نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا

نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
فیلم spider man no way home

فیلم Spider-Man: No Way Home با اینکه بر محوریت مولتی‌ورس است اما روی سفر خودشناسی پیتر پارکر تمرکز دارد.

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ میلادی محسوب می‌شود. این اثر، اولین فیلم دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود که رسما قدم در درون مولتی‌ورس گذاشته است.

هشدار اسپویل!

در پایان فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home)، هویت پیتر پارکر برای همه آشکار شده بود؛ او اکنون متهم به قتل میستریو است و فردی تحت تعقیب محسوب می‌شود. شروع فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» نیز ادامه همین موضوع را در پیش می‌گیرد. کارگردانی این فیلم را جان واتس (Jon Watts) در دست دارد.

فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، همزمان دو مسئولیت بر عهده دارد: اول اینکه باید ادامه داستان شخصی مرد عنکبوتی را به نمایش بگذارد و دوم اینکه باید قوس داستانی کلی دنیای سینمایی مارول را گسترش دهد؛ می‌توان گفت که این فیلم در انجام این وظایف خود به خوبی عمل کرده است.

داستان فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین داستان از شخصیت مرد عنکبوتی تا به امروز به شمار می‌رود. با اینکه بخش اعظم این فیلم بر محوریت مولتی‌ورس است، داستان فیلم به شکلی هوشمندانه روی سفر پیتر پارکر متمرکز است.

spider man no way home

پیتر پارکر با بازی تام هالند (Tom Holland) سعی دارد تا یک زندگی عادی داشته باشد؛ اما حالا که هویتش آشکار شده، داشتن یک زندگی عادی برای او دشوار است. او متهم به قتل است و باید از خود در برابر این اتهامات محافظت نماید؛ اتهاماتی که توسط ویدیوی تدوین شده میستریو، شدت بیشتری گرفته‌اند.

زندگی پیتر پارکر کاملا دگرگون شده است. او فکر می‌کند که تنها راه برای بازگرداندن همه چیز به حالت عادی، استفاده از جادو است. از همین رو، او مستقیم به سراغ دکتر استرنج با بازی بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) می‌رود. دکتر استرنج سعی دارد تا با یک طلسم، هویت پیتر پارکر را از ذهن جهانیان پاک کند.

با این حال، این طلسم طبق برنامه اجرا نمی‌شود و همین باعث باز شدن مولتی‌ورس می‌گردد. به همین دلیل، دشمنان مرد عنکبوتی شامل دکتر اختاپوس با بازی آلفرد مولینا (Alfred Molina)، الکترو با بازی جیمی فاکس (Jamie Foxx)، گرین گابلین با بازی ویلم دفو (Willem Dafoe) و تعداد دیگری به این جهان آورده می‌شوند.

مرد عنکبوتی سال 2021

فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، موفق شده تا در گیشه فروش خوبی را بدست بیاورد و خودش را به عنوان یک اثر بسیار موفق از لحاظ مالی معرفی کند. هر فیلم مرد عنکبوتی با حضور چندین شخصیت شرور جدید، اثری موفق خواهد بود؛ اما این فیلم به خوبی توانسته تا بازیگران و کاراکترهای فیلم‌های قبلی را در کنار یکدیگر قرار دهد.

فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، فرمول معمول فیلم‌های مارول را دنبال می‌کند که شامل سکانس‌های اکشن پویا، طنزهای هوشمندانه و همچنین حضور دیگر کاراکترها و بازیگران از دیگر آثار دنیای سینمایی مارول است. این فرمول برای دنیای سینمایی مارول بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و داستان این مجموعه را تا آخرین فیلم انتقام‌جویان (Avengers) رسانده است. مطمئنا چندین سال بعد، مشخص خواهد شد که فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، چگونه فاز بعدی دنیای سینمایی مارول را پایه‌ریزی کرده است.

حضور افرادی همچون ویلم دفو و همچنین اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) و توبی مگوایر (Tobey Maguire) در نقش‌های سابق خود، این فیلم را سرزنده و بانشاط کرده است. سازندگان به خوبی توانستند تا این کاراکترها را کنار یکدیگر قرار دهند. فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، یک فیلم متمایز و سرگرم‌کننده‌ است و می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ دانست.

سکانس‌های اکشن فیلم فوق‌العاده هستند و فیلمبرداری فیلم، به خصوص به هنگام مبارزه سه مرد عنکبوتی در کنار یکدیگر برای اولین بار، عالی بوده است. بازیگران نیز به خوبی توانسته‌اند تا در نقش‌های خود ظاهر شوند. ویلم دفو با خنده‌ها و دیالوگ‌های شرورانه خود، بار دیگر در نقش نورمن آزبورن عالی بازی کرده است.

فیلم spider man no way home

توبی مگوایر، نقش یک پیتر پارکر بالغ‌تر و پخته‌تر را به تصویر می‌کشد؛ اندرو گارفیلد نیز پیتر پارکری را نشان می‌دهد که از اشتباهاتش درس گرفته است؛ هر کدام از بازیگران فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، موفق شده تا کاراکترهای خود را عالی به تصویر بکشند.

حضور بازیگران فیلم‌های گذشته مرد عنکبوتی، بهترین ویژگی این فیلم به شمار می‌رود. داستان کلی این فیلم، چندان مخاطب را به خود جذب نمی‌کند و بیشتر، حضور کاراکترها هستند که نقطه قوت فیلم محسوب می‌شوند. رابطه پیتر پارکر با ام‌جی، ند و عمه می چندان قابل توجه نیستند. در حقیقت، مبارزه توبی مگوایر با ویلم دفو پس از ۱۹ سال، جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

این بخش‌های فیلم که در آن، کاراکترهای فیلم‌های گذشته معرفی می‌شوند، بسیار لذت‌بخش و تماشایی هستند؛ اما بقیه فیلم، دارای مشکلات و نواقصی زیادی است. در حقیقت، سازندگان فیلم، به داستان فیلم صدمه زده‌اند تا حضور این کاراکترها را در فیلم توجیه کنند.

یکی از نکات قابل تامل داستان فیلم، این است که پس از اینکه هویت پیتر پارکر آشکار می‌شود، تمام دغدغه او و دوستانش، پذیرفته شدن برای دانشگاه ام‌آی‌تی است. پس از اینکه پیتر پارکر و دوستانش به خاطر همکاری در کارهای ابرقهرمانی از حضور در این دانشگاه منع می‌شوند، او تصمیم می‌گیرد تا با طلسمی، هویتش را از ذهن جهانیان پاک کند. از آنجا که مرد عنکبوتی از هوش زیادی برخوردار است و با توجه به ارتباطاتش با صنایع استارک، می‌تواند هر کاری انجام بدهد، اما همچنان دغدغه رفتن به دانشگاه را دارد!

فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2 the amazing spider man 2

مشکل دیگری که در این داستان وجود دارد، این است که تنها برخی از کاراکترهای انتخاب شده از فیلم‌های قبلی مرد عنکبوتی در داستان دیده می‌شوند. اگر هر کسی که می‌داند پیتر پارکر، مرد عنکبوتی است، به این جهان آمده است، پس بازیگران مختلف نقش عمه می و عمو بن کجایند؟ اما استون (Emma Stone) کجاست؟ شخصیت ولچر با بازی مایکل کیتون (Michael Keaton) نیز به چشم نمی‌خورد؟ کریستن دانست (Kristen Dunst) در نقش ام جی نیز حضوری ندارد.

اینکه هیچ کدام یک از این کاراکترها در فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، دیده نمی‌شوند، نشان دهنده فن سرویس بودن فیلم است. در حقیقت، حضور بازیگران فیلم‌های گذشته در این فیلم، با صحنه‌های اکشن و پر از طنز و کنایه همراه شده است؛ در واقع، این فیلم سعی دارد تا برخی از داستان‌های قدیمی را حل نماید. با این حال، برخی از داستان‌ها همچنان بدون جواب باقی مانده‌اند.

یکی از نکات قابل تامل در داستان فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، تصمیم پیتر پارکر برای درمان تمام این شخصیت‌های شرور و فرستادن آن‌ها به جهان خودشان است. با این حال، او به این نکته توجه نکرده است که این افراد در همان لحظه مرگ‌شان به این جهان آورده شدند و به هنگام بازگشت به جهان خودشان نیز خواهند مرد. از همین رو، تمام تلاش پیتر پارکر برای اصلاح این افراد، کاملا بیهوده به نظر می‌رسد. در حقیقت، تصمیم پیتر پارکر برای درمان این افراد، بیشتر روی مسیر خودشناسی و بالغ شدن پیتر پارکر تاثیر می‌گذارد.

ورود این کاراکترهای شرور به دنیای سینمایی مارول سبب شده تا شخصیت پیتر پارکر با بازی تام هالند، یک شخصیت قهرمانانه‌تر داشته باشد. در فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، دیدن دوباره اندرو گارفیلد و توبی مگوایر بسیار لذت بخش است؛ علاوه بر خود آن‌ها، کاراکترهایشان نیز رشد کرده‌اند؛ اما این موضوع را نمی‌توان در مورد تام هالند گفت. در حقیقت، در چندین فیلم اخیر دنیای سینمایی مارول، به سختی می‌توان رشد کاراکترها را متوجه شد؛ به نوعی این آثار جدید مارول به یک سالاد از کاراکترها و بازیگران تبدیل شده‌اند و رشد شخصیتی چندانی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست spider man no way home

فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، اثری سرگرم‌کننده است که با نقش‌آفرینی بسیار عالی بازیگران، حس نوستالژی، سکانس‌های اکشن خارق‌العاده و ایده‌ای عالی برای حضور دوباره کاراکترهای قدیمی، همراه شده است. با وجود اینکه کاراکترهای مختلفی در آثار دنیای سینمایی مارول به تصویر کشیده می‌شوند اما همانند این فیلم مرد عنکبوتی قبلا در دنیای سینمایی مارول ساخته نشده است.

فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، یکی از بهترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ میلادی است. با اینکه این فیلم از لحاظ منتقدان و مخاطبان اثری برجسته به شمار می‌رود و سوددهی بسیار عالی در گیشه داشته است اما همچنان چالش جدیدی بر سر راه مارول و دیزنی قرار می‌دهد.

آن‌ها موفق شدند تا با ارائه یک ایده خلاقانه در فرمول همیشگی خود، یک اثر بسیار موفق خلق نمایند. با این حال، آن‌ها برای فیلم‌های بعدی چه خواهند کرد؟ اجرای دوباره همین فرمول مطمئنا برای طرفداران ناامیدکننده خواهد بود چراکه اکنون، طرفداران انتظارات بیشتری دارند. مطمئنا، آثاری که بعد از فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، اکران می‌شوند، نشان خواهند داد که آینده دنیای سینمایی مارول موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر؟

منبع: lanthorn

Ali_pxCommunistSamantavakolialish82snowgirlThomas fu**ing shelbyGAMER 1995Ryan Bones.meysambاتزیو آدیتوره🇮🇷Hulk🇮🇷AliPaprikaعلیMengoblackcityLonesome guyGramy k

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا
نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی فیلم Spider-Man: No Way Home - گیمفا