بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

زندایا یکی از معدود بازیگران نسل جوان سینما به شمار می‌رود که ثابت کرده بدون هیچ حاشیه و سر و صدای رسانه‌ای می‌تواند در همین سن کم نیز موفقیت‌های جالب توجهی را به دست بیاورد.

زندایا مری استورمر کلمن در تاریخ ۱ سپتامبر ۱۹۹۶ (۱۱ شهریور ۱۳۷۵) در شهر اوکلند کالیفرنیای ایالات متحده امریکا در خانواده‌ای ۲ رگه چشم به جهان گشود. پدر او کازه‌مبه آجامو کلمن از خانواده‌ای اصیل از کشور نیجریه بوده و مادرش کلیر استورمر نیز اصلیتی آلمانی و اسکاتلندی دارد. او فرزند ششم خانواده خود به شمار رفته و صاحب ۵ خواهر و برادر می‌باشد.

به سبب آن که پدر و مادر وی هر ۲ معلم هستند، او دوران ابتدایی تحصیل خود را در مدرسه فروتویل سپری کرد؛ جایی که مادرش برای سال‌ها به عنوان آموزگار در آن جا مشغول بود. حضور زندایا در این مدرسه باعث شد تا در همان کودکی و در سن ۶ سالگی وارد عرصه تئاتر شده و در نمایشی کودکانه به ایفای نقش بپردازد که باعث بروز قدرت‌های بازیگری در وی گشت.

تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حالی که زندایا مشغول سپری کردن رده‌های مختلف تحصیلی بود، زندگی خود را وقف حضور در سالن‌های تئاتیر کرده و در این بین به اجرای رقص در مراسمات مختلف نیز می‌پرداخت و تا سن ۱۸ سالگی موفق شده بود تا اسم و رسمی نسبی را برای خود دست و پا کرده و این مسئله با توجه به گذشته خانواده‌اش که سنخیتی با هنر نداشتند، نمایانگر توانایی‌های وی در عرصه بازیگری و رقص بود.

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، زندایا دوارن نوجوانی خود را در زمینه‌های مختلفی از هنر سپری می‌کرد. در حالی که عموم زمانش را به حضور در اجراهای زنده و تئاتر اختصاص داده بود اما نه تنها به عنوان مدل با برندهای مشهوری همچون میسیز و اولد نیوی همکاری می‌کرد، بلکه در موزیک ویدیو خواننده‌های مشهوری همچون سلنا گومز، کیتی پری و تیلور سویفت نیز به عنوان رقصنده و بازیگر مهمان حضور یافته و خود را برای حضور در عرصه سینما آماده می‌کرد.

او در سال ۲۰۱۰ نیز با همکاری دیزنی یک مجموعه تلویزیونی نوجوانانه را پدید آورد که پخش آن از سوی کانال دیزنی با واکنش‌های خوبی از سمت مخاطبین مواجه شد و ۳ فصل از آن تا سال ۲۰۱۳ تهیه شد. در این بین نیز زندایا وارد عرصه خوانندگی شد و چندین ترک و موسیقی را پدید آورد که قطعه Watch Me (من را نگاه کن) با همکاری بلا تورن موفق شد تا رتبه ۸۶ را در بیلبورد هات ۱۰۰ کسب نماید.

در سال ۲۰۱۳ سرانجام شاهد انتشار نخستین آلبوم اختصاصی زندایا بودیم که موسیقی‌هایی بر پایه الکترو پاپ را با المان‌های آر اند بی، اربن معاصر و دابستپ ترکیب کرده بود و روانه بازار نمود. آلبومی که بر محور شکست عشقی و کمبودهای احساسی جریان داشت و موفقیت‌های نسبتاً جالب توجهی را در بازار موسیقی جهانی کسب نمود تا جایی که حتی جوایز گوناگونی را نیز به دست آورد.

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

با وجود آن که تا پیش از سال ۲۰۱۷ میلادی، زندایا در همکاری با کمپانی دیزنی‌، برنامه‌های زنده و سریال‌های نوجوانانه بسیاری را پدید آورد و در مسابقات متعددی به عنوان اجرا کننده مهمان و یا مجری ظاهر شد اما نخستین تجربه بزرگ او در بازیگری با پیوستن به دنیای سینمایی مارول در سال ۲۰۱۷ رقم خورد که نقشی فرعی را در فیلم Spider-Man: Homecoming (مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه) بر عهده گرفت و نوجوانی یک دنده و گوشه‌گیر را به تصویر کشید که به سبب مدت زمان کمی که در اختیار وی قرار گرفته بود، مخاطبین چندان با وی ارتباط برقرار نکردند. البته که شباهت نامی وی با مری جین سبب شد تا شایعات بسیاری حول محور آینده نقشش در دنیای سینمایی مارول به گوش برسد که او تمامی آن‌ها را رد کرد و فاش نمود که شخصیت او ارتباط با مری جین نخواهد داشت.

زندایا در همان سال ۲۰۱۷ میلادی در یک فیلم بزرگ نیز به ایفای نقش پرداخت. فیلمی درام و موزیکال به نام The Greatest Showman (بزرگ‌ترین شومن) که باعث شد تا با بازیگران مشهوری همچون هیو جکمن و میشل ویلیامز به همکاری پرداخته و بتواند قدرت بازیگری خود را برای نخستین‌بار به صورت جدی در سینما به معرض نمایش بگذارد. فیلمی زیبا و تماشایی که تحسین منتقدین را در پی داشت و هنرنمایی وی با واکنش مثبت مخاطبین مواجه گشت. نکته‌ای که باعث شد تا توجهات به سمت زندایا جلب شود، اجرای ۳ عدد از موسیقی‌های The Greatest Showman بود که باعث شد تا سکانس‌هایی پر از عشق و احساس را به معرض نمایش بگذارد.

در سال ۲۰۱۸ نیز او تجربه حضور در عرصه انیمیشن را تجربه کرد و با ۲ اثر به نام‌های Smallfoot (پاکوچولو) و Duck Duck Goose (اردک اردک غاز) به استقابل طرفدارانش رفت که به سبب صدای منحصر به فرد و آرام خود موفق شد تا شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی و مخاطب‌پسندی را به تصویر بکشد و توانایی او در خوانندگی نیز مسبب خلق یک موسیقی اختصاصی برای انیمیشن Smallfoot شد که سکانسی جذاب را رقم زد. او در همین سال به عنوان تهیه‌کننده و یکی از نقش‌های اصلی سریال K.C. Undercover (کی. سی. آندرکاور) ظاهر شد و هنرنمایی متفاوتی را نسبت به آثار نوجوانانه دیزنی در سال‌های گذشته خود به تصویر کشید.

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

در حالی که تنها با ۲۲ سال سن، زندایا تا سال ۲۰۱۸ موفق شده بود تا مسیر موفقیت‌آمیزی را در بازیگری و خوانندگی طی نماید اما این سال ۲۰۱۹ میلادی بود که مسیر زندگی‌اش در سینما و تلویزیون را برای همیشه تغییر داد. سالی که او با ۲ پروژه توانست تا تمامی توجهات را به سمت خود جلب کرده و نشان دهد که می‌تواند یکی از ستاره‌های موفق نسل جوان سینما لقب بگیرد.

زندایا که در نخستین فیلم مرد عنکبوتی زیر سایه دنیای سینمایی مارول نقشی فرعی را ایفا نموده بود، در دنباله آن تحت عنوان Spider-Man: Far From Home (مرد عنکبوتی: دور از خانه) به هم‌بازی تام هالند بدل گشت و شخصیتی کمدی و ماجراجو را به تصویر کشید که باعث ایجاد شیمی جذابی بین او و تام هالند شد. دنباله‌ای که با فروش ۱ میلیارد و ۱۳۲ میلیونی خود به اولین فیلم از فرنچایز مرد عنکبوتی در تاریخ سینما بدل گشت که فروشی بیش از ۱ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است.

پروژه بعدی او که جنبه متفاوتی از قدرت بازیگری‌اش را به رخ کشید، سریال تلویزیونی درام Euphoria (سرخوشی) بود که توسط شبکه HBO ساخته می‌شد. زندایا در این سریال ایفای نقش شخصیتی به نام روبی بنت را بر عهده گرفت؛ کسی که به سبب اعتیاد به مواد مخدر، در حال گذاندن دوران بازپروری بوده و برای جبران اشتباهات گذشته خود درگیر ماجراهای غیرمنتظره‌ای می‌شود که زندگی‌اش را دگرگون خواهد کرد. هنرنمایی او در این سریال که تاکنون ۲ فصل از آن ساخته و پخش شده است، به حدی مورد توجه مردم قرار گرفت که جوایز گوناگونی همچون امی، ستلایت و بلک ریل را برایش به همراه داشته است.

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

در حالی که با سر رسیدن همه‌گیری کرونا که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد و سینماهای جهان را تا مرز ورشکستی پیش برد اما روند رو به رشد زندایا را حتی کرونا نیز نمی‌توانست متوقف کند و او در پرمشغله‌ترین دوران زندگی‌اش، در سال ۲۰۲۱ با ۴ فیلم سینمایی به استقبال طرفدارانش آمد که ۳ عدد از آن‌ها حسابی با تبلیغات بزرگ و پر سر و صدای خود سرویس‌های استریم را به آتش کشیده بودند.

در سال ۲۰۲۱ میلادی او به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر در فیلم درام و عاشقانه Malcolm & Marie (مالکوم و مری) در کنار جان دیوید واشینگتن در نقشی نامنتعارف ظاهر شد. فیلمی که ساخت آن به سبب همه‌گیری کرونا در سکوت خبری کامل ساخته شد و روایت‌گر زن و شوهری بود که در زندگی خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کردند. Malcolm & Marie از طریق سرویس نتفلیکس در دسترس مخاطبین قرار گرفت و به عنوان پروژه‌ای کوچک، انتظار چدانی از آن نمی‌رفت و خیلی زود از یادها فراموش شد.

با این حال فیلم‌هیا دیگر او که Space Jam: A New Legacy (هرج‌ومرج فضایی: میراث جدید)، Dune (تلماسه) و Spider-Man: No Way Home (مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست) نام داشتند حسابی در شبکه‌های اجتماعی سر و صدا به راه انداخته بودند. A New Legacy که به عنوان دنباله‌ای بر Space Jam سال ۱۹۹۶ با هنرنمایی مایکل جردن به شمار می‌رفت، علی‌رغم تبلیغات بسیار و تریلرهای پر زرق و برقش اما از داستانی کلیشه‌ای و فاقد جذابیت بهره می‌برد و با واکنش‌های به شدت منفی از سوی منتقدین و سینماگران مواجه شد و حتی صداپیشگی زندایا در قامت لولا بانی نیز در جلب نظر بینندگان هیچ تاثیری نداشت.

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

در سمت مقابل اما فیلم حماسی و فانتزی Dune که اقتباسی از رمان فرانک هربرت با کارگردانی دنی ویلنوو به شمار می‌رفت، موفق شد تا با بهره‌گیری از بازیگران قدرتمندی همچون تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین و استلان اسکاشگورد شگفتی‌ساز شده و موفقیت‌های مالی و هنری بسیاری را به دست آورد که هنرنمایی زندایا در قامت چانی نیز با واکنش مثبت مخاطبین همراه شد. شخصیتی که البته در دنباله Dune نقش بسیار مهمتری را ایفا خواهد کرد.

در نهایت نیز زندایا سال ۲۰۲۱ میلادی را با فیلم پر سر و صدا و بزرگ Spider-Man: No Way Home به پایان رساند. فیلمی که با بهره‌گیری از ایده جهان‌های موازی، نه تنها برخی از ابرشرورهای نمادین فیلم‌های پیشین مرد عنکبوتی را وارد داستان می‌کرد، بلکه با اضافه کردن اندرو گارفیلد و توبی مگوایر در کنار تام هالند باعث شد تا با فیلمی در حد و اندازه انتقام‌جویان طرف باشیم که در دوران افول سینماها، فروش باورنکردنی ۱ میلیارد و ۹۲۲ میلیون را به ارمغان آورد.

زندایا با فیلم Spider-Man: No Way Home موفق شد تا برای نخستین‌بار در دنیای سینمایی مارول، توانمندی‌های بازیگری‌اش را به معرض نمایش گذاشته و جنبه‌های احساسی فیلم را بر عهده بگیرد که به شیمی جذابی بین او و تام هالند بدل گشت و لحظاتی به یاد ماندنی را برای طرفداران مرد عنکبوتی به ارمغان آورد. به تصویر کشیدن این لحظات درام و احساسی در دنیای واقعی نیز بر این ۲ بازیگر تاثیر داشت و آن‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی وارد رابطه‌ای عاشقانه با یکدیگر شدند.

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

پس از گشت سر گذاشتن یک سال طوفانی، زندایا در سال ۲۰۲۲ میلادی در یک مستند به ایفای نقش پرداخت و برای سال ۲۰۲۳ میلادی نیز ۲ فیلم را تدارک دیده است. نخست فیلم کمدی و عاشقانه Challengers (چلنجرز) به کارگردانی لوکا گوادانینو و دیگر دنباله تلمساه تحت عنوان Dune: Part Two که تاکنون ۱ تریلر از آن به معرض نمایش گذاشته شده و به عنوان یکی از مدعیان سینمای امسال در بحث جوایز سینمایی به شما می‌رود که می‌تواند در گیشه جهانی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. دنباله‌ای که توجه ویژه‌ای به شخصیت چانی داشته و زندیا مسئولیت سنگینی برای به تصویر کشیدن ماجراجویی‌های این شخصیت در مسیر انتقام پل اتریدیز خواهد داشت.

در حالی که از پروژه‌ای آینده زندایا اطلاعاتی در دسترس نمی‌باشد اما ایمی پاسکال از کمپانی سونی پیکچرز فاش نموده که شاهد حضور وی در فیلم مرد عنبکوتی ۴ خواهیم بود که به سبب اعتصاب نویسندگان هالیوودی، تولید این پروژه با تاخیر مواجه شده است. با توجه به وقایع پایانی فیلم Spider-Man: No Way Home باید دید که زندایا چه نقشی در زندگی جدید پیتر پارکر خواهد داشت.

این بازیگر، تهیه‌کننده و خواننده ۲۶ ساله نشان داده که برخلاف برخی از هم‌تایان خود، بدون نیاز به حاشیه و سر و صدای رسانه‌ای و تنها با تکیه بر توانایی‌های خود می‌تواند به نامی شناخته شده و محبوب در سینما و تلوزیون به شمار برود. زندایایی که در همین سن کم موفق شده تا جوایز گوناگونی را در عرصه بازیگری و خوانندگی کسب کرده و می‌تواند به یکی از ستارگان بزرگ سال‌های آینده تبدیل بشود.

منبع: گیمفا

Bluenobodyabolfazl3000DARKSIRENSanti2017KurosEggheadHadesآقای شکستهCameraManهیچساقه طلاییخستهBlack Swordsmanپیشنروmeysambمحمدامین حیدریانسانChris redfieldشادمن 3more

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا
بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی زندایا | هنرمند پرمشغله نسل جوان - گیمفا