود نه عنکبوت مقدس اونو ندیدم شما که این فیلم رو تماشا کردین خوشحال میشم بدونم در مورد چی بوده و توهین هایی که کرده چی بوده

              امیر حسین
              • من هم فیلم رو ندیدم و پخش نشده
                واقعیتش عکسی از قسمتی از فیلم پخش شده که صراحتا میگه منظور از عنکبوت چیه
                s6.uupload.ir/files/14010309000233_test_photoo_7a1h.jpg
                اینجا شهر مشهده و همونطور که میدونید خیابون های شهر همه به حرم متصل میشن مثل تار عنکبوت
                البته خبر دارم اسم قاتلی که داخل فیلم هم بهش اشاره شده قاتل عنکبوت هست ولی این صحنه خودش این موضوع رو میرسونه که طرف هدفش از اینکار چی بوده
                من با فیلم های اقای فرهادی مشکلی ندارم اگرچه سبک فیلم هایی که ایشون میسازن رو هم فقط زیاده روی در بعضی مسائل میدونم میدونم

      • آرین گفت:

        سلام
        کار فرهادی حول کدوم مشکل اجتماعی ست عزیز؟
        فرهادی از مشکل اجتماعی سوءاسفاده می‌کنه.
        فیلم آخرش هم، ضدمردم، مایه افسردگی و دل‌مردگی ست.
        میان الکی یه سوژه انتخاب می‌کنند، شما هم می‌گید این درد اجتماع است.
        در حالی که فقط داره از سوژه (بزور باید بهش گفت سوژه) مثل انگل ارتزاق می‌کنه.
        با روکش درد مردم، اون وسط حرفی که خارجی‌ها دوست دارند رو می‌زنه.
        اگر اشتباه نکنم:
        تو جدایی، زن و شوهر با هم دعوا دارند، حرف فرهادی اینه که زنه (خانم لیلا حاتمی) بچه رو برداره از کشور مهاجرت کنه.
        تو فروشنده نه تنها می‌گه ما متجاوز هستیم و مردم مریضی هستیم، بلکه می‌گه متماوز هم بی‌گناه هست و تقصیری نداره.
        چرا باید کاراکتر متجاوز یه پیرمرد مردنی باشه؟ چرا یه جوون نباشه؟ آخر فیلم ههم انقدر مظلوم و بیچاره ست، زنه هم که با عماد قهر می‌کنه.
        پس نتیجه تخریب ایران، تخریب مرد ایرانی و تخریب غیرته. یعنی ناموس‌دزدی هم یحوری اینجا توجیه می‌شه یا حداقل تبلیغ می‌شه و انگش به ما می‌چسبه.
        تو ضدقهرمان ضدمردمش، داره مردم رو به جون هم می‌اندازه. من احساس می‌کنم که مستقیم وحدت عمومی رو هدف گرفته.
        بعد این فیلم محاله تا چند وقت دیدگاهت نسبت به آدم‌ها و جامعه تا حد سیاه‌سیاه تار نشه! بی‌اعتمادی نسبت به همه و اینکه حتی خواهر برادرت خودت هم نمی‌تونی دوست داشته‌باشی.
        حالا شما بیا بگو واقعیت‌ها را می‌گه و اینا هنه حرف واقعی اند و جامعه ما اینطوریه، بعد بیا بگو اتفاقا یکی تو اونجا فلان کار رو هم کرده و دختر کشته.
        آره مردم اینطوری اند،جامعه ما اینطوری یه.
        اگه اینطوریه پس تو آمریکا هم ۱۰۰۰تا قاتل سریالی هست که دختر می‌دزده و سربه‌نیست می‌کنه.
        طرف اینو یجوری فیلم و سریال می‌کنه که شأن آمریکا بالا که نره (بله، میره)، حداقل پایین نمیاد.
        ما هنوز خیلی عقب ایم از اونها….

        جول دوست داشتنیامیر حسین
  • آرین گفت:

    سلام
    افتخار کسب نکردن اینها برای ما افتخاری ست…

    امیر حسینVenomSnakeArnald
    • دقیقا ، یه بار فیلمی ندیدم از ایران که بخواد در جشنواره های خارجی نشون داده بشه و توهینی به جامعه مردم نباشه ، الان فهمیدم منظور از عنکبوت امام رضا بوده ، فرانسه هم که مهد اسلام ستیزی… کشوری که کاریکاتور از یه رئیس جمهور توش توهین محسوب میشه اما توهین به جامعه دینی ازادی بیانه

      جول دوست داشتنیآرین
      • آرین گفت:

        سلام
        زنده باد، دقیقا همینه و تقصیر دولت هم هست.
        چرا؟
        من شنیدم مسئولی گفته ما یک سال لابی کردیم و اسکار گرفتیم، یک سال نکردیم و نگرفتیم!
        یعنی هدف اینه که به هر قیمتی جایزه گرفت.
        بعضی‌ها هم خوش‌شون میاد از آقایون، حمایت می‌کنند از این مثلا مسیر.
        ولی ما که توانایی فنی و سینمایی اونها رو نداریم، در سطح جایزه نیستیم، پس چه کنیم؟
        وطن‌فروشی، ژاپنی‌ها به این کار (تخریب کشور خود) می‌گن راشامان. (اگه درست گفته‌باشم)
        خود اونها هم این رو فهمیدند، مثل اینکه جشنواره برلین همین الآن میاد و تو فیلم‌های ایرانی سرمایه‌گذاری می‌کنه، تا اینا ساخته بشن. الآن همین شیطان عنکبوتی هم ساخت ایران نیست کلا، روکش ایرانی یه.
        بعد طرف می‌خواد بگه من مسئول خوبی ام، پیام تبریک می‌فرسته. بعضی‌ها انقدر تو دو تا زمین بازی می‌کنند که می‌گن: ما به خانم تبریک می‌گیم ولی از فیلم ضددینی خوش‌مان نمیاد؛ باز به هر حال برای ما افتخاری ست.
        خیلی جاها هم هست این خودفروشی، بیای خودت و وطنت را بفروشی برای جایزه، تابعیت یا حمایت.
        از قدیم هم یه سری‌ها مثل بهمن قبادی و محسن مخملباف بودند تا این فیلم دشت خاموش که سال پیش جایزه گرفت، ایران رو یه ده‌کوره بیابونی بی‌آب‌وعلف بدبخت بی‌امکانات، بدتر از حتی روستاهای خودمان!، نشون می‌دن که مردم با کبوتر نامه‌بر با هم حرف می‌زنند و با شتر می‌رن این‌ور اون‌ور!
        اصغر فرهادی هم ادامه این خط هست، منتها ایران اون یک شهر کثیف آشغال سیاه هست که مایه بدبختی و نکبت و افسردگی ست.
        الآن که سعید روستایی هم جایزه گرفته احتمالا برادران لیلا اش باید چنین فیلمی باشه، حتما توش گفتن ما ایرانی‌ها نصف دخترها رو زنده‌بگور می‌کنیم یا مثلا می‌اندازیم تو خمره خفه می‌کنیم، زور می‌گیم یا تو سیاهچال زندانی می‌کنیم و کتک می‌زنیم. خلاصه از الطالبان هم بدتر ایم!
        منتها تو ایران دیگه طرف ادعای مظلومیت و غم‌خواری مردم و واقعیت‌ها را گفتن و اینا رو هم داره! اینقدر رو رو دیگه ندارن وطن‌فروش‌های جای دیگه!

        امیر حسین
سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲ - گیمفا